eitaa logo
مواجهات
120 دنبال‌کننده
50 عکس
26 ویدیو
10 فایل
نوشته های گاه به گاه علیرضا انصاری #معارف #فلسفه_عرفان #امتدادهای_حکمت #تحلیل_اجتماعی #مباحث_تربیتی #شعر_ادبیات_هنر #صوت_تصویر و ...
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر صدای مرحوم علامه طهرانی را نشنیده اید، نماهنگ پایین رو ببینید👇 ( اگه اسیر جذابیت های نمایشی که مثلا عرفان و معنویت رو تبلیغ میکنند، نباشیم، لطافت و صداقت و عمق رو در این صدا احساس میکنیم) .
هدایت شده از استاد وکیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 علامه آیت الله حسینی طهرانی: سالک عمل میکند فقط برای خدا، حتی اگر جبرئیل هم بیاید و به او بگوید چه حاجتی داری تا مستجاب کنم؟ سالک پاسخ میدهد من بنده خدا هستم و مولای من خداست و من غیر از ذات اقدس الهی چیز دیگری نمی‌خواهم ☑️ @ostad_vakili | towhid.org
در مورد بانو برناردت (قدیسه ای که بعد از نزدیک ۱۴۰ سال، هنوز جسد او سالم است) توضیحاتی که در مورد شهر لوردس وجود دارد را هم ببینید؛ خیلی عجیب است. (بلا تشبیه شبیه مشهد مقدس ما) https://www.karnaval.ir/blog/saint-french-dead-body-healthy
گویا مناظره ی دیشب در برنامه جهان آراء، واکنش های زیادی رو برانگیخته؛ در مطلب بعد اظهار نظرهایی در این باره رو بخونید👇😁
واکنش‌های توییتری به مناظره دکتر درخشان و دکتر غنی نژاد: عبدالله گنجی: بدون قضات در باره محتوای مناظره درخشان-غنی نژاد، باید همه-خصوصا سیما-متوجه باشند که این معبر باید به جاده ای عریض تبدیل شود. پس از گفتگوی فاخر مولدان اندیشه، حاملان آن به میدان می آیند و بحث در شعاع وسیع تر و در عمق ادامه می یابد. رشد صورت می گیرد و بازار فحاشان هم کساد می شود. حبیب ازغدی: مناظرهٔ فوکو-چامسکی را با مناظرهٔ غنی‌نژاد-درخشان مقایسه کنید. قیاس مع‌الفارقی است؟ بله، حق دارید که بگویید ربطی به هم ندارد. چون وضع ما، وضع علم نیست و در عالم علم مستقر نیستیم؛ امور این‌چنین پوچ می‌شود. امیررضا نظری: شخصی که در مناظره امشب جهان آرا روبه‌روی دکتر غنی نژاد قرار گرفته بود مسبب اصلی وضعیت فعلی اقتصاد ایران و مربی و تربیت کننده سفیهانی چون عبدالملکی،احسان خاندوزی،داود منظور،سید جواد جهرمی و…بود. مسعود درخشان بنیان‌گذار و رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق بود! مجید شاکری: ‏واقعا بحث این دو استاد بزرگوار و عالیقدر ما، آقایان دکتر درخشان و غنی نژاد، هیچ نسبتی با نیازهای اقتصاد امروز ایران ندارد. مازیار بالائی: حالا متوجه شدید که چرا سیاست‌گذاران و عاملان عقب‌ماندگی ایران از حضور بسیاری از چهره‌های سیاسی و علمی در ‎صداوسیما می‌ترسند؟ آنها به خوبی می‌دانند که مشت خالی امثال ‎درخشان در تقابل با ‎غنی‌نژادها باز می‌شود و مردم می‌فهمند که چه بی‌سوادهای متوهمی بر آنان حکمرانی می‌کنند. محسن صالحی‌خواه: از اینکه ‎مسعود درخشان سریع حواله داده به امام تعجب می‌کنید؟ کدوم یک از این کارشناسان، وقتی به چالش کشیده شدند، پشت سر امام و رهبری قایم نشدند؟ هاتف صالحی: ‏مناظره اساتید درخشان و غنی نژاد در شبکه افق -فارغ از محتوا- به خوبی نشان داد که ‎گفتگو در جامعه ما به ویژه در سطح نخبگان دچار اختلال شده است؛ هم اختلال مفهومی، هم کارکردی و هم کاربردی. به امید روزی که اساتید دانشگاه، علاوه بر راهروهای دانشکده ها و جلسات دفاع، امکانِ گفتگو بیابند! مش قاسم: چقدر چنته دکتر درخشان خالیه. استدلالی ندارد درباره دلایل دفاعش از اقتصاد اسلامی. بحث علمی را به بازجویی و تهمت سیاسی به دکتر غنی نژاد و خبرنگاران تبدیل می کند. قطاری دیدم که سیاست می برد و چه خالی می رفت/سهراب سپهری محمد کشوری: خدا شاهده از تمام برنامه‌های نوروز و ماه رمضان تلویزیون برای من هم مفید‌تر بود، هم سرگرم‌کننده‌تر بود. آقای صدا و سیما، فیلم و سرگرمی نخواستیم، بیا تو همه مرضوعات چالشی روز از اقتصاد و فرهنگ و حجاب و فضای مجازی و..مناظره‌های اینجوری برگزار کن. فرهاد عشوندی: من فقط یه بخش هایی از مناظره دکتر غنی نژاد و دکتر درخشان رو دیدم وای دو تا پیرمرد بامزه که دارن در کمال احترام با هم دعوا می کنن و فحش هاشون رو هم می دن! علی کلائی: دارم تصور میکنم که فریبرز رئیس دانا زنده بود و در مناظره با موسی غنی نژاد و مسعود درخشان. او اگر بود نه چیزی از نماینده راست سرمایه سالار مصدق ستیزی چون غنی نژاد میماند و نه از درخشان استاد مصیبت هایی چون خاندوزی و عبدالمکی و اون امام صادقی ها و دفاع از اقتصاد اسلامی و پرونده سازی. زهرا گرجی: از مناطره ‎دکتر درخشان و غنی نژاد در همین حد فهمیدیم که اقتصاد کشور دست افرادیه که نظریات امامین انقلاب رو قبول ندارند بعد ما منتطر تحقق شعار سال هستیم. سلمان معمار: تفاوت غنی نژاد و درخشان تفاوت علم ترجمه ای و علم تولیدیه. علی: غنی نژاد از امشب تا مصاحبه یا مطلب زرد بعدیش موفق شد مدتی کوتاه احترام بقیه رو کسب کنه و همه‌ رو مدیون سطح نازل درخشان در مناظره بود. امیدوارم این مناظره هیچ‌وقت به انگلیسی ترجمه نشه که کل فاندهای اقتصاد خوانده‌های ایران رو قطع می‌کنن همت قلی‌زاده: ‏در این ۲۰ سال اخیر، بنده به شخصه مناظره دکتر درخشان و دکتر غنی نژاد را یکی از بهترین برنامه های مفید دیدم. از برنامه جهان آرا بابت برگزاری این مناظره و رعایت انصاف،عدالت و احترام اساتید توسط مجری سپاسگزاری می کنم. امیدوارم صداوسیما برای تبیین موضوعات از این روشها بیشتر بکاربگیرد. .
ادامه: از تبار آدم: ‏‎غنی‌نژاد یک چیز بزرگ دارد که درخشان ندارد: رسانه. او PR (روابط عمومی) را به لطف دوستانش در رسانه های جورواجور اقتصاد بازاری در ایران به خوبی بلدست. غنی نژاد میگوید لیبرالیزم توحیدی است. او برخلاف ژست پوزیتیویستی که میگیرد اتفاقن بسیار ایدیولوژیک است. درخشان آدم مناظره نبود. ر. احسانی: مناظره‌ای بسیار کودکانه و در حضیض! عدم تعهد به نوشداروی عقل، و تذبذب و تناقض مکرر بحث غنی نژاد، و عدم تبادر قوی، و فقدان فراست کلامی از سوی دکتر درخشان، ملغمه‌ای پرخلجان و نامنسجم آفرید که توهین جدی به شعور مخاطب بود. در عجبم که دکتر درخشان، چرا اصولاً با چنین فردی می‌نشیند؟! فواد رمضانی: ‏این آوردن درخشان تو مناظره با غنی نژاد یک جورایی بسیار شبیه به آوردن رییسی برای ریاست جمهوری بود. هر دو بی ربط و ناتوان امیر: پروفسور درخشان به غنی نژاد لیبرال گفتند چرا کتابی که در مورد لیبرالیسم ترجمه کردی، نقدش رو  ننوشتی؟ این خلاف اصول دانشگاهیه! گفت من ۵ درصد نقد دارم، اما نمی نویسم!! (چرا؟ چون مردم ندونن و سیاست سرمایه داری در کشور راحت فرهنگ سازی و اجرا بشه؟؟) عباسعلی امیری: مناظره غنی نژاد و درخشان دقیقا چیزی است که سال هاست می خواهم به دوستان فرهنگی بفهمانم. جعفر صارمی: ‏غنی نژاد در ابتدای مناظره اصرار زیادی داشت که خود را در چهارچوب اسلام و انقلاب معرفی کند اما این تظاهر دوام چندانی نداشت شاید اوج این بحث جایی است که غنی نژاد گفت امام ایران را از دست کمونیست ها نجات داد و درخشان پرسید ایران را به کدام سمت برد. گفت به هیچ سمتی! ‏چرا که نمی توانست بگویید که امام هم با کمونیست ها مخالف بود و هم با لیبرال ها حامد نصیری: همین مناظره امشب ‎دکتر درخشان و ‎دکتر غنی‌نژاد تو برنامه ‎جهان‌آرا نشون داد چقدر تئوریسین‌های  اقتصادی کشور عصبی، فاقد پشتوانه عقلانی و در شرایط اضطرار بی‌ادب هستند‌. درخشان به جای بحث مستدل، گیر‌افتاده در گوشه رینگ شروع کرد به تهمت زدن و تا پایان بحث توهین رو ادامه داد. عمو علی سینا: مناظره دکتر موسی غنی نژاد رو با دکتر مسعود درخشان(مشاور جلیلی) میبینم؛ تعجب بیشتر میشه از اینکه اساتید علوم انسانی دانشگاه‌های ایران تا الان دق نکردن! خدا صبر بده حسین عباسی‌فر: دیشب از دکتر غنی‌نژاد یاد گرفتیم اگر طبق اصل ۴۳ قانون اساسی همه‌ی امور را به مردم بسپریم این همان کمونیسم است و شهید بهشتی هم یک کمونیست بوده! یعنی خداوندگار تناقض‌گویی بود غنی نژاد علیرضا: جهان‌آرا بر خلاف خط مشی که دیده بودم ازش… اما این  برنامه مناظره خوبی بین دوتا استاد درست حسابی، خوب مناظره ای ست، بین دکتر درخشان  ( یه جستجو کنین اطلاعات جالبی میاد در مورد ایشون) و غنی نژاد (منتقد دکتر مصدق و حامی بازار آزاد) .
مواجهات
ادامه: از تبار آدم: ‏‎غنی‌نژاد یک چیز بزرگ دارد که درخشان ندارد: رسانه. او PR (روابط عمومی) را به
این نظرات رو که میخونیم، بهتر میفهمیم که فهم درست و غلط، چقدر میتونه سخت باشه علی الخصوص در چیزی که تخصصش رو نداریم و یا لااقل تا انتهاش نرفته ایم!
❓نسبت اسلام و حقوق بشر؟ ابتدا این آیات را از سوره مبارکه حج قرائت بفرمایید: أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻧﻪ ] ﻣﻮﺭﺩ ﺟﻨﮓ ﻭ ﻫﺠﻮم ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ ، ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺘﻢ ﺷﺪﻩ ﺍﺫﻥ ﺟﻨﮓ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ، ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻳﺎﺭﻱ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ .(٣٩) الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِن دِيَارِهِم بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ ﻫﻤﺎﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﺎﺣﻖ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺍﺧﺮﺍﺝ ﺷﺪﻧﺪ [ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﺟﺮﻣﻰ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ]ﺟﺰ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻰ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﺎ ﺧﺪﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﻓﻊ ﻧﻤﻰ ﻛﺮﺩ ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺻﻮﻣﻌﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻛﻠﻴﺴﺎﻫﺎ ﻭ ﻛﻨﻴﺴﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻣﺴﺠﺪﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺎم ﺧﺪﺍ ﺫﻛﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﻭﻳﺮﺍﻥ ﻣﻰ ﺷﺪﻧﺪ ; ﻭ ﻗﻄﻌﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ ﺩﻳﻦ ] ﺍﻭ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ ; ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺧﺪﺍ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﻱ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ .(٤٠) الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ ﻫﻤﺎﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺗﻤﻜّﻦ ﺩﻫﻴﻢ ، ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺮﭘﺎ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ ، ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﻣﻰ ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ ، ﻭ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻭﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺯﺷﺖ ﺑﺎﺯﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ ; ﻭ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﻫﻤﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺧﺪﺍﺳﺖ .(٤١) خب، حالا به نظرتون نسبت این آیات با حق حیات، حق آزادی بیان، حق انتخاب کیش و مرام، و نیز توصیه هایی همچون تساهل و تسامح فرهنگی و دینی، ( آنچنان که در اخلاق حقوق بشری مطرح است)، چیه؟!🤔 اگه کسی در مضامین این آیات دقت کنه، احتمالا براش سوال های زیادی طرح میشه. بعضی شاید بگن: این قبیل آیات، مال جاهای خاصی بوده. بعضی شاید به زمانمند بودن دین فکر کنن!! حتی ممکنه بعضی اینقدر به اونچه خودشون از مصادیق بارز اخلاق و عقل میدونن، مطمئن باشن، که بگن: اینها چون با عقل و اخلاق جور در نمیاد، پس حتما جزء آیات متشابه هستند و یه تفسیر دیگه ای دارن. بعضی هم به پاس احترامی که هم برای دین و هم برای اخلاق حقوق بشری قائل اند، ترجیح میدن اصلا به این مساله فکر نکنند و صرفا سعی کنن آدم خوبی باشن!!! اینها همه از اثرات و نتایج این قضیه است که: تعریفی که امروزه ما (و حتی متدیّنین ما) از اخلاق داریم، «اخلاق حقوق بشری» است. 👈 امّا بدونیم که اخلاق، در معنای ارزشمند خود، اساسا میان همه انسان ها یکسان نبوده و نیست. و فهم از خوبی و بدی، بسته به اینکه نظام ارزشگذاری ما چیه و چگونه است، و با نگاه به چه پشتوانه هایی است، میتونه خیلی با هم متفاوت باشه. تفاوت هایی باورنکردنی!! اگه خدا بخواد، درباره نسبت دین با اخلاق، و با اخلاق حقوق بشری، توضیحاتی خواهم داد.🤲 .
🔹 حقوق جانداران و طبیعت در اسلام ( به عنوان یک مقدمه برای درک نسبت اسلام و اخلاق حقوق بشری) ✍ نکته ای که باید به آن توجه کنیم، اینکه در دین، نه تنها حقوق انسان ها، بلکه حقوق جاندران نیز مورد ملاحظه جدی است. و بیشتر و پیشرفته تر از این، به نظر میرسد هر یک موجودات، حتی زمان ها و مکان ها و پدیده های گوناگون، هر یک حقی برای خود دارند؛ و بنا نیست انسان هر طور میخواهد با آنها رفتار کند و حتی هر طور که میخواهد درباره آنها فکر و تخیل کند!! در اینجا سعی کردم بخشی از روایات مربوط به حق جانداران و طبیعت را بیاورم. ملاحظه بفرمایید:👇👇 نقل شده از پیامبر خدا: « ما مِن دابَّةٍ ـ طائرٍ ولا غَیرِهِ ـ یُقتَلُ بغَیرِ الحقِّ إلّا ستُخاصِمُهُ یَومَ القِیامَةِ. » هر حیوان، پرنده یا غیر آن، که به­ناحق کشته شود، روز قیامت با قاتل خویش مخاصمه کند. از پیامبر خدا: «من قتل عصفوراً عبثاً جاء یوم القیامة یعجّ الی الله تعالی یقول: یا ربِّ هذا قتلنی عبثاً ینتفع بی ولم یدعنی فاکل من حشارة الارض»؛ کسی که گنجشکی را بیهوده بکشد، آن حیوان در روز قیامت به حضور خدا شکایت می­کند و می­گوید: خدایا این شخص من را بیهوده کشت؛ در حالی که هیچ سودی از کشتن من نداشت و رهایم نکرد تا از حشرات زمین تغذیه کنم کان علی ­بن الحسین یأمر غلمانه أن لا یذبحوا حتى یطلع الفجر و یقول إن الله جعل اللیل سکناً» امام سجاد علیه السلام به غلام‌هایشان امر می‌کردند تا طلوع فجر ذبح نکنند و فرمودند: خدا شب را مایة آرامش قرار داده است. از امام صادق علیه السلام: « انّ امیرالمؤمنین قال: لاتذبح الشاة عند الشاة ولا الجزور عند الجزور وهو ینظر الیه» امیرالمؤمنین فرمودند: گوسفند در برابر دیدگاه گوسفند دیگر، و شتر در برابر دیدگان شتر دیگر ذبح نمی­شود. ابن عباس نقل می‌کند: پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) به مردى که پایش را روى سینه گوسفندى گذاشته و مشغول تیزکردن کارد خود بود و گوسفند به او خیره شده بود فرمود. فرمود: «نمی‌توانستى قبلاً کاردت را تیز کنى؟ نکند می‌خواهى جان این حیوان را دو بار بستانى؟» منقول از پیامبر خدا: « ان الله کتب علیکم الإحسان فی کل شیء فإذا قتلتم فاحسنوا القتلة وإذا ذبحتم فأحسنوا الذبحة» خداوند احسان در همة امور را بر شما لازم داشته است؛ پس زمانی که حیوانی را ذبح می‏کنید، به­خوبی ذبح را انجام دهید. امام صادق(ع) می‌فرماید: روزی عیسى بن مریم(علیه السلام) هنگام عبور از ساحل دریا، قرص نانى از قوت خود را در آب انداخت. یکى از حواریان به او گفت: اى روح و کلمه خدا! چرا چنین کردى؟ آن قرص نان از قوت تو بود؟ عیسى(علیه السلام) فرمود: «این کار را براى آن کردم که خوراک برخى موجودات داخل آب شود که این کار، پاداش بزرگى نزد خدا دارد». رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرموده است: «لاتَأْتُوا الْفِراخَ فی اَعْشاشِها وَ لا الطیرَ فی مَنامِهِ حَتّی یَصْبَحَ» به لانه جوجه ها حمله نکنید و در هنگام استراحت آنها، خواب و آسایش پرنده را از بین نبرید تا آن که صبح طلوع کند. امام صادق علیه السلام: «لا تَقطَعُوا الثِّمارَ فَیَبعَثُ اللّهُ عَلیکُمُ العَذابَ صَبّا»؛ قطع نکنید درختان میوه دار را که خداوند عذابش را بر شما نازل میکند. ابونصر بزنطی روایت می‌کند: سَأَلَت ابی الحسن عَن قَطعِ السِّدْرِ فقال: سألنی رَجُلٌ مِن أصحابِکَ عَنهُ فَکَتَبتُ إلَیهِ: قَد قَطَعَ أبُو الحَسنِ علیه السلام سِدراً وغَرَسَ مَکانَهُ عِنَبا»؛ از قطع درخت سدر و کُنار از حضرت رضا سؤال کردم. حضرت فرمود: شخصی از دوستان تو نیز همین سوال را از من پرسید: به او نوشتم: ابوالحسن -یعنی امام کاظم (علیه السلام)- درخت سدری را قطع کردند و به جای آن درخت انگور کاشتند. حضرت علی ـ علیه السلام ـ در خطبه ای که در آغاز خلافتش ایراد کرده و در آن مسؤولیت و حقوق مسلمانان را یادآوری نموده، میفرماید: «اِتَّقُوا اللّهَ فی عِبادِهِ وَ بِلادِهِ فَاِنَّکُمْ مَسْؤُولُونَ حَتّی عَنِ الْبِقاعِ وَ الْبَهائِمِ، اَطیعُوا اللّهَ وَ لا تَعْصَوْهُ» درباره بندگان و بلادو شهرها از خداوند بترسید، (مبادا بر کسی ستم کنید و به ویرانی و تبهکاری زمین در بلاد و شهرها اقدام کنید) همه شما مسؤولید و مورد پرسش قرار می گیرید، حتی درباره زمینها و چهارپایان (که به چه دلیل مزارع و جنگلها را از بین بردید، شهرها و خانه ها را ویران نمودید، و حیوانات زبان بسته را مورد اذیت و آزار قرار دادید). ادامه دارد👇
ادامه: از غُرر روایات در این باب👇 پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: « تَحَفَّظُوا مِنَ الأَرْضِ فَإِنَّها أُمُّکُمْ، وَ لَیْسَ فِیها أَحَدٌ یَعْمَلُ خَیْراً أَوْ شَرّاً إِلاّ وَ هِیَ مُخْبِرَةٌ بِهِ » حرمت زمین را بدارید که به منزله مادر شماست و هر که روی زمین کار بد یا خوبی کند، از آن خبر می دهد. این روایت هم بسیار جالب است☺️☺️ حفص بن غیاث از امام صادق(ع) نقل می‌کند: «روزى سلیمان بن داود(ع) براى طلب باران از شهر بیرون رفت. در راه، به مورچه‌اى برخورد که دست به آسمان بلند کرده و می‌گفت: پروردگارا! ما آفریده‌اى از آفریدگان تو و نیازمند روزى توییم، به خاطر گناهان انسان‌ها ما را هلاک مفرما! سلیمان، با شنیدن این نجوا، به یاران خود گفت: برگردید که به دعاى غیر شما، خدا بر شما باران می‌باراند و سیرابتان می‌سازد». ☝️نکته مهم: همانطور که ملاحظه میکنید بنا نیست همه ی موجودات، و همه ی گیاهان و همه حیوانات به یک میزان احترام داشته باشند. مثلا گویا درختان ثمردار بیشتر از درختان بی ثمر شرافت دارند و حیوانات بی آزار خصوصا پرندگان، بیش از حیوانات موذی شرافت دارند. همچنین حقوق حیوانات به معنای عدم ذبح آنها نیست؛ و حقوق گیاهان به معنای عدم قطع کلّی آنها نیست. بلکه مساله مرکّب تر و پیچیده تر از اینهاست و جا به جا طول و تفصیل خاص خودش را پیدا میکند. به نظر این ناچیز، عمده ی حقوق و اصول رفتار با موجودات، بر میگردد به 👈 ملکوت و حقیقت معنایی که هر یک از این موجودات برای خود و در نسبت با دیگر موجودات دارد. .
❇️ نکته اول: استضعاف فکری وقتی صحبت از حقوق مومن و کافر میکنیم، بنا نداریم باطن و مرتبه ی آخرت و قیامت کسی را قضاوت کنیم. شاید بسیاری از انسان های به ظاهر بی ایمان و ساکن در بلاد کفر باشند که در باطن از ما نیک تر و بهتر باشند. شاید اگر در شرایط محیطی مثل ما زندگی میکردند، بسیار از ما پر ایمان تر میشدند. شاید اگر فردای قیامت محشور شویم، ببینیم بسیاری از انسان ها شفاعت شده و ای بسا در ایمان از ما جلوتر اند. حدیث معروف «اکثرُ اهل الجنّة البُله» (اکثر اهل بهشت از ابله ها یعنی از مستضعفان فکری اند) را باید در این فضا فهمید. ولی از طرف دیگر هم، فقه و حقوق چندان با باطن انسان ها سر و کار ندارد و کارش با رتق و فتق و قانونگذاری برای وضعیت دنیایی انسان هاست. لذا چاره ای نیست جز تفکیک مُسلم و کافر و تفاوت احکام و حقوق آنها. .
❇️ نکته دوم: صلاح کار، گاهی در مداراست. شاید راهبرد امروز ما باید این باشد که در فضای غلبه ی گفتمان حقوق بشری، چندان به تفاوت مسلم و غیر مسلم دامن نزنیم و اگر این موضوع سبب دوری مردم از دین میشود، چندان آن را برجسته نسازیم. البته از طرفی هم نباید چنان جنبه ی تفریط را بپیماییم که خود اهل ایمان هم، ارزش ایمان خویش را فراموش کنند!! و برایشان میان ایمان و بی ایمانی تفاوتی نباشد! به هر حال در مقام عمل، مساله بسیار ظریف است و جا به جا در مقام تشخیص احتیاج به نیروی فرقان (وسیله ی فرق نهاده میان درست و نادرست) است. .
❇️ نکته سوم: نقش شرایط عصر در احکام فقهی و حقوقی در مقام یک بحث فقهی میتوان به این نکته فکر کرد که آیا محروم ماندن کفار از بسیاری حقوق در زمان پیامبر خدا، امری مربوط به شرایط آن دوران نبوده است؟! یعنی به علّت خطراتی که از ناحیه ی آنها برای جامعه مسلمین وجود داشته است صلاح بر این بوده و حکم به این شده که حقوق کمتری نسبت به مسلمان داشته باشند. خطراتی مثل اینکه: اساسا جامعه مسلمین شکل نگیرد. یا به خاطر احساس عزتی که در کافرین باقی مانده، راغب به اسلام آوردن نشوند. یا از برخی جنبه ها خود را برتر از مسلمین نشان دهند و باعث تردید مسلمین در ایمان خود شوند و ... اگر و اگر به عصری بودن الزام چنین تفاوت هایی میان حق مومن و کافر برسیم، شاید امروز نیاز باشد تا -اگر واقعا مصالح جعل چنین احکامی همین ها بوده و غیر اینها نبوده است- این نابرابری حقوق کافر و مسلم، قدری تلطیف شود! و الله اعلم. گرچه چنین احتمالی ضعیف است و در صغری نیز مناقشه است (یعنی همین امروز نیز همین وضعیت خطیر در کار است و همان مفاسد برقرار). در عین حال، بر فرض تلطیف حقوق انسان های بی اعتقاد، این حالت چیزی از پلیدی روحی آنها و وضعیتی که در آن قرار گرفته اند، نمیکاهد. اگرچه ما به اقتضاءات عصر مثلا به این نتیجه برسیم که باید قدری به کفار سختی کمتری گرفت، و با ملاطفت بیشتری برخورد نمود، ولی این ملاطفت باعث نمیشود که انسان های بی اعتقاد را دارای شأن و ارزش وجودی بیشتری در نظر آوریم! .
❇️ نکته چهارم: ظلمت ملکوت کفر به نظر میرسد ریشه ی این مساله ی حقوقی را باید در امری حقیقی دید؛ یعنی با بررسی حقیقت و باطن کفر و نسبتش با ظاهر و باطن مصالح اجتماعی، به سرّ تعیین حق و حقوق کافر رسید. حقیقتی ترین مرتبه ای که میتوان در آن به باطن و معنای واقعی کفر رسید، نظر کردن به «ملکوت کفر» است. ملکوت کفر میتواند شدّت پلیدی و عمق زشتی و وقاحت کفر را برای ما برملا سازد و ما را در توجه به آن، و ملاحظه ی مصالح اجتماعی انسان، به درک بهتری از حق و حقوقی که برای هر یک از مومن و کافر هست، برساند. ما برای چنین تحقیقی از آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین استفاده خواهیم برد و به مطالب خود، چاشنی حکمت را اضافه خواهیم نمود. .
مواجهات
❇️ نکته دوم: صلاح کار، گاهی در مداراست. شاید راهبرد امروز ما باید این باشد که در فضای غلبه ی گفتم
🔸 در باب رفق و مدارا با مردم در جستجوی احادیث، به روایاتی بر میخوریم که جنبه ی ملایمت و مدارا با بندگان خدا را -ولو چندان در صراط مستقیم نباشند- تایید و تقویت میکند. به این چند نمونه توجه فرمایید👇👇 عَنْ أَبِى جَعْفَرٍ قَالَ: إِنَّ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ قُفْلًا وَ قُفْلُ الْإِیمَانِ الرِّفْقُ امام باقر علیه السلام فرمود: براى هر چیزى قفلى است (که آنرا بدو نگهدارند) و قفل ایمان نرمى ملاطفت است. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى رَفِیقٌ يُحِبُّ الرِّفْقَ فَمِنْ رِفْقِهِ بِعِبَادِهِ تَسْلِیلُهُ أَضْغَانَهُمْ وَ مُضَادَّتَهُمْ لِهَوَاهُمْ وَ قُلُوبِهِمْ وَ مِنْ رِفْقِهِ بِهِمْ أَنَّهُ يَدَعُهُمْ عَلَى الْأَمْرِ يُرِیدُ إِزَالَتَهُمْ عَنْهُ رِفْقاً بِهِمْ لِكَيْلَا يُلْقِيَ عَلَيْهِمْ عُرَى الْإِیمَانِ وَ مُثَاقَلَتَهُ جُمْلَةً وَاحِدَةً فَيَضْعُفُوا فَإِذَا أَرَادَ ذَلِكَ نَسَخَ الْأَمْرَ بِالْ‏آخَرِ فَصَارَ مَنْسُوخاً امام صادق (علیه السلام) فرمود: خداى تبارک و تعالى ملایم است و ملایمت را دوست دارد، از ملایمت او نسبت به بندگانش، بیرون ساختن کینه‏ها و مخالفت هوسها و دلهایشانست و نیز از ملایمت او نسبت به بندگان اینستکه: امرى را که میخواهد مردم را از آن بر کنار کند، براى ملایمت با آنها ایشان را با آن امر وامیگذارید (که طبق عادت رفتار کنند و از ابتدا بر آنها سخت نمیگیرد) تا سنگینى امر ایمان یکباره بر آنها نیفتد که ناتوان گردند، و چون اراده برکنارى آنها کند، آن امر را با مردیگرى نسخ فرماید تا امر اول منسوخ گردد (چنانکه در صدر اسلام مردم را بقبله بیت المقدس وا گذاشت و چون باحکام اسلام انس و الفت پیدا کردند، آنها را متوجه کعبه فرمود و بیت المقدس منسوخ گردید). عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: الرِّفْقُ يُمْنٌ وَ الْخُرْقُ شُؤْمٌ امام صادق فرمودند که رسول خدا (ص) فرمود: نرمى میمنت دارد و خشونت نحوست. عَنْ أَبِى جَعْفَرٍ قَالَ : إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَفِیقٌ يُحِبُّ الرِّفْقَ وَ يُعْطِى عَلَى الرِّفْقِ مَا لَا يُعْطِى عَلَى الْعُنْفِ امام باقر فرمود: خداى عزوجل ملایم است و ملایمت را دوست دارد و پاداشى که بملایمت میدهد بخشونت و سختگیرى نمیدهد. عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ الرِّفْقَ لَمْ يُوضَعْ عَلَى شَيْ‏ءٍ إِلَّا زَانَهُ وَ لَا نُزِعَ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا شَانَهُ امام باقر فرمود: رسول خدا (ص) فرمود: نرمى روى هر چه گذاشته شد، آنرا زینت داد و از هر چه برداشته شد، زشتش ساخت. عَنْ هِشَامِ بْنِ أَحْمَرَ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ ع قَالَ: قالَ لِی وَ جَرَى بَيْنِی وَ بَيْنَ رَجُلٍ مِنَ الْقَوْمِ كَلَامٌ فَقَالَ لِى ارْفُقْ بِهِمْ فَإِنَّ كُفْرَ أَحَدِهِمْ فِى غَضَبِهِ وَ لَا خَيْرَ فِیمَنْ كَانَ كُفْرُهُ فِى‏غَضَبِهِ هشام بن احمد گوید: مرا با مردى از آنقوم سخن در گرفته بود (با یکى از مخالفین نزاع میکردم) حضرت ابوالحسن (ع) بمن فرمود: با آنها نرمى کن، زیرا کفر ایشان در خشم آنهاست (چون خشمگین شوند سخن کفرآمیز گویند) و خیرى نیست در کسیکه کفرش در خشمش باشد. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ : إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الرِّفْقَ وَ يُعِینُ عَلَيْهِ فَإِذَا رَكِبْتُمُ الدَّوَابَّ الْعُجْفَ فَأَنْزِلُوهَا مَنَازِلَهَا فَإِنْ كَانَتِ الْأَرْضُ مُجْدِبَةً فَانْجُوا عَنْهَا وَ إِنْ كَانَتْ مُخْصِبَةً فَأَنْزِلُوهَا مَنَازِلَهَا امام باقر فرمودند که رسول خدا (ص) فرمود: خدا نرمى را دوست دارد و به آن کمک میکند، پس چون مرکوبهاى لاغر را سوار شدید، آنها را بمنزلگاه مقرر خود فرود آورید (تا علوفه خورند استراحت کنند) و اگر زمین خشک و بى‏گیاه باشد، با شتاب بگذرید و اگر پر گیاه باشد، آنها را فرود آرید (پس نرمى و ملاطفت حتى نسبت بحیوانات هم خوب و پسندیده است). ادامه دارد .
مواجهات
❇️ نکته دوم: صلاح کار، گاهی در مداراست. شاید راهبرد امروز ما باید این باشد که در فضای غلبه ی گفتم
🔸 در باب رفق و مدارا با مردم (ادامه) عَنْ أَبِى‏ جَعْفَرٍ قَال: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ : لَوْ كَانَ الرِّفْقُ خَلْقاً يُرَى مَا كَانَ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ شَيْ‏ءٌ أَحْسَنَ مِنْهُ امام باقر فرمودند که رسول خدا فرمود: اگر نرمى، مخلوقى میبود که دیده میشد، در میان مخلوقات خدا از او نیکوتر نبود. عن الصادق علیه السلام: جَاءَ جَبْرَئِیلُ إِلَى النَّبِيِّ، فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ رَبُّكَ يُقْرِئُكَ السَّلَامَ وَ يَقُولُ لَكَ دَارِ خَلْقِی امام صادق علیه السلام فرمود: جبرئیل علیه السلام نزد پیغمبر صلى الله علیه و آله آمد و عرض کرد: اى محمد پروردگارت سلام مى‏رساند و مىگوید: با مخلوقم مدارا کن. عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ فِى التَّوْرَاةِ مَكْتُوبٌ فِیمَا نَاجَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ ع يَا مُوسَى اكْتُمْ مَكْتُومَ سِرِّى فِى سَرِیرَتِكَ وَ أَظْهِرْ فِى عَلَانِيَتِكَ الْمُدَارَاةَ عَنِّى لِعَدُوِّى وَ عَدُوِّكَ مِنْ خَلْقِى وَ لَا تَسْتَسِبَّ لِى‏عِنْدَهُمْ بِإِظْهَارِ مَكْتُومِ سِرِّى فَتُشْرِكَ عَدُوَّكَ وَ عَدُوِّى فِى سَبِّى امام باقر علیه السلام فرمود: در تورات نوشته است، از جمله مناجات خداى عزوجل با موسى بن عمران این بود که: اى موسى! راز پنهان مرا در باطن خویش پوشیده دار و در آشکارت سازگارى با دشمن من و دشمن خود را از جانب من اظهار کن و با اظهار راز پنهانم سبب دشنام دادن آنها به من مشو تا در دشنام دادن من شریک دشمن خود و دشمن من گردى. عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ قَال: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: أَمَرَنِى رَبِّى بِمُدَارَاةِ النَّاسِ كَمَا أَمَرَنِى بِأَدَاءِ الْفَرَائِضِ امام صادق فرمودند که رسول خدا فرمود: پروردگارم مرا به سازگارى با مردم امر فرمود. چنانکه بانجام واجبات امر فرمود. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: مُدَارَاةُ النَّاسِ نِصْفُ الْإِیمَانِ وَ الرِّفْقُ بِهِمْ نِصْفُ الْعَيْشِ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ: خَالِطُوا الْأَبْرَارَ سِرّاً وَ خَالِطُوا الْفُجَّارَ جِهَاراً وَ لَا تَمِیلُوا عَلَيْهِمْ فَيَظْلِمُوكُمْ فَإِنَّهُ سَيَأْتِى عَلَيْكُمْ زَمَانٌ لَا يَنْجُو فِیهِ مِنْ ذَوِى الدِّینِ إِلَّا مَنْ ظَنُّوا أَنَّهُ أَبْلَهُ وَ صَبَّرَ نَفْسَهُ عَلَى أَنْ يُقَالَ [لَهُ ]إِنَّهُ أَبْلَهُ لَا عَقْلَ لَهُ امام صادق فرمودند که رسول خدا فرمود: سازگارى با مردم نصف ایمانست و نرمى با آنها نصف زندگى است. سپس امام صادق فرموند: با نیکان در پنهان آمیزش کنید و با بدکاران در آشکار و بر آنها حمله نکنید که بر شما ستم کنند، زیرا زمانى براى شما پیش آید که از دینداران نجات نیابد، جز آنکه را مردم ابلهش دانند و خود او هم آماده باشد و تحمل کند که باو گویند ابله و بی عقل است. .
مناظره علی علیزاده و مهدی نصیری_ آیا آقای خامنه ای مسئول «وضع موجود» است ؟ مناظره ای فوق العاده از هر دو طرف بسیار دیدنی👌 https://www.aparat.com/v/Bhnjf
هدایت شده از شیپا - شبکه پیشرفت
🎉 سومین دوره معرفی زیست‌شهرهای نوین مولّد 🎉 الگویی ارزان و امکان‌پذیر، برای حل مشکلات ، ، و احیای خانواده محور، شاداب و سالم ایرانی 🏡🛠👷‍♂️👨‍👩‍👧‍👦 حالا می‌تونید در این دوره به شکل ثبت‌نام کنید👇👇 B2n.ir/zistshahr3 B2n.ir/zistshahr3 ✅ بصورت (آفلاین)؛ با امکان شرکت از سراسر کشور ✅ بصورت فشرده در ۵ ساعت ✅ همراه با اعطای پایان دوره از طرف اندیشکده زیست‌شهر ⏱ مهلت ثبت‌نام: ۲۰ اردیبهشت ماه در کانالمون هم عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/1847066952Cfcb8fc8ce2
مواجهات
🎉 سومین دوره #رایگان معرفی زیست‌شهرهای نوین مولّد 🎉 الگویی ارزان و امکان‌پذیر، برای حل مشکلات #مسکن
تحلیل های جالبی داره👌 (ممکنه اشکالاتی وارد باشه و البته نظریه پردازان هم میتونن جواب بدن) ولی هر چی باشه، دید تمدّنی و کُل بینی شما رو تقویت میکنه؛ و رابطه ی نظامات اجتماعی با مقاصد انسانی رو خیلی بهتر درک میکنید. به اجرایی بودنش هم واقعا میشه فکر کرد...🤔 در این پیوست ببینید👇 https://zistshahr.com/moghadamati/
⭕️ شجریان در آینه ی دو مستند این دوتا مستند رو درباره ی شجریان ببینید و تفاوت نگاه ها رو دریابید هنر و سیاست و رسانه این جوریاست👇
مستند پژواک روزگار (زندگی نامه استاد شجریان آپارات https://www.aparat.com/v/ofIR9
شجریان، از سپیده تا فریاد . (مستند ساخت صدا و سیما) آپارات https://www.aparat.com/v/PiolB
. اینجا و آنجا خود، جویبار "راستی" باش به نام سرچشمه ی راستی ها ✍ .
. نهایی ترین کار را، درست در همین لحظه انجام خواهیم داد، اگر در نهایت کار اندیشیده باشیم. ✍ .
. تو خود به وظیفه ات عامل باش؛ پیش آمدها، پیشنهاد خداست؛ پی آمدها، "زنده باد"ِ خدا. ✍ .
مواجهات
بعضی قسمت هاش جالبن بعد خوندن آدم با خودش میگه: رسانه ها (عموما) چقدر میتونن بی وجدان و وقیح باشن در انتشار برخی مطالب و مخاطبین (اغلب) چقدر ساده و تاثیرپذیر اند که اجازه فریب دادن رو به رسانه ها میدن متاسّفانه...
💠 رویت خدا در دنیا قبل از قیامت عَنْ أبِی‌بَصِیرٍ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ قُلْتُ لَهُ أَخْبِرْنِی عَنِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ هَلْ یَرَاهُ الْمُؤْمِنُونَ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ ؟ قَالَ: نَعَمْ وَ قَدْ رَأَوْهُ قَبْلَ یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ فَقُلْتُ: مَتَی؟ قَالَ: حِینَ قَالَ لَهُمْ: « أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلی» ثُمَّ سَکَتَ سَاعَهًًْ ثُمَّ قَالَ : وَ إِنَّ الْمُؤْمِنِینَ لَیَرَوْنَهُ فِی الدُّنْیَا قَبْلَ یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ أَ لَسْتَ تَرَاهُ فِی وَقْتِکَ هَذَا ؟ قَالَ أَبُو بَصِیرٍ فَقُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ فَأُحَدِّثُ بِهَذَا عَنْکَ ؟ فَقَالَ: لَا فَإِنَّکَ إِذَا حَدَّثْتَ بِهِ فَأَنْکَرَهُ مُنْکِرٌ جَاهِلٌ بِمَعْنَی مَا تَقُولُهُ ثُمَّ قَدَّرَ أَنَّ ذَلِکَ تَشْبِیهٌ وَ کَفْرٌ وَ لَیْسَتِ الرُّؤْیَهًُْ بِالْقَلْبِ کَالرُّؤْیَهًِْ بِالْعَیْنِ تَعَالَی اللَّهُ عَمَّا یَصِفُهُ الْمُشَبِّهُونَ وَ الْمُلْحِدُونَ. ابوبصیر گوید: به امام صادق گفتم: «مرا از خدای عزّوجلّ خبر بده که آیا مؤمنان در روز قیامت او را می‌بینند»؟ فرمود: «آری و پیش از روز قیامت او را دیده‌اند». عرض کردم: «چه زمانی»؟ فرمود: «هنگامی‌که به ایشان فرمود: أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلی پس حضرت ساعتی ساکت شد بعد از آن فرمود: «و مؤمنان در دنیا پیش از روز قیامت او را می‌بینند. آیا تو چنان نیستی که در همین وقت او را ببینی»؟ عرض کردم: «فدای تو گردم پس من به این مطلب از شما حدیث کنم؟» فرمود: «نه زیرا که تو هرگاه به این حدیث کنی، پس منکری که جاهل باشد به‌ معنی آنچه ما می‌گوییم آن را انکار کند و بعد از آن تقدیر کند که این تشبیه و کفر است؛ و باعث این ناخوشی، تو خواهی بود. و دیدن به‌وسیله‌ی دل چون دیدن به چشم نیست؛ خدا برتر است از آنچه که فرقه مشبّهه و ملحدان او را وصف می‌کنند». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۳۹۶  بحار الأنوار، ج۴، ص۴۴/ التوحید، ص۱۱۷/ نور الثقلین
⭕️⭕️⭕️ بی نشان که منم (در باب حقیقت نفس انسانی)👇 وه چه بی‌رنگ و بی‌نشان که منم کی ببینم مرا چنان که منم گفتی اسرار در میان آور کو میان اندر این میان که منم؟ کی شود این روان من ساکن؟ این چنین ساکن روان که منم بحر من غرقه گشت هم در خویش بوالعجب بحر بی‌کران که منم این جهان، وآن جهان، مرا مطلب کاین دو گم شد در آن جهان که منم فارغ از سودم و زیان چو عدم طرفه بی‌سود و بی‌زیان که منم گفتم: ای جان تو عین مایی؛ گفت: عین چَبوَد در این عیان که منم؟ گفتم: آنی؛ بگفت‌: های خموش! در زبان نامده‌ست آن که منم! گفتم اندر زبان چو درنامد اینت گویای بی‌زبان که منم می شدم در فنا چو مه بی‌پا اینت بی‌پای پادوان که منم بانگ آمد چه می دوی بنگر در چنین ظاهر نهان که منم شمس تبریز را چو دیدم من نادره بحر و گنج و کان که منم ملّای رومی .