📜 ترجمه آیات ۲۶۰ تا ۲۶۴ بقره
🍀 آیه ۲۶۰
و(بياد آور) هنگامى كه ابراهيم گفت: پروردگارا به من نشان بده كه چگونه مردگان را زنده مى كنى؟ فرمود: مگر ايمان نياورده اى؟ عرض كرد: چرا، ولى براى آنكه قلبم آرامش يابد. (خداوند) فرمود: چهار پرنده (طاووس، خروس، كبوتر وكلاغ) ++736%% را برگير وآنها را نزد خود جمع وقطعه قطعه كن (و درهم بياميز) سپس بر هر كوهى قسمتى از آنها را قرار ده، آنگاه پرندگان را بخوان، به سرعت بسوى تو بيايند و بدان كه خداوند تواناى حكيم است.
🍀 آیه ۲۶۱
مثل كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى كنند، همانند بذرى است كه هفت خوشه بروياند و در هر خوشه يكصد دانه باشد و خداوند آنرا براى هر كس بخواهد (و شايستگى داشته باشد،) دو يا چند برابر مى كند و خدا (از نظر قدرت و رحمت) وسيع و (به همه چيز) داناست.
🍀 آیه ۲۶۲
كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى كنند و سپس به دنبال آنچه انفاق كرده اند، منّت نمى گذارند و آزارى نمى رسانند، پاداش آنها برايشان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و نه ترسى دارند و نه غمگين مى شوند.
🍀 آیه ۲۶۳
گفتار پسنديده (با نيازمندان) وگذشت (از تندى آنان)، از بخششى كه بدنبال آن آزارى باشد، بهتر است. و خداوند بى نياز بردبار است.
🍀 آیه ۲۶۴
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! بخشش هاى خود را با منّت وآزار باطل نسازيد، همانند كسى كه مال خود را براى خودنمايى به مردم، انفاق مى كند و ايمان به خدا و روز رستاخيز ندارد. پس مثال او همچون مَثل قطعه سنگ صافى است كه بر روى آن (قشر نازكى از) خاك باشد (و بذرهايى در آن افشانده شود) پس رگبارى به آن رسد (و همه خاك ها و بذرها را بشويد) و آن سنگ را صاف (و خالى از خاك و بذر) رها كند! (رياكاران نيز) از دستاوردشان، هيچ بهره اى نمى برند وخداوند گروه كافران را هدايت نمى كند.
📜 تفسیر آیات ۲۶۰ تا ۲۶۴ بقره
✅ تنها از يگانه ابر مرد تاريخ پس از رسول خدا صلى الله عليه وآله، يعنى على عليه السلام نقل شده است كه فرمود: «لو كشف الغطاء ما ازددت يقيناً» اگر پرده ها كنار روند، بر يقين من افزوده نمى شود. [738] ولى ساير مردمان همه دوست دارند كه شنيده ها و حتّى باورهاى خود را به صورت عينى مشاهده نمايند. چنانكه همه مى دانند قند را از چغندر مى گيرند، ولى دوست دارند چگونگى آن را مشاهده كنند.
در تفاسير آمده است: حضرت ابراهيم از كنار دريايى مى گذشت، مردارى را ديد كه در كنار دريا افتاده و قسمتى از آن در آب و قسمتى ديگر در خشكى است و پرندگان و حيوانات دريايى، صحرايى و هوايى از هر سو آن را طعمه ى خود قرار داده اند. حضرت با خود گفت: اگر اين اتّفاق براى انسان رخ دهد و ذرّاتِ بدن انسان در بين جانداران ديگر پخش شود، در قيامت آنها چگونه يكجا جمع و زنده مى شوند. لذا از خداوند درخواست كرد كه نحوه ى زنده شدن مردگان را مشاهده كند. خداوند نيز با اين نمايش، ابراهيم را به نور يقين واطمينان رهسپار نمود.
✅ سفارش به انفاق و منع از اسراف و تبذير، بهترين راه براى حلّ اختلافات طبقاتى است. همچنان كه پيدايش و گسترش ربا، زمينه ساز و بوجود آورنده ى طبقات است. لذا در قرآن آيات لزوم اتفاق و تحريم ربا در كنار هم آمده است. [739]
هر دانه اى، در هر زمينى، هفت خوشه كه در هر خوشه صد دانه باشد نمى روياند، بلكه بايد دانه، سالم و زمين، مستعد و زمان، مناسب و حفاظت، كامل باشد. همچنين انفاق مال حلال، با قصد قربت، بدون منّت و با شيوه ى نيكو آن همه آثار خواهد داشت.
✅ هدف اسلام از انفاق، تنها سير كردن شكم فقرا نيست، بلكه اين كار زيبا بايد بدست افراد خوب، يا شيوه خوب و همراه با اهداف خوبى باشد.
گاهى انسان گامى براى خدا بر مى دارد و كارى را به نيكى شروع مى كند، ولى به خاطر عوارضى از قبيل غرور يا منّت يا توقّع و يا امثال آن ارزش كار را از بين مى برد. با منّت، اثر انفاق از بين مى رود، چون هدف از انفاق تطهير روح از بخل است، ولى نتيجه ى منّت، آلوده شدن روح مى باشد. منّت گذار، يا در صدد بزرگ كردن خود و تحقير ديگران است و يا مى خواهد نظر مردم را به خود جلب كند كه در هر صورت از اخلاص بدور است. مگر خداوند به خاطر همه ى نعمت هايى كه به ما داده بر ما منّت گذاشته تا ما با بخشيدن جزئى از آن بر خلق او منّت بگذاريم.
در مجمع البيان حديثى روايت شده است كه رسول اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: خداوند در قيامت به منّت گذاران، نگاه لطف آميز نمى كند.
✅ رسول اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: اگر سائلى نزد شما آمد، به يكى از اين دو روش عمل كنيد؛ »بذل يسير او ردّ جميل« [740] يا چيزى كه در توان داريد به او عطا كنيد، يا به طرز شايسته اى او را ردّ نماييد. همچنين فرمود: اگر با مال نمى توانيد به مردم رسيدگى كنيد، با اخلاق برسيد.
✅ اين آيه نيز تشبيهى را با خود دارد و نمايانگر باطن اشخاصى است كه به قصد ريا و تظاهر انفاق مى كنند. ظاهر عمل اينان همچون خاك، نرم ولى باطن آن چون سنگ، سفت است كه قابليّت نفوذ ندارد. به خاطر سفتى و سختى دلهاى سنگين شان، از انفاق خود بهره اى نمى برند.
🌹پیام آیه ۲۶۰ بقره
🌾 در پى آن باشيم كه ايمان و يقين خود را بالا برده تا به مرز اطمينان برسيم. پژوهش و كنجكاوى يك ارزش است. «لِيطمئنّ قلبى»
🌾 ايمان، داراى مراحل و درجاتى است. «ليطمئن قلبى»
🌾 قلب، مركز آرامش است. «ليطمئنّ قلبى»
🌾 معاد، جسمانى است و در قيامت بازگشت روح به همين ذرات بدن خواهد بود. «يأتينك سعياً»
🥖 موضوع آیه ۲۶۱ بقره انفاق است
-★ انفاق، تنها پاداش اخروى ندارد، بلكه سبب رشد وتكامل وجودى خود انسان مى گردد. «مثل الذين ينفقون»
-★ ستايش قرآن از كسانى است كه انفاق سيره ى هميشگى آنان باشد.
-★ انفاق، زمانى ارزشمند است كه در راه خدا باشد. در اسلام اقتصاد از اخلاق جدا نيست. «فى سبيل اللّه»
-★ تشويق و وعده ى پاداش، قوى ترين عامل حركت است. پاداش هفتصد برابر. «واللّه يضاعف»
-★ لطف خداوند، محدوديّت ندارد. «واللّه يضاعف ... واللّه واسعٌ عليم»
-★★ اگر انفاق مال، تا هفتصد برابر قابليّت رشد و نموّ دارد؛ «كمثل حبّة انبتت سبع سنابل فى كلّ سنبلة مأة حبّة» پس حساب كسانى كه در راه خدا جان خود را انفاق مى كنند چه مى تواند باشد؟! «واللّه واسعٌ عليم»
🌻پیام آیه ۲۶۲
🌼 شروع نيكو كافى نيست، اتمام نيكو هم شرط است.
🌻 اسلام حافظ شخصيّت محرومان وفقراست و كوبيدن شخصيّت فقرا از طريق منّت را سبب باطل شدن عمل مى داند.
🌼 اعمال انسان، در يكديگر تأثير دارند، يعنى يك عمل مى تواند عمل ديگر را خنثى كند. انفاق براى درمان فقر است، ولى منّت گذارى آنرا مايه ى درد فقرا مى گرداند.
🌼 خداوند، آينده انفاق كننده را تضمين كرده است.
🌻 كسى كه بدون منّت و آزار وفقط براى خدا انفاق مى كند، از آرامشى الهى برخوردار است.
👌 فقر و نحوه برخورد با فقیر موضوع آیه ۲۶۳ می باشد
🪴 آبرو و شخصيّت فقير، با ارزش تر از حفظ شكم و شخص فقير است.
🪴 فقير را با محبّت و دلسوزى به كار مفيدى كه زندگى او را تأمين كند، راهنمايى كنيد.
🪴 انفاق بايد همراه با اخلاق باشد.
🪴 گفتگوى خوش با فقير، موجب تسكين او و عامل رشد انسان است، در حالى كه صدقه با منّت، هيچكدام را بهمراه ندارد.
🪴 اگر فقيرى بخاطر فشار وتنگدستى، ناروايى گفت او را ببخشيد.
🪴 رعايت عرف جامعه، در سخن و عمل لازم است.
🪴 خداوند آزار رسانى به فقير را پاسخ مى دهد، ولى نه با عجله.
🌸 ریا موضوع ایه ۲۶۴
🌸 منّت گذارى و آزار فقير، پاداش انفاق و صدقات را از بين می برد
🌸 ريا، نشانه عدم ايمان واقعى به پروردگار وقيامت است.
🌸 انفاق مهم نيست، انگيزه و روحيّه ى انفاق كننده مهم است.
🌸 اعمال شخص منّت گذار، رياكار وكافر، تباه است.
🌸 رياكار، عاقبت رسوا مى شود و حوادث، كاشف حقايق است
🌸 رياكار نه تنها از پاداش آخرت محروم است، بلكه رشد روحى را نيز كسب نكرده است.
🌸 منّت گذار ورياكار، در مدار كفر ومورد تهديد قرار مى گيرد.
1_11416218135_۱۶۰۵۲۰۲۴.m4a
13.69M
🎤 سخنرانی #استاد_عزیزی
💿 با موضوع موسیقی غیر هارمونیک
🔍 بررسی تاثیر موسیقی بر روح و روان و ضمیر ناخودآگاه ما
13.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🥀 امنیت کشور مدیون درایت رهبر و شهداست. 🌹
خطبه ۱۳ نهج البلاغه .mp3
2.01M
✏️ جنگ جمل به رهبری عایشه و با حضور طلحه و زبیر بر علیه مولا علی علیه السلام به راه افتاد و دو روز به طول انجامید🔥
👌 طبق پیش بینی مولا علی علیه السلام در این خطبه شهر بصره دو بار در آب غرق شد، یکی در زمان خلافت القادر بالله خلیفه عباسی و دیگری زمان القائم بامرالله.
همان گونه که امام خبر داد تنها قسمت بالای مسجد جامع بصره چون سینه مرغ از روی آب پیدا بود
May 11
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۴۵
🍀 #نذر_تلاوت_قرآن
🤲 #التماس_دعا
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 @MowoodMahdi
045.mp3
1.37M
📻 #تلاوت_صوتی
📖 #صفحه_۴۵ قرآن
💡 #نذر_تلاوت
🎙 با صدای #استاد_پرهیزگار
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔 @MowoodMahdi
📜 ترجمه آیات ۲۶۵ تا ۲۶۹ بقره
🍀 آیه ۲۶۵
و مَثل كسانى كه اموال خود را در طلب رضاى خداوند واستوارى روح خود انفاق مى كنند، همچون مَثل باغى است كه در نقطه اى بلند باشد (واز هواى آزاد بحدّ كافى بهره بگيرد) وباران هاى درشت به آن برسد وميوه ى خود را دو چندان بدهد. واگر باران درشتى نبارد، باران هاى ريز و شبنم (ببارد تا هميشه اين باغ شاداب و پر طراوت باشد.) و خداوند به آنچه انجام مى دهيد بيناست.
🍀آیه ۲۶۶
آيا كسى از شما دوست دارد كه باغى از درختان خرما وانگور داشته كه از زير درختان آن نهرها در جريان وبراى او در آن (باغ) از هر گونه ميوه اى وجود داشته باشد ودر حالى كه به سن پيرى رسيده وفرزندانى (كوچك و) ضيعف دارد، گردبادى همراه با آتش سوزان به آن باغ بوزد و باغ را يكسره بسوزاند. اين چنين خداوند آيات را براى شما بيان مى كند تا شايد انديشه كنيد.
🍀آیه ۲۶۷
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! از پاكيزه ترين چيزهايى كه بدست آورده ايد و از آنچه ما براى شما از زمين رويانيده ايم، انفاق كنيد وبراى انفاق به سراغ قسمت هاى ناپاك (وپست) نرويد، در حالى كه خود شما هم حاضر نيستيد آنها را بپذيريد مگر از روى اغماض (وناچارى) و بدانيد كه خداوند بى نياز و ستوده است.
🍀 آیه ۲۶۸
شيطان (به هنگام انفاق،) شما را از فقر وتهيدستى بيم مى دهد وشما را به فحشا و زشتى ها فرا مى خواند، ولى خداوند از جانب خود به شما وعده ى آمرزش و فزونى مى دهد و خداوند وسعت بخش داناست.
🍀 آیه ۲۶۹
(خداوند) حكمت و بينش را به هر كس بخواهد (وشايسته ببيند) مى دهد و به هركس حكمت داده شود، همانا خيرى فراوان به او داده شده است و جز خردمندان (از اين نكته) متذكّر نمى گردند.
پیام آیه ۲۶۵
- اگر هدف، تحصيل رضاى خداوند ورشد و كمال روحى باشد، كارها بارور مى شود. «ابتغاء مرضات اللّه... فاتت اُكلها ضعفين»
- اخلاص، ساده بدست نمى آيد، بايد به سراغ آن رفت. «ابتغاء مرضاة اللّه»
- كارهاى خالص، همچون مزرعه اى در نقطه اى مرتفع است كه از خرابى سيل محفوظ است. «بربوة اصابها»
- اگر هدف خدا باشد، از جلوه ها و جمال ها هم محروم نمى شويم. مخلصين در جامعه محبوب تر از رياكارانند. «جنّة بربوة» انفاق خالص، همانند مزرعه ى در دامنه كوه وزمين مرتفع است، كه همه مردم آنرا مى بينند واز آن لذّت مى برند.
- مهم تر از امكانات، بهره گيرى از امكانات است. بارانِ ريز يا درشت مهم نيست، مهم آن است كه زمين بتواند آن را جذب كند. «فان لم يصبها وابل فطلّ»
پیام آیه ۲۶۶
- خودت را به جاى ديگران بگذار تا مسائل را خوب درك كنى. «أيَودّ احدكم ...»
- از مثال هاى طبيعيى كه زمان و مكان و عصر و نسل در آن اثر نمى گذارد، استفاده كنيم. «جنّة من نخيل و...»
- منّت و آزار بعد از انفاق، همچون باد سوزانى است بر باغى سرسبز، و آتشى بر بوستانى خرّم. «فاحترقت»
- رشد يافتن، تدريجى است، ولى تخريب و حبط عمل در يك لحظه است. «فاصابها اعصار فيه نار فاحترقت»
- مثال هاى قرآن، براى فكر كردن است. «لعلّكم تتفكّرون»
پیام ۲۶۷
- هدف از انفاق، رهايى از بخل است، نه رهايى از اشياى بى ارزش و نامطلوب. «انفقوا من طيّبات ما كسبتم»
- در انفاق، تفاوتى ميان پول نقد يا كالا نيست. «ما كسبتم... ما اخرجنا»
- بخششِ بادآورده ها مهم نيست، بلكه بخشش از دست رنج، داراى ارزش است. «ما كسبتم»
- در انفاق بايد كرامت محرومان محفوظ بماند. «ولا تيمّموا الخبيث»
- نه تنها از چيزهاى ناپاك و پست انفاق نكنيد، بلكه به فكر آن نيز نيفتيد. «ولاتيمّموا»
- وجدان انسان، بهترين معيار براى شناخت پسنديده و ناپسند است. هر آنچه را مى پسندى كه به تو انفاق كنند، شايسته است كه انفاق كنى و اگر آنرا دوست نمى دارى، شايسته ى انفاق نيست. «لستم باخذيه الا ان تغمضوا»
- هر فرد ثروتمندى احتمال فقير شدن خود را بدهد، شايد روزى دستِ دهنده شما، دستِ گيرنده شد. «آخذيه»
- گرفتن مال نامرغوب، نشانه رضايت فقرا نيست، بلكه نشانه ى استيصال آنان است. «تغمضوا» يعنى شما هم با اغماض وسختى ممكن است چيزى را بگيريد، ولى اين نشانه ى رضايت شما نيست.
- اثر انفاق به خود شما بر مى گردد، وگرنه خداوند غنى و بى نياز است. «ان اللّه غنى حميد»
- غناى الهى همراه با كمالات ومحبوبيّت است. «غنى حميد»
پیام آیه ۲۶۸
- شيطان، انسان را از انفاق اموال مرغوب باز مى دارد. «انفقوا من طيّبات... الشيطان يعدكم الفقر...»
- بخل شما، فقرا را به فساد وفحشا مى كشاند. «يعدكم الفقر ويأمركم بالفحشاء»
- انسان در انتخاب راه خدا يا شيطان، آزاد است. «الشيطان يعدكم... واللّه يعدكم»
- اطرافيانى كه انسان را از انفاق باز مى دارند و از آينده مى ترسانند، ولى نسبت به گناهان تشويق مى نمايند، شيطانند. «الشيطان يعدكم»
- ميان فقر و فحشا، رابطه است. بسيارى از گناهان بخاطر ترس از فقر است. «يعدكم الفقر ويأمركم بالفحشاء»
- انفاق نكردن ويا انفاق از اموال نامرغوب، از نمونه هاى زشتى وفحشا مى باشد. «لا تيمموا الخبيث... الشيطان يعدكم...»
- انفاق، مال را زياد مى كند وسبب آمرزش گناهان است. «انفقوا... اللّه يعدكم مغفرة منه وفضلاً»
- با موانع انفاق و افكار شيطانى، مبارزه كنيد. در برابر ترس از فقر، به ياد فضل و لطف خدا باشيد. «مغفرة منه و فضلاً...»
- هر فكر و توهّمى كه براى شما تنگ نظرى، ترس و اثر منفى بياورد، شيطانى است و هر فكر و الهامى كه براى شما حركت، نشاط و سعه صدر آورد، الهى است. «واللّه يعدكم مغفرة منه و فضلا...»
پیام آیه ۲۶۹
- گرچه مال وثروت خير است، ولى خيرِ كثير، داشتنِ ديد وقدرت تشخيص است. كسانى كه از آن خير انفاق كنند به خير كثير مى رسند. «انفقوا...يؤتى الحكمة»
- شيطان وعده ى فقر، و خداوند وعده ى مغفرت و فضل مى دهد. امّا تشخيص و انتخاب هريك از اين دو راه، حكمت لازم دارد. «يؤتى الحكمة»
- همه ى دنيا متاع قليل است، [747] ولى حكمت خير كثير است. اگر همه امكانات مادّى فداى دست يابى به حكمت و بينش صحيح گردد، ارزش دارد. «فقد اوتى خيراً كثيرا»
- حكمت هديه اى كليدى و مادر همه ى خيرات است. هركه آن را داشت چيزهاى زيادى خواهد داشت. «ومن يؤتى الحكمة فقد اوتى خيراً كثيراً»
- هر كسى به ارزش حكمت پى نمى برد. «مايذّكّر الاّ اولوا الالباب» دنياگرايان بر مال و آمار و محاسبات مادّى تكيه مى كنند و سود و زيان را بر اساس مادّيات مى سنجند، ولى دورانديشان عاقل و راه شناسان انديشمند، از بعد ديگرى محاسبه مى كنند.
خطبه ۱۴ نهج البلاغه .mp3
1.07M
👌 نکته علمی خطبه ۱۴
📜 #نهج_البلاغه
✅ منجمان با رصد کردن دریافتند که دورترین نقطه زمین از معدل و النهار منطقه اوبله (مرکز شهر بصره است)
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔 @MowoodMahdi
زندگی مهدوی استاد عزیزی 13.mp3
33.05M
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔 @MowoodMahdi
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۴۶
🍀 #نذر_تلاوت_قرآن
🤲 #التماس_دعا
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 @MowoodMahdi
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
046.mp3
1.25M
📻 #تلاوت_صوتی
📖 #صفحه_۴۶ قرآن
💡 #نذر_تلاوت
🎙 با صدای #استاد_پرهیزگار
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔 @MowoodMahdi
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
📜 ترجمه آیات ۲۷۰ تا ۲۷۴ بقره
🍀 آیه ۲۷۰
وهر مالى را كه انفاق كرده ايد، يا نذرى را كه نذر كرده ايد، پس قطعاً خداوند آن را مى داند وبراى ستمگران هيچ ياورى نيست.
🍀 آیه ۲۷۱
اگر صدقات را آشكارا بدهيد، پس آن كار خوبى است، ولى اگر آنها را مخفى ساخته وبه نيازمندان بدهيد، پس اين براى شما بهتر است وقسمتى از گناهان شما را مى زدايد و خداوند به آنچه انجام مى دهيد آگاه است.
🍀آیه ۲۷۲
هدايت يافتن آنان بر عهده تو نيست، بلكه خداوند هر كه را بخواهد (و شايسته باشد) هدايت مى كند. وآنچه را از خوبى ها انفاق كنيد، به نفع خودتان است. و جز براى كسب رضاى خدا انفاق نكنيد و (پاداش) آنچه از خوبى ها انفاق كنيد به طور كامل به شما داده خواهد شد و بر شما ستم نخواهد شد.
🍀 آیه ۲۷۳
(انفاق شما بايد) براى نيازمندانى باشد كه در راه خدا محصور شده اند. (به خاطر دين خدا، از وطن آواره و يا در جبهه هاى جهاد هستند.) توان حركت و سفر در زمين را (براى تأمين هزينه زندگى و يا كسب سرمايه براى تجارت) ندارند. از شدّت عفاف و آبرودارى، شخص بى اطلاع آنها را غنى مى پندارد، امّا تو آنها را از سيما و چهره هايشان مى شناسى. آنان هرگز با اصرار از مردم چيزى نمى خواهند. و هر چيز نيكو و خيرى را (به اين افراد) انفاق كنيد، پس قطعاً خداوند به آن آگاه است.
🍀 آیه ۲۷۴
كسانى كه اموال خود را در شب و روز، پنهان و آشكارا انفاق مى كنند، اجر و پاداششان نزد پروردگارشان است و نه ترسى براى آنهاست ونه غمگين مى شوند.
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
📜 تفسیر آیات ۲۷۰ تا ۲۷۴ بقره
✅ امام باقر عليه السلام ذيل اين آيه فرمود: زكات واجب را علنى پرداخت كنيد، ولى زكات مستحبّ را مخفيانه بدهيد. [749] شايد دليل اين باشد كه زكات واجب يك وظيفه عمومى، معمولى و دور از ريا است. گرچه آيه در مورد كمك هاى مالى است، ولى در فرهنگ اسلام، به هر كار خيرى صدقه گفته مى شود. حتّى اگر سنگى را از ميان راه مسلمين كنار زديم، صدقه است. بنابراين كمك به محرومان از طريق علم و آبرو و وساطت نيز صدقه مى باشد.
✅ در تفسير مجمع البيان و كبير فخر رازى، شأن نزولهايى براى آيه ذكر شده است كه از مفاد آنها بر مى آيد كه مسلمانان در انفاق به فقراى مشرك و غير مسلمان شك داشتند، وقتى از رسول خدا صلى الله عليه وآله پرسيدند، اين آيه نازل شد.
ضمناً در سيره ى عملى پيامبراكرم صلى الله عليه وآله واهل بيت او عليهم السلام نمونه هاى زيادى از كمك به غير مسلمانان مشاهده مى شود كه حتّى براى كسانى كه به آن بزرگواران ناسزا مى گفتند ويا حقّ آنان را غصب كرده بودند، دلسوز وخيرخواه بودند.
✅ در برخى از تفاسير همچون تفسير كبير فخررازى، مجمع البيان و قرطبى آمده كه اين آيه درباره اصحاب صُفّه نازل شده است. اصحاب صفّه تقريباً چهارصد نفر بودند كه از مكّه به مدينه هجرت كرده و چون در مدينه خانه و كاشانه و آشنايانى نداشتند، در كنار مسجد پيامبر روى صُفّه )سكّوئى بزرگ) زندگى مى كردند و اينان هميشه براى جهاد در راه خدا آماده بودند.
✅ در تفاسير صافى، مجمع البيان، قرطبى و كبير فخررازى آمده كه اين آيه در شأن حضرت على عليه السلام نازل شده است. هنگامى كه آن حضرت فقط چهار درهم ذخيره داشت، يك درهم را در روز، يك درهم را در شب، سومين آنرا مخفيانه، و چهارمين درهم را آشكارا در راه خدا انفاق نمود.
البته وعده ى اين آيه، شامل همه كسانى مى شود كه اينگونه عمل كنند. چنين افرادى نه از فقر و تنگدستى بيم دارند، چون به وعده هاى خداوند ايمان داشته و به او توكّل مى كنند، و نه بخاطر انفاق، اندوهگين مى شوند، چون به رضايت الهى و آثار اخروى انفاق توجّه دارند.
شايد دليل آنكه «ليل» بر «نهار» ويا «سرّ» بر «علانية» مقدّم شده است، آن باشد كه انفاق هاى پنهانى در دل شب ارزش بيشترى دارد. [752]
اين آيه به منزله ى جمع بندى چهارده آيه گذشته است كه درباره انفاق بحث مى كرد. موضوعى كه هيچ موردى در قرآن اينگونه مفصّل بحث نشده است. آثار انفاق بر كسى پوشيده نيست، از جمله: تعديل ثروت وكم شدن اختلافات طبقاتى، ايجاد محبّت، شكوفايى روح سخاوت و بالاتر از همه قرب به خداوند.
انفاق، علاوه بر انفاق مال و ثروت، شامل انفاقِ علم، آبرو و مقام نيز مى شود. كلمه ى انفاق، در لغت به معناى پر كردن گودال و در اصطلاح، به معناى پر كردن و بر طرف نمودن كمبودهاى مالى است.
يادآورى اين نكته لازم است كه توجّه اسلام به مسئله انفاق، به معناى گداپرورى و رواج تكدّى گرى نيست. زيرا در بسيارى از روايات، از كسانى كه بدون داشتن نياز، از ديگران درخواست كمك مى كنند، مذمّت شده واز سوى ديگر بهترين نوع انفاق، در اختيار قراردادن ابزار كار به جاى پول دادن، معرفى شده است.
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
🌹 هدايت، توفيق الهى است كه تنها شامل دلهاى آماده مى شود.
🌹 رسيدگى به محرومان، يك وظيفه انسانى است.
🌹 فايده ى انفاق به خودتان باز مى گردد
🌹 جز براى خداوند انفاق نکنید🌹 در انفاق دست و دل باز باشيد.
🌹 بهره گيرى در قيامت، زمانى است كه هدف از انفاق تنها رضاى خدا باشد.
🌹فقرا در اموال اغنیا شریکند
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
✏️ خاطره ای از استاد قرائتی 👇
بازنگرى اين آيه(۲۷۳ بقره) را كه تمام كردم، هنوز قلم را به زمين نگذاشته بودم كه شخصى وارد شد وروزنامه اى بدستم داد كه از سيماى فرزانگان مطلبى نوشته بود. ديدم كه با اين آيه بسيار سازگار است، لذا آنرا در پاورقى آوردم. آية اللّه ميرزا على آقا قاضى قدس سره استاد عرفان علامه طباطبايى قدس سره را در نجف اشرف ديدند كه از سبزى فروشى كاهوهاى پلاسيده ونامرغوب را خريدارى مى كند، از او پرسيدند: چرا اين كار را مى كنى؟ فرمود: اين مغازه دار شخص فقيرى است، مى خواهم به او كمك كنم، لكن ميل دارم كه هم آبرويش محفوظ بماند وهم به گرفتن مال بلا عوض عادت نكند! لذا اين كاهوها را از او مى خرم كه به نوايى برسد و براى من فرق زيادى ندارد كه كاهوى تازه مصرف كنم، يا كهنه.
خطبه ۱۵ نهج البلاغه .mp3
1.2M
🕌 خطبه ۱۵ #نهج_البلاغه
⚖ سیاست اقتصادی #امام_علی
🕯 روز دوم خلافت
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔 @MowoodMahdi
652_42625641471351.mp3
1.71M
🍀 هر روز و هر دم با #امام_زمان_عهد می بندم
📖 ثواب #تلاوت_دعای عهد را تقدیم به #مهدی_موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم
🤲 #التماس_دعا
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 @MowoodMahdi