eitaa logo
مهـــــدی موعـــــود
58 دنبال‌کننده
1هزار عکس
267 ویدیو
27 فایل
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲 🔶 برنامــــــــه این کانال: 🔸هر روز یک صفحه قــــــــرآن 🔸فـــــــرازی از نهــج البلاغــــــــــه 🔸و سخـــــنرانی های مذهــبی 📲 آی دی ارتباط 👇 🆔 @mahmoudkavianyzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۶۰ انعام 🌸🌺🌸🌺🌾🌾🌸🌺🌸🌺 ده در ازای یک از كلمه ى «جاء» استفاده مى شود كه پاداش و كيفر مورد بحث در اين آيه، مربوط به است. وگرنه چه بسا خلافى كه با محو يا به نيكى تبديل شود. «يبدّل اللَّه سيّئاتهم حَسنات» (525) ، يا مورد عفو قرار مى گيرد. «يَعفُو عن كثير» (526) ، و چه بسا نيكى ها كه با و عُجب و گناهان ديگر محو و حبط شود. پس عملى ملاك است كه به صحنه ى قيامت آورده شود. «جاء بالحسنة... جاءبالسيّئة» گرچه آيه ى مربوط به عمل نيك و بد است، ولى طبق روايت، آنكه نيّت خير كند پاداش دارد ولى نيّت سوء تا به مرحله عمل نرسد، كيفر ندارد واين فضل الهى است. در روايات آمده است: هر كه در ماه، سه روز روزه بگيرد، گويا همه ى ماه را روزه گرفته است، زيرا هر روزش ده روز حساب مى شود. «عشر أمثالها» پاداش ده برابر، حداقلّ است. بعضى اعمال، در بعضى شرايط و براى بعضى افراد، پاداش تا هفتصد برابر بلكه پاداش بى حساب هم دارد. از ده پاداش الهى، فقط يك قسمت «مزد» است و نُه قسمت ديگر «فضل». «فيوَفِّيهم اُجورهم و يزيدهم من فضله» (527) سؤال: اگر كيفر گنهكار، به اندازه ى گناه اوست، پس چرا يك روز روزه خوردن، شصت روز روزه كفّاره دارد؟ پاسخ: مقصود از «مثل» در آيه، از نظر عدد نيست، بلكه كيفيّت و چگونگى است. اهميّت يك روز، روزه ماه رمضان، برابر با 60 روز در غير ماه رمضان است. مثل شب قدر كه در اهميّت، بيش از هزار ماه است. اين بيان اهميّت است، نه برترى عددى. - در شيوه ى تربيتى اسلام، تشويق ده برابر تنبيه است. «عشر امثالها» - خداوند، در با فضل خود رفتار مى كند، ولى در ، با عدل. «عشر أمثالها... الاّ مثلها» - عمل انسان هميشه و همه جا همراه انسان است. «من جاء بالحسنة... و من جاء بالسيّئة»
🖌نوشتار و صوت🎤 (8:43 دقیقه) پرسش: 👈 من یک دختر جوان و مذهبی هستم؛ اما دوساله دچار مشکلی شدم که روحم رو آزار میده؛ دچار غرور در برابر خدا و پیامبران شدم و نمی‌تونم ذکر بگم و‌ نماز و قرآن بخونم! لطفاً راه درمانی بفرمایید و کمکم کنید. پاسخ (نشانی پیوند): ✍️ القائات، آثار مستقیم و عمیقی دارند. یکی از آثار ذکر، همین «القاء» می‌باشد. اگر آدمی مدام به خودش القا کند که در مقابل خدا و اهل عصمت (ع)، غرور دارم، حتماً دچار همین حالت می‌شود، و اگر القا کند که من بندۀ متواضع و شاکری هستم، همانگونه می‌شود! ✔️ خداوند سبحان، ایمان همه ما را حفظ کند. هر چه انسان مذهبی‌تر باشد، شیاطین جنّ و انس، بیشتر حسادت می‌ورزند و تلاش می‌کنند تا مانع انسان شوند و او را منصرف و منحرف نمایند! ✔️ هر گاه احساس کردید که شیاطین جنّ و انس و هوای نفس مانع شده‌اند و نمی‌توانید نماز یا قرآن بخوانید، حتماً حتی شده نماز واجب را به جای آورید و دست کم دو آیه را آن هم از روی قرآن مجید بخوانید و به خود بگویید: می‌خواهم با وساوس شیطانی و هوای نفسم مبارزه کنم و این حالت را بشکنم... . بیشتر را اینجا بخوانید یا بشنوید: 👇 https://www.x-shobhe.com/Young/13438.html @X_shobhe
✳️حکم دست دادن به خواهر زن 💠 سوال: آیا دست دادن به خواهرزن و نگاه به موهای او جایز است؟ ✍🏻 پاسخ: خواهر زن با داماد نامحرم است و حکم سایر افراد نامحرم را دارد. 🔸خواهر زن به داماد نامحرم است ولی چون خواهر او را براى خود عقد کرده است(دائم یا موقت)، تا وقتى که آن زن در عقد اوست نمی تواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.[1] 🔹از آنجایی که خواهر زن به داماد نامحرم است، نگاه کردن جاهایی از بدن او که واجب است پوشانده شود، چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است.[2] ✅ : در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطه خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست. روایت: احمد بن ابی نصر بزنطی (که از اصحاب عالیقدر امام رضا -علیه السلام - است) می گوید ازحضرت امام رضا علیه السلام سؤال کردم آیا برای مرد جایز است که به موی خواهر زنش نگاه کند؟ فرمود خیر. گفتم پس خواهر زن و بیگانه یکی است؟ فرمود بله. (وسائل جلد 3، صفحه 25) ------- [1] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج2، ص 465، م 2390؛ بهجت، محمد تقی،جامع المسائل، ج 3، ص 454. [2] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج 2، ص: 485، مسأله 2433. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
🛎🛎👇 توجه توجه 👇🛎🛎 بسم الله الرحمن الرحيم به یاری خدا سوره اعراف به پایان رسید ❓مهمترین ایه های این سوره از نگاه شما کدام است؟ کدام بخش از مطالب مورد پسند شما قرار گرفت؟ به سه نفر از دوستان که جواب سوال را ارسال کنند کتاب هدیه داده خواهد شد 📲 آی دی ارتباط 👇 🆔 @mahmoudkavianyzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_3890031627.mp3
1.13M
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱ و ۲ اعراف 💐🌱💐🌱💐🌱💐🌱💐🌱 دلداری به پیامبر اکرم ✍ از مجموع 29 سوره كه با حروف مقطّعه آغاز شده، بعضى با حروف «الم» و بعضى با حرف «ص» شروع شده است، امّا اين سوره با مجموعه «المص» آغاز شده كه شايد بيانگر آن باشد كه آنچه در تمام آن سوره ها مى باشد، در اين سوره نيز هست. (1) - قرآن، كتابى بس بزرگ است. - توجّه به قرآن و مفاهيم آن، سبب سعه ى صدر است. «كتاب... فلايكن فى صدرك حرج منه» پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله پس از نزول قرآن، نگران نپذيرفتن مردم و مخالفت آنان با قرآن بود كه خداوند با اين آيه پيامبر را تسلّى مى دهد. - هشدارهاى انبيا براى عموم است، ولى تنها مؤمنان از آنها بهره گرفته و متذكّر مى شوند. «لتنذر به وذكرى للمؤمنين»
۸ اعراف 💐🌱💐🌱💐🌱💐🌱💐🌱 ⚖ در قیامت ✍ « »، وسيله ى سنجش است و هر چيزى وسيله ى سنجش خاصّى دارد، مثلاً ديوار را با شاقول، گرمى و سردى هوا را با دماسنج، ميوه را با كيلو و پارچه را با متر مى سنجند، همان گونه كه وسيله ى سنجش انسان هاى عادّى، انسان هاى كامل مى باشند. ميزانِ روز قيامت و حقيقت است. در آن روز هم حاكميّت با حقّ است، «هنالك الولاية للّه الحقّ» (15) هم روز حقّ است، «ذلك اليوم الحقّ» (16) و هم ميزانِ سنجش، حقّ است. «و الوزن يومئذ الحقّ» عليه السلام در تفسير آيه ى «ونضع الموازين القسط» (17) فرمود: ميزان، انبيا و اوصيا مى باشند. (18) چنانكه در زيارت مطلقه ى حضرت امير عليه السلام مى خوانيم: «السّلام على ميزان الاعمال» يعنى اينان، معيار و ميزان سنجش اعمال ديگرانند. عليه السلام فرمودند: ، موجب سنگينى ميزان و و گناهان، موجب سبكى آن است. (19) ----- 15) كهف، 44 16) نبأ، 39 17) انبياء، 47 18) تفسير الميزان 19) بحار، ج 90، ص 141 - تشكيلات قيامت، حساب شده و قانونمند است و حسابرسى، قضاوت، صدور حكم و پاداش و كيفر، همه بر اساس حقّ است. «والوزن يومئذ الحقّ» - توقّع سعادت و پاداش بدون عمل، بيهوده است. «فمَن ثَقُلت ... المفلحون»
۶ و ۷ اعراف ⚖⚖⚖⚖⚖⚖⚖⚖⚖ سوال در قیامت؟ ✍آيه ى قبل، مجازات دنيوى را مطرح كرد و اينجا كيفر و محاسبه ى اخروى را و با چندين تأكيد حتميّت سؤال قيامت را بيان مى كند و اينكه پرسش و بازخواست، مخصوص مردم نيست، بلكه پيامبران نيز مورد سؤال قرار مى گيرند. «يوم يجمع اللّه الرّسل فيقول ماذا اجبتم قالوا لا علم لنا انّك انت علاّم الغيوب» (5) سؤال: در قيامت از چه مى پرسند؟ الف: از نعمت ها. «ثمّ لتسئلنّ يومئذ عن النّعيم» (6) در روايات متعدّدى، رهبرى و ولايت را نيز از مصاديق نعمت مورد سؤال در آيه برشمرده اند. (7) ب: از قرآن و اهل بيت عليهم السلام. پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: از مردم سؤال مى شود كه با قرآن و اهل بيت من چگونه عمل كرديد؟ «ثمّ اسألهم ما فعلتم بكتاب اللّه و باهل بيتى» (8) ج: از رفتار و كردار. «لنسئلنّهم اجمعين . عمّا كانوا يعملون» (9) د: از اعضا و جوارح. «اِنّ السّمع والبَصر والفؤاد كلّ اولئك كان عنه مسئولاً» (10) ه : از پذيرش و عدم پذيرش رسولان. «يا معشر الجنّ والانس ألم يأتكم رسل منكم...» (11) چنانكه در جاى ديگر از رهبران دينى نيز در مورد برخورد مردم با آنان سؤال مى شود. «يوم يَجمع اللّه الرُّسل فيقول ماذا اُجِبتُم...» (12) و: از عمر و جوانى كه چگونه سپرى شد. ز: از كسب و درآمد. چنانكه در روايات مى خوانيم: در روز قيامت انسان از چهار چيز به خصوص سؤال و بازخواست مى شود: «شبابك فيما أبليته و عمرك فيما أفنيتَه و مالك ممّا اكتسبته و فيما أنفقتَه»، (13) در مورد عمر و جوانى كه چگونه آن را گذراندى و درباره ى مال و دارايى كه چگونه به دست آوردى و در چه راهى مصرف كردى. سؤال: اين آيات بيان مى كند كه سؤال از همه كس حتمى است، امّا در بعضى آيات از جمله آيه 39 سوره ى الرّحمن آمده كه در آن روز، از هيچ انسان وجنّى نسبت به گناهانشان سؤال نمى شود، «فيؤمئذ لا يسئل عن ذنبه انس و لاجانّ» اين آيات چگونه قابل جمع است؟ پاسخ: در قيامت، مواقف و ايستگاه ها متعدّد است و هر موقفى صحنه اى خاص دارد؛ در يك موقف، بر لب ها مهر مى خورد و قدرت حرف زدن ندارند. در موقفى ديگر، مهر برداشته مى شود و همه به ناله و استمداد و اقرار مى پردازند. در موقفى از همه مى پرسند، در موقفى نيز سكوت حاكم است و سؤالى نمى شود. پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: «كُلّكم راع و كُلّكم مسئول عن رَعيّته فالامام يسأل عن النّاس و الرّجل يسأل عن أهله و المرأة تسأل عن بيت زوجها و العبد يسأل عن مال سيّده» همه ى شما مسئول زيردستان خود هستيد و بايد پاسخگو باشيد؛ امام از مردمش، مرد از همسرش، زن از رفتار در خانه ى همسرش و بنده از مال ودارايى مولايش. همچنين فرمودند: خداوند از من نيز سؤال مى كند كه آيا ابلاغ رسالت كردم يا نه؟ (14) - در روز قيامت، هم از رهبران سؤال مى شود، هم از امّت ها (جنّ و انس)، هم از نيكان، هم از بدان، هم از علما وهم از پيروان آنها. «فلنسئلنّ الّذين ارسل اليهم ولنسئلنّ المرسلين»
🖌نوشتار و صوت 🎤 (7:36 دقیقه) 📖 درس اخلاق از قرآن مجید / 93 👈 از ما نخواسته است که همگی دانشمند شویم، اما خواسته است که همگی ایمان بیاوریم، چرا که آن چه رشد دهنده و نجات‌بخش می‌باشد، ایمان به حق است، نه صرفاً علم و شناخت. 🔴 شرح مختصر (نشانی پیوند): ✍️ دانش (علم) و شناخت (معرفت)، مقدم بر هر امری می‌باشد؛ تا انسان نداند و نشناسد، نمی‌تواند موضعی بگیرد یا کاری بکند؛ حبّ و بغض نیز پس از شناخت ایجاد می‌شود، هر چند که شناخت صحیح نباشد. اما «مقدم» بودن، یعنی گام نخست بودن، نه گام‌های بعدی که باید برداشته شود تا آدمی به اهداف و هدف نهایی خود برسد. ✔️ گام پس از شناخت، باور و سپس ایمان می‌باشد و ایمان آن شناخت و باوری است که به اعتقاد بیانجامد و از نیز بگذرد و سبب «امنیّت» گردد... . بیشتر را اینجا بخوانید یا بشنوید: 👇 https://www.x-shobhe.com/Al-Baqarah/13443.html @X_shobhe
‼️ تاخیر در پرداخت بهای معامله 🔷 س ۸۶۸۷: جنسی را به شخصی به قیمت نقدی مشخص فروخته ایم؛ شخص بعد از دو ماه جهت پرداخت مراجعه می کند با توجه به اینکه شرط پرداخت نقدی بوده و جنس گران شده، می توان به قیمت روز از او تقاضای وجه کرد؟ ✅ ج: در صورتی که سه روز یا بیشتر از تاریخ معامله بگذرد و خریدار ثمن را نپردازد و فروشنده هم کالا را در اختیار وی نگذاشته باشد، فروشنده حق خواهد داشت معامله را فسخ کند. ولی اگر کالا تحویل داده شده و علاوه بر بنای معامله به صورت نقد، شرط زمان خاصی برای پرداخت مبلغ در ضمن معامله شده باشد با تخلف از این شرط حق فسخ محقق میشود و فروشنده میتواند معامله قبلی را فسخ کند و کالا را به قیمت روز در قالب قرارداد جدید به طرف مقابل واگذار کند و در غیر این صورت فروشنده فقط حق گرفتن کاهش ارزش پولش را دارد. 🆔 @resale_ahkam
‼️ ذکر عیب مردد میان چند نفر 🔷 س ۸۶۸۸: اگر عیب شخصی گفته شود که مخاطب دقیقا نمی داند چه کسی مقصود است؛ آیا غیبت محسوب می شود؟ ✅ ج: کسی که عیب او گفته می شود اگر برای مخاطب به کلی ناشناس و مجهول باشد، این عیب گویی، غیبت محسوب نمی‌شود ولی اگر مردد میان چند نفر محدود باشد، بنابر احتیاط واجب باید اجتناب گردد. 🆔 @resale_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✒️روایت جالب و عجیب امیرالمومنین درباره لحظه مرگ... چیزایی رو می‌بینه که دیگران نمی‌بینند... 😳 👤 «لحظه مرگ» تقدیم نگاهتان 📥 دانلود با کیفیت بالا ▫️ رسانه اهل‌بیت‌مدیا @AhleBeytMedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_3910594827.mp3
1.16M
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۲ اعراف 🌎🌍🌏🌑🌘🌏🌍🌎 خود بهتر بینی ✍دليل سجده ى فرشتگان بر آدم، فرمان خداوند و لياقت ذاتى انسان بود نه جنسيّت و ساختمان وجودى او. شيطان در مقام توجيه نافرمانى خود، با مغلطه و قياسى نابجا ادّعا كرد: من از برترم، زيرا من از آتشم و آدم از خاك، گرچه هركدام منشأ اثرى خاص مى باشند، امّا در حقيقت او با اين ادّعاى غلط، به جاى اطاعت از فرمان خداوند حكيم وتوجّه به جايگاه آدمى نزد خداوند، «انّى جاعل فى الارض خليفة» (21) و ناديده گرفتن روح الهى در انسان، «نفختُ فيه من روحى» (22) در مقابل فرمان خداوند گردنكشى كرد. چنانكه بسيارى از ما نيز در بسيارى موارد، احكام و دستورات دينى را بدون توجّه به حكمت و فلسفه ى آن، به ظاهر با عقل خود مى سنجيم و چون دليل آشكارى براى آن نمى يابيم، آن را نمى پذيريم و بدان بى اعتنا مى شويم، يا در برخى موارد از مقايسه ى موضوعاتِ متشابه با يكديگر، حكم يكسانى براى همه ى آنها صادر مى كنيم. لذا قياس در استنباط احكام جايز نيست و عليه السلام همواره از قياس هاى ابوحنيفه به شدّت انتقاد مى كرد. (23) - شيطان در برابر خدا ايستاد، نه در برابر حضرت آدم. - خودبرتربينى مى تواند مخلوق را به جبهه گيرى در مقابل خالق ودار مى كند. «أنا خير منه» - نژادگرايى، از ارزشهاى شيطانى است. «خلقتنى من نار» - در برابر فرمان روشن و صريح خداوند، به سليقه شخصى خود عمل كرد و به اصطلاح، اجتهاد در برابر نص نمود. «اذ امرتك قال... خلقتنى من نار...»
۱۳ اعراف 🌎🌍🌏🌘🌑🌎🌍🌏 عبرت گرفتن از نتیجه عليه السلام فرمودند: از سرنوشت عبرت بگيريد كه با سابقه ى شش هزار سال عبادت كه معلوم نيست سال هاى دنيوى (365 روز) بوده يا سال هاى اخروى (كه يك روزش برابر پنجاه هزار سال دنيوى است)، چگونه با يك لحظه و فخرفروشى سقوط كرد. (25) صلى الله عليه وآله فرمودند: در قيامت، متكبّرين در خوارترين صورت محشور شده و زير پاى اهل محشر لگدمال مى شوند. (26) در روايت ديگرى حضرت فرمود: هركس تواضع و فروتنى كند، خداوند او را بالا برد و هركس تكبّر و گردنكشى كند خداوند او را خوار و پست گرداند. (27) همچنين در روايت آمده است: ريشه ى كفر سه چيز است: حرص، حسد و تكبّر. (28) - تكبّر، نه تنها براى افراد عادّى خطرناك است، بلكه براى آنان كه مقام عالى دارند و همنشين فرشتگان در ملأ اعلى هستند و سال ها و قرن ها سابقه ى عبادت داشته باشند نيز خطر دارد. «فاهبط، فاخرج» - نه علم و شناخت شيطان به خدا، نجات بخش است و نه عبادت هاى طولانى او، بلكه راه نجات، تسليم خدا بودن است. «تتكبّر فيها فاخرج» - تكبّر، سبب حبط و نابودى عمل مى شود. «فاهبط... فاخرج» - گاهى يك لحظه تكبّر، سبب سقوط دائمى است. «تتكبّر فيها فاخرج» - نتيجه ى تكبّر و خودبزرگ بينى، كوچكى و خوارى است. آرى، نتيجه ى شعار «من بهترم»، «أنا خير»، شنيدن جوابِ «فاخرج انّك من الصاغرين» است.
۱۶ و ۱۷ اعراف 🌎🌍🌏🌘🌑🌎🌍🌏 شیطان از چهار طرف در کمین: ✍در حديث مى خوانيم: شيطان كه سوگند خورد از چهار طرف در كمين انسان باشد تا او را منحرف يا متوقّف كند، فرشتگان از روى دلسوزى گفتند: پروردگارا! اين انسان چگونه رها خواهد شد؟ خداوند فرمود: دو راه از بالاى سر و پايين باز است و هرگاه انسان دستى به دعا بر دارد، يا صورت بر خاك نهد، گناهان هفتاد ساله اش را مى بخشايم. (31) همين كه حضرت آدم از تسلّط شيطان بر انسان آگاه شد، روبه درگاه خدا آورده و ناله زد. خطاب رسيد: ناراحت نباش، زيرا من گناه را يكى و ثواب را ده برابر حساب مى كنم و راه توبه هم باز است. (32) امام باقر عليه السلام فرمود: ورود ابليس بر انسان از پيشِ رو بدين شكل است كه امر آخرت را براى انسان ساده و سبك جلوه مى دهد، و از پشت سر به اين است كه ثروت اندوزى و بخل و توجّه به اولاد و وارث را تلقين مى كند و از طرف راست با ايجاد شبهه، دين را متزلزل و تباه مى سازد و از طرف چپ، لذّات و شهوات و منكرات را غالب مى كند. (33) شيطان اگر بتواند، مانع ايمان انسان مى شود و اگر نتواند، راه هاى نفاق و ارتداد را مى گشايد و اگر موفّق نشود، با ايجاد شك و ترديد و وسوسه، انسان را به گناه سوق مى دهد تا از ايمان و عبادتش لذّت نبرد و كار خير برايش سنگين و با كراهت جلوه كند. در روايات متعدّد، صراط مستقيم، به اهل بيت عليهم السلام و ولايت على عليه السلام تعبير شده است. (34) - نافرمانى و گناه خود را به تقدير و قضا و قدر الهى نسبت دادن، كارى شيطانى است. «قال فبما اغويتنى» - ابليس مهلت خواست تا انتقام بگيرد، نه آنكه توبه كند. «أنظرنى، لاقعدنّ...» - ابليس به جاى تشكّر از خداوند، گستاخى كرد. «انّك من المنظرين، لاقعدنّ لهم...» - شيطان، انسان را موجودى منفعل و اغواپذير مى داند. «لاقعدنّ لهم...» - شيطان، دشمن قسم خورده انسان است. «لاقعدنّ...» چنانكه در جاى ديگر مى گويد: «فبعزّتك لاغويّنّهم اجمعين» (35) - انسان به طور فطرى سالك راه حقّ ومستقيم است. «لاقعدنّ لهم صراطك المستقيم» - ابليس نيز اقرار دارد كه راه مستقيم راه خداوند است. «صراطك المستقيم» - شيوه هاى اغفال ابليس، متعدّد و مختلف است. «من بين ايديهم ومن خلفهم و...» - شيطان، هم صراط مستقيم را مى شناسد، «صراطك المستقيم» هم راه هاى وسوسه و هجوم و غلبه را، «لآتينّهم من بين...» هم شاكرين و ناسپاسان را. «و لاتجد اكثرهم شاكرين» - هدف وآرزوى شيطان، ناسپاسى انسان است.«ولاتجد اكثرهم شاكرين» بنابراين پيروى از شيطان، ناسپاسى خداست وانسان سپاسگزار، در راه مستقيم است.