📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۱۷۸
🍀 #سوره_انفال #جزء_۹
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_4325014453.mp3
383.1K
🎧 صوت #صفحه_۱۷۸
🍀 #سوره_انفال #جزء_۹
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۹ انفال
🌾🌾🌾🌾🌏🌏🌾🌾🌾🌾
فرشتگان به یاری مسلمانان می شتابند
✍«مُردف» از «اِرداف»، به معناى رديف و پشت سر هم قرار گرفتن است، يعنى نزول فرشتگان امدادگر پياپى ادامه دار است. در آيه 124 سوره ى آل عمران، از سه هزار فرشته ى يارى كننده ياد شده «ثلاثةآلاف» و در آيه ى پس از آن، سخن از پنج هزار فرشته ى نشاندار است. اين اختلاف رقم ها شايد به ميزان مقاومت آنان بوده است. يعنى هر چه مقاومت مسلمانان بيشتر مى شد، امداد غيبى خداوند نيز بيشتر مى شد. بنابراين «مردفين» يعنى اين هزار فرشته، فرشتگان ديگرى را در پى دارند.
با توجّه به آيه ى بعد، فرشتگان تنها براى دلگرمى و تقويت روحيّه ى مؤمنان نازل شدند و وارد جنگ و نبرد با دشمن نشدند و گرنه ديگر فضيلتى براى مجاهدان بدر نمى بود، علاوه بر آنكه نحوه ى كشته شدن هريك از كفّار و اسامى قاتلان آنان نيز در تاريخ آمده است. (430)
در جنگ بدر، تعداد مسلمانان يك سوّم كفّار و ساز و برگ نظامى آنان هم بسيار اندك بود، و به فرموده حضرت على عليه السلام، تنها سواره ى آنان مقداد بود، (431) همچنين آنان آمادگى روحى هم براى جنگ نداشتند. هنگامى كه جمعيّت كفّار و تجهيزات آنان را ديدند، وحشت زده و مضطرب شدند و به خدا پناه آوردند، پيامبراكرم صلى الله عليه وآله نيز دست به دعا برداشت و فرمود: «الّلهم انجز لى ما وعدتنى، الّلهم ان تهلك هذه العصابة لا تُعبَد فى الارض» (432) خدايا! آنچه را وعده داده اى محقّق ساز، خدايا! اگر اين گروه مسلمانان كشته شوند، پرستش تو از زمين برچيده مى شود. خداوند نيز با سرازير نمودن امدادهاى غيبى خود، دعاى آنان را مستجاب كرد و آنان با دلگرمى به مبارزه پرداختند تا سرانجام پيروز شدند.
به دستور پيامبر صلى الله عليه وآله، تمام كشته شدگان كفّار را درون چاهى ريختند و آنگاه حضرت بر سر چاه آمده و تك تك آنان را به اسم صدا زده و فرمودند:آيا شما وعده ى پروردگارتان را حقّ يافتيد؟! شما بد مردمانى بوديد، زيرا پيامبرتان را تكذيب كرديد و مرا از خانه و كاشانه ام بيرون نموديد و با من به جنگ پرداختيد، امّا ديگران مرا تصديق كرده و در ميان خود جاى دادند و به يارى ام پرداختند! اصحاب گفتند: مگر آنان مى شنوند؟ حضرت فرمود: شما شنواتر از آنان نيستيد، ولى آنان نمى توانند جواب بدهند. آنگاه روبه جسد ابوجهل كرد و فرمود: اين از فرعون گستاخ تر بود، زيرا فرعون هنگامى كه عذاب آمد و هلاكت را قطعى ديد، موحّد شد، امّا او تا آخرين لحظات دست از بت ها برنداشت. (433)
-----
430) تفسير نمونه
431) تفسير فرقان
432) تفسير كنزالدقائق
433) تفاسير الميزان، نمونه و فرقان
- نعمت ها و امدادهاى الهى در روزهاى سخت را فراموش نكنيم، چرا كه ياد نعمت هاى الهى، روحيّه ى شكر و شجاعت را در انسان بالا مى برد. «اذ»
- خداوند، بدون دعا هم مى تواند عطا كند، ولى دعا، يك راه تربيت الهى است. «اذ تستغيثون ربّكم»
- دعا در كنار حضور در جبهه مؤثّر است و دعاى رزمندگان مستجاب مى شود. «تستغيثون... فاستجاب»
- دعا، كليد استجابت است. «تستغيثون... فاستجاب»
- فرشتگان، در زندگى انسان ها تأثيرگذار و مؤثّرند. «ممدّكم بألف من الملائكة»
- امدادهاى غيبى وقتى تحقّق پيدا مى كند كه آنچه را خداوند در ظاهر به ما داده است، به كار گرفته باشيم. «ممدّكم»
- در حركت هاى رزمى و نظامى و صحنه هاى نبرد، نظم و انضباط لازم، و از عوامل زمينه ساز پيروزى است. «انّى ممدّكم بألف من الملائكة مردفين»
۱۰ انفال
🌾🌾🌾🌾🌹🌹🌾🌾🌾
🌾
فرشتگان به یاری مسلمانان می شتابند
در قرآن بارها نزول فرشتگان امدادگر براى يارى مؤمنان مطرح شده است. حتّى هنگام جان دادن هم خداوند فرشته ها را مى فرستد تا با القاى حقّ و دلدارى، مؤمن را از وسوسه هاى شيطان حفظ كند. (434) در جنگ بدر نيز فرشتگان، براى روحيّه بخشيدن به مؤمنان آمدند و جنگ و برخوردى با دشمن نداشتند، زيرا در تاريخ روشن است كه چه كسى به دست چه كسى كشته شد، و بيشترين كشته هاى كافران در آن جنگ، به شمشير حضرت على عليه السلام بود.
در هستى دو نوع القا وجود دارد:
يكى از سوى فرشتگان خدا كه آرامش را القا مى كنند. «اذ يوحى ربّك الى الملائكة أنّى معكم فثبّتوا الّذين آمنوا سألقى فى قلوب الّذين كفروا الرُّعب» (435) خداوند به فرشتگان وحى كرد كه من با شمايم، پس شما مؤمنان را پايدار و ثابت قدم سازيد، من در دل كفّار وحشت خواهم افكند.
يكى هم القاى ترس و وحشت كه از سوى شيطان انجام مى شود. «انّما ذلكم الشيطان يخوّف أوليائه» (436) سخنان شيطان در هوادارانش تأثير گذارده و آنان را مى ترساند.
-----
434) فصّلت، 30
435) انفال، 12
436) آل عمران، 175
- رزمنده بايد روحيّه ى قوى داشته باشد. «وماجعله اللّه الاّ بُشرى» از عوامل پيروزى، انگيزه و روحيّه ى قوى رزمندگان است.
- هنگامى كه حركتى صحيح و در خط پيامبر باشد، عنايت خداوند و برطرف شدن عوامل ترس و اضطراب حتمى است. «وما جعله اللّه الاّ بُشرى»
- پيروزى مؤمنان، تنها به ابتكار، طرح نظامى، سلاح و نفرات آنان و يا به خاطر فرشتگان نيست، بلكه اصل، اراده و خواست خداوند است. «وما النّصر الاّ من عند اللّه» چنانكه گاهى به خواست خداوند، گروه اندكى از مؤمنان بر گروه زيادى از دشمنان پيروز مى شوند. «كم من فئة قليلة غلبت فئة كثيرة باذن اللّه» (437)
- امدادهاى الهى ويارى مؤمنان، بر اساس عزّت وحكمت است. «عزيز حكيم»
-----
437) بقره، 249
۱۱ انفال
🌾🌾🌾🌾🌹🌹🌾🌾🌾🌾
دو نعمت خداوند به مسلمانان در شب قبل از جنگ بدر
✍«نُعاس»، به ابتداى خواب وخواب سبك و آرام بخش گفته مى شود، يعنى در حال استراحت آنچنان خواب عميقى بر شما مسلّط نشد كه دشمن از آن سوء استفاده كرده و بر شما شبيخون بزند. (438)
لشكر قريش با ساز و برگ جنگى فراوان و آذوقه ى كافى و حتّى زنان خواننده براى تقويت روحيّه جنگ جويان، وارد منطقه ى بدر شدند و ابتدا چاه هاى آب را در اختيار خود گرفتند ولى مسلمانان دچار تزلزل بودند. پيامبر كه مى ديد يارانش ممكن است شب را به آرامى نخوابند و فردا با جسم و روحى خسته در برابر دشمن قرار گيرند، بشارت داد كه فرشتگان الهى به يارى آنان خواهند آمد و آنها را دلدارى داد به طورى كه شب را به آرامى خوابيدند. از طرف ديگر علاوه بر كمبود آب براى تطهير و رفع تشنگى، مشكل اساسى منطقه ى بدر، وجود شن هاى نرم و روان بود كه پاها در آن فرو مى رفت، در آن شب باران باريد و مسلمانان دلگرم شدند و زمين زير پايشان سفت شد.
البتّه ممكن است مراد از ثبات قدم در آيه، همان استقامت و پايدارى باشد، نه محكم شدن پاها در زمين باران خورده. هر دو احتمال نيز با هم ممكن است.
مراد از «پاك شدن از پليدى» ممكن است پاك شدن از وسوسه هاى شيطان و يا پاك شدن از پليدى جسمانى بر اثر جنابت بعضى در آن شب باشد، به هر حال باران با توجّه به نياز شديد مسلمانان، همه ى اين مشكلات را برطرف كرد. (439)
امام صادق عليه السلام فرمود: آب باران بياشاميد كه امراض را برطرف مى كند، آنگاه اين آيه را تلاوت فرمودند. (440) «يذهب عنكم رجز الشيطان»
-----
438) تفسير نمونه
439) تفسير نمونه
440) كافى، ج 6، ص 387
- با اراده و امداد الهى، در برابر دشمن مسلّح و انبوه هم مى توان آرامش داشته و آرام خوابيد، و اگر خدا نخواهد، در بهترين باغ ها و شرايط، نه خوابى هست و نه آرامشى. «اذ يغشّيكم النعاس أمنة منه»
- گاهى استراحت وخواب سبك در جنگ، نعمت بزرگ الهى است، كه هم خستگى را بر طرف مى كند و هم مجال شبيخون به دشمن نمى دهد. «النّعاس أمنة منه»
- اگر ايمان و صبر باشد، خداوند عوامل طبيعى را در اختيار انسان و به سود او قرار مى دهد. «ينزّل عليكم من السماء ماءً»
- نقش عوامل طبيعى همچون باد، باران، خواب و... را در جبهه ها نبايد تصادفى پنداشت. «يغشّيكم النعاس... ينزّل عليكم...»
- پاكى ظاهرى: «ليطهّركم» و پاكى باطنى: «يذهب عنكم رجز الشيطان»، هر يك به تنهايى ارزش است، امّا ارزشمندتر وجود هردو با هم مى باشد.
- انتظار خداوند از مجاهد مسلمان، پاكى و داشتن روحيّه اى بالا و مقاوم و ثابت قدم بودن است. «ليطهرّكم... ليربط على قلوبكم»
۱۵ انفال
🌾🌾🌾🌾🌹🌹🌾🌾🌾🌾
فرار از جنگ یکی از بزرگترین گناهها
✍«زَحف»، به معناى غلتيدن و كشيدن روى زمين است، به لشكركشى و حركت يك لشكر انبوه هم از اين جهت كه از دور چنين به نظر مى رسد كه روى زمين مى غلتند و پيش مى آيند، زحف گفته مى شود.
امام رضا عليه السلام فرمود: فرار از جهاد، موجب وهن دين، استخفاف رهبر حقّ، جرأت يافتن دشمن و محو مذهب است. (443)
در شمار فضائل حضرت على عليه السلام آمده است كه وى در تمام عمرش، حتّى يك بار هم از جبهه و جنگ فرار نكرد. (444) و آن حضرت فرمودند: پسنديده ترين مرگ، شهادت است، سوگند به آن كسى كه جان فرزند ابى طالب به دست اوست، براى من كشته شدن با هزار ضربه ى شمشير، راحت تر و آسان تر از مرگ در بستر است. (445)
-----
443) تفسير نورالثقلين
444) تفاسيرنمونه ونورالثقلين
445) نهج البلاغه، خطبه 121
- تعداد زياد دشمن، مجوّز فرار از جبهه نمى شود. «اذا لقيتم... زحفاً فلا تولّوهم»
۱۶ انفال
🌾🌾🌾🌾🌹🌹🌾🌾🌾🌾
#فرار_از_جنگ یکی از بزرگترین گناهها
✍«مُتحرّفاً»، خود را به كنار و اطراف كشيدن براى تغيير تاكتيك و خسته و گمراه كردن دشمن و سپس ضربه زدن به اوست و «متحيّزاً»، پيوستن و جاى گرفتن در كنار گروه ديگر است، آنگاه كه رزمنده احساس تنهايى و ناتوانى از مقابله كند.
عبارتِ «باء بغضب»، به معناى هموار ساختن و تحمّل غضب است.
در اين آيه، براى فرار از جبهه كه حرام است، دو مورد استثنا ذكر شده است: يكى براى جا به جايى تاكتيكى «متحرّفاً»، ديگرى براى پيوستن به گروه ديگرى از مسلمانان و حمله ى دسته جمعى «مُتحيّزاً».
البتّه در بعضى تفاسير، موارد ديگرى هم ذكر شده است، مانند فرار براى اطلاع رسانى به مسلمانان، يا براى حفظ سنگر مهم تر و موقعيّت بهتر. (447) ولى اينها همه مصداق براى همان مورد اوّل است.
فراريان از جبهه، مورد خشم وغضب خدا قرار دارند، «و مَن يولّهم... فقد باء بغضب من اللّه» و از جمله ى كسانى هستند كه در هر نماز از آنان برائت مى جوييم. «غير المغضوب عليهم» البتّه اين گناه، قابل توبه و بخشش است، به دليل آيه ى «انّ الّذين تولّوا منكم يوم التقى الجَمعان انّما استزلّهم الشيطان ببعض ما كسبوا و لقد عفا اللّه عنهم» (448)
-----
447) تفسير فى ظلال القرآن
448) آل عمران، 155
- عقب نشينى تاكتيكى، اشكال ندارد. «متحرّفاً»
- در جنگ، خدعه و فريب دادن دشمن جايز است. «متحرّفاً»
- در ارزيابى، عجولانه قضاوت نكنيم، زيرا تغيير عمل شايد به خاطر نقشه و تاكتيك باشد. «متحرّفاً»
- نصرت از سوى خداوند است، ولى بكارگيرى فنون و تاكتيك هاى نظامى و سياست جنگى هم لازم است. «متحرّفاً لقتال أو متحيّزاً
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلام_آقا
💐 سلام برتو وقتی که در پرده غیبت مینشینی ...
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
📚 معامله با مال حرام
💠 سؤال: در معاملهای که به ذمه واقع میشود، اگر مشتری بخواهد بهای معامله را از مال حرام بدهد، آیا معامله صحیح است؟
✅ جواب: معامله صحیح است ولی خریدار مدیون فروشنده است و با تحویل پول حرام دِین او ادا نمیشود.
#احکام_معاملات
#احکام_خرید_و_فروش
#معامله_با_ثمن_حرام
🆔 @resale_ahkam
🖌نوشتار و صوت🎤 (11:31 دقیقه)
پرسش:
👈 چرا از افاضات اهل بیت علیهم السلام محرومیم؟
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ ابتدا به خود اثبات نمایید که از افاضات اهل بیت علیهم السلام محروم میباشید و سپس بپرسید: «چرا؟!» همین که فهمیدهاید فیض الهی به واسطۀ آنان میرسد و خواهان افاضات بیشتر از سوی آنان میباشد، خودش از افاضات ایشان میباشد؛ چنان که بسیاری از مردمان جهان، به این حقیقت علم نیافتهاند!
✔️ خداوند سبحان، پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله را «رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ» قرار داد و امامان علیهم السلام نیز همگی حجج الهی، جانشینان ایشان و «امام الرّحمة» میباشند؛ لذا کسی که خود را از افاضات ایشان محروم بداند، در واقع خودش را از رحمت و فیض الهی محروم دیده است؛ چرا که فیوضات الهی، به واسطۀ آنان میرسد!
✔️ این نگاه، اندیشه، باور منفی که مبتنی بر گمان نادرست میباشد؛ ریشههای نادرستی دارد و البته میوههای تلخی را به بار مینشاند که به برخی از آنها اشاره میشود:
الف - گمان، باور و ادعای محرومیت از رحمت، مغفرت و فیوضات الهی که همه به واسطۀ اهل عصمت علیهم السلام که حجج الهی میباشند، افترای بزرگی به خداوند سبحان و ایشان میباشد که به منزلۀ بزرگترین ظلم در حق خداوند منّان و ایشان است و افترا زننده، ظالمترین میباشد ... .
بیشتر را اینجا بخوانید یا بشنوید: 👇
https://www.x-shobhe.com/etc/13485.html
@X_shobhe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 ترفندی برای قهر نکردن همسر
#دکتر_سعید_عزیزی
🔶کانال رسمی دکتر سعید عزیزی👇
┏━━ °•🍃🌸🍃•°━━┓
🆔@drsaeedazizi
┗━━ °•🍃🌸🍃•°━━┛
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۱۷۹
🍀 #سوره_انفال #جزء_۹
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_4460430465.mp3
323.3K
🎧 صوت #صفحه_۱۷۹
🍀 #سوره_انفال #جزء_۹
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۷ انفال
🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶
✍در روز #جنگ_بدر، #پيامبر صلى الله عليه وآله به #على عليه السلام فرمود: مشتى خاك و سنگريزه از زمين بردار و به من بده. على عليه السلام چنين كرد وپيامبر با خواندن دعايى آنها را به سوى دشمن پرتاب كرد واين كار اثر معجزآسايى داشت، طوفانى به پا كرد وباعث وحشتى عجيب در دل دشمن شد. (449)
آرى، عامل مهم پيروزى در جنگ بدر، اراده و امداد الهى بود، نه نيروى مادّى و قواعد و تاكتيك هاى نظامى و گرنه لشگرى اندك و تنها با يك يا دو اسب سوار، چگونه بر سپاهى انبوه و كاملاً مجهّز و داراى يكصد اسب سوار، پيروز مى شد؟
انسان اگر با اعتقاد صحيح و در مسير حقّ حركت كرده و به فرمان الهى تلاش و كوشش كند، امدادهاى خداوند را در پى خود دارد، «ليبلى المؤمنين منه بلاء حسناً» و وجود او وجودى خدايى مى گردد، چنانكه در روايتى خداوند مى فرمايد: بنده با نافله و كارهاى مستحب به مقام قرب رسيده و دست او دست من، گوش او گوش من و تمام اعضا و جوارح او خدايى مى شود و آنچه بخواهد، همان مى شود. پس اگر حركتى نيز انجام مى دهد، در واقع آن حركت از خداوند است.
🌸 «و ما رميتَ اذ رميت و لكنّ اللّه رَمى»🌸
امّا در مقابل اگر در مسير غير الهى و به فرمان ديگران حركت كند، در حقيقت وجودى شيطانى پيدا نموده است، چنانكه #عايشه در رويارويى با سپاه اميرالمؤمنين على عليه السلام در جنگ جمل، به تأسّى از پيامبر صلى الله عليه وآله مشتى خاك به سوى آنان پرتاب كرد و دعا نمود، پس از آن حضرت على عليه السلام به او فرمودند: اين شيطان بود كه چنين كرد.
-----
449) تفاسير الميزان ونمونه
450) اعراف، 168، تفسير نمونه
451) كافى، ج 2، ص 352
452) شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 1، ص 257
🌸
- پيروزى در جنگ موجب غرور و عُجب شما نشود، خداوند و امدادهاى او را فراموش نكنيد. «فلم تقتلوهم و لكنّ اللّه قَتَلهم...»
🌸
- جنگ وجهاد، يكى از وسايل آزمايش الهى است، تا مؤمنان واقعى از افراد ضعيف الايمان و يا بى ايمان شناخته شوند. «بلاء حسناً»
🌸
- امداد الهى و پيروزى مؤمنان و شكست دشمنان اتّفاقى و بى حساب نيست، بلكه از روى علم وآگاهى خداوند است. «اِنّ اللّه سميع عليم»