eitaa logo
مهـــــدی موعـــــود
57 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
279 ویدیو
27 فایل
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲 🔶 برنامــــــــه این کانال: 🔸هر روز یک صفحه قــــــــرآن 🔸فـــــــرازی از نهــج البلاغــــــــــه 🔸و سخـــــنرانی های مذهــبی 📲 آی دی ارتباط 👇 🆔 @mahmoudkavianyzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
965_58146162610868.mp3
3.17M
☑️ علت مشکلات امّت، غربال شدن مومنین از دیگران و پاک شدن وجود مؤمنین است. 🎙 آیت الله حائری شیرازی (ره) 🔸 طهارت مال و خوراک، لازمه رسیدن به محضر امام زمان (عج) است. 🔸 گرفتاری های این روزهای امت برای این است که وجود مؤمنین امت به تدریج از ناخالصی ها پاک شود و خوب و بد امت از هم جدا شوند‌. اهل دنیا بروند یک طرف و اهل آخرت بروند یک طرف. 🔸 پس از غربال شدن مؤمنین از بقیه امت و تصفیه شدن ناخالصی‌های وجود مومنین، مؤمنین آمادگی رسیدن خدمت امام زمان (عج) را پیدا خواهند کرد. 🏷 ┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓ ♡  🆔  @MowoodMahdi 🕋 ♡  ┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
968_58075099382525.mp3
38.11M
🎙 📋 بزرگترین تبلیغ سلبی در عظیم ترین بلا؛ جلسه دوم 🔸 در این جلسه مباحث زیر مطرح شده است: ▫️ تحقق توحید با ولایت است ▫️ نقطه ی اوج بندگی ▫️ تبلیغ سلبی در احادیث ما ▫️ سیّد حِمیَری از جمل می گوید ▫️ سلبی بودنِ فضیلتِ ماجرای مواخات ▫️ رجز امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در خندق، برای مسلمین ▫️ امام هادی علیه السلام و ماجرای مواخات ▫️ صفی الدّین حلّی و ماجرای مواخات ▫️ امام صادق علیه السلام از مواخات می فرمایند ▫️ شیخ حسین نجف رحمة الله علیه و ماجرای مواخات ▫️ امام سجاد علیه السلام از مواخات می فرمایند ▫️ روضه و توسّل تلگرام | ایتا | بله | روبیکا | آپارات | سایت | اینستاگرامِ سایت •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
🛎قابل توجه خیرین عزیز🛎 یه بنده خدا ساعت ۱ بهم زنگ زد که یه کار اورژانسی برام پیش اومده فردا صبح باید بره عمل، البته اینا قبلا وقت دکتر گرفته بودن که دیروز رفتن دکتر. دکتر هم گفته فردا باید عمل بشه ولی ۶ تومن کم دارن. دوستان یک که می تونن کمک کنن به شماره زیر هر چه سریعتر واریز کنن سلام دوستان وخیرین بزرگوار شماره کارت واریزی صندوق کپی کنید👇👇👇👇👇👇👇👇 6037701019433488 بانک کشاورزی به نام آقای هادی لطف الهی
دوستان سلام به نیت حضرت ام البنین که امروز روز شهادتش هست یه یا ابوالفضل بگیم و مشکل این بنده خدا رو حل کنیم اجرتون با ابوالفضل عباس علیه السلام
🤲 كمك به خلق خدا، كمك به خداست. «أقرضتم اللّه» به جاى «اقرضتم النّاس» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀  ☘  🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۹۷ و ۹۸ یوسف حقیقتی از متن قرآن چرا یعقوب علیه السلام برای فرزندانش را به تاخیر انداخت ✍فرزندان يعقوب موحّد بودند وبه مقام والاى پدرشان آگاه بودند؛ «يا ابانا استغفر لنا» آنچه در آيات قبل به عنوان «ضلال» به پدر نسبت داده اند، مراد گمراهى در عقيده نيست، بلكه گمراهى در تشخيص و علاقمندى او به يوسف بود. براى ظالم سه روز است: روز قدرت، روز مهلت و روز ندامت. براى مظلوم نيز سه روز است: روز حسرت كه مورد ظلم قرار گرفته، روز حيرت كه در فكر چاره انديشى است و روز نصرت در اين دنيا يا جهان آخرت. كسانى كه در اثر اشتباه به پدر گفتند: «انّ ابانا لفى ضلال مبين» بعد از توجّه به اشتباه مى گويند: «انّا كنّا خاطئين» در تفسير مجمع البيان و اطيب البيان آمده است كه حضرت يعقوب در انتظار شب جمعه يا سحر بود تا براى فرزندانش دعا كند. - ظلم، مايه ى ذلّت است. روزى كه برادران، يوسف را به چاه انداختند، روز خنده آنان و ذلّت يوسف بود و امروز به عكس شد. - براى آمرزش گناهان، توسّل به اولياى خداوند جايز است. «يا ابانا استغفر لنا» - دعاى پدر تأثير ويژه اى دارد. «يا ابانا استغفر لنا»* - براى توبه هيچگاه دير نيست. «استغفر لنا»* - اعتراف به گناه و خطا زمينه آمرزش است. «انّا كنّا خاطئين»* - براى دعا، ساعات خاصّى اولويّت دارد. «قال سوف استغفر لكم» - دعاى پدر در حقّ فرزندان، اثر خاصّى دارد. «سوف استغفر لكم» - پدر نبايد كينه توز باشد ولغزش فرزندان را در دل نگهدارد. «استغفر لكم» - به هنگام اقرار خلافكار، او را ملامت نكنيد. هنگامى كه گفتند: «انّا كنّا خاطئين» ما خطاكار بوديم. پدر گفت: «سوف استغفر لكم» - گناهكار را به مغفرت الهى اميدوار كنيم. «قال سوف استغفر لكم ربّى»* - در استجابت دعا و توسّل به اولياى الهى صبور باشيم. «سوف استغفر لكم»* - حضرت يعقوب از حقّ خويش گذشت و براى حقّ الهى وعده دعا به فرزندان داد. «استغفر لكم ربّى»* - لطف خداوند، شامل بزرگ ترين گناه و گناهكاران نيز مى شود. «هو الغفور الرّحيم» با اينكه دو نفر از پيامبران الهى مورد آزار و اذيّت چندين ساله قرار گرفته اند، باز اميد بخشايش از او مى رود. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱٠٠ یوسف خانواده یوسف به خاطر او کردند و نه به او یوسف ✍«عرش» به تختى مى گويند كه سلطان روى آن مى نشيند. «خَروّا» به زمين افتادن، «بَدْو» به باديه و صحرا و «نزغ» به ورود در كارى به قصد فساد معنا شده است. «لطيف» از اسم هاى خداوند است، يعنى قدرت او در لابلاى كارهاى پيچيده نيز نفوذ مى كند. و تناسب آن با اين آيه در اين است كه در زندگى يوسف گره هاى كورى بود كه فقط قدرت خداوند در آنها نفوذ كرده و آنها را باز نمود. يوسف مثل كعبه شد و پدر و مادر وبرادران رو به او، به عنوان كرامت او، براى خدا سجده كردند. «خرّوا له سجداً» و اگر اين سجده براى غير خدا و شرك بود، يعقوب و يوسف كه دو پيامبر خدايند شاهد چنين منكرى نمى شدند. شايد هم اين سجده، نشانه ى تواضع بوده، نه پرستش كه در اين صورت سجده بر يوسف بوده و اشكالى نداشته است.- در هر مقامى هستيد والدين خود را بر خود برتر بدانيد. «رفع ابويه» آنكه رنج بيشتر داشته بايد عزيزتر باشد. - انبيا هم بر تخت حكومت نشسته اند. «على العرش» - احترام به حاكمان برحقّ وتواضع در برابر آنان لازم است. «خرّوا له سجداً» - سجده ى پدر و برادران بر يوسف، خواب او را تعبير كرد. «رأيتهم لى ساجدين - خرّوا له سجّداً» - خداوند حكيم است. گاهى اجابت دعايى يا تعبير خوابى را بعد از ساليان طولانى واقع مى گرداند. «هذا تأويل رؤياى من قبل» - به واقعيّت رساندن طرحها، كار خداوند است. «قد جعلها ربّى حقّاً» آرى يوسف از پايدارى و صبر خود سخنى نمى گويد و همه را كار خدا مى داند. - خواب اولياى خدا، حقّ است. «جعلها ربّى حقّاً» - در برخورد با واسطه ها و ابزار و وسايل، هميشه خدا را اصل و ناظر بدانيم. با آنكه در زندگى يوسف اسباب و عللى دست به هم دادند كه او به اين مقام رسيد، ولى باز مى فرمايد: «قد احسن بى» - در هنگام برخورد با يكديگر، از تلخى هاى گذشته چيزى نگوييد. «احسن بى اذ اخرجنى من السجن» اولين سخن يوسف با پدر شكر خدا بود، نه نقل تلخى ها. - با فتوت باشيم و دل مهمان را نيازاريم. (در آيه شريفه، يوسف عليه السلام بيرون آمدن از زندان را مطرح مى كند، امّا از بيرون آمدن از چاه سخن نمى گويد مبادا كه برادران شرمنده شوند.) «اذ اخرجنى من السجن» - جوانمرد و با فتوت باشيم نه اهل عقده و انتقام. يوسف مى گويد: «نزغ الشيطان» شيطان وسوسه كرد وگرنه برادرانم بد نيستند. - اولياى الهى، ورود به زندان و خروج از زندان را در مدار توحيد و ربوبيّت مى دانند. «ربّ السّجن احب» آيات قبل و «احسن بى ربّى اذ اخرجنى من السجن» - پايان سختى ها، گشايش است. «اخرجنى من السّجن» - باديه نشينى، ضرورت است نه ارزش. «قد احسن بى ربّى اذ... جاء بكم من البدو» - زندگى والدين در كنار فرزند، يك لطف الهى است. «احسن بى ربّى... جاء بكم» - در زمان حضرت يوسف، مصر داراى تمدّن شهرنشينى؛ ولى كنعان سرزمينى عشايرى بوده است. «جاء بكم من البدو»* - براى پيشرفت و زندگى بهتر، بايد سفر كرد. «جاء بكم من البدو»* - مخلَص همه چيز را از خدا مى بيند و از حوادث گله نمى كند. (در اين آيه كلمات «جعلها ربّى، احسن بى، اخرجنى و جاء بكم»، سخن از الطاف الهى است)* - برادران و اعضاى يك خانواده، بايد بدانند شيطان به دنبال اختلاف ميان آنهاست. «من بعد أن نزغ الشيطان بينى و بين اخوتى» - خود را برتر ندانيد. «بينى وبين اخوتى» يوسف نگفت شيطان آنان را فريب داد، مى گويد شيطان بين من و آنهارا... يعنى خود را نيز در يك سمت قرار مى دهد. - همان گونه كه حضرت يعقوب در كودكى و اوّل داستان به يوسف گفت: «اِنّ الشيطان للانسان عدو مبين» يوسف نيز در پايان مى گويد: «مِن بعد ان نَزغ الشَّيطان بَينى و بين اخوَتى».* - كارهاى خداوند، همراه با رفق، مدارا و لطف است. «انّ ربّى لطيف» - همه حوادث تلخ وشيرين براساس علم وحكمت الهى صورت مى گيرد. «العليم الحكيم» - بعد از بخشيدن، كسى را شرمنده نكنيد. چون يوسف برادران را بخشيده بود، در نقل ماجرا نام چاه را نبرد تا شرمنده نشوند. - حضرت يعقوب در آغاز داستان به يوسف گفت: «انّ ربّك عليم حكيم» (آيه 6) و در پايان نيز يوسف عليه السلام گفت: «انه هو العليم الحكيم» كه قابل توجّه است.* •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
سلام دوستان متاسفانه ضعف اینترنت صفحه صوتی و سخنرانی جلسه سوم دانلود نمی‌شه در اولین فرصت به دستتان خواهد رسید
Page248.mp3
1.44M
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 🎧  🍀  🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀  ☘  🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۰۶ یوسف در اطاعت ✍امام رضاعليه السلام فرمودند: شرك در اين آيه به معناى كفر و بت پرستى نيست، بلكه مراد توجّه به غير خداوند است.(156) از امام صادق عليه السلام نيز نقل شده است كه فرمودند: شرك در انسان، از حركت مورچه سياه در شب تاريك بر سنگ سياه، مخفى تر است.(157) امام باقرعليه السلام نيز فرمودند: مردم در عبادت موحد هستند، ولى در اطاعت از غير خدا گرفتار شرك مى شوند.(158) ودر روايات ديگرى مى خوانيم كه مراد از شرك در اين آيه، شرك نعمت است. مثل اينكه انسان بگويد فلانى كار مرا سرو سامان داد، اگر فلانى نبود نابود شده بودم و امثال آن.(159) ----- 156) تفسير نمونه. 157) سفينةالبحار، ج 1، ص 697. 158) كافى،ج 2،ص 292. 159) تفسير نمونه. - ايمان، مراتبى دارد و ايمان خالص كه هيچ گونه شركى در آن نباشد كم است. «و ما يؤمن... الا و هم مشركون» نشانه هاى مؤمن مخلص . در انفاق: «لانريد منكم جزاء و لاشكوراً»(160) از كسى توقع پاداش و تشكر ندارد. . در عبادت: «و لا يشرك بعبادة ربّه احداً»(161) جز خداوند كسى را بندگى نمى كند. . در تبليغ: «إن اجرى الاّ على اللَّه»(162) به غير خداوند از كسى پاداش نمى خواهد. . در ازدواج: «ان يكونوا فقراء يغنهم اللَّه من فضله»(163) از فقر نمى هراسد و با توكل به وعده خدا ازدواج مى كند. . در برخورد با مردم: «قل اللَّه ثم ذرهم»(164) جز رضاى او همه چيز را كنار مى گذارد. . در جنگ وبرخورد با دشمن: «و لايخشون احداً الا اللَّه»(165) از كسى به جز خداوند نمى هراسد. . در مهرورزى و محبّت: «والّذين آمنوا اشدّ حبّاً للَّه»(166) هيچ كس را به اندازه خداوند دوست نمى دارد. . در تجارت وكسب وكار: «رجال لاتلهيهم تجارة و لابيع عن ذكراللَّه»(167) از ياد خداوند غافل نمى شود. نشانه هاى مؤمن مشرك . عزّت را از ديگران آرزو مى كند: «أيبتغون عندهم العزّة»(168) . در عمل: «خلطوا عملاً صالحاً وآخر سيّئاً»(169) كار شايسته را با ناشايست مى آميزد. . در برخورد باديگران: «كلّ حزب بما لديهم فرحون»(170) دچار تعصّبات حزبى و گروهى مى شود. . در عبادت: «الّذين هم عن صلاتهم ساهون . الّذين هم يرائون»(171) بى توجّهى و رياكارى مى كند. . در جنگ و نبرد: «يخشون النّاس كخشية اللَّه»(172) از مردم مى ترسد. . در تجارت وامور دنيوى: «اَلْهاكم التَّكاثُر»(173) افزون طلبى، او را سرگرم مى كند. . در انتخاب دين و دنيا: «و اذا رأوا تجارة او لهواً انفضّوا اليها و تركوك قائماً»(174) دنيا را مى گيرند و پيامبر را تنها مى گذارند. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۰۸ یوسف دعوت کنندگان به قله‌های بلند توحید ✍دعوت كننده به توحيد با توده مردم فرق دارد، همان گونه كه در دو آيه قبل گفتيم توده ى مردم غالباً ايمانشان آلوده به شرك است؛ «و ما يؤمن اكثرهم باللَّه الاّ و هم مشركون» امّا مبلغ آسمانى بايد بتواند بگويد: «و ما انا من المشركين» - راه انبيا، روشن و در معرض شناخت وديد همگان است. «هذه سبيلى» - پيمايندگان راه حقّ بايد مواضع خود را با صراحت و بدون ترس بيان و اعلام كنند. «هذه سبيلى»* - دعوت رهبر بايد به سوى خدا باشد، نه به سوى خود. «ادعوا الى اللَّه» - رهبر بايد بصيرت كامل داشته باشد. «على بصيرة» - مردم را چشم بسته و بدون آگاهى نبايد به انجام كارى ترغيب كرد. «على بصيرة»* - پيروان پيامبر بايد هر كدام مبلغى باشند كه با بصيرت و آگاهى مردم را به سوى خدا دعوت كنند. «ادعوا الى اللَّه... اَنَا و من اتّبعنى» - محور تبليغ، تنزيه خداوند از هرگونه شرك وشريك است. «سبحان اللَّه» - مبلّغان دينى بايد افرادى خالص ومخلص باشند. «ما أنا من المشركين» - توحيد ونفى شرك، اساس دين اسلام مى باشد. «ادعوا الى اللَّه، ما أنا من المشركين» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
مردم ایران باستان به احترام «اهورامزدا» و «مهر» دور هم جمع می‌شدند و به خوردن، نوشیدن و شادمانی می‌پرداختند. سفره‌ای به نام «میَزد» (به‌معنای میزبانی) در این شب پهن می‌کردند که در آن میوه‌های فصل و خشکبار و آجیل وجود داشت که در اصطلاح زرتشتیان، «لُرک» (Lork) گفته می‌شود. وسایل نیایش نظیر بخوردان، آتشدان، عطردان و... نیز در این سفره قرار می‌گرفت. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
یلدا یعنی یادمان باشد که زندگی آن قدر کوتاه است که یک دقیقه بیشتر با هم بودن را باید جشن گرفت. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀  ☘  🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
904_58253276110322.mp3
331.1K
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 🎧  🍀  🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۲ رعد _آسمانی آياتى در قرآن برنگهدارى آسمان ها (وزمين) توسط خدا دلالت مى كند، از جمله: الف: آيه فوق، «اللَّه الّذى رفع السّموات بغير عمد ترونها» ب: «ان اللَّه يمسك السّموات والارض ان تزولا ولئن زالتا ان امسكهما من احد من بعده»(1) همانا خداوند آسمان ها و زمين را از سقوط حفظ مى كند و اگر روى به سقوط نهند، هيچكس جز او نمى تواند آنها را نگهدارد. ج: «و يمسك السّماء ان تقع على الارض الاّ باذنه»(2) و خداوند از سقوط آسمان بر زمين جلوگيرى مى كند. علامه طباطبايى (ره) در تفسيرالميزان مى گويد: مراد از «تفصيل» جدا كردن كرات آسمانى و زمين از يكديگر است، و مشاهده ى اين تفكيك، ما را بر قدرت تفكيك مردم در قيامت آگاه مى سازد. «عَمد» جمع عمود به معناى ستون و پايه است. از حضرت على عليه السلام سؤال شد كه خداوند چگونه به حساب همه خلائق مى رسد؟ حضرت فرمودند: همان گونه كه به همه خلايق رزق مى دهد.(3) ----- 1) فاطر، 41. 2) حج، 65. 3) تفسيركبير فخررازى. - آسمان ها بر پايه هايى استوارند. «بغير عمد ترونها» نديدن دليل بر نبودن نيست. امام رضاعليه السلام فرمودند: «فثَمّ عَمَد ولكن لا ترونها»(4) پايه هايى هست، ولى شما آنها را نمى بينيد. - خورشيد نيز در حال حركت است. «كلّ يجرى» - كرات آسمانى در مقدار حركت خود، زمان بندى شده اند. «اجل مسمّىً» - هستى تحت تدبير الهى است. «يدبّر» - دست خداوند در تفصيل آيات باز است. (چه تفصيل آيات تشريعى و چه تفصيل آيات تكوينى) «يفصّل الآيات» - نظام هستى، هدفدار است. «يجرى لاجل - لعلكم بلقاء ربّكم توقنون» آفرينش جهان بدون معاد، كارى لغو و بيهوده است. - دليل بر معاد، همان دليل توحيد است. خدايى كه مى آفريند وتدبير و... مى كند، قيامت را هم برپا خواهد كرد.«رفع، استوى، يدبر،... بلقاء ربّكم توقنون» ----- 4) بحار، ج 60، ص 79. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۴ رعد دو نکته مهم در مورد گیاهان آيه قبل درباره ى آسمان ها بود واين آيه در مورد زمين ونعمت هاى زمينى است. «رواسى» جمع «راسيه» به معناى ثبوت است و از اينرو به كوه هاى ثابت و استوار رواسى مى گويند. «زوج» و «زوجان» هر دو به معناى نر و ماده است. گرچه «لينه» دانشمند گياه شناس، در قرن 18 موفق به كشف قانون زوجيّت گياهان شد، امّا اسلام در هزار و چند صد سال قبل به اين نكته اشاره كرده است. البتّه مردم مسئله ى نر و ماده را در بعضى گياهان مثل خرما، فهميده بودند، ولى عموميّت زوجيّت از طريق قرآن اعلام شد. نر و ماده در گياهان، گاهى در يك درخت يا شكوفه و گاهى در دو درخت يا دو شكوفه است.(5) جمله «مدّ الارض» شايد به بيرون كشيده شدن زمين از زير آب اشاره دارد كه در روايات به نام «دَحْو الارض» آمده است. اين احتمال با نظريه زمين شناسان امروزى كه مى گويند: زمين ابتدا در زير آب قرار داشته، مطابقت دارد. واللَّه العالم نظام آفرينش بر اساس زوجيّت است: الف: زوجيّت در نباتات؛ «وانبتت من كلّ زوج بهيج»(6) ب: زوجيّت در حيوانات؛ «و من الانعام ازواجاً»(7) ج: زوجيّت در انسان؛ «خلق لكم من انفسكم ازواجاً»(8) د: زوجيّت در همه چيز؛ «و من كلّ شى ءٍ خلقنا زوجين»(9) - گستردگى زمين، حكيمانه و با تدبير انجام گرفته است. «مدّ الارض» (گستردگى زمين و وجود كوهها در آن، باعث حفظ تعادل زمين و عامل بهره مندى انسان هاست، زيرا كه اگر تمام زمين مسطح يا كوهستانى بود، امكان زندگانى وجود نداشت.) - كوهها، منبع ذخيره آب و نهرها وسيله ى توزيع آب و هر دو زمينه ساز زندگى انسان ها هستند. «رواسى و انهاراً» - توالى و تبادل شب و روز، عامل زندگى است. «يغشى الّيل النّهار» (وگرنه يا همه چيز در اثر حرارت مى سوخت و يا بواسطه ى عدم نور و حرارت پژمرده مى شد و يخ مى زد.) - جهان طبيعت، كلاس درس است نه خانه غفلت. «لقوم يتفكّرون» - زمين، قطعاتى مجاور يكديگر است كه هر قطعه اى استعداد خاص خود را داراست. «قطع مجاورات» - تنوع ميوه ها با رنگ، مزه، بو و شكل هاى مختلف، همه از نشانه هاى قدرت الهى است. «لاياتٍ» - تنوع ميوه ها با اراده و خواست خداوند است وگرنه يك آب، يك نوع مزه بيشتر ندارد. «يُسقى بماءٍ واحد» - همجوارى، دليل يكسانى نيست. ملاك برترى، بهره دهى بيشتر است. «متجاورات - نفضّل فى الاُكل» - انديشمندان از خوردنى ها، روح ايمان خود را نيز تقويت واشباع مى كنند در حالى كه ديگران، تنها به پركردن شكم خود اكتفا مى نمايند. «لايات لقوم يعقلون» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
مازندران شب یلدا که به زبان محلی مردم مازندران، «چله شو» گفته می‌شود؛ شامل تدارکات خاصی مثل خانه‌تکانی، پاک کردن برنج و دانه کردن انار است که از چند روز قبل آغاز می‌شود و اهمیت این مراسم به‌حدی است که اگر خانواده‌ای تدارکی برای شام نداشته باشد، امری بدشگون به حساب می‌آید. مازندرانی‌ها برای شام یلدا، سبزی پلو با مرغ، ماهی یا اردک، فسنجان با اردک یا مرغ و نیز کوکو سبزی تدارک می‌بینند. انار، میوه، آجیل، تخم بو داده هندوانه و کدو، گندم برشته، کدو حلوایی پخته با دارچین و عسل، از خوراکی‌های این شب هستند. شب‌نشینی هم از مهم‌ترین آداب شب یلدا در مازندران است. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
آذربایجان خانواده‌های آذربایجان در این شب معمولا در منزل یکی از بزرگان فامیل دور هم جمع می‌شود و ضمن خوردن غذاهای لذیذی مثل کوفته، خشیل و آش، میوه‌های سرخی همچون هندوانه و انار و همین طور مرکبات را نوش جان می‌کنند. خشکبارهایی چون کشمش، بادام، سنجد، گندم برشته با شاهدانه، لبو، حلوای گردو و... بخش‌های خوشمزه این شب طولانی را تشکیل می‌دهند. یکی از رسوم شب یلدا این است که در نخستین شب چله‌ تازه‌عروس‌، خانواده داماد به تهیه «خوانچه یا خنچه چله» مشغول می‌شوند و آن را به منزل عروس می‌برند. اکثر مردم آذربایجان «چیلله قارپیزی» یا همان هندوانه چله را در شب یلدا میل می‌کنند؛ چراکه معتقدند خوردن هندوانه باعث می‌شود سوز سرما بر آن‌ها تاثیری نداشته باشد. بزرگ‌تر خانواده با چاقو هندوانه را می‌برد؛ در حالی که می‌گوید «قادا بلامیزی بو گئجه کسدوخ» (بلایای خودمان را امروز بریدیم •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
کردستان در کردستان به شب یلدا «شه‌و زمسان» (شب زمستان) یا «شه‌و چله» (شب چله) می‌گویند. سنندجی‌ها به‌مناسبت این جشن، خربزه‌های کوچکی را در تفاله سرکه می‌اندازند تا با فرارسیدن یلدا، «کالَک تورش» (خربزه ترش) داشته باشند که از مهم‌ترین خوراکی‌های این مراسم است. علاوه بر این، خوشه‌های انگور را از چند ماه قبل در سایه یا زیرزمین از سقف آویزان می‌کنند تا در این شب نوش جان کنند. دلمه برگ مو و کلم، دلمه فلفل سبز و بادمجان، روغن و کره محلی، دوغ، ماست و پیاز سایر اجزای سفره یلدا را تشکیل می‌دهند. مهمانان پس از شام، برش‌هایی از «کالَک ترش» میل می‌کنند تا هم غذایشان هضم شود و هم بتوانند تنقلات متنوع و میوه‌های رنگارنگ شب چله را استفاده کنند. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
جشن شب یلدا فقط به ایران اختصاص ندارد و در کشور‌های مختلف باآداب‌ورسوم متفاوت برگزار می‌شود: حدود ۴۰۰۰سال پیش، مصری‌ها هم‌زمان با یلدا برای ۱۲ روز جشن می‌گرفتند و جنگ و خشونت را کنار می‌گذاشتند. در سوئد و فرانسه این شب را با شب‌زنده‌داری می‌گذراندند. در جنوب روسیه نیز شیرینی‌هایی به‌شکل حیوان و انسان آماده می‌کردند مردم پاکستان علاوه بر دعا و نیایش حمام زمستانی می‌گیرند و پس از تطهیر،غذایی می‌خورند که از شکمبه بز تهیه شده است. مراسمی در کشورهای شرق آسیا وجود دارد که از غروب روز آخر پاییز آغاز می‌شود و تا پاسی از شب ادامه می‌یابد. در این مراسم خانواده‌ها که دور هم جمع شده‌اند، کوفته برنجی می‌ خورند ژاپنی‌ها برای اینکه در زمستان سرما نخورن و نیرو‌های منفی از آن‌ها دور شود، در این روز حمام مرکبات می‌گیرند. مردم کره جنوبی در آخرین روز پاییز غذایی با برنج و لوبیا قرمز می‌خورند.برای دورکردن ارواح خبیث، مایع مخصوصی اطراف خانه خود می‌پاشند در اسکاتلند مراسمی بنام «اولین قدم» برپا می‌شود که شبیه به کاسه‌زنی ایرانی‌ها در ایام نوروز است که شخصی در خانه همسایه‌ها را می‌زند و از آن‌ها هدایایی همچون نمک، نان، پودینگ میوه... می گیرد در پرو، بولیوی و اکوادور مراسمی به‌ نام طناب پیچ کردن خورشید دارند که با رفتن به ارتفاعات، وانمود می‌کنند که خورشید را به سنگ می‌بندند تا روزها بلندتر شود. در غرب آفریقا، جامائیکا، باهاما و بخش‌هایی از ویرجینیا و کارولینا و ویرجینیا، جشنواره جالبی دارند که لباس‌های عجیبی مثل کله گاو، شیطان و فرشته، پیکر اسب و... می‌پوشند و در خیابان‌شادی می‌کنند 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۶ رعد تقاضای عذاب خدا به جای رحمت «مَثُلات» جمع «مثله» عذاب وعقوبتى است كه به انسان روى مى آورد. گاهى عناد و لجاجت به جايى مى رسد كه انسان حاضر است آرزوى هلاكت كند، ولى حقّ را نپذيرد. در قرآن مجيد به نمونه هايى از اين نوع روحيّه ها اشاره شده است، از جمله: كافران مى گفتند: «و اذ قالوا الّلهم اِن كان هذا هوالحقّ من عندك فامطر علينا حجارة من السّماء او ائتنا بعذاب اليم»(12) خدايا! اگر اين قرآن، حقّ و از جانب توست، پس يا از آسمان بر ما سنگ ببار و يا ما را به عذابى دردناك مبتلا نما (كه ما آن را نمى پذيريم). در جاى ديگر آمده: اگر ما اين قرآن را بر غير عرب (عجم) نازل مى كرديم و پيامبر آن را بر مردم قرائت مى فرمود: «ولو نزّلناه على بعض الاعجمين فقرأه عليهم ما كانوا به مؤمنين»(13) ايمان نمى آوردند وآن را نمى پذيرفتند. يا اينكه اهل كتاب به كفّار و بت پرستان مى گفتند: «الم تر الى الّذين اوتوا نصيباً من الكتاب يؤمنون بالجبت و الطاغوت و يقولون للذين كفروا هؤلاء اهدى من الّذين آمنوا سبيلاً»(14) راه شما از راه اسلام بهتر است. در صورتيكه اهل كتاب از مشركان به اسلام نزديكترند، ولى لجاجت، آنها را از ابراز حقّ دور مى داشت. تعجيل عدّه اى از مردم به نزول قهر الهى، مى تواند به واسطه اين دلايل باشد: الف: غفلت و فراموشى تاريخ گذشتگان و باور نكردن و بعيد دانستن قهر الهى. ب: حسادت به داشته هاى ديگران. چنانكه در تاريخ آمده است چون اميرمؤمنان، حضرت على عليه السلام به امامت رسيد، شخصى كه تحمّل اين موضوع را نداشت، آرزوى مرگ كرد كه در شأن نزول سوره معارج بدان اشاره شده است. ج: احساس بريدگى و يأس و به بن بست كامل رسيدن. د: استهزا و عدم قبول و پذيرش، حتّى به قيمت جان دادن. قرآن مى فرمايد: اگر خداوند به جهت گناه و عملكرد بد مردم آنها را فوراً عذاب كند، هيچ كس روى زمين باقى نمى ماند، امّا او از راه لطف، صبر مى كند تا شايد مردم توبه كنند. «ولو يؤاخذ اللَّه النّاس بظلمهم ما ترك عليها من دابّة و لكن يؤخّرهم الى اجل مسمّى...»(15) و آيه «ولو يؤاخذ اللَّه النّاس بما كسبوا ماترك على ظهرها من دابّة...»(16) ----- 12) انفال، 32. 13) شعراء، 198 - 199. 14) نساء، 51. 15) نحل، 61. 16) فاطر، 45. - انسان در اثر لجاجت، چنان سقوط مى كند كه حاضر است نابود شود، ولى حقّ را نپذيرد. «و يستعجلونك بالعذاب» - تاريخ پيشينيان، بهترين الگو ونمونه است. «قدخلت من قبلهم المثلات» - قهر الهى را شوخى نپنداريد و به نمونه هاى گذشته توجّه كنيد. «من قبلهم المثلات» - سنّت خداوند مهلت دادن است و كارى به عجله مردم ندارد. «لذو مغفرة» - راه توبه و بازگشت، براى افراد لجوج نيز باز است. «لذو مغفرة... على ظلمهم» - خداوند، انسان ها را با همه ى بدى هايى كه از آنها سر مى زند باز دوست دارد. «لذو مغفرة للنّاس على ظلمهم» - لطف خداوند بر قهر او مقدم است. «مغفرة - عقاب» - خوف و رجا و بيم و اميد، در كنار هم عامل رشد است. «لذو مغفرة - لشديد العقاب» - قهر ولطف الهى از مقام ربوبيّت اوست. «ربّك لذو مغفرة، ربّك لشديد العقاب»
۷ رعد پیامبر موسس شریعت و امام نگهدارنده آن است - كافران، توقّعات نابجا از خدا و پيامبرش دارند. (آنها خواستار نشانه ها و معجزه هايى بر اساس هوا وهوس خود هستند.) «لولا انزل عليه اية» - انسانِ بهانه جو، لايق خطاب الهى نيست. «انّما انت» خداوند گفتار كفّار را بى جواب گذارده و پيامبر را مخاطب قرار داده است. - تربيت، هم به تهديد نياز دارد و هم به ارشاد. «انمّا انت منذر و لكلّ قوم هاد» - براى جامعه ى جاهل غافل، هشدار بيش از بشارت ضرورت دارد. «انما انت منذر»(18) - كار اصلى پيامبران، ارشاد و انذار است؛ «انما انت منذر» نه برآوردن خواسته هاى بى ربط مردم و عرضه معجزه در هر لحظه و براى هركس. «لولا انزل عليه آية» - با آنكه ديگر پيامبرى مبعوث نمى شود، امّا خداوند حجت خود را بر همه ى مردم تمام مى كند و هرگز زمين از حجت خالى نمى ماند. «و لكلّ قومٍ هاد» - انبيا تنها به مشرق زمين اختصاص نداشته اند. «و لكلّ قوم هادٍ» - در عصر حاضر نيز ما بايد امام يا هادى زنده داشته باشيم. «ولكلّ قوم هاد»(19)
۱۱ رعد محافظان غیر مادی نقش انسان در سعادت فردی و اجتماعی خود «معقبات» جمع «معّقبة» است و حرف «تاء» آن براى تأنيث نيست، بلكه براى مبالغه است. مثل علامة، لذا فاعل «يحفظونه» مذكر آمده است. البتّه مراد از «معقبات» تعقيب انسان نيست تا با «بين يديه» منافات داشته باشد، بلكه منظور، تعاقب و پى درپى آمدن ملائكه شب و روز است. مراد از «امر اللَّه» در اين آيه قهر و عذاب الهى نيست، زيرا معنا ندارد كه فرشتگان انسان را در برابر كيفر الهى حفاظت كنند، بلكه مراد خطرات و حوادث طبيعى است. چون طبيعت مخلوق خداست و آنچه در آن بگذرد نيز به خواست و اراده ى او مى باشد. در آيات و روايات متعدّد از فرشتگانى ياد شده كه مأمور حفظ جان انسان و ثبت كارهاى او هستند و از آنان در برابر خطراتى كه مورد اراده ى حتمى خداوند نيست محافظت مى نمايند. البتّه بنابر مستفاد از روايات، همينكه اراده ى قطعى خداوند رسيد، فرشتگانِ محافظ، مأموريّت حفاظت را رها و انسان را به دست اجل حتمى الهى مى سپارند. بنابراين امر و فرمان خداوند دوگونه است، حتمى و غيرحتمى (قضا و قدر) و فرشتگان فقط انسان را از حوادث غير حتمى حفظ مى كنند، بديهى است كه اين حفاظت باعث سلب اختيار از انسان نمى شود و سرنوشت انسان ها و امتّ ها همچنان در اختيار خود آنهاست. حفاظت فرشتگان هم از جان انسان هاست و هم از اعمال و رفتار آنها «ان عليكم لحافظين - يرسل عليكم حفظة» و هم از ايمان و فكر آنها در برابر انحرافات و وساوس شيطانى، زيرا «يحفظونه» هم شامل روح مى شود و هم شامل جسم. امام سجادعليه السلام با اشاره به اين آيه فرمودند: گناهانى كه نعمت ها را تغيير مى دهند عبارتند از: ظلم به مردم، ناسپاسى خداوند و رها كردن كارهاى خيرى كه انسان به آن عادت كرده است.(21) اين آيه در مورد جوامع بشرى است، نه تك تك افراد انسانى. يعنى جامعه ى صالح، مشمول بركات خداوند و جامعه ى منحرف، گرفتار قهر الهى مى شود. امّا اين قاعده در مورد فرد صالح و انسان ناصالح صادق نيست، زيرا گاهى ممكن است شخصى صالح باشد، ولى بخاطر آزمايش الهى گرفتار مشكلات شود و يا اينكه فردى ناصالح باشد، ولى به جهت مهلت الهى، رها گردد.21) تفسير نورالثقلين. - خداوند انسان را رها نمى گذارد. «له معقبات» - گروهى از فرشتگان الهى، محافظ انسان ها هستند. «له معقبات» - خداوند انسان را از حوادث غير مترقّبه حفظ مى كند، «له معقبات يحفظونه» نه از حوادثى كه با علم وعمد براى خود بوجود مى آورند. «انّ اللَّه لايغيّر مابقوم» - خطرات وحوادث گوناگون، انسان را احاطه كرده است.«من بين يديه ومن خلفه» - خداوند نعمتى را كه عطا فرمايد پس نمى گيرد، مگر آنكه مردم، آن نعمت را ناسپاسى كنند. «انّ اللَّه لايغيّر ما بقوم» - به سراغ شانس و بخت اقبال و فال و نجوم نرويد، سرنوشت شما به دست خودتان است. «حتّى يغيّروا ما بانفسهم» - حفاظت خداوند تا زمانى است كه انسان، كفران نعمت نكند وگرنه از لطف الهى محروم و به حال خود رها خواهد شد. «اذا اراد اللَّه بقوم سوءاً» - برخوردارى از نعمت هاى ظاهرى و بيرونى، وابسته به كمالات نفسانى و حالات درونى است. «حتّى يغيّروا ما بانفسهم» در جاى ديگر مى فرمايد: «و لو انّ اهل القرى آمنوا و اتَّقَوا لفتحنا عليهم بركات من السّماء و الارض...»(22) - اراده ى خداوند بالاتر از همه ى اراده هاست. «اذا اراد اللَّه بقوم سوءاً فلامردّ له» ----- 22) اعراف، 96.