eitaa logo
مهـــــدی موعـــــود
57 دنبال‌کننده
1هزار عکس
267 ویدیو
27 فایل
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲 🔶 برنامــــــــه این کانال: 🔸هر روز یک صفحه قــــــــرآن 🔸فـــــــرازی از نهــج البلاغــــــــــه 🔸و سخـــــنرانی های مذهــبی 📲 آی دی ارتباط 👇 🆔 @mahmoudkavianyzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کرامت و بصیرت
💬 خلاصه پاسخ نظامی رژیم صهیونیستی به ایران! 🔹انتشار عکس ها و خبرهای فیک از انفجار در تهران 🔹تماس های مکرر مقامات آمریکا و رژیم اسرائیل با یکدیگر 🔹حضور نخست وزیر و فرماندهان رژیم صهیونیستی در پناهگاه 🔹 و فضاسازی رسانه های نیابتی فارسی زبان خلاصه حمله رژیم اسرائیل به ایران بود. ✅ سراسر ایران سربلند در امنیت و آرامش است. ✅ دریافت اخبار و موضوعات تحلیلی در کانال کرامت و بصیرت :👇 https://eitaa.com/joinchat/2774532098Cded73a3163
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_4750519045.mp3
334.6K
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۵۵ توبه 💎💎💎💎⏱⏱💎💎💎💎 ✍«تَزهَق» به معناى خارج شدن همراه با دشوارى و تأسّف و حسرت است. نهى خدا از تعجّب، دليل بر وجود اين تعجّب در پيامبر نيست، بلكه جنبه ى پيشگيرى دارد. در نهج البلاغه، لحظات جان دادن گروهى ترسيم شده است كه اموالشان در آن هنگام، در برابر چشمشان جلوه مى كند و از اينكه آنها را مى گذارند و مى روند، عذاب مى كشند. [82] راههاى عذاب شدن به وسيله ى مال از اين قبيل است: عذاب در تهيّه آن، در نگهدارىِ آن از سرقت و حريق و مردم حسود، به جا گذاشتن و رفتن هنگام جان دادن، پاسخگويى در قيامت براى چگونگى تهيّه و مصرف آن. ----- 82) نهج البلاغه، خطبه 108. 💎 - چه بسيار نعمت هايى كه در باطن نقمت است و چه بسا توان هاى اقتصادى كه وسيله ى نابودى و بدبختى مى شود.«ليعذّبهم بها» 💎 - عذاب الهى تنها در آخرت نيست، در دنيا هم وجود دارد. «فى الحياة الدنيا» 💎 - مرگ، جدايى روح از بدن است، نه نيست و فانى شدن. «تَزهق» 💎 - منافقِ ثروتمند، سخت جان مى دهد. «تزهق انفسهم» 💎 - مال و اولاد فراوانت منافقان، زمينه ى كافر مردن آنان است. «فلا تعجبك اموالهم... تزهق انفسهم و هم كافرون» 💎 - به عاقبت امور توجّه كنيد، نه به جلوه هاى آن. «فلا تعجبك اموالهم... تزهق انفسهم و هم كافرون» 💎
۵۶ توبه 💎💎💎💎⏱⏱💎💎💎💎 - يكى از ابزار كار منافقان، سوگند دروغ است. «يحلفون» 💎 - در قبول توبه ى منافق و باور كردن ادّعايش عجله نكنيد، چون آنان دروغگويند. «و ما هم منكم» 💎 - افشاى چهره ى منافقان لازم است. «و ما هم منكم» 💎 - ترس و وحشت قلبى، از نشانه هاى ديگر منافقان است. «قوم يفرقون» 💎
۵۷ توبه 💎💎💎💎⏱⏱💎💎💎💎 ✍منافقان يا از ترس، اظهار ايمان مى كنند، يا از روى طمع به مال و مقام. آيه گروه اوّل را مى گويد. [83] ----- 83) تفسير اطيب البيان. 💎 - رنج واضطراب منافقان در جامعه ى اسلامى، با وجود داشتن مال و فرزند، نمونه اى از عذاب دنيوى آنان است. 💎
۵۸ توبه 💎💎💎💎⏱⏱💎💎💎💎 ✍«لَمز»، عيب جويى روبروست و اگر پشت سر عيب جويى كنند، «هَمز» است. شخصى كه بعدها رهبر خوارج و مارقين شد، در تقسيم غنايم جنگ حُنين به پيامبرصلى الله عليه وآله اعتراض كرد و گفت: به عدالت رفتار كن!! حضرت فرمود: چه كسى از من عادل تر است؟ عمر خواست به خاطر اين جسارت او را بكشد، پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: رهايش كنيد، او پيروانى خواهد داشت كه چنان عبادت كنند كه شما عبادت هاى خويش را نسبت به آنها ناچيز خواهيد شمرد (اشاره به عبادت هاى خشك و بى ولايت آنان). با آن همه عبادت از دين خارج مى شوند، همچون خروج تير از كمان. سرانجام آن شخص در جنگ نهروان به دست على عليه السلام به هلاكت رسيد. 💎 👌 همه ى اصحاب پيامبرصلى الله عليه وآله عادل نبوده اند. «و منهم من يلمزك» 💎 - آغاز برخى انحراف ها، بى ادبى و جسارت به رهبر است كه از خودخواهى سرچشمه مى گيرد. (با توجّه به شأن نزول) 💎 - انگيزه ى انتقادها، گاهى منافع شخصى است، نه دلسوزى. «فان اعطوا» 💎 - كينه و دشمنى و طعن و قضاوت به ناحقِ بعضى مردم، به خاطر از دست دادن منافع مادّى و شخصى است. [84] «و ان لم يعطوا...يسخطون» (آرى، ريشه ى بعضى تحليل هاى نادرست، انگيزه هاى درونى است) 💎 84) امام صادق عليه السلام فرمود: بيش از دو سوّم مردم اين گونه مى باشند. كافى، ج 2، ص 228. 💎
۵۹ توبه 💎💎💎💎⏱⏱💎💎💎💎 ✍در اين آيه چهار مرحله مطرح شده است: - رضا و تسليم به تقدير الهى. «رضوا ما آتاهم اللَّه» - اظهار رضايت به زبان. «قالوا حسبنا اللَّه» - اميد به فضل و كرم الهى. «سيؤتينا ...» - بى توجّهى به دنيا و رغبت به خداوند. «الى اللَّه راغبون» 💎 - تلخى محروميّت هاى دنيوى، با وعده هاى قطعى خداوند به مؤمنان و نعمت هاى بهشتى، شيرين مى شود. «سيؤتينا» 💎 - ما از خداوند طلبكار نيستيم، هر چه عطا كند از فضل خويش است. «فضله» 💎 - الطاف الهى از طريق پيامبران و اوليا به ما مى رسد. «فضله و رسوله» 💎
۶۰ توبه 💎💎💎💎⏱⏱💎💎💎💎 ✍«صَدقه»، نشان صداقت در ايمان به خدا و «صِداق» يا مهريه، نشانه ى صِدق و راستى در علاقه به همسر است. مراد از صدقه در اين آيه، واجب است. «فَقير»، از «فَقر»، به معناى كسى است كه نادارى، ستون فقراتش را مى شكند. و «مسكين»، از «مَسكن»، يعنى آنكه به خاطر نادارى، خانه نشين شده است. طبق بعضى روايات، فقير نادارى است كه از مردم درخواست نمى كند، ولى مسكين كسى است كه از شدّت بينوايى، سؤال و درخواست مى كند. [85] از اينكه در آيات قبل، منافقان از نحوه ى تقسيم اموال به پيامبرصلى الله عليه وآله عيب مى گرفتند؛ «يلمزك فى الصدقات» و در اين آيه، صدقات تنها براى گروه هاى خاصّى اجازه داده شده، مى فهميم كه منافقان، به زكات چشم داشته اند. «العاملين عليها»، عاملان زكات، همه ى آنانند كه در جمع آورى، نگهدارى، توزيع و محاسبات زكات، زحمت مى كشند كه اجرت آنان از زكات پرداخت مى شود. «مؤلّفة قلوبهم»، آنانند كه زمينه اى براى گرايش به اسلام ندارند و با مصرف بخشى از زكات، مى توان قلوب آنان را جذب كرد. البتّه پرداخت زكات براى تأليف قلوب، به مفهوم ايمان آوردنِ پولى نيست، بلكه زمينه سازى براى حصول درك و آموزش و سپس معرفت وايمان است. «الغارمين» كه يكى از مصارف زكات است، بدهكارانى هستند كه بى تقصير زيربار قرض رفته اند، مثل آنان كه در آتش سوزى، سيل، غرق كشتى و حوادث طبيعى ديگر، هستى و دارايى خود را از دست داده اند. امام صادق عليه السلام فرمود: «ايّما مؤمن او مسلمِ ماتَ وترك ديناً و لم يكن فى فسادٍ ولا اسرافِ فعلى الأمام ان يقضيه» [87] هر مؤمن يا مسلمانى كه بميرد و بدهى بر جاى گذارد، كه بر اساس فساد و اسراف نباشد، پرداخت بدهى او بر امام است. «فى سبيل اللَّه»، همه ى كارهاى خداپسندانه است و شامل مواردى چون تبليغات دينى، خدماتِ رفاهى و گره گشايى از مشكلات مسلمانان مى شود. گرچه مصداق بارز آن در غالب تفاسير، جنگ وجهاد معرّفى شده است. «ابن السبيل»، كسى است كه در وطن خويش توانگر است، ولى در سفر، گرفتار و بى پول شده است. *سيماى زكات* حكم زكات در مكّه نازل شده است، امّا به علّت كمى مسلمانان و اندك بودن پول زكات، مردم خودشان مى پرداختند. پس از تشكيل حكومت اسلامى در مدينه، مسأله ى گرفتن زكات از مردم و واريز كردن آن به بيت المال و تمركز آن توسّط حاكم اسلامى مطرح شد. «خذ من اموالهم صدقة» [88] زكات مخصوص اسلام نيست، بلكه در اديان پيشين نيز بوده است. حضرت عيسى عليه السلام در گهواره به سخن آمد وگفت: «اوصانى بالصلوةِ والزّكوة» [89] و حضرت موسى عليه السلام خطاب به بنى اسرائيل مى فرمايد: «اقيموا الصلوة واتُوا الزّكوة» [90] و درباره ى عموم پيامبران مى خوانيم: «وجعلناهم ائمّةً يهدون بامرنا واوحينا اليهم فعلَ الخيراتِ واقامَ الصلوة وايتاء الزكوة» [91] در قرآن چهار تعبير براى زكات بيان شده است: - ايتاء مال. « وآتى المال على حبّه ذوى القربى» [92] - صدقه. « خذ من اموالهم صدقة» [93] - انفاق. «يقيموا الصلوة وينفقوا» [94] - زكات. «يقيمون الصلاة ويؤتون الزكوة» [95] در قرآن، معمولاً زكات همراه با نماز آمده است و طبق روايات، شرط قبولى نماز، پرداخت زكات است. اين پيوند رابطه ى با خدا ورابطه ى با مردم را مى رساند. در قرآن هيچ يك از واجبات دين، اين گونه مقارن با نماز نيامده است. گرفتن زكات بر سادات حرام است، گروهى از بنى هاشم از پيامبرصلى الله عليه وآله تقاضا كردند تا مسئول جمع آورى زكات چهارپايان باشند و بدين وسيله سهمى به عنوان كارگزاران زكات نصيبشان گردد. حضرت فرمودند: زكات بر من و شما حرام است. [96] مگر آنكه دهنده و گيرنده ى زكات هر دو سيّد باشند. قانون زكات، به معناى تمايل اسلام به وجود قشرِ فقيرِ زكات گيرنده و ثروتمندِ زكات دهنده نيست، بلكه راه حلّى براى يك واقعيّت خارجى جامعه است. اغنيا هم گاهى با پديده هايى چون سرقت، آتش سوزى، تصادف، جنگ و اسارت مواجه مى شوند و در نظام اسلامى بايد بودجه اى براى تأمين اجتماعى باشد. در روايات آمده است: خداوند در مال اغنيا به مقدار حلّ مشكل نيازمندان حقّى قرار داده است و اگر مى دانست كه برايشان كافى نيست، آن را مى افزود. اگر مردم حقوق فقرا را به آنان مى پرداختند، همه زندگى خوبى داشتند و اگر اغنيا زكات مى دادند، فقيرى در كار نبود. [97] بر خلاف عقيده ى بعضى در مورد جلوگيرى از افزايش درآمد افراد و محدود ساختن آن، اسلام عقيده دارد كه بايد به انسان آزادى نسبى داد تا با تلاش، ابتكار و بهره گيرى از طبيعت رشد كند، ولى ماليات هم بپردازد. شرط مصرف زكاتِ در راه خدا، «فى سبيل اللَّه» فقر نيست، بلكه در هر جا كه كمك به حاكميّت خطّ اسلام كند، مى توان خرج كرد. [98] براى نجات جامعه از شرّ افراد شرور، مى توان از زكات استفاده كرد و اين مشمولِ «والمؤلفة قلوبهم» است. [99] اگر بر گردن كسى، ديه ثابت شد و توان
پرداخت نداشت، مشمول «والغارمين» است و مى توان از زكات به او كمك كرد. [100] شايد تعبير «وفى الرقاب»، شامل مصرف زكات براى آزادسازى زندانيان يا تأمين مخارج آنان هم بشود. تقسيم زكات در موارد هشتگانه، لازم نيست يكسان باشد؛ بلكه زير نظر حاكم اسلامى و به مقدار نياز و ضرورت تقسيم مى شود. زكات، عامل تعديل ثروت است. زكات، تشكّر عملى از داده هاى الهى است. زكات، فاصله ى طبقاتى را كاسته، كينه ى ميان فقرا و ثروتمندان را مى زدايد. زكات، روح سخاوت و رحمت را در انسان زنده ساخته، از دنيا طلبى و وابستگى مادّى مى كاهد. زكات، پشتوانه ى تأمين اجتماعى محرومان است. به فقير مى گويد: نگران نباش، به ورشكسته مى گويد: تلاش مجدّد كن، به مسافر مى گويد: از ماندن در راه نترس، به كارمند مى گويد: سهم تو محفوظ است، به بردگان وعده ى آزادى مى دهد، بازار خدمات الهى را رونق مى بخشد و دل هاى ديگران را به اسلام جذب مى كند. غفلت از ياد خدا، بهره كشى از مردم، سنگدلى، طغيان و عيّاشى، ثمره ى تكاثر و ثروت اندوزى است و زكات، داروى اين بيمارى است. زكات، علاوه بر محروميت زدايى، گرايش به اسلام را مى افزايد و يا لااقل موجب ترك همكارى افراد با دشمنان اسلام مى گردد. چنانكه در روايات آمده است كه گاهى افرادى كه ايمان ضعيفى دارند، با كمك هاى مالى و نزديك شدن به اسلام، ايمانشان استوار مى شود. [101] زكات كه نمودارى از نظام اسلامى است زمينه ساز عدالت اجتماعى، فقرزدايى، تأمين كارمندان، محبوبيت بين المللى، آزادى بردگان وافراد در بند، به حركت درآوردن نيروها، حفظ آيين وكيان مسلمانان وگسترش خدمات عمومى است. 💎 - يكى از اصول عدالت اجتماعى اسلامى، بيمه و تأمين زندگى محرومان است.«انّما الصدقات للفقراء» 💎 - همه ى دارايى هاى انسان از خودش نيست، ديگران هم در آن سهم دارند. «للفقراء و ...» 💎 - فقرزدايى بايد در رأس برنامه هاى نظام اسلامى باشد. «فريضة من اللَّه» ابتدا «للفقراء» مطرح شد و سپس موارد ديگر. 💎 - همچنان كه قاضى بايد تأمين شود تا به فكر رشوه نيفتد، دست اندركاران زكات هم بايد تأمين شوند تا به فكر رشوه و اختلاس نيفتند. «العاملين عليها» 💎 - مال، بايد وسيله ى قرب به خدا باشد. «فى سبيل اللَّه» 💎 - اسلام، تنها دين عبادت نيست، قوانين اقتصادى هم دارد. «فريضةً» 💎 102) در اسلام، مسائلى همچون هديه، سوغات و اطعام، به عنوان اهرمى جهت جذب قلوب به حساب آمده است. 💎
۶۱ توبه 💎💎💎💎⏱⏱💎💎💎💎 ✍مقصود از «منهم»؛ يا گروه منافقان است، يا برخى افراد سست ايمان كه از روى ترس در جبهه شركت نكردند وپس از جنگ، عذر وبهانه مى آوردند. به فرموده ى روايات، به دليل تماس هاى دائمى پيامبرصلى الله عليه وآله با على عليه السلام، عدّه اى از منافقان آن حضرت را ساده لوح و زودباور معرّفى مى كردند. [104] پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: «مَن آذانى فى عترتى فعليه لعنة اللَّه» كسى كه اهل بيت مرا اذيّت كند، لعنت خدا بر او باد. در مورد حضرت فاطمه عليها السلام نيز فرمود: «مَن آذاها فقد آذانى» هركس فاطمه را اذيّت كند، مرا اذيّت نموده است. [105] ----- 104) تفسير نورالثقلين. 105) ملحقات احقاق الحق، ج 18، ص 458 و 439. 💎 👌 همه ى اصحاب پيامبر، عادل نبودند و برخى پيامبر را مى آزردند. «يؤذون» 💎 - از آداب گوش دادن، توجّه با تمام وجود به سخنانِ گوينده است. كلمه ى «اُذن» به معناى آن است كه او سر تا پا گوش است. 💎 - از صفات يك رهبر آگاه، سعه ى صدر، گوش دادن به حرف همه ى گروهها، برخورد محبّت آميز با آنان، عيب پوشى و بازگذاشتن راه عذر و توبه ى مردم است. «قل هو اُذن خير» 💎 - با روى باز و از روى خيرخواهى، شنواىِ سخن مردم باشيد. «اُذن خيرٍ لكم» 💎 - سكوت در برابر شنيده ها، هميشه نشانه ى رضايت نيست. «اذن خير لكم» 💎 - آزار ديده را حمايت كنيد. 💎 - اگر مؤمنى خبرى داد، سخن او را تصديق كنيد. «يؤمن للمؤمنين» 💎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| نقدی بر آموزه های دین زرتشت و اوستا !!! ❕همواره در فضای مجازی شاهدیم که افرادی مدعی اند که ایرانیان باید پیروان پیامبر ایرانی به نام زرتشت و کتابش به نام اوستا باشند و اسلام و قرآن را کنار بگذارند !!! 👌ما در کلیپ فوق آموزه های دین زرتشت و محتوای اوستا را به نقد کشیده ایم و ثابت کرده ایم که این آیین شایسته پیروی نیست . 👇👇👇 ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛ https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b
1011_54409436685069.mp3
31.31M
🎙 📋 درنگی در مسأله غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ جلسه دوم از پنج جلسه 📆 یکشنبه ۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ ▪️ هیئت محترم بضعة الرسول سلام الله علیها 🔸 در این جلسه مباحث زیر مطرح شده است: ▫️ یکی از مشکلات ما در زیارت ها ▫️ امام مظلوم ما ▫️ غیبتِ فردی ▫️ امام زمان ارواحنا فداه بین سایر ائمه علیهم السلام ▫️ غمِ فراقِ در دوران غیبت ▫️ صبرِ امام زمان ارواحنا فداه بخاطرِ ما ▫️ روضه و توسّل به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم تلگرام | ایتا | بله | روبیکا | آپارات | سایت | اینستاگرامِ سایت
💠 اجازه جدید رهبر معظم انقلاب درباره مصرف رد مظالم برای کمک به لبنان و غزه ✍ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علاوه بر اینکه اجازه پرداخت نصف سهم مبارک امام (علیه‌السلام)، مصرف رد مظالم را نیز برای کمک به مردم فلسطین و جنوب لبنان جایز دانستند. 👇👇👇 ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛ https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b
💐 خوشا صبحی کہ خیرَش را تو باشی ردیفِ نابِ شعرش را تو باشی خوشا روزی کہ تا وقت غروبش دعایِ خوب و ذکرش را تو باشی ⚘ ‌‌‌‌‌اَُِلَُِلَُِهَُِمَُِ َُِعَُِجَُِلَُِ َُِلَُِوَُِلَُِیَُِکَُِ َُِاَُِلَُِفَُِرَُِجَُ⚘
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_4762756592.mp3
307.1K
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۶۲ توبه 🕊🕊🕊🕊🌼🌼🕊🕊🕊🕊 👌 فريب هر سوگندى را مخوريد، چون گاهى مقدّسات، دستاويز نامقدّسين قرار مى گيرد.«يحلفون باللَّه 🌼 - هركس رضاى خلق را بر رضاى خالق ترجيح دهد، سهمى از نفاق دارد و بايد توبيخ شود. «اللَّه و رسوله احقّ ان يرضوه ان كانوا مؤمنين» 🌼
۶۳ توبه 🕊🕊🕊🕊🌼🌼🕊🕊🕊🕊 - مخالفت با رهبرى حق، مخالفت با خداست. «مَن يُحادد اللَّه و رسوله» 🌼 - حفظ آبرو از طريق سوگند دروغ، نمونه ى دشمنى و سرسختى با خداست. «يحلفون باللّه... يحادد اللّه» 🌼 - ياد دوزخ مى تواند مانع سرسختى و لجاجت باشد. «فانّ له نار جهنّم» 🌼
۶۴توبه 🕊🕊🕊🕊🌼🌼🕊🕊🕊🕊 نقشه ریزی ص از سوی منافقین ✍در شأن نزول آيه گفته اند: گروهى از منافقان، تصميم گرفتند شتر پيامبر را در بازگشت از جنگ تبوك در گردنه اى رَم دهند تا پيامبرصلى الله عليه وآله كشته شود. رسول خدا از تصميم آنان از طريق وحى با خبر شد. در حالى كه عمّار و حُذيفه از جلو و پشت سر حضرت مراقب بودند، به گردنه رسيدند و منافقان حمله كردند. پيامبر آنان را شناخت و نامشان را به حُذيفه گفت. او پرسيد: چرا فرمان قتلشان را نمى دهى؟ فرمود: نمى خواهم بگويند كه محمّدصلى الله عليه وآله چون به قدرت رسيد، مسلمانان را كشت. [108] منافقان در غياب پيامبر، از روى استهزا مى گفتند: او مى خواهد كاخهاى شام را تسخير كند! اين آيه نازل شد و آنان را تهديد به رسوايى كرد. [109] كلمه ى «سوره»، يعنى مجموعه اى از آيات الهى. اين كلمه براى 114 سوره ى قرآن، اصطلاح شده است، و در همان صدر اسلام، براى همه شناخته شده بود. ----- 108) تفاسير الميزان، فى ظلال القرآن، مجمع البيان، كبيرفخررازى و نمونه. 109) تفسير مجمع البيان. 🌼 - منافق، هر لحظه از افشا شدن چهره اش نگران است. «يحذر المنافقون» 🌼 - آيات قرآن بر اساس نيازها و به تدريج نازل مى شده است. «ان تنزّل سورة...» 🌼 - استهزا، شيوه ى منافقان است.«استهزؤوا» (شايد مراد از استهزا، نفاق باشد) 🌼
۶۵ توبه 🕊🕊🕊🕊🌼🌼🕊🕊🕊🕊 عذر بدتر از گناه منافقین ✍«خَوْض» در زبان عربى به معناى، پانهادن در گِل است و در قرآن به ورود در كارهاى ناپسند گفته مى شود. آيه، مربوط به جنگ تبوك است كه منافقان قصد كشتن پيامبر را در بازگشت داشتند. يكى از آنان گفته بود: اگر توطئه فاش شد، چه كنيم؟ ديگرى گفت: مى گوييم مزاح و شوخى بود. در واقع عذرى بدتر از گناه آوردند. [110] ----- 110) تفسير مجمع البيان. - دروغ و توجيه گرى، از كارهاى دائمى منافقان است. «لئن سألتهم ليقولنّ» 🌼 - منافقان براى تبرئه خود هم سوگند خوردند و هم قصد خود را صددرصد شوخى دانستند. 🌼 - شوخى با مقدّسات دينى جايز نيست. «أباللّه وآياته ورسوله كنتم تستهزؤن» 🌼
۶۷ توبه 🕊🕊🕊🕊🌼🌼🕊🕊🕊🕊 منافقین محروم از رحمت الهی ✍در صدر اسلام، زنان منافقى بودند كه همچون مردان در فساد مؤثر بودند. سؤال: خداوند كه فراموشى ندارد، «و ما كان ربّك نسيّاً» [114] پس اين آيه كه مى فرمايد: خداوند آنان را فراموش كرد، به چه معنايى است؟ پاسخ: نسبت دادن فراموشى به خداوند، مجازى است، يعنى خداوند با آنان مثل فراموش شده ها عمل مى كند (نه آنكه فراموششان كند). امام رضاعليه السلام فرمود: كيفر كسى كه خدا وقيامت را فراموش كند، آن است كه خود را فراموش كند. [115] وحضرت على عليه السلام فرمود: فراموش كردن خداوند آن است كه آنان را از خير محروم كند. [116] ----- 114) مريم، 64. 115) تفسير نورالثقلين. 116) تفسير برهان. 🌼 - زن و مرد هر دو، در اصلاح يا فساد جامعه نقش دارند. «المنافقون، المنافقات» 🌼 - اشاعه ى فحشا و دعوت به منكرات و نهى از خوبى ها، نشانه ى نفاق است. «يأمرون بالمنكر و ينهون عن المعروف 🌼 - كيفرهاى الهى، با كردار انسان متناسب است. «نسوااللَّه فنسيهم» 🌼 - منافقان در محاسبات خود، مردم را در نظر مى گيرند، نه خدا را. «نسوااللَّه» 🌼 - نفاق و دوروئى، فسق است. «هم الفاسقون» 🌼
‍ «سواد دیجیتال» را با « » اشتباه نگیرید! قسمت اول ⁉️ سوال👇👇 «سواد رسانه‌ای» چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با «سواد دیجیتال» دارد؟ مرز بین دو دنیای «سواد رسانه‌ای» و «سواد دیجیتال» کجاست؟ ✅ پاسخ👇👇👇 خبرگزاری فارس-گروه رسانه: بارها پیش آمده که بعضی رسانه‌ها عکس‌هایی را به مطلبشان پیوست کرده‌اند که مربوط به واقعهٔ دیگری بوده است. مثلاً مدتی پیش، یکی از آنها عکسی را در اعتراض به یک موضوع روز، به اسم کودکان سیستان و بلوچستان در فضای مجازی منتشر کرد، درحالی‌که عکس مربوط به پاکستان و ۱۰ سال قبل بود! در رسانه‌های دروغ‌پرداز و سیاه‌نما، این یک اتفاق پرتکرار است. اما چطور گول نخوریم؟ در مثالی که آوردیم می‌توانیم با جست‌وجو بر مبنای عکس، منبع اصلی آن را پیدا کنیم و بفهمیم مربوط به چه تاریخ و رویدادی بوده است. اما کدام بخش از این جست‌وجو به سواد رسانه‌ای برمی‌گردد و کدام به سواد دیجیتال؟ به‌طورکلی مرز بین «سواد رسانه‌ای» و «سواد دیجیتال» کجاست؟ در این گزارش مرز بین دو دنیای «سواد رسانه‌ای» و «سواد دیجیتال» را شفاف می‌کنیم. ✍ دکتر «سید مرتضی موسویان» عضو هیئت‌علمی دانشگاه و رئیس هیئت‌مدیرهٔ انجمن سواد رسانه‌ای رسانه 👇👇👇 ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛ https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b