eitaa logo
مواجهات
120 دنبال‌کننده
50 عکس
26 ویدیو
10 فایل
نوشته های گاه به گاه علیرضا انصاری #معارف #فلسفه_عرفان #امتدادهای_حکمت #تحلیل_اجتماعی #مباحث_تربیتی #شعر_ادبیات_هنر #صوت_تصویر و ...
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ نکته چهارم: ظلمت ملکوت کفر به نظر میرسد ریشه ی این مساله ی حقوقی را باید در امری حقیقی دید؛ یعنی با بررسی حقیقت و باطن کفر و نسبتش با ظاهر و باطن مصالح اجتماعی، به سرّ تعیین حق و حقوق کافر رسید. حقیقتی ترین مرتبه ای که میتوان در آن به باطن و معنای واقعی کفر رسید، نظر کردن به «ملکوت کفر» است. ملکوت کفر میتواند شدّت پلیدی و عمق زشتی و وقاحت کفر را برای ما برملا سازد و ما را در توجه به آن، و ملاحظه ی مصالح اجتماعی انسان، به درک بهتری از حق و حقوقی که برای هر یک از مومن و کافر هست، برساند. ما برای چنین تحقیقی از آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین استفاده خواهیم برد و به مطالب خود، چاشنی حکمت را اضافه خواهیم نمود. .
مواجهات
❇️ نکته دوم: صلاح کار، گاهی در مداراست. شاید راهبرد امروز ما باید این باشد که در فضای غلبه ی گفتم
🔸 در باب رفق و مدارا با مردم در جستجوی احادیث، به روایاتی بر میخوریم که جنبه ی ملایمت و مدارا با بندگان خدا را -ولو چندان در صراط مستقیم نباشند- تایید و تقویت میکند. به این چند نمونه توجه فرمایید👇👇 عَنْ أَبِى جَعْفَرٍ قَالَ: إِنَّ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ قُفْلًا وَ قُفْلُ الْإِیمَانِ الرِّفْقُ امام باقر علیه السلام فرمود: براى هر چیزى قفلى است (که آنرا بدو نگهدارند) و قفل ایمان نرمى ملاطفت است. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى رَفِیقٌ يُحِبُّ الرِّفْقَ فَمِنْ رِفْقِهِ بِعِبَادِهِ تَسْلِیلُهُ أَضْغَانَهُمْ وَ مُضَادَّتَهُمْ لِهَوَاهُمْ وَ قُلُوبِهِمْ وَ مِنْ رِفْقِهِ بِهِمْ أَنَّهُ يَدَعُهُمْ عَلَى الْأَمْرِ يُرِیدُ إِزَالَتَهُمْ عَنْهُ رِفْقاً بِهِمْ لِكَيْلَا يُلْقِيَ عَلَيْهِمْ عُرَى الْإِیمَانِ وَ مُثَاقَلَتَهُ جُمْلَةً وَاحِدَةً فَيَضْعُفُوا فَإِذَا أَرَادَ ذَلِكَ نَسَخَ الْأَمْرَ بِالْ‏آخَرِ فَصَارَ مَنْسُوخاً امام صادق (علیه السلام) فرمود: خداى تبارک و تعالى ملایم است و ملایمت را دوست دارد، از ملایمت او نسبت به بندگانش، بیرون ساختن کینه‏ها و مخالفت هوسها و دلهایشانست و نیز از ملایمت او نسبت به بندگان اینستکه: امرى را که میخواهد مردم را از آن بر کنار کند، براى ملایمت با آنها ایشان را با آن امر وامیگذارید (که طبق عادت رفتار کنند و از ابتدا بر آنها سخت نمیگیرد) تا سنگینى امر ایمان یکباره بر آنها نیفتد که ناتوان گردند، و چون اراده برکنارى آنها کند، آن امر را با مردیگرى نسخ فرماید تا امر اول منسوخ گردد (چنانکه در صدر اسلام مردم را بقبله بیت المقدس وا گذاشت و چون باحکام اسلام انس و الفت پیدا کردند، آنها را متوجه کعبه فرمود و بیت المقدس منسوخ گردید). عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: الرِّفْقُ يُمْنٌ وَ الْخُرْقُ شُؤْمٌ امام صادق فرمودند که رسول خدا (ص) فرمود: نرمى میمنت دارد و خشونت نحوست. عَنْ أَبِى جَعْفَرٍ قَالَ : إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَفِیقٌ يُحِبُّ الرِّفْقَ وَ يُعْطِى عَلَى الرِّفْقِ مَا لَا يُعْطِى عَلَى الْعُنْفِ امام باقر فرمود: خداى عزوجل ملایم است و ملایمت را دوست دارد و پاداشى که بملایمت میدهد بخشونت و سختگیرى نمیدهد. عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ الرِّفْقَ لَمْ يُوضَعْ عَلَى شَيْ‏ءٍ إِلَّا زَانَهُ وَ لَا نُزِعَ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا شَانَهُ امام باقر فرمود: رسول خدا (ص) فرمود: نرمى روى هر چه گذاشته شد، آنرا زینت داد و از هر چه برداشته شد، زشتش ساخت. عَنْ هِشَامِ بْنِ أَحْمَرَ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ ع قَالَ: قالَ لِی وَ جَرَى بَيْنِی وَ بَيْنَ رَجُلٍ مِنَ الْقَوْمِ كَلَامٌ فَقَالَ لِى ارْفُقْ بِهِمْ فَإِنَّ كُفْرَ أَحَدِهِمْ فِى غَضَبِهِ وَ لَا خَيْرَ فِیمَنْ كَانَ كُفْرُهُ فِى‏غَضَبِهِ هشام بن احمد گوید: مرا با مردى از آنقوم سخن در گرفته بود (با یکى از مخالفین نزاع میکردم) حضرت ابوالحسن (ع) بمن فرمود: با آنها نرمى کن، زیرا کفر ایشان در خشم آنهاست (چون خشمگین شوند سخن کفرآمیز گویند) و خیرى نیست در کسیکه کفرش در خشمش باشد. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ : إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الرِّفْقَ وَ يُعِینُ عَلَيْهِ فَإِذَا رَكِبْتُمُ الدَّوَابَّ الْعُجْفَ فَأَنْزِلُوهَا مَنَازِلَهَا فَإِنْ كَانَتِ الْأَرْضُ مُجْدِبَةً فَانْجُوا عَنْهَا وَ إِنْ كَانَتْ مُخْصِبَةً فَأَنْزِلُوهَا مَنَازِلَهَا امام باقر فرمودند که رسول خدا (ص) فرمود: خدا نرمى را دوست دارد و به آن کمک میکند، پس چون مرکوبهاى لاغر را سوار شدید، آنها را بمنزلگاه مقرر خود فرود آورید (تا علوفه خورند استراحت کنند) و اگر زمین خشک و بى‏گیاه باشد، با شتاب بگذرید و اگر پر گیاه باشد، آنها را فرود آرید (پس نرمى و ملاطفت حتى نسبت بحیوانات هم خوب و پسندیده است). ادامه دارد .
مواجهات
❇️ نکته دوم: صلاح کار، گاهی در مداراست. شاید راهبرد امروز ما باید این باشد که در فضای غلبه ی گفتم
🔸 در باب رفق و مدارا با مردم (ادامه) عَنْ أَبِى‏ جَعْفَرٍ قَال: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ : لَوْ كَانَ الرِّفْقُ خَلْقاً يُرَى مَا كَانَ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ شَيْ‏ءٌ أَحْسَنَ مِنْهُ امام باقر فرمودند که رسول خدا فرمود: اگر نرمى، مخلوقى میبود که دیده میشد، در میان مخلوقات خدا از او نیکوتر نبود. عن الصادق علیه السلام: جَاءَ جَبْرَئِیلُ إِلَى النَّبِيِّ، فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ رَبُّكَ يُقْرِئُكَ السَّلَامَ وَ يَقُولُ لَكَ دَارِ خَلْقِی امام صادق علیه السلام فرمود: جبرئیل علیه السلام نزد پیغمبر صلى الله علیه و آله آمد و عرض کرد: اى محمد پروردگارت سلام مى‏رساند و مىگوید: با مخلوقم مدارا کن. عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ فِى التَّوْرَاةِ مَكْتُوبٌ فِیمَا نَاجَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ ع يَا مُوسَى اكْتُمْ مَكْتُومَ سِرِّى فِى سَرِیرَتِكَ وَ أَظْهِرْ فِى عَلَانِيَتِكَ الْمُدَارَاةَ عَنِّى لِعَدُوِّى وَ عَدُوِّكَ مِنْ خَلْقِى وَ لَا تَسْتَسِبَّ لِى‏عِنْدَهُمْ بِإِظْهَارِ مَكْتُومِ سِرِّى فَتُشْرِكَ عَدُوَّكَ وَ عَدُوِّى فِى سَبِّى امام باقر علیه السلام فرمود: در تورات نوشته است، از جمله مناجات خداى عزوجل با موسى بن عمران این بود که: اى موسى! راز پنهان مرا در باطن خویش پوشیده دار و در آشکارت سازگارى با دشمن من و دشمن خود را از جانب من اظهار کن و با اظهار راز پنهانم سبب دشنام دادن آنها به من مشو تا در دشنام دادن من شریک دشمن خود و دشمن من گردى. عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ قَال: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: أَمَرَنِى رَبِّى بِمُدَارَاةِ النَّاسِ كَمَا أَمَرَنِى بِأَدَاءِ الْفَرَائِضِ امام صادق فرمودند که رسول خدا فرمود: پروردگارم مرا به سازگارى با مردم امر فرمود. چنانکه بانجام واجبات امر فرمود. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: مُدَارَاةُ النَّاسِ نِصْفُ الْإِیمَانِ وَ الرِّفْقُ بِهِمْ نِصْفُ الْعَيْشِ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ: خَالِطُوا الْأَبْرَارَ سِرّاً وَ خَالِطُوا الْفُجَّارَ جِهَاراً وَ لَا تَمِیلُوا عَلَيْهِمْ فَيَظْلِمُوكُمْ فَإِنَّهُ سَيَأْتِى عَلَيْكُمْ زَمَانٌ لَا يَنْجُو فِیهِ مِنْ ذَوِى الدِّینِ إِلَّا مَنْ ظَنُّوا أَنَّهُ أَبْلَهُ وَ صَبَّرَ نَفْسَهُ عَلَى أَنْ يُقَالَ [لَهُ ]إِنَّهُ أَبْلَهُ لَا عَقْلَ لَهُ امام صادق فرمودند که رسول خدا فرمود: سازگارى با مردم نصف ایمانست و نرمى با آنها نصف زندگى است. سپس امام صادق فرموند: با نیکان در پنهان آمیزش کنید و با بدکاران در آشکار و بر آنها حمله نکنید که بر شما ستم کنند، زیرا زمانى براى شما پیش آید که از دینداران نجات نیابد، جز آنکه را مردم ابلهش دانند و خود او هم آماده باشد و تحمل کند که باو گویند ابله و بی عقل است. .
مناظره علی علیزاده و مهدی نصیری_ آیا آقای خامنه ای مسئول «وضع موجود» است ؟ مناظره ای فوق العاده از هر دو طرف بسیار دیدنی👌 https://www.aparat.com/v/Bhnjf
هدایت شده از شیپا - شبکه پیشرفت
🎉 سومین دوره معرفی زیست‌شهرهای نوین مولّد 🎉 الگویی ارزان و امکان‌پذیر، برای حل مشکلات ، ، و احیای خانواده محور، شاداب و سالم ایرانی 🏡🛠👷‍♂️👨‍👩‍👧‍👦 حالا می‌تونید در این دوره به شکل ثبت‌نام کنید👇👇 B2n.ir/zistshahr3 B2n.ir/zistshahr3 ✅ بصورت (آفلاین)؛ با امکان شرکت از سراسر کشور ✅ بصورت فشرده در ۵ ساعت ✅ همراه با اعطای پایان دوره از طرف اندیشکده زیست‌شهر ⏱ مهلت ثبت‌نام: ۲۰ اردیبهشت ماه در کانالمون هم عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/1847066952Cfcb8fc8ce2
مواجهات
🎉 سومین دوره #رایگان معرفی زیست‌شهرهای نوین مولّد 🎉 الگویی ارزان و امکان‌پذیر، برای حل مشکلات #مسکن
تحلیل های جالبی داره👌 (ممکنه اشکالاتی وارد باشه و البته نظریه پردازان هم میتونن جواب بدن) ولی هر چی باشه، دید تمدّنی و کُل بینی شما رو تقویت میکنه؛ و رابطه ی نظامات اجتماعی با مقاصد انسانی رو خیلی بهتر درک میکنید. به اجرایی بودنش هم واقعا میشه فکر کرد...🤔 در این پیوست ببینید👇 https://zistshahr.com/moghadamati/
⭕️ شجریان در آینه ی دو مستند این دوتا مستند رو درباره ی شجریان ببینید و تفاوت نگاه ها رو دریابید هنر و سیاست و رسانه این جوریاست👇
مستند پژواک روزگار (زندگی نامه استاد شجریان آپارات https://www.aparat.com/v/ofIR9
شجریان، از سپیده تا فریاد . (مستند ساخت صدا و سیما) آپارات https://www.aparat.com/v/PiolB
. اینجا و آنجا خود، جویبار "راستی" باش به نام سرچشمه ی راستی ها ✍ .
. نهایی ترین کار را، درست در همین لحظه انجام خواهیم داد، اگر در نهایت کار اندیشیده باشیم. ✍ .
. تو خود به وظیفه ات عامل باش؛ پیش آمدها، پیشنهاد خداست؛ پی آمدها، "زنده باد"ِ خدا. ✍ .
مواجهات
بعضی قسمت هاش جالبن بعد خوندن آدم با خودش میگه: رسانه ها (عموما) چقدر میتونن بی وجدان و وقیح باشن در انتشار برخی مطالب و مخاطبین (اغلب) چقدر ساده و تاثیرپذیر اند که اجازه فریب دادن رو به رسانه ها میدن متاسّفانه...
💠 رویت خدا در دنیا قبل از قیامت عَنْ أبِی‌بَصِیرٍ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ قُلْتُ لَهُ أَخْبِرْنِی عَنِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ هَلْ یَرَاهُ الْمُؤْمِنُونَ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ ؟ قَالَ: نَعَمْ وَ قَدْ رَأَوْهُ قَبْلَ یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ فَقُلْتُ: مَتَی؟ قَالَ: حِینَ قَالَ لَهُمْ: « أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلی» ثُمَّ سَکَتَ سَاعَهًًْ ثُمَّ قَالَ : وَ إِنَّ الْمُؤْمِنِینَ لَیَرَوْنَهُ فِی الدُّنْیَا قَبْلَ یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ أَ لَسْتَ تَرَاهُ فِی وَقْتِکَ هَذَا ؟ قَالَ أَبُو بَصِیرٍ فَقُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ فَأُحَدِّثُ بِهَذَا عَنْکَ ؟ فَقَالَ: لَا فَإِنَّکَ إِذَا حَدَّثْتَ بِهِ فَأَنْکَرَهُ مُنْکِرٌ جَاهِلٌ بِمَعْنَی مَا تَقُولُهُ ثُمَّ قَدَّرَ أَنَّ ذَلِکَ تَشْبِیهٌ وَ کَفْرٌ وَ لَیْسَتِ الرُّؤْیَهًُْ بِالْقَلْبِ کَالرُّؤْیَهًِْ بِالْعَیْنِ تَعَالَی اللَّهُ عَمَّا یَصِفُهُ الْمُشَبِّهُونَ وَ الْمُلْحِدُونَ. ابوبصیر گوید: به امام صادق گفتم: «مرا از خدای عزّوجلّ خبر بده که آیا مؤمنان در روز قیامت او را می‌بینند»؟ فرمود: «آری و پیش از روز قیامت او را دیده‌اند». عرض کردم: «چه زمانی»؟ فرمود: «هنگامی‌که به ایشان فرمود: أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلی پس حضرت ساعتی ساکت شد بعد از آن فرمود: «و مؤمنان در دنیا پیش از روز قیامت او را می‌بینند. آیا تو چنان نیستی که در همین وقت او را ببینی»؟ عرض کردم: «فدای تو گردم پس من به این مطلب از شما حدیث کنم؟» فرمود: «نه زیرا که تو هرگاه به این حدیث کنی، پس منکری که جاهل باشد به‌ معنی آنچه ما می‌گوییم آن را انکار کند و بعد از آن تقدیر کند که این تشبیه و کفر است؛ و باعث این ناخوشی، تو خواهی بود. و دیدن به‌وسیله‌ی دل چون دیدن به چشم نیست؛ خدا برتر است از آنچه که فرقه مشبّهه و ملحدان او را وصف می‌کنند». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۳۹۶  بحار الأنوار، ج۴، ص۴۴/ التوحید، ص۱۱۷/ نور الثقلین
⭕️⭕️⭕️ بی نشان که منم (در باب حقیقت نفس انسانی)👇 وه چه بی‌رنگ و بی‌نشان که منم کی ببینم مرا چنان که منم گفتی اسرار در میان آور کو میان اندر این میان که منم؟ کی شود این روان من ساکن؟ این چنین ساکن روان که منم بحر من غرقه گشت هم در خویش بوالعجب بحر بی‌کران که منم این جهان، وآن جهان، مرا مطلب کاین دو گم شد در آن جهان که منم فارغ از سودم و زیان چو عدم طرفه بی‌سود و بی‌زیان که منم گفتم: ای جان تو عین مایی؛ گفت: عین چَبوَد در این عیان که منم؟ گفتم: آنی؛ بگفت‌: های خموش! در زبان نامده‌ست آن که منم! گفتم اندر زبان چو درنامد اینت گویای بی‌زبان که منم می شدم در فنا چو مه بی‌پا اینت بی‌پای پادوان که منم بانگ آمد چه می دوی بنگر در چنین ظاهر نهان که منم شمس تبریز را چو دیدم من نادره بحر و گنج و کان که منم ملّای رومی .
❌ نامه هشدارآمیز رهبری درباره انحلال «جهاد سازندگی» در سال ۷۹ در سال 79 ، و در پی اوج‌گیری زمزمه‌های ادغام وزارت جهاد سازندگی در دولت اصلاحات و با پیگیری مجلس ششم، رهبر انقلاب طی نامه‌ای به رئیس دولت اصلاحات مرقوم فرمودند: «شنیدم در دولت با وجود دفاع و رأی موافق جناب‌عالی، نتیجه رأی‌گیری تأمین‌کننده حفظ و بقای ساختار انقلابی و کارآمد جهاد سازندگی نیست. این نگرانی هست که این تشکیلات مبارک، با آن‌همه آثار و تجربه‌های موفق، در وزارت جدید حل و هضم شود، یقیناً این خسارت بزرگی برای کشور و نظام و انقلاب خواهد بود. اگر آنچه پیش آمده تغییرناپذیر و نهایی است، مقتضی است در انتخاب مسئول برای تشکیلات جدید جلو این ضرر متراکم گرفته شود و اگر نهایی نیست در آن تجدید نظر شود». نقل از علی شم آبادی، مسئول سابق جهادسازندگی خراسان .
🛑 ناگفته‎های جهاد سازندگی از اوج تا اضمحلال به روایت علی شم آبادی نگاهی دارد به درون ساختار جهادسازندگی در دهه شصت؛ و بیان علل حذف جهاد توسط مسئولین پس از پایان جنگ. ☝️ جهادسازندگی پدیده ای از جنس خود انقلاب اسلامی بود باید پیرامونش خیلی مطالعه و تامل کنیم https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/12/05/1658571/%D9%86%D8%A7%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%88%D8%AC-%D8%AA%D8%A7-%D8%A7%D8%B6%D9%85%D8%AD%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%DB%8C%DA%A9-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%B1-%D9%86%D9%8F%D8%AE%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85%DB%8C/amp
مواجهات
🔸 درباره انعکاس رسانه ای مناظره علیزاده و غنی نژاد هر چند که مایل به نوشتن چنین متن هایی نیستم، اما این بار ناچارم بنویسم: مناظره علیزاده با غنی نژاد را از اول تا به آخر از تلیوزیون دیدم. برخلاف مناظره با آقای درخشان، که غنی نژاد به دید من بسیار برتر ظاهر شد، این بار در برابر علیزاده حرفی برای گفتن نداشت! خصوصا در نیمه دوم. از نیمه بحث تقریبا هیچ حرف منطقی و فنّی از جانب غنی نژاد مطرح نشد. ( من که به شدّت یاد شیوه ی مناظرات عوامی روحانی در ایام انتخابات می افتادم) کثرت اطلاعات علیزاده و سوالات و چالش های بجایش (فارغ از اینکه نظر اقتصادی اش درست باشد یا غلط) در قیاس با غنی نژاد که برخی او را در مقام پدری اقتصاد لیبرال ایران میدانند، برای من جای تحسین داشت. امّا با کمال تعجب در یکی دو روز بعد ، هر چه در سایت ها میگشتم، میدیدم با کمال وقاحت و البته با دقت و ظرافت!! ماجرا را وارونه جلوه داده اند. بریده هایی را به عنوان خلاصه نوشته اند؛ و بخش هایی از فایل ویدئویی را بارگذاری کرده اند که اگر کسی کلّ مناظره را ندیده باشد، واقعا فکر میکند غنی نژاد حرف خاصی زده و حرف های علیزاده اراجیف بوده! وقاحت و فریبکاری تا کجا واقعا !!😐 البته از این جنس فریب های رسانه ای و وقاحت کاری ها در رسانه های مثلا وابسته به جبهه انقلاب !! هم کم نیست ... خدا عاقبت ما را به خیر کند .
هدایت شده از Bagheri mohammad
*هشدار سازمان ملل در مورد استفاده مخرب از «جعل عمیق»* مشاور هوش مصنوعی در سازمان ملل متحد در مورد استفاده مخرب از فناوری جدید جعل عمیق(دیپ فیک) که در آن، هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر غیر واقعی اما بسیار نزدیک به واقعیت تولید کند، هشدار داد و گفت که سیاستگذاران باید برای محافظت از مردم بیشتر تلاش کنند. به گزارش ایسنا و به نقل از سی‌ان‌ان، یکی از مشاوران هوش مصنوعی سازمان ملل متحد در یک گفتگو در مورد خطرات ظهور جعل‌های عمیق واقعی‌تر هشدار داد. نیل ساهوتا(Neil Sahota) کارشناس هوش مصنوعی مستقر در کالیفرنیا که به عنوان مشاور سازمان ملل متحد خدمت می‌کند، گفت: یک دوقلوی دیجیتال اساسا یک نسخه از چیزی از دنیای واقعی است. دیپ فیک‌ها تصویری آینه‌ای از دوقلوهای دیجیتال هستند، به این معنی که بدون اجازه شخص و معمولا برای اهداف مخرب و برای فریب دادن کسی، یک ماکت دیجیتالی از وی ایجاد می‌شود. برخی تصاویر جعل عمیق شده تاکنون چندین بار خبرساز و فراگیر شده‌اند، مانند ویدیویی که نشان می‌داد ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین به کشورش می‌گوید تسلیم روسیه شوند یا کلیپی از ایلان ماسک که برای تبلیغ سرمایه‌گذاری و البته برای کلاهبرداری بود. اما فقط افراد مشهور در معرض خطر نیستند. شهروندان عادی نیز می‌توانند تحت تأثیر این فناوری قرار گیرند. ساهوتا گفت: ما داستان‌های افراد مشهور را می‌شنویم و در واقع می‌توان آن را روی هر کسی انجام داد. دیپ فیک در واقع با فیلم مستهجن انتقام جویانه شروع شد. شما واقعا باید مراقب باشید. ساهوتا افزود که راه تشخیص محتواهای دستکاری شده از طریق ویدئو و صدایی است که قطع می‌شوند. وی گفت: شما باید یک چشم هوشیار داشته باشید. اگر با یک ویدئو مواجه هستید، باید به دنبال چیزهای عجیب و غریب مانند زبان بدن، سایه‌های عجیب و غریب و این نوع چیزها باشید. در مورد صدا نیز باید بپرسید آیا فرد چیزهایی می‌گوید که به طور معمول می‌گوید؟ ساهوتا همچنین استدلال کرد که در حال حاضر سیاست‌گذاران در زمینه آموزش مردم در مورد خطرات فراوان جعل عمیق و نحوه تشخیص آنها به اندازه کافی تلاش نمی‌کنند. او توصیه کرد که یک سیستم تأیید محتوا پیاده‌سازی شود که از توکن‌های دیجیتال برای احراز هویت محتواها و شناسایی جعل‌های عمیق استفاده کند. وی گفت: حتی افراد مشهور سعی می‌کنند راهی برای ایجاد یک تمبر قابل اعتماد، نوعی نشانه یا سیستم احراز هویت بیابند تا در صورت داشتن هر نوع تعامل غیر حضوری، راهی برای تأیید وجود داشته باشد. این چیزی است که در سطح سازمان ملل شروع به اتفاق افتادن کرده است. مثلاً اینکه چگونه مکالمات را احراز هویت کنیم یا صحت یک ویدیو را تایید کنیم؟ منبع: isna.ir/xdNTBh کانال نوآفرینی: بله: ble.ir/join/MjEwZjIwMj سروش https://splus.ir/noafarini ایتا https://eitaa.com/noafarini1
مواجهات
*هشدار سازمان ملل در مورد استفاده مخرب از «جعل عمیق»* مشاور هوش مصنوعی در سازمان ملل متحد در مورد اس
۲۰ سال آینده را تصور کنیم🤔 از ابعاد و مسائل جدیدی که دنیای جدید برای انسان جدید، ایجاد کرده است
قطعه عاشورا - جواد معروفی .mp3
5.17M
🎵 تجسّمی از «جهاد اکبر و اصغر» دیروز بعد از ظهر، با چند تا از دوستان عزیزم، داشتیم بحث میکردیم پیرامون "جهاد" جهادی که در ذات اسلام است جهاد اصغر و اکبر جهادی که یک پایه از ولایت خداست مبارزه با شیطانِ درون و برون جهاد با نفس، جهاد اجتماعی، جهاد با دشمن جهادی که با آمدنش مساله ی معنای زندگی مرتفع میشود جهادی که دنیای صورت زده میخواهد نفی اش کند جهادی که مغفول اصلی این تاریخ است جهادی که خشونت نیست و غلبه در آن، با عطوفت است جهادی که صبر و حلم زیاد میطلبد جهادی که باید بسوزی و دم برنیاوری جهادی که عاقبتش شهادت است... ما در بحث دیروزمان، به روشن شدن تصویر جهادی که در قرآن به آن اشاره میکند، و ابعادی که دارد، می اندیشیدیم. امروز داشتم این آهنگ از جواد معروفی را میشنیدم؛ دیدم این آهنگ همان روحی را دارد که جهاد فی سبیل الله دارد با بسیاری از جنبه های لطیف و حماسی اش .
❇️ حکیمانه ای از هراکلیتوس: بسیار دانی، هوشمندی نمی آموزد؛ وگرنه به هسیودوس، پیتاگوراس، و همچنین به کسنوفانس و هکاتایوس آموخته بود. دانایی، نه گوش دادن به من، بلکه به «لوگوس» است؛ و همسخن شدن، که همه چیز یکی است. و «دهر» کودکی است که نرد می بازد، پادشاهی یک کودک! روح معنایی لوگوسی است که خود را بسط میدهد. .
مواجهات
❇️ حکیمانه ای از هراکلیتوس: بسیار دانی، هوشمندی نمی آموزد؛ وگرنه به هسیودوس، پیتاگوراس، و همچنین
. برای فهم کلمات هراکلیتوس، نیاز است تا قدری از معنای لوگوس در نظر او بدانیم:👇 «لوگوس» هم انديشه انسانى است و هم اصل هدايت گر جهان؛ و قانونى است كه جهان را نظم مى دهد و اذهان انسانى مى تواند آن را درك كند. «لوگوس» عقل جهانى و فراگير و مشترك و همگانى است و هر انسان عاقلى كه بخشى از «لوگوس» يا عقل جهانى را در خود دارد، با اتصال به عقل جهانى است كه به معرفت دست مى يابد. «لوگوس» قانون حاكم و مسلّط بر نمودها و پديده هاى هستى است. همه چيز مظهر لوگوس است; زيرا از قانونمندى برخوردار است. به نظر هراكليتوس، حركت، سيلان، كشاكش، وحدت در كثرت و كثرت در وحدت، فراز و نشيبِ آتش، ادوار تاريخى و... ، همه بر اساس ضابطه و نظم و قانونمندیِ خاصى انجام مى گيرد. همه چيز تحت پوشش اين قانونمندى و عقل كلى و جهانى ـ يعنى لوگوس ـ قرار دارد. لوگوس در جهان، همانند عقل در بدن آدمى عمل مى كند. او قانون درونى و ذاتى همه چيز است. همه اشيا از لوگوس برخوردارند; چون از قانونمندى خاصى برخوردارند. (برگرفته از مطالب استاد شرف الدین خراسانی) .
مواجهات
. برای فهم کلمات هراکلیتوس، نیاز است تا قدری از معنای لوگوس در نظر او بدانیم:👇 «لوگوس» هم اندي
. لوگوس به تقریر هراکلیت، قریب به معانی بلندی در بیانات عرفانی ماست: مراجعه بفرمایید به مفاهیمی چون «حقیقت محمّدیّه»، «نفَس رحمانی»، «صادر اوّل» در بیانات عرفاء شامخین .
مواجهات
❇️ حکیمانه ای از هراکلیتوس: بسیار دانی، هوشمندی نمی آموزد؛ وگرنه به هسیودوس، پیتاگوراس، و همچنین
. چقدر این فهم از «علم» نزدیک است به فرمایش نورانی صادق آل محمد علیهم السلام که به عنوان بصری فرمود:  لَيسَ العِلمُ بِالتَّعَلُّمِ ، إنَّما هُوَ نورٌ يَقَعُ في قَلبِ مَن يُريدُ اللّه ُ تَبارَكَ و تَعالى أن يَهدِيَهُ . فإن أرَدتَ العِلمَ فَاطلُب أوَّلاً في نَفسِكَ حَقيقَةَ العُبودِيَّةِ ، وَ اطلُبِ العِلمَ بِاستِعمالِهِ ، وَ استَفهِمِ اللّه َ يُفهِمْكَ .  دانش، به آموختن (پیش این و آن) نيست. بلكه نورى است كه در دل هر كس كه خدا اراده هدایتِ او را داشته، مى افتد. بنا بر اين، اگر خواهان دانش هستى، نخست حقيقت عبوديت را در جان خودت جويا شو؛ و دانش را از طريق به كار بستن آن بجوى؛ و از خداوند فهم و دانايى بخواه تا تو را فهم و دانايى دهد. .
💠 پرتاب شدن به حضور خدا اگر عبادات روزانه برایت سخت می آید، خود را یکباره، به حضور/ عالَم/ ولایت/ آغوش/ نزدِ خدا پرتاب کن؛ همان که در قلب پاک خویش یافته ای. و بگذار امور جاری باشند آنچنان که خود می آیند. شاید، آنچه می باید، بی هیچ زحمتی جریان یابد. .
🔹حامیان سگ های ولگرد برام سوال بود که این میزان حسّاسیّت روی جمع آوری (یا حتی کشتن) سگ ها از کجاست؟ ( یه بحث فلسفی-روانشناختی هم در ذهنم شکل میگرفت که چرا درباره مورچه ها و موش ها و سوسک ها و ... این حسّاسیّت وجود نداره؟!!) اینجا یه جوابی به اون سوال بالا داده👇 قابل تامّله🤔 / جزئیات درآمدهای عجیب و غریب حامی‌نماها http://hakimemehr.ir/fa/news/70512/%D9%85%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D9%88%D8%B4%D8%B4-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DA%AF%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8-%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%AC%DB%8C%D8%A8-%D9%88-%D8%BA%D8%B1%DB%8C%D8%A8-%D8%AD%D8%A7%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%D9%87%D8%A7
💠 شعر جامی در زیارت امام علی بن موسی الرضا علیه الصلاة و السلام شعری هست از عارف و صوفی و شاعر و ادیب و موسیقی دان معروف قرن نهم، عبدالرحمن جامی که گویا در تشرّف به مشهد الرضا، بر زبانش جاری بوده است. ☝️ در نظر من، این چنین اشعار بیش از آنکه مناسب خیال پردازی های معمولی شعر و شاعری داشته باشد، مناسب سیراب ساختن اهلش، از چشمه معرفت خود است. در این گونه اشعار، حتی نباید به دنبال معارف عجیب و غریب بود. بلکه با همان معانی ای که میدانیمشان، و این جملات برایمان تازه شان میکنند، به حضور برسیم و در اینچنین حضوری غرق و غرق تر شویم. 👇👇 سلام علی آل طه و یاسین سلام علی آل خیر النبیین سلام علی روضۀ حل فیها امام یباهی به الملک و الدین امام به حق شاه مطلق که آمد حریم درش قبله گاه سلاطین شه کاخ عرفان، گل شاخ احسان در درج امکان، مَه برج تمکین علی بن موسی الرضا کز خدایش رضا شد لقب چون رضا بودش آیین ز فضل و شرف بینی او را جهانی اگر نبودت تیره چشم جهانبین👉 پی عطر روبند حوران جنت غبار دیارش به گیسوي مشکین اگر خواهی آري به کف، دامن او برو دامن از هر چه جز اوست برچین👉 چو جامی چِشد لذّت تیغ مهرش چه غم گر مخالف کشد خنجر کین .
هدایت شده از وحید یامین پور
ماجرای درگیری و نزاع آبی پوشان(ازرق پوشان) و سرخ پوشان(حامیان پیر گلرنگ) هم داستان عجیبی است در تاریخ تصوف ! مریدان حسن ازرق پوش، صوفیانه بودند که لباس کبود رنگ (آبی) به تن می کردند. میان آنها و اصحاب پیرِ گلرنگ(کنایه از رنگ سرخ مِی) درگیری بود. 😄 حافظ می‌فرمايد: پیرِ گلرنگِ من اندر حقِ اَزْرَق پوشان رخصتِ خُبث نداد ار نه حکایت‌ها بود خلاصه شهرآورد سابقه دارد 🤦‍♂️