۵۵ اعراف
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله در سفرى بعضى اصحاب را ديدند كه با فرياد دعا مى كنند، حضرت فرمودند: آرام دعا كنيد. (141) حضرت زكريّا نيز خداوند را در پنهانى و با اخلاص ندا مى كرد. «نادى ربّه نداءً خفيّاً» (142) زيرا نشانه ى ادب است چنانكه خداوند به مؤمنان مى فرمايد: بلندتر از صداى پيامبربا او سخن نگوييد. «لاترفعوا اصواتكم فوق صوت النبىّ كجهر بعضكم لبعض» (143) وممكن است صداى بلند در عبادت ونيايش، زمينه ساز تظاهر وريا باشد.
تضرّع و ناله در دعا، نشانه ى توجّه انسان به كمبودها و نيازهاى خود و عامل شكستن غرور و خودخواهى است. زيرا آنكه خود را قوى و غنى بداند، در برابر هيچ كس ناله و درخواستى ندارد.
امام صادق عليه السلام فرمود: تضرّع در دعا، دستان را به طرف آسمان بلند كردن و دعا نمودن است، (144) پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نيز چنين دعا مى كرد و سلمان فارسى از آن حضرت نقل كرده كه فرمود: خداوند حيا مى كند دستى را كه به دعا بلند شود محروم برگرداند. (145)
-----
141) تفاسير مجمع البيان و كبير فخررازى
142) مريم، 3
143) حجرات، 2
144) كافى، ج 2، ص 481
145) تفسير قرطبى
- پس از خداشناسى، خداپرستى لازم است. «اُدعوا ربّكم» در آيه ى قبل، خداشناسى مطرح شد، در اين آيه خداپرستى.
- بهتر است دعا با استمداد از كلمه ى «ربّ» و همراه تضرّع و زارى و پنهانى باشد. «اُدعوا ربّكم تضرّعاً و خفية» دعاى پنهانى از ريا دور و به اخلاص نزديك تر است.
- دعا وقتى مؤثّر است كه خالصانه و همراه با تضرّع باشد. «تضرّعاً و خفية»
- با تمام وجود و با كمال خضوع خدا را بخوانيم وزبانمان نماينده همه ى وجود ما باشد. «اُدعوا... تضرّعاً»
- گردنكشان و تجاوزكاران، از لطف و محبّت الهى محروم مى باشند. «انّه لا يحبّ المعتدين»
- دعا نكردن، دعاى بى تضرّع و دعاى ريائى، از نمونه هاى سركشى و تجاوز است. «المعتدين»
‼️ حکم برگزاری جشن نهم ربیع الاول
🔷 س ۸۶۹۱: چند سالی است بعضی از مردم و هیأتهای مذهبی نهم ربیع الاوّل را بعنوان عید الزهرا جشن میگیرند و بعضاً در این مراسمات به مقدسات دیگر مذاهب توهین میکنند، آیا برپایی و شرکت در این گونه مراسمات جایز است؟
✅ ج: هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین شود جایز نیست.
🆔 @resale_ahkam
✅ شرایط لباس نمازگزار
الف) پاک باشد.
ب) غصبی نباشد (مباح باشد).
ج) از اجزای مردار نباشد.
د) از حیوان حرام گوشت نباشد.
هـ) طلا بافت نباشد.
و) از ابریشم خالص نباشد.
توجه:
شرط پنجم و ششم اختصاص به لباس مردان دارد.
📕 منبع: کلیک کنید
🆔 @resale_ahkam
✅ شرایط مکان نمازگزار
۱. مباح باشد. (یعنی غصبی نباشد).
۲. بی حرکت باشد.
۳. از جاهایی نباشد که توقف در آن حرام است.
۴. جلوتر از قبر پیغمبر(ص) و امام(ع) نایستد.
۵. محل سجدهی نمازگزار پاک باشد.
۶. موجب نجاست لباس و بدن نمازگزار نشود.
۷. میان زن و مرد در حال نماز بنا بر احتیاط واجب حداقل یک وجب فاصله باشد.
۸. مسطح باشد.
📕 منبع: کلیک کنید
🆔 @resale_ahkam
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۱۵۸
🍀 #سوره_اعراف #جزء_۸
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_4013352347.mp3
960.3K
🎧 صوت #صفحه_۱۵۸
🍀 #سوره_اعراف #جزء_۸
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۵۹ و ۶۰ اعراف
🌦🌦🌦🌦🌊🌊🌦🌦🌦🌦
نمونه ى «بلد خبيث» كه در آيه ى قبل مطرح بود، قوم نوح بودند كه هر چه حضرت نوح فرياد زد، به جايى نرسيد.
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: نوح عليه السلام اوّلين پيامبر اولوا العزمى است كه از طرف خداوند به رسالت عامّه مبعوث شد. (150) دعوت حضرت نوح جهانى بود، چون قوم او همه ى مردم آن روز زمين بودند و حضرت در نفرين خود همه ى كافران روى زمين را نفرين كرد و همه ى جهانيان غرق شدند.
حضرت نوح عليه السلام 950 سال مردم را دعوت به توحيد نمود، آنها نه تنها ايمان نياوردند، بلكه از آن حضرت دورى كرده، و او را مورد آزار و شكنجه قرار مى دادند. به قدرى مى زدند كه بيهوش بر زمين مى افتاد، امّا هنگامى كه به هوش مى آمد مى گفت: «الّلهم اِهدِ قومى فانّهم لايعلمون» خدايا! قوم مرا هدايت كن كه آنان ناآگاهند.
- با اينكه رسالت نوح عليه السلام جهانى بود، ابتدا از قوم خود شروع كرد. «يا قوم»
- هميشه مخالف انبيا، گروهى از اشراف و سردمداران بوده اند كه زرق و برق ثروت و قدرت آنان، چشم مردم را پر مى كرده است. «الملأ من قومه»
- مخالفان، در تهمت زدن سخت و جدّى هستند. «انّا لنراك فى ضلال مبين»
۶۵ اعراف
🌨🌨🌨🌨🌊🌊🌨🌨🌨🌨
قوم عاد در سرزمين يمن و منطقه ى احقاف در جنوب عربستان زندگى مى كردند و از نظر قدرت جسمى و امكانات دامدارى و كشاورزى، بسيار نيرومند بودند، امّا به بت پرستى و مفاسد اخلاقى گرفتار شدند. حضرت هود از خويشان آنان بود كه به نبوّت مبعوث شد و همچون حضرت نوح، آنان را به توحيد دعوت كرد.
- پيامبران، مردمى ترين و دلسوزترين رهبران بشر بوده اند. «أخاهم» آرى، مربّى و مبلّغ بايد نسبت به مردم، همچون برادر باشد و به آنان عشق بورزد.
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
✅ مقدار پوشش در نماز
۱. مرد باید در حال نماز عورتین خود را بپوشاند، هر چند کسی او را نمیبیند و بهتر است از ناف تا زانو را بپوشاند.
۲. زن باید در موقع نماز تمام بدن و موی خود را با پوششی که کاملاً بدن را میپوشاند بپوشاند، ولی پوشاندن صورت به مقداری که شستن آن در وضو واجب است و دستها تا مچ و پاها تا مفصل ساق لازم نیست.
توجه:
🔰 از آنجا که چانه، جزیی از صورت است، لذا لازم نیست در نماز آن را بپوشاند، ولی پوشاندن قسمت پایین چانه واجب است.
🔰 پوشاندن پاها تا مفصل ساق در صورتی که نامحرم حاضر باشد واجب است.
🔰 هرگاه در بین نماز متوجه شود که مقداری از موهایش پیداست و فوراً آن را بپوشاند نمازش صحیح است مگر زمانی که ظاهر شدن مو عمدی باشد.
🔰 اگر نمازگزار بعد از نماز بفهمد که در نماز پوشش واجب را نداشته، نمازش درست است.
📕 منبع: کلیک کنید
🆔 @resale_ahkam
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۵۸ اعراف
🌦🌦🌦🌦💧💦🌦🌦🌦🌦
كلمه ى «نَكد»، به معناى چيزى است كه در آن خيرى نباشد، «نبات نَكد»، به معناى گياه كم و بى فايده مى باشد.
زمين شوره سنبل بر نيارد در او تخم و عمل ضايع مگردان
اگر با ديد وسيع به اين آيه بنگريم، شايد بتوان يكى از مصاديق سرزمين پاك را كه محصول پاك مى دهد، خانواده ى پاك بدانيم.
گوهر پاك ببايد كه شود قابل فيض ورنه هر سنگ و گلى لؤلؤ و مرجان نشود
آيات قرآن، مثل بارانِ رحمت است، هنگامى كه بر افراد آماده تلاوت شود، شناخت و عشق و ايمان و تلاش در پى دارد، ولى نااهلان را جز لجاجت و دشمنى نمى افزايد:
باران كه در لطافت طبعش خلاف نيست در باغ لاله رويد و در شوره زار، خس
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: مبعوث شدن من با علم و هدايت بر مردم، همانند باريدن باران بسيار زيادى است كه بعضى زمين ها آن را مى گيرند و بعضى نمى گيرند. چنانكه بعضى دستورات مرا مى گيرند و عالم و فقيه مى شوند و بعضى سربلند نكرده و هدايت را قبول نمى كنند. (149) پس قلب طيّب همانند سرزمين طيّب و قلب خبيث مانند سرزمين خبيث و غير بارور است.
- نه يك تذكّر كافى است و نه تذكّرات يكنواخت كارساز است، بلكه ارشاد و تبليغ بايد متعدّد و متنوّع باشد تا به نتيجه نزديك شويم. «نصرّف الآيات»
- گرچه قرآن براى همه مايه ى هدايت است، امّا تنها شاكرين بهره مى گيرند. «نصرّف الآيات لقوم يشكرون»