✳️حکم دست دادن به خواهر زن
💠 سوال:
آیا دست دادن به خواهرزن و نگاه به موهای او جایز است؟
✍🏻 پاسخ:
خواهر زن با داماد نامحرم است و حکم سایر افراد نامحرم را دارد.
🔸خواهر زن به داماد نامحرم است ولی چون خواهر او را براى خود عقد کرده است(دائم یا موقت)، تا وقتى که آن زن در عقد اوست نمی تواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.[1]
🔹از آنجایی که خواهر زن به داماد نامحرم است، نگاه کردن جاهایی از بدن او که واجب است پوشانده شود، چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است.[2]
✅ #نکته: در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطه خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست.
روایت: احمد بن ابی نصر بزنطی (که از اصحاب عالیقدر امام رضا -علیه السلام - است) می گوید ازحضرت امام رضا علیه السلام سؤال کردم آیا برای مرد جایز است که به موی خواهر زنش نگاه کند؟ فرمود خیر.
گفتم پس خواهر زن و بیگانه یکی است؟ فرمود بله. (وسائل جلد 3، صفحه 25)
-------
[1] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج2، ص 465، م 2390؛ بهجت، محمد تقی،جامع المسائل، ج 3، ص 454.
[2] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج 2، ص: 485، مسأله 2433.
#لبیک_یا_خامنه_ای
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
🛎🛎👇 توجه توجه 👇🛎🛎
بسم الله الرحمن الرحيم
به یاری خدا سوره اعراف به پایان رسید
❓مهمترین ایه های این سوره از نگاه شما کدام است؟
کدام بخش از مطالب مورد پسند شما قرار گرفت؟
به سه نفر از دوستان که جواب سوال را ارسال کنند کتاب هدیه داده خواهد شد
📲 آی دی ارتباط 👇
🆔 @mahmoudkavianyzadeh
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۱۵۱
🍀 #سوره_اعراف #جزء_۸
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
صفحه 1511_3890031627.mp3
زمان:
حجم:
1.13M
🎧 صوت #صفحه_۱۵۱
🍀 #سوره_اعراف #جزء_۸
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱ و ۲ اعراف
💐🌱💐🌱💐🌱💐🌱💐🌱
دلداری به پیامبر اکرم
✍ از مجموع 29 سوره كه با حروف مقطّعه آغاز شده، بعضى با حروف «الم» و بعضى با حرف «ص» شروع شده است، امّا اين سوره با مجموعه «المص» آغاز شده كه شايد بيانگر آن باشد كه آنچه در تمام آن سوره ها مى باشد، در اين سوره نيز هست. (1)
- قرآن، كتابى بس بزرگ است.
- توجّه به قرآن و مفاهيم آن، سبب سعه ى صدر است. «كتاب... فلايكن فى صدرك حرج منه»
پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله پس از نزول قرآن، نگران نپذيرفتن مردم و مخالفت آنان با قرآن بود كه خداوند با اين آيه پيامبر را تسلّى مى دهد.
- هشدارهاى انبيا براى عموم است، ولى تنها مؤمنان از آنها بهره گرفته و متذكّر مى شوند. «لتنذر به وذكرى للمؤمنين»
۸ اعراف
💐🌱💐🌱💐🌱💐🌱💐🌱
⚖ #سنجش_اعمال در قیامت
✍ « #میزان »، وسيله ى سنجش است و هر چيزى وسيله ى سنجش خاصّى دارد، مثلاً ديوار را با شاقول، گرمى و سردى هوا را با دماسنج، ميوه را با كيلو و پارچه را با متر مى سنجند، همان گونه كه وسيله ى سنجش انسان هاى عادّى، انسان هاى كامل مى باشند.
ميزانِ روز قيامت #حقّ و حقيقت است. در آن روز هم حاكميّت با حقّ است، «هنالك الولاية للّه الحقّ» (15) هم روز حقّ است، «ذلك اليوم الحقّ» (16) و هم ميزانِ سنجش، حقّ است. «و الوزن يومئذ الحقّ»
#امام_صادق عليه السلام در تفسير آيه ى «ونضع الموازين القسط» (17) فرمود: ميزان، انبيا و اوصيا مى باشند. (18) چنانكه در زيارت مطلقه ى حضرت امير عليه السلام مى خوانيم: «السّلام على ميزان الاعمال» يعنى اينان، معيار و ميزان سنجش اعمال ديگرانند.
#حضرت_على عليه السلام فرمودند: #حسنات، موجب سنگينى ميزان و #سيّئات و گناهان، موجب سبكى آن است. (19)
-----
15) كهف، 44
16) نبأ، 39
17) انبياء، 47
18) تفسير الميزان
19) بحار، ج 90، ص 141
- تشكيلات قيامت، حساب شده و قانونمند است و حسابرسى، قضاوت، صدور حكم و پاداش و كيفر، همه بر اساس حقّ است. «والوزن يومئذ الحقّ»
- توقّع سعادت و پاداش بدون عمل، بيهوده است. «فمَن ثَقُلت ... المفلحون»
۶ و ۷ اعراف
⚖⚖⚖⚖⚖⚖⚖⚖⚖
سوال در قیامت؟
✍آيه ى قبل، مجازات دنيوى را مطرح كرد و اينجا كيفر و محاسبه ى اخروى را و با چندين تأكيد حتميّت سؤال قيامت را بيان مى كند و اينكه پرسش و بازخواست، مخصوص مردم نيست، بلكه پيامبران نيز مورد سؤال قرار مى گيرند. «يوم يجمع اللّه الرّسل فيقول ماذا اجبتم قالوا لا علم لنا انّك انت علاّم الغيوب» (5)
سؤال: در قيامت از چه مى پرسند؟
الف: از نعمت ها. «ثمّ لتسئلنّ يومئذ عن النّعيم» (6) در روايات متعدّدى، رهبرى و ولايت را نيز از مصاديق نعمت مورد سؤال در آيه برشمرده اند. (7)
ب: از قرآن و اهل بيت عليهم السلام. پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: از مردم سؤال مى شود كه با قرآن و اهل بيت من چگونه عمل كرديد؟ «ثمّ اسألهم ما فعلتم بكتاب اللّه و باهل بيتى» (8)
ج: از رفتار و كردار. «لنسئلنّهم اجمعين . عمّا كانوا يعملون» (9)
د: از اعضا و جوارح. «اِنّ السّمع والبَصر والفؤاد كلّ اولئك كان عنه مسئولاً» (10)
ه : از پذيرش و عدم پذيرش رسولان. «يا معشر الجنّ والانس ألم يأتكم رسل منكم...» (11) چنانكه در جاى ديگر از رهبران دينى نيز در مورد برخورد مردم با آنان سؤال مى شود. «يوم يَجمع اللّه الرُّسل فيقول ماذا اُجِبتُم...» (12)
و: از عمر و جوانى كه چگونه سپرى شد.
ز: از كسب و درآمد. چنانكه در روايات مى خوانيم: در روز قيامت انسان از چهار چيز به خصوص سؤال و بازخواست مى شود: «شبابك فيما أبليته و عمرك فيما أفنيتَه و مالك ممّا اكتسبته و فيما أنفقتَه»، (13) در مورد عمر و جوانى كه چگونه آن را گذراندى و درباره ى مال و دارايى كه چگونه به دست آوردى و در چه راهى مصرف كردى.
سؤال: اين آيات بيان مى كند كه سؤال از همه كس حتمى است، امّا در بعضى آيات از جمله آيه 39 سوره ى الرّحمن آمده كه در آن روز، از هيچ انسان وجنّى نسبت به گناهانشان سؤال نمى شود، «فيؤمئذ لا يسئل عن ذنبه انس و لاجانّ» اين آيات چگونه قابل جمع است؟
پاسخ: در قيامت، مواقف و ايستگاه ها متعدّد است و هر موقفى صحنه اى خاص دارد؛ در يك موقف، بر لب ها مهر مى خورد و قدرت حرف زدن ندارند. در موقفى ديگر، مهر برداشته مى شود و همه به ناله و استمداد و اقرار مى پردازند. در موقفى از همه مى پرسند، در موقفى نيز سكوت حاكم است و سؤالى نمى شود.
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: «كُلّكم راع و كُلّكم مسئول عن رَعيّته فالامام يسأل عن النّاس و الرّجل يسأل عن أهله و المرأة تسأل عن بيت زوجها و العبد يسأل عن مال سيّده» همه ى شما مسئول زيردستان خود هستيد و بايد پاسخگو باشيد؛ امام از مردمش، مرد از همسرش، زن از رفتار در خانه ى همسرش و بنده از مال ودارايى مولايش. همچنين فرمودند: خداوند از من نيز سؤال مى كند كه آيا ابلاغ رسالت كردم يا نه؟ (14)
- در روز قيامت، هم از رهبران سؤال مى شود، هم از امّت ها (جنّ و انس)، هم از نيكان، هم از بدان، هم از علما وهم از پيروان آنها. «فلنسئلنّ الّذين ارسل اليهم ولنسئلنّ المرسلين»
🖌نوشتار و صوت 🎤 (7:36 دقیقه)
📖 درس اخلاق از قرآن مجید / 93
👈 از ما نخواسته است که همگی دانشمند شویم، اما خواسته است که همگی ایمان بیاوریم، چرا که آن چه رشد دهنده و نجاتبخش میباشد، ایمان به حق است، نه صرفاً علم و شناخت.
🔴 شرح مختصر (نشانی پیوند):
✍️ دانش (علم) و شناخت (معرفت)، مقدم بر هر امری میباشد؛ تا انسان نداند و نشناسد، نمیتواند موضعی بگیرد یا کاری بکند؛ حبّ و بغض نیز پس از شناخت ایجاد میشود، هر چند که شناخت صحیح نباشد.
اما «مقدم» بودن، یعنی گام نخست بودن، نه گامهای بعدی که باید برداشته شود تا آدمی به اهداف و هدف نهایی خود برسد.
✔️ گام پس از شناخت، باور و سپس ایمان میباشد و ایمان آن شناخت و باوری است که به اعتقاد بیانجامد و از نیز بگذرد و سبب «امنیّت» گردد... .
بیشتر را اینجا بخوانید یا بشنوید: 👇
https://www.x-shobhe.com/Al-Baqarah/13443.html
@X_shobhe