۲۴ انفال
🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶
✍حيات، اقسام مختلفى دارد:
1⃣ حيات گياهى. «انّ اللّه يحيى الارض بعد موتها» (464) خداوند زمين را زنده مى كند.
2⃣ حيات حيوانى. «لمحيى الموتى» (465) خداوند مردگان را زنده مى كند.
3⃣ حيات فكرى. «مَن كان ميّتاً فأحييناه» (466) آن كه مرده بود و زنده اش كرديم.
4⃣ حيات ابدى. «قدّمت لحياتى» (467) كاش براى زندگيم چيزى از پيش فرستاده بودم.
مقصود از حياتى كه با دعوت انبيا فراهم مى آيد، حيات حيوانى نيست، چون بدون دعوت انبيا نيز اين نوع حيات وجود دارد، بلكه مقصود حيات فكرى، عقلى ومعنوى، اخلاقى و اجتماعى و بالاخره حيات و زندگى در تمام زمينه ها مى باشد. البتّه ممكن است مراد از دعوت به حيات در اينجا (به دليل آن كه آيه در كنار آيات جنگ بدر آمده است)، دعوت به جهاد باشد.
حيات انسان، در ايمان و عمل صالح است و خداوند و انبيا هم مردم را به همان دعوت كرده اند. «دعاكم لما يحييكم» اطاعت از فرامين آنان رمز رسيدن به زندگى پاك و طيّب است، چنانكه در جاى ديگر مى فرماید و طبق روايات شيعه وسنّى، يكى از مصاديق حيات طيّبه، پذيرش نداى پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله در مسأله ى #ولايت_علىّ بن أبى طالب عليهما السلام و اهل بيت اوست. (469)
حايل و فاصله شدن خدا ميان انسان و قلبش، نشان دهنده ى حاضر و ناظر بودن خداوند در همه جا و احاطه ى او بر تمام موجودات است و اينكه قدرت و توفيق از اوست. از رگ گردن به ما نزديك تر است، فعاليّت عقل و روح نيز به دست اوست و اگر لطف او نبود، هرگز انسان به حقّانيّت حقّ و بطلان باطل پى نمى برد.
از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه يكى از مصاديق حايل بودن خدا بين انسان و دل او، مسأله ى محو و اثبات است؛ محو كفر و اثبات ايمان، محو غفلت و شك و تثبيت تذكّر و يقين. (470) در جاى ديگر فرمودند: خداوند نمى گذارد انسان، باطل را حقّ ببيند. (471) همچنين فرمودند: گاهى انسان با گوش، چشم، زبان و دست خود به چيزى علاقه دارد، ولى اگر آن را انجام دهد، قلبش با آن همراه نيست و مى داند آنچه ميل به آن داشته حقّ نيست. (472) و ممكن است حائل شدن، كنايه از مرگ باشد.
-----
464) حديد، 17
465) فصّلت، 39
466) انعام، 122
467) فجر، 24
468) نحل، 97
469) تفسير فرقان
470) تفسير فرقان
471) بحار، ج 5، ص 205
472) تفسير نورالثقلين
🌸
- تا از دنيا نرفته و فرصت داريم، حقّ را بپذيريم. (بنابراين كه حائل شدن خدا بين انسان و قلبش، كنايه از مرگ باشد). «استجيبوا... يحول بين المرء و قلبه»
🌸
- نه مؤمن مغرور شود ونه از كافر مأيوس گرديد، چون دلها به دست خداست و او مقلّب القلوب است. «يحول بين المرء و قلبه»
🌸
- هر فكر و انديشه اى كه بر دل انسان بگذرد، خداوند بدان آگاه است. «يحول بين المرء و قلبه»
🌸
- خداوند از هر چيزى به انسان نزديك تر است، حتّى از قلب او به خودش. «يحول بين المرء و قلبه»
۲۵ انفال
🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶
✍«فتنه»، به معناى شرك، كفر، بلا و آزمايش، شكنجه و عذاب است و در اين آيه به معناى بلا و مصيبت هاى اجتماعى است. (474)
در آيه ى قبل، دستور اطاعت از پيامبر صلى الله عليه وآله بود، اينجا پرهيز از فتنه. پس معلوم مى شود كه يكى از مصاديق فتنه، عدم اطاعت از پيامبر است و مفهوم اين آيه، با آيه ى «واعتصموا بحبل اللّه جمعياً و لا تفرّقوا» (475) يكسان مى باشد. (476)
مصداق ديگر فتنه، فساد و فحشا مى باشد كه باعث فروپاشى يك نظام مى شود و آسيب آن عمومى و فراگير است. مثل فساد حكّام بنى اميّه كه چون ولايت پيشواى حقّ را كنار زدند، مسلمانان را قرن ها به ذلّت كشاندند.
سكوت و ترك امر به معروف و نهى از منكر، باعث فتنه و فراگيرشدن عذاب است، چنانكه پيامبر فرمودند: خداوند هرگز تمام مرم را به خاطر گناه بعضى از آنان مجازات نمى كند، مگر زمانى كه منكرات در ميان آنان آشكار گردد و ديگران در حالى كه توان انكار و برخورد با آن را داشته باشند، سكوت كنند كه اگر چنين شد، خداوند همه ى آنان (خاصّ و عام) را عذاب مى كند. (477) چنانكه حضرت على عليه السلام فرمودند: اگر گناهى پنهانى انجام گيرد، خداوند عموم مردم را عذاب نمى كند، امّا اگر گروهى منكراتى را آشكار انجام دهند و مردم آنان را سرزنش نكنند، هر دو گروه مستوجب عقوبت مى شوند. (478)
معناى پرهيز از اعمالى كه باعث فتنه شده ودر همه تأثير مى گذارد، عزلت وكناره گيرى از مسائل نيست، بلكه لزوم هوشيارى و توجّه انسان را مى رساند. حضرت على عليه السلام مى فرمايد: در فتنه ها مثل بچّه شترى باشيد كه نه از شما بار بكشند و نه شما را بدوشند و نه از شما بهره بردارى كنند. «كن فى الفتنة كابن اللبون، لا ظهر فيركب و لا ضرع فيحلب» (479)
هنگام نزول اين آيه، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: هر كس پس از من در جانشينى على عليه السلام ظلم كند، «فكانّما جحد نبوّتى و نبوة الانبياء قبلى» گويا رسالت من و نبوّت پيامبران پيشين را انكار كرده است. (480)
-----
474) تفسير نمونه
475) آل عمران، 103
476) تفسير الميزان
477) تفسير نمونه
478) تفسير اثنى عشرى
479) نهج البلاغه، حكمت 1
480) تفسير فرقانب
🌸
- تخلّف از دين و دستورات الهى، مايه ى بروز فتنه و نزول عذاب الهى است. «دعاكم لما يحييكم... واتّقوا فتنة...»
🌸
- نه خود عامل فتنه شويم، نه با فتنه گران هم صدا شويم و نه در برابرشان سكوت كنيم. «واتّقوا فتنة»
🌸
- سرنوشت انسان وجوامع، در گرو عملكرد خودشان است.«واتّقوافتنةلاتصيبنّ»
🌸
- افراد جامعه ى ايمانى علاوه بر كارهاى خود، نسبت به كارهاى ديگران نيز بايد تعهّد داشته باشند. چون گاهى آثار كارهاى خلاف، دامنگير ديگران هم مى شود، همچون كسى كه در كشتى، جايگاه خود را سوراخ كند. «و اتّقوا فتنة لاتصيبنّ الّذين ظلموا منكم خاصّة»
#روایت_انتظار
💠 شيطان در آخرالزمان با تمام توان خود میتازد
⬅️ آخرالزمان چون نزديك نابودی ابليس است ، تمام سعی و تلاش خود را برای تأخير در ظهور و گمراهی مردمان به كار خواهد بست . آنقدر در آخرالزمان اين مسائل رونق میگيرد كه وقتی ندای آسمانی به نفع امام زمان علیهالسلام بلند میشود ، نعرهای هم از جانب شيطان شنيده میشود كه بعضیها ، حق و باطل را اشتباه میكنند .
حضرت امام صادق علیهالسلام در مورد زمان ظهور حضرت و نشان آن فرمودند :
منادی نام قائم «عجل الله تعالی فرجه الشریف» را ندا میدهد .
پرسيدم : آيا اين ندا را بعضی میشنوند يا همه ؟
حضرت فرمودند : «همه ! هر قومی به زبان خودش میشنود» .
پرسيدم : پس با اين حال ، ديگر چه كسی با حضرت مخالفت میكند ، در حالی كه نام او ندا داده شده و شكی در حقانيت او نيست ؟
حضرت فرمودند : ابليس آنها را رها نمیكند ، تا اينكه در آخر شب ندای ديگری بدهد . پس مردم دچار شك میشوند .
📚 كمالالدين و تمام النعمة ج ۲ص۶۵۰
#امام_زمان
#انتظار
#جمکران
کانال و صفحه رسمی مسجد مقدس جمکران👇
🆔 @jamkaran_ir
سایت رسمی مسجد مقدس جمکران 👇
🌐 www.jamkaran.ir
هدایت شده از دکتر سعید عزیزی
خنراینی.mp3
47.6M
#سخنرانی
💠 سه شنبه های مهدوی
🗓۴اردیبهشهت۱۴۰۳
🎙#دکتر_سعید_عزیزی
✅کانال رسمی دکتر سعید عزیزی👇
╔═🍃🌺🍃══════╗
🆔@drsaeedazizi
╚══════🍃🌺🍃═╝
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۱۸۰
🍀 #سوره_انفال #جزء_۹
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_4480924285.mp3
336.1K
🎧 صوت #صفحه_۱۸۰
🍀 #سوره_انفال #جزء_۹
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۷ انفال
💐💐💐❤️❤️💐💐💐
#خیانت_در_امانت ؛ از منفورترین اعمال
✍در شأن نزول اين آيه آمده است: هنگامى كه مسلمانان به فرمان پيامبر صلى الله عليه وآله، يهود بنى قريظه را محاصره كردند، آنان پيشنهاد صلح وكوچ كردن به شام را دادند و پيامبر نپذيرفت و سعدبن معاذ را به داورى مأمور ساخت. يكى از مسلمانان همراه او به نام «ابولبابه» كه سابقه دوستى با آنان داشت، با اشاره به گلوى خود به آنان فهماند كه در صورت پذيرش حكميّت سعدبن معاذ، همه كشته خواهيد شد، جبرئيل اين اشاره را به پيامبر صلى الله عليه وآله خبر داد. پس از آن ابولبابه شرمنده از اين خيانت، خود را به ستون مسجد پيامبر بست و هفت شبانه روز چيزى نخورد، سرانجام خداوند توبه اش را پذيرفت. (482)
شأن نزول ديگرى نيز بيان شده كه در جنگ بدر، بعضى از مسلمانان نامه اى به ابوسفيان نوشتند و از نقشه ى پيامبر صلى الله عليه وآله به او خبر دادند، ابوسفيان هم از مشركان مكّه درخواست كمك كرد كه هزار نفر براى جنگ بدر به راه افتادند. (483)
در فرهنگ قرآن، امانت مفهوم وسيعى دارد و تمام شئون زندگى سياسى، اجتماعى و اخلاقى را شامل مى شود از جمله:
الف: تمام نعمت هاى مادّى و معنوى مثل مكتب، قرآن، رهبر، فرزند وآب وخاك.
ب: اهل بيت پيامبر عليهم السلام. (484)
ج: هم خودمان، امانت براى خويشتنيم، چنانكه در آيه ى ديگر مى خوانيم: «انّكم كنتم تختانون أنفسكم» (485) و هم جامعه براى ما.
د: انفال، غنائم، خمس، زكات و اموال عمومى. (ورود آيه در سوره انفال وغنائم جنگ بدر)
ه : امام باقر عليه السلام فرمود: احكام دين، فرائض و واجبات الهى، امانت است. (486)
و: حكومت ومسئوليّت.
بنابراين نافرمانى و ادا نكردن حقوق و وظايف خود در ارتباط با اين امانت ها، خيانت است، چنانكه ابن عبّاس مى گويد: هركس چيزى از برنامه هاى اسلامى را ترك كند، يك نوع خيانتى به خدا و پيامبر مرتكب شده است. (487) همان گونه كه پيشى گرفتن ناصالحان بر صالحان در مسئوليّت هاى اجتماعى، خيانت به خدا و رسول و مسلمانان است.
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: كسى كه در امانت خيانت كند در حقيقت منافق است، هرچند روزه بگيرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند. و امام صادق عليه السلام فرمودند: نماز و روزه ى مردم شما را نفريبد، زيرا گاهى همه ى آنها از روى عادت است. مردم را با راستگويى و اداى امانت امتحان كنيد و بشناسيد. (488)
خيانت نكردن در امانت از وظايف و حقوق انسانى است، بنابراين حتّى به امانت غير مسلمان هم نبايد خيانت كرد.
-----
482) تفاسير مجمع البيان، صافى و نمونه
483) تفاسيرمجمع البيان والميزان
484) ملحقات احقاق الحقّ، ج 14، ص 564
485) بقره، 187
486) تفسير نورالثقلين
487) تفسير نمونه
488) كافى،
🌹
- گاهى يك اشاره به سود دشمن، خيانت است.
🌹
- افشاى اسرار نظامى، خيانتى زشت است.
🌹
- خيانت، فطرتاً زشت و محكوم است. «و انتم تعلمون»
۲۸ انفال
💐💐💐❤️❤️💐💐💐
ثروت و فرزندان دو وسیله آزمایش
✍محور بسيارى از لغزش هاى انسان و ريشه ى بسيارى از گناهان از قبيل: معاملات حرام، احتكار، دروغ، كم فروشى، ترك انفاق، ندادن خمس وزكات، حرص و كارشكنى و سوگندهاى دروغ و تضييع حقوق مردم، گريز از ميدان جنگ، ترك هجرت و جهاد و...، علاقه به مال و فرزند است. پس اينها عامل امتحان و لغزشند، آن گونه كه ابولبابه را (آيه قبل) به لغزش كشيد و براى حفظ مال و فرزندان خود، به همكارى با دشمن وادار كرد.
كسانى كه از مدينه به ابوسفيان خبر دادند كه مسلمانان براى تصاحب كاروان تجارتى آنان نيرو بسيج كرده اند، از مهاجرانى بودند كه در مكّه مال و فرزندى داشتند. (489)
قرآن با تعبيرات مختلفى به فتنه بودن مال و فرزند و دل نبستن به آنها و امكان انحراف به واسطه ى آنها هشدار داده است، از جمله:
الف: امكان شركت شيطان در مال و فرزند انسان. «شاركهم فى الاموال و الاولاد» (490)
ب: افزون خواهى در مال و فرزند و آثار منفى آن. «تكاثر* فى الاموال و الاولاد» (491)
ج: بازدارندگى فرزند و مال از ياد خدا. «لا تلهكم أموالكم و لا أولادكم عن ذكر اللّه» (492)
د: نجات بخش نبودن اموال و اولاد در قيامت. «لن تغنى عنهم أموالهم و لا أولادهم» (493)
در آيه نكاتى به چشم مى خورد كه نشان مى دهد آزمايش مال وفرزند بسيار سخت و جدّى و پيروز شدن در آن بسيار مهم است، اوّلاً آيه با جمله ى «واعلموا» ل غاز شده كه هشدار است. ثانياً كلمه ى «انّما» نشان مى دهد كه آزمايش با مال وفرزند چون و چرا ندارد و حتمى است. ثالثاً خود مال وفرزند فتنه شمرده شده اند، نه آنكه وسيله آزمايش وفتنه باشند. (494)
حضرت على عليه السلام فرمودند: «لايقولنّ احدكم الّلهم انّى اعوذ بك من الفتنة لانّه ليس احد الاّ و هو مشتمل على فتنة»، هيچ كس از خداوند دورى از فتنه و آزمايش را نخواهد، زيرا همه ى مردم بدون استثنا دچار آن مى شوند، بلكه دورى از لغزش و انحراف در آزمايشات را از خدا درخواست كند. آنگاه حضرت درباره ى علّت و فلسفه ى امتحان هاى الهى فرمود: تا راضى از ناراضى مشخص شود و عوامل سعادت و شقاوت هركس در اعمال او مشخص گردد. (495)
-----
489) تفسير الميزان
490) اسراء، 64
491) حديد، 20
492) منافقون، 9
493) آل عمران، 10
494) تفسير راهنما
495) نهج البلاغه، حكمت 93
🍁
- علاقه ى افراطى به مال و فرزند، انسان را به خيانت مى كشد. «لا تخونوا... و اعلموا...» و حتّى گاهى موجب دست برداشتن از اصول انسانى و دينى (امانت و اداى امانت) مى شود.
🍁
- مال و فرزند مى توانند دو دام فريبنده باشند. «انّما اموالكم و اولادكم فتنة»
🍁
- مال وفرزند با تمام جاذبه هايى كه دارند، در مقايسه با الطاف وپاداش هاى الهى ناچيز هستند
-----
496) اكنون كه اين سطرها را مى نويسم، شب عاشوراى حسينى است كه امام حسين عليه السلام همه چيز خود را در يك روز با خدا معامله كرد و داغ هايى ديد كه هر يك به تنهايى كافى است تا انسانى را از پا در آورد، ولى آنچه امام را در برابر تمام حوادث استوار كرد اين بود كه آنها را در برابر خداوند ناچيز ديد. حتّى وقتى كودك شش ماهه اش را در برابرش شهيد كردند، فرمود: همين كه خداوند ناظر بر اين صحنه است، مرا كافى است. وحضرت زينب عليها السلام عصر عاشورا كه بدن قطعه قطعه شده برادرش امام حسين عليه السلام را ديد فرمود: خداوندا! اين قليل را از ما قبول كن. و در مجلس يزيد نيز فرمود: آنچه در كربلا ديدم، جز جميل و زيبايى از خداوند چيزى نبود. آرى، با ايمان به كم بودن و عارضى بودن دنيا و ايمان به بزرگى و اجر عظيم نزد خداوند، مى توان با سخت ترين حوادث مقابله كرد
۳۳ انفال
💐💐💐❤️❤️💐💐💐
حضور پیغمبر و استغفار دو عامل مصونیت از گناه
✍با توجّه به اينكه در آيه ى بعد، كفّار مكّه به عذاب تهديد شده اند، معلوم مى شود كه منظور از نفى عذاب در اين آيه، برداشته شدن عذاب عمومى از مسلمانان به بركت وجود شخص پيامبر صلى الله عليه وآله است، مثل عذاب هاى اقوام پيشين، وگرنه اشخاصى در موارد خاصّى گرفتار عذاب الهى شده اند. مانند عذاب نعمان بن حارث در آيه ى قبل.
در احاديث آمده است كه خداوند به خاطر وجود برخى افراد پاك و علماى ربّانى، سختى و عذاب را از ديگران برمى دارد. چنانكه در ماجراى قلع و قمع قوم لوط، حضرت ابراهيم به فرشتگان مأمور عذاب گفت: «انّ فيها لوطاً» يعنى آيا با وجود يك مرد خدايى در منطقه، آنجا را نابود مى سازيد؟! فرشتگان گفتند: ما مى دانيم كه لوط در آنجاست و به او دستور خارج شدن از آنجا را داده ايم. (507) يا حضرت على عليه السلام پس از رحلت پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: يكى از دو امان از ميان ما رفت، أمن ديگر را كه استغفار است حفظ كنيد. (508) و يا در روايت مى خوانيم امام رضا عليه السلام به زكريا ابن آدم فرمود: در شهر قم بمان كه خداوند همان گونه كه به واسطه ى امام كاظم عليه السلام بلا و عذاب را از اهل بغداد برداشت، به واسطه ى وجود تو نيز بلا را از آن شهر دور مى كند. (509)
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: مرگ و زندگى من براى شما خير است؛ در زمان حياتم خداوند عذاب را از شما بر مى دارد و پس از مرگم نيز با عرضه ى اعمالتان به من، با استغفار و طلب بخشش من، مشمول خير مى شويد. «امّا فى مماتى فتعرض علىّ اعمالكم فاستغفر لكم» (510)
نافرمانى و انجام بعضى گناهان، از اسباب نزول بلا و عذاب الهى است، و راه جبران آن توبه و استغفار است. «و ما كان اللّه معذّبهم و هم يستغفرون» چنانكه در دعاى كميل مى خوانيم: «اللّهم اغفر لى الذنوب الّتى تنزل البلاء» وهمان گونه كه خداوند در آيه اى ديگر مى فرمايد: «و ما كان ربّك ليهلك القرى بظلم و أهلها مصلحون» (511) تا وقتى كه مردم اهل صلاح و اصلاح باشند، خداوند آنان را هلاك نمى كند.
-----
507) عنكبوت، 31 تا 32
508) نهج البلاغه، حكمت 88
509) بحار، ج 57، ص 217
510) تفسير نورالثقلين
511) هود، 117
- وجود پيامبر صلى الله عليه وآله و مردان خدا، مايه ى امان براى اهل زمين است. «و ما كان اللّه ليعذّبهم و أنت فيهم»
🌹
- استغفار، مانع بلاست
🌹
- توبه و استغفار، اهميّت ويژه اى نزد خدا دارد، چنانكه سرنوشت امّتى را نيز تغيير مى دهد. «و ما كان اللّه معذّبهم و هم يستغفرون»
🌹
🖌نوشتار و صوت🎤 (8:54 دقیقه)
پرسش:
👈 آیا لذت بردن از نماز، مختص انسان کامل است؟
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ انسان، از سویی کامل نیست و از سویی دیگر عاشق کمال و کمال محض (خداوند سبحان) میباشد، لذا به سوی رشد و کمال حرکت میکند. کمال نیز حدی ندارد، که اگر حدی داشت، دیگر کامل نبود؛ لذا حتی انسانهای کامل، یعنی معصومان علیهم السلام نیز برای رسیدن به رشد و کمال بیشتر، یعنی قُرب بیشتر به کمال محض [خداوند رحمان و رحیم]، حرکت و تلاش مینمایند.
✔️ خداوند علیم و حکیم، در رفع نیاز و رسیدن به مطلوب، لذت قرار داده است که سبب انگیزه، میل، حرکت و خوشایند میگردد.
✔️ خداوند متعال، نماز را برای بندگانش قرار داد؛ چرا که بندگان برای رشد، کمال و اتصال به رحمت واسعۀ الهی، به آن نیاز دارند، لذا برآوردن این نیاز، لذت شدیدی دارد؛ ولی لذایذ آن را نمیتوان به شمارش آورد، چرا که فواید و آثارش را نمیتوان برشمرد... .
بیشتر را اینجا بخوانید یا بشنوید: 👇
https://www.x-shobhe.com/Salat/13487.html
@X_shobhe
امام صادق عليه السلام فرمودند: نماز و روزه ى مردم شما را نفريبد، زيرا گاهى همه ى آنها از روى عادت است. مردم را با راستگويى و اداى امانت امتحان كنيد و بشناسيد.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
🌸🍃🌸🍃
🍃
امام علی (علیه السلام) صدای عدالت انسانی
📙معرفی کتاب👇
❇️جُرج جُرداق (مسیحی)
✳️نویسنده که شخصی مسیحی است حدود 200 بار نهج البلاغه رو خوانده است و در مورد شخصیت امیر المومنين تحقیقات زیادی انجام داده است و حاصل مطالعات خود را در این کتاب ارزشمند جمع آوری نموده است
📖نویسنده در 👈جلد نخست به امام علی و حقوق انسان میپردازد و جامعه مطلوب نزد امام علی را جامعهای خالی از طبقات معرفی میکند.
👈 جلد دوم به اصول انسانی اشاره میکند که متجددین خصوصاً در انقلاب فرانسه مطرح کردهاند و آنگاه مدعی است که بسیاری از این اصول قرنها پیش از زبان امام علی بیان شده است.
👈 جلد سوم در مقایسه امام علی و سقراط، هدف هر دو را سعادت فرد و جامعه از طریق فضیلت میداند.
👈جلد چهارم از زاویهای اجتماعی به صدر اسلام و وقایع زندگی و حکومت امام علی نگاه میشود.
👈جلد پنجم با عنوان علی و ملیت، روحیه انقلابیگری و تلاش برای اصلاح، مهمترین مسئلهای دانسته میشود که امام علی به ملیت عربی آموخته است.
🌹 @dobare_zendegi 🌹
#جامعه_منتظر
💠 «بلا»، با «صدقه» رفع می شود
✍️ آیتالله بهجت قدّسسرّه:
بلا، با صدقه رفع میشود؛ اگرچه محکمِ محکم شده باشد. نه اینکه فقط روایت است که صدقه، دافع بلیات است؛ نهخیر، درایت هم هست.
میدانیم که از لطف و احسان است که شارع فرموده: «إِسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ؛[1] روزی را با صدقه نازل کنید».[2]
📚 پینوشت:
[1]. تهذیب الأحکام، ج4، ص112.
[2]. گوهرهای حکیمانه، ص137.
#جمکران
#انتظار
#امام_زمان
کانال و صفحه رسمی مسجد مقدس جمکران👇
🆔 @jamkaran_ir
سایت رسمی مسجد مقدس جمکران 👇
🌐 www.jamkaran.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 حتما ببینید | خاخام بزرگ یهودی: نحوه مواجه شدن با نوادگان اسماعیل!
🔹نیروی روحی، نیروی مادی را درهم خواهد شکست.
◽️مسلمانان از نوادگان اسماعیل هستند و قدرت روحی دارند.
🟢 حجاب دختران، نماز و شهادت، مانع از شکست مسلمانان است و ما باید از همین راه یعنی از طریق مسائل روحی و معنوی به مقابله با آنها بپردازیم...
👇👇👇
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
🆔 @mobahesegroup
┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b
هدایت شده از موسسه مصاف
👤 توییت استاد #رائفی_پور
✍ قبلاً شیعیان را دوست داشتم اما اکنون شهادت میدهم که هیچ معبودی جز الله نیست و شهادت میدهم که محمد رسول خداست و شهادت میدهم که علی به حق ولی خداست.
🔹در سالگرد هفتم اکتبر، بزرگترین روز در تاریخ، درود به قهرمانان شیعه که از غزه دست نکشیدند.
🔸در عراق، یمن، ایران و لبنان مردانگی تنها برای آنان آفریده شد.
🔹اینان نوادگان علی هستند.
🆔 @Masaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 توییت استاد #رائفی_پور
✍ به ما بگویید رافضی و کافر، بگویید تروریست، بگویید مجرم. هرچه دوست دارید بگویید.
🔹ما شیعیان علیبنابیطالب (علیهالسلام) در جهان هستیم و هرگز فلسطین و مردمش را تنها نخواهیم گذاشت.
🔸ما از مقدسات امت اسلامی در فلسطین حفاظت خواهیم نمود.
🔹همیشه تاریخ؛ تضمین قول شیعه، خون پاک اوست.
🆔 @Masaf
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۱۸۱
🍀 #سوره_اعراف #جزء_۹
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_4499706448.mp3
305.2K
🎧 صوت #صفحه_۱۸۱
🍀 #سوره_انفال #جزء_۹
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳۴ انفال
🌺🌺🌺🌸🌸🌸🌺🌺🌺
مدیریت مساجد از سوی پرهیزکاران
✍در آيه ى قبل، خداوند به خاطر وجود پيامبر صلى الله عليه وآله در ميان مردم و همچنين برگشت وتوبه و استغفارشان، عذابى همچون عذاب آسمانى قوم عاد و ثمود را از آنان برداشت، امّا در اين آيه سخن از عذاب آنان است، كه مى توان گفت: آنها استحقاق عذاب را دارند، هر چند خداوند به خاطر وجود پيامبر صلى الله عليه وآله عذابشان نمى كند. البتّه ممكن است مراد از عذاب در اين آيه، بلاها و سختى هاى جنگ و اسارت باشد.
حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «اللّه اللّه فى بيت ربّكم لا تخلوه مابقيتم فانّه ان تُرك لم تناظروا» (512) ، از خدا پروا كنيد، از خدا پروا كنيد، درباره ى خانه ى خدايتان كه اگر آن را رها كنيد و تعطيل شود، عذاب الهى، بى درنگ شما را فراخواهد گرفت.
-----
512) نهج البلاغه، نامه 47
- آنان كه مانع ورود مؤمنان به مسجد الحرام مى شوند، افراد بى تقوا هستند و بايد منتظر عذاب الهى باشند. «و ما لهم ألاّ يعذّبهم...»
- كفّار، خود را به ناحقّ متولّى مسجدالحرام مى پنداشتند. «وماكانوا اوليائه»
- توليتِ خانه اى كه به دست ابراهيم خليل عليه السلام و بر اساس تقوا ساخته شده، نبايد به دست افراد بى تقوا باشد. «انْ أوليائه الاّ المتّقون»
- تعيين سرپرست براى رسيدگى به امور مسجدالحرام ضرورى است. «انْ أوليائه الاّ المتّقون» (از اينكه آيه شرايط متولّى را بيان مى كند نه اصل آن را، پس تعيين توليت لازم است)
۳۵ انفال
🌺🌺🌺🌸🌸🌸🌺🌺🌺
نمونهای از عبادت عرب جاهلی
«مُكاء»، به معناى سوت كشيدن و «تَصدية»، به معناى كف زدن است.
سوت كشيدن آنان شايد به خاطر اعلام حضورشان نسبت به بت هايى بوده كه در كعبه قرار داشته است.
مفسّران از مصاديق روشن عذاب در جمله ى «فذوقوا العذاب» را شكست مشركين در جنگ بدر مى دانند. (513)
-----
513) تفاسير مجمع البيان، الميزان و فى ظلال القرآن
- بى احترامى و انجام امور لغو و بيهوده، همچون كف زدن و سوت كشيدن در مكان مقدّس، نشان دهنده ى لياقت نداشتن براى توليت آن مكان است. «انْ اوليائه الاّ المتّقون... و ما كان صلاتهم عند البيت الاّ مُكاء وتصدية»
- در طول تاريخ، مراسم مذهبى دستخوش تحريف و يا آميخته به امورى لغو شده است. «صلاتهم... مُكاءً و تصدية»
- گاهى مقدّس ترين مراكز، صحنه ى بالاترين خرافات مى شود. «عند البيت الا مكاءً و تصدية»
- كفر وبى احترامى به مقدّسات، عذاب الهى را بدنبال دارد. «مكاء و تصدية فذوقوا العذاب بما كنتم تكفرون»
- لجاجت و استمرار در كفر و انحراف، عامل نزول عذاب است. «فذوقوا العذاب بما كنتم تكفرون»
۳۷ انفال
🌺🌺🌺🌸🌸🌸🌺🌺🌺
جایگاه خوبی ها و بدی ها
✍«يَركُمَه»، به معناى متراكم ساختن و روى هم انباشتن است.
گرچه جهنّم بسيار بزرگ است و پيوسته مى گويد: «هل من مزيد» (514) و بيشتر مى خواهد، ولى هر يك از دوزخيان در تنگنا به سر مى برند. همانند ديوار بزرگى كه جاى ميخ هاى بسيار دارد، ولى هر ميخى در فشار است.
-----
514) ق، 30
- از نتايج جنگ حقّ و باطل، روشن شدن روحيّات، انگيزه ها، عملكردها، تعهّدات و توطئه هاست، تا جوهره ى انسان ها كشف شود. «ليميز اللّه»
- جداسازى طرفداران حقّ از باطل، از سنّت هاى الهى است. «ليميز اللّه» چنانكه در روز قيامت نيز خطاب مى شود: «وامتازوا اليوم ايّها المجرمون» (515)
- تراكم، فشار و ضيق مكان، از ويژگى هاى دوزخ و دوزخيان است. «فيركمه جميعاً فيجعله فى جهنّم»
- خسارت واقعى انسان، دوزخى شدن اوست. «فى جهنّم اولئك هم الخاسرون»
-----
515) يس، 59