۴۴ ابراهیم
با توجّه به آيه ى قبل، ابتدا به نظر مى رسد كه اين آيه نيز درباره ى قيامت است، ولى جمله ى «اخّرنا الى اجل قريب نُجب دعوتك ...» بيشتر،اين معنا را به ذهن مى آورد كه آيه درباره ى عذاب الهى در دنياست، زيرا تأخير عذاب و اجابت دعوت خداوند و پيروى از پيامبران، مربوط به دنياست نه قيامت.
در قيامت نيز تقاضاى بازگشت به دنيا وجود دارد كه آيات آن، مكرّر در قرآن آمده از جمله:
الف: «فهل الى خروج من سبيل»(69) آيا براى خارج شدن از هلاكت راهى هست؟
ب: «فارجعنا نعمل صالحا»(70) ما را به دنيا برگردان تا عمل صالحى انجام دهيم.
ج: «ربّنا اخرجنا نعمل صالحا»(71) پروردگارا! ما را از دوزخ خارج كن تا كار خوب انجام دهيم.
-----
69) غافر، 11.
70) سجده، 12.
71) فاطر، 37.
- هشدار وتهديد، از راهها وشيوه هاى تربيت وهدايت گمراهان است. «وانذر»
- هشدارهاى قرآن، مربوط به همه ى مردم است. «انذر الناس»
- مجرمان روزى پشيمان مى شوند، امّا فرصت هاى از دست رفته باز نمى گردد.«اخرّنا...»
- هنگام نزول عذاب الهى، راه فرار وتوبه بسته مى شود. «اولم تكونوا...»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۵ ابراهیم
- بسيارى انسان ها از سرنوشت پيشينيان عبرت نمى گيرند و با آنكه در جاى آنان نشسته اند، همه چيز را فراموش مى كنند. «سكنتم فى مساكن الذين ظلموا»
- خداوند اتمام حجّت مى كند. «الذين ظلموا انفسهم، ضربنا لكم الامثال» (هم عذاب امّت هاى قبلى را بيان مى كند وهم با مثال هاى متعدّد، مسايل را روشن مى سازد.)
- سنّت هاى خدا بر تاريخ وجامعه ثابت وحاكم است. «تبين لكم كيف فعلنا بهم»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۶ ابراهیم
خداوند، هم به نيرنگ آن ها آگاه است و بر آن احاطه ى كامل دارد و هم كيفر آن همه توطئه را خواهد داد و هم مى تواند مكر آن ها را دفع و خنثى كند و يا به خودشان برگرداند.
ممكن است مراد از «جبال»، دين اسلام و پيامبر باشد كه همچون كوه در برابر مكر و حيله ى دشمنان ثابت و پابرجاست.
- ستمگران هرچند صاحب قدرت و قوت باشند اما سرانجام مخذول خداوند خواهند شد. «عنداللَّه مكرهم»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۷ ابراهیم
انتقام گرفتنِ انسان همراه با كينه و تشفّى دل است، ولى انتقام الهى بر اساس عدل و حكمت و تأديب است.
- بايد در لحظه هاى خطر ولغزش، هشدارهاى لازم داده شود. «لاتحسبنّ»
- تأخير در امدادهاى الهى، سبب ترديد شما نشود. «لا تحسبنّ»
- گرچه انسان عقل و فطرت دارد و مشورت هم مى كند، امّا اگر وحى نباشد در فهم و برداشت گرفتار انحراف مى شود. «لاتحسبنّ»
- مهلتى كه خداوند به كفّار و ستمگران مى دهد، بر اساس يك سنّت و حكمت است نه از روى غفلت و تخلّف از وعده ها «فلا تحسبنّ اللَّه مخلف وعده»
- خدايى كه قدرت دارد چرا تخلّف كند؟ «انّ اللَّه عزيز ذو انتقام»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۸ ابراهیم
تغيير و تحوّل زمين در روز قيامت، در آيات متعدّد بيان شده است. در آن روز زمين لرزه ى شديدى ايجاد شود، كوه ها از زمين كنده شود وبه حركت در آيند و مانند پشم و پنبه نرم شوند.(72) روزى كه زمين به صورت قطعه اى صاف و هموار و مسطح درآيد. چنانكه قرآن مى فرمايد: «يسئلونك عن الجبال فقل ينسفها ربّى نسفاً فيذرها قاعا صفصفا»(73) ولى تبديل آسمان ها با خاموش شدن خورشيد و درهم پيچيده شدن آسمان ها انجام مى گيرد. به هر حال، اين نظام موجود پايانى دارد.
-----
72) زلزال، 1.
73) طه،105 - 106.
- تمام خلايق براى رسيدگى به عملكردشان دوباره زنده خواهند شد. «برزوا»
- در قيامت جايى براى رحم و عطوفت بر ستمگران نيست. «القهار»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۹ و ۵۰ و ۵۱ ابراهیم
كسى كه در حال رنج و عذاب است، اگر فرياد ديگران را نيز بشنود، بيشتر زجر مى بيند، چنان كه شادى كردن لذّت دارد و بودنِ در كنار جمعى كه شادمانند لذّتِ بيشترى دارد. به همين خاطر، قرآن مى فرمايد: ما افراد همفكر و هم خط را در يك جا جمع مى كنيم، مجرمان را در دوزخ و نيكان را در بهشت. «والّذين آمنوا ... الحقنا بهم ذريّتهم»(74) و درباره ى اهل دوزخ مى خوانيم: «احشروا الّذين ظلموا و ازواجهم»(75) ستمگران و همسرانشان كه مانند آنان بودند، با هم به دوزخ مى روند. در جاى ديگر مى خوانيم:«فكبكبوا فيها هم و الغاوون»(76) در آن روز عابد همراه با معبود خيالى خود با هم به دوزخ افكنده مى شوند و شايد آيه ى «و اذا النّفوس زُوّجت»(77) نيز همين قرين بودن را بيان كند. (واللَّه العالم)
«اصفاد» جمع «صفود» به «كُنده» گفته مى شود و آن تكّه ى چوب بزرگى است كه به پاى زندانيان مى بندند.
«قطران» مادّه اى است كه از برخى درختان مى گيرند و پس از جوشاندن و سفت كردن آن به بدن شتر مى مالند تا در اثر سوزش زياد، امراض پوستى شتر بهبود يابد. اين مادّه، بدبو و اشتعال زاست.(78)
يكى از عذاب هاى قيامت، بسته شدن مجرمان با غل و زنجير است و اين معنا در چندين آيه ذكر شده است. از جمله: «و ترى المجرمين ... فى الاصفاد» و «خذوه فغلّوه»(79) و «اذ الاغلال فى اعناقهم»(80)
مجرمان با مجرمان، و يا با شياطين، با هم به زنجير كشيده مى شوند. و يا دست هايشان با غل بسته مى شود و يا دست و پاهايشان و يا دست و پا و گردنشان با هم در قيدوبند قرار مى گيرد.«مقرّنين»
-----
74) طور، 21.
75) صافات، 23.
76) شعراء، 94.
77) تكوير، 7.
78) تفسير نمونه.
79) حاقّه، 30.
80) غافر، 71.
- قرآن، قيامت را طورى ترسيم مى كند كه گويى الآن ما آن را مى بينيم.«ترى»
- تحقير و عذاب مجرمان، در ملأ عام است. «وترى المجرمين»
- اگر با ديد تجسّم اعمال بنگريم، شايد به اين نتيجه برسيم كه لباس هايى كه پوشيدن آن ها با دلربايى و تفاخر و اسراف و شهوت انگيزى همراه باشد، به لباس هاى سياه و بدبو و آتش زاى قيامت تبديل مى شود. «سرابيلهم من قطران»
- هيچ يك از مردم بى جزا نمى مانند. «كل نفس»
- هيچ كارى در دنيا بى پاسخ نيست. «ما كسبت»
- كيفر و پاداش الهى، بر اساس عمل خود ماست. «ما كسبت»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۵۲ ابراهیم
آخرين آيه ى سوره ى ابراهيم و اوّلين آيه ى آن، درباره ى نقش قرآن و رسالت آن در هدايت مردم است. در آيه ى اوّل خوانديم: «كتاب انزلناه اليك لتخرج الناس من الظلمات الى النور»و در اين آيه مى خوانيم: «هذا بلاغ للناس...» از طرفى همانگونه كه قرآن بلاغ است پيام رسان آن نيز بلاغ است، چنانكه در آيه ى 54 سوره نور آمده، «ما على الرسول الا البلاغ»
- قرآن مايه ى تبليغ است ومبلّغين بايد مايه ى تبليغى خود را از قرآن بگيرند.«هذا بلاغ»
- قرآن، كتاب توحيد است و از قرآن بايد مُوحّد ساخته شود. «هذا بلاغ ... ليعلموا انّما هو اله واحد»
- ابلاغ به تنهايى كافى نيست، انذار نيز لازم است. (آرى هدفِ تبليغ، انذار است.) «ولينذروا»
- دانستن كافى نيست، توجه و تذكّر نيز لازم است. «ليعلموا ليذكّر»
- اُنس با قرآن، هم معرفت و شناخت و ديد به انسان مى دهد. «ليعلموا» و هم با تذكر و پند، آدمى را به اعمال خير تشويق مى كند. «ليذكّر»
- قرآن، براى عموم مردم ابلاغ است، امّا تنها صاحبان عقل متذكّر مى شوند و از آن پند مى گيرند. «وليذكّر اولوا الالباب» آرى اگر به رهنمودهاى قرآن با جان ودل توجّه كنيم، انسان موّحد و متذكّرى مى شويم. انشاء اللَّه
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
‼️حضور در مجلس معصیت مجلس #شراب حرام است.
مجلس #موسیقی حرام یا #اختلاط_زن_و_مرد مجلس غیبت
🔻 با دو شرط جایز است:
الف) به موسیقی حرام یا غیبت گوش داده نشود یا موجب ارتکاب حرام دیگری نشود.
ب) حضور در مجلس مذکور، نشانه تأیید آن مجلس نباشد.
🔻 نکته
در هر کدام از این مجالس اگر شرایط امر به معروف و نهی از منکر حاکم است، نهی از منکر واجب است؛ اگرچه با خروج از مجلس گناه باشد.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
908_58664683498312.mp3
39.59M
🎤سخنرانی #استاد_عزیزی با موضوع پدر و مادر
☘چه کنیم که در زندگی رضایت والدین را داشته باشیم
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
نکات کلیدی #سوره_حجر
سوره حِجر پانزدهمین سوره است و ۹۹ آیه دارد و از سورههای مکی قرآن است و در جزء ۱۴ جای دارد. دلیل نامگذاری این سوره به نام حِجْر، اشاره به داستان صالح و قوم ثمود در آیات ۸۰ تا ۸۴ آن است که به خاطر حضور در سرزمینی به همین نام اصحاب حجر نامیده میشدند. سوره حجر دربارهٔ مبدأ جهان، معاد، ایمان به خدا، کیفر بدکاران و اهمیت قرآن سخن میگوید. در این سوره به داستان خلقت آدم، سجده ملائکه بر او به جز ابلیس، داستان حضور ملائکه نزد ابراهیم و بشارت آنان به او، عذاب قوم لوط و داستان قوم ثمود اشاره شدهاست. از جمله آیات مشهور سوره حجر آیه نهم است که در آن بر نگهبانی و جلوگیری از تحریف قرآن اشاره شدهاست.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۲۶۲
🍀 #سوره_حجر
☘ #جزء_۱۴
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
968_58779794043600.mp3
933.7K
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
🎧 #صوت_صفحه_۲۶۲
🍀 #سوره_حجر
☘ #جزء_۱۴
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱ و ۲ حجر
در تفسير طبرى و مجمع البيان ذيل آيه 2 حديثى آمده كه در قيامت كفّار به مسلمانان گرفتارِ جهنم، مى گويند: شما نيز مثل ما دوزخى شديد و اسلام شما را نجات نداد. در حالى كه مسلمانان گنهكار بعد از مدّتى تنبيه، نجات مى يابند، ولى كفّار براى هميشه در دوزخ و آتش جهنم ماندنى مى شوند و مى گويند: اى كاش ما هم مسلمان بوديم.
در تاريخ مى خوانيم: قيصر روم با ديدن نامه پيامبراكرم صلى الله عليه وآله قصد ايمان آوردن داشت، امّا گفت جانم در خطر است و حكومت از دستم مى رود.(1)
-----
1) مكاتيب الرسول، ج 1، ص 112.
- با اينكه قرآن مقام بسيار والايى دارد، «تلك» ولى در عين حال دسترسى به آن آسان است، زيرا هم نوشته شده، «كتاب» و هم قابل خواندن است. «قرآن»
- مطالب قرآن روشن است و مرز حقّ و باطل را بيان مى كند. «مبين»
- سرفرازى آينده براى اسلام است و حسرت براى كفّار خواهد بود. «يودّ الّذين كفروا» (كسانى كه امروز اسلام را مسخره مى كنند، در آينده پشيمان خواهند شد و چه بسا كفّارى كه آرزوى اسلام دارند، ولى گرفتار طاغوت ها يا محيط فساد خود هستند)
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳ حجر
مسئله رهاكردن كفّار به حال خود كه از جمله ى «ذرهم» استفاده مى شود، به خاطر سركشى خود آنان است، وگرنه خداوند ابتدا براى هدايت همه ى انسانها، پيامبر فرستاده و كسى را به حال خود رها نكرده است. چنانكه اين مطلب بارها در قرآن مطرح شده است. از جمله: «و نذرهم فى طغيانهم يعمهون»(2)، آنان را رها مى كنيم تا در سركشى خود سردرگم شوند و در جاى ديگر مى فرمايد: «و يمُدّهم فى طغيانهم»(3) آنان را در سركشى كردن مهلت مى دهيم.
انسان به آرزو زنده است و اگر روزى آرزو از انسان گرفته شود از كار و تلاش دست برمى دارد. امّا آرزويى كه در اسلام مورد انتقاد قرار گرفته است، مربوط به موارد ذيل است:
1. آرزوى طولانى، 2. آرزوى بيش از عمل، 3. آرزوى بدون عمل، 4. آرزويى كه انسان را سرگرم كند، 5، آرزوى خير داشتن از كار و افراد بد.
پيامبراكرم صلى الله عليه وآله فرمود: من از دو چيز بر شما مى ترسم؛ يكى پيروى از هوسها كه شما را از حقّ باز دارد و ديگرى آرزوهاى طولانى كه شما را از آخرت غافل نمايد. در دعاى كميل مى خوانيم: آرزوهاى طولانى، انسان را از رسيدن به خيرات محروم مى كند. «و حَبَسنى عن نفعى بُعد آمالى»
-----
2) انعام، 110.
3) بقره، 15.
- در تبليغ و ارشاد وقت خود را صرف نااهلان نكنيد. «ذرهم»
- انسان، گاهى چنان در كفر غوطه ور مى شود كه برهان و هشدار انبيا نيز او را بيدار نمى كند «ذرهم»
- آرزو اگر انسان را غافل كند، نابجاست. «و يُلههم الأمل» (ولى اگر انسان را به كار و تلاش وادار كند خوب است زيرا در قرآن مى خوانيم: «والباقيات الصّالحات خير عند ربّك ثواباً و خير اَمَلاً»(4))
- مهلت الهى را نشانه لطف و رحمت او ندانيم. «ذرهم ... فسوف يعلمون»
(گاهى پزشك به اطرافيان بيمار مى گويد: مريض را رها كنيد و هر چه مى خواهد بخورد به او بدهيد، زيرا كار از كار گذشته است)
-----
4) كهف، 46.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۵ حجر
اَجَل و حوادثى كه پيش مى آيد دو نوع است: حتمى و غيرحتمى. اَجَل غيرحتمى با دعا و صدقه و كارهاى خير قابل تغيير است، امّا اَجَل حتمى قابل تغيير نيست.
- نه تنها افراد بلكه اُمت ها وتاريخ آنان زمان بندى واَجَل دارند. «اجلاً»
- بقا وثبات افراد واُمت ها بدست خداست وانسان در جلو وعقب انداختن برنامه هاى حتمى الهى، نقشى ندارد. «ما تسبق ... و ما يستأخرون»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۶ و ۷ حجر
كلمه «مجنون» به معناى بى عقل نيست، بلكه به معناى جن زده است. همانگونه كه كلمه «ديوانه» به معناى ديوزده است و در جاهليت اعتقاد داشتند كه شاعر به خاطر ارتباطى كه با جنّ دارد مى تواند شعر بگويد.
در اين دو آيه تحقير وتمسخر وتهمت وترديد، با انواع تأكيدها براى پيامبر صلى الله عليه وآله از زبان كفار مطرح شده است. «ياايهاالذّى» به جاى «ياايهاالنّبى» يك نوع تحقير است، كلمه «ذكر» با توجه به اينكه كفار به وحى عقيده نداشتند، يك نوع تمسخر است و «مجنون» تهمت است و جمله «ان كنت من الصادقين» نشانه ى ترديد آنان در نبوت است. به علاوه حرف «اِنّ» و حرف لام در جمله «انّك لمجنون» و قالب جمله اسميه، نشانه ى انواع تاكيد در سخن و عقيده انحرافى آنهاست.
- توجّه به معنويات، نزد گروهى ديوانگى است. «انك لمجنون»
- كفار سرچشمه سخنان پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله را كه وحى است قبول نداشتند. لذا به جاى «انزل اللَّه اليك» مى گفتند: «نُزّل عليه»
- كفار، نشانه ى صداقت پيامبر را نزول فرشته مى دانستند، ولى اين بهانه اى بيش نبود. زيرا در جاى ديگر قرآن مى خوانيم: اگر بر فرض ما فرشتگان را بر آنان نازل كنيم و مردگان زنده شوند و با آنان سخن بگويند و در برابر چشمشان همه چيز را حاضر كنيم، باز هم ايمان نمى آورند. «ما كانوا ليؤمنوا»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۸ حجر
از آيات قرآن استفاده مى شود كه هرگاه معجزه اى از انبيا صادر شود و مردم بى اعتنايى كنند، ممكن است قهر الهى نازل شود و ممكن است براى مدتى به آنان مهلت داده شود، لكن هرگاه نوع معجزه و درخواست آن از طرف مردم باشد؛ نظير بيرون آمدن شتر از دل كوه كه از حضرت صالح خواستند و يا نظير فروآمدن غذاى آسمانى كه از حضرت عيسى خواستند، در اين گونه موارد هرگاه مردم تخلف نمايند قهر خدا حتمى و فورى است و ديگر به آنان مهلت داده نمى شود. «و ما كانوا اذاً منظرين»
در آيه قبل كفار با جمله «لو ما تأتينا بالملائكة» از پيامبر عزيز تقاضاى فرود آمدن فرشتگان بر خودشان را داشتند. اين آيه پاسخ مى دهد: كه نزول فرشتگان بر حق است و حق آن است كه فرشته بر افراد لايق نازل شود ونزول فرشته بر افراد نااهل باطل است و ما جز حق انجام نمى دهيم. «ما ننزل الملائكة الا بالحقّ»
- نزول فرشتگان بر اساس هوس اين و آن نيست، بلكه بر اساس حق است. «وما ننزّل الملائكة الاّ بالحق»
- مهلت دادن خدا نيز قانون دارد ودر مواردى كه نوع معجزه با درخواست خود مردم باشد ولى بازهم سركشى نمايند، مهلتى در كار نيست. «كانوا اذاً منظرين»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۹ حجر
در آيه 6 كفّار مى گفتند: معلوم نيست سرچشمه ذكر پيامبر چيست «نزّل عليه» در اين آيه مى فرمايد: شك نكنيد قطعاً خود ما هستيم كه ذكر و قرآن را بر او نازل مى كنيم و همان گونه كه كفّار با تأكيد نسبت جنون مى دادند، خداوند با تأكيد بيشترى نزول قرآن و حفظ آن را به ذات مقدّس خود نسبت مى دهد.
در اين آيه ى كوتاه، شش نوع تأكيد بكار رفته است؛ سه تأكيد براى نزول قرآن كه در كلمات «انّ، نحن، الذكر» نهفته شده و سه تأكيد براى حفظ قرآن از هر نوع تغيير و تحوّل كه در كلمات «انّ، له، لَ» است كه در اصطلاح ادبيات عرب براى اهل فن روشن است.
به گواهى و وعده خدا در اين آيه، هيچ گونه تغيير وتحريفى در قرآن رخ نداده، چنانكه در آيات ديگر نيز اين مطلب آمده است، از جمله آيه 42 فصلت: «لايأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه» هيچگونه باطلى از هيچ طريقى به قرآن راه ندارد. و اگر رواياتى را ديديم كه در آن به تحريف قرآن اشاره اى دارد؛ يا جعلى است كه بايد بر ديوار زد و يا مراد تحريف در معنا وعمل، تفسير به رأى و سليقه و كنارزدن قرآن شناسان اصلى يعنى اهل بيت پيامبرعليهم السلام مى باشد.
علاوه بر وعده خداوند مبنى بر حفاظت از قرآن، مسلمانان از آغاز، قرآن را حفظ كرده ودر نوشتن وحفظ آن جدّى بودند، حتّى آموزش قرآن را مهريه زنان قرار مى دادند، در نمازها مى خواندند و كاتبان وحى افراد متعدّد بودند كه يكى از آنان حضرت على عليه السلام بود وامامان اهل بيت عليهم السلام مردم را به همين قرآن موجود دعوت مى كردند. به علاوه حديث ثقلين از شخص پيامبر كه فرمودند: من دو چيز گرانبها در ميان شما مى گذارم و مى روم؛ يكى قرآن و ديگرى اهلبيتم، كه اين دو هرگز از هم جدا نمى شوند و اگر شما به هر دو تمسك كنيد، هرگز گمراه نخواهيد شد. گواه ديگرى بر سلامت قرآن است و به راستى مگر مى توان گفت رسالت پيامبر ثابت ولى كتابش متغير است؟!
مصطفى را وعده داد الطاف حق
گر بميرى تو نميرد اين نَسَق
من كتاب و معجزت را حافظم
بيش و كم كن را زقرآن رافضم
در زمينه تحريف نشدن قرآن صدها كتاب و مقاله و تحقيق از سوى بزرگان شيعه تأليف شده است و با كمال تأسّف عقيده به تحريف را به ناحقّ به شيعه نسبت داده اند.
قرآن ذكر است، «نزّلنا الذكر» و اعراض از ذكر و قرآن، انسان را به بدبختى مى كشاند. «و من اعرض عن ذكرى فان له معيشة ضنكا»(5)
قرآن ذكر است و تنها با ذكر خدا دل ها آرام مى گيرد. «الا بذكر اللَّه تطمئن القلوب»(6)
-----
5) طه، 124.
6) رعد، 28.
- قرآن نه از بشر است و نه از فرشته. «انّا نحن»
- قرآن براى هميشه محفوظ است. «لحافظون» (اسم فاعل رمز دوام است)
- يكى از پيشگويى هاى قرآن واز امتيازات اسلام، مصونيت قرآن از تحريف است. «انا له لحافظون»
- قرآن، ذكر است؛ ياد خدا، ياد نعمت ها، ياد تاريخ گذشتگان و ياد قيامت. «الذكر»
- تهمت ها وتحقيرهاى ناروا، بايد محكم و همانند خودشان پاسخ داده شود. «نُزّل عليه الذكر» را بايد با آيه «نحن نزلنا الذكر» پاسخ داد.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۰ و ۱۱ حجر
«شيع» به معناى امّت و گروهى است كه داراى نوعى پيوند و همبستگى مى باشند؛ خواه پيوند در خط حقّ باشد، نظير آيه «و انّ من شيعته لابراهيم»(7) و خواه در خط انحراف. «فرقوا دينهم و كانوا شيعا»(8)
هدف از استهزا؛ يا شكستن اُبهّت انبيا بود تا مردمِ حقّ جو گرد آنان جمع نشوند يا براى جبران ضعف و ناتوانى خودشان در برابر منطق انبيا بود.
و آنچه دستاويز مسخره قرار مى گرفت؛ يا زندگى ساده انبيا يا پيروان محروم آنان ويا شكستن سنّت هاى خرافه اى بود.
-----
7) صافات، 83.
8) انعام، 159.
- در برابر سيل استهزا، بايد افراد را تقويت كرد. «لقد ارسلنا من قبلك»
- توجّه به تاريخ ومشكلات ديگران، تحمّل مشكلات را بر انسان آسان مى كند. «ارسلنا من قبلك»
- هيچ يك از انبيا، از مسخره شدن به دست كفّار، مصون نبوده اند. «ما يأتيهم من رسول» (مبلّغ نبايد با تمسخر مردم، دل سرد شود)
- استهزا، سيره و روش هميشگى كفّار، در برابر انبيا بوده است. «كانوا به يستهزؤن» (حربه ى كسى كه منطق ندارد، استهزا مى باشد)
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۲ و ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ حجر
در چند آيه قبل خوانديم كه كفّار از پيامبراكرم صلى الله عليه وآله درخواست ديدن و آوردن فرشته مى كردند. در آيه 14 اين سوره مى فرمايد: حتّى اگر ما درى از آسمان را به روى آنان باز كنيم و آنان به آسمان بالا روند وملائكه وچيزهاى ديگرى را هم ببينند، باز ايمان نخواهند آورد، زيرا تقاضاى ديدن فرشته تنها يك بهانه است. و شخص لجوج، عروج خود را به آسمان نيز، انكار مى كند.
در آيه 7 سوره ى انعام مى خوانيم: حتى اگر كتابى را در كاغذى از آسمان نازل كنيم و آنان با دست خود آن را بگيرند، باز هم انكار مى كنند و مى گويند اين جز جادو و سحر آشكارى نيست.
بعضى مفسّران مى گويند: «نسلكه» يعنى ما اين تكذيب واستهزا را در دل كفّار نفوذ داديم، نظير آيه «ختم اللَّه على قلوبهم» كه سنگدل شده اند وديگر قابل هدايت نيستند.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
425_58664685474033.mp3
1.29M
🎤 #استاد_عزیزی
☘ اگر میخواهید دوست دختر و یا دوست پسر داشته باشید، به کلیپ بالا گوش بدید
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این یه لوکیشن برفی توی هالیوود نیستاااا، اینجا ایستگاه راهآهن نیشابور خودمونه!🌨😍
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۲۶۳
🍀 #سوره_حجر
☘ #جزء_۱۴
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
909_58844857972117.mp3
329.4K
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
🎧 #صوت_صفحه_۲۶۳
🍀 #سوره_حجر
☘ #جزء_۱۴
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۶ حجر
كلمه «بروج» جمع «بُرج» در اصل به معناى ظهور است و به زنى كه زينت خود را ظاهر مى كند، مى گويند: «تبرجت المرئة» و به قصر و كاخ و ساختمان هاى بلند كه جلوه اى خاص دارد برج گفته مى شود و در اين آيه كرات آسمانى يا منازل آنها به برج تشبيه شده است.
از گردش زمين به دور خورشيد، دائره اى فرضى به نام «منطقة البروج» تشكيل مى شود. اين دايره را دوازده قسمت نموده اند كه مطابق هر قسمتى ستارگانى قرار مى گيرند وبه تناسب شكل آن، مجموعه اى از ستارگان به آن نامگذارى شده است. در فارسى به نام هاى فروردين، ارديبهشت، خرداد، ..... و در عربى به نام حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، ميزان، عقرب، قوس، جدى، دلو و حوت مى باشد.
- كرات آسمانى وحركت آنها در مدارهاى گوناگون، يكى از آثار توحيد و خداشناسى است. «لقد جعلنا»
- آفريده هاى آسمانى نيز حادث هستند. «جعلنا»
- زينت وزيبايى، يك اصل در آفرينش است كه خداوند در خلقت آسمان ها آن را رعايت نموده است. «زيّناها»
- آسمان نيز همچون زمين، براى انسان آفريده شده است. «للناظرين»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۷ و ۱۸ حجر
«استراق» از سرقت و «استراق سمع» به معناى سرقت كلام است.
در تفسير فى ظلال و مراغى مى خوانيم: ما روح آيه را نمى دانيم كه چگونه شيطان خبر دزدى مى كند و چه خبرى را سرقت مى كند، ولى فخررازى و آلوسى در تفاسير خود مى گويند: مراد از آسمان، همين آسمان ظاهر و مراد از شهاب، همين سنگ هاى آسمانى است كه پرتاب و مشتعل مى شود. گرچه بعضى گفته اند: مراد از آسمان، عالم ملكوت است كه شياطين را راهى بر آن نيست.
به هر حال شايد بتوان گفت: در آسمان معنويّت چهره هاى درخشان و الگوها و رهبرانى قرار داديم و حقايق را از وسوسه هاى شيطان حفظ كرديم و هرگاه شيطان صفتى وسوسه اى نمايد، با استدلال ومنطق محكم بر او هجوم آورده و بدعت و التقاط و وسوسه هاى او را با شهاب علم و برهانِ اهل ذكر محو مى كنيم.
- آسمان ها مركز تدبير امور وفرشتگان مدّبران امورند ومراكز تدبير بايد منطقه حفاظتى باشد. «حفظناها»
- شيطان تنها ابليس نيست. «كلّ شيطان»
- شيطان، به خودى خود نمى رود، بايد او را طرد نمود. «رجيم»
- استراق سمع و جاسوسى در امور شرّ كار شيطان است. «من استرق السمع»
- با جاسوس بايد برخوردى سريع و انقلابى كرد. «فاتبعه شهاب»
- هر جا شيطان صفتى يافت شد، روشنگران جامعه بايد با شهاب علم، آنان را دنبال كنند. «فاتبعه شهاب مبين»
- پاسخ وسوسه ها و شيطنت ها بايد بسيار صريح، علنى و فورى باشد. «فاتبعه شهاب مبين» (در سوره صافّات آيه 8 مى خوانيم: «يُقذفون من كلّ جانب» طرد شيطان بايد از همه اطراف باشد وگرنه به شكل ديگر واز راه ديگرى جلوه مى كند)
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۹ و ۲۰ حجر
- يكى از نعمت هاى الهى، گستردگى و مسطح بودن زمين است. «مددنا» (وگرنه كشاورزى و بسيار از تلاش هاى ديگر به سختى انجام مى گرفت)
- گستردگى زمين و پيدايش كوه ها و نباتات، تصادفى نيست. «مَدَنا القينا انبتنا»
- آفريده هاى الهى، براساس ميزان وقانون خاصى آفريده شده اند. «من كل شى موزون»
- زمين آماده رويش هرگونه گياه است. «كل شى ء»
- آفرينش زمين و كوه و نبات براى انسان است. «لكم»
- خداوند، معيشت و رزق همه موجودات را، حتّى آنها كه شما توان تأمين آنرا نداريد به عهده دارد «و من لستم له برازقين»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋