eitaa logo
مهـــــدی موعـــــود
57 دنبال‌کننده
1هزار عکس
267 ویدیو
27 فایل
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲 🔶 برنامــــــــه این کانال: 🔸هر روز یک صفحه قــــــــرآن 🔸فـــــــرازی از نهــج البلاغــــــــــه 🔸و سخـــــنرانی های مذهــبی 📲 آی دی ارتباط 👇 🆔 @mahmoudkavianyzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
السلام علیک یا اباصالح مهدی جمعه یعنی روی مه سیمای تو حس خوب  عاشقی هم پای  تو جمعه ها  دل را هوایی می کند یاد   ناز   چشمت  و   آوای  تو صبح  جمعه بر نمیخیزم  به جز از   برای  خنده ی   لب های  تو چشم  از این دنیا ببندم تا دمی هم نفس  با من شود رویای تو جمعه  یعنی دل ز دنیا شستن و جان  گرفتن  در   رخ   زیبای   تو الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج
🛎 توجه توجه 🛎 سلام به تمام اعضای محترم گروه خداروشکر شکر سوره پر مطلب نساء رو امروز به پایان بردیم به یاری خدا از فردا سوره مائده را شروع می کنیم لطفا نکات کلیدی سوره مائده و ایات مهم این سوره را مطالعه بفرمایید اولین مخاطب کانال خودم هستم تفسیر و پیام ایه را چندین بار می خوانم به خدا قسم تاثیرش رو تو زندگیم دیدم.فقط همین سوره را با قرآن همگام بشین تا اثرش رو تو زندگی تون ببینید تصمیم گرفتم بعد از پایان سوره مائده به ۳نفر از مخاطبین کتاب هدیه بدم لطفاً از فردا که سوره مائده را شروع می کنیم به پیام ایه و به عکس نوشته ها دقت کنید وبهترین عکس نوشته را شما انتخاب کنید و جایزه بگیرید •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
🗝 نکات کلیدی 👇 🍔سوره مائده پنجمین سوره و از سوره‌های مدنی قرآن است که در جزء ۶ و ۷ قرآن جای دارد. این سوره به سبب آنکه از مائده آسمانی و نزول آن به درخواست حواریون حضرت عیسی(ع) سخن گفته، مائده نام گرفته است. در سوره مائده احکام بسیاری بیان شده از جمله درباره مسئلهٔ ولایت در اسلام، تثلیث در مسیحیت، قیامت و معاد، وفای به عهد، عدالت اجتماعی، عدالت شاهد، حرمت کشتن انسان‌ها، احکام غذاهای حلال، احکام وضو و تیمم. 👌👇👇👇 از آیات مشهور این سوره آیه اکمال و آیه تبلیغ است که بنابر نظر شیعه، به واقعه غدیر و اعلام جانشینی امام علی(ع) مربوط‌اند و آیه ولایت که بنابر نظر شیعه و سنی در شأن امام علی(ع) نازل شده است. از وقایع تاریخی که در این سوره درباره آنها سخن گفته شده، سرگذشت بنی‌اسرائیل، داستان قتل هابیل توسط قابیل، رسالت حضرت عیسی و معجزات اوست. در فضیلت این سوره نقل شده هنگام نزول سوره مائده بر پیامبر، هفتاد هزار فرشته آن را همراهی می‌کردند. معرفی سوره مائده جزو سوره‌های مدنی و در ترتیب نزول، صد و سیزدهمین سوره‌ای است که بر حضرت محمد(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی قرآن، پنجمین سوره است و در جزء ۶ و ۷ قرآن جای دارد. بنابر روایتی از امام علی(ع) هنگامی كه سوره مائده بر پیامبر(ص) نازل شد، ايشان بر اسبی سوار بودند، وحى بر ايشان سنگينى كرد، حيوان ايستاد و در آن حال پيامبر(ص) بى‌هوش شد. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
💎 آیه اکمال آیه اکمال از آیات مربوط به واقعه غدیر👇 الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي ...(آیه ۳) شیعیان اتفاق نظر دارند این آیه درباره واقعه غدیر و ولایت امام علی(ع)، در روز ۱۸ ذی‌الحجه، نازل شده است. برخی منابع اهل سنت از نزول این آیه در روز عرفه خبر می‌دهند. علامه امینی در کتاب الغدیر و میر حامد حسین در عبقات الانوار با جستجو در کتاب‌های اهل سنت، شواهد بسیاری از آنان در تأیید و اثبات نزول این آیه در‌ شأن علی(ع) و واقعه غدیر آورد 🔮آیه وسیله يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (آیه ٣٥) ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، از خدا پروا كنيد و به او [توسل و] تقرب جوييد و در راهش جهاد كنيد. باشد كه رستگار شويد. به اعتقاد شیعیان، این آیه یکی از دلایل اثبات توسل به اولیا و انبیاست؛ چرا که این آیه به طور صریح مؤمنان را به توسل (برگزیدن وسیله) توصیه کرده است. از نظر شیعه، وسیله مفهومی گسترده دارد و می‌تواند شامل واجبات و مستحبات شود. 📿آیه ولایت إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّـهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (آیه ٥٥) ترجمه: ولی شما فقط خدا، پیامبر و مؤمنانی هستند که نماز را به پا داشته، در رکوع زکات می‌دهند. این آیه به تایید همه منابع معتبر شیعه و برخی منابع اهل سنت در شأن امام علی(ع) نازل شده و او را ستوده است.در روایات آمده است فقیری به مسجد آمد و تقاضای کمک کرد؛ اما کسی به او کمک نکرد. در این هنگام امام علی(ع) در حال رکوع به انگشتر خود اشاره کرد و فقیر آن را از انگشت امام بیرون کشید.[۲۰] شیعیان از این آیه برای اثبات ولایت آن امام استفاده می‌کنند.[۲۱] 🎙آیه تبلیغ يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ ۖ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ (آیه ٦٧) ترجمه: اى پيامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ كن؛ و اگر نكنى پيامش را نرسانده‌اى. و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‌دارد. آرى، خدا گروه كافران را هدايت نمى‌كند. مفسران شیعه تصریح کرده‌اند که آیه تبلیغ پس از بازگشت رسول خدا از حجة الوداع در منطقه غدیر خم در روز ۱۸ ذی‌الحجه نازل شد.[۲۲] در منابع اهل سنت نیز روایاتی وجود دارد که زمان و مکان نزول این آیه را غدیر خم بیان می‌کند.[۲۳] عالمان شیعه با تکیه بر روایاتی از امامان(ع) و برخی از اصحاب پیامبر(ص)، نزول آیه تبلیغ را درباره واقعه غدیر خم و اعلام جانشینی امام علی(ع) قطعی می‌دانند. ⛲️ آیه وضو یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَی الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَیدِیكُمْ إِلَی الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَی الْكَعْبَین.. (آیه ۶) ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هنگامی که به نماز می‌ایستید، صورت و دست‌ها را تا آرنج‌ها بشویید و سر و پاها را تا مفصل‌ها مسح کنید. این آیه تنها آیه قرآن است که چگونگی وضو گرفتن را بیان می‌کند. برداشت فقیهان شیعه و اهل سنت از این آیه متفاوت است. شیعیان می‌گویند بر پاها همچون سر باید مسح کشید؛ اما سُنّیان پاها را به صورت و دست‌ها ملحق می‌کنند و حکم به شستن آنها می‌دهند.[۲۶] گفتنی است شیعیان به جز آیه وضو به روایات بسیاری که درباره وضو و جزئیات آن از اهل بیت (ع) نقل شده استناد می‌کنند.[۲۷] ⚔ آیه محاربه إِنَّمَا جَزَاء الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُواْ...(۳۳) 🗞 آیات الاحکام نزدیک به ۳۰ آیه از آیات سوره مائده را جزو آیات الاحکام برشمردند •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
106.mp3
1.45M
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۷۶ نساء 🦜🦜🦜🦜🪶🪶🐓🐓🐓🐓 🔰موضوع ایه 🔰 ✍در آيه 12 همين سوره آمده بود كه خواهر و برادر از يكديگر يك ششم ارث مى برند و اينجا مى فرمايد: نصف. اين به خاطر آن است كه در آنجا مراد، خواهر و برادر مادرى بود و در اينجا پدرى، يا پدر و مادرى. ارث بردن خواهر و برادر از ميّت، وقتى است كه او فرزند يا پدر و مادر نداشته باشد. وگرنه نوبت به خواهر و برادر نمى رسد. سوره ى نساء با مسائل خانواده آغاز شد و با مسائل خانواده به پايان رسيد. 💡 وظيفه ى مردم، براى يادگيرى مسائل و احكام دينى، رجوع به رهبران دينى است. «يستفتونك» 💎 دين براى دنياى مردم برنامه دارد. موضوع ارث از يك جهت موضوعى اقتصادى و از جهتى موضوعى خانوادگى است و دين به لحاظ هر دو جهت، براى آن احكامى مقرّر داشته است. «قل اللّه يفتيكم» 💰 رعايت اولويّت ها در تقسيم ارث، بيانگر اولويّت ها در رسيدگى به اعضاى فاميل است. پدر ومادر و فرزندان در يك رديف اند، امّا خواهران و برادران در مرحله ى بعدى. «ليس له ولد و له اخت» 👨‍👩‍👧‍👦 دو برابر بودن سهم ارث مرد نسبت به زن، بر پايه علم الهى است، نه شرايط خاص اجتماعىِ زمان پيامبر كه زنان ضعيف شمرده مى شدند. «واللّه بكل شى ء عليم» پايان سوره نساء •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
بسم الله الرحمن الرحيم ۱ مائده 🦜🦜🦜🦜🪶🪶🐓🐓🐓🐓 ✍كلمه ى «بهيمة» در اينجا به معناى چهارپا و اعم از «اَنعام» است، «اَنعام» را به گاو و شتر و گوسفند مى گويند و «بهيمة الانعام» كه سه بار در قرآن آمده به معناى حلال بودن گوشت اين چهارپايان است. پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: كسى كه وفا ندارد، دين ندارد. آرى، اگر به پيمان ها عمل نشود، اساس جامعه واعتماد عمومى بهم مى ريزد وهرج ومرج پيش مى آيد. قرآن، وفاى به پيمان حتّى با مشركان را لازم مى داند بر اساس روايتى ديگر، اگر يك مسلمان حتّى با اشاره، به دشمن كافر امان داد، بر ديگر مسلمانان رعايت اين پيمان اشاره اى، الزامى است. كتب آسمانى، عهد خداوند هستند و بايد به آنها وفادار بود، عهد قديم (تورات)، عهد جديد (انجيل) و عهد اخير (قرآن). 📜 مسلمانان بايد به همه ى پيمان ها، (با هر كس و هر گروه،) پايبند باشند، چه قراردادهاى لفظى، چه كتبى و چه عملى ؛ پيمان هاى سياسى، اقتصادى، اجتماعى ويا خانوادگى ؛ با قوى يا ضيعف، با دوست يا دشمن، با خدا (مثل نذر و عهد) يا مردم، با فرد يا جامعه، با كوچك يا بزرگ، با كشورهاى منطقه يا قراردادهاى بين المللى. 🖇 آن گونه كه پيمان شكنى و ظلم، رمز محروميّت از نعمت ها و الطاف الهى است، پايبندى به عهد و پيمان، عامل بهره گيرى از آنهاست. (آرى، خوش قولى، رمز خوش روزى بودن است. در مَثَل است: آدم خوش حساب، شريك مال مردم است. 🐏🐖 يكى از پيمان هاى الهى، توجّه به احكام حلال وحرام در خوردنى هاست. «اوفوا بالعقود اُحلّت لكم» 🌾 اسلام، هم به مسائل اجتماعى و هم به مسائل اقتصادى توجّه دارد. (وفاى به عهد، مسئله ى اجتماعى وبهره گيرى از حيوانات، از مسائل اقتصادى است.) «أوفوا بالعقود اُحِلّت لكم بهيمة الانعام» 🐫 مصرف گوشت گاو، شتر و گوسفندى كه مرده يا خفّه و... شده باشند، حرام است. «الاّ ما يتلى عليكم» 🦮 همه ى چهارپايان حلال نيستند. «الاّ ما يُتلى عليكم» 🦌 براى حفظ حرمت احرام بايد كمى هم محروميّت چشيد و از شكار، چشم پوشيد. «غير مُحلّى الصيد و انتم حُرُم 🤝 احرام، عهد و پيمان با خداوند است. «أوفوا بالعقود... و انتم حُرُم» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲ مائده 🦜🦜🦜🦜🪶🪶🐓🐓🐓🐓 ✍خداوند در ابتداى اين آيه، احترام به همه شعائر را و هتك حرمت آنها را نموده است، ولى در ميان شعائر، چند مورد را به خصوص ذكر كرده است از جمله: چهار ماه ۱☆رجب، ۲☆ذيقعده، ۳☆ذيحجّه و ۴☆ كه جنگ در آنها حرام است و ماه كه حج در آن انجام مى شود، هَدْى كه قربانى بى نشان است و قلائد كه قربانى نشان دار است. در سال ، مسلمانان با طىّ هشتاد فرسخ راه از مدينه به مكّه آمده بودند تا حج بگذارند، ولى كافران مانع شدند و پيش آمد. اكنون كه مكّه فتح شده، نبايد دست به تجاوز بزنند. اگر تحصيل علم يك «بِرّ» است، زمينه هاى آن چون: تأمين مدرسه، كتاب، كتابخانه، آزمايشگاه، وسيله نقليّه و استاد و... همه «تعاون بر بِرّ» است. هميارى در نيكى و پاكى در آيه 177 سوره ى بقره، مواردى از «برّ» را بيان كرده است. برّ، ايمان به خدا و قيامت و فرشتگان و كتاب آسمانى و انبيا و رسيدگى به محرومان جامعه و پايبندى به قراردادها و صبر در كارهاست. در روايات بسيارى به تعاون بر نيكى ها ويارى رساندن به مظلومان ومحرومان، سفارش شده واز كمك ويارى به ستمگران نهى شده است و ما در اينجا چند حديث را براى تبرّك ذكر مى كنيم: * امام صادق عليه السلام فرمود: هر كس براى يارى رساندن به ديگران گامى بردارد، پاداش مجاهد و رزمنده دارد. * تا زمانى كه انسان در فكر يارى رساندن به مردم است خداوند او را يارى مى كند. * يارى كردن مسلمان، از يك ماه روزه ى مستحبّى واعتكاف بهتر است. * هر كس ظالمى را يارى كند خودش نيز ظالم است. * حتّى در ساختن مسجد، ظالم را يارى نكنيد. 💎 خداوند از مؤمنان، انتظار ويژه اى دارد. «يا ايّها الّذين آمنوا لاتحلّوا...» ⏳ همه ى زمان ها يكسان نيستند. برخى روزها مثل ايّام اللّه و برخى ماهها مثل ماهِ حرام، احترام ويژه اى دارند. «ولا الشّهرالحرام» 🙏 راهيان خانه ى خدا بايد مورد احترام قرار گيرند. «ولا آمّين البيت الحرام» (هر برنامه اى كه به احترام وامنيّت زائران خانه خدا ضربه بزند حرام است، خواه در سفر حج باشد يا عمره.) 🕋 هدف اصلى در حج، زيارت كعبه است. «آمّين البيت» 💰 سراغ سود حلال رفتن يك ارزش است. 🖐 بى عدالتى وتجاوز از حدّ، حرام است حتّى نسبت به دشمنان. (در انتقام نيز عدالت را رعايت كنيد). 👀 چشم پوشى از خطاى ديگران، يكى از راه هاى تعاون بر نيكى است. «لايجرمنّكم... تعاونوا» 👊 حكومت و جامعه ى اسلامى، بايد در صحنه ى بين المللى، از مظلوم و كارهاى خير حمايت و ظالم و بدى ها را محكوم كند. «تعاونوا على البرّ و التّقوى و لاتعاونوا على الاثم و العدوان» 🍀 به جاى حمايت از قبيله، منطقه، نژاد و زبان، بايد از «حقّ» حمايت كرد و به «بِرّ» يارى رساند. «تعاونوا على البرّ» 🔥 كسانى كه قداست شعائر الهى را مى شكنند و به بدى ها كمك مى كنند، بايد خود را براى عقاب شديد الهى آماده كنند. «واتّقوا اللّه انّ اللّه شديد العقاب» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
پرسش: 👈 بعضی مواقع احساس بدی نسبت به خدا در من ایجاد میشه، احساس می‌کنم خدا نیّت بدی نسبت به من داره، نسبت به من سرد و بی محبت هست و منو دوست نداره،خوبی و عاقبت به خیری منو نمی‌خواد. پاسخ (نشانی پیوند): ✍️ آن چه که به خداوند متعال نسبت داده‌اید، مانند: برخورداری از احساسات، نیّت بد، سردی و گرمی، بدخواهی و ...، همه ویژگی‌های انسان می‌باشد و خداوند، منزه از این صفات می‌باشد: «سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ - خدا منزه است از آنچه در وصف مى‌‏آورند» (الصافات، 159) ●- این احساس نسبت به خداوند سبحان، در خودتان به وجود آمده است، پس چرا باید خود را منزه و مبرا بدانید و او را متهم نمایید؟! ✔️ برخی، بر اساس حکم عقل، ندای فطرت، فرهنگ محیطی و ...، وجود خدا را قبول دارند، اما چون شناخت درستی از او ندارند، موجودی را در ذهن خود می‌سازند و نامش را خدا می‌گذارند؛ لذا اگر عبادت کنند نیز همان خدای موهوم خیالی ذهن خود را بندگی می‌کنند، گاهی به این خدای ساختگی دستور می‌دهند؛ گاهی مدعیانه گله‌مند می‌شوند که چرا دستور آنها را که نام دعا را روی آن گذاشته‌اند، اطاعت نکرده است و گاهی هم کارشان با این خدای خیالی، به چالش و درگیری کشانده می‌شود! بیشتر را اینجا بخوانید: 👇 https://www.x-shobhe.com/etc/13391.html @X_shobhe
🏴 حکم چاپ اسماء معصومین روی پیراهن 🔷 س ۸۶۳۸: آیا چاپ و نوشتن آیات قرآنی و اسامی معصومین (علیهم السلام) بر روی لباس مخصوصاً لباس مشکی، با توجه به اینکه در ایام عزاداری دست و بدن به آن برخورد می‌کند، جایز است؟ استفاده از این نوع لباس‌ها چه حکمی دارد؟ ✅ ج: چاپ و نوشتن آیات قرآنی و اسمای جلاله و امثال آن اشکال ندارد، ولی بر کسی که به دستش می‌رسد واجب است که احکام شرعی آنها را رعایت نماید و از بی‌احترامی و نجس کردن و مس بدون وضوی آنها خودداری کنند. 🆔 @resale_ahkam
پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: كسى كه وفا ندارد، دين ندارد •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رویا هام گرفت همش رنگ کربلا ❤️‍🩹 •┈••••☆🦋☆••••┈• 🏷 کانال 👇 ★••• @MowoodMahdi •••★
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
107.mp3
1.36M
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
مائده ۳ 🐏🐏🐏🐏🐂🐄🐏🐏🐏🐏 ✍اين آيه، ده مورد از را بيان كرده است. «مُنخَنِقة»، حيوانى است كه خفه شده باشد، چه به دست انسان يا حيوان، يا خود بخود. «مَوقوذَة»، حيوانى است كه با ضرب و شكنجه جان دهد. رسم عرب آن بوده كه بعضى حيوانات را به احترام بت ها آنقدر مى زدند تا جان دهد و اين كار را نوعى عبادت مى پنداشتند. «متردّية»، حيوان پرت شده از بلندى و «نطيحة»، حيوانى كه بر اثر شاخ خوردن مرده باشد. تحريم آنچه كه در اين آيه مطرح شده است، در سوره هاى انعام و نحل و بقره آمده است ولى در اين آيه، نمونه هاى مردار (خفّه شده، كتك خورده، شاخ خورده و...) بيان شده است. عليه السلام فرمودند: ولايت، آخرين فريضه الهى است سپس آيه ى «اليوم اكملت لكم دينكم» را تلاوت نمودند. بت ها، مجسمه هايى بود كه شكل داشت، امّا «نُصُب»، سنگ هاى بى شكلى بود كه اطراف كعبه نصب شده بود و در برابرش قربانى مى شد و خون قربانى را بر آن مى ماليدند. 🌎 🌕 دو مطلب جداى از هم در اين آيه بيان شده است، يك مطلب مربوط به تحريم گوشت هاى حرام، مگر در موارد اضطرارى و مطلب ديگر مربوط به كامل شدن دين و يأس كفّار كه اين قسمت كاملاً مستقلّ است، به چند دليل: الف: يأس كفّار از دين، به خوردن گوشت مردار يا نخوردن آن ارتباطى ندارد. ب: رواياتى كه از طريق شيعه و سنى در شأن نزول آيه آمده، در مقام بيان جمله ى «اليوم يئس الّذين كفروا» و «أليوم اكملت لكم دينكم» است، نه مربوط به جملات قبل و بعد آن، كه درباره احكام مردار است. ج: طبق روايات شيعه وسنّى، اين قسمت از آيه: «اليوم اكملت...» پس از نصب علىّ بن ابى طالب عليهما السلام به امامت در غديرخم نازل شده است. د: غير از دلائل نقلى، تحليل عقلى نيز همين را مى رساند، چون چهار ويژگى مهم براى آن روز بيان شده است: 1- روز يأس كافران، 2- روز كمال دين، 3- روز اتمام نعمت الهى بر مردم، 4- روزى كه اسلام به عنوان «دين» و يك مذهب كامل، مورد پسند خدا قرار گرفته است. حال اگر وقايع روزهاى را بررسى كنيم، هيچ روز مهمى مانند بعثت، هجرت، فتح مكّه، پيروزى در جنگ ها و... با همه ى ارزشهايى كه داشته اند، شامل اين چهار صفت مهم مطرح شده در اين آيه نيستند. حتّى هم به اين اهميّت نيست، چون حج، جزئى از دين است نه همه ى دين. * امّا ، اوّلين روز شروع رسالت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله است كه هرگز نمى توان گفت روز اوّل بعثت، دين كامل شده است. * امّا ، روز فرار پيامبرصلى الله عليه وآله به فرمان خداست، روز حمله ى كفّار به خانه پيامبر است نه روز يأس آنان. * امّا روزهاى پيروزى در جنگ بدر وخندق و... تنها كفّارى كه در صحنه ى نبرد بودند مأيوس مى شدند، نه همه كفار، در حالى كه قرآن مى فرمايد: «اليوم يئس الّذين كفروا...» همه كفار مأيوس شدند. * امّا حجّةالوداع كه مردم آداب حج را در محضر صلى الله عليه وآله آموختند، تنها حج مردم با آموزش پيامبر كامل شد، نه همه ى دين در حالى كه مى فرمايد: « » * امّا روزى است كه خداوند فرمان نصب را به جانشينى پيامبرصلى الله عليه وآله صادر كرد، تنها آن روز است كه چهار عنوان ذكر شده در آيه «اكملت، اتممت، رضيت، يئس الّذين كفروا» با آن منطبق است. * امّا يأس كفّار، به خاطر آن بود كه وقتى تهمت وجنگ وسوءقصد بر ضد پيامبر، نافرجام ماند، تنها اميد آنها صلى الله عليه وآله بود. نصب علىّ بن ابى طالب عليهما السلام به همه فهماند كه اگر آن حضرت پسرى مى داشت، بهتر از على نبود وبا مرگ او دين او محو نمى شود، زيرا شخصى چون علىّ بن ابى طالب عليهما السلام جانشين پيامبرصلى الله عليه وآله و رهبر امّت اسلام خواهد بود. اينجا بود كه همه ى كفّار مأيوس شدند. * امّا كمال دين، به خاطر آن است كه اگر مقرّرات وقوانين كامل وضع شود، لكن براى امّت و جامعه، رهبرى معصوم وكامل تعيين نشود، مقرّرات ناقص مى ماند. * امّا اتمام نعمت، به خاطر آن است كه قرآن بزرگ ترين نعمت را نعمت رهبرى وهدايت معرّفى كرده است، اگر پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله از دنيا برود ومردم را بى سرپرست بگذارد، كارى كرده كه يك چوپان نسبت به گله نمى كند. چگونه بدون تعيين رهبرى الهى نعمت تمام مى شود. * امّا رضايت خداوند، براى آن است كه هرگاه قانون كامل ومجرى عادل بهم گره بخورد رضايت پروردگار حاصل مى شود. اگر هر يك از اكمال دين، اتمام نعمت، رضايت حقّ و يأس كفّار به تنهايى در روزى اتفاق افتد، كافى است كه آن روز از باشد. تا چه رسد به روزى مثل غدير، كه همه ى اين ويژگى ها را يك جا دارد. به همين دليل در روايات اهل بيت عليهم السلام_عيد_غدير، از بزرگ ترين اعياد به شمار آمده است. آثار اشيا، گاهى مترتّب بر جمع بودن همه اجزاى آن است، مثل روزه، كه 👇
👆اگر يك لحظه هم پيش از اذان، افطار كنيم، باطل مى شود، از اين جهت كلمه «تمام» به كار رفته است: «اتمّوا الصيام الى الليل» و گاهى به گونه اى است كه هر جزء، اثر خود را دارد، مثل ، كه كمالش در تلاوت همه ى آن است و هر قدر هم خوانده شود، ثواب دارد. گاهى بعضى اجزا به گونه اى است كه اگر نباشد، يك مجموعه ناقص است، هر چند همه ى اجزاى ديگر هم باشد، مثل خلبان و راننده كه هواپيما و ماشين بدون آنها بى ثمر و بى فايده است. رهبرى و ولايتِ حقّ هم چنين است، چون انسان را با خدا گره مى زند و بدون آن، آفريده ها و نعمت ها به نقمت تبديل مى شود وانسان را به خدا نمى رساند. در آيه 109 بقره، تمايل كفار نسبت به انحراف مسلمانان از راه خودشان مطرح شده است. خداوند فرمان داد: شما اغماض كنيد تا امر الهى برسد. پس مسلمانان منتظر حكم قاطعى بودند كه كفّار را مأيوس سازد، تا اينكه آيه ى «اليوم اكملت...» نازل شد. نگاهى به اسلام مكتب عدل است، نه مثل غربى ها افراط در مصرف گوشت را توصيه مى كند، و نه مثل بودايى ها آن را حرام مى داند، و نه مثل چينى ها خوردن گوشت هر حيوانى را به هر شكلى جايز مى داند. در اسلام براى ، شرايط و حدودى است، از جمله: الف: گوشت حيوانات گوشتخوار را نخوريد وداراى آلودگى هاى مختلف ميكربى وانگلى و... هستند. ب: گوشت درندگان را نخوريد، كه روح قساوت و درندگى در شما پيدا مى شود. ج: گوشت حيواناتى كه موجب تنفر عمومى است، مصرف نكنيد. د: گوشت حيوانى كه هنگام ذبح، نام مبارك خدا بر آن گفته نشده، نخوريد. ه : گوشت مردار را نخوريد. چون هنگام مرگ حيوان، خون پيش از هر چيز ديگر فاسد شده و ايجاد نوعى مسموميّت مى كند، از اين رو حيواناتى كه خفّه شده، شاخ خورده، پرت شده، كتك خورده و دريده شده كه جان دادنشان همراه با بيرون آمدن كامل خون نيست، در اسلام خوردن آنان حرام است. از همه ى حيوانات حرام گوشت، فقط نام در اين آيه آمده، چون مصرف آن رواج داشته است. امام صادق عليه السلام درباره ى گوشت مردار فرمود: كسى به آن نزديك نشد مگر آنكه ضعف ولاغرى وسستى وقطع نسل وسكته ومرگ ناگهانى او را گرفت. خونخوارى رسم جاهليّت بود. اين كار، سبب قساوت قلب و بى رحمى مى شود، تا حدّى كه خطر كشتن فرزند يا پدر و مادر را به همراه دارد. خونخوار، رفيق ودوست نمى شناسد. لذا خوردن است، امّا تزريق آن اشكالى ندارد. سؤال: آيا اجازه ى كشتن حيوانات براى مصرف گوشت آنها، با رحمت الهى سازگار است؟ پاسخ: اساس آفرينش بر تبديل وتحوّل است. خاك، گياه مى شود، گياه، حيوان مى گردد و حيوان به انسان تبديل مى شود ونتيجه ى اين تبديل ها، رشد است
🤌چند نکته مهم درباره روز و رهبری جهان اسلام👇 👥 مهم ترين روزنه ى اميد كفّار، مرگ پيامبر بود كه با تعيين حضرت به رهبرى، آن روزنه بسته شد. «اليوم يئس...» 🥷 اگر هم شما را رها كند، وجود دارد كه بايد با خشيت از خدا به مقابله او رفت. «فلاتخشوهم واخشونِ» 🤝 اگر مسلمانان از خط رهبرى غدير دست برنمى داشتند، هيچ خطرى، از سوى كفّار متوجّه آنان نمى شد. «فلاتخشوهم» 🤦‍♂ كفّار، از دينِ كامل مى ترسند، نه دينى كه رهبرش تسليم، جهادش تعطيل، منابعش تاراج و مردمش متفرّق باشند. «اليوم يئس... اليوم أكملت لكم دينكم» ⛪️ اگر كفّار از شما مأيوس نشده اند، چه بسا نقصى از نظر رهبرى در دين شماست. «اليوم يئس... » 🌃 دين بدون ، كامل نيست. «أكملت لكم دينكم» 🌅 قوام مكتب به رهبرى صحيح است و تنها با وجود آن، كفّار مأيوس مى شوند، نه با چيز ديگر. «اليوم يئس الّذين كفروا... اليوم اكملت لكم دينكم» 💎 نصب على عليه السلام به امامت، اتمام نعمت است، «اتممت عليكم نعمتى» و رها كردن ولايت او كفران نعمت و ناسپاسى نعمت، عواقب سوئى دارد. «فكفرت بأنعم اللّه...» ✅ بى رهبر، مورد رضاى خدا نيست. «اليوم رضيتُ لكم الاسلام» 🍀 شرايط ويژه ى اضطرار، نبايد زمينه ساز گناه و آزاد سازى مطلق شود، بلكه بايد به همان مقدار رفع اضطرار اكتفا كرد. «غير متجانف لاثم»
مائده ۱۰۴ 🐏🐑🐏🐏🐂🐄🐏🐏🐏🐏 ✍«جَوارح»، جمع «جارحة»، از ريشه ى «جَرْح»، به دو معناى كسب و زخم بكار مى رود. به حيوان صيّاد، جارحه گويند، چون را زخمى مى كند، يا آنكه براى صاحبش، شكارى كسب مى كند. به اعضاى بدن هم كه وسيله ى كسب و تلاش است، جوارح گفته مى شود. با عنايت به كلمه ى «مُكلّبين» از ريشه ى «كلب»، به معناى سگ، تنها صيد سگ هاى آموزش ديده حلال است، نه صيد حيوانات شكارى ديگر آن هم شكارى كه سگ، در پى آن گسيل شده و آن را نگهداشته است، نه آنكه براى خودش شكار كرده باشد كه خوردن آن حرام است. ⁉️ آنچه را نمى دانيم، بايد از انبيا و وارثانشان بپرسيم. ❓ سؤال، يك ارزش ونشانه ى احساس مسئوليّت است. «يسئلونك» ❓ سؤال، زمينه ى نزول تدريجى آيات قرآن است. «يسئلونك 🐄 اسلام، به مسأله ى تغذيه اهميّت داده است. «يسئلونك ماذا اُحلّ لهم» 🐖 هر غذايى كه حرام شده، به خاطر پليدى آشكار يا نهان آن است. «اُحلّ لكم الطيّبات» 🐝 اصل و قانون كلى آن است كه همه ى چيزهاى پاك و دلپسند، حلال باشد. «اُحلّ لكم الطيّبات» 🐄 چون اسلام دينى فطرى است، آنچه را كه دل بپسندد و فسادى نداشته باشد حلال مى كند. «اُحلّ لكم الطيّبات» (ميان تشريع وتكوين هماهنگى است.) 🐬 آموزش، منحصر به انسان نيست، حيوانات هم قابل تعليم و تسخيرند. «تعلّمونهنّ»🐎 🦮 دانش، حتّى به سگ ارزش مى دهد و كارآيى آن را بيشتر مى كند. «تعلّمونهنّ» سگ با اندكى آموزش، يك عمر شكار خود را به معلّمش هديه مى كند. «أمسكن عليكم» ولى بعضى انسان ها كه همه چيز را از خدا فرا گرفته اند، «علّمكم اللّه» براى خدا چه مى كنند؟ 🐕 هنگام فرستادن سگ شكارى، نام خدا برده شود. «واذكروا اسم اللّه عليه» 🦌 در ميان حيوانات وحشى، بعضى حلال گوشت هستند. (شكار، نشانه وحشى بودن حيوان است) «فكلوا ممّا امسكن عليكم» ⚖ توجّه به معاد وحسابرسى سريع الهى، يكى از انگيزه هاى تقواست. «اتّقوا اللّه انّ اللّه سريع الحساب»
مائده ۵ 🐏🐏🐏🐏🐂🐄🐏🐏🐏🐏 ✍اين آيه مى فرمايد: طعام اهل كتاب براى مسلمين است، ولى با توجّه به اينكه در آيات قبل براى استفاده از گوشت، بردن نام خدا شرط حلال بودن ذكر شده است مى فهميم كه مراد از حلال بودن طعام يهود ونصارى براى مسلمين، طعام هاى غير گوشتى است. در روايات اهل بيت عليهم السلام هم منظور از طعام را گندم، جو وحبوبات دانسته اند. برخى لغت شناسان مانند ابن أثير و خليل نيز گفته اند: در فرهنگ حجاز، به هم طعام گفته مى شود. چون اين آيه، راه را براى رفت و آمد و غذا خوردن و با اقلّيت هاى دينى باز كرده و ممكن است مسلمانان براى رسيدن به دختران يهودى و مسيحى هر روز رفت و آمدشان را بيشتر، و كم كم تحت تأثير تفكّر و آداب آنان قرار بگيرند و از راه اسلام جدا شوند، آخر آيه هشدار مى دهد كه هر كس ايمان خود را ناديده بگيرد عمل او تباه است. «و من يكفر بالايمان فقد حبط عمله» در مسأله ى غذا، آيه به طرفين مسلمان و اهل كتاب، اجازه مى دهد كه از طعام يكديگر استفاده كنند، «اُحلّ لكم... حلّ لهم» ولى در ازدواج، تنها اجازه ى زن گرفتن از اهل كتاب را مى دهد و اجازه ى زن دادن را نمى دهد، «المحصنات من الّذين اوتوا الكتاب» (چون معمولاً زنان، به خاطر عواطفشان، تحت تأثير مردان قرار مى گيرند، لذا اگر زنان اهل كتاب به اسلام بگروند، است، امّا زن مسلمان اگر به آنان گرايش يابد، است. از اين رو زن دادن به اهل كتاب، جايز نيست.) «مُحصِن» و«مُحصَنة»، به معناى عفيف بودن، آزادبودن، همسر داشتن ومسلمان بودن است. در اينجا مراد از «محصنات» زنان عفيف است وگرنه ازدواج با زن شوهردار قطعاً حرام است. مراد از جواز ازدواج با اهل كتاب در اين آيه، است، به دليل روايات متعدّد و به خاطر كلمه ى «اُجورهنّ» كه بيشتر در مورد مهريه ى ازدواج موقّت به كار مى رود. كسى كه به حقّانيّت چيزى اقرار كند ولى به آن عمل نكند، عملش تباه است. عليه السلام ذيل آيه «و مَن يكفر بالايمان فقد حبط عمله» فرمودند: «تَرك العمل الّذى اقرّ به» در روايت ديگرى امام صادق عليه السلام فرمودند: كمترين چيزى كه شخص به خاطر آن از ايمان خارج مى شود آن است كه نظرى را بر خلاف حقّ بيابد و بر همان نظر بنابگذارد و از آن دفاع كند، آنگاه حضرت اين آيه را تلاوت كردند: «و مَن يكفر بالايمان فقد حبط عمله»
⏰ در بيان احكام و قوانين، از عنصر زمان نبايد غافل بود. «اليوم» 🤍پاكدامنى زن، در هر مذهبى كه باشد، يك ارزش است. «والمحصنات من المؤمنات و المحصنات من الّذين اُوتوا الكتاب» 🪞 پاكدامنى، هم براى مردان وهم براى زنان، شرط است. «المحصنات، محصِنين» 🪞 در انتخاب همسر به اصل ايمان وپاكدامنى توجّه شود. «والمحصنات من المؤمنات» 🎁 اغفال و كلاهبردارى، حتّى نسبت به غير مسلمان ممنوع است. «آتيتموهنّ اُجورهنّ» (رعايت حقّ اقتصادى زن گرچه مسلمان نباشد واجب است) 🔮 زن، حقّ مالكيّت دارد، چه مسلمان و چه غير مسلمان. «اُجورهنّ» 💰 مهريه را بايد به خود زن داد. «آتيتموهنّ اجورهنّ» ونفرمود: «آتيتم اجورهنّ» 👫 ابتدا راه حلال را نشان دهيد سپس راه انحرافى را ببنديد. «و المحصنات من المؤمنات... محصنين غير مسافحين» 🙈 برقرارى روابط نامشروع و پنهانى، حتّى با غيرمسلمان ممنوع است. «و لامتّخذى أخدان» 👰 خوردن طعام اهل كتاب وگرفتن همسر پاكدامن از آنان حلال است. جمله «احلّ لكم... والمحصنات من الذين اوتوا الكتاب من قبلكم» 🤝 اختلاط با و زندگى در ميان آنان و سفر به كشورشان، يكى از لغزشگاه هاست. از اين رو، در اين آيه، پس از جواز ارتباط، هشدار مى دهد كه مواظب باشيد روابط اقتصادى و خانوادگى، اعتقاد شما را عوض نكند و به خاطر رسيدن به همسر، ايمانتان را از دست ندهيد. «و من يكفر بالايمان»
سلام دوستان آیه ۳ سوره مائده یکی از مهمترین ایه های ای سوره است این ایه از دو بخش تشکیل شده، بخش اول گوشت های حرام، و بخش دوم به ایه اکمال معروف است که در روز عید غدیر نازل شده وبه جانشینی علی علیه السلام دلالت دارد کسانی که دنبال ایه قرآن برای حقانیت حضرت علی و شیعه هستند به این ایه استناد می کنند
🏴 حکم ریا کردن در عزاداری 🔷 س ۸۶۳۷: برخی اعتقاد دارند در عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) ریا کردن اشکال ندارد، آیا این حرف شرعاً صحیح است؟ ✅ ج: آشکار و علنی بودن عزاداری اهل بیت علیهم السلام مطلوب است، اما ترتب ثواب منوط به اخلاص در عمل و ترک ریا است. 🆔 @resale_ahkam