eitaa logo
مهـــــدی موعـــــود
57 دنبال‌کننده
1هزار عکس
267 ویدیو
27 فایل
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲 🔶 برنامــــــــه این کانال: 🔸هر روز یک صفحه قــــــــرآن 🔸فـــــــرازی از نهــج البلاغــــــــــه 🔸و سخـــــنرانی های مذهــبی 📲 آی دی ارتباط 👇 🆔 @mahmoudkavianyzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صهیون شود سبب خیر اگر خدا خواهد ▫️انتخاب بازیگر، طراح صحنه، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: الله ▪️بازیگر: یحیی سنوار ▫️فیلم‌بردار: چشمان شیطان 🔹صهیون شود سبب خیر اگر خدا خواهد. 🔸نه فقط آزادگان جهان بلکه حتی یهودیان از جبهه صهیون خواهند پرسید: «چرا اعدائت ابرقهرمانانی اهل یقینند که با چوب و سنگ تا پای جان قربت الی‌الله حماسی می‌جنگند؟!» ✍ احسان رستگار
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_4650308002.mp3
360.4K
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۳ توبه 🍀🍀🍀🍀🌾🍀🍀🍀🍀 دبن خدا یا دنیا؛ کدوم یک محبوب ترند ✍تهديدهاى قرآن نسبت به پذيرش ولايت كفّار، تكان دهنده است. از جمله در سوره مائده آمده است: «و من يتولّهم منكم فانّه منهم» [29] هر كه ولايت آنان را بپذيرد، جزو آنان است. همچنين در سوره آل عمران مى فرمايد: «و من يفعل ذلك فليس مِن اللَّه فى شى ءٍ» [30] هر كه چنين كند، رابطه اش با خدا قطع شده است. بعضى از مسلمانان هنگام هجرت به مدينه، مورد خشم والدين كافر خود بودند، ولى حفظ دين خود را بر رضايت آنان ترجيح دادند. البتّه ولايت پدر و مادر كافر را نبايد پذيرفت، ولى اين غير از نيكى به آنهاست. ----- 29) مائده، 51. 30) آل عمران، 28. 🍀 - پدر كافر، بر فرزند مسلمان ولايت ندارد و روابط مكتبى بر روابط خانوادگى مقدّم است. «لا تتّخذوا» 🍀 - پذيرش ولايت كفّار، ظلم است. «الظالمون» 🍀
۲۴ توبه 🍀🍀🍀🍀🌾🍀🍀🍀🍀 ✍روزى على بن ابى طالب عليهما السلام به گروهى فرمود: چرا شما براى كمك به اسلام به مدينه هجرت نمى كنيد و به پيامبر ملحق نمى شويد؟ گفتند: ما با برادران و فاميل خود هستيم و از خانه هايمان دفاع مى كنيم. [31] گروه هايى كه در اين آيه مطرح شده، به عنوان نمونه است و به همين دليل، پدر شامل مادر هم مى شود و پسر شامل دختر، و برادر شامل خواهر نيز مى شود. ----- 31) تفسير الميزان. 🍀 - ميزان ايمان را هنگام قرار گرفتن سر دو راهى دنيا و آخرت مى توان شناخت. «احبّ اليكم من اللّه و رسوله و جهاد» 🍀 - جهاد، از اركان اسلام است و در كنار توحيد و نبوّت مطرح شده است. «من اللَّه و رسوله و جهادٍ» 🍀 - براى عبور از پل هاى مادّيت، بايد عقايد و انس با خدا را تقويت كرد. «ان كان آبائكم... و اموال... احبّ اليكم من اللّه و رسوله...» 🍀 - مسلمانانِ مرفّهِ دنياپرست، همچون كافرانند. [32] «فتربّصوا» 🍀 - اگر رفاه در زندگى اصل شد، انسانيّت سقوط مى كند و سبب دورى از خدا ورسول است وقهر و غضب نامعلومى را در انتظار دارد. «يأتى اللَّه بأمره» 🍀
۲۵ توبه 🍀🍀🍀🍀🌾🍀🍀🍀🍀 غزوه حنین ✍در آيات قبل، تشويق به جهاد و هشدار نسبت به وابستگى ها بود، در اين آيه الطاف و امدادهاى الهى را بازگو مى كند تا انگيزه ى جهاد تقويت شود. مجموع جنگ ها و سراياى پيامبرصلى الله عليه وآله، كه در اين آيه با تعبير «مواطن كثيرة» آمده، هشتاد مورد بوده است. [33] نقل شده است كه «متوكّل عباسى» مريض شد و نذر كرد كه اگر شفا يافت، «دراهم كثيرة» بدهد. پس از بهبودى، بحث شد كه دراهم كثيرة چقدر مى باشد؟ از امام هادى عليه السلام پرسيدند، آن حضرت با استناد به اين آيه فرمودند: بايد هشتاد درهم بدهد. [34] سيماى جنگ حُنين در منطقه اى نزديك طائف، ميان مسلمانان و قبيله ى «هوازن» درگرفت و به همين سبب به آن جنگ هوازن هم مى گويند. در سال هشتم هجرى پيامبرصلى الله عليه وآله براى مقابله با توطئه و تهاجم هوازن، به آن منطقه لشكركشى كرد. سپاه ده هزار نفرى اسلام كه مكّه را فتح كرده بود، به همراه دو هزار نفر از تازه مسلمانان، به آن سوى عزيمت كردند. جنگ و درگيرى پس از نماز صبح بود و مسلمانان كه از حمله ى قبايل هوازن غافلگير شده بودند، اغلب پا به فرار گذاشتند و نظام سپاه اسلام در هم ريخت، ولى با مقاومت سرسختانه ى گروهى، سرانجام فراريان به فراخوانى پيامبرصلى الله عليه وآله بازگشتند و مجدّداً حمله آغاز شد و با كشته شدنِ صد نفر از مشركان و تسليم شدن بقيّه و به دست آمدن غنايم بسيار، جنگ حُنين با يارى خداوند به سود مسلمانان خاتمه يافت. درباره ى تعداد اسرا و ميزان غنايم و كيفيّتِ تقسيم آنها و مسائلى كه پيش آمد و نتايج اين نبرد، حرف هاى گفتنى بسيار است كه بايد به كتب تاريخ و مغازى مراجعه كرد. ----- 33) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج 7، ص 464. 34) تفسير اطيب البيان. 🍀 - ياد الطاف الهى، از عوامل تقويت روحيّه و ايمان است. «لقد نصركم اللَّه» 🍀 - گاهى كثرت جمعيّت و امكانات مادّى، سبب غرور و غفلت و قهراً سبب شكست مى شود. «اعجبتكم كثرتكم» 🍀 - براى ايجاد روحيّه ى تعبّد و تواضع، گاهى بايد نقاط ضعف را به رخ كشيد، تا غرورهاى بيجا بشكند. «ثمّ وليّتم مدبرين» 🍀
900_54209228774072.mp3
21.59M
🎙 📋 نصرت الهی 📆 چهارشنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۳ ▪️ حرم مطهّر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
پرسش: 👈 به وعده الهی ایمان داریم که آفریدگار این جهان برای صهیونیست‌ها نیز همانند دیگر ستمگران تاریخ نظیر قوم عاد، ثمود و...، عذاب سرنگونی در همین دنیا هم مقرر نموده است؛ اما این عذاب اگر در زمان نیاز مظلومین نباشد، چه ثمری برای ستم دیده‌های کنونی دارد؟ پاسخ (نشانی پیوند): ✍️ آیا به جای مجاهدت، مقابله و مقاومت، منتظر نشسته‌ایم تا خدا عذاب بفرستد و انتظار داریم که هم اکنون بفرستد تا برای حاضران مفید واقع شود - آیا چنین وعده‌ای داده است؟! در حالی که فرمود: و فرمود: «قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ» (التوبة، 14) 📖 با آنها پيكار كنيد كه خداوند آنان را به دست شما مجازات می‏‌كند و آنها را رسوا می‌‏سازد و شما را علیه آنان یاری می‌نماید و سينه گروهی از مؤ‌منان را شفا می‏‌بخشد. ✔️ ایمان به تحقق وعده‌های الهی، بیانگر و دلیل ایمان به خود اوست، چرا که اگر کسی چنین باور، ایمان و یقینی نداشته باشد، او را نشناخته و سبحان [منزه و مبرا] ندانسته، مضافاً بر این که نه تنها نسبت به او تردید دارد، بلکه احتمال خطا و دروغ هم داده است که این خود بزرگترین افترای به اوست! ✔️ آیا بندگان خدا می‌خواهند تعیین کنند و به خداوند سبحان بگویند که اگر وعده‌اش چه زمانی محقق گردد مفید خواهد بود؟! ✔️ تحقق هر وعده‌ای مشروط است؛ چه وعده‌های خداوند سبحان باشد، چه وعده‌های افراد به یکدیگر... . بیشتر را اینجا بخوانید یا بشنوید: 👇 https://www.x-shobhe.com/Rum/13498.html @X_shobhe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
2523119.mp3
3.6M
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۸ توبه 🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋 يكى از فرمان هاى چهارگانه اى كه حضرت على عليه السلام در حج سال نهم هجرى به مشركان ابلاغ كرد اين بود كه از سال آينده، حقّ ورود به مسجدالحرام را ندارند.- شرك، پليدى است. «نجس» پاكى واقعى در سايه ى ايمان است 🌾 - در احكام دين بايد قاطعانه عمل كرد، نه با تعارف. «انّما المشركون نجس» 🌾 - همه ى زمين ها از نظر قداست، يكسان نيستند. «فلايقربوا المسجدالحرام» 🌾 - تنگناهاى اقتصادى و فشارهاى مالى، ما را نسبت به دينمان بى تعهّد نسازد. «ان خفتم عيلةً 🌾 - رزق ما به دست ديگران (مسافران و جهانگردان) نيست، بلكه به دست خداست. «يغنيكم اللَّه» 🌾
۲۹ توبه 🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋 در آيات قبل، سخن از پليد بودن مشركان و نبرد با آنان بود، در اين آيه شيوه ى برخورد با اهل كتاب را بيان مى كند كه يكى از دو راه در پيش آنان است: جنگ، يا پرداختِ جزيه. همان گونه كه مسلمانان با پرداخت خمس و زكات، به دولت اسلامى كمك مى كنند و از مزاياى امنيّت و خدمات بهره مند مى شوند، اهل كتاب نيز با پرداخت مبلغى به نام جِزيه، بودجه اى را كه صرف آنها مى شود، تا حدّى تأمين مى كنند. مقدار جزيه را نيز رهبر مسلمين تعيين مى كند. البتّه بايد به اندازه اى باشد كه پرداخت آن براى اهل كتاب سنگين باشد. «وهم صاغرون» امام صادق عليه السلام فرمود: اگر مقدار جزيه كم باشد، در پرداخت تفاوتى در روحيّه ى آنان حاصل نشده و احساس حقارت نمى كنند. [37] با اينكه اهل كتاب، به خدا و قيامت ايمان دارند، ولى در آيه آنان را نسبت به خدا و قيامت بى ايمان معرّفى كرده است، زيرا قرآن، كسانى را كه به بخشى از معارف ايمان دارند و بخشى را منكرند، كافر مى داند. [38] به علاوه اگر ايمان به مبدأ و معاد آميخته به خرافات باشد، به منزله ى كفر است. [39] ----- 37) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج 3، ص 566. 38) يقولون نؤمن ببعضٍ و نكفر ببعض... اولئك هم الكافرون حقّا». نساء، 150. 39) تفسير صافى. 🌾 - دين حقّ، تنها اسلام است و اديان ديگر به دليل تحريف وخرافاتى كه در آنها جا داده اند، حقّ نمى باشند. «و لا يدينون دين الحق» 🌾 - در مقابل كفّار اهل كتاب كه ايمان نمى آورند، دو راه وجود دارد: يا جنگ، يا تسليم و پرداخت جزيه. «قاتلوا... حتّى يعطوا الجزية» 🌾
۳۰ توبه 🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋 «عُزير»، عربى شده ى «عَزراء» است، مثل «عيسى» كه عربىِ «يَسوع» و «يحيى» كه معرّبِ «يوحَنّا» است. يكى از علماى بزرگ يهود بود كه لقب «مُنجىِ يهود» يافت. زيرا پس از واقعه ى قتل عام مردم به دست بخت النصر و خرابى معبدها و سوزاندن تورات و اسارت زنان و فتح بابل توسّط كورش، عُزير نزد كورش آمد و از او خواست كه به يهوديان سروسامانى بخشد. اين آيه، به گونه اى توضيح و دليل آيه ى قبل است كه فرمود: اهل كتاب به خدا و قيامت ايمان ندارند. محقّقان معتقدند بسيارى از معارف تورات و انجيل، با خرافات بودائيان و برهمائيان و يونانيان آميخته شده است، حتّى بسيارى از داستان هاى انجيل، عيناً در مذهب بودا و برهمايى ديده مى شود. البتّه يهوديان امروز، عُزير را فرزند خدا نمى دانند، ولى در زمان پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله، چنين عقيده اى داشته و در مقابل سؤال پيامبر كه «با اينكه مقام موسى بالاتر است، چرا او را فرزند خدا نمى دانيد؟» جوابى نداشتند. [40] ----- 40) تفسير نمونه. 🌾 - درباره ى شخصيّت هاى دينى والهى نبايد غلّو كرد. «عزيرابن اللّه... المسيح...» 🌾 - عقايد يهود و نصارى، آميخته به خرافات است. «ذلك قولهم بافواههم» 🌾 - مشركان، بت ها را شريك خدا و فرشتگان را دختران خدا مى دانستند، يهود و نصارى، عُزير و عيسى را پسر خدا، از اين جهت كلامشان به كلام كفّار شباهت داشت. «يضاهئون قول الذين كفروا» 🌾 41) محقّقان امروز معتقدند: بسيارى از معارفِ تورات و انجيل، با خرافاتِ بودائيان و برهمائيان و يونانيان آميخته شده است، حتى بسيارى از داستان هاى انجيل، عيناً در مذهب بودا و برهمايى ديده مى شود. تفسير نمونه.
۳۱ توبه 🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋 «اَحبار»، جمع «حِبر»، به معناى دانشمند و «رُهبان»، جمع «راهب»، به معناى تاركِ دنيا و دِيرنشين است. آنان با همه ى قداستشان بنده ى خدايند، نه معبود. اطاعت بى قيد و شرط از احبار و راهبان، نوعى پرستش آنان است و امام صادق عليه السلام فرمود: «مَن اطاعَ رجلاً فى معصية اللَّهِ فقد عَبَدَه» هر كس در راه معصيت خدا، از ديگرى پيروى كند، او را پرستش نموده است. [42] امام صادق عليه السلام فرمود: اهل كتاب براى علماى خود، نماز و روزه انجام نمى دادند، بلكه علماى آنان حرام هايى را حلال و حلال هايى را حرام كرده بودند و مردم از آنان پيروى مى كردند. [43] در قيامت، مشركان از اينكه خدا را با شركاى ديگر برابر پنداشته اند، حسرت مى خورند و مى گويند: «تاللَّه اِن كنّا لفى ضلالٍ مبينٍ اذ نُسوّيكم بربّ العالمين» [44] ----- 42) تفسير نورالثقلين. 43) بحار، ج 2، ص 98. 44) شعراء، 98. 🌾 - انسان پرستى به هر شكل، شرك است. هيچ شخصيّتى نبايد بت شود. «اتّخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون اللَّه» 🌾 - عشق ها، دوستى ها و اطاعت ها بايد حدّ و مرز داشته باشد. هر نوع نظام، قطب، مراد، مرشد، اطاعت تشكيلاتى و حزبى و...، اگر سرچشمه اش وحى و امر خدا نباشد، شرك است. «اتّخذوا... اربابا من دون اللَّه» 🌾 - خطر انحراف از توحيد به شرك، هميشه و همه جا بوده است. «اتّخذوا... اربابا من دون اللَّه» 🌾
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
3077316.mp3
3.18M
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳۲ توبه 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: خداوند به اهل زمين نگاه كرد و من را انتخاب كرد، سپس بار ديگر نگاه كرد و على بن ابى طالب عليهما السلام را انتخاب فرمود، او بعد از من نور زمين است. آنگاه حضرت اين آيه را تلاوت كردند. [45] ----- 45) بحار، ج 23، ص 320 - توطئه دشمنان، دائمى وبى وقفه است. - تلاش هاى كافران در مبارزه با دين، مثل فوت كردن به خورشيد است. [46] «يطفئوا نور اللَّه بافواههم 🌺 - بيشترين تلاشِ دشمنان دين، از راه تبليغات است. «بافواههم» 🌺 - خداوند به طرفداران حق، وعده ى پيروزى داده است. «ان يتمّ نوره ... 🌺 46) نمرودها، فرعون ها، بنى اميه و بنى عباس و امثال آنان، نمونه هاى عملى تلاش كفّارند. 47) چنانكه در آيه ى اكمال دين، مسأله ى امامت به عنوان اتمام نعمت به حساب آمده است: «اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى». مائده، 3. 🌺
۳۳ توبه 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 اين آيه به همين صورت، علاوه بر اين سوره در دو سوره ى ديگر نيز آمده است: سوره ى فتح، آيه ى 28 و سوره ى صفّ، آيه ى 9. گرچه اسلام از نظر منطق و استدلال هميشه پيروز بوده است، امّا اين آيه، غلبه ى ظاهرى و وعده ى حاكميّت اسلام بر جهان را بيان مى كند. چنانكه در آيات ديگرى نيز «ظَهَر» به معناى استيلا يافتن آمده است، مثل: «اِن يظهروا عليكم يرجموكم» [49] اگر بر شما غالب شوند، سنگسارتان مى كنند. ودرباره ى كفّار آمده است: «اِن يظهروا عليكم لايرقبوا فيكم اِلاًّ و لاذمّةً» [50] اگر بر شما غالب شوند، هيچ عهد و پيمانى را مراعات نمى كنند. از يك سو اين آيه تاكنون تحقّق نيافته است و از سويى ديگر خداوند وعده ى حاكميّت كلّى اسلام را داده و وعده اش دروغ نيست، در نتيجه همان گونه كه در روايات بسيارى آمده است، اين آيه به ظهور حضرت مهدى عليه السلام اشاره دارد. مسأله ى حضرت مهدى عليه السلام و قيام جهانى او، در روايات بسيارى از طريق شيعه و اهل سنّت آمده و در اغلب كتب حديثى عامّه نيز مطرح شده و از مسلّمات اعتقادى مسلمانان است. هرچند برخى از جمله وهابيّت به دروغ اين عقيده را مخصوص شيعه دانسته اند. [51] امام باقرعليه السلام فرمودند: زمانى خواهد آمد كه هيچ كس باقى نخواهد ماند، مگر اينكه به رسالت حضرت محمّدصلى الله عليه وآله اقرار خواهد كرد. [52] در مورد حاكميّت دين در سراسر گيتى، احاديث بسيارى است؛ از جمله از حضرت على عليه السلام روايت شده است كه در زمان ظهور امام زمان عليه السلام، هيچ خانه اى و هيچ قريه اى نخواهد بود، مگر آنكه اسلام وارد آن خواهد شد، چه بخواهند، چه نخواهند. و صداى اذان هر صبح و شام در هر قريه اى شنيده خواهد شد. [53] ----- 49) كهف، 20. 50) توبه، 8. 51) منتخب الأثر. 52) تفسير نورالثقلين. 53) تفسير صافى. 🌺 - حقّ بر باطل پيروز است. «ليظهره» 🌺 - اراده و حركت خود را با اراده ى الهى هماهنگ سازيم، وگرنه محو و نابود خواهيم شد. «ليظهره، ولو كره المشركون» 🌺
۳۴ توبه 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 معناى احبار و رهبان در آيه ى 31 گذشت. «ذهب» به معنى طلاست، و به دليل اينكه زود از دست مى رود، يا آنكه مردم به سويش مى روند، به طلا، «ذهب» گفته شده است. «فضّه» به نقره گفته مى شود، چون زود پراكنده مى شود، يا مردم به سوى آن جذب نمى شوند. علماى يهود به خاطر منافع مادّى خود، حقّ را كتمان كردند و به حقانيّت دين اسلام اعتراف نكردند، يا رشوه گرفتند و گناه بخشودند، يا تفتيش عقايد كرده و به ديگران تهمت زدند. خليفه ى سوّم مى خواست حرف «و» را از «و الّذين» حذف كند، تا آيه وصفِ احبار ورهبان زراندوز باشد، نه مسلمانان، كه عدّه اى شديداً اعتراض كردند. [54] زكات در روايات از امام صادق عليه السلام پرسيدند: در چه مقدار مال، زكات واجب مى شود؟ حضرت فرمود: زكات ظاهر يا باطن؟ گفتند: هر دو. حضرت ابتدا نصابى را براى زكات ظاهر بيان نموده و آنگاه در بيان زكات باطن فرمودند: آنچه را برادر دينى ات به آن نيازمندتر از توست، او را انتخاب و ترجيح دهى. در روايتى ديگر، آن حضرت مى فرمايد: خداوند اين مال هاى اضافى را به شما عطا كرد تا در مسير رضاى او خرج كنيد، نه آنكه احتكار و گنج كنيد. طبق روايات، امام زمان عليه السلام چون ظهور كند، گنج ها را حرام مى كند و همه را به مصرف مبارزات خود مى رساند. پيامبرص :خداوند، در مال مسلمانانِ ثروتمند، به مقدارى زكات واجب كرده كه كفاف فقرا را بدهد، آگاه باش! همانا خداوند آنان را اگر به وظيفه ى خود عمل نكنند، حسابرسى شديد مى كند. رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: هر مالى كه زكات آن پرداخت نشود كنز است، گرچه پنهان نباشد، يا غيرطلا و نقره باشد. [58] ابوذر و آيه ى كنز ابوذر غفارى، صحابى بزرگوار پيامبر، در اعتراض به زراندوزى هاى معاويه و عثمان و عمّال حكومت و حيف و ميل اموال عمومى، صبح و شام اين آيه را با صداى بلند در برابر معاويه و سپس در مقابل عثمان مى خواند و مى گفت: اين آيه مخصوص مانعان زكات نيست و هر نوع زراندوزى را شامل مى شود. در تفسير شريف الميزان آمده است كه از برخوردهاى ابوذر با عثمان و معاويه و كعب الأحبار، بر مى آيد كه ثروت اندوزى در جامعه ى فقير حرام است، گرچه از راه حلال باشد و زكاتش پرداخت شده باشد. البتّه برخى آن را به اجتهاد شخصى ابوذر نسبت مى دادند، ولى خودش مى گفت: «ما قلتُ لهم الاّ ما سَمعتُ من نبيّهم» آنچه گفته ام از پيامبر شنيده ام. از طرفى صراحت و صداقت ابوذر هم مورد تأييد پيامبر است. از فرازهاى برجسته ى زندگى ابوذر، همين امر به معروف و نهى از منكر او نسبت به حكّام، در زمينه ى ريخت وپاش هاى اقتصادى است و نزاعش با عثمان بر سر مال و مقام نبود، بلكه اعتراض به يك منكر اجتماعى بود. سرانجام عثمان، اين صحابى پارسا و انقلابى را به شام تبعيد كرد، از شام هم به بدترين وضعى به مدينه آوردند، سپس به «ربذه» تبعيد شد و در تبعيدگاه، مظلومانه جان سپرد. و اين نيز از فرازهاى ناپسند وننگين حكومت عثمان بود. ديگران براى تبرئه ى عثمان، كوشيده اند تا به ابوذر تهمت سوسياليست بودن و فكر اشتراكى داشتن و مخالفت با مالكيّت خصوصى بزنند، امّا علامه امينى قدس سره در الغدير، بحث مبسوطى در ردّ اين اتهام دارد. [59] تبعيدهاى مكرّر ابوذر به خاطر مناقشات او با حكومت و فريادهاى اعتراض آميزش بر ضدّ روش مالى عثمان و زراندوزى معاويه و توجيه گرى هاى كعب الأحبار، در كتب تاريخى شيعه و اهل سنّت آمده است، [60] هر چند برخى خواسته اند به نوعى توجيه كنند و اين مناقشات را به حساب آزادى بيان و عقيده در دوره ى عثمان بگذارند، يا آنكه تبعيد آن صحابى بزرگوار را به عنوان اينكه «دفع شرّ مهم تر از كسب منفعت است» بدانند و حضورش را در مدينه و شام، شرّ تلقّى كنند و تبعيدش را رعايتِ مصلحت به شمار آورند، [61] ولى اين رفتار ننگ آلود با يار صديق و پرهيزكار پيامبر كه زبان صريح و اعتراض دلسوزانه اش تنها با انگيزه ى عمل به وظيفه در برابر انحرافات بود، هيچ توجيه و تأويلى نمى پذیرد 🌺 - سوء استفاده از موقعيّت ها، حرام است وبزرگ ترين خطر براى علماى دين، فساد مالى است. (كسانى كه متولّى موقوفات اند و آنها را در مسير اهداف وقف شده مصرف نمى كنند، از مصاديق اين آيه مى باشند) 🌺 - در اسلام، محدوديّتى براى سرمايه نيست، امّا راه تحصيل آن شروطى دارد و زراندوزى و بدمصرف كردن ثروت حرام است. (وقتى زراندوزى حرام باشد، احتكارِ ضروريّات قطعاً حرام است) 🌺 - مال اندوزى يك بلاى اجتماعى است و بدتر از آن حرص است و بدتر از آن احتكار وپنهان كردن است. چون مشكلات بسيارى را براى جامعه فراهم مى كند. 🌺 - دنياپرستى علما و زراندوزى ثروتمندان، سبب قهر الهى است. «فبشّرهم...» 🌺 - جمع آورى طلا و نقره و پول، و انفاق نكردن و احتكار آن، گناه كبيره است. چون وعده ى عذاب به آن داده شده است. 🌺
۳۵ توبه 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 كلمه ى «تُكوى » از ريشه «كىّ»، به معناى چسباندن چيز داغ به اعضاى بدن است. انتخاب اين سه موضع از بدن براى داغ نهادن، يا براى آن است كه گرما از اين سه نقطه زودتر به درون بدن سرايت مى كند، [63] يا براى اين است كه ثروتمندان با چهره به فقيران عبوس مى كنند، با پهلو بى اعتنايى و با كمر، پشت به آنان مى كنند، يا اينكه مراد از صورت، جلوى بدن است و مراد از كمر، عقب بدن و مقصود از پهلو، دو طرف بدن. يعنى كنايه از گداختن همه ى بدن است. امام صادق عليه السلام، با استناد به اين آيه، ترك زكات را از گناهان كبيره دانسته اند. [64] در روايتى ابوذر مى گويد: رسول خداصلى الله عليه وآله كنار كعبه دوبار فرمودند: «هم الأخسرون و ربّ الكعبة»، به خداى كعبه قسم! آنان زيانكارترين هستند. پرسيدم: پدر و مادرم فدايت! منظورتان چه كسانى است؟ فرمود: زراندوزان. [65] ----- 63) تفسير نمونه. 64) تفسير كنزالدقائق. 65) تفسير مجمع البيان. 🌺 - در قيامت، خداوند شيرينى مال و ثروت را از ذائقه ى زراندوزان در مى آورد. «فذوقوا» 🌺
۳۶ توبه 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 سال، دوازده ماه دارد و كلمه ى «شَهر» (ماه) نيز دوازده بار در قرآن آمده است. [66] عدد دوازده كه بارها در قرآن آمده است، عدد مباركى است، تعداد رهبران بنى اسرائيل و چشمه هاى آب زلال كه با معجزه ى موسى عليه السلام جوشيد، عدد امامان اهل بيت و... دوازده است. چهار ماهى كه جنگ در آن حرام است عبارتند از: ذى القعده، ذى الحجّه، محرّم و رجب. سه ماه اوّل پى در پى است. [67] نظام حركت ماه به دور زمين و چرخشى كه به اراده ى الهى در منظومه ى شمسى در طول سال است، از آغاز خلقت بر اين كرات حاكم بوده است. احترام ماههاى حرام تا وقتى است كه دشمن از آن سوء استفاده نكند و در اين ماهها حمله و هجوم نياورد والاّ اگر دشمن حمله كرد، دفاع لازم است. طبق آيه ى 194 سوره بقره: «والحُرمات قصاص، فمَن اعتَدى عليكم فاعتَدوا عليه بمثل ما اعتدى عليكم»، همه ى چيزهاى مورد احترام، قابل قصاص است. هر كس از قانون عدم تعرّض، سوء استفاده كرد و بر شما تجاوز كرد، شما هم به همان گونه عمل كنيد. تعبير ثابت و پا بر جا بودن اين آيين، شايد اشاره به اين باشد كه احترام چهارماه در همه ى اديان آسمانى ثابت بوده است. (طبق روايات) در برخى روايات از امام باقرعليه السلام، دوازده امامِ پس از پيامبر اسلام، به عنوان تأويل اين آيه شمرده شده است. [68] ----- 66) اعجاز عددى قرآن. 67) كافى، ج 4، ص 240. 68) تفسير كنزالدقائق. 🌺 - همه زمان ها يكسان نيستند. در زمان هم قداست و حرمت مطرح است. «منهااربعة حرم» 🌺 - اسلام، هم مكان أمن دارد، (مكّه) هم زمانِ امن (ماههاى حرام). جالب آنكه محور سه ماه (ذيقعده، ذيحجّه ومحرّم) از اين چهار ماه حرام، ماه حجّ (ذيحجّه) است. 🌺 - در اسلام اصل بر جنگ نيست، بلكه بر فكر، برهان، حكمت، موعظه و زندگى مسالمت آميز است؛ امّا اگر دشمنان به تجاوز دست زدند، مسلمانان حق دفاع دارند، حتّى در ماههاى حرام. «قاتلوا المشركين» 🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍سخنرانی کوتاه راهکار حضور قلب در نماز حجت الاسلام دکتر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ┅❅⊰𑁍⊱⊰⊱⊰𑁍⊱⊰𑁍⊱⊰𑁍⊱⊰⊱⊰𑁍⊱❅┅ اَلٰا بِـذِكْـرِٱللّٰـهِ تَـطْـمَـئِـنُّ