eitaa logo
مهـــــدی موعـــــود
58 دنبال‌کننده
1هزار عکس
267 ویدیو
27 فایل
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲 🔶 برنامــــــــه این کانال: 🔸هر روز یک صفحه قــــــــرآن 🔸فـــــــرازی از نهــج البلاغــــــــــه 🔸و سخـــــنرانی های مذهــبی 📲 آی دی ارتباط 👇 🆔 @mahmoudkavianyzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀  ☘  🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
936_56876905897898.mp3
1.64M
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 🎧  🍀  🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳۸ یوسف 🍁🌿🍁🌿🍁🌿🍁🌿🍁🌿🍁🌿🍁🌿 عصمت پیامبران لطف خدا بر مردم ✍اصالت خانوادگى، همچنان كه در ساختار شخصيّت افراد مؤثر است، در پذيرش مردم نيز اثر دارد. لذا حضرت يوسف براى معرفى خود، به پدران خود كه انبياى الهى هستند تكيه مى كند تا هم اصالت خانوادگيش را ارائه دهد و هم قداست دعوت خود را. اين همان روشى است كه پيامبرصلى الله عليه وآله نيز در معرّفى خود به كار مى برد و مى فرمود: من همان پيامبر امّى هستم كه نام ونشانم در تورات و انجيل آمده است. سيدالشهدا حسين ابن علىّ عليهما السلام در كربلا و امام سجادعليه السلام نيز در برابر مردم شام، خود را چنين معرّفى كردند: «اَنا ابن فاطمة الزّهرا» «ملّة» در قرآن به معناى آيين بكار رفته است. سيماى «ملّة ابراهيم» اينگونه ترسيم شده است: «با تمام قُوا در راه خدا جهاد كنيد و اهل نماز و زكات و اعتصام به خدا باشيد. در دين سختى و حرجى نيست، تسليم خدا باشيد، اين است ملّت پدرتان 🌿 - رسيدن به حقّ، در گرو شناخت باطل و ترك آن است. «تركتُ ملّة قوم لا يؤمنون و اتّبعتُ ملّة...» 🌿 - اكثريّت، معيار شناخت صحيح نيست. «اكثر النّاس لا يشكرون» ۴۰ یوسف خدایان مشرکان؛ اسم‌هایی بی مسما سوء استفاده از یک شعار سازنده 🍁 - سابقه و قدمت، دليل حقانيّت نيست. «انتم و آبائكم ما انزل اللّه بها من سلطان»* 🌿 - در برابر هيچ فرمانِ غير الهى، كرنش نكيند. زيرا فرمان دادن تنها حقّ خداوند است. «ان الحكم الاّ للّه» 🍁 - عبادت خالصانه (توحيد)، راه مستقيم و پابرجاست. «الاّ تعبدوا الاّ ايّاه ذلك الدّين القيّم»* ┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓ ♡  🆔  @MowoodMahdi 🕋 ♡  ┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
پرسش: 👈 آیا ممکن است خداوند کسی را در شرایط بسیار سخت قرار دهد، تمام درهای نجات از آن مشکل را به روی شخص ببندد تا شخص را جوری فشار دهد که از شدت فشار طغیان کند...؟! پاسخ : ✍️ همیشه باید به "چرایی" یا حکمت و هدف از هر کاری بیندیشید؛ آنگاه خودتان پاسخ را می‌یابید. ✔️ از خود بپرسید: «این خدایی که من دربارۀ فعل او می‌پرسم کیست و شناخت من از او چقدر است؟» آیا او را الله جلّ جلاله، حیّ، قیوم، خالق، مالک، ربّ، رحمان، رحیم و سبحان [مبرای از هر نقص و بدی] می‌شناسم؛ یا در ذهنم یک خدایی ساخته‌ام که هر گونه نقص و بدی را می‌شود به او نسبت داد و دربارۀ او محتمل دانست؟! ✔️ از خود بپرسید: «خدایی که مرا خلق نموده و ربوبیّت می‌نماید، علیم و حکیم است، قادر متعال است، عَفوّ و غفور و رحیم است؛ راه هدایت را پیش روی من گشوده، و به من عقل و وحی داده و از من خواسته تا در صراط مستقیم حرکت نمایم و بهترین بندگانش را برای من معلم و مربی و رهبر قرار داده، چرا باید مرا در فشار قرار دهد، درهای نجات را به روی من ببندد، دعاهایم را مستجاب ننماید، تا من طغیان کنم؟!» ... . •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
‼️س 1429. آیا حضور در مجالس و محافلی که در آنها به نوارهای مبتذل غناگوش داده می شود جایز است؟ در صورتی که در غنا بودن آن شک داشته باشد، با توجه به این که نمی تواند از پخش نوار جلوگیری کند، حکم چیست؟ ج. حضور در مجلس غنا و موسیقی لهوی مضلّ عن سبیل الله و مناسب مجالس لهو و گناه در صورتی که منجر به گوش‌دادن یا تأیید آن شود جایز نیست ولی در صورت شک در موضوع، حضور در آن مجلس و گوش‌دادن به آن فی نفسه اشکال ندارد. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌چجوری استعداد فرزندمون رو خودمون نابود می کنیم؟ •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀  ☘  🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
923_56878895840291.mp3
1.63M
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 🎧  🍀  🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۶ یوسف 🌴🌴🌴🌴🌴🍂🍂🍂🌴🌴🌴🌴🌴 یوسف ✍«صدّيق» به كسى گفته مى شود كه گفتار، رفتار و اعتقادش، همديگر را تصديق كنند. دوست يوسف چون رفتار و كلام يوسف را در زندان ديده بود و از سوى ديگر، تعبيرهاى خواب خودش و دوستش را مطابق واقع ديده بود، يوسف را صدّيق صدا زد. خداوند ابراهيم را «صدّيق» خوانده، «انّه كان صدّيقاً»(65) و او را خليل خود كرد؛ «و اتّخذ اللّه ابراهيم خليلاً»(66) مريم را صدّيقه خوانده، «و امّه صدّيقة»(67) و او را برگزيد؛ «اِنّ اللّه اصطفاكِ»(68) يوسف را صدّيق شمرده، «يوسف ايّها الصدّيق»(69) و هرگونه مكنت به او داد؛ «و كذلك مكّنا ليوسف»(70) ادريس را صدّيق خوانده، «انّه كان صدّيقاً»(71) و او را صاحب مقام رفيع دانسته است. «رفعناه مكاناً علياً»(72) و براى كسانى كه در آن درجه نيستند، همراه بودن با صديقين است. «فاؤلئك مع الّذين انعم اللّه عليهم من النّبيّين والصدّيقين...»(73) «صدّيق»، از القابى است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله به حضرت على عليه السلام داده است.(74) جمله ى «لعلّهم يعلمون» احتمال دارد به معنى واقف شدن مردم به وجود ارزشى يوسف باشد. يعنى به سوى مردم برگردم تا آنها بدانند كه تو چه گوهرى هستى. 🍂 - قبل از درخواست، سزاوار است از كمالات شخص تجليل شود. «يوسف ايّها الصديق» 🍂 - سؤالات و مشكلات خود را از افراد خوش سابقه، صدّيق، راستگو و راست كردار بپرسيم. «ايّها الصدّيق أفتنا...» ┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓ ♡  🆔  @MowoodMahdi 🕋 ♡  ┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
۵۰ یوسف 🌴🌴🌴🌴🌴🍂🍂🍂🌴🌴🌴🌴🌴 يوسف با پادشاه و ارائه برنامه اى سنجيده، آن هم بدون توقّع و قيد و شرطى، ثابت كرد كه او يك مجرم و زندانى عادى نيست، بلكه انسانى فوق العاده و داناست. وقتى فرستاده ى شاه به سوى يوسف آمد، فوراً از خبر آزادى استقبال نكرد، بلكه درخواست كرد كه پرونده سابق دوباره بررسى شود، زيرا او نمى خواست مشمول عفو شاهانه شود، بلكه مى خواست بى گناهى و پاكدامنى او ثابت شود و به شاه بفهماند كه در رژيم او تا چه اندازه فساد و بى عدالتى حاكم شده است. در حديث مى خوانيم: كه رسول اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: از صبر يوسف در شگفتم كه وقتى عزيز مصر نياز به تعبير خواب پيدا كرد نگفت تا از زندان آزاد نشوم نمى گويم، امّا زمانى كه خواستند او را آزاد كنند، بيرون نيامد تا رفع تهمت شود.(76) شايد يوسف به خاطر رعايت احترام عزيز مصر، از همسر او نام نبرد و اشاره به مجلس ميهمانى كرد. «قطّعن ايديهنّ»76) تفسير اطيب البيان. 🍂 - مغزهايى كه كشور بدانها احتياج دارد و زندانى هستند، اگر مرتكب جنايتى نشده اند، بايد با كمك دولت آزاد شوند. «و قال الملك ائتونى به» 🌴 - براى استفاده از مغزهاى متفكّر (بويژه در شرايط بحرانى) درنگ جايز نيست. «و قال الملك ائتونى به»* 🍂 - حاكمان، نيازمند انسان هاى انديشمند، با تدبير و بزرگ هستند. «و قال الملك ائتونى به»* 🌴 - اگر خدا بخواهد پادشاه را نيازمند برده زندانى مى كند. «قال الملك ائتونى به» 🍂 - آزادى ،به هر قيمتى ارزش ندارد. اثبات بى گناهى مهم تر از آزادى است. «ارجع الى ربّك فسئله» 🌴 - دفاع از آبرو و حيثيّت، واجب است. «ما بال النّسوة» ┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓ ♡  🆔  @MowoodMahdi 🕋 ♡  ┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
۵۲ یوسف 🌴🌴🌴🌴🌴🍂🍂🍂🌴🌴🌴🌴🌴 اثبات پاکدامنی یوسف از سوی خودش ✍در اينكه اين آيه كلام يوسف عليه السلام است و يا ادامه كلام همسر عزيز مصر، دو نظر وجود دارد؛ برخى از تفاسير(79) آن را ادامه سخن يوسف مى دانند و برخى ديگر،(80) ادامه سخنان همسر عزيز مصر مى شمارند، ولى با توجّه به محتواى آيه، نظر اوّل درست است و نمى تواند كلام همسر عزيز مصر باشد. زيرا چه خيانتى بالاتر از اينكه يك نفر بى گناه، سالها در زندان بماند. يوسف عليه السلام با اين سخن، دليل تأخير خودش را براى خروج از زندان، بررسى مجدد پرونده و اعاده ى حيثيّت مطرح مى كند. 🌴 - شخص كريم درصدد انتقام نيست، به دنبال اعاده ى حيثيّت و كشف حقيقت است. «ذلك ليعلم» 🍂 - سوءظن ها را از اذهان برطرف كنيم. «ذلك ليعلم...»* 🌴 - خيانت، كارى ناپسند است، هر چند در حقّ كافر باشد. «لم اخنه»* 🍂 - نشان ايمان واقعى، خيانت نكردن در پنهانى و خفاست. «لم اخنه بالغيب» 🌴 - خائن، به نتيجه نمى رسد و خوش عاقبت نيست. آرى! اگر ما پاك باشيم؛ «لم اخنه بالغيب» خداوند اجازه نمى دهد، ناپاكان آبروى ما را برباد دهند. «انّ اللَّه لايهدى كيد الخائنين» 🍂 - از سنن الهى، عدم موفقيّت خائنان و شكست و رسوايى آنان است. «انّ اللّه لا يهدى كيد الخائنين»* ┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓ ♡  🆔  @MowoodMahdi 🕋 ♡  ┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : کلید طلایی سعادت در کلام حضرت زهرا (سلام الله علیها) حجت الاسلام والمسلمین ┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓ ♡  🆔  @MowoodMahdi 🕋 ♡  ┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
1_8448556154.mp3
11.4M
🎧 قطعه «چه سخته» 🖤 پیشکش به وجود مبارک حضرت زهرا سلام‌الله علیها 🎙️ با صدای: سید یوسف 📚 شاعر: قاسم صرافان 🎵 تنظیم: مسعود جهانی 🎻 ویولن: پیام طونی ┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓ ♡  🆔  @MowoodMahdi 🕋 ♡  ┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
‼️س 1128. ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟ بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید. ج. هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی مضلّ عن سبیل الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می شود و فرقی نمی کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد. ┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓ ♡  🆔  @MowoodMahdi 🕋 ♡  ┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀  ☘  🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
Page242.mp3
1.57M
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 🎧  🍀  🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۵۳ یوسف 🦢🦢🦢🦢🦢🪶🪶🦢🦢🦢🦢🦢 مگر پروردگارم رحم کن ✍در قرآن براى نفس، حالاتى بيان شده است از جمله: . نفس امّاره كه انسان را به سوى زشتى ها سوق مى دهد و اگر با عقل و ايمان مهار نشود، انسان يكباره سقوط مى كند. . نفس لوّامه، حالتى است كه انسان خلافكار خود را ملامت و سرزنش مى كند و اقدام به توبه و عذرخواهى مى كند. و در سوره قيامت از آن ياد شده است. . نفس مطمئنّه، حالتى است كه تنها انبيا و اوليا وتربيت شدگان واقعى آنان دارند ودر هر وسوسه وحادثه اى، پيروزمندانه بيرون مى آيند و دلبسته ى خدايند. يوسف عليه السلام عدم خيانت و سربلندى خود را در اين آزمايش، مرهون لطف و رحم خداوند مى داند و به عنوان يك انسان كه داراى طبيعت انسانى است، خود را تبرئه نمى كند. در روايات متعدّد، خطرات نفس مطرح شده و راضى بودن از نفس را نشانه ى فساد عقل و بزرگ ترين دام شيطان دانسته اند.(81) امام سجادعليه السلام در دعاى مناجات الشاكّين، براى نفس پانزده خطر بيان نموده كه توجّه به آن مفيد است. ----- 81) غررالحكم. - هرگز خود را به پاكى مستائيم و تبرئه نكنيم. «ما اُبرّء نفسى» - شرط كمال آن است كه حتّى اگر همه مردم او را كامل بدانند، او خود را كامل نداند. در ماجراى حضرت يوسف، برادران، همسر عزيز مصر، شاهد، پادشاه، شيطان، زندانيان همه گواهى به كمال او مى دهند، ولى خودش مى گويد: «ما اُبَرّء نفسى» - خطر هواى نفس جدّى است، آن را ساده ننگريد. «انّ النفس لامّارة بالسوء» در آيه، چهار نوع تأكيد بكار رفته است. (انّ، لام تأكيد، صيغه ى مبالغه و جمله ى اسميه) - انبيا با آنكه معصوم اند، اما غرائز انسانى دارند. «انّ النفس لامّارة بالسوء» - هم از پاكى و عفّت خود در برابر تهمت ها بايد دفاع كرد و هم به شرور نفس اعتراف نمود و به خدا پناه برد. «انّ النّفس لامّارة بالسوء»* - نفس، خواهش خود را تكرار مى كند تا انسان را گرفتار كند. «لامّارة» - نفس انسان به طور طبيعى وغريزى، اگر در مدار لطف حقّ قرار نگيرد، گرايش منفى دارد. «لامّارة بالسّوء» - تنها رحمت او مايه نجات است. اگر انسان به حال خود رها شود، سقوط مى كند. «الاّ ما رحم» - يوسف، تحت تربيت مخصوص خداوند است. كلمه «ربّى» تكرار شده است. - مربّى بايد رحمت و بخشش داشته باشد. «انّ ربّى غفور رحيم» - بخشودگى، مقدّمه ى دريافت رحمت الهى است. اوّل مى فرمايد: «غفور» بعد مى فرمايد: «رحيم» - على رغم تمام خطرات، از رحمت او مأيوس نشويم. «غفور رحيم» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۵۵ یوسف 🦢🦢🦢🦢🦢🪶🪶🦢🦢🦢🦢🦢 نجات مردم از خطری بدتر از قحطی ✍سؤال: چرا يوسف پيشنهاد اعطاى مسئوليّت براى خود را مطرح كرد؟ يا به تعبير ديگر؛ چرا يوسف طلب رياست كرد؟ پاسخ: او از خواب پادشاه مصر، احساس خطر و ضرر براى مردم كرد و خود را براى جلوگيرى از پيش آمدهاى ناگوار اقتصادى، لايق مى دانست، پس براى جلوگيرى از ضرر، آمادگى خود را براى قبول چنين مسئوليّتى اعلام كرد. سؤال: چرا يوسف از خود تعريف و تمجيد كرد، مگر نه اين است كه قرآن مى فرمايد: «فلا تزكّوا انفسكم»(86) خود را نستاييد؟ پاسخ: ستايش يوسف، ذكر قابليّت هاو توانايى هاى خود، براى انجام مسئوليّت بود، كه مى توانست جلو آثار سوء قحطى و خشكسالى را بگيرد، نه به خاطر تفاخر و سوء استفاده. سؤال: چرا يوسف با حكومت كافر همكارى كرد؟ مگر قرآن از آن نهى نكرده است. پاسخ: يوسف، براى حمايت از ظالم اين مسئوليّت را نپذيرفت، بلكه به منظور نجات مردم از فشار دوران قحط سالى، به اين كار اقدام نمود. يوسف هرگز حتّى يك كلمه تملّق هم نگفت. رجال سياسى، معمولاً به هنگام خطر مردم را رها كرده و فرار مى كنند، ولى يوسف بايد مردم را حفظ كند. بگذريم از اينكه اگر نمى توان رژيم ظالمى را سرنگون كرد و تغيير داد، بايد به مقدارى كه امكان دارد از انحراف و ظلم جلوگيرى كرد و بخشى از امور را بدست گرفت و فعاليّت نمود.(88) در تفسيرنمونه آمده است: مراعات «قانون اهم و مهم» از نظر عقل و شرع يك اصل است. شركت در نظام حكومتى شرك، جائز نيست ولى نجات يك ملّتى از قحطى مهم تر است. به همين دليل، يوسف عليه السلام مسئوليّت سياسى نپذيرفت، تا مبادا كمك به ظالم شود، مسئوليّت نظامى نپذيرفت، تا مبادا خون به ناحقّى ريخته شود. فقط مسئوليّت اقتصادى آن هم براى نجات مردم را برعهده گرفت.(89) امام رضاعليه السلام فرمود: هنگامى كه ضرورت ايجاب كرد كه يوسف سرپرستى خزائن مصر را بپذيرد، خود پيشنهاد داد.(90) على بن يقطين نيز به سفارش امام كاظم عليه السلام در دستگاه بنى عباس وزير بود. وجود اينگونه مردان خدا مى تواند پناهگاه مظلومان باشد. امام صادق عليه السلام فرمود: «كفّارة عمل السلطان، قضاء حوائج الاخوان» كفاره ى كار حكومتى، بر آوردن نيازمندى برادران دينى است.(91) از امام رضاعليه السلام پرسيدند: شما چرا ولايتعهدى مأمون را پذيرفته ايد؟ در جواب فرمود: يوسف كه پيامبر بود در دستگاه مشرك رفت، من كه وصىّ پيامبرم، در دستگاه شخصى كه اظهار مسلمانى مى كند رفته ام بگذريم كه پذيرفتن من اجبارى است، در حالى كه يوسف عليه السلام با اختيار وبه خاطر اهميّت موضوع، آن مسئوليّت را پذيرفت.(92) هنگامى كه يوسف مقام ومنزلت پيدا كرد، تقاضاى ديدار والدين نكرد، بلكه تقاضاى مسئوليّت خزانه دارى نمود، زيرا ديدار جنبه ى عاطفى داشت و نجات مردم از قحطى، رسالت اجتماعى او بود. امام صادق عليه السلام خطاب به گروهى كه اظهار زهد كرده و مردم را دعوت مى كردند كه همانند آنان زندگى را بر خود سخت بگيرند... فرمود: شما در باره ى يوسفِ پيامبر، چگونه فكر مى كنيد كه به پادشاه مصر گفت: «اجعلنى على خزائن الارض» و كار يوسف به آنجا رسيد كه همه ى كشور و اطراف آن تا يمن را در اختيار گرفت... در عين حال نيافتيم كسى را كه اين كار را بر او عيب گرفته باشد.(93) در روايتى از امام رضاعليه السلام آمده است: يوسف عليه السلام در هفت سال اوّل، گندم ها را جمع آورى و ذخيره مى كرد و در هفت سال دوم كه قحطى شروع شد، آنها را به تدريج و با دقّت در اختيار مردم، براى مصارف روزمره زندگى شان قرار مى داد و با دقت و امانتدارى، كشور مصر را از بدبختى نجات داد. يوسف در هفت سال دوره ى قحطى، هرگز با شكم سير زندگى نكرد، تا مبادا گرسنگان را فراموش كند.(94) در تفسير مجمع البيان و الميزان از نوع عملكرد يوسف عليه السلام اينگونه ياد مى شود: وقتى قحط سالى شروع شد؛ حضرت يوسف در سال اوّل، گندم را با طلا و نقره، در سال دوم، گندم را در مقابل جواهر و زيورآلات، در سال سوم، گندم را با چهارپايان، در سال چهارم، گندم را در مقابل برده ها، در سال پنجم، گندم را با خانه ها، در سال ششم، گندم را با مزارع و در سال هفتم، گندم را با برده گرفتن خود مردم معامله نمود. وقتى سال هفتم به پايان رسيد، به پادشاه مصر گفت: همه ى مردم و سرمايه هايشان در اختيار من است، ولى خدا را شاهد مى گيرم و تو نيز گواه باش، كه همه ى مردم را آزاد و همه ى اموال آنان را برمى گردانم و كاخ و تخت و خاتم (مهر وانگشتر) ترا نيز پس مى دهم. حكومت براى من وسيله ى نجات مردم بود، نه چيز ديگر، تو با آنان به عدالت رفتار كن. پادشاه با شنيدن اين سخنان، چنان خود را در برابر عظمت معنوى يوسف كوچك و حقير يافت كه يكباره زبان به ذكر گشود و گفت: «أشهد أن لااله الااللَّه و أنّك رسوله» من هم ايمان آوردم، ولى تو بايد حاكم باشى. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۵۸ یوسف 🦢🦢🦢🦢🦢🪶🪶🦢🦢🦢🦢🦢 دیدار یوسف با برادران بعد از ۴۰ سال ✍طبق پيش بينى و پيشگويى يوسف، مردم هفت سال در وفور نعمت و باران بودند، ولى بعد از آن، هفت سال دوم فرا رسيد و مردم دچار قحطى و خشكسالى شدند. دامنه قحطى از مصر به فلسطين و كنعان رسيد. يعقوب به فرزندان خود گفت: براى تهيه گندم به سوى مصر روانه شوند. آنان وارد مصر شده و درخواست خود را عرضه كردند. يوسف در ميان متقاضيان غلّه، برادران خود را ديد، امّا برادران يوسف را نشناختند و حقّ هم همين بود، زيرا از زمان انداختن يوسف به چاه تا حكومت او در سرزمين مصر، حدود بيست تا سى سال فاصله شده بود. يوسف وقتى از چاه بيرون آمد، نوجوان بود، «يا بشرى هذا غلام» چند سالى در خانه عزيز، خدمتكار بود و سالها نيز در زندان به سر برد و از زمان آزادى او از زندان نيز هفت سال (دوره وفور نعمت و پر آبى) گذشته بود و حال كه ساليان قحطى بود، برادران به مصر آمده بودند. 🦢 - در وقت نياز و تنگدستى ساكن و راكد نباشيد و حتّى از ديگر كشورها كمك بگيريد. «و جاء اخوة يوسف»* 🪶 - گاهى ظالم محتاج مظلوم مى شود. «و جاء اخوة يوسف» (كوه به كوه نمى رسد، آدم به آدم مى رسد.) 🦢 - خاطرات دوران كودكى در ذهن نقش مى بندد و از بين نمى رود. «فعرفهم و هم له منكرون» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋