eitaa logo
مهـــــدی موعـــــود
57 دنبال‌کننده
1هزار عکس
267 ویدیو
27 فایل
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲 🔶 برنامــــــــه این کانال: 🔸هر روز یک صفحه قــــــــرآن 🔸فـــــــرازی از نهــج البلاغــــــــــه 🔸و سخـــــنرانی های مذهــبی 📲 آی دی ارتباط 👇 🆔 @mahmoudkavianyzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا صاحب الزمان💚 🌼عمریست که ✨جنس آه مان هجرانی ست 🌼درد دل ما ✨همان که تو میدانی ست 🌼با یادِ تو ✨جمکران دل ابری شد 🌼هر هفته ✨جمعه های ما بارانی ست الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـ الْفَـــرَج🌼 🌹 @dobare_zendegi 🌹
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_4530257435.mp3
321.7K
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۵ انفال 🪴🪴🪴🪴🌴🌴🪴🪴🪴🪴 ✍مراد از در آيه، تنها ذكر زبانى نيست، بلكه توجّه درونى و ياد لطف ها و امدادهاى خدا و وعده هاى او و ياد عزّت ، عظمت و فرمان او نيز مقصود است، چنانكه عليه السلام فرمودند: از امور مهمّى كه خداوند بر بندگان لازم دانسته است، بسيار ياد نمودن از خداوند است، ياد الهى هنگام مواجهه با حلال ها و حرام ها كه اگر اطاعت الهى باشد بدان عمل كند و اگر معصيت خدا باشد، آن را ترك كند. (540)
۴۶ انفال 🪴🪴🪴🪴🌴🌴🪴🪴🪴🪴 ✍در آيه ى قبل، به دو عامل از عوامل پيروزى مؤمنان يعنى « » و « » اشاره شد، و در اين آيه، عامل و مطرح است، چنانكه در آيه ى قبل به ثبات قدم از جهت جسم وظاهر اشاره شد و در اين آيه، از صبر در جنبه ى روانى و باطنى ياد شده است. «ريح» باد، كنايه از قدرت و شوكت است، همچون بادى كه پرچم ها را به اهتزاز در مى آورد و نشانه ى برپايى، كامروايى و عظمت است. اگر در سايه ى اختلاف و نزاع، اين عظمت بر باد رود، خوار و حقير مى شويد. همان گونه كه اگر باد لاستيك ماشين و يا توپ ورزشى خارج شود، بسيارى از حركت ها، سفرها و ورزشها تعطيل مى شود. اتّحاد و يكپارچگى و دورى از اختلاف و تفرقه، از دستورات اكيد الهى است كه در آيات متعدّد به آن فرمان داده است و اين فرمان بايد در تمام زمينه ها رعايت شود، مخصوصاً در حال جنگ و درگيرى با دشمن كه ضرورت بيشترى دارد، چنانكه خداوند در سوره صف از اتحاد، نظم و هماهنگى مجاهدان تعريف نموده است. «انّ اللّه يحبّ الّذين يقاتلون فى سبيل اللّه صفّاً كانّهم بنيان مَرصوص» (543) 🌾 - نزاع، شما را از درون پوك ساخته و از بيرون، بى آبرو مى كند. «فتفشلوا و تذهب ريحكم» 🌾 - نصرت و امداد الهى، براى صابران است 🌾
۴۷ انفال 🪴🪴🪴🪴🌴🌴🪴🪴🪴🪴 ✍چون كاروان تجارتى ابوسفيان از دست مسلمانان سالم به مكّه رسيد، ابوسفيان به ابوجهل پيغام داد كه ما به سلامت به مكّه رسيديم، شما كه براى يارى ما رفته ايد، برگرديد. ابوجهل مغرورانه گفت: تا مسلمانان را سركوب نكنيم و به افتخار پيروزى شراب ننوشيم و قدرت خود را نشان ندهيم، برنمى گرديم. امّا سرانجام با تمام غرور و لجاجتى كه داشتند، شكست خوردند و ابوجهل شراب مرگ را نوشيد. در اين آيه ودو آيه ى قبل، عوامل موفقيّت در جبهه چنين بيان شده است: ثبات قدم، ياد خدا، اطاعت از رهبرى، پرهيز از اختلاف، صبر، پرهيز از غرور، ريا و دنياطلبى. 🌾 - تفاوت اصولى جنگ هاى اسلامى و غير اسلامى در هدف است. هدف مسلمانان از جنگ، رفع فتنه است (آيه ى 39 اين سوره)، امّا هدف ديگران، سلطه جويى و قدرت نمايى است. «بطراً و رئاء النّاس» 🌾
۴۸ انفال 🪴🪴🪴🪴🌴🌴🪴🪴🪴🪴 در میان مشرکان ✍كلمه ى «جار»، به معناى ياور، شريك، همسايه و هم سوگند آمده كه در اينجا معناى اوّل مناسب تر است. كلمه ى «نَكَص» به معناى خوددارى و برگشت است و «عَقِب» به معناى پاشنه ى پا و «نَكَص على عقبيه» يعنى بر پاشنه هاى پا چرخيد و پشت كرد. گفتگوى شيطان با طرفدارانش كه در اين آيه مطرح شده، ممكن است همان وسوسه هاى شيطانى باشد، يا آنكه شيطان در قالب انسان، اهداف خود را دنبال كند و در قيافه ى انسان، به اغوا و بپردازد كه روايات هم در اين باره وارد شده است. (544) چنانكه شيطان در جنگ بدر، به صورت سراقةبن مالك (از سرشناسان قبيله ى بنى كنانه) درآمد و مشركان را تشويق و ترغيب مى كرد و به آنان وعده ى همراهى و پيروزى مى داد، امّا با حضور فرشتگان در آستانه ى پيروزى سپاه اسلام، پا به فرار گذارد. پس از شكست كفّار، در مكّه به او مى گفتند: تو سبب شكست ما شدى! و او قسم مى خورد كه حتّى از مكّه بيرون نيامده است. پس معلوم شد كه شيطان در قيافه ى سراقه، به آنان وعده ى پيروزى داده، سپس فرار كرده است. شيطان براى جبهه ى باطل كار تبليغاتى مى كند ودر مرحله ى آغاز مبارزه به آنان روحيّه مى دهد، ولى در مرحله ى برخورد هنگام ديدن امدادهاى الهى، آنان را رها كرده و عقب نشينى مى كند. 🌾 - يكى از راه هاى فريب شيطان، زيبا جلوه دادن بدى هاست. «زيّن» آرى، نيكو پنداشتن كارهاى بد وناهنجارى ها، نشانه ى نفوذ شيطان در افكار انسان است. 🌾 - شيطان و شيطان صفتان، ديگران را براى فساد، توجيه وتحريك مى كنند. «زيّن، لا غالب، جار لكم» 🌾 - شيطان، منافق، فريب كار، دروغگو و بى وفاست. «جار لكم... برى ء منكم» 🌾 - شياطين، آتش فتنه را روشن مى كنند، ولى خود را در معركه قرار نمى دهند. «انّى برى ء منكم» 🌾 - توكّل بر غير خدا، سبب رها شدن انسان در مشكلات مى شود.«انّى جار لكم... انّى برى ء منكم» 🌾 - شيطان، معتقد به خداوند و آگاه به شدّت عقوبت اوست. «انّى اخاف اللّه و اللّه شديد العقاب» هرچند شايد به گفته ابن عباس: شيطان به دروغ ادّعاى ترس از خداوند را داشت، وگرنه كار او به اينجا نمى رسيد. (545) 🌾
۴۹ انفال 🪴🪴🪴🪴🌴🌴🪴🪴🪴🪴 منظور از در این ایه ✍منافقان و افراد ضعيف الايمان و بى اعتقاد به نصرت الهى، تصوّر نمى كردند مسلمانان با جمعيّت و سلاح اندك پيروز شوند و آنان را فريب خورده مى پنداشتند. ممكن است مراد از منافقان، برخى مسلمانان مدينه باشند، و مراد از «و الّذين فى قلوبهم مرض»، افراد ضعيف الايمان مكّه. (546) و ممكن است منافقان، آنانى باشند كه در مدينه، به ظاهر ادّعاى مسلمانى داشتند و يا آنان كه در مكّه مسلمان شدند، ولى از حمايت پيامبر و هجرت با مسلمين، سرباز زدند. ----- 546) تفسير كبيرفخررازى 🌾 - كسانى كه روحيه ناسالم دارند، با منافقان همصدا مى شوند. «اذ يقول المنافقون والّذين فى قلوبهم مرض» 🌾 - توكّل بر خدا، از حساب غرور، جداست. «ومن يتوكّل...» (توكّل بر خداوند در جنگ بدر، عامل پيروزى شد) 🌾
💠 🔸 ابن ابى یعفور مى گوید: 🔹 خدمت امام صادق علیه السلام عرض کردم: ما دنیا را دوست مى داریم. فرمود: 🔸با اموال دنیا چه مى کنى؟ عرض کردم: 🔹 به وسیله آنها ازدواج مى کنم، به حج مى روم، براى خانواده ام خرج مى کنم، به برادرانم کمک مى نمایم و در راه خدا صدقه مى دهم. فرمود: این که دنیا نیست، این آخرت است. 📚 بحارالانوار/ج ٧٣ /ص١٠6
📢 صفحه ویژه پرداخت مستقیم پویش "ایران همدل۴" در KHAMENEI.IR راه‌اندازی شد 🔹شما میتوانید برای شرکت در پویش ایران همدل۴، وارد صفحه شده و با وارد کردن مبلغ مورد نظر، مستقیما کمک خود به مردم مظلوم لبنان و فلسطین را انجام دهید. 💻 farsi.khamenei.ir/irane-hamdel 👇👇👇 ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛ https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 لطفا با دقّت و تا آخر ببینیم 👈 *پاسخ مختصر و مفید به یکی از اشخاص جاهل بی‌سواد یا مغرضی که برای دیده‌شدن و جذب مشتری و فالوئر، حتی قرآن‌کریم رو هم تفسیربه‌رأی میکنه!* 💡 هیچ‌وقت فریب این‌قُماش رو نخورید؛ چون پوشش، نشان از حقانیتِ مطلقِ هیچ‌شخصی نیست. پوشش، وظیفه‌ی عمومی است و باید ببینید افکارش، ریشه در کجا داره و داره توی زمین کی بازی میکنه! 👇👇👇 ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛ https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b
‼️ حکم بستن چشم در نماز ‌ 🔷 بستن چشم‌ها در نماز اشکال ندارد و نماز را باطل نمی‌کند، گرچه در غیر رکوع مکروه است. 📕 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۴۰ 🆔 @resale_ahkam
📚 طبق روال هر هفته می‌خوایم یه کتاب رو با شیوه‌های مختلف بهتون معرفی کنیم تا کتابا رو بهتر بشناسید و به دیگران معرفی کنید. 📣کتاب هفته هم داره و هم 🎉سه‌شنبه‌ها مسابقه و جایزه، جمعه‌ها تخفیف 🚨کتاب این هفته یکی از حرفه‌ای‌ترین و خواندنی‌ترین رمان‌های انتشارات کتاب جمکران هست با مفهوم انتظار 📙 کتاب این هفته: 🖋 به قلم: 📜داستانی پرکشش و جذاب با مفهوم برای تهیه کتاب کلیک کنید👇 https://ketabejamkaran.ir/88707 اگه این کتاب رو خوندید حتما نظرتون رو به آیدی @ketabejamkaran_admin برامون بفرستید. 📚 ✅ کانال رسمی کتاب جمکران: @ketabejamkaran
⚘️⚘️⚘️حدیث هفته ⚘️⚘️⚘️ پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرموده اند : هرکه قرآن سخنش باشد و مسجد خانه‌اش، خداوند برای او خانه‌ای در بهشت بنا می کند. منبع: الامالی
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_4547131755.mp3
360.7K
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۵۳ انفال 🍀🍀🍀🍀🪶🪶🍀🍀🍀🍀 دست خود انسان است ✍در احاديث متعدّد، عواملى مانند ظلم و گناه، سبب تغيير نعمت هاى الهى به حساب آمده اند، چنانكه بازگشت از گناه و انحراف و حركت در مسير حقّ، موجب سرازير شدن انواع نعمت هاى الهى است. (547) گناهان و ستم ها، انسان را از لياقت بهره ورى از لطف الهى دور مى كند. چنانكه حضرت عليه السلام در خطبه ى قاصعه بدان اشاره نموده و در دعاى كميل مى خوانيم: «الّلهم اغفر لى الذنوب الّتى تهتك العصم... الّلهم اغفر لى الذّنوب الّتى تغيّر النّعم...» در نامه حضرت على عليه السلام به مالك اشتر مى خوانيم: هيچ چيز مانند ظلم وستم، نعمت هاى الهى را تغيير نمى دهد، چون خداوند ناله ى مظلوم را مى شنود و در كمين ظالمان است. (548) عليه السلام فرمودند: همواره از سختى ها و گرفتارى هاى روز و شب كه عقوبت معصيت و گناهان شماست، به خدا پناه ببريد. (549) ----- 547) تفاسير نورالثقلين وفرقان 548) نهج البلاغه، نامه 53 549) تفسير اثنى عشرى، كافى، ج 2، ص 269 🍀 - زوال نعمت ها، از ناحيه ى خودماست، وگرنه سنّت خدا بر استمرار نعمت هاست. «ذلك بانّ اللّه لم يك مغيّراً نعمة... حتّى يغيّروا ما بانفسهم» 🍀 - فطرت انسان، بر ايمان و پاكى استوار است و اين انسان است كه خود را تغيير مى دهد. «يغيّروا ما بانفسهم» 🍀 - انسان، تاريخ را مى سازد، نه آنكه اقتصاد، جبر تاريخ و محيط، انسان را بسازد. «حتّى يغيّروا...» البتّه محيط و اقتصاد بى اثر نيست، لكن نقش اصلى با اراده ى انسان است، و هيچ يك از آنها انسان را مجبور نمى كند. 🍀 - افراد، جامعه را مى سازند و هرگونه تحوّل مثبت يا منفى در جامعه، بر پايه ى تحوّلِ فكرى و فرهنگى افراد است. «قوم... يغيّروا ما بانفسهم» 🍀
۵۵ انفال 🍀🍀🍀🍀🪶🪶🍀🍀🍀🍀 یهودیان پیمان شکن ✍آيه 22 اين سوره، «شرّالدّوابّ» را كسانى دانست كه نمى انديشند، اين آيه آنان را كسانى مى داند كه ايمان نمى آورند وكفر مى ورزند. پس ريشه ى كفر، عدم تعقّل صحيح است. قرآن، ارزش انسان را در گرو عقل و ايمان مى داند كه اگر تعقّل نكند، يا كفر ورزد، از مدار انسانيّت خارج است. انسان واقعى، كسى است كه عاقل و مؤمن باشد. آرى، كافرى كه حقّ را فهميد امّا ايمان نمى آورد، ممكن است نزد مردم عنوانى داشته باشد، ولى نزد خداوند بدترين جنبنده است. - آنان كه نداى انبيا را بشنوند ولى بى تفاوت باشند، بدترين جنبندگانند. «انّ شرّ الدّوابّ... الّذين كفروا» 🍀 - كفر، انسان را به مراتب پست حيوانيّت سقوط مى دهد. «شرّ الدّوابّ... الّذين كفروا» 🍀 - گاهى كفر، براى انسان ملكه مى شود و آينده ى او را هم تيره مى كند. «الّذين كفروا فهم لايؤمنون» 🍀
۶۰ انفال 🍀🍀🍀🍀🪶🪶🍀🍀🍀🍀 لزوم امادگی کامل برای مقابله با دشمن ✍اين آيه دستور آماده باش همه جانبه ى مسلمانان در برابر دشمنان و تهيه هر نوع سلاح، امكانات، وسايل و شيوه هاى تبليغى حتّى شعار و سرود را مى دهد كه رعايت اين دستورات، سبب هراس كفّار از نيروى رزمى مسلمانان مى شود. پيامبر صلى الله عليه وآله وقتى باخبر شد كه در يمن اسلحه ى جديدى ساخته شده، شخصى را براى تهيه ى آن به يمن فرستاد. از آن حضرت نقل شده كه با يك تير، سه نفر به بهشت مى روند: سازنده ى آن، آماده كننده و تيرانداز. (553) در اسلام، مسابقات تيراندازى و اسب سوارى و برد و باخت در آنها جايز شمرده شده تا آمادگى رزمى ايجاد شود. ضمير «لهم»، به كفّار و كسانى كه در آيه ى قبل مطرح بودند و بيم خيانتشان مى رفت، برمى گردد. يعنى در برابر دشمن كه همواره احتمال خيانت او حتّى در صورت عهد و پيمان مى رود، آماده باشيد. ----- 553) تفسير فرقان 🍀 - مسلمانان بايد آمادگى رزمى كامل، از نظر تجهيزات، نفرات و... داشته باشند و از پيش آماده ى مقابله با خيانت وحمله دشمن باشند. «و أعدّوا لهم ما استطعتم» 🍀 - همه جا گفتگو و مذاكره كارساز و كافى نيست، گاهى هم بايد توان و قدرت به ميدان آيد. «من قوّة» 🍀 - در هر زمان، پيشرفته ترين امكانات رزمى را براى دفاع آماده كنيد و از هيچ چيز فروگذار نكنيد، چه قدرت سياسى و نظامى، چه امكانات تبليغى و تداركاتى. «من قوّة» 🍀 - براى ارهاب و ترساندن دشمنان، حتّى آموزش نظامى براى زنان كارساز است. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه» 🍀 - به امكانات امروز قانع نباشيد و تجهيزات نظامى و دفاعى را تا مرز تهديد دشمنان گسترش دهيد. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه» 🍀 - وحدت و يكپارچگى هم نوعى قدرت است كه بايد فراهم آورد، چون با وجود تفرقه، نمى توان دشمن را ترساند. «من قوّة... ترهبون به عدوّ سقط اللّه» 🍀 - اسلام، بايد نظام و حكومت داشته باشد، چون بدون آن، دشمنان هراسى ندارند. «ترهبون به» 🍀 - بايد بُنيه دفاعى مسلمانان در زمينه هاى فرهنگى، اقتصادى، سياسى، نظامى، عقيدتى و... چنان قوى باشد كه دشمن از هر جهت بترسد و توطئه هايش خنثى شود. («ترهبون به»، به طور مطلق بيان شده است) 🍀 - همه ى دشمنان، شناخته شده نيستند. «لاتعلمونهم» شايد مراد منافقان باشند، چون همين تعبير درباره ى آنان هم آمده است. «لاتعلمهم نحن نعلمهم» (556) 🍀 - تنها براى دشمنان شناخته شده برنامه ريزى نكنيد، بلكه پيش بينى لازم حتّى براى دشمنان ناشناخته ى آينده هم داشته باشيد. «لاتعلمونهم» 🍀 - هرگونه تلاش وانفاق وبكارگيرى امكانات براى تقويت بنيه نظامى حكومت اسلامى، از مصاديق انفاق در راه خداست. «وما تنفقوا من شى ء فى سبيل اللّه» 🍀 - به شرطى خير و بركت انفاق به شما برمى گردد كه در راه خدا باشد، نه از روى ريا، سُمعه، خودنمايى و روابط و ملاحظات. «فى سبيل اللّه» 🍀 - تضييع حقوق ديگران و پرداخت نكردن مزد و پاداش كارها به طور كامل، ظلم است. «يوفّ اليكم و انتم لا تظلمون» 🍀
🔳 ربای قرضی ▫️ اگر شخصی نیاز به مبلغی پول داشته باشد و کسی را پیدا نکند که به او قرض ‏الحسنه بدهد، آیا جایز است برای دستیابی به آن مبلغ به این طریق عمل نماید که کالایی را به‌صورت نسیه به بیش از نرخ حقیقی آن بخرد و سپس آن را در همان مجلس به قیمت کمتری به فروشنده بفروشد، مثلاً یک کیلوگرم زعفران را به مبلغ مشخصی به‌طور نسیه برای مدّت یک سال بخرد و در همان مجلس آن را به‌صورت نقد به شخص فروشنده به مبلغ دو سوم قیمت خرید بفروشد؟ ج: چنين معامله‏ ای که در واقع نوعی حيله برای فرار از ربای قرضی است، شرعاً حرام و باطل است. 🆔 @resale_ahkam
🖌نوشتار و صوت 🎤(12:04 دقیقه) پرسش: 👈 چرا در اسلام، زنان نسبت به مردان در احکام دینی در مشقّت بیشتری قرار دارند؟ لطفا به طور کامل قانعم کنید. پاسخ (نشانی پیوند): ✍️ چه کسی تشخیص داده که احکام بانوان، مشقّت بیشتری دارد؟! آیا مثلاً رعایت پوشش مناسب، مشقت‌بارتر از جنگ و جهاد در میدان می‌باشد؟! و اساساً چرا باید احکام مخصوص بانوان، با احکام مخصوص آقایان قیاس شوند؟! ✔️ پاسخ‌هایی به صورت اجمال ایفاد می‌شود و البته هیچ دلیلی ندارد که شما را به طور کامل قانع نماید؛ چرا که قانع شدن، به عوامل متعددی بستگی دارد که فقط یکی از آنها "پاسخ مناسب" می‌باشد. صدها و هزاران عامل و حجاب وجود دارد که ممکن است سبب "مقاومت ادراکی خودآگاه یا ناخودآگاه" مخاطب قرار گیرد! مانند: میزان آشنایی با علوم پایه‌ی (اصولیِ) لازم در یک بحث و همین‌طور میزان اثر پذیری از تبلیغ و ضدتبلیغ و نیز حبّ و بغض‌ها یا منافع شخصی می‌تواند سبب مانع از قانع شدن گردد و ... . ✔️ در اصول آدمیت و احکام آن، هیچ فرقی بین مرد و زن وجود ندارد، اما در برخی از احکام، تفاوت‌هایی وجود دارد، چرا که آفرینش و نقش هر کدام در کارگاه هستی متفاوت است ... . بیشتر را اینجا بخوانید یا بشنوید: 👇 https://www.x-shobhe.com/right/13496.html @X_shobhe