فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ «صدای دلربا»
👤 استاد #رائفی_پور و مرحوم #کافی
🤲 دعای امام زمان در شب ظهور..
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔 @MowoodMahdi
Dua-Al-Ahd.mp3
8.25M
🍀 هر روز و هر دم با #امام_زمان_عهد می بندم
📖 ثواب #تلاوت_دعای عهد را تقدیم به #مهدی_موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم
🤲 #التماس_دعا
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 @MowoodMahdi
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
🍀 #نذر_تلاوت_قرآن
🤲 #التماس_دعا
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 📖هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 @MowoodMahdi
016.mp3
1M
📻 #تلاوت_صوتی صفحه ۱۶ قرآن
💡 #نذر_تلاوت
🎙 با صدای #استاد_پرهیزگار
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔 @MowoodMahdi
📜 تفسیر، نکته، پیام های آیات ۱۰۲ تا ۱۰۵ بقره
🍀 آیه ۱۰۲:
آنچه از روايات استفاده مى شود آن است كه حضرت سليمان عليه السلام براى جلوگيرى از انحراف يا سوء استفاده، دستور داد اوراق ساحران را جمع آورى و نگهدارى كنند. ولى بعد از وفات او گروهى به آن نوشته ها دست يافته و مشغول تعليم و اشاعه سحر در ميان مردم شدند. آنان حتّى معجزات حضرت سليمان را سحر معرّفى كرده و پيامبرى او را منكر شدند. و برخى از بنى اسرائيل نيز به جاى پيروى از تورات به سراغ سحر و جادو رفتند. اين كار چنان شهرت و گسترش يافت كه يهود زمان پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله نيز سليمان را ساحرى زبردست مى دانستند و او را به عنوان پيامبر نمى شناختند!
اين آيه، گناه و انحراف رها كردن تورات و پيروى از شياطين سحرآموز را بيان مى كند كه يهود به جاى تورات از آنچه شياطين در زمان سليمان بر مردم مى خواندند، پيروى مى كردند. آنان براى توجيه كار خويش، نسبت سحر به سليمان نيز مى دادند، در حالى كه سليمان مرد خدا بود و كارش معجزه، و شياطين در جهت مخالف او و كارشان سحر بود.
علاوه بر آنچه گذشت، يهود از منبع ديگرى نيز به سحر دست يافتند. بدين طريق كه خداوند دو فرشته را به نام «هاروت» و «ماروت» به صورت انسان در شهر «بابل» در ميان مردم قرار داد كه روش ابطال و خنثى سازى سحر و جادو را به آنان بياموزند. امّا براى اينكار لازم بود ابتدا آنان را با سحر آشنا سازند. چون انسان تا فرمول تركيبى چيزى را نداند، نمى تواند آنرا خنثى نمايد. لذا فرشته ها، ابتدا طريق سحر و سپس طريقه ابطال آن را مى آموختند و قبل از آموزش با شاگردان خود شرط مى كردند كه از آن سوء استفاده نكنند ومى گفتند: اين كار مايه ى فتنه و آزمايش است، مبادا در مسير مبارزه و خنثى سازى، خودتان گرفتار شويد. امّا يهود از آن آموزش سوء استفاده نموده و از آن براى مقاصد ناشايست بهره بردند و حتّى براى جدايى ميان مرد و همسرش بكار گرفتند.
قرآن در اينجا نكته اى را يادآور مى شود كه جاى دقت و تأمل است. مى فرمايد: ساحر با داشتن علمِ سحر، از دايره ى قدرت الهى خارج نيست و بدون اراده ى خدا قادر به انجام كارى نيست و به كسى نمى تواند ضررى برساند، ولى از آنجايى كه خداوند براى هر چيز اثرى قرار داده است، سحر و جادو نيز مى تواند اثرات سويى داشته باشد كه از آن جمله تأثير آن بر روابط زناشويى و خانوادگى است.
سحر: به فن ظريف و دقيقى گفته مى شود كه امور را از مسير عادّى خود منحرف مى سازد. و گاهى سحر به معنى خدعه، و باطل را در شكل و قالب حقّ آوردن، آمده است.
بابل: نام منطقه اى حدود نجف و كربلاى فعلى بوده است.
✅ پیام آیه:
☆ در حكومت حقّ وزمامدارى حاكم الهى نيز همه ى مردم اصلاح نمى شوند، گروهى كجروى مى كنند.
☆ شياطين، در حكومت سليمان نيز بيكار نمى نشينند و پى درپى القاى سوء مى كنند.
☆ حكومت، با نبوّت منافات ندارد. برخى انبيا حكومت داشته اند.
☆ ساحران براى مقدّس جلوه دادن و توجيه كار خود، سليمان را نيز ساحر معرّفى مى كردند.
☆ خداوند، از مقام انبيا در برابر تهمت ديگران دفاع مى كند.
☆ تعليم وتعلّم واِعمال سحر، در رديف كفر است.
☆ براى مقابله با علوم مضرّ وعقايد انحرافى، آگاهى صالحان از آنها لازم است.
☆ در مقام تعليم، معلّم بايد نسبت به كاربردهاى منفى علوم هشدار دهد.
☆ انسان در بين دو آموزش قرار داد: هم وساوس شيطانى و هم الهامات الهى.
☆ فرشتگان نيز مى توانند معلّم انسان ها شوند.
☆ گاهى علم ودانش، وسيله آزمايش است.
☆ تفرقه انداختن ميان زن و شوهر، كارى شياطينى ودر حدّ كفر است.
☆ دانش وآموزش هميشه مفيد نيست، گاهى مضرّ و زيان آور نيز مى باشد.
☆ سحر وجادو واقعيّت دارد ودر زندگى انسان مؤثّر است.
☆ ساحر دست به كارهايى مى زند، ولى تمام تأثير و تأثرات زير نظر خداست. مى توان از طريق پناه بردن به خداوند و استعاذه و توكّل و دعا و صدقه از توطئه ها نجات يافت.
☆ ساحران شايد به پول و شهرتى برسند، ولى در قيامت بهره اى ندارند.
☆ كسى كه به سراغ تفرقه اندازى و سحر مى رود، انسانيّت خود را از دست مى دهد.در روايات نيز وارد شده كه ساحر، كافر ومجازاتش قتل است.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔 @MowoodMahdi
🍀 آیه ۱۰۳:
«تقوى» تنها به معناى پرهيز از بدى ها نيست، بلكه به معناى مراقبت درباره ى خوبى ها نيز هست. مثلاً در جمله ى «اتّقواالنار» به معنى حفاظت و خودنگهدارى از آتش، و در جمله ى «اتّقواللّه» به معنى مراقبت درباره ى اوامر و نواهى الهى است. چنانكه در آيه «اتّقوا اللَّه و... الارحام» يعنى نسبت به فاميل و خويشان تحفّظ داشته باش.
امام صادق عليه السلام در جواب سؤال از تقوى فرمودند: تقوى همچون مراقبت هنگام عبور از منطقه تيغ زار و پرخار و خاشاك است.
✅ پیام آیه
☆ ايمان به تنهايى كافى نيست، تقوى و مراقبت لازم است.
☆ پاداش هاى الهى، محدوديّت ندارد.
☆ پاداش هاى الهى، قطعى است.
☆ پاداش هاى الهى، از هر چيز بهتر است.
🍀 آیه ۱۰۴:
برخى از مسلمانان براى اينكه سخنان پيامبر را خوب درك كنند، درخواست مى كردند كه آن حضرت با تأنّى و رعايت حال آنان سخن بگويد. اين تقاضا را با كلمه «راعنا» مى گفتند. يعنى مراعاتمان كن. ولى چون اين تعبير در عرف يهود، نوعى دشنام تلقى مى شد،این آيه نازل شد كه بجاى «راعنا» بگوييد: «انظرنا» تا دشمن سوء استفاده نكند.
اين اوّلين آيه از آغاز قرآن است كه با خطاب: «يا ايّها الّذين آمنوا» شروع مى شود. و از اين به بعد بيش از هشتاد مورد وجود دارد كه با همين خطاب آمده است.
راعنا« از ماده ى «رعى» به معنى مهلت دادن است. ولى يهود كلمه ى »راعنا« را از ماده ى «الرعونة» كه به معنى كودنى و حماقت است، مى گرفتند.
✅ پیام آیه:
☆ ممكن است افرادى با حسن نيّت سخن بگويند، ولى بايد بازتاب آنرا نيز در نظر داشته باشند.
☆ دشمن، تمام حركات وحتّى كلمات ما را زير نظر دارد واز هر فرصتى كه بتواند مى خواهد بهره برده وضربه بزند.
☆ بايد در سخن گفتن با بزرگان ومعلّم، ادب در گفتار رعايت شود.
☆ اگر ديگران را سفارش به مراعات ادب مى كنيم، بايد ابتدا خودمان در سخن با مردم، رعايت ادب را بكنيم.
☆ اگر از چيزى نهى مى شود، بايد جايگزين مناسب آن معرّفى شود.
🍀 آیه ۱۰۵:
اين آيه، پرده از كينه توزى و عداوت مشركان و كفّار از يهود و نصارى، نسبت به مؤمنان برمى دارد. آنان حاضر نيستند، ببينند كه مسلمانان صاحب پيامبرى بزرگ و كتابى آسمانى هستند و مى خواهند نداى توحيد را به تمام جهان رسانده و با تمام تبعيضات نژادى و اقليمى و با تمام خرافاتِ مشركان و تحريفاتِ اهل كتاب مبارزه كنند و مانع عوام فريبى بزرگان آنان شوند. خداوند در اين آيه مى فرمايد: لطف و رحمت خداوند طبق اراده ى او به هر كسى كه بخواهد اختصاص مى يابد و كارى به ميل اين و آن ندارد كه آنها دوست داشته باشند يا نه!
✅ پیام آیه:
☆ اراده ى قلبى و روحيّه باطنى دشمن را بشناسيد و هرگز به آنان تمايل پيدا نكنيد.
☆ خيررسانى، از شئون ربوبيّت است.
☆ توكّل به خدا كنيد و از كينه و حسادت دشمن نهراسيد.
☆ حسادت حسود، هيچ اثرى در اراده ى لطف خداوند ندارد.
☆ فضل و رحمت و هدايت خداوند، شامل همه ى اقوام و ملل مى شود و اختصاصى به بنى اسرائيل وگروه خاصّى ندارد.
☆ آنان هرگز دوست ندارند به مسلمانان كمترين خيرى برسد.
چگونه شیعه شدیم (۴-۱) .mp3
29.83M
سلام:
برای پاسخ دادن سؤالات مهدوی نیاز است تاریخ اسلام را بشناسیم،بدانیم که چگونه شیعه شدیم
برای این شناخت حجت السلام حامد کاشانی مجموع سخنرانی در این باره در ۳فصل دارند اما این مجموعه نیاز به تدوین داشت
بنا بر وظیفه این کار انجام شد
دوستانی که تمایل به پیگیری این بحث هستند به کانال زیر مراجعه کنند تا روزانه از این سخنرانی استفاده کنند
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔 @MowoodMahdi
هدایت شده از مصاف کرمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 حواست باشه دچار غرور و خودپسندی نشی!
🔸️چه بسا که شیطان انسان را سالهایی طولانی دعوت به اعمال صالحه کند، به امید آنکه او را مبتلا به عجب و خودپسندی کند و او را ساقط نماید...
👤#استاد_رائفی_پور
🆔️ @masaf_kerman
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
‼️ تصرف در مشاعات آپارتمانی
🔷 س ۸۵۷۳: در قوانین آپارتمان نشینی و تصرف در مشاعات، قانون در برخی از موارد، هرگونه تصرفی را منوط به رای اکثریت نموده است؛ ولو اقلیت ناراضی باشند.
با توجه به قانون نامبرده، در جایی که تصرف در مشاعات موجب رفع خسارت شود مثلا ایزوگام پشت بام خراب شده و برخی به خصوص طبقات پایین حاضر به تعمیر نیستند، آیا رضایت آنها شرط است؟ آیا مبلغ خسارت را هم می شود از اقلیت ناراضی به نسبت دریافت کرد؟
همچنین در جایی که تصرف موجب خسارت نیست؛ ولی ارزش کالای مشاع را بالا می برد مثل نمای ساختمان و گذاشتن راه پله و آسانسور و اکثریت راضی به آن هستند، آیا مخالفت اقلیت تاثیر دارد؟ آیا می شود مبلغ هزینه را به نسبت از اقلیت گرفت؟
✅ ج: اگر قانونی در این زمینه بوده یا شرطی وجود داشته باشد که این تصرفات مطابق آن مجاز باشد، عدم رضایت دیگران تأثیری ندارد و این تصرفات جایز است؛ در غیر این صورت رضایت همه مالکان شرط است.
#قوانین_و_مقررات #قوانین_آپارتمان_نشینی
🆔 @resale_ahkam
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔 @MowoodMahdi
Dua-Al-Ahd.mp3
8.25M
🍀 هر روز و هر دم با #امام_زمان_عهد می بندم
📖 ثواب #تلاوت_دعای عهد را تقدیم به #مهدی_موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم
🤲 #التماس_دعا
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 @MowoodMahdi
017.mp3
1.1M
📻 #تلاوت_صوتی صفحه ۱۷ قرآن
💡 #نذر_تلاوت
🎙 با صدای #استاد_پرهیزگار
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔 @MowoodMahdi
📜 تفسیر آیات ۱۰۶ تا ۱۱۲:
🍀 آیه ۱۰۶:
كلمه «ننسها» از مصدر «انساء» به معناى تأخير انداختن يا حذف كردن است. بدين معنا كه نزول آيه به تأخير افتد و پس از مدّتى نازل شود.
اين آيه در مقام پاسخ به تبليغات سوء يهود است. آنان سؤال مى كردند چرا در اسلام برخى قوانين تغيير پيدا مى كند؟ چرا قبله از بيت المقدّس به كعبه تغيير يافت؟ اگر اوّلى درست بود پس دستور دوّم چيست؟ و اگر دستور دوّم درست است پس اعمال قبلى شما باطل است.
قرآن به اين ايرادها پاسخ مى گويد: ما هيچ حكمى را نسخ نمى كنيم يا آنرا به تأخير نمى اندازيم مگر بهتر از آن يا همانندش را جانشين آن مى سازيم. آنان از اهداف و آثار تربيتى، اجتماعى و سياسى احكام غافل هستند. خداوند در زمان ها و شرايط مختلف و متفاوت، برنامه هاى تكاملى بشر را تغيير مى دهد.
يكى از مصاديق آيه، استمرار امامت در جامعه و جانشينى هر امام به جاى امام قبلى است، چنانكه در حديثى ذيل اين آيه مى خوانيم: هر امامى از دنيا مى رود، امام ديگر جانشين او مى شود
✅ پیام آیه:
- انسان همراه با نيازهاى فطرى و ثابت خويش، گاهى در شرايط خاصّ اجتماعى، اقتصادى، سياسى و نظامى نيز قرار مى گيرد. در اين موارد در كنار قوانين و مقررات واحكام ثابت، بايد دستورالعمل هاى متغير داشته باشد كه از طريق نسخ يا فرمان پيامبر وجانشينان او به مردم ابلاغ شود.
- تغيير احكام، دليل بر شكست طرح قبلى نيست، بلكه نشانه ى توجّه به مسائل جديد وتغييرى حكيمانه است. همانند تغيير كتاب ومعلّم.
- در ظاهر دستورها متغير وانبيا متعدّدند، ولى لطف خدا همواره يكسان است.
- جعل احكام و همچنين تغيير و تأخير آنها، بدست خداست.
- همواره بايد بهتر جايگزين شود، نه پست تر.
- اسلام هرگز بن بست ندارد. بعضى از قوانين، قابل تغيير است.
- تغيير قانون، علاوه بر زمينه هاى گوناگون وپيدا شدن مصالح جديد، نياز به قدرت دارد.
🍀 آیه ۱۰۷:
آنان كه درباره ى تغيير بعضى احكام و دستورات اعتراض و ايراد مى كنند، توجهّ به حاكميّت مطلق خداوند ندارند. حاكميّت خداوند دايمى وذاتى وعمومى است، خداوند مى تواند هرگاه اراده كند، در آفرينش ايجاد تغيير كند؛ مثلاً آب را تلخكند، و يا درختان را خشك سازد و یا...؛ اين نوع تغيير و تحوّل را بنى اسرائيل در طول تاريخ زندگانى خويش بارها ديده است، خشك شدن دريا براى عبور آنان، اژدها شدن عصاى حضرت موسى عليه السلام، شكافته شدن سنگ ها و جارى شدن آب، چگونه است اين همه را با چشم خود ديده اند، ولى اكنون با تغيير مختصرى در احكام و دستورات بهانه گيرى مى كنند؟
✅ پیام آیه:
- حقّ حاكميتِ هميشگى ومطلقِ آسمان ها وزمين، مخصوص خداوند است.
- تغيير قوانين، مخصوص خداوندى است كه حاكميّت آسمان ها وزمين را دارد. لذا شائبه ى هيچ هوس يا ترسى در اين تغييرها نيست.
- راضى كردن ديگران كه بهانه گير و لجوج هستند، براى شما ارزش نباشد، چون غير از خداوند كسى شما را ياورى و سرپرستى نخواهد كرد.
🍀 آیه ۱۰۸:
با توجّه به خود آيه و آنچه از شأن نزول ها برمى آيد، برخى از مسلمانان ضعيف الايمان و بعضى از مشركان، از پيامبر صلى الله عليه وآله تقاضاهاى نامربوط و غير منطقى داشتند، مثلاً تقاضا مى كردند براى ما نامه اى از سوى خداوند بياور! و يا نهرهايى را براى ما جارى ساز. و برخى ديگر همانند بنى اسرائيل مى گفتند: خداوند را آشكارا به ما نشان بده تا با چشم او را ببينيم و به او ايمان بياوريم!
آوردن معجزه و اتمام حجّت، براى صدق دعوت پيامبر لازم است، ولى انجام دادن هر درخواستى، طبق هوس و ميل هر فردى كه از راه مى رسد، درست نيست.
بازگويى مشكلات و تاريخ انبيا، براى دلدارى دادن به پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله است، كه اگر افرادى از تو سؤال و درخواست نامعقول دارند، از انبياى پيشين نيز از همين قبيل درخواست ها مى كردند.
✅ پیام آیه:
- از سؤالات ودرخواست هاى بى جا بپرهيزيد كه گاهى زمينه ساز كفر است.
- خطراتى كه پيروان ديگر اديان را تهديد كرده، مسلمانان را نيز تهديد مى كند.
- از عاقبت و سرانجام ديگران، عبرت بگيريد.
🍀 آیه ۱۰۹:
«عفو» يعنى بخشيدنِ خلاف، «صَفح» يعنى ناديده گرفتنِ خلاف.
دشمن كه در دل آرزوى كفر شما را دارد، در عمل از هيچ توطئه و نقشه اى خوددارى نخواهد كرد. روشهاى اقدام آنها همان طرح سؤالات بى جا، وسوسه ها، القاى شبهات و... مى باشد كه بايد نسبت بدانها هشيار بود.
✅ پیام آیه:
- نسبت به روحيّات وبرنامه هاى دشمنان خود، مواظب باشيد.
- در برخورد با دشمن نيز بايد انصاف داشت.
- شعله ى حسادت، چنان خطرناك است كه بعد از علم و آگاهى نيز فرو نمى نشيند.
- شما با ايمان آوردن به اسلام، عظمت و عزّتى مى يابيد كه دشمنان به شما رشك و حسد مى ورزند و مى خواهند شما به جهل، شرك و تفرقه ى زمان جاهليّت برگرديد.
- با مخالفان نبايد فوراً به خشونت برخورد كرد، گاهى لازم است حتّى با علم به كينه و حسادت آنها، با ايشان مدارا نمود.
- فرمان عفو دشمن، به صورت موقّت و تا زمانى است كه مسلمانان دلسرد و دشمنان جسور نشوند.
- عفو، نشان ضعف نيست.
🍀 آیه ۱۱۰:
بعد از اوّلين خطاب در آيه 104؛ «يا ايها الذين آمنوا»، اين آيه حامل سومين دستور براى مسلمانان است.
در دستور اوّل؛ خداوند رعايت ادب در گفتگو با رسول خدا صلى الله عليه وآله را يادآور شد تا در سخن گفتن مواظب باشند بهانه و دستاويزى براى تمسخر به دست دشمنان و مخالفان ندهند.
دستور دوّم؛ عفو و اغماض از كينه و حسادت اهل كتاب تا زمان صدور دستور جديد بود.
دستور سوّم؛ اقامه نماز و پرداخت زكات است. در زمانى كه مسلمانان در تيررس انواع كينه و حسادت ها بودند و مأمور به عفو و اغماض شده اند، لازم است رابطه ى خودشان را با خداوند از طريق اقامه نماز، و پيوند با محرومان جامعه را از طريق زكات، تقويت نمايند.
✅ پیام آیه:
- معمولاً دستور به نماز همراه با زكات در قرآن آمده است. يعنى ياد خدا بايد همراه با توجّه به خلق خدا باشد.
- اعمال انسان، قبل از خود انسان وارد عرصه قيامت مى شود.
- مقدار كار خير مهم نيست، هركس به هر مقدار مى تواند بايد انجام دهد.
- كارهاى خير، براى قيامت محفوظ مى ماند.
- ايمان به نظارت الهى وپاداش در قيامت، قوى ترين انگيزه عمل صالح مى باشد.
✅ آیه ۱۱۱:
- غرور دينى، باعث شد تا يهود ونصارى خود را نژاد برتر و بهشت را در انحصار خود بدانند.
- امتيازطلبى وخودبرتربينى، آرزويى خام وخيالى واهى است.
- ادّعاى بدون دليل محكوم است.
- هرگونه عقيده اى بايد بر اساس دليل باشد. قرآن، مطالب خود را با دليل بيان كرده است و از مخالفان نيز تقاضاى دليل مى كند.
🍀 آیه ۱۱۲:
آيه علّت ورود در بهشت را، تسليم فرمان خدا و نيكوكار بودن مى داند. يعنى بهشت به ادّعا وشعار به كسى داده نمى شود، بلكه ايمان و عمل صالح لازم است.
✅ پیام آیه:
- براى ورود به بهشت، به جاى خيال و آرزو، هم تسليم خدا بودن و ايمان درونى لازم است و هم عمل صالح بيرونى.
- نيكوكارى بايد سيره ى انسان باشد، نه به صورت موسمى وفصلى.
- پاداش دادن، از شئون ربوبيّت است.
- هر كس خالصانه روى به خدا آورد، هم بهره كامل دارد، و هم از هر نوع دلهره بيمه خواهد بود.
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
🍀 #نذر_تلاوت_قرآن
🤲 #التماس_دعا
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 📖هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 @MowoodMahdi