Parhyzgar (Tartyl)1_4460430465.mp3
زمان:
حجم:
323.3K
🎧 صوت #صفحه_۱۷۹
🍀 #سوره_انفال #جزء_۹
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۷ انفال
🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶
✍در روز #جنگ_بدر، #پيامبر صلى الله عليه وآله به #على عليه السلام فرمود: مشتى خاك و سنگريزه از زمين بردار و به من بده. على عليه السلام چنين كرد وپيامبر با خواندن دعايى آنها را به سوى دشمن پرتاب كرد واين كار اثر معجزآسايى داشت، طوفانى به پا كرد وباعث وحشتى عجيب در دل دشمن شد. (449)
آرى، عامل مهم پيروزى در جنگ بدر، اراده و امداد الهى بود، نه نيروى مادّى و قواعد و تاكتيك هاى نظامى و گرنه لشگرى اندك و تنها با يك يا دو اسب سوار، چگونه بر سپاهى انبوه و كاملاً مجهّز و داراى يكصد اسب سوار، پيروز مى شد؟
انسان اگر با اعتقاد صحيح و در مسير حقّ حركت كرده و به فرمان الهى تلاش و كوشش كند، امدادهاى خداوند را در پى خود دارد، «ليبلى المؤمنين منه بلاء حسناً» و وجود او وجودى خدايى مى گردد، چنانكه در روايتى خداوند مى فرمايد: بنده با نافله و كارهاى مستحب به مقام قرب رسيده و دست او دست من، گوش او گوش من و تمام اعضا و جوارح او خدايى مى شود و آنچه بخواهد، همان مى شود. پس اگر حركتى نيز انجام مى دهد، در واقع آن حركت از خداوند است.
🌸 «و ما رميتَ اذ رميت و لكنّ اللّه رَمى»🌸
امّا در مقابل اگر در مسير غير الهى و به فرمان ديگران حركت كند، در حقيقت وجودى شيطانى پيدا نموده است، چنانكه #عايشه در رويارويى با سپاه اميرالمؤمنين على عليه السلام در جنگ جمل، به تأسّى از پيامبر صلى الله عليه وآله مشتى خاك به سوى آنان پرتاب كرد و دعا نمود، پس از آن حضرت على عليه السلام به او فرمودند: اين شيطان بود كه چنين كرد.
-----
449) تفاسير الميزان ونمونه
450) اعراف، 168، تفسير نمونه
451) كافى، ج 2، ص 352
452) شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 1، ص 257
🌸
- پيروزى در جنگ موجب غرور و عُجب شما نشود، خداوند و امدادهاى او را فراموش نكنيد. «فلم تقتلوهم و لكنّ اللّه قَتَلهم...»
🌸
- جنگ وجهاد، يكى از وسايل آزمايش الهى است، تا مؤمنان واقعى از افراد ضعيف الايمان و يا بى ايمان شناخته شوند. «بلاء حسناً»
🌸
- امداد الهى و پيروزى مؤمنان و شكست دشمنان اتّفاقى و بى حساب نيست، بلكه از روى علم وآگاهى خداوند است. «اِنّ اللّه سميع عليم»
۲۴ انفال
🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶
✍حيات، اقسام مختلفى دارد:
1⃣ حيات گياهى. «انّ اللّه يحيى الارض بعد موتها» (464) خداوند زمين را زنده مى كند.
2⃣ حيات حيوانى. «لمحيى الموتى» (465) خداوند مردگان را زنده مى كند.
3⃣ حيات فكرى. «مَن كان ميّتاً فأحييناه» (466) آن كه مرده بود و زنده اش كرديم.
4⃣ حيات ابدى. «قدّمت لحياتى» (467) كاش براى زندگيم چيزى از پيش فرستاده بودم.
مقصود از حياتى كه با دعوت انبيا فراهم مى آيد، حيات حيوانى نيست، چون بدون دعوت انبيا نيز اين نوع حيات وجود دارد، بلكه مقصود حيات فكرى، عقلى ومعنوى، اخلاقى و اجتماعى و بالاخره حيات و زندگى در تمام زمينه ها مى باشد. البتّه ممكن است مراد از دعوت به حيات در اينجا (به دليل آن كه آيه در كنار آيات جنگ بدر آمده است)، دعوت به جهاد باشد.
حيات انسان، در ايمان و عمل صالح است و خداوند و انبيا هم مردم را به همان دعوت كرده اند. «دعاكم لما يحييكم» اطاعت از فرامين آنان رمز رسيدن به زندگى پاك و طيّب است، چنانكه در جاى ديگر مى فرماید و طبق روايات شيعه وسنّى، يكى از مصاديق حيات طيّبه، پذيرش نداى پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله در مسأله ى #ولايت_علىّ بن أبى طالب عليهما السلام و اهل بيت اوست. (469)
حايل و فاصله شدن خدا ميان انسان و قلبش، نشان دهنده ى حاضر و ناظر بودن خداوند در همه جا و احاطه ى او بر تمام موجودات است و اينكه قدرت و توفيق از اوست. از رگ گردن به ما نزديك تر است، فعاليّت عقل و روح نيز به دست اوست و اگر لطف او نبود، هرگز انسان به حقّانيّت حقّ و بطلان باطل پى نمى برد.
از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه يكى از مصاديق حايل بودن خدا بين انسان و دل او، مسأله ى محو و اثبات است؛ محو كفر و اثبات ايمان، محو غفلت و شك و تثبيت تذكّر و يقين. (470) در جاى ديگر فرمودند: خداوند نمى گذارد انسان، باطل را حقّ ببيند. (471) همچنين فرمودند: گاهى انسان با گوش، چشم، زبان و دست خود به چيزى علاقه دارد، ولى اگر آن را انجام دهد، قلبش با آن همراه نيست و مى داند آنچه ميل به آن داشته حقّ نيست. (472) و ممكن است حائل شدن، كنايه از مرگ باشد.
-----
464) حديد، 17
465) فصّلت، 39
466) انعام، 122
467) فجر، 24
468) نحل، 97
469) تفسير فرقان
470) تفسير فرقان
471) بحار، ج 5، ص 205
472) تفسير نورالثقلين
🌸
- تا از دنيا نرفته و فرصت داريم، حقّ را بپذيريم. (بنابراين كه حائل شدن خدا بين انسان و قلبش، كنايه از مرگ باشد). «استجيبوا... يحول بين المرء و قلبه»
🌸
- نه مؤمن مغرور شود ونه از كافر مأيوس گرديد، چون دلها به دست خداست و او مقلّب القلوب است. «يحول بين المرء و قلبه»
🌸
- هر فكر و انديشه اى كه بر دل انسان بگذرد، خداوند بدان آگاه است. «يحول بين المرء و قلبه»
🌸
- خداوند از هر چيزى به انسان نزديك تر است، حتّى از قلب او به خودش. «يحول بين المرء و قلبه»
۲۵ انفال
🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶
✍«فتنه»، به معناى شرك، كفر، بلا و آزمايش، شكنجه و عذاب است و در اين آيه به معناى بلا و مصيبت هاى اجتماعى است. (474)
در آيه ى قبل، دستور اطاعت از پيامبر صلى الله عليه وآله بود، اينجا پرهيز از فتنه. پس معلوم مى شود كه يكى از مصاديق فتنه، عدم اطاعت از پيامبر است و مفهوم اين آيه، با آيه ى «واعتصموا بحبل اللّه جمعياً و لا تفرّقوا» (475) يكسان مى باشد. (476)
مصداق ديگر فتنه، فساد و فحشا مى باشد كه باعث فروپاشى يك نظام مى شود و آسيب آن عمومى و فراگير است. مثل فساد حكّام بنى اميّه كه چون ولايت پيشواى حقّ را كنار زدند، مسلمانان را قرن ها به ذلّت كشاندند.
سكوت و ترك امر به معروف و نهى از منكر، باعث فتنه و فراگيرشدن عذاب است، چنانكه پيامبر فرمودند: خداوند هرگز تمام مرم را به خاطر گناه بعضى از آنان مجازات نمى كند، مگر زمانى كه منكرات در ميان آنان آشكار گردد و ديگران در حالى كه توان انكار و برخورد با آن را داشته باشند، سكوت كنند كه اگر چنين شد، خداوند همه ى آنان (خاصّ و عام) را عذاب مى كند. (477) چنانكه حضرت على عليه السلام فرمودند: اگر گناهى پنهانى انجام گيرد، خداوند عموم مردم را عذاب نمى كند، امّا اگر گروهى منكراتى را آشكار انجام دهند و مردم آنان را سرزنش نكنند، هر دو گروه مستوجب عقوبت مى شوند. (478)
معناى پرهيز از اعمالى كه باعث فتنه شده ودر همه تأثير مى گذارد، عزلت وكناره گيرى از مسائل نيست، بلكه لزوم هوشيارى و توجّه انسان را مى رساند. حضرت على عليه السلام مى فرمايد: در فتنه ها مثل بچّه شترى باشيد كه نه از شما بار بكشند و نه شما را بدوشند و نه از شما بهره بردارى كنند. «كن فى الفتنة كابن اللبون، لا ظهر فيركب و لا ضرع فيحلب» (479)
هنگام نزول اين آيه، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: هر كس پس از من در جانشينى على عليه السلام ظلم كند، «فكانّما جحد نبوّتى و نبوة الانبياء قبلى» گويا رسالت من و نبوّت پيامبران پيشين را انكار كرده است. (480)
-----
474) تفسير نمونه
475) آل عمران، 103
476) تفسير الميزان
477) تفسير نمونه
478) تفسير اثنى عشرى
479) نهج البلاغه، حكمت 1
480) تفسير فرقانب
🌸
- تخلّف از دين و دستورات الهى، مايه ى بروز فتنه و نزول عذاب الهى است. «دعاكم لما يحييكم... واتّقوا فتنة...»
🌸
- نه خود عامل فتنه شويم، نه با فتنه گران هم صدا شويم و نه در برابرشان سكوت كنيم. «واتّقوا فتنة»
🌸
- سرنوشت انسان وجوامع، در گرو عملكرد خودشان است.«واتّقوافتنةلاتصيبنّ»
🌸
- افراد جامعه ى ايمانى علاوه بر كارهاى خود، نسبت به كارهاى ديگران نيز بايد تعهّد داشته باشند. چون گاهى آثار كارهاى خلاف، دامنگير ديگران هم مى شود، همچون كسى كه در كشتى، جايگاه خود را سوراخ كند. «و اتّقوا فتنة لاتصيبنّ الّذين ظلموا منكم خاصّة»
#روایت_انتظار
💠 شيطان در آخرالزمان با تمام توان خود میتازد
⬅️ آخرالزمان چون نزديك نابودی ابليس است ، تمام سعی و تلاش خود را برای تأخير در ظهور و گمراهی مردمان به كار خواهد بست . آنقدر در آخرالزمان اين مسائل رونق میگيرد كه وقتی ندای آسمانی به نفع امام زمان علیهالسلام بلند میشود ، نعرهای هم از جانب شيطان شنيده میشود كه بعضیها ، حق و باطل را اشتباه میكنند .
حضرت امام صادق علیهالسلام در مورد زمان ظهور حضرت و نشان آن فرمودند :
منادی نام قائم «عجل الله تعالی فرجه الشریف» را ندا میدهد .
پرسيدم : آيا اين ندا را بعضی میشنوند يا همه ؟
حضرت فرمودند : «همه ! هر قومی به زبان خودش میشنود» .
پرسيدم : پس با اين حال ، ديگر چه كسی با حضرت مخالفت میكند ، در حالی كه نام او ندا داده شده و شكی در حقانيت او نيست ؟
حضرت فرمودند : ابليس آنها را رها نمیكند ، تا اينكه در آخر شب ندای ديگری بدهد . پس مردم دچار شك میشوند .
📚 كمالالدين و تمام النعمة ج ۲ص۶۵۰
#امام_زمان
#انتظار
#جمکران
کانال و صفحه رسمی مسجد مقدس جمکران👇
🆔 @jamkaran_ir
سایت رسمی مسجد مقدس جمکران 👇
🌐 www.jamkaran.ir
هدایت شده از دکتر سعید عزیزی
دکترسعیدعزیزیخنراینی.mp3
زمان:
حجم:
47.6M
#سخنرانی
💠 سه شنبه های مهدوی
🗓۴اردیبهشهت۱۴۰۳
🎙#دکتر_سعید_عزیزی
✅کانال رسمی دکتر سعید عزیزی👇
╔═🍃🌺🍃══════╗
🆔@drsaeedazizi
╚══════🍃🌺🍃═╝
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۱۸۰
🍀 #سوره_انفال #جزء_۹
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
Parhyzgar (Tartyl)1_4480924285.mp3
زمان:
حجم:
336.1K
🎧 صوت #صفحه_۱۸۰
🍀 #سوره_انفال #جزء_۹
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۷ انفال
💐💐💐❤️❤️💐💐💐
#خیانت_در_امانت ؛ از منفورترین اعمال
✍در شأن نزول اين آيه آمده است: هنگامى كه مسلمانان به فرمان پيامبر صلى الله عليه وآله، يهود بنى قريظه را محاصره كردند، آنان پيشنهاد صلح وكوچ كردن به شام را دادند و پيامبر نپذيرفت و سعدبن معاذ را به داورى مأمور ساخت. يكى از مسلمانان همراه او به نام «ابولبابه» كه سابقه دوستى با آنان داشت، با اشاره به گلوى خود به آنان فهماند كه در صورت پذيرش حكميّت سعدبن معاذ، همه كشته خواهيد شد، جبرئيل اين اشاره را به پيامبر صلى الله عليه وآله خبر داد. پس از آن ابولبابه شرمنده از اين خيانت، خود را به ستون مسجد پيامبر بست و هفت شبانه روز چيزى نخورد، سرانجام خداوند توبه اش را پذيرفت. (482)
شأن نزول ديگرى نيز بيان شده كه در جنگ بدر، بعضى از مسلمانان نامه اى به ابوسفيان نوشتند و از نقشه ى پيامبر صلى الله عليه وآله به او خبر دادند، ابوسفيان هم از مشركان مكّه درخواست كمك كرد كه هزار نفر براى جنگ بدر به راه افتادند. (483)
در فرهنگ قرآن، امانت مفهوم وسيعى دارد و تمام شئون زندگى سياسى، اجتماعى و اخلاقى را شامل مى شود از جمله:
الف: تمام نعمت هاى مادّى و معنوى مثل مكتب، قرآن، رهبر، فرزند وآب وخاك.
ب: اهل بيت پيامبر عليهم السلام. (484)
ج: هم خودمان، امانت براى خويشتنيم، چنانكه در آيه ى ديگر مى خوانيم: «انّكم كنتم تختانون أنفسكم» (485) و هم جامعه براى ما.
د: انفال، غنائم، خمس، زكات و اموال عمومى. (ورود آيه در سوره انفال وغنائم جنگ بدر)
ه : امام باقر عليه السلام فرمود: احكام دين، فرائض و واجبات الهى، امانت است. (486)
و: حكومت ومسئوليّت.
بنابراين نافرمانى و ادا نكردن حقوق و وظايف خود در ارتباط با اين امانت ها، خيانت است، چنانكه ابن عبّاس مى گويد: هركس چيزى از برنامه هاى اسلامى را ترك كند، يك نوع خيانتى به خدا و پيامبر مرتكب شده است. (487) همان گونه كه پيشى گرفتن ناصالحان بر صالحان در مسئوليّت هاى اجتماعى، خيانت به خدا و رسول و مسلمانان است.
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: كسى كه در امانت خيانت كند در حقيقت منافق است، هرچند روزه بگيرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند. و امام صادق عليه السلام فرمودند: نماز و روزه ى مردم شما را نفريبد، زيرا گاهى همه ى آنها از روى عادت است. مردم را با راستگويى و اداى امانت امتحان كنيد و بشناسيد. (488)
خيانت نكردن در امانت از وظايف و حقوق انسانى است، بنابراين حتّى به امانت غير مسلمان هم نبايد خيانت كرد.
-----
482) تفاسير مجمع البيان، صافى و نمونه
483) تفاسيرمجمع البيان والميزان
484) ملحقات احقاق الحقّ، ج 14، ص 564
485) بقره، 187
486) تفسير نورالثقلين
487) تفسير نمونه
488) كافى،
🌹
- گاهى يك اشاره به سود دشمن، خيانت است.
🌹
- افشاى اسرار نظامى، خيانتى زشت است.
🌹
- خيانت، فطرتاً زشت و محكوم است. «و انتم تعلمون»