📚 راه رفتن هنگام اذان و اقامه
💠 سؤال: آیا هنگام اذان و اقامه، باید بی حرکت بود و طمأنینه کامل داشت یا می توان حرکت کرد و راه رفت؟
✅ جواب: راه رفتن اشکال ندارد؛ هر چند مستحب است هنگام گفتن اذان و اقامه رو به قبله بایستد و هنگام گفتن اقامه بدن آرام باشد.
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
986_58075091618325.mp3
35.96M
🎙 #سخنرانی_کامل
📋 بزرگترین تبلیغ سلبی در عظیم ترین بلا؛ جلسه اول
🔸 در این جلسه مباحث زیر مطرح شده است:
▫️تبیین بحث
▫️ بدان، بفهم و انتخاب کن
▫️ مرکب رشد برای ما بلاست
▫️ فاطمیه اوج نقطه ی ابتلاست
▫️ رشد بدون ابتلا نداریم!
▫️ تبلیغ سلبی
▫️ تبلیغِ سلبیِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم
▫️ منطقِ لا اله الا الله
▫️ تبلیغِ سلبی توسط امام حسن مجتبی صلوات الله علیه
▫️ تبلیغ سلبی توسط امام حسین علیه السلام
▫️ نتیجه ی تبلیغِ ناقص
▫️ تبلیغِ سلبیِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم
▫️ روضه و توسّل
تلگرام | ایتا | بله | روبیکا | آپارات | سایت | اینستاگرامِ سایت
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معیار پیداکردن رفیق چیست؟
🎤حجه الاسلام #قرائتی
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
هدایت شده از مهـــــدی موعـــــود
.
.
#نماز_والدین در شب جمعه
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۲۴۵
🍀 #سوره_یوسف
☘ #جزء_۱۳
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
424_58061084595278.mp3
1.41M
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
🎧 #صوت_صفحه_۲۴۵
🍀 #سوره_یوسف
☘ #جزء_۱۳
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۷۹ یوسف
🦢🦢🦢🦢🦢🦜🦜🦢🦢🦢🦢🦢
یوسف و دقت در گفتار
✍دقّت در كلمات يوسف عليه السلام، نشان از اين دارد كه نمى خواهد بنيامين را سارق معرّفى كند، لذا نمى گويد: «وجدناه سارقاً» بلكه مى گويد: «وجدنا متاعنا عنده» متاع در بار او بود، نه آنكه قطعاً او سارق است.
اگر يوسف برادر ديگرى را به جاى بنيامين نگه مى داشت، طرح به هم مى خورد و برادران با او به عنوان يك دزد برخورد مى كردند و انواع آزار و اذيّت ها را روا مى داشتند و آن كس كه به جاى بنيامين مى ماند، احساس مى كرد به ناحقّ گرفتار شده است.
🦢
- نيكوكار قانون شكنى نمى كند. «من المحسنين. قال معاذ اللّه...»*
🦜
- قاضى نبايد تحت تأثير احساسات قرار گيرد. «قال معاذ اللّه»*
🦢
- قضاوت كار حساسى است كه بايد در آن به خدا پناه برد. «معاذ اللّه»
🦜
- بى گناه نبايد به جاى گناهكار كيفر ببيند، هر چند خودش به اينكار رضايت داشته باشد. «معاذ اللَّه»
🦢
عذر خود را با كمال صراحت بگوئيم. «و ما كنّا للغيب حافظين»
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
۸۳ یوسف
🦢🦢🦢🦢🦢🦜🦜🦢🦢🦢🦢🦢
علت مفقود شدن بنیامین از دیدگاه یعقوب
#صبر جمیل
✍وقتى برادران، پيراهن آغشته به خون يوسف را با ظاهرى غمگين و گريان حضور پدر آوردند و گفتند: يوسف را گرگ خورد. حضرت يعقوب گفت: «بل سوّلت لكم انفسكم» يعنى نفس شما اين كار را در چشم شما زيبا جلوه داده است و من صبر جميل مى كنم. در اينجا نيز كه دو فرزندش (بنيامين وپسر بزرگتر) از او جدا شده اند، همين جمله را تكرار مى كند. شايد اين سؤال مطرح شود در ماجراى يوسف برادران توطئه و خيانت كردند، ولى در ماجراى بنيامين اين مسايل نبود، پس چرا كلام يعقوب در هر دو مورد يك لحن و يك عبارت است؟ «بل سوّلت لكم انفسكم امراً فصبر جميل»
تفسيرالميزان اينگونه پاسخ مى دهد: يعقوب مى خواهد بگويد دورى اين دو برادر نيز دنباله حركت قبلى شما نسبت به يوسف است. يعنى تمام اين صحنه ها، دنباله همان كار زشت شماست. ممكن است گفته شود كه مراد يعقوب اين است كه شما در اينجا هم خيال مى كنيد بى تقصيريد و كارتان خوب بوده است، ولى شما مقصّريد زيرا: اوّلاً: چرا با ديدن پيمانه در بار برادرتان او را سارق دانستيد؟ شايد كس ديگرى اين پيمانه را در بار گذاشته بود؟ ثانياً: چرا زود برگشتيد؟ بايد تحقيق مى كرديد. ثالثاً چرا كيفر سارق را گروگان قرار داديد؟(122)
امّا سخن صاحب الميزان مناسب تر است، چون پيدا شدن پيمانه در بار بنيامين، براى عموم مردم سبب علم به دزدى مى شود و ماندن برادر بزرگتر در مصر نيز براى پيگيرى كار يا جلب عواطف و رحم بود و كيفرى هم كه ذكر شده، مجازات سارق در منطقه آنان بوده است. بنابراين در هيچ يك از سه مسئله، جلوه نفسانى نبود تاگفته شود: «بل سوّلت لكم انفسكم»
صبر، گاهى از روى ناچارى و بيچارگى است، چنانكه اهل دوزخ مى گويند: «سواء علينا أصَبرنا ام جزعنا» صبر كردن و يا جزع كردن براى نجات ما اثرى ندارد. و گاهى صبر آگاهانه و داوطلبانه و تسليم رضاى خداوند است كه چهره اين صبر در هر جايى با يك عنوان مطرح است؛ صبر در ميدان جهاد، شجاعت است. صبر در دنيا، زهد است. صبر در برابر گناه، تقواست. صبر در برابر شهوت، عفّت است و صبر در برابر مال حرام، ورع است.
تزيين و زيبانمايى زشتى ها، گاهى توسّط شيطان؛ «و اذ زيّن لهم الشيطان اعمالهم»(123)، گاهى به وسيله ى زرق و برق دنيا؛ «حتّى اذا اخذت الارض زخرفها وازّيّنت»(124) و گاهى توسّط نفس انسان است. «سوّلت لكم انفسكم»
🦜
- نفس براى توجيه گناه، كارهاى زشت را در نظر انسان زيبا جلوه مى دهد. «سوّلت لكم انفسكم»
🦢
- صبر، شيوه ى مردان خداست وصبر جميل، صبرى است كه در آن سخنى بر خلاف تسليم و رضاى خداوند گفته نشود.(125) «فصبر جميل»
🦜
- مؤمن، حوادث تلخ را نيز از حكمت خدا مى داند. «الحكيم»
🦢
- باور وتوجّه به عالمانه وحكيمانه بودن افعال الهى، آدمى را به صبر وشكيبايى در حوادث دشوار وادار مى كند
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
‼️شکهایی که نماز را باطل میکند:
۱. شک در رکعتهای نماز دو رکعتی، مانند نماز صبح و نماز مسافر.
۲. شک در رکعتهای نماز ۳ رکعتی (مغرب).
۳. شک در نماز چهار رکعتی هرگاه یک طرف شک، یک باشد، مثل این که شک کند یک رکعت خوانده یا سه رکعت.
۴. شک در نماز چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجدهی دوم در حالی که یک طرف شک دو باشد، مانند شک دو و سه، قبل از اتمام دو سجده.
۵. شک بین دو و پنج یا بیشتر از پنج.
۶. شک بین سه و شش یا بیشتر از شش.
۷. شک بین چهار و شش یا بیشتر از شش.
۸. شک در عدد رکعتهای نماز که اصلاً نداند چند رکعت خوانده است.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣خانما حتما ببینید...😅
✅رازهای #همسرداری
تکنیک تسخیر همسر در 90 ثانیه👌😊
#دکتر_سعید_عزیزی
🔶کانال رسمی دکتر سعید عزیزی👇
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۲۴۶
🍀 #سوره_یوسف
☘ #جزء_۱۳
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
Page246.mp3
1.34M
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
🎧 #صوت_صفحه_۲۴۶
🍀 #سوره_یوسف
☘ #جزء_۱۳
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۸۷ یوسف
🌾🌾🌾🌾🌾🌹🌹🌾🌾🌾🌾🌾
یعقوب از کجا میدانست یوسف زنده است؟
تنها کافران از رحمت خدا مایوس میشوند
✍«تحسّس» جستجوى چيزى از راه حس است. «تجسّس» به جستجو كردن در مورد بدى ها و «تحسس» به جستجو كردن در مورد خوبى ها گفته مى شود.
به تعبير راغب، «رَوْح» و «روح» به معناى جان است، ولى «رَوح» درموارد فَرَج و رحمت به كار مى رود، گويا با گشايش گره و مشكل، جان تازه اى در انسان دميده مى شود.
در تفسير تبيان آمده است: روح از ريح است، همان گونه كه انسان با وزش باد احساس راحتى مى كند با رحمت الهى نيز انسان شادمان مى گردد.
براساس روايات، يأس از رحمت خدا، از گناهان كبيره است.(130)130) من لايحضره الفقيه، باب معرفة الكبائر.
🌾
- پدر نبايد با فرزندانش قطع رابطه ى دائمى كند. «فتولّى عنهم... يابنى
🌹
- رسيدن به لطف الهى، با تنبلى سازگار نيست. «اذهبوا، ولا تايْئسوا»
🌾
- اولياى خدا، هم خود مأيوس نمى شوند هم ديگران را از يأس باز مى دارند
- يأس، نشانه ى كفر است.
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
۹۲ یوسف
🌾🌾🌾🌾🌾🌹🌹🌾🌾🌾🌾🌾
بخشش هنگام قدرت اخلاق پیامبران
✍«تثريب» به معناى توبيخ، گناه شمردن و ملامت زياد است.
روز فتح مكّه مشركان به كعبه پناهنده شده بودند، عمر گفت: ما امروز انتقام خواهيم گرفت. پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: امروز روز مرحمت است و از مشركان پرسيد: گمان شما امروز نسبت به من چيست؟ گفتند: خير است، تو برادر كريم ما هستى.
پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: امروز كلام من همان كلام يوسف است؛ «لا تثريب عليكم اليوم» عمر گفت: من از حرف خودم شرمنده ام.(133)
على عليه السلام مى فرمايند: «اذا قدرتَ على عدوّك فاجعل العفو عنه شكراً للقدرة عليه» هرگاه بر دشمن خود پيروز شدى شكر آنرا، عفو دشمن قرار بده.(134)
در حديث مى خوانيم: دل جوان رقيق تر است. سپس اين آيه را تلاوت فرمودند: يوسف چون نسبت به پدر و برادران جوان تر بود، فورى برادران را بخشيد.(135)
-----
133) تفسير قرطبى.
134) نهج البلاغه، حكمت 11.
135) بحار، ج 12، ص 280.
🌹
- سعه صدر، ابزار و وسيله ى رياست است. «لا تثريب عليكم اليوم»
🌾
- عفو در اوج عزّت و قدرت، سيره اولياى خداست. «لاتثريب عليكم اليوم»
🌹
- آنجا كه بنده مى بخشد از خداوند كه ارحم الراحمين است چه انتظارى جز عفو داريم. «يغفر اللَّه لكم
🌾
- توصيف خداوند به مغفرت و رحمت، (مانند «ارحم الرّاحمين») از آداب دعا و استغفار است.
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
۹۳ یوسف
🌾🌾🌾🌾🌾🌹🌹🌾🌾🌾🌾🌾
آنچه خدا خواست همان میشود
✍در داستان حضرت يوسف، پيراهن او در چند جا مطرح شده است؛
الف: «و جاؤا على قميصه بدم كذب» برادران، پيراهن يوسف را با خون دروغين آغشته كرده و نزد پدر بردند كه گرگ يوسف را خورد.
ب: «قدّ قميصه من دبر» پيراهن از پشت پاره وسبب كشف جرم و مجرم شد.
ج: «اذهبوا بقميصى» پيراهن موجب شفاى يعقوب نابينا مى شود.
اگر پيراهنى كه جوار يوسف است نابينا را بينا مى كند، پس در تبرك به مرقد و صحن و سرا و درب و ديوار و پارچه و هر چيز ديگرى كه در جوار اولياى خدا باشد، اميد شفا هست.
تا اينجا مرحله شناسايى يوسف، عذرخواهى از او وعفو وگذشت يوسف و طلب عفو الهى، طى شده است، ولى هنوز نابينايى پدر كه از آثار جرم برادران است، وجود دارد. در اين آيه راه حل اين مشكل ارائه مى شود.
ضمناً در روايت آمده است كه يوسف گفت: كسى پيراهن مرا براى پدر ببرد كه پيراهن خونى مرا پيش او برده بود تا همانگونه كه پدر را دل آزرده كرده با اين پيراهن دلشاد سازد.
در روايات آمده است: يوسف برادران خود را هر روز و شب سر سفره خود مى نشاند و آنها احساس شرمندگى مى كردند، به يوسف پيغام دادند كه سفره ما جدا باشد، چون چهره تو ما را شرمنده مى كند!.
يوسف پاسخ داد: امّا من افتخار مى كنم كه در كنار شما باشم و با شما غذا بخورم. روزگارى مردم كه مرا مى ديدند، مى گفتند: «سبحان من بلّغ عبداً بيع بعشرين درهماً ما بلغ» منزّه است خدايى كه برده ى بيست درهمى را به عزّت رساند. امّا امروز وجود شما براى من عزّت است. حالا مردم مى دانند كه من برده و بى اصل و نسب نبوده ام. من برادرانى مثل شما و پدرى همانند يعقوب داشته ام، ولى غريب افتاده بودم.(136) (اللَّه اكبر از اين فتوّت و جوانمردى)
نقل شده است مرحوم آيت اللَّه العظمى حاج شيخ عبدالكريم حائرى يزدى كه براى معالجه از اراك به سمت تهران حركت كرده بود، شبى را در قم ماندند. مردم از ايشان تقاضا كردند كه حوزه علميه خود را از اراك به قم منتقل كند، چون قم حرم اهل بيت عليهم السلام و مدفن حضرت معصومه عليها السلام است. ايشان استخاره كردند و اين آيه آمد: «و اتونى باهلكم اجمعين»136) تفسير كبير، به نقل از تفسيرنمونه.
🌹
- تنها ديدن اشياى مقدّس براى تبرّك كافى نيست، بايد آن را لمس كرد. «القوه على وجه ابى»*
🌾
- حزن و شادى در نور چشم اثر دارد. «و ابيضّت عيناه من الحزن ... يأت بصيراً» شايد به همين دليل فرزند خوب را «قرةالعين» ناميده اند. (البتّه اگر نخواهيم از بُعد معجزه بررسى كنيم.)
🌹
- رسيدگى به بستگان با حفظ حقوق ساير مردم، لازم است. «اتونى باهلكم»
🌾
- تغيير مسكن و هجرت، آثار زيادى دارد از جمله: خاطرات غم انگيز را دگرگون مى كند. «و اتونى باهلكم اجمعين»
🌹
- افراد خانواده و بستگان نزديك در صورت امكان نزديك هم و در كنار هم زندگى كنند. «و اتونى باهلكم اجمعين»*
🌾
- با خويشان هر چند خطاكار باشند نبايد قطع رابطه كرد. «و اتونى باهلكم اجمعين»*
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
‼️شکهایی که اعتبار ندارد:
شکهایی که نباید به آنها اعتنا کرد
۱. شک بعدازمحل، مثل این که بعد از داخل شدن در رکوع، شک در حمد و سوره کند.
۲. شک بعد از سلام.
۳. شک بعد از گذشتن وقت نماز.
۴. شک کثیر الشک یعنی کسی که زیاد شک میکند.
۵. شک امام و مأموم.
۶. شک در نمازهای مستحبی.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
965_58146162610868.mp3
3.17M
☑️ علت مشکلات امّت، غربال شدن مومنین از دیگران و پاک شدن وجود مؤمنین است.
🎙 آیت الله حائری شیرازی (ره)
🔸 طهارت مال و خوراک، لازمه رسیدن به محضر امام زمان (عج) است.
🔸 گرفتاری های این روزهای امت برای این است که وجود مؤمنین امت به تدریج از ناخالصی ها پاک شود و خوب و بد امت از هم جدا شوند.
اهل دنیا بروند یک طرف و اهل آخرت بروند یک طرف.
🔸 پس از غربال شدن مؤمنین از بقیه امت و تصفیه شدن ناخالصیهای وجود مومنین، مؤمنین آمادگی رسیدن خدمت امام زمان (عج) را پیدا خواهند کرد.
🏷 #امام_زمان_عجّل_الله_فرجه #ظهور #غربال_پایانی
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
968_58075099382525.mp3
38.11M
🎙 #سخنرانی_کامل
📋 بزرگترین تبلیغ سلبی در عظیم ترین بلا؛ جلسه دوم
🔸 در این جلسه مباحث زیر مطرح شده است:
▫️ تحقق توحید با ولایت است
▫️ نقطه ی اوج بندگی
▫️ تبلیغ سلبی در احادیث ما
▫️ سیّد حِمیَری از جمل می گوید
▫️ سلبی بودنِ فضیلتِ ماجرای مواخات
▫️ رجز امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در خندق، برای مسلمین
▫️ امام هادی علیه السلام و ماجرای مواخات
▫️ صفی الدّین حلّی و ماجرای مواخات
▫️ امام صادق علیه السلام از مواخات می فرمایند
▫️ شیخ حسین نجف رحمة الله علیه و ماجرای مواخات
▫️ امام سجاد علیه السلام از مواخات می فرمایند
▫️ روضه و توسّل
تلگرام | ایتا | بله | روبیکا | آپارات | سایت | اینستاگرامِ سایت
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
🛎قابل توجه خیرین عزیز🛎
یه بنده خدا ساعت ۱ بهم زنگ زد که یه کار اورژانسی برام پیش اومده فردا صبح باید بره عمل، البته اینا قبلا وقت دکتر گرفته بودن که دیروز رفتن دکتر. دکتر هم گفته فردا باید عمل بشه
ولی ۶ تومن کم دارن. دوستان یک که می تونن کمک کنن به شماره زیر هر چه سریعتر واریز کنن
سلام دوستان وخیرین بزرگوار
شماره کارت واریزی صندوق
کپی کنید👇👇👇👇👇👇👇👇
6037701019433488
بانک کشاورزی به نام آقای هادی لطف الهی
دوستان سلام به نیت حضرت ام البنین که امروز روز شهادتش هست یه یا ابوالفضل بگیم و مشکل این بنده خدا رو حل کنیم اجرتون با ابوالفضل عباس علیه السلام
🤲 كمك به خلق خدا، كمك به خداست. «أقرضتم اللّه» به جاى «اقرضتم النّاس»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۲۴۷
🍀 #سوره_یوسف
☘ #جزء_۱۳
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۹۷ و ۹۸ یوسف
#توسل حقیقتی از متن قرآن
چرا یعقوب علیه السلام #استغفار برای فرزندانش را به تاخیر انداخت
✍فرزندان يعقوب موحّد بودند وبه مقام والاى پدرشان آگاه بودند؛ «يا ابانا استغفر لنا» آنچه در آيات قبل به عنوان «ضلال» به پدر نسبت داده اند، مراد گمراهى در عقيده نيست، بلكه گمراهى در تشخيص و علاقمندى او به يوسف بود.
براى ظالم سه روز است: روز قدرت، روز مهلت و روز ندامت.
براى مظلوم نيز سه روز است: روز حسرت كه مورد ظلم قرار گرفته، روز حيرت كه در فكر چاره انديشى است و روز نصرت در اين دنيا يا جهان آخرت.
كسانى كه در اثر اشتباه به پدر گفتند: «انّ ابانا لفى ضلال مبين» بعد از توجّه به اشتباه مى گويند: «انّا كنّا خاطئين»
در تفسير مجمع البيان و اطيب البيان آمده است كه حضرت يعقوب در انتظار شب جمعه يا سحر بود تا براى فرزندانش دعا كند.
- ظلم، مايه ى ذلّت است. روزى كه برادران، يوسف را به چاه انداختند، روز خنده آنان و ذلّت يوسف بود و امروز به عكس شد.
- براى آمرزش گناهان، توسّل به اولياى خداوند جايز است. «يا ابانا استغفر لنا»
- دعاى پدر تأثير ويژه اى دارد. «يا ابانا استغفر لنا»*
- براى توبه هيچگاه دير نيست. «استغفر لنا»*
- اعتراف به گناه و خطا زمينه آمرزش است. «انّا كنّا خاطئين»*
- براى دعا، ساعات خاصّى اولويّت دارد. «قال سوف استغفر لكم»
- دعاى پدر در حقّ فرزندان، اثر خاصّى دارد. «سوف استغفر لكم»
- پدر نبايد كينه توز باشد ولغزش فرزندان را در دل نگهدارد. «استغفر لكم»
- به هنگام اقرار خلافكار، او را ملامت نكنيد. هنگامى كه گفتند: «انّا كنّا خاطئين» ما خطاكار بوديم. پدر گفت: «سوف استغفر لكم»
- گناهكار را به مغفرت الهى اميدوار كنيم. «قال سوف استغفر لكم ربّى»*
- در استجابت دعا و توسّل به اولياى الهى صبور باشيم. «سوف استغفر لكم»*
- حضرت يعقوب از حقّ خويش گذشت و براى حقّ الهى وعده دعا به فرزندان داد. «استغفر لكم ربّى»*
- لطف خداوند، شامل بزرگ ترين گناه و گناهكاران نيز مى شود. «هو الغفور الرّحيم» با اينكه دو نفر از پيامبران الهى مورد آزار و اذيّت چندين ساله قرار گرفته اند، باز اميد بخشايش از او مى رود.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱٠٠ یوسف
خانواده یوسف به خاطر او #سجده کردند و نه به او
#تعبیر_خواب یوسف
✍«عرش» به تختى مى گويند كه سلطان روى آن مى نشيند. «خَروّا» به زمين افتادن، «بَدْو» به باديه و صحرا و «نزغ» به ورود در كارى به قصد فساد معنا شده است.
«لطيف» از اسم هاى خداوند است، يعنى قدرت او در لابلاى كارهاى پيچيده نيز نفوذ مى كند. و تناسب آن با اين آيه در اين است كه در زندگى يوسف گره هاى كورى بود كه فقط قدرت خداوند در آنها نفوذ كرده و آنها را باز نمود.
يوسف مثل كعبه شد و پدر و مادر وبرادران رو به او، به عنوان كرامت او، براى خدا سجده كردند. «خرّوا له سجداً» و اگر اين سجده براى غير خدا و شرك بود، يعقوب و يوسف كه دو پيامبر خدايند شاهد چنين منكرى نمى شدند. شايد هم اين سجده، نشانه ى تواضع بوده، نه پرستش كه در اين صورت سجده بر يوسف بوده و اشكالى نداشته است.- در هر مقامى هستيد والدين خود را بر خود برتر بدانيد. «رفع ابويه» آنكه رنج بيشتر داشته بايد عزيزتر باشد.
- انبيا هم بر تخت حكومت نشسته اند. «على العرش»
- احترام به حاكمان برحقّ وتواضع در برابر آنان لازم است. «خرّوا له سجداً»
- سجده ى پدر و برادران بر يوسف، خواب او را تعبير كرد. «رأيتهم لى ساجدين - خرّوا له سجّداً»
- خداوند حكيم است. گاهى اجابت دعايى يا تعبير خوابى را بعد از ساليان طولانى واقع مى گرداند. «هذا تأويل رؤياى من قبل»
- به واقعيّت رساندن طرحها، كار خداوند است. «قد جعلها ربّى حقّاً» آرى يوسف از پايدارى و صبر خود سخنى نمى گويد و همه را كار خدا مى داند.
- خواب اولياى خدا، حقّ است. «جعلها ربّى حقّاً»
- در برخورد با واسطه ها و ابزار و وسايل، هميشه خدا را اصل و ناظر بدانيم. با آنكه در زندگى يوسف اسباب و عللى دست به هم دادند كه او به اين مقام رسيد، ولى باز مى فرمايد: «قد احسن بى»
- در هنگام برخورد با يكديگر، از تلخى هاى گذشته چيزى نگوييد. «احسن بى اذ اخرجنى من السجن» اولين سخن يوسف با پدر شكر خدا بود، نه نقل تلخى ها.
- با فتوت باشيم و دل مهمان را نيازاريم. (در آيه شريفه، يوسف عليه السلام بيرون آمدن از زندان را مطرح مى كند، امّا از بيرون آمدن از چاه سخن نمى گويد مبادا كه برادران شرمنده شوند.) «اذ اخرجنى من السجن»
- جوانمرد و با فتوت باشيم نه اهل عقده و انتقام. يوسف مى گويد: «نزغ الشيطان» شيطان وسوسه كرد وگرنه برادرانم بد نيستند.
- اولياى الهى، ورود به زندان و خروج از زندان را در مدار توحيد و ربوبيّت مى دانند. «ربّ السّجن احب» آيات قبل و «احسن بى ربّى اذ اخرجنى من السجن»
- پايان سختى ها، گشايش است. «اخرجنى من السّجن»
- باديه نشينى، ضرورت است نه ارزش. «قد احسن بى ربّى اذ... جاء بكم من البدو»
- زندگى والدين در كنار فرزند، يك لطف الهى است. «احسن بى ربّى... جاء بكم»
- در زمان حضرت يوسف، مصر داراى تمدّن شهرنشينى؛ ولى كنعان سرزمينى عشايرى بوده است. «جاء بكم من البدو»*
- براى پيشرفت و زندگى بهتر، بايد سفر كرد. «جاء بكم من البدو»*
- مخلَص همه چيز را از خدا مى بيند و از حوادث گله نمى كند. (در اين آيه كلمات «جعلها ربّى، احسن بى، اخرجنى و جاء بكم»، سخن از الطاف الهى است)*
- برادران و اعضاى يك خانواده، بايد بدانند شيطان به دنبال اختلاف ميان آنهاست. «من بعد أن نزغ الشيطان بينى و بين اخوتى»
- خود را برتر ندانيد. «بينى وبين اخوتى» يوسف نگفت شيطان آنان را فريب داد، مى گويد شيطان بين من و آنهارا... يعنى خود را نيز در يك سمت قرار مى دهد.
- همان گونه كه حضرت يعقوب در كودكى و اوّل داستان به يوسف گفت: «اِنّ الشيطان للانسان عدو مبين» يوسف نيز در پايان مى گويد: «مِن بعد ان نَزغ الشَّيطان بَينى و بين اخوَتى».*
- كارهاى خداوند، همراه با رفق، مدارا و لطف است. «انّ ربّى لطيف»
- همه حوادث تلخ وشيرين براساس علم وحكمت الهى صورت مى گيرد. «العليم الحكيم»
- بعد از بخشيدن، كسى را شرمنده نكنيد. چون يوسف برادران را بخشيده بود، در نقل ماجرا نام چاه را نبرد تا شرمنده نشوند.
- حضرت يعقوب در آغاز داستان به يوسف گفت: «انّ ربّك عليم حكيم» (آيه 6) و در پايان نيز يوسف عليه السلام گفت: «انه هو العليم الحكيم» كه قابل توجّه است.*
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋