eitaa logo
مهـــــدی موعـــــود
52 دنبال‌کننده
2هزار عکس
547 ویدیو
30 فایل
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲 🔶 برنامــــــــه این کانال: 🔸هر روز یک صفحه قــــــــرآن 🔸فـــــــرازی از نهــج البلاغــــــــــه 🔸و سخـــــنرانی های مذهــبی 📲 آی دی ارتباط 👇 @mahmoudkavianyzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
Dua-Al-Ahd.mp3
زمان: حجم: 8.25M
🍀 هر روز و هر دم با می بندم 📖 ثواب عهد را تقدیم به علیه سلام و امواتمان می کنیم 🤲 🤲 •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 @MowoodMahdi
020.mp3
زمان: حجم: 1.09M
📻 صفحه ۲۰ قرآن 💡 🎙 با صدای •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔 @MowoodMahdi
📜 تفسیر آیات ۱۲۷ تا ۱۳۴ بقره: 🍀 آیه ۱۲۷: از آيات و روايات متعدّد استفاده مى شود كه خانه كعبه، از زمان حضرت آدم بوده و حضرت ابراهيم عليه السلام آنرا تجديد بنا نموده است. چنانكه آن حضرت در موقع اسكان همسر و فرزندش در سرزمين مكّه مى گويد:خداوندا بعضى از خاندانم را در اين سرزمين خشك و بدون زراعت، در كنار خانه ى تو سكونت دادم. بنابراين در زمان شير خوارگى حضرت اسماعيل عليه السلام نيز اثرى از كعبه وجود داشته است. آيه مورد بحث نيز سخن از بالا بردن پايه هاى خانه بدست ابراهيم عليه السلام است و اين تعبير مى رساند كه اساس خانه كعبه، قبلاً وجود داشته و ابراهيم و اسماعيل عليهما السلام آنرا بالا برده اند. حضرت على عليه السلام نيز مى فرمايد: خداوند تمام مردم را از زمان حضرت آدم تا ابد، با همين كعبه و سنگ هاى آن آزمايش مى نمايد. ابراهيم واسماعيل عليهما السلام در كار مساوى نبودند. در حديث مى خوانيم: ابراهيم بنّايى مى كرد واسماعيل سنگ به دست پدر مى داد. وشايد به سبب همين تفاوت، ميان نام آن دو بزرگوار فاصله گذاشته است. ✅ پیام آیه: - بانيان كارهاى نيك را فراموش نكنيم. - در مسير اهداف الهى، كار بنّايى و كارگرى نيز عبادت است. لذا از خداوند قبولى آنرا مى خواهند. - كار مهم نيست، قبول شدن آن اهميّت دارد. حتّى اگر كعبه بسازيم، ولى مورد قبول خدا قرار نگيرد، ارزش ندارد. - كارهاى خود را در برابر عظمت خداوند، قابل ذكر ندانيم. حضرت ابراهيم نامى از كار و بنايى خود نبرد - در روايات آمده است: از شرايط استجابت و آداب دعا، ستايش خداوند است. ابراهيم عليه السلام دعاى خود را با ستايش پروردگار همراه ساخته است.
🍀 آیه ۱۲۸: با آنكه حضرت ابراهيم واسماعيل هر دو در اجراى فرمان ذبح، عالى ترين درجه تسليم در برابر خدا را به نمايش گذاردند، امّا با اين همه در اين آيه از خداوند مى خواهند كه مارا تسليم فرمان خودت قرارده. گويا از خداوند تسليم بيشتر و يا تداوم روحيّه تسليم را مى خواهند. كسى كه فقط تسليم خدا باشد، نه تسليم عموى بت تراش مى شود و نه در برابر بت ها به زانو مى افتد و نه از طاغوت ها پيروى مى كند. ✅ پیام آیه: - به كمالات امروز خود قانع نشويد، تكامل و تداوم آنرا از خدا بخواهيد. - توجّه به نسل و فرزندان، يك دورنگرى عاقلانه و خداپسندانه است كه حاكى از وسعت نظر و سوز وعشق درونى است وبارها در دعاهاى حضرت ابراهيم آمده است. «ومن ذريّتنا» - راه و روش بندگى را بايد از خدا آموخت وگرنه انسان گرفتار انواع خرافات و انحرافات مى شود. - تا روح تسليم نباشد، بيان احكام سودى نخواهد داشت. - نياز به توبه وبازگشت الطاف الهى، در هر حال وبراى هر مقامى، ارزش است. - يكى از آداب دعا، ستايش پروردگار است كه در اين آيه نيز به چشم مى خورد.در حديث مى خوانيم: رسول اكرم صلى الله عليه وآله هر روز، هفتاد مرتبه استغفار مى نمود، با اينكه او معصوم بود و هيچ گناهى نداشت.
🍀 آیه ۱۲۹: اين آيه، دعايى ديگر از حضرت ابراهيم عليه السلام را بازگو مى كند كه بيانگر عظمت فوق العاده روح، و ترسيم كننده ى سوز و اخلاص درونى اوست. با آنكه خود در حال حيات و از پيامبران برجسته الهى است، براى نسل هاى آينده دعا مى كند كه پروردگارا! در ميان مردم و ذريّه من، پيامبرى از خودشان مبعوث كن. رسول خدا فرمودند: من نتيجه اجابت دعاى پدرم ابراهيم هستم با آنكه در دعاى ابراهيم عليه السلام تعليم بر تزكيه مقدّم شده است، امّا خداوند در اجابت اين دعا، تزكيه را مقدّم داشته تا به ابراهيم هشدار دهد كه تزكيه، با ارزش تر است و تعليم در مرتبه بعدى است. ✅ پیام آیه: - نياز به رهبر آسمانى، از اساسى ترين نيازهاى جامعه بشرى است. آرى، بالا بردن ديوارهاى كعبه بدون حضور رهبر معصوم و الهى، بتخانه اى بيش از آب درنمى آيد. - هدف از بعثت پيامبران، تعليم و تزكيه مردم بر اساس كتاب آسمانى است. - علم ودانش زمانى نتيجه مى دهد كه همراه با بينش و حكمت، و همراه با تزكيه و تقوى باشد
🍀 آیه ۱۳۰ و ۱۳۱ و ۱۳۲: در آيات قبل، گوشه هايى از اهداف و شخصيّت حضرت ابراهيم بيان گرديد. اين آيه با توجّه به تابناكى وپاكى چهره ابراهيم وآئين او مى پرسد، چه كسى جز افراد نادان وسفيه از ابراهيم واهداف او اعراض مى كند؟! آئين او به قدرى ارزش دارد كه پيامبر صلى الله عليه وآله مفتخر است كه راه او راه ابراهيم است. ابراهيم كسى است كه در منطق، مخالف كافر را مبهوت مى كند و در شجاعت يك تنه همه بت ها را مى شكن. قرآن او را حليم معرّفى مى نمايد ودر صبر و توكّل نيز نمونه و سرآمد است تا آنجا كه درون آتش افكنده مى شود بى آنكه واهمه اى داشته باشد. در سخاوت گوساله چاقى را براى مهمانان كباب مى كند. در تسليم، كودك خود را در بيابان بى آب و گياه مكه رها كرده و آنگاه كه او به سن نوجوانى مى رسد، به امر خداوند كارد بر گلوى او مى گذارد. ابراهيم عليه السلام در دعايى از خداوندخواست. خداوند دعاى او را استجابت كرده و مى فرمايد: ابراهيم در آخرت از صالحان است. كسى كه راه ابراهيم را كه براى نسل بشر، مركز امن، رهبر معصوم، رزق فراوان، توفيق اسلام و تسليم، قبول توبه و سعادت از خدا طلب مى كند، رها كرده و به دنبال ديگران برود، سفيه و نادانى بيش نيست!! در فرهنگ قرآن، به افرادى كه حقائق را ناديده انگاشته و كفران نعمت كنند، سفيه گفته مى شود. چنانكه به بنى اسرائيل به جهت بهانه هاى بى موردى كه درباره ى تغيير قبله مى گرفتند، سفيه گفته شده است. امام عليه السلام نقل شده است كه فرمود: كسى كه شراب بخورد، سفيه است. چنين شخصى به جاى نوشيدنى هاى مفيد و حلال، به سراغ آشاميدنى مضرّ و حرام مى رود. آرى، كسانى كه راه حقّ را رها نموده و بى راهه مى روند، سفيه هستند و آن كس كه در انتخاب رهبر و مكتب، قدم درست بردارد عاقل است. ✅ پیام آیه ۱۳۰ و ۱۳۱: - سفيه كسى است كه منطق، مكتب، رهبر و راه حقّ را ناديده گرفته و به دنبال هوسهاى خود يا ديگران رهسپار شود. - دين دارى، خردورزى، واعراض از آن، دليل بى خردى است. - مقامات و الطاف الهى، بدون دليل به كسى واگذار نمى شود. اگر خداوند ابراهيم را برمى گزيند، به خاطر روحيّه ى تسليم پذيرى او در برابر خداست. - فلسفه ى تسليم انسان در برابر خداوند آن است كه او رب العالمين است. - در فكر سلامت عقيده وايمان نسل وفرزندان خود باشيم و در وصاياى خود تنها به جنبه هاى مادّى اكتفا نكنيم. - راه حقّ، همان راه اسلام و تسليم بودن در برابر خداوند است. انبيا همين راه را سفارش مى نمودند. - خداوند در ميان همه راهها، راه دين را براى ما برگزيده است. - حسن عاقبت ومسلمان مردن مهم است. - گرچه زمان ومكان مردن به دست ما نيست، ولى مى توانيم زمينه ى حسنِ عاقبت خود را از طريق عقيده وعمل درست ودعا ودورى از گناه و افراد فاسد، فراهم كنيم. بسيار افرادى كه اهل ايمان بودند، ولى مرتد وكافر شدند.
🍀 آیه ۱۳۳: گروهى از يهود اعتقاد و ادّعا داشتند كه يعقوب هنگام مرگ، فرزندان خود را به دينى كه يهود، با تمام تحريفاتش به آن معتقد بودند، سفارش و توصيه كرده است و آنها بدين سبب به آئين خود پاى بند هستند. خداوند در ردّ اين ادّعا و اعتقاد، آنان را مورد سؤال قرار مى دهد كه آيا شما در هنگام مرگ بر بالين يعقوب حاضر بوده ايد كه اينگونه مى گوييد؟ بلكه او از فرزندان خود اسلام و تسليم در برابر خداوند را خواست، و فرزندان به او وعده دادند كه عبادت و پرستش خداى يگانه و تسليم بودن در برابر او را در پيش گيرند. ✅ پیام آیه: - سخن بايد بر اساس علم وآگاهى باشد. - مرگ به سراغ همه مى آيد، حتّى پيامبران. - حسّاس ترين زمانِ زندگى، لحظه ى مرگ است و حسّاس ترين مسئله، موضوع دين وعقيده و حسّاس ترين مخاطب، نسل انسان است. - موعظه در آستانه ى مرگ، آثار عميقى دارد. - پدران بايد نسبت به آينده ى دينى فرزندان خويش، توجّه داشته باشند. حتّى فرزندان انبيا در معرض خطر بى دينى هستند. - همه انبيا، به عبادت وتسليم در برابر خداوند سفارش مى كردند. - فقط در برابر فرمان خداوند، تسليم شويم.
🍀 آیه ۱۳۴: يكى از اشتباهات بنى اسرائيل اين بود كه به نياكان و پيشينيان خويش، بسيار مباهات و افتخار مى كردند و گمانشان اين بود كه اگر خودشان آلوده باشند، به خاطر كمالات گذشتگانشان، مورد عفو قرار خواهند گرفت. اين آيه به آنان هشدار مى دهد كه شما مسئول اعمال خويش هستيد، همچنان كه آنان مسئول كرده هاى خويش هستند. حضرت على عليه السلام می فرماید: شرافت و بزرگى به همت هاى عالى و بلند است، نه به استخوان هاى پوسيده ى نياكان و گذشتگان. در تاريخ مى بينيم كه افراد در سايه عمل خويش، آينده خود را رقم مى زنند. زن فرعون اهل بهشت مى شود، ولى همسر لوط در اثر بد كردارى، به دورخ رهسپار مى شود. اينها نمونه ى عدالت ونظام حقِ پروردگار است. در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه وآله نقل شده است كه فرمود: اى بنى هاشم، مبادا ساير مردم براى آخرت خود كار كنند، ولى شما به انساب خود دل خوش كنيد. ✅ پیام آیه: - نسبت خويشاوندى، در قيامت كارساز نيست. - آينده هركس وهر جامعه اى، در گرو عمل خود اوست.
📜 فرازی از خطبه ۳نهج البلاغه: سوگند به خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید اگر حضور فراوان بیعت کنندگان نبود.و یاران حجت را بر من تمام نمی‌کردند و اگر خداوند از علما عهد و پیمان نگرفته بود که در برابر شکمبارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان سکوت نکنند مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته و رهایش می‌کردم، آنگاه می‌دیدید دنیای شما نزد من از آب بینی بزغاله‌ای بی‌ارزش‌تر است