📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۱۸۲
🍀 #سوره_انفال #جزء_۱۰
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_4530223791.mp3
334.3K
🎧 صوت #صفحه_۱۸۲
🍀 #سوره_انفال #جزء_۱۰
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۱ انفال
💎💸💎💎💸💎💎💸
تنها آیه #خمس
✍مخاطب اين آيه در هنگام نزول، كسانى هستند كه همراه پيامبر در جنگ بدر شركت كرده و با جانفشانى و از جان گذشتگى، پيروزى را بدست آورده اند. كسانى كه اهل نماز، روزه، هجرت، جهاد و شهادت بوده و چشم اميد پيامبر به آنان بود، امّا با اين حال خداوند در اين آيه مى فرمايد: اى مجاهدان جبهه ى بدر، اگر به خدا و پيامبر و قرآن ايمان داريد، خمسَ غنائم را بدهيد. يعنى شرط ايمان به خدا، علاوه بر نماز و روزه و جهاد، اداى واجب مالى يعنى خمس است.
واژه ى «غنيمت» و «غرامت»، هر يك شش بار در قرآن آمده است. همان گونه كه غرامت شامل هرگونه ضرر مالى مى شود، نه فقط ضرر جنگى، غنيمت هم نه تنها درآمد جنگى، بلكه هرگونه منفعتى را دربرمى گيرد. كتب لغت مانند لسان العرب، تاج العروس و قاموس و مفسّران اهل سنّت از قبيل قرطبى، فخررازى و آلوسى نيز در عموميّت لغت، شك ندارند. همچنين در مفردات راغب آمده است: به هر چيزى كه انسان بدست مى آورد، غنيمت گفته شده است. در قرآن نيز غنيمت، براى غنائم غير جنگى بكار رفته است: «فعنداللّه مغانم كثيرة» (524) حضرت على عليه السلام نيز مى فرمايد: «مَن اخذها لَحق و غَنم» (525) ، كسى كه به آيين خداوند عمل كند، به مقصود رسيده و بهره مى برد.
طبق روايات و به عقيده ى شيعه، غنيمت در اين آيه شامل هرگونه در آمدى اعمّ از كسب و كار و تجارت مى شود. و نزول آيه در جنگ بدر، دليل اين نيست كه خمس تنها در غنائم جنگى باشد و اگر هم مراد از غنيمت در آيه تنها غنائم جنگى باشد، بايد گفت: يك مورد از خمس در اين آيه آمده و موارد ديگر در روايات مطرح شده است.
خمس، در روايات نيز از اهميّت ويژه اى برخودار است، از جمله اينكه هر كس خمس مالش را نپردازد، مالش حلال نمى شود و نمى تواند در آن تصرّف كند و نماز با لباسى كه خمس آن پرداخت نشده باشد، مشكل دارد. (526)
اين آيه با آيه ى اوّل كه انفال را تنها از خدا و رسول مى داند، «قل الانفال للّه و للرسول» منافاتى ندارد، زيرا با توجّه به آيه ى خمس، آن بزرگواران (پيامبر يا امام و نماينده او) آنچه دريافت مى كنند، خمس و يك پنجم آن را براى مصارف ذكر شده در آيه نگه مى دارند و بقيه ى آن را (چهار پنجم)، به جنگجويان مى دهند.
فقها خمس را در هفت چيز واجب مى دانند: 1- سود و منفعت كسب و درآمد ساليانه، 2- گنج، 3- معادن، 4- گوهرهايى كه از غوّاصى به دست مى آيد، 5 - مال حلال مخلوط به حرام، 6- زمينى كه كافر ذمّى از مسلمان بخرد، 7- غنيمت جنگى. (527)
بسيار روشن است كه خداوند نياز به خمس ندارد، بنابراين سهم خدا، براى حاكميّت قانون خدا و ولايت رسول، تبليغات و رساندن نداى اسلام به گوش جهانيان، نجات مستضعفان و جلوگيرى از مفسدان است.
برپايه ى روايات، سهم خدا در اختيار رسول و سهم رسول و پس از او، در اختيار امام است. (528) و اين سه سهم در زمان غيبت امام، در اختيار نوّاب خاص و يا نوّاب عام او يعنى مجتهد جامع الشرايط و مرجع تقليد قرار داده مى شود. (529)
«ذى القربى»، به دليل روايات بسيار از شيعه (530) و نيز برخى روايات اهل سنّت، همه ى بستگان پيامبر صلى الله عليه وآله نيستند، بلكه مراد، امامان اهل بيت عليهم السلام مى باشند كه مقام امامت ورهبرى دارند و خمس، متعلّق به رهبر و حكومت اسلامى است، نه فاميل پيامبر.
علاوه بر روايات، قرار گرفتن ذى القربى، در رديف «اللّه و للرسول» به خصوص با حرف «لام»، نشانه ى آن است كه ذى القربى افراد خاصّى هستند كه در خط خدا و رسولند.
از مصارف ديگر خمس در روايات، مساكين و در راه ماندگان از سادات بنى هاشم است، چون گرفتن زكات بر فقراى سادات حرام است، پس بايد از طريق خمس، نيازهاى آنان تأمين شود. (531)
در واقع اسلام براى برطرف كردن محروميّت هاى جامعه، دو چيز را واجب كرده است: يكى زكات كه مربوط به همه ى فقراى جامعه مى باشد و ديگرى خمس كه بخشى از آن مخصوص فقراى سادات است و خمس و زكات به اندازه ى نياز سال فقرا به آنان پرداخت مى شود، نه بيشتر.
امام رضا عليه السلام فرمودند: تصميم گيرى در مقدار سهم براى هر يك از موارد ششگانه ى ذكر شده در آيه، با امام است. (532)
🌸
- پرداخت خمس واجب است، گرچه درآمد و غنائم كم باشد. «غنمتم من شى ء»
🌸
- نشانه ى ايمان كامل، خمس دادن است. بدنبال بيان ايمان، عبادت، هجرت و جهاد مى فرمايد: «لِلّه خمسه... ان كنتم آمنتم...» بنابراين خمس، واجب دائمى و مستمرّ است، نه موسمى و موقّت، چون شرط ايمان است.
🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اسرائیل در جستوجوی جعبه اسرارآمیز!
🔸اسرائیلیها باور دارن که حضرت سلیمان قبل از مرگش تمام اسرار قدرتش رو در معبد سلیمان پنهان کرده.
🔸بر اساس این اعتقاد، حضرت سلیمان تو معبدش از تابوت یا صندوق عهد نگهداری میکرده!
🆔 @Masaf
هدایت شده از مهدیاران | mahdiaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ «دنیای بدون امام زمان»
👤 استاد #رائفی_پور
☀️ باید حجت بر تمام مردم دنیا تموم بشه
و بزرگترین حجت خدا بر روی زمین اباعبداللّه الحسین است...
📥 دانلود با کیفیت بالا
✅ واحد مهدویت مصاف (مهدیاران)
@Mahdiaran
1_14160953420.mp3
36.3M
#سخنرانی
💠 مراسم شب ولادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام
🎤 سخنرانی حجت الاسلام دکتر #رفیعی
🗓 جمعه ۲۰ مهر ١۴٠۳
کانال و صفحه رسمی مسجد مقدس جمکران👇
🆔 @jamkaran_ir
سایت رسمی مسجد مقدس جمکران 👇
🌐 www.jamkaran.ir
هدایت شده از کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
📢 صفحه ویژه پرداخت مستقیم پویش "ایران همدل۴" در KHAMENEI.IR راهاندازی شد
🔹شما میتوانید برای شرکت در پویش ایران همدل۴، وارد صفحه شده و با وارد کردن مبلغ مورد نظر، مستقیما کمک خود به مردم مظلوم لبنان و فلسطین را انجام دهید.
💻 farsi.khamenei.ir/irane-hamdel
👇👇👇
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
🆔 @mobahesegroup
┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا صاحب الزمان💚
🌼عمریست که
✨جنس آه مان هجرانی ست
🌼درد دل ما
✨همان که تو میدانی ست
🌼با یادِ تو
✨جمکران دل ابری شد
🌼هر هفته
✨جمعه های ما بارانی ست
الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـ الْفَـــرَج🌼
🌹 @dobare_zendegi 🌹
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۱۸۳
🍀 #سوره_انفال #جزء_۱۰
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_4530257435.mp3
321.7K
🎧 صوت #صفحه_۱۸۳
🍀 #سوره_انفال #جزء_۱۰
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۵ انفال
🪴🪴🪴🪴🌴🌴🪴🪴🪴🪴
✍مراد از #ذكر_خدا در آيه، تنها ذكر زبانى نيست، بلكه توجّه درونى و ياد لطف ها و امدادهاى خدا و وعده هاى او و ياد عزّت ، عظمت و فرمان او نيز مقصود است، چنانكه #امام_صادق عليه السلام فرمودند: از امور مهمّى كه خداوند بر بندگان لازم دانسته است، بسيار ياد نمودن از خداوند است، ياد الهى هنگام مواجهه با حلال ها و حرام ها كه اگر اطاعت الهى باشد بدان عمل كند و اگر معصيت خدا باشد، آن را ترك كند. (540)
۴۶ انفال
🪴🪴🪴🪴🌴🌴🪴🪴🪴🪴
✍در آيه ى قبل، به دو عامل از عوامل پيروزى مؤمنان يعنى « #پايدارى » و « #ياد_خدا » اشاره شد، و در اين آيه، عامل #اطاعت و #وحدت مطرح است، چنانكه در آيه ى قبل به ثبات قدم از جهت جسم وظاهر اشاره شد و در اين آيه، از صبر در جنبه ى روانى و باطنى ياد شده است.
«ريح» باد، كنايه از قدرت و شوكت است، همچون بادى كه پرچم ها را به اهتزاز در مى آورد و نشانه ى برپايى، كامروايى و عظمت است. اگر در سايه ى اختلاف و نزاع، اين عظمت بر باد رود، خوار و حقير مى شويد. همان گونه كه اگر باد لاستيك ماشين و يا توپ ورزشى خارج شود، بسيارى از حركت ها، سفرها و ورزشها تعطيل مى شود.
اتّحاد و يكپارچگى و دورى از اختلاف و تفرقه، از دستورات اكيد الهى است كه در آيات متعدّد به آن فرمان داده است و اين فرمان بايد در تمام زمينه ها رعايت شود، مخصوصاً در حال جنگ و درگيرى با دشمن كه ضرورت بيشترى دارد، چنانكه خداوند در سوره صف از اتحاد، نظم و هماهنگى مجاهدان تعريف نموده است. «انّ اللّه يحبّ الّذين يقاتلون فى سبيل اللّه صفّاً كانّهم بنيان مَرصوص» (543)
🌾
- نزاع، شما را از درون پوك ساخته و از بيرون، بى آبرو مى كند. «فتفشلوا و تذهب ريحكم»
🌾
- نصرت و امداد الهى، براى صابران است
🌾
۴۷ انفال
🪴🪴🪴🪴🌴🌴🪴🪴🪴🪴
✍چون كاروان تجارتى ابوسفيان از دست مسلمانان سالم به مكّه رسيد، ابوسفيان به ابوجهل پيغام داد كه ما به سلامت به مكّه رسيديم، شما كه براى يارى ما رفته ايد، برگرديد. ابوجهل مغرورانه گفت: تا مسلمانان را سركوب نكنيم و به افتخار پيروزى شراب ننوشيم و قدرت خود را نشان ندهيم، برنمى گرديم. امّا سرانجام با تمام غرور و لجاجتى كه داشتند، شكست خوردند و ابوجهل شراب مرگ را نوشيد.
در اين آيه ودو آيه ى قبل، عوامل موفقيّت در جبهه چنين بيان شده است: ثبات قدم، ياد خدا، اطاعت از رهبرى، پرهيز از اختلاف، صبر، پرهيز از غرور، ريا و دنياطلبى.
🌾
- تفاوت اصولى جنگ هاى اسلامى و غير اسلامى در هدف است. هدف مسلمانان از جنگ، رفع فتنه است (آيه ى 39 اين سوره)، امّا هدف ديگران، سلطه جويى و قدرت نمايى است. «بطراً و رئاء النّاس»
🌾
۴۸ انفال
🪴🪴🪴🪴🌴🌴🪴🪴🪴🪴
#شیطان در میان مشرکان
✍كلمه ى «جار»، به معناى ياور، شريك، همسايه و هم سوگند آمده كه در اينجا معناى اوّل مناسب تر است. كلمه ى «نَكَص» به معناى خوددارى و برگشت است و «عَقِب» به معناى پاشنه ى پا و «نَكَص على عقبيه» يعنى بر پاشنه هاى پا چرخيد و پشت كرد.
گفتگوى شيطان با طرفدارانش كه در اين آيه مطرح شده، ممكن است همان وسوسه هاى شيطانى باشد، يا آنكه شيطان در قالب انسان، اهداف خود را دنبال كند و در قيافه ى انسان، به اغوا و #وسوسه بپردازد كه روايات هم در اين باره وارد شده است. (544)
چنانكه شيطان در جنگ بدر، به صورت سراقةبن مالك (از سرشناسان قبيله ى بنى كنانه) درآمد و مشركان را تشويق و ترغيب مى كرد و به آنان وعده ى همراهى و پيروزى مى داد، امّا با حضور فرشتگان در آستانه ى پيروزى سپاه اسلام، پا به فرار گذارد. پس از شكست كفّار، در مكّه به او مى گفتند: تو سبب شكست ما شدى! و او قسم مى خورد كه حتّى از مكّه بيرون نيامده است. پس معلوم شد كه شيطان در قيافه ى سراقه، به آنان وعده ى پيروزى داده، سپس فرار كرده است.
شيطان براى جبهه ى باطل كار تبليغاتى مى كند ودر مرحله ى آغاز مبارزه به آنان روحيّه مى دهد، ولى در مرحله ى برخورد هنگام ديدن امدادهاى الهى، آنان را رها كرده و عقب نشينى مى كند.
🌾
- يكى از راه هاى فريب شيطان، زيبا جلوه دادن بدى هاست. «زيّن» آرى، نيكو پنداشتن كارهاى بد وناهنجارى ها، نشانه ى نفوذ شيطان در افكار انسان است.
🌾
- شيطان و شيطان صفتان، ديگران را براى فساد، توجيه وتحريك مى كنند. «زيّن، لا غالب، جار لكم»
🌾
- شيطان، منافق، فريب كار، دروغگو و بى وفاست. «جار لكم... برى ء منكم»
🌾
- شياطين، آتش فتنه را روشن مى كنند، ولى خود را در معركه قرار نمى دهند. «انّى برى ء منكم»
🌾
- توكّل بر غير خدا، سبب رها شدن انسان در مشكلات مى شود.«انّى جار لكم... انّى برى ء منكم»
🌾
- شيطان، معتقد به خداوند و آگاه به شدّت عقوبت اوست. «انّى اخاف اللّه و اللّه شديد العقاب» هرچند شايد به گفته ابن عباس: شيطان به دروغ ادّعاى ترس از خداوند را داشت، وگرنه كار او به اينجا نمى رسيد. (545)
🌾
۴۹ انفال
🪴🪴🪴🪴🌴🌴🪴🪴🪴🪴
منظور از #منافقین در این ایه
✍منافقان و افراد ضعيف الايمان و بى اعتقاد به نصرت الهى، تصوّر نمى كردند مسلمانان با جمعيّت و سلاح اندك پيروز شوند و آنان را فريب خورده مى پنداشتند.
ممكن است مراد از منافقان، برخى مسلمانان مدينه باشند، و مراد از «و الّذين فى قلوبهم مرض»، افراد ضعيف الايمان مكّه. (546) و ممكن است منافقان، آنانى باشند كه در مدينه، به ظاهر ادّعاى مسلمانى داشتند و يا آنان كه در مكّه مسلمان شدند، ولى از حمايت پيامبر و هجرت با مسلمين، سرباز زدند.
-----
546) تفسير كبيرفخررازى
🌾
- كسانى كه روحيه ناسالم دارند، با منافقان همصدا مى شوند. «اذ يقول المنافقون والّذين فى قلوبهم مرض»
🌾
- توكّل بر خدا، از حساب غرور، جداست. «ومن يتوكّل...» (توكّل بر خداوند در جنگ بدر، عامل پيروزى شد)
🌾
💠 #تلاش_دنیایی
🔸 ابن ابى یعفور مى گوید:
🔹 خدمت امام صادق علیه السلام عرض کردم:
ما دنیا را دوست مى داریم. فرمود:
🔸با اموال دنیا چه مى کنى؟ عرض کردم:
🔹 به وسیله آنها ازدواج مى کنم، به حج مى روم، براى خانواده ام خرج مى کنم، به برادرانم کمک مى نمایم و در راه خدا صدقه مى دهم. فرمود:
این که دنیا نیست، این آخرت است.
📚 بحارالانوار/ج ٧٣ /ص١٠6
📢 صفحه ویژه پرداخت مستقیم پویش "ایران همدل۴" در KHAMENEI.IR راهاندازی شد
🔹شما میتوانید برای شرکت در پویش ایران همدل۴، وارد صفحه شده و با وارد کردن مبلغ مورد نظر، مستقیما کمک خود به مردم مظلوم لبنان و فلسطین را انجام دهید.
💻 farsi.khamenei.ir/irane-hamdel
👇👇👇
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
🆔 @mobahesegroup
┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b