۳۶ ابراهیم
سؤال: چگونه بت ها كه مجسمّه هايى از سنگ وچوب هستند، انسان را گمراه مى كنند؟
پاسخ: اولاً: بت ها هميشه جماد نيستند، گاهى انسان ها و طاغوت ها نيز بت مى شوند. ثانياً: مسأله ى هنر و زيورآلاتى كه همراه بت ها بود جاذبه داشت. ثالثاً: گاهى جهل سبب مى شود كه سنگ و چوب نيز ارزش پيدا كند.
اگر اين آيه را همراه با آيه ى قبل معنا كنيم نتيجه ى خوبى به دست مى آوريم، زيرا در آيه ى قبل ابراهيم گفت: «خدايا! فرندانم را از بت پرستى دور بدار.» در اين آيه مى گويد: «كسى كه موحّد و پيرو من بود از من است» بنابراين، تمام موحدان فرزندان مكتبى ابراهيم هستند. «ملّة ابيكم ابراهيم» همان گونه كه رسول اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: «اَنَا و علّى ابوا هذه الاُمّة»(64) من و على پدران مكتبى اين امّت هستيم. ولى مشرك اگر فرزند پيامبر هم باشد خطاب مى شود: «انّه ليس من اهلك»(65)
حضرت على عليه السلام فرمود: «همانا دوست محمّد كسى است كه خدا را اطاعت كند، گرچه از نظر فاميلى و نَسب دور باشد و دشمن محمّد كسى است كه خدا را نافرمانى كند، گرچه از بستگان پيامبر باشد.(66)
-----
64) بحار، ج 16، 95.
65) هود، 46.
66) بحار، ج 67، ص 25.
- هنرهايى مثل مجسمه سازى مى توانند منشأ انحراف شوند، چنانكه بت ها افراد بسيارى را گمراه كردند. «انّهنّ اضللن»
- ديندارى با شعار نيست، با عمل و پيروى از دستورات است. «تبعنى»
- ميان رهبران آسمانى و مردم مومن، رابطه ى مكتبى برقرار است. «فانّه منّى»
- انبيا حتّى نسبت به مخالفان خود دلسوز بودند و آنان را مأيوس نمى كردند. «مَن عصانى فانّك غفور رحيم»
- مخالفت با دستور پيامبر، مخالفت خداست. «من عصانى فانّك»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳۷ ابراهیم
✍وقتى خداوند در زمان پيرى ابراهيم، اسماعيل را به او عطا كرد، او را فرمان داد كه اين كودك و مادرش را در مكّه اسكان دهد. ابراهيم فرمان الهى را اطاعت نمود و سپس براى آنان دعا كرد.
در روايات مى خوانيم كه امام باقرعليه السلام فرمود: ما اهل بيت رسول اللَّه صلى الله عليه وآله، بقيه ذرّيّه ابراهيم هستيم كه دل هاى مردم به سوى ما گرايش دارد، سپس اين آيه را تلاوت فرمودند: «ربّنا انى اسكنت ... فاجعل افئدة من النّاس»
كعبه در منطقه اى بى آب و علف قرار گرفت تا مردم به واسطه ى آن آزمايش شوند. چنانكه حضرت على عليه السلام در خطبه ى قاصعه چنين بيان فرمود: اگر كعبه در جاى خوش آب و هوايى بود، مردم براى خدا به زيارت آن نمى رفتند.
دعاى انبيا مستجاب است. «و ارزقهم من الّثمرات»، «حَرَماً آمناً يجبى اليه ثمرات كل شى ء»(67) حرمى امن كه همه گونه ثمرات در آن فراهم مى شود. امام باقر عليه السلام فرمود: هر ميوه اى كه در شرق و غرب عالم هست در مكّه يافت مى شود.
-----
67) قصص، 57.
- انتخاب مسكن انبيا بر اساس نماز وعبادت بود. «اسكنت - ليقيموا الصلوة»
- ديندارى، گاهى با آوارگى، هجرت، دورى از خانواده و محروميت از امكانات رفاهى همراه است. «اسكنت من ذريّتى بواد غير زرع»
- كعبه واطراف آن در زمان حضرت ابراهيم نيز محترم و داراى محدوديت و ممنوعيت بوده است. «بيتك المحرّم»
- محور و مقصد حركت ابراهيم نماز است. «ربّنا ليقيموا الصلوة»
- اهل نماز، بايد محبوب باشد. «ليقيموالصلوة فاجعل افئدة من الناس»
- نماز در اديان قبل نيز بوده است. «ليقيمواالصلوة»
- محبوبيّت و گرايش دل ها به دست خداست. «فاجعل افئدة...»
- همه ى مردم لياقت دوست داشتن اولياى خدا را ندارند. «من الناس»
- مردان خدا، دنيا را براى هدفى عالى مى خواهند. «من الثمرات لعلّهم يشكرون»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳۹ ابراهیم
✍اسماعيل و اسحاق، از نعمت هاى ويژه ى خداوند هستند، زيرا:
الف: با دعاى پيامبر خدا ابراهيم به وجود آمدند.
ب: در زمان پيرىِ پدر به دنيا آمدند.
ج: اولاد صالح بودند.
د: سرسلسله ى انبياى بعدى شدند.
ضمناً آنچه مهم است، اولاد صالح است، چه از كنيز باشد و چه از غير آن. (اسماعيل از كنيز و اسحاق از آزاده بود)
- به هنگام ذكر نعمت هاى الهى از خداوند تشكر كنيم. «الحمدللَّه»
- خدا را به خاطر دعاهاى مستجاب شده، شكر كنيم. «انّ ربّى لسميع الدعاء»
- فرزند، هديه الهى است. «وَهَب لى»
- براى اراده و قدرت الهى، هيچ مانعى وجود ندارد. «على الكبر» پيرى مانع فرزنددار شدن نيست.
- هنگام تشكّر از خداوند، نعمت ها را جداگانه ذكر كنيد. «اسماعيل و اسحاق»
- استجابت دعا سنت خداوند است. «انّ ربّى لسميع الدّعاء»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۰ و ۴۱ ابراهیم
✍در آياتى كه تاكنون درباره ى حضرت ابراهيم در اين سوره خوانده ايم، او از خداوند هفت درخواست دارد: امنيّت مكّه، دور ماندن از بت پرستى، توجّه قلوب و افكار مؤمنان نسبت به فرزندان و مكتب او، بهره مند شدن ذريّه ى او از ثمرات، توفيق اقامه ى نماز، قبول شدن دعاها و آمرزش براى خود و والدين و همه ى مؤمنان.
«والد» تنها به پدر واقعى گفته مى شود، ولى «أب» به غير پدر از جمله به عمو و پدرزن نيز گفته مى شود. چون والدين ابراهيم مؤمن بودند، لذا در اين آيه حضرت ابراهيم به والدين خود دعا مى كند، ولى در آيات ديگر كه «أب» بكار رفته و مراد عموى ابراهيم است، به دليل مشرك بودن او، حضرت از او بيزارى مى جويد.
در آيه ى 133 بقره نيز خوانديم كه فرزندان يعقوب در پاسخ پدر كه پرسيده بود: «ما تعبدون من بعدى» پس از من چه چيز را مى پرستيد؟ گفتند: «نعبد الهك و اله آبائك ابراهيم و اسماعيل» ما پروردگار تو و پروردگار پدرانت ابراهيم و اسماعيل را مى پرستيم. با آنكه اسماعيل عموى يعقوب است، ولى به عمو «أب» گفته شده است.
- تكرار «ربّ» در آغاز دعاهاى حضرت ابراهيم، نشانه تأثير آن دراستجابت دعا و يا يكى از آداب آن است. «ربّ اجعلنى»
- براى اقامه ى نماز خود و فرزندانتان، از خداوند استمداد كنيد. «ربّ اجعلنى»
- نماز، محور دعاهاى حضرت ابراهيم است. «ربّنا ليقيموا الصّلاة»، « ربّ اجعلنى مقيم الصّلاة»
- با آنكه رسالت انبيا اقامه ى دين است اما دعا براى اقامه ى نماز به جاى آن، نشانه آن است كه نماز چهره و سيماى تمام نماى دين است. «مقيم الصّلاة»
- اقامه ى نماز، عِدل و همتاى رهبرى است. حضرت ابراهيم در دو مورد عبارت «و من ذريّتى» را بكار برد: يكى درباره ى نماز نسل خود «مقيم الصّلاة و من ذريّتى» و يكى در مورد رهبرى نسل خود هنگامى كه خداوند به ابراهيم فرمود: «انى جاعلك للنّاس اماما قال و من ذريّتى»(68) من تو را امام مردم قرار دادم ابراهيم گفت: پروردگارا ذريّه مرا نيز به اين مقام برسان.
- در دعا هم به خود توجّه كنيد، «واجنبنى - واجعلنى - واغفرلى» و هم به ديگران. «وبنّى - ومن ذريّتى - و لوالدىّ وللمؤمنين»
- انسان، هم بايد به فكر نسل قبل باشد، «ولوالدىّ وللمؤمنين » و هم به فكر نسل بعد. «و من ذريّتى»
- در دعا، به فكر قيامت خود، فرزندان و جامعه باشيد. «يوم يقوم الحساب»
-----
68) بقره، 124.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
986_58664686823066.mp3
2.37M
🎤 #استاد_عزیزی
☘ فرق بین جایگاه مادر و شخصیت مادر
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
🔸منظور از خمس در آمد کسب و کار
✅ هرگاه مکلّف از راه فعّالیّتهای اقتصادی از قبیل تجارت، صنعت، کشاورزی، دریافت حقوق و اجرت، اجارهی ملک و مانند آن، مالی به دست آورد، باید در پایان سال خمسی خمس مقدار مازاد بر مخارج خود و افراد تحت تکفّلش را بپردازد.
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
🛎 متن زیر را با دقت بخوانید🛎
🌼 تعدادی از دوستان که بیشتر آنها از بهزیستی و کمیته امداد حقوق می گیرند ماهانه مبلغ حداقل ۵۰ هزار تومان از همان حقوق اندک بهزیستی کنار گذاشته و به همنوعان خود که احتیاج به کمک دارند وام و یا وام بلاعوض میدهند کسانی در این بین هستند که حتی برای یک میلیون یا دو میلیون وام برای تامین ضروریات زندگی و گاهی درمان لنگ هستند.
دوستانی که توانایی کمک کردن حداقل ماهی ۵۰ هزار تومان را دارند از طریق لینک زیر در روبیکا عضو صندوق قرض الحسنه حضرت عباس ع شوند و دلی را شاد کنند با همین ۵۰ هزار تومان مشکل خیلی از این بچهها حل میشه .
خداوند بزرگ را سپاسگزارم
خداوند بر همه شما طول عمر و زندگی با عزت عطا کند که لبخندی بر لبان دوستان نیازمند مینشانید
☘☘☘☘☘🌸🌸☘☘☘☘☘
https://rubika.ir/joing/GHJFHCHF0AQOQAOXGGHKHIBNISODWBYP
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۲۶۱
🍀 #سوره_ابراهیم
☘ #جزء_۱۳
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
916_58687712285779.mp3
309.9K
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
🎧 #صوت_صفحه_۲۶۱
🍀 #سوره_ابراهیم
☘ #جزء_۱۳
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۲ ابراهیم
سؤال: خداوندى كه عادل است و قدرت دارد، چرا جلو ستمگران را نمى گيرد؟
پاسخ: خداوند هم عادل است و هم قادر و هم به عملكرد ستمگران عالم، لكن تأخير كيفر به پخاطر آن است كه دنيا ظرفيت پاداش يا كيفر كامل را ندارد و سنّت خداوند بر اين است كه بندگانش را مهلت دهد، تا اگر قابليّت داشته باشند توبه كنند و اگر قابل نبودند، در قيامت به حسابشان برسد.
- زود قضاوت نكنيد و خداوند را غافل مپنداريد. «لاتحسبنّ»
- مهلت دادن به ستمگران، نشانه ى غفلت خداوند يا رضايت پروردگار از آنان نيست. «و لا تحسبنّ اللَّه غافلا»
- سنّت خداوند بر مهلت دادن است. «انّما يؤخرهم»
بنابراين در برابر ظالم، نه ساكت شويد و نه مأيوس، به وظيفه خود عمل كنيد كه خداوند در كمين آنهاست.
- كيفر و پاداش الهى، زمان بندى دارد. «ليومٍ»
- روز قيامت، چنان ترس آور و وحشت زاست كه چشم ها خيره مى شود. «تشخص فيه الابصار»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۴ ابراهیم
با توجّه به آيه ى قبل، ابتدا به نظر مى رسد كه اين آيه نيز درباره ى قيامت است، ولى جمله ى «اخّرنا الى اجل قريب نُجب دعوتك ...» بيشتر،اين معنا را به ذهن مى آورد كه آيه درباره ى عذاب الهى در دنياست، زيرا تأخير عذاب و اجابت دعوت خداوند و پيروى از پيامبران، مربوط به دنياست نه قيامت.
در قيامت نيز تقاضاى بازگشت به دنيا وجود دارد كه آيات آن، مكرّر در قرآن آمده از جمله:
الف: «فهل الى خروج من سبيل»(69) آيا براى خارج شدن از هلاكت راهى هست؟
ب: «فارجعنا نعمل صالحا»(70) ما را به دنيا برگردان تا عمل صالحى انجام دهيم.
ج: «ربّنا اخرجنا نعمل صالحا»(71) پروردگارا! ما را از دوزخ خارج كن تا كار خوب انجام دهيم.
-----
69) غافر، 11.
70) سجده، 12.
71) فاطر، 37.
- هشدار وتهديد، از راهها وشيوه هاى تربيت وهدايت گمراهان است. «وانذر»
- هشدارهاى قرآن، مربوط به همه ى مردم است. «انذر الناس»
- مجرمان روزى پشيمان مى شوند، امّا فرصت هاى از دست رفته باز نمى گردد.«اخرّنا...»
- هنگام نزول عذاب الهى، راه فرار وتوبه بسته مى شود. «اولم تكونوا...»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۵ ابراهیم
- بسيارى انسان ها از سرنوشت پيشينيان عبرت نمى گيرند و با آنكه در جاى آنان نشسته اند، همه چيز را فراموش مى كنند. «سكنتم فى مساكن الذين ظلموا»
- خداوند اتمام حجّت مى كند. «الذين ظلموا انفسهم، ضربنا لكم الامثال» (هم عذاب امّت هاى قبلى را بيان مى كند وهم با مثال هاى متعدّد، مسايل را روشن مى سازد.)
- سنّت هاى خدا بر تاريخ وجامعه ثابت وحاكم است. «تبين لكم كيف فعلنا بهم»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۶ ابراهیم
خداوند، هم به نيرنگ آن ها آگاه است و بر آن احاطه ى كامل دارد و هم كيفر آن همه توطئه را خواهد داد و هم مى تواند مكر آن ها را دفع و خنثى كند و يا به خودشان برگرداند.
ممكن است مراد از «جبال»، دين اسلام و پيامبر باشد كه همچون كوه در برابر مكر و حيله ى دشمنان ثابت و پابرجاست.
- ستمگران هرچند صاحب قدرت و قوت باشند اما سرانجام مخذول خداوند خواهند شد. «عنداللَّه مكرهم»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۷ ابراهیم
انتقام گرفتنِ انسان همراه با كينه و تشفّى دل است، ولى انتقام الهى بر اساس عدل و حكمت و تأديب است.
- بايد در لحظه هاى خطر ولغزش، هشدارهاى لازم داده شود. «لاتحسبنّ»
- تأخير در امدادهاى الهى، سبب ترديد شما نشود. «لا تحسبنّ»
- گرچه انسان عقل و فطرت دارد و مشورت هم مى كند، امّا اگر وحى نباشد در فهم و برداشت گرفتار انحراف مى شود. «لاتحسبنّ»
- مهلتى كه خداوند به كفّار و ستمگران مى دهد، بر اساس يك سنّت و حكمت است نه از روى غفلت و تخلّف از وعده ها «فلا تحسبنّ اللَّه مخلف وعده»
- خدايى كه قدرت دارد چرا تخلّف كند؟ «انّ اللَّه عزيز ذو انتقام»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۸ ابراهیم
تغيير و تحوّل زمين در روز قيامت، در آيات متعدّد بيان شده است. در آن روز زمين لرزه ى شديدى ايجاد شود، كوه ها از زمين كنده شود وبه حركت در آيند و مانند پشم و پنبه نرم شوند.(72) روزى كه زمين به صورت قطعه اى صاف و هموار و مسطح درآيد. چنانكه قرآن مى فرمايد: «يسئلونك عن الجبال فقل ينسفها ربّى نسفاً فيذرها قاعا صفصفا»(73) ولى تبديل آسمان ها با خاموش شدن خورشيد و درهم پيچيده شدن آسمان ها انجام مى گيرد. به هر حال، اين نظام موجود پايانى دارد.
-----
72) زلزال، 1.
73) طه،105 - 106.
- تمام خلايق براى رسيدگى به عملكردشان دوباره زنده خواهند شد. «برزوا»
- در قيامت جايى براى رحم و عطوفت بر ستمگران نيست. «القهار»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۹ و ۵۰ و ۵۱ ابراهیم
كسى كه در حال رنج و عذاب است، اگر فرياد ديگران را نيز بشنود، بيشتر زجر مى بيند، چنان كه شادى كردن لذّت دارد و بودنِ در كنار جمعى كه شادمانند لذّتِ بيشترى دارد. به همين خاطر، قرآن مى فرمايد: ما افراد همفكر و هم خط را در يك جا جمع مى كنيم، مجرمان را در دوزخ و نيكان را در بهشت. «والّذين آمنوا ... الحقنا بهم ذريّتهم»(74) و درباره ى اهل دوزخ مى خوانيم: «احشروا الّذين ظلموا و ازواجهم»(75) ستمگران و همسرانشان كه مانند آنان بودند، با هم به دوزخ مى روند. در جاى ديگر مى خوانيم:«فكبكبوا فيها هم و الغاوون»(76) در آن روز عابد همراه با معبود خيالى خود با هم به دوزخ افكنده مى شوند و شايد آيه ى «و اذا النّفوس زُوّجت»(77) نيز همين قرين بودن را بيان كند. (واللَّه العالم)
«اصفاد» جمع «صفود» به «كُنده» گفته مى شود و آن تكّه ى چوب بزرگى است كه به پاى زندانيان مى بندند.
«قطران» مادّه اى است كه از برخى درختان مى گيرند و پس از جوشاندن و سفت كردن آن به بدن شتر مى مالند تا در اثر سوزش زياد، امراض پوستى شتر بهبود يابد. اين مادّه، بدبو و اشتعال زاست.(78)
يكى از عذاب هاى قيامت، بسته شدن مجرمان با غل و زنجير است و اين معنا در چندين آيه ذكر شده است. از جمله: «و ترى المجرمين ... فى الاصفاد» و «خذوه فغلّوه»(79) و «اذ الاغلال فى اعناقهم»(80)
مجرمان با مجرمان، و يا با شياطين، با هم به زنجير كشيده مى شوند. و يا دست هايشان با غل بسته مى شود و يا دست و پاهايشان و يا دست و پا و گردنشان با هم در قيدوبند قرار مى گيرد.«مقرّنين»
-----
74) طور، 21.
75) صافات، 23.
76) شعراء، 94.
77) تكوير، 7.
78) تفسير نمونه.
79) حاقّه، 30.
80) غافر، 71.
- قرآن، قيامت را طورى ترسيم مى كند كه گويى الآن ما آن را مى بينيم.«ترى»
- تحقير و عذاب مجرمان، در ملأ عام است. «وترى المجرمين»
- اگر با ديد تجسّم اعمال بنگريم، شايد به اين نتيجه برسيم كه لباس هايى كه پوشيدن آن ها با دلربايى و تفاخر و اسراف و شهوت انگيزى همراه باشد، به لباس هاى سياه و بدبو و آتش زاى قيامت تبديل مى شود. «سرابيلهم من قطران»
- هيچ يك از مردم بى جزا نمى مانند. «كل نفس»
- هيچ كارى در دنيا بى پاسخ نيست. «ما كسبت»
- كيفر و پاداش الهى، بر اساس عمل خود ماست. «ما كسبت»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۵۲ ابراهیم
آخرين آيه ى سوره ى ابراهيم و اوّلين آيه ى آن، درباره ى نقش قرآن و رسالت آن در هدايت مردم است. در آيه ى اوّل خوانديم: «كتاب انزلناه اليك لتخرج الناس من الظلمات الى النور»و در اين آيه مى خوانيم: «هذا بلاغ للناس...» از طرفى همانگونه كه قرآن بلاغ است پيام رسان آن نيز بلاغ است، چنانكه در آيه ى 54 سوره نور آمده، «ما على الرسول الا البلاغ»
- قرآن مايه ى تبليغ است ومبلّغين بايد مايه ى تبليغى خود را از قرآن بگيرند.«هذا بلاغ»
- قرآن، كتاب توحيد است و از قرآن بايد مُوحّد ساخته شود. «هذا بلاغ ... ليعلموا انّما هو اله واحد»
- ابلاغ به تنهايى كافى نيست، انذار نيز لازم است. (آرى هدفِ تبليغ، انذار است.) «ولينذروا»
- دانستن كافى نيست، توجه و تذكّر نيز لازم است. «ليعلموا ليذكّر»
- اُنس با قرآن، هم معرفت و شناخت و ديد به انسان مى دهد. «ليعلموا» و هم با تذكر و پند، آدمى را به اعمال خير تشويق مى كند. «ليذكّر»
- قرآن، براى عموم مردم ابلاغ است، امّا تنها صاحبان عقل متذكّر مى شوند و از آن پند مى گيرند. «وليذكّر اولوا الالباب» آرى اگر به رهنمودهاى قرآن با جان ودل توجّه كنيم، انسان موّحد و متذكّرى مى شويم. انشاء اللَّه
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
‼️حضور در مجلس معصیت مجلس #شراب حرام است.
مجلس #موسیقی حرام یا #اختلاط_زن_و_مرد مجلس غیبت
🔻 با دو شرط جایز است:
الف) به موسیقی حرام یا غیبت گوش داده نشود یا موجب ارتکاب حرام دیگری نشود.
ب) حضور در مجلس مذکور، نشانه تأیید آن مجلس نباشد.
🔻 نکته
در هر کدام از این مجالس اگر شرایط امر به معروف و نهی از منکر حاکم است، نهی از منکر واجب است؛ اگرچه با خروج از مجلس گناه باشد.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
908_58664683498312.mp3
39.59M
🎤سخنرانی #استاد_عزیزی با موضوع پدر و مادر
☘چه کنیم که در زندگی رضایت والدین را داشته باشیم
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
نکات کلیدی #سوره_حجر
سوره حِجر پانزدهمین سوره است و ۹۹ آیه دارد و از سورههای مکی قرآن است و در جزء ۱۴ جای دارد. دلیل نامگذاری این سوره به نام حِجْر، اشاره به داستان صالح و قوم ثمود در آیات ۸۰ تا ۸۴ آن است که به خاطر حضور در سرزمینی به همین نام اصحاب حجر نامیده میشدند. سوره حجر دربارهٔ مبدأ جهان، معاد، ایمان به خدا، کیفر بدکاران و اهمیت قرآن سخن میگوید. در این سوره به داستان خلقت آدم، سجده ملائکه بر او به جز ابلیس، داستان حضور ملائکه نزد ابراهیم و بشارت آنان به او، عذاب قوم لوط و داستان قوم ثمود اشاره شدهاست. از جمله آیات مشهور سوره حجر آیه نهم است که در آن بر نگهبانی و جلوگیری از تحریف قرآن اشاره شدهاست.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۲۶۲
🍀 #سوره_حجر
☘ #جزء_۱۴
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
968_58779794043600.mp3
933.7K
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
🎧 #صوت_صفحه_۲۶۲
🍀 #سوره_حجر
☘ #جزء_۱۴
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱ و ۲ حجر
در تفسير طبرى و مجمع البيان ذيل آيه 2 حديثى آمده كه در قيامت كفّار به مسلمانان گرفتارِ جهنم، مى گويند: شما نيز مثل ما دوزخى شديد و اسلام شما را نجات نداد. در حالى كه مسلمانان گنهكار بعد از مدّتى تنبيه، نجات مى يابند، ولى كفّار براى هميشه در دوزخ و آتش جهنم ماندنى مى شوند و مى گويند: اى كاش ما هم مسلمان بوديم.
در تاريخ مى خوانيم: قيصر روم با ديدن نامه پيامبراكرم صلى الله عليه وآله قصد ايمان آوردن داشت، امّا گفت جانم در خطر است و حكومت از دستم مى رود.(1)
-----
1) مكاتيب الرسول، ج 1، ص 112.
- با اينكه قرآن مقام بسيار والايى دارد، «تلك» ولى در عين حال دسترسى به آن آسان است، زيرا هم نوشته شده، «كتاب» و هم قابل خواندن است. «قرآن»
- مطالب قرآن روشن است و مرز حقّ و باطل را بيان مى كند. «مبين»
- سرفرازى آينده براى اسلام است و حسرت براى كفّار خواهد بود. «يودّ الّذين كفروا» (كسانى كه امروز اسلام را مسخره مى كنند، در آينده پشيمان خواهند شد و چه بسا كفّارى كه آرزوى اسلام دارند، ولى گرفتار طاغوت ها يا محيط فساد خود هستند)
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳ حجر
مسئله رهاكردن كفّار به حال خود كه از جمله ى «ذرهم» استفاده مى شود، به خاطر سركشى خود آنان است، وگرنه خداوند ابتدا براى هدايت همه ى انسانها، پيامبر فرستاده و كسى را به حال خود رها نكرده است. چنانكه اين مطلب بارها در قرآن مطرح شده است. از جمله: «و نذرهم فى طغيانهم يعمهون»(2)، آنان را رها مى كنيم تا در سركشى خود سردرگم شوند و در جاى ديگر مى فرمايد: «و يمُدّهم فى طغيانهم»(3) آنان را در سركشى كردن مهلت مى دهيم.
انسان به آرزو زنده است و اگر روزى آرزو از انسان گرفته شود از كار و تلاش دست برمى دارد. امّا آرزويى كه در اسلام مورد انتقاد قرار گرفته است، مربوط به موارد ذيل است:
1. آرزوى طولانى، 2. آرزوى بيش از عمل، 3. آرزوى بدون عمل، 4. آرزويى كه انسان را سرگرم كند، 5، آرزوى خير داشتن از كار و افراد بد.
پيامبراكرم صلى الله عليه وآله فرمود: من از دو چيز بر شما مى ترسم؛ يكى پيروى از هوسها كه شما را از حقّ باز دارد و ديگرى آرزوهاى طولانى كه شما را از آخرت غافل نمايد. در دعاى كميل مى خوانيم: آرزوهاى طولانى، انسان را از رسيدن به خيرات محروم مى كند. «و حَبَسنى عن نفعى بُعد آمالى»
-----
2) انعام، 110.
3) بقره، 15.
- در تبليغ و ارشاد وقت خود را صرف نااهلان نكنيد. «ذرهم»
- انسان، گاهى چنان در كفر غوطه ور مى شود كه برهان و هشدار انبيا نيز او را بيدار نمى كند «ذرهم»
- آرزو اگر انسان را غافل كند، نابجاست. «و يُلههم الأمل» (ولى اگر انسان را به كار و تلاش وادار كند خوب است زيرا در قرآن مى خوانيم: «والباقيات الصّالحات خير عند ربّك ثواباً و خير اَمَلاً»(4))
- مهلت الهى را نشانه لطف و رحمت او ندانيم. «ذرهم ... فسوف يعلمون»
(گاهى پزشك به اطرافيان بيمار مى گويد: مريض را رها كنيد و هر چه مى خواهد بخورد به او بدهيد، زيرا كار از كار گذشته است)
-----
4) كهف، 46.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۵ حجر
اَجَل و حوادثى كه پيش مى آيد دو نوع است: حتمى و غيرحتمى. اَجَل غيرحتمى با دعا و صدقه و كارهاى خير قابل تغيير است، امّا اَجَل حتمى قابل تغيير نيست.
- نه تنها افراد بلكه اُمت ها وتاريخ آنان زمان بندى واَجَل دارند. «اجلاً»
- بقا وثبات افراد واُمت ها بدست خداست وانسان در جلو وعقب انداختن برنامه هاى حتمى الهى، نقشى ندارد. «ما تسبق ... و ما يستأخرون»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋