eitaa logo
مهـــــدی موعـــــود
58 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
277 ویدیو
27 فایل
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲 🔶 برنامــــــــه این کانال: 🔸هر روز یک صفحه قــــــــرآن 🔸فـــــــرازی از نهــج البلاغــــــــــه 🔸و سخـــــنرانی های مذهــبی 📲 آی دی ارتباط 👇 🆔 @mahmoudkavianyzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
۷ انفال ⚜🌱⚜🌱⚜🌱⚜🌱⚜🌱 مقدمات ✍در ماه رمضان سال دوّم هجرى، به پيامبر صلى الله عليه وآله اطلاع دادند كه ابوسفيان در رأس يك كاروان تجارى بسيار مهم در راه رسيدن به مكّه مى باشد. آن حضرت براى تضعيف قدرت كافران و جبران اموالى كه كفّار مكّه از مسلمانان مهاجر مصادره كرده بودند، به همراه 313 نفر آماده ى حمله به آن كاروان تجارى شدند. ابوسفيان سردسته كاروان، پس از باخبر شدن از اين تصميم، كفّار مكّه را خبردار كرد و كاروان را از بيراهه، راهى مكّه نمود. از آنجا كه بسيارى از مشركان مكّه در آن كاروان سهمى داشتند وهمچنين با زور وتهديد آنان، حدود هزار نفر به سرعت بسيج شدند و به همراه بزرگان و سرشناسان مكّه و با ساز و برگ كامل نظامى به فرماندهى ابوجهل، براى دفاع از گروه چهل نفرى تجّار حركت كردند. روز هفدهم ماه رمضان، در بيابانى بين مكّه و مدينه، سه گروه حاضر بودند: مسلمانان، سپاه كفر و كاروان تجارى كفّار. پيامبر پس از اطلاع از حركت سپاه دشمن، با ياران و اصحاب خود مشورت نمود كه آيا به تعقيب كاروان تجارى بپردازند و يا آنكه با سپاه كفر مقابله كنند؟ نظرهاى متعدّدى بيان شد، ولى سرانجام تصميم گرفتند با سپاه كفر مقابله كنند. با آنكه مسلمين ساز و برگ نظامى چندانى نداشتند و به قصد جنگ ودرگيرى مسلحانه بيرون نيامده بودند و تعداد كفّار سه برابر آنان بود، ولى عاقبت با امدادهاى غيبى خداوند، بر دشمن پيروز شدند. در اين جنگ، ابوجهل و هفتاد كافر ديگر كشته شدند كه بيشتر كشته شدگان به دست على عليه السلام بود و هفتاد نفر اسير گشتند، در حالى كه تنها 14 نفر از سپاه اسلام به شهادت رسيدند. (428) ----- 428) تفسير الميزان - پيروزى، تنها با تعداد نفرات و تجهيزات جنگى نيست، عامل عمده، اراده ى خداوند است. «يريد اللّه» آرى، اراده خدا، غالب بر عوامل طبيعى است. - طبع انسان، راحت طلب است. «تَوَدّون أن غير ذات الشوكة تكون لكم» (به خاطر سختى و مشكلات، برنامه هاى اساسى و اصولى را فداى مسائل ساده و غير اصولى نكنيم.) - پيروزى نهايى، با عزّت حقّ و ذلّت باطل خواهد بود. «يريد اللّه ان يحقّ الحقّ... و يقطع دابر الكافرين» - هدف جهاد اسلامى، احقاق حقّ و انهدام باطل است، نه كشورگشايى و اشغال سرزمين. «أن يحقّ الحقّ بكلماته و يقطع دابر الكافرين»
۸ انفال ⚜🌱⚜🌱⚜🌱⚜🌱⚜🌱 ✍اين آيه، به پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله و مسلمانان دلدارى مى دهد كه سرانجام حقّ پيروز و باطل نابود مى شود. بعضى روايات، مصداق روشن اين آيه را زمان ظهور حضرت مهدى عليه السلام دانسته اند، (429) كه با قيام آن حضرت، سلطه ى باطل برطرف شده وحكومت حقّ وعدل بر جهان حاكم مى شود. ----- 429) تفسير نورالثقلين - حقّ، ماندنى وپابرجاست، وباطل، فانى ورفتنى است. «ليحقّ الحقّ ويبطل الباطل» - ترسى از عصبانيّت و ناخوشايندى دشمن كافر و مجرمان نداشته باشيم، خداوند اراده ى خود را محقّق خواهد ساخت. «ولو كره المجرمون»
🛎🛎🛎 توضیحات 🛎🛎🛎 🔑اين سوره هفتاد وپنج آيه دارد و در مدينه نازل شده است. اين سوره به دليل كلمه ى «انفال» كه در آغاز آن آمده و همچنين بيان احكام انفال و ثروت هاى عمومى، به «انفال» نامگذارى شده است. نام ديگر اين سوره، «بدر» است، زيرا بيشتر آياتش پيرامون جنگ بدر است كه اوّلين نبرد مسلمانان با مشركين مى باشد و مسلمانان از امدادهاى الهى و نصرت خدا برخوردار شدند. در اين سوره، در كنار مطرح شدن جنگ بدر، به طور ظريفى ويژگى هاى سپاه حقّ در مقابل سپاه باطل نيز بيان شده است. همچنين درسهايى از تاريخ پيامبر اسلام وچگونگى رفتار آن حضرت با مسلمانان و مسائلى همچون انفال، بيت المال، احكام جهاد، غنائم، اسيران و خمس و چگونگى تقسيم آن، ماجراى هجرت و ليلةالمبيت، صفات مؤمنان واقعى، جلوگيرى از اختلاف و تفرقه و... بيان شده است.
📚مجموعه آثار انتشارات کتاب جمکران با موضوع 1️⃣ اگر می‌خواهید از آینده و خبردار شوید! 2️⃣ اگر می‌خواهید فرزندتون با آشنا شوند! 3️⃣ اگر می‌خواهید از بیشتر بخونید! 4️⃣ اگر می‌خواهید با یه رمان جذاب وحشی‌گری رو بیشتر بشناسید! این آثار رو از دست ندید 👌🏻 برای تهیه این کتاب‌ها با تخفیف ویژه کلیک کنید👇 🔗https://ketabejamkaran.ir/ ✅ کانال رسمی کتاب جمکران: @ketabejamkaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‼️ چهارمین مرحله چهارم پویش «ایران همدل» برای کمک به مردم فلسطین و لبنان آغاز به کار کرد 🔷 در پی تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به شهرها و روستاهای فلسطین در نوار غزه و شهادت ده‌ها هزار نفر از مردم بیگناه این منطقه و تخریب جدی زیر ساخت‌های شهری، منازل مسکونی و از بین رفتن معیشت مردم غزه در یک سال اخیر و همچنین تخریب منازل ، ساختمان‌های مردم در جنوب لبنان ، شهادت جمع زیادی از مردم بیگناه و خسارت‌های گسترده به آنها ، در لبیک به ندای رهبر معظّم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان، چهارمین مرحله‌ی پویش مردمی «ایران همدل» به‌منظور جمع‌آوری مشارکت‌های نقدی هموطنان عزیز برای کمک به مردم مظلوم فلسطین و لبنان آغاز به کار کرد. 🔷 هم وطنان عزیز می‌توانند با واریز مبلغ کمک خود به شماره کارت
۶۰۳۷۹۹۸۲۰۰۰۰۰۰۰۷
و شماره شبای
۳۲۰۲۱۰۰۰۰۰۰۱۰۰۰۱۶۰۰۰۰۵۲۶
در این پویش ملّی، مشارکت کنند. در این مرحله نیز همانند سه دوره‌ی قبل، همه کمک‌های مردمی واریزی به حساب پویش، توسط جمعیت هلال احمر و گروه‌های مردمی فعّال در این حوزه‌ برای رفع نیازهای ضروری و حیاتی مردم مظلوم فلسطین و لبنان هزینه می‌شود. 🆔 @resale_ahkam
بخشی از خمس یا کل آن به مردم لبنان و حزب الله دفتر مراجع تقلید⬆️ 👇👇👇 ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛ https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام اقــــــــــای مهربانم ای امید دلهای شکسته، ای مونس دل‌های مبتلا در سایه ی قدت آسوده ایم ای قبله گاه دل‌های ما ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
🔴 🔻 چگونه میتوانیم وضعیت حجاب را به نقطه مطلوب برسانیم؟ 🔻 چگونه میتوانیم با پدیده ناهنجار بدحجابی و بی حجابی مقابله کنیم؟ 🔻 آیا امر به معروف در این شرایط کارساز هست؟ 🔻 آیا با شیوه های بگیر و ببندی میتوانیم مقوله حجاب را به سر منزل مقصود برسانیم؟ ✅ چه باید کرد؟؟؟!!!!!!!!! •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔 @MowoodMahdi
🔻 از مردم سوال شده که "پاسخ مسائل شرعی خود را چگونه می یابید؟" ( فقط باید یک گزینه انتخاب بشه) 🔹 پاسخ ما که صحیح هم هست کاملا مشخصه مراجعه به رساله مرجع تقلید یا دفتر ایشون، اما مردم چه گفته اند؟ و چکار میکنند؟ ▪️ 29 درصد به تشخیص خود عمل میکنند!!!!!!!!!!!!! ▪️13.9 درصد در فضای مجازی جستجو میکنند!!!!!!! ▪️ 20.2 درصد از والدین و بزرگترها می پرسند!! ▪️ 10.6 درصد از روحانی مسجد محل میپرسند!!! 👈 در واقع حدود 75 درصد مردم به رساله یا دفتر مرجع تقلید مراجعه نمیکنند! چرا؟! آیا با مراجع مشکل دارند؟! آیا با دین مسئله دارند؟! یا معتقدند میتونن اینگونه به پاسخ سوال خود برسند؟ ✅ حالا تکلیف ما چیه؟! تحکم؟ جریمه؟ اجبار؟ یااااااا تبیین و آگاه سازی؟ •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔 @MowoodMahdi
🔻 آیا "دینداری به قلب پاک هست، حتی اگر آدم نماز نخواند"؟ 🔹 جواب ماها کاملا مشخصه و قویا با این سوال مخالفیم و میتوانیم چندین ساعت پیرامون این مخالفتمون استدلال بیاریم و اثبات کنیم حرف ما درسته. 🔹 خب؛ اما آیا عامه مردم هم مثل ما نگاه میکنن؟ و معتقد هستن؟! میدونید نکته جالب کجاست؟ نکته قابل تامل اینه که 61.8 درصد مردم بر خلاف ما با این موضوع موافق هستن و معتقدن دینداری به قلب پاک هست حتی اگه آدم نماز نخونه، حجاب نداشته باشه، روزه نگیره و .... 🔸تعجب کردین؟ مخالف این نظر مردم هستین؟ میگین اشتباه میکنن؟ و ... باشه، منم با شما هم عقیده هستم اما این یک واقعیت هست که ما باید بپذیریم نگاه و عقیده اکثریت مردم اینگونه هست. 🔸 خب، حالا باید این موضوع رو بپذیریم و باهاش کنار بیایم؟!!! ▪️ خیر، باید تلاش کنیم تا مردم به حقیقت موضوع اشراف پیدا کنند که دینداری صرفا به قلب پاک نیست. این مقوله هم با تحکم و جریمه و اجبار نمیشه راهش فقط هست. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔 @MowoodMahdi
سید احمد رضوی | صراط, [۱۳.۰۳.۲۴ ۰۹:۲۹] [ عکس ] 🔻 از مردم سوال شده " مواجهه آنها با بی حجابی خانم ها چگونه هست؟" ▪️ 46 درصد مخالف بی حجاب هستند ولی کاری به کارشون ندارند ▪️ 38 درصد معتقدند که بی حجابی شون اشکالی نداره 🔸 درصد میشه گفت 84 درصد مردم در مقابل بی حجابی واکنشی نشون میدن و این مسئله براشون دارای اهمیت و اولویت نیست ▪️ 12.5 درصد تذکر میدن ▪️ 1.6 درصد به مراجع ذی صلاح گزارش میدن ▪️ 1.9 درصد هم راسا خودشون برخورد میکنن!!! 🔸 در واقع 16 درصد مردم براشون حجاب مسئله هست و در این حوزه کنشگری میکنند. که از این جمعیت 1.9 درصدشون در دایره افراد خودسر و هزینه سازِ جامعه تعریف میشوند.( اینکه میگه خودم اقدام میکنم یعنی بسنده به تذکر نمیکنه و وارد میدان چالش و درگیری و تحکم میشه) ✅ خب؛ حالا ما از یک سو با یک گروه اقلیت (1.9 درصدی) روبرو هستیم که مدام هزینه سازی میکند! و از سوی دیگر با یک اکثریت (84 درصدی) بدون دغدغه حجاب روبرو هستیم. ✅ حال باید چکار کرد؟ چگونه برای این جامعه برنامه ریزی کرد که مردمش به سمت زیست عفیفانه حرکت کنند؟! آیا راهی جز تبیین و فرهنگ سازی وجود دارد؟! •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔 @MowoodMahdi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_4325014453.mp3
383.1K
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۹ انفال 🌾🌾🌾🌾🌏🌏🌾🌾🌾🌾 فرشتگان به یاری مسلمانان می شتابند ✍«مُردف» از «اِرداف»، به معناى رديف و پشت سر هم قرار گرفتن است، يعنى نزول فرشتگان امدادگر پياپى ادامه دار است. در آيه 124 سوره ى آل عمران، از سه هزار فرشته ى يارى كننده ياد شده «ثلاثةآلاف» و در آيه ى پس از آن، سخن از پنج هزار فرشته ى نشاندار است. اين اختلاف رقم ها شايد به ميزان مقاومت آنان بوده است. يعنى هر چه مقاومت مسلمانان بيشتر مى شد، امداد غيبى خداوند نيز بيشتر مى شد. بنابراين «مردفين» يعنى اين هزار فرشته، فرشتگان ديگرى را در پى دارند. با توجّه به آيه ى بعد، فرشتگان تنها براى دلگرمى و تقويت روحيّه ى مؤمنان نازل شدند و وارد جنگ و نبرد با دشمن نشدند و گرنه ديگر فضيلتى براى مجاهدان بدر نمى بود، علاوه بر آنكه نحوه ى كشته شدن هريك از كفّار و اسامى قاتلان آنان نيز در تاريخ آمده است. (430) در جنگ بدر، تعداد مسلمانان يك سوّم كفّار و ساز و برگ نظامى آنان هم بسيار اندك بود، و به فرموده حضرت على عليه السلام، تنها سواره ى آنان مقداد بود، (431) همچنين آنان آمادگى روحى هم براى جنگ نداشتند. هنگامى كه جمعيّت كفّار و تجهيزات آنان را ديدند، وحشت زده و مضطرب شدند و به خدا پناه آوردند، پيامبراكرم صلى الله عليه وآله نيز دست به دعا برداشت و فرمود: «الّلهم انجز لى ما وعدتنى، الّلهم ان تهلك هذه العصابة لا تُعبَد فى الارض» (432) خدايا! آنچه را وعده داده اى محقّق ساز، خدايا! اگر اين گروه مسلمانان كشته شوند، پرستش تو از زمين برچيده مى شود. خداوند نيز با سرازير نمودن امدادهاى غيبى خود، دعاى آنان را مستجاب كرد و آنان با دلگرمى به مبارزه پرداختند تا سرانجام پيروز شدند. به دستور پيامبر صلى الله عليه وآله، تمام كشته شدگان كفّار را درون چاهى ريختند و آنگاه حضرت بر سر چاه آمده و تك تك آنان را به اسم صدا زده و فرمودند:آيا شما وعده ى پروردگارتان را حقّ يافتيد؟! شما بد مردمانى بوديد، زيرا پيامبرتان را تكذيب كرديد و مرا از خانه و كاشانه ام بيرون نموديد و با من به جنگ پرداختيد، امّا ديگران مرا تصديق كرده و در ميان خود جاى دادند و به يارى ام پرداختند! اصحاب گفتند: مگر آنان مى شنوند؟ حضرت فرمود: شما شنواتر از آنان نيستيد، ولى آنان نمى توانند جواب بدهند. آنگاه روبه جسد ابوجهل كرد و فرمود: اين از فرعون گستاخ تر بود، زيرا فرعون هنگامى كه عذاب آمد و هلاكت را قطعى ديد، موحّد شد، امّا او تا آخرين لحظات دست از بت ها برنداشت. (433) ----- 430) تفسير نمونه 431) تفسير فرقان 432) تفسير كنزالدقائق 433) تفاسير الميزان، نمونه و فرقان - نعمت ها و امدادهاى الهى در روزهاى سخت را فراموش نكنيم، چرا كه ياد نعمت هاى الهى، روحيّه ى شكر و شجاعت را در انسان بالا مى برد. «اذ» - خداوند، بدون دعا هم مى تواند عطا كند، ولى دعا، يك راه تربيت الهى است. «اذ تستغيثون ربّكم» - دعا در كنار حضور در جبهه مؤثّر است و دعاى رزمندگان مستجاب مى شود. «تستغيثون... فاستجاب» - دعا، كليد استجابت است. «تستغيثون... فاستجاب» - فرشتگان، در زندگى انسان ها تأثيرگذار و مؤثّرند. «ممدّكم بألف من الملائكة» - امدادهاى غيبى وقتى تحقّق پيدا مى كند كه آنچه را خداوند در ظاهر به ما داده است، به كار گرفته باشيم. «ممدّكم» - در حركت هاى رزمى و نظامى و صحنه هاى نبرد، نظم و انضباط لازم، و از عوامل زمينه ساز پيروزى است. «انّى ممدّكم بألف من الملائكة مردفين»
۱۰ انفال 🌾🌾🌾🌾🌹🌹🌾🌾🌾 🌾 فرشتگان به یاری مسلمانان می شتابند در قرآن بارها نزول فرشتگان امدادگر براى يارى مؤمنان مطرح شده است. حتّى هنگام جان دادن هم خداوند فرشته ها را مى فرستد تا با القاى حقّ و دلدارى، مؤمن را از وسوسه هاى شيطان حفظ كند. (434) در جنگ بدر نيز فرشتگان، براى روحيّه بخشيدن به مؤمنان آمدند و جنگ و برخوردى با دشمن نداشتند، زيرا در تاريخ روشن است كه چه كسى به دست چه كسى كشته شد، و بيشترين كشته هاى كافران در آن جنگ، به شمشير حضرت على عليه السلام بود. در هستى دو نوع القا وجود دارد: يكى از سوى فرشتگان خدا كه آرامش را القا مى كنند. «اذ يوحى ربّك الى الملائكة أنّى معكم فثبّتوا الّذين آمنوا سألقى فى قلوب الّذين كفروا الرُّعب» (435) خداوند به فرشتگان وحى كرد كه من با شمايم، پس شما مؤمنان را پايدار و ثابت قدم سازيد، من در دل كفّار وحشت خواهم افكند. يكى هم القاى ترس و وحشت كه از سوى شيطان انجام مى شود. «انّما ذلكم الشيطان يخوّف أوليائه» (436) سخنان شيطان در هوادارانش تأثير گذارده و آنان را مى ترساند. ----- 434) فصّلت، 30 435) انفال، 12 436) آل عمران، 175 - رزمنده بايد روحيّه ى قوى داشته باشد. «وماجعله اللّه الاّ بُشرى» از عوامل پيروزى، انگيزه و روحيّه ى قوى رزمندگان است. - هنگامى كه حركتى صحيح و در خط پيامبر باشد، عنايت خداوند و برطرف شدن عوامل ترس و اضطراب حتمى است. «وما جعله اللّه الاّ بُشرى» - پيروزى مؤمنان، تنها به ابتكار، طرح نظامى، سلاح و نفرات آنان و يا به خاطر فرشتگان نيست، بلكه اصل، اراده و خواست خداوند است. «وما النّصر الاّ من عند اللّه» چنانكه گاهى به خواست خداوند، گروه اندكى از مؤمنان بر گروه زيادى از دشمنان پيروز مى شوند. «كم من فئة قليلة غلبت فئة كثيرة باذن اللّه» (437) - امدادهاى الهى ويارى مؤمنان، بر اساس عزّت وحكمت است. «عزيز حكيم» ----- 437) بقره، 249
۱۱ انفال 🌾🌾🌾🌾🌹🌹🌾🌾🌾🌾 دو نعمت خداوند به مسلمانان در شب قبل از جنگ بدر ✍«نُعاس»، به ابتداى خواب وخواب سبك و آرام بخش گفته مى شود، يعنى در حال استراحت آنچنان خواب عميقى بر شما مسلّط نشد كه دشمن از آن سوء استفاده كرده و بر شما شبيخون بزند. (438) لشكر قريش با ساز و برگ جنگى فراوان و آذوقه ى كافى و حتّى زنان خواننده براى تقويت روحيّه جنگ جويان، وارد منطقه ى بدر شدند و ابتدا چاه هاى آب را در اختيار خود گرفتند ولى مسلمانان دچار تزلزل بودند. پيامبر كه مى ديد يارانش ممكن است شب را به آرامى نخوابند و فردا با جسم و روحى خسته در برابر دشمن قرار گيرند، بشارت داد كه فرشتگان الهى به يارى آنان خواهند آمد و آنها را دلدارى داد به طورى كه شب را به آرامى خوابيدند. از طرف ديگر علاوه بر كمبود آب براى تطهير و رفع تشنگى، مشكل اساسى منطقه ى بدر، وجود شن هاى نرم و روان بود كه پاها در آن فرو مى رفت، در آن شب باران باريد و مسلمانان دلگرم شدند و زمين زير پايشان سفت شد. البتّه ممكن است مراد از ثبات قدم در آيه، همان استقامت و پايدارى باشد، نه محكم شدن پاها در زمين باران خورده. هر دو احتمال نيز با هم ممكن است. مراد از «پاك شدن از پليدى» ممكن است پاك شدن از وسوسه هاى شيطان و يا پاك شدن از پليدى جسمانى بر اثر جنابت بعضى در آن شب باشد، به هر حال باران با توجّه به نياز شديد مسلمانان، همه ى اين مشكلات را برطرف كرد. (439) امام صادق عليه السلام فرمود: آب باران بياشاميد كه امراض را برطرف مى كند، آنگاه اين آيه را تلاوت فرمودند. (440) «يذهب عنكم رجز الشيطان» ----- 438) تفسير نمونه 439) تفسير نمونه 440) كافى، ج 6، ص 387 - با اراده و امداد الهى، در برابر دشمن مسلّح و انبوه هم مى توان آرامش داشته و آرام خوابيد، و اگر خدا نخواهد، در بهترين باغ ها و شرايط، نه خوابى هست و نه آرامشى. «اذ يغشّيكم النعاس أمنة منه» - گاهى استراحت وخواب سبك در جنگ، نعمت بزرگ الهى است، كه هم خستگى را بر طرف مى كند و هم مجال شبيخون به دشمن نمى دهد. «النّعاس أمنة منه» - اگر ايمان و صبر باشد، خداوند عوامل طبيعى را در اختيار انسان و به سود او قرار مى دهد. «ينزّل عليكم من السماء ماءً» - نقش عوامل طبيعى همچون باد، باران، خواب و... را در جبهه ها نبايد تصادفى پنداشت. «يغشّيكم النعاس... ينزّل عليكم...» - پاكى ظاهرى: «ليطهّركم» و پاكى باطنى: «يذهب عنكم رجز الشيطان»، هر يك به تنهايى ارزش است، امّا ارزشمندتر وجود هردو با هم مى باشد. - انتظار خداوند از مجاهد مسلمان، پاكى و داشتن روحيّه اى بالا و مقاوم و ثابت قدم بودن است. «ليطهرّكم... ليربط على قلوبكم»
۱۵ انفال 🌾🌾🌾🌾🌹🌹🌾🌾🌾🌾 فرار از جنگ یکی از بزرگترین گناه‌ها ✍«زَحف»، به معناى غلتيدن و كشيدن روى زمين است، به لشكركشى و حركت يك لشكر انبوه هم از اين جهت كه از دور چنين به نظر مى رسد كه روى زمين مى غلتند و پيش مى آيند، زحف گفته مى شود. امام رضا عليه السلام فرمود: فرار از جهاد، موجب وهن دين، استخفاف رهبر حقّ، جرأت يافتن دشمن و محو مذهب است. (443) در شمار فضائل حضرت على عليه السلام آمده است كه وى در تمام عمرش، حتّى يك بار هم از جبهه و جنگ فرار نكرد. (444) و آن حضرت فرمودند: پسنديده ترين مرگ، شهادت است، سوگند به آن كسى كه جان فرزند ابى طالب به دست اوست، براى من كشته شدن با هزار ضربه ى شمشير، راحت تر و آسان تر از مرگ در بستر است. (445) ----- 443) تفسير نورالثقلين 444) تفاسيرنمونه ونورالثقلين 445) نهج البلاغه، خطبه 121 - تعداد زياد دشمن، مجوّز فرار از جبهه نمى شود. «اذا لقيتم... زحفاً فلا تولّوهم»
۱۶ انفال 🌾🌾🌾🌾🌹🌹🌾🌾🌾🌾 یکی از بزرگترین گناه‌ها ✍«مُتحرّفاً»، خود را به كنار و اطراف كشيدن براى تغيير تاكتيك و خسته و گمراه كردن دشمن و سپس ضربه زدن به اوست و «متحيّزاً»، پيوستن و جاى گرفتن در كنار گروه ديگر است، آنگاه كه رزمنده احساس تنهايى و ناتوانى از مقابله كند. عبارتِ «باء بغضب»، به معناى هموار ساختن و تحمّل غضب است. در اين آيه، براى فرار از جبهه كه حرام است، دو مورد استثنا ذكر شده است: يكى براى جا به جايى تاكتيكى «متحرّفاً»، ديگرى براى پيوستن به گروه ديگرى از مسلمانان و حمله ى دسته جمعى «مُتحيّزاً». البتّه در بعضى تفاسير، موارد ديگرى هم ذكر شده است، مانند فرار براى اطلاع رسانى به مسلمانان، يا براى حفظ سنگر مهم تر و موقعيّت بهتر. (447) ولى اينها همه مصداق براى همان مورد اوّل است. فراريان از جبهه، مورد خشم وغضب خدا قرار دارند، «و مَن يولّهم... فقد باء بغضب من اللّه» و از جمله ى كسانى هستند كه در هر نماز از آنان برائت مى جوييم. «غير المغضوب عليهم» البتّه اين گناه، قابل توبه و بخشش است، به دليل آيه ى «انّ الّذين تولّوا منكم يوم التقى الجَمعان انّما استزلّهم الشيطان ببعض ما كسبوا و لقد عفا اللّه عنهم» (448) ----- 447) تفسير فى ظلال القرآن 448) آل عمران، 155 - عقب نشينى تاكتيكى، اشكال ندارد. «متحرّفاً» - در جنگ، خدعه و فريب دادن دشمن جايز است. «متحرّفاً» - در ارزيابى، عجولانه قضاوت نكنيم، زيرا تغيير عمل شايد به خاطر نقشه و تاكتيك باشد. «متحرّفاً» - نصرت از سوى خداوند است، ولى بكارگيرى فنون و تاكتيك هاى نظامى و سياست جنگى هم لازم است. «متحرّفاً لقتال أو متحيّزاً
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا