هدایت شده از دکتر سعید عزیزی
3.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟡 چگونه #سِحر را باطل کنیم؟
#دکتر_سعید_عزیزی
🔶کانال رسمی دکتر سعید عزیزی👇
┏━━ °•🍃🌸🍃•°━━┓
🆔@drsaeedazizi
┗━━ °•🍃🌸🍃•°━━┛
هدایت شده از دکتر سعید عزیزی
Dr Azizi 1Dr Azizi 1.mp3
زمان:
حجم:
15.48M
🟣آسیب های #اجتماعی و #تربیتی
🔰دلیل آسیب ها دومورد است:👇
❌عدم #مهارت و ❌عدم #تربیت
#دکتر_سعید_عزیزی
🔶کانال رسمی دکتر سعید عزیزی👇
┏━━ °•🍃🌸🍃•°━━┓
🆔@drsaeedazizi
┗━━ °•🍃🌸🍃•°━━┛
🌸🍃🌸
🍃🌸
🌸
اعوذُ بِاللهِ مِنَ الشّیطانِ الرّجیم
شروع سوره توبه
🌸
🌸🍃
🌸🍃🌸
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۱۸۷
🍀 #سوره_توبه #جزء_۱۰
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
Parhyzgar (Tartyl)1_4592994471.mp3
زمان:
حجم:
308.9K
🎧 صوت #صفحه_۱۸۷
🍀 #سوره_توبه #جزء_۱۰
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱ توبه
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
✍از اين كه براى اين سوره در روايات، نام هاى «برائت» و «توبه» آمده است، مى فهميم كه جزء سوره ى انفال نيست، بلكه سوره اى مستقلّ است.
از اين كه سوره، به دليل محتواى قهرآميزش بدون «بسم اللَّه» شروع شده است، مى فهميم كه «بسم اللَّه» در هر سوره، متعلّق به همان سوره و جزء آن است، نه آنكه به عنوان تشريفات ويا...، در اوّل هر سوره بيايد.
اعلام برائت، به خاطر پيمان شكنى كفّار بود كه در آيه ى 7 و 8 مطرح شده است، و گرنه قانون كلّى، مراعات پيمان هاست و تا طرفِ مقابل به پيمان وفادار باشد، بايد آن را نگهداشت. چنانكه در آيه ى 4 آمده است: به ميثاقتان با مشركانى كه پيمان نشكسته و توطئه اى نكرده اند، تا آخرِ مدّت وفادار بمانيد. به علاوه مسلمانان به دليل ضعف، تن به آن قرارداد دادند، وگرنه خواسته ى مسلمانان، قلع و قمع هر چه سريعتر شرك است.
ماجراى اعلان اين آيات
در سال هشتم هجرى مكّه فتح شد، امّا مشركان همچنان براى انجام مراسم عبادى خود كه آميخته با خرافات و انحرافات بود، به مكّه مى آمدند. از جمله عاداتشان اين بود؛ لباسى را كه با آن طواف مى كردند، صدقه مى دادند. يك زن كه مى خواست طواف هاى بيشترى انجام دهد، چون ديگر لباسى نداشت، به اجبار كفّار برهنه طواف كرد و مردم به او نگاه مى كردند.
اين وضع براى پيامبر و مسلمانان كه در اوج قدرت بودند، غير قابل تحمّل بود. پيامبر منتظر فرمان خدا بود تا آنكه اين سوره در مدينه نازل شد. پيامبرصلى الله عليه وآله به ابوبكر مأموريت داد تا آياتى از آن را بر مردم مكّه بخواند. شايد انتخاب ابوبكر به دليل آن بود كه او پيرمرد بود و كسى نسبت به او حساسيّت نداشت.
امّا وقتى او به نزديك مكّه رسيد، جبرئيل از سوى خدا پيام آورد كه تلاوت آيات را بايد كسى انجام دهد كه از خاندان پيامبر باشد. آن حضرت، على عليه السلام را مأمور اين كار كرد و فرمود: من از او هستم و او از من است. على عليه السلام در وسط راه آيات را از ابوبكر گرفت و به مكّه رفت و بر مشركان قرائت نمود.
ماجراى تلاوت آيات اين سوره توسّط على عليه السلام، در كتب اهل سنّت نيز آمده و از اصحاب، كسانى همچون ابوبكر و على عليه السلام، ابن عباس، انس بن مالك، جابربن عبداللَّه انصارى آن را روايت كرده اند و در مدارك بسيارى نقل شده است. [3]
برخى از اهل سنّت [4] تلاش كرده اند كه آن را امرى عادّى جلوه دهند تا امتيازى براى حضرت على عليه السلام به حساب نيايد و تحويل مأموريت تلاوت را به على عليه السلام، براى تأليف دلِ او دانسته اند، نه امتيازى براى او. در حالى كه براى به دست آوردن دل كسى، كارى بى خطر به او محوّل مى كنند، نه تلاوت آياتِ برائت از مشركين، آن هم در منطقه ى شرك و توسّط كسى كه بسيارى از مشركان را در جنگ ها كشته است و عدّه اى كينه ى او را در دل دارند!
وقتى خداوند به حضرت موسى عليه السلام فرمان داد كه نزد فرعون رفته او را به توحيد دعوت كند، وى گفت: خدايا من يك نفر از آنان را كشته ام، مى ترسم مرا به قصاص بكشند، برادرم را به همراه من بفرست. ولى على عليه السلام كه تعداد زيادى از سران شرك را كشته بود، به تنهايى رفت و آياتِ برائت را در نهايت آرامش خواند، آن هم در جاى حسّاسى چون منى و كنار جمره ى عقبه.
نكاتى كه توسّط على عليه السلام به كفّار اعلام شد عبارت بود از:
- اعلام برائت و لغو پيمان ها.
- ممنوعيّت شركت مشركان در حج از سال آينده.
- ممنوعيّت طواف در حالت برهنگى.
- ممنوعيّت ورود مشركان به خانه ى خدا.
-----
3) مسند احمد حنبل، (ج 3، ص 212 و 283 ؛ ج 1، ص 151 و 330)، مستدرك صحيحين، (ج 3، ص 51)، تفسير المنار، (ج 10، ص 157)، تفسير طبرى، (ج 10، ص 46)، تفسير ابن كثير (ج 2، ص 322 - 333)، احقاق الحق، (ج 5، ص 368) و فضائل الخمسه، (ج 2، ص 342). و در الغدير، (ج 6، ص 338) نام 73 نفر كه اين ماجرا را نقل كرده اند آمده است.
4) مثل فخررازى و آلوسى در تفسيرهايشان.
5) توبه، 74.
6) فتح، 10.
7) نساء، 80.
🔥
- برائت، نشانه ى قاطعيّت و اقتدار است، همچنان كه سكوت در برابر توطئه ها و پيمان شكنى ها نشانه ى ضعف و ذلّت است. «برآءةٌ من اللّه و رسوله»
🔥
8) تفسير اطيب البيان.
9) كهف، 26.
۴ توبه
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
✍اعلام برائت، تنها شامل مشركان پيمان شكن و توطئه گر مى شود، و گرنه كسانى مانند بنوضمره و بنوخزيمه كه وفادار ماندند، اين آيه آنان را استثنا مى كند.
على عليه السلام فرمود: با هر كس پيمانِ مدّت دار بسته ايد، تا آن مدّت وفادار بمانيد و به پيمان هر كس بى مدّت است، چهار ماه مهلت دهيد.- آنان كه به پيمان ها احترام مى گذارند، پيمانشان محترم است.«عاهدتم من المشركين ثم لم
ينقصوكم»
🔥
- وفا به پيمان لازم است، گرچه با مشركين باشد.«عاهدتم من المشركين... فاتموا»
🔥
- كسى كه دشمن شما را يارى كند، دشمن شماست. «لم يظاهروا عليكم احداً» [14]
🔥
- وفا به پيمان، نشانه ى تقواست. «فاتمّوا... انّ اللَّه يحبّ المتّقين
🔥
۵ توبه
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
✍كافرانى كه 13 سال پيامبرصلى الله عليه وآله و مسلمانان را در مكّه آزار دادند و پس از هجرت نيز 9 سال از هيچ توطئه اى فرو گذار نكردند، مستحقّ سركوبى شديدند.
كلمه ى «حيث» هم در مورد زمان بكار مى رود و هم در مورد مكان، يعنى هر جا و هر زمان كه مشركان را يافتيد.
امام باقرعليه السلام فرمودند: راه توبه از شرك، ايمان آوردن است. [15]
-----
15) كافى، ج 5، ص 10.
🔥
- پس از طىّ همه ى مراحلِ دعوت، استدلال و پيمان بستن، اگر مشركان باز هم توطئه و دشمنى كردند، براى سركوبشان از همه ى شيوه ها استفاده كنيد. مثل كشتن، اسير گرفتن، راه بستن و محاصره.«فاقتلوا، خذوا، احصروا»
🔥
- هم قاطعيّت لازم است هم نرمش. «اقتلوا، خلّوا»
🔥
- آزادى مذهب آسمانى آرى، امّا انحراف فكرى و سقوط عقل و انسانيّت، قابل تحمّل نيست. «فاقتلوا المشركين حيث وجدتموهم»
🔥
- تشكيلات اطلاعاتى مسلمانان بايد چنان باشد كه حتّى توطئه گران را در خارج از مرزها زير نظر داشته باشند. «كلّ مرصد»
🔥
- توبه بايد همراه با عمل باشد. از توبه ى بى عمل، فريب نخوريم. «فان تابوا واقاموا...»
🔥
- نماز، در رأس عبادت هاست. به كسى كه به شعائر دينى (نماز و زكات) احترام مى گذارد، تعرّض نكنيد. «اقاموا الصلوة...فخلّوا سبيلهم»
🔥