eitaa logo
مهـــــدی موعـــــود
57 دنبال‌کننده
1هزار عکس
268 ویدیو
27 فایل
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲 🔶 برنامــــــــه این کانال: 🔸هر روز یک صفحه قــــــــرآن 🔸فـــــــرازی از نهــج البلاغــــــــــه 🔸و سخـــــنرانی های مذهــبی 📲 آی دی ارتباط 👇 🆔 @mahmoudkavianyzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
1_4325014453.mp3
383.1K
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۹ انفال 🌾🌾🌾🌾🌏🌏🌾🌾🌾🌾 فرشتگان به یاری مسلمانان می شتابند ✍«مُردف» از «اِرداف»، به معناى رديف و پشت سر هم قرار گرفتن است، يعنى نزول فرشتگان امدادگر پياپى ادامه دار است. در آيه 124 سوره ى آل عمران، از سه هزار فرشته ى يارى كننده ياد شده «ثلاثةآلاف» و در آيه ى پس از آن، سخن از پنج هزار فرشته ى نشاندار است. اين اختلاف رقم ها شايد به ميزان مقاومت آنان بوده است. يعنى هر چه مقاومت مسلمانان بيشتر مى شد، امداد غيبى خداوند نيز بيشتر مى شد. بنابراين «مردفين» يعنى اين هزار فرشته، فرشتگان ديگرى را در پى دارند. با توجّه به آيه ى بعد، فرشتگان تنها براى دلگرمى و تقويت روحيّه ى مؤمنان نازل شدند و وارد جنگ و نبرد با دشمن نشدند و گرنه ديگر فضيلتى براى مجاهدان بدر نمى بود، علاوه بر آنكه نحوه ى كشته شدن هريك از كفّار و اسامى قاتلان آنان نيز در تاريخ آمده است. (430) در جنگ بدر، تعداد مسلمانان يك سوّم كفّار و ساز و برگ نظامى آنان هم بسيار اندك بود، و به فرموده حضرت على عليه السلام، تنها سواره ى آنان مقداد بود، (431) همچنين آنان آمادگى روحى هم براى جنگ نداشتند. هنگامى كه جمعيّت كفّار و تجهيزات آنان را ديدند، وحشت زده و مضطرب شدند و به خدا پناه آوردند، پيامبراكرم صلى الله عليه وآله نيز دست به دعا برداشت و فرمود: «الّلهم انجز لى ما وعدتنى، الّلهم ان تهلك هذه العصابة لا تُعبَد فى الارض» (432) خدايا! آنچه را وعده داده اى محقّق ساز، خدايا! اگر اين گروه مسلمانان كشته شوند، پرستش تو از زمين برچيده مى شود. خداوند نيز با سرازير نمودن امدادهاى غيبى خود، دعاى آنان را مستجاب كرد و آنان با دلگرمى به مبارزه پرداختند تا سرانجام پيروز شدند. به دستور پيامبر صلى الله عليه وآله، تمام كشته شدگان كفّار را درون چاهى ريختند و آنگاه حضرت بر سر چاه آمده و تك تك آنان را به اسم صدا زده و فرمودند:آيا شما وعده ى پروردگارتان را حقّ يافتيد؟! شما بد مردمانى بوديد، زيرا پيامبرتان را تكذيب كرديد و مرا از خانه و كاشانه ام بيرون نموديد و با من به جنگ پرداختيد، امّا ديگران مرا تصديق كرده و در ميان خود جاى دادند و به يارى ام پرداختند! اصحاب گفتند: مگر آنان مى شنوند؟ حضرت فرمود: شما شنواتر از آنان نيستيد، ولى آنان نمى توانند جواب بدهند. آنگاه روبه جسد ابوجهل كرد و فرمود: اين از فرعون گستاخ تر بود، زيرا فرعون هنگامى كه عذاب آمد و هلاكت را قطعى ديد، موحّد شد، امّا او تا آخرين لحظات دست از بت ها برنداشت. (433) ----- 430) تفسير نمونه 431) تفسير فرقان 432) تفسير كنزالدقائق 433) تفاسير الميزان، نمونه و فرقان - نعمت ها و امدادهاى الهى در روزهاى سخت را فراموش نكنيم، چرا كه ياد نعمت هاى الهى، روحيّه ى شكر و شجاعت را در انسان بالا مى برد. «اذ» - خداوند، بدون دعا هم مى تواند عطا كند، ولى دعا، يك راه تربيت الهى است. «اذ تستغيثون ربّكم» - دعا در كنار حضور در جبهه مؤثّر است و دعاى رزمندگان مستجاب مى شود. «تستغيثون... فاستجاب» - دعا، كليد استجابت است. «تستغيثون... فاستجاب» - فرشتگان، در زندگى انسان ها تأثيرگذار و مؤثّرند. «ممدّكم بألف من الملائكة» - امدادهاى غيبى وقتى تحقّق پيدا مى كند كه آنچه را خداوند در ظاهر به ما داده است، به كار گرفته باشيم. «ممدّكم» - در حركت هاى رزمى و نظامى و صحنه هاى نبرد، نظم و انضباط لازم، و از عوامل زمينه ساز پيروزى است. «انّى ممدّكم بألف من الملائكة مردفين»
۱۰ انفال 🌾🌾🌾🌾🌹🌹🌾🌾🌾 🌾 فرشتگان به یاری مسلمانان می شتابند در قرآن بارها نزول فرشتگان امدادگر براى يارى مؤمنان مطرح شده است. حتّى هنگام جان دادن هم خداوند فرشته ها را مى فرستد تا با القاى حقّ و دلدارى، مؤمن را از وسوسه هاى شيطان حفظ كند. (434) در جنگ بدر نيز فرشتگان، براى روحيّه بخشيدن به مؤمنان آمدند و جنگ و برخوردى با دشمن نداشتند، زيرا در تاريخ روشن است كه چه كسى به دست چه كسى كشته شد، و بيشترين كشته هاى كافران در آن جنگ، به شمشير حضرت على عليه السلام بود. در هستى دو نوع القا وجود دارد: يكى از سوى فرشتگان خدا كه آرامش را القا مى كنند. «اذ يوحى ربّك الى الملائكة أنّى معكم فثبّتوا الّذين آمنوا سألقى فى قلوب الّذين كفروا الرُّعب» (435) خداوند به فرشتگان وحى كرد كه من با شمايم، پس شما مؤمنان را پايدار و ثابت قدم سازيد، من در دل كفّار وحشت خواهم افكند. يكى هم القاى ترس و وحشت كه از سوى شيطان انجام مى شود. «انّما ذلكم الشيطان يخوّف أوليائه» (436) سخنان شيطان در هوادارانش تأثير گذارده و آنان را مى ترساند. ----- 434) فصّلت، 30 435) انفال، 12 436) آل عمران، 175 - رزمنده بايد روحيّه ى قوى داشته باشد. «وماجعله اللّه الاّ بُشرى» از عوامل پيروزى، انگيزه و روحيّه ى قوى رزمندگان است. - هنگامى كه حركتى صحيح و در خط پيامبر باشد، عنايت خداوند و برطرف شدن عوامل ترس و اضطراب حتمى است. «وما جعله اللّه الاّ بُشرى» - پيروزى مؤمنان، تنها به ابتكار، طرح نظامى، سلاح و نفرات آنان و يا به خاطر فرشتگان نيست، بلكه اصل، اراده و خواست خداوند است. «وما النّصر الاّ من عند اللّه» چنانكه گاهى به خواست خداوند، گروه اندكى از مؤمنان بر گروه زيادى از دشمنان پيروز مى شوند. «كم من فئة قليلة غلبت فئة كثيرة باذن اللّه» (437) - امدادهاى الهى ويارى مؤمنان، بر اساس عزّت وحكمت است. «عزيز حكيم» ----- 437) بقره، 249
۱۱ انفال 🌾🌾🌾🌾🌹🌹🌾🌾🌾🌾 دو نعمت خداوند به مسلمانان در شب قبل از جنگ بدر ✍«نُعاس»، به ابتداى خواب وخواب سبك و آرام بخش گفته مى شود، يعنى در حال استراحت آنچنان خواب عميقى بر شما مسلّط نشد كه دشمن از آن سوء استفاده كرده و بر شما شبيخون بزند. (438) لشكر قريش با ساز و برگ جنگى فراوان و آذوقه ى كافى و حتّى زنان خواننده براى تقويت روحيّه جنگ جويان، وارد منطقه ى بدر شدند و ابتدا چاه هاى آب را در اختيار خود گرفتند ولى مسلمانان دچار تزلزل بودند. پيامبر كه مى ديد يارانش ممكن است شب را به آرامى نخوابند و فردا با جسم و روحى خسته در برابر دشمن قرار گيرند، بشارت داد كه فرشتگان الهى به يارى آنان خواهند آمد و آنها را دلدارى داد به طورى كه شب را به آرامى خوابيدند. از طرف ديگر علاوه بر كمبود آب براى تطهير و رفع تشنگى، مشكل اساسى منطقه ى بدر، وجود شن هاى نرم و روان بود كه پاها در آن فرو مى رفت، در آن شب باران باريد و مسلمانان دلگرم شدند و زمين زير پايشان سفت شد. البتّه ممكن است مراد از ثبات قدم در آيه، همان استقامت و پايدارى باشد، نه محكم شدن پاها در زمين باران خورده. هر دو احتمال نيز با هم ممكن است. مراد از «پاك شدن از پليدى» ممكن است پاك شدن از وسوسه هاى شيطان و يا پاك شدن از پليدى جسمانى بر اثر جنابت بعضى در آن شب باشد، به هر حال باران با توجّه به نياز شديد مسلمانان، همه ى اين مشكلات را برطرف كرد. (439) امام صادق عليه السلام فرمود: آب باران بياشاميد كه امراض را برطرف مى كند، آنگاه اين آيه را تلاوت فرمودند. (440) «يذهب عنكم رجز الشيطان» ----- 438) تفسير نمونه 439) تفسير نمونه 440) كافى، ج 6، ص 387 - با اراده و امداد الهى، در برابر دشمن مسلّح و انبوه هم مى توان آرامش داشته و آرام خوابيد، و اگر خدا نخواهد، در بهترين باغ ها و شرايط، نه خوابى هست و نه آرامشى. «اذ يغشّيكم النعاس أمنة منه» - گاهى استراحت وخواب سبك در جنگ، نعمت بزرگ الهى است، كه هم خستگى را بر طرف مى كند و هم مجال شبيخون به دشمن نمى دهد. «النّعاس أمنة منه» - اگر ايمان و صبر باشد، خداوند عوامل طبيعى را در اختيار انسان و به سود او قرار مى دهد. «ينزّل عليكم من السماء ماءً» - نقش عوامل طبيعى همچون باد، باران، خواب و... را در جبهه ها نبايد تصادفى پنداشت. «يغشّيكم النعاس... ينزّل عليكم...» - پاكى ظاهرى: «ليطهّركم» و پاكى باطنى: «يذهب عنكم رجز الشيطان»، هر يك به تنهايى ارزش است، امّا ارزشمندتر وجود هردو با هم مى باشد. - انتظار خداوند از مجاهد مسلمان، پاكى و داشتن روحيّه اى بالا و مقاوم و ثابت قدم بودن است. «ليطهرّكم... ليربط على قلوبكم»
۱۵ انفال 🌾🌾🌾🌾🌹🌹🌾🌾🌾🌾 فرار از جنگ یکی از بزرگترین گناه‌ها ✍«زَحف»، به معناى غلتيدن و كشيدن روى زمين است، به لشكركشى و حركت يك لشكر انبوه هم از اين جهت كه از دور چنين به نظر مى رسد كه روى زمين مى غلتند و پيش مى آيند، زحف گفته مى شود. امام رضا عليه السلام فرمود: فرار از جهاد، موجب وهن دين، استخفاف رهبر حقّ، جرأت يافتن دشمن و محو مذهب است. (443) در شمار فضائل حضرت على عليه السلام آمده است كه وى در تمام عمرش، حتّى يك بار هم از جبهه و جنگ فرار نكرد. (444) و آن حضرت فرمودند: پسنديده ترين مرگ، شهادت است، سوگند به آن كسى كه جان فرزند ابى طالب به دست اوست، براى من كشته شدن با هزار ضربه ى شمشير، راحت تر و آسان تر از مرگ در بستر است. (445) ----- 443) تفسير نورالثقلين 444) تفاسيرنمونه ونورالثقلين 445) نهج البلاغه، خطبه 121 - تعداد زياد دشمن، مجوّز فرار از جبهه نمى شود. «اذا لقيتم... زحفاً فلا تولّوهم»
۱۶ انفال 🌾🌾🌾🌾🌹🌹🌾🌾🌾🌾 یکی از بزرگترین گناه‌ها ✍«مُتحرّفاً»، خود را به كنار و اطراف كشيدن براى تغيير تاكتيك و خسته و گمراه كردن دشمن و سپس ضربه زدن به اوست و «متحيّزاً»، پيوستن و جاى گرفتن در كنار گروه ديگر است، آنگاه كه رزمنده احساس تنهايى و ناتوانى از مقابله كند. عبارتِ «باء بغضب»، به معناى هموار ساختن و تحمّل غضب است. در اين آيه، براى فرار از جبهه كه حرام است، دو مورد استثنا ذكر شده است: يكى براى جا به جايى تاكتيكى «متحرّفاً»، ديگرى براى پيوستن به گروه ديگرى از مسلمانان و حمله ى دسته جمعى «مُتحيّزاً». البتّه در بعضى تفاسير، موارد ديگرى هم ذكر شده است، مانند فرار براى اطلاع رسانى به مسلمانان، يا براى حفظ سنگر مهم تر و موقعيّت بهتر. (447) ولى اينها همه مصداق براى همان مورد اوّل است. فراريان از جبهه، مورد خشم وغضب خدا قرار دارند، «و مَن يولّهم... فقد باء بغضب من اللّه» و از جمله ى كسانى هستند كه در هر نماز از آنان برائت مى جوييم. «غير المغضوب عليهم» البتّه اين گناه، قابل توبه و بخشش است، به دليل آيه ى «انّ الّذين تولّوا منكم يوم التقى الجَمعان انّما استزلّهم الشيطان ببعض ما كسبوا و لقد عفا اللّه عنهم» (448) ----- 447) تفسير فى ظلال القرآن 448) آل عمران، 155 - عقب نشينى تاكتيكى، اشكال ندارد. «متحرّفاً» - در جنگ، خدعه و فريب دادن دشمن جايز است. «متحرّفاً» - در ارزيابى، عجولانه قضاوت نكنيم، زيرا تغيير عمل شايد به خاطر نقشه و تاكتيك باشد. «متحرّفاً» - نصرت از سوى خداوند است، ولى بكارگيرى فنون و تاكتيك هاى نظامى و سياست جنگى هم لازم است. «متحرّفاً لقتال أو متحيّزاً
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 سلام برتو وقتی که در پرده غیبت مینشینی ... 💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
📚 معامله با مال حرام 💠 سؤال: در معامله‌ای که به ذمه واقع می‌شود، اگر مشتری بخواهد بهای معامله را از مال حرام بدهد، آیا معامله صحیح است؟ ✅ جواب: معامله صحیح است ولی خریدار مدیون فروشنده است و با تحویل پول حرام دِین او ادا نمی‌شود. 🆔 @resale_ahkam
🖌نوشتار و صوت🎤 (11:31 دقیقه) پرسش: 👈 چرا از افاضات اهل بیت علیهم السلام محرومیم؟ پاسخ (نشانی پیوند): ✍️ ابتدا به خود اثبات نمایید که از افاضات اهل بیت علیهم السلام محروم می‌باشید و سپس بپرسید: «چرا؟!» همین که فهمیده‌اید فیض الهی به واسطۀ آنان می‌رسد و خواهان افاضات بیشتر از سوی آنان می‌باشد، خودش از افاضات ایشان می‌باشد؛ چنان که بسیاری از مردمان جهان، به این حقیقت علم نیافته‌اند! ✔️ خداوند سبحان، پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله را «رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ» قرار داد و امامان علیهم السلام نیز همگی حجج الهی، جانشینان ایشان و «امام الرّحمة» می‌باشند؛ لذا کسی که خود را از افاضات ایشان محروم بداند، در واقع خودش را از رحمت و فیض الهی محروم دیده است؛ چرا که فیوضات الهی، به واسطۀ آنان می‌رسد! ✔️ این نگاه، اندیشه، باور منفی که مبتنی بر گمان نادرست می‌باشد؛ ریشه‌های نادرستی دارد و البته میوه‌های تلخی را به بار می‌نشاند که به برخی از آنها اشاره می‌شود: الف - گمان، باور و ادعای محرومیت از رحمت، مغفرت و فیوضات الهی که همه به واسطۀ اهل عصمت علیهم السلام که حجج الهی می‌باشند، افترای بزرگی به خداوند سبحان و ایشان می‌باشد که به منزلۀ بزرگ‌ترین ظلم در حق خداوند منّان و ایشان است و افترا زننده، ظالم‌ترین می‌باشد ... . بیشتر را اینجا بخوانید یا بشنوید: 👇 https://www.x-shobhe.com/etc/13485.html @X_shobhe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 ترفندی برای قهر نکردن همسر 🔶کانال رسمی دکتر سعید عزیزی👇 ‌┏━━ °•🍃🌸🍃•°━━┓ 🆔@drsaeedazizi ┗━━ °•🍃🌸🍃•°━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_4460430465.mp3
323.3K
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۷ انفال 🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶 ✍در روز ، صلى الله عليه وآله به عليه السلام فرمود: مشتى خاك و سنگريزه از زمين بردار و به من بده. على عليه السلام چنين كرد وپيامبر با خواندن دعايى آنها را به سوى دشمن پرتاب كرد واين كار اثر معجزآسايى داشت، طوفانى به پا كرد وباعث وحشتى عجيب در دل دشمن شد. (449) آرى، عامل مهم پيروزى در جنگ بدر، اراده و امداد الهى بود، نه نيروى مادّى و قواعد و تاكتيك هاى نظامى و گرنه لشگرى اندك و تنها با يك يا دو اسب سوار، چگونه بر سپاهى انبوه و كاملاً مجهّز و داراى يكصد اسب سوار، پيروز مى شد؟ انسان اگر با اعتقاد صحيح و در مسير حقّ حركت كرده و به فرمان الهى تلاش و كوشش كند، امدادهاى خداوند را در پى خود دارد، «ليبلى المؤمنين منه بلاء حسناً» و وجود او وجودى خدايى مى گردد، چنانكه در روايتى خداوند مى فرمايد: بنده با نافله و كارهاى مستحب به مقام قرب رسيده و دست او دست من، گوش او گوش من و تمام اعضا و جوارح او خدايى مى شود و آنچه بخواهد، همان مى شود. پس اگر حركتى نيز انجام مى دهد، در واقع آن حركت از خداوند است. 🌸 «و ما رميتَ اذ رميت و لكنّ اللّه رَمى»🌸 امّا در مقابل اگر در مسير غير الهى و به فرمان ديگران حركت كند، در حقيقت وجودى شيطانى پيدا نموده است، چنانكه در رويارويى با سپاه اميرالمؤمنين على عليه السلام در جنگ جمل، به تأسّى از پيامبر صلى الله عليه وآله مشتى خاك به سوى آنان پرتاب كرد و دعا نمود، پس از آن حضرت على عليه السلام به او فرمودند: اين شيطان بود كه چنين كرد. ----- 449) تفاسير الميزان ونمونه 450) اعراف، 168، تفسير نمونه 451) كافى، ج 2، ص 352 452) شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 1، ص 257 🌸 - پيروزى در جنگ موجب غرور و عُجب شما نشود، خداوند و امدادهاى او را فراموش نكنيد. «فلم تقتلوهم و لكنّ اللّه قَتَلهم...» 🌸 - جنگ وجهاد، يكى از وسايل آزمايش الهى است، تا مؤمنان واقعى از افراد ضعيف الايمان و يا بى ايمان شناخته شوند. «بلاء حسناً» 🌸 - امداد الهى و پيروزى مؤمنان و شكست دشمنان اتّفاقى و بى حساب نيست، بلكه از روى علم وآگاهى خداوند است. «اِنّ اللّه سميع عليم»
۲۴ انفال 🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶 ✍حيات، اقسام مختلفى دارد: 1⃣ حيات گياهى. «انّ اللّه يحيى الارض بعد موتها» (464) خداوند زمين را زنده مى كند. 2⃣ حيات حيوانى. «لمحيى الموتى» (465) خداوند مردگان را زنده مى كند. 3⃣ حيات فكرى. «مَن كان ميّتاً فأحييناه» (466) آن كه مرده بود و زنده اش كرديم. 4⃣ حيات ابدى. «قدّمت لحياتى» (467) كاش براى زندگيم چيزى از پيش فرستاده بودم. مقصود از حياتى كه با دعوت انبيا فراهم مى آيد، حيات حيوانى نيست، چون بدون دعوت انبيا نيز اين نوع حيات وجود دارد، بلكه مقصود حيات فكرى، عقلى ومعنوى، اخلاقى و اجتماعى و بالاخره حيات و زندگى در تمام زمينه ها مى باشد. البتّه ممكن است مراد از دعوت به حيات در اينجا (به دليل آن كه آيه در كنار آيات جنگ بدر آمده است)، دعوت به جهاد باشد. حيات انسان، در ايمان و عمل صالح است و خداوند و انبيا هم مردم را به همان دعوت كرده اند. «دعاكم لما يحييكم» اطاعت از فرامين آنان رمز رسيدن به زندگى پاك و طيّب است، چنانكه در جاى ديگر مى فرماید و طبق روايات شيعه وسنّى، يكى از مصاديق حيات طيّبه، پذيرش نداى پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله در مسأله ى بن أبى طالب عليهما السلام و اهل بيت اوست. (469) حايل و فاصله شدن خدا ميان انسان و قلبش، نشان دهنده ى حاضر و ناظر بودن خداوند در همه جا و احاطه ى او بر تمام موجودات است و اينكه قدرت و توفيق از اوست. از رگ گردن به ما نزديك تر است، فعاليّت عقل و روح نيز به دست اوست و اگر لطف او نبود، هرگز انسان به حقّانيّت حقّ و بطلان باطل پى نمى برد. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه يكى از مصاديق حايل بودن خدا بين انسان و دل او، مسأله ى محو و اثبات است؛ محو كفر و اثبات ايمان، محو غفلت و شك و تثبيت تذكّر و يقين. (470) در جاى ديگر فرمودند: خداوند نمى گذارد انسان، باطل را حقّ ببيند. (471) همچنين فرمودند: گاهى انسان با گوش، چشم، زبان و دست خود به چيزى علاقه دارد، ولى اگر آن را انجام دهد، قلبش با آن همراه نيست و مى داند آنچه ميل به آن داشته حقّ نيست. (472) و ممكن است حائل شدن، كنايه از مرگ باشد. ----- 464) حديد، 17 465) فصّلت، 39 466) انعام، 122 467) فجر، 24 468) نحل، 97 469) تفسير فرقان 470) تفسير فرقان 471) بحار، ج 5، ص 205 472) تفسير نورالثقلين 🌸 - تا از دنيا نرفته و فرصت داريم، حقّ را بپذيريم. (بنابراين كه حائل شدن خدا بين انسان و قلبش، كنايه از مرگ باشد). «استجيبوا... يحول بين المرء و قلبه» 🌸 - نه مؤمن مغرور شود ونه از كافر مأيوس گرديد، چون دلها به دست خداست و او مقلّب القلوب است. «يحول بين المرء و قلبه» 🌸 - هر فكر و انديشه اى كه بر دل انسان بگذرد، خداوند بدان آگاه است. «يحول بين المرء و قلبه» 🌸 - خداوند از هر چيزى به انسان نزديك تر است، حتّى از قلب او به خودش. «يحول بين المرء و قلبه»
۲۵ انفال 🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶🪶 ✍«فتنه»، به معناى شرك، كفر، بلا و آزمايش، شكنجه و عذاب است و در اين آيه به معناى بلا و مصيبت هاى اجتماعى است. (474) در آيه ى قبل، دستور اطاعت از پيامبر صلى الله عليه وآله بود، اينجا پرهيز از فتنه. پس معلوم مى شود كه يكى از مصاديق فتنه، عدم اطاعت از پيامبر است و مفهوم اين آيه، با آيه ى «واعتصموا بحبل اللّه جمعياً و لا تفرّقوا» (475) يكسان مى باشد. (476) مصداق ديگر فتنه، فساد و فحشا مى باشد كه باعث فروپاشى يك نظام مى شود و آسيب آن عمومى و فراگير است. مثل فساد حكّام بنى اميّه كه چون ولايت پيشواى حقّ را كنار زدند، مسلمانان را قرن ها به ذلّت كشاندند. سكوت و ترك امر به معروف و نهى از منكر، باعث فتنه و فراگيرشدن عذاب است، چنانكه پيامبر فرمودند: خداوند هرگز تمام مرم را به خاطر گناه بعضى از آنان مجازات نمى كند، مگر زمانى كه منكرات در ميان آنان آشكار گردد و ديگران در حالى كه توان انكار و برخورد با آن را داشته باشند، سكوت كنند كه اگر چنين شد، خداوند همه ى آنان (خاصّ و عام) را عذاب مى كند. (477) چنانكه حضرت على عليه السلام فرمودند: اگر گناهى پنهانى انجام گيرد، خداوند عموم مردم را عذاب نمى كند، امّا اگر گروهى منكراتى را آشكار انجام دهند و مردم آنان را سرزنش نكنند، هر دو گروه مستوجب عقوبت مى شوند. (478) معناى پرهيز از اعمالى كه باعث فتنه شده ودر همه تأثير مى گذارد، عزلت وكناره گيرى از مسائل نيست، بلكه لزوم هوشيارى و توجّه انسان را مى رساند. حضرت على عليه السلام مى فرمايد: در فتنه ها مثل بچّه شترى باشيد كه نه از شما بار بكشند و نه شما را بدوشند و نه از شما بهره بردارى كنند. «كن فى الفتنة كابن اللبون، لا ظهر فيركب و لا ضرع فيحلب» (479) هنگام نزول اين آيه، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: هر كس پس از من در جانشينى على عليه السلام ظلم كند، «فكانّما جحد نبوّتى و نبوة الانبياء قبلى» گويا رسالت من و نبوّت پيامبران پيشين را انكار كرده است. (480) ----- 474) تفسير نمونه 475) آل عمران، 103 476) تفسير الميزان 477) تفسير نمونه 478) تفسير اثنى عشرى 479) نهج البلاغه، حكمت 1 480) تفسير فرقانب 🌸 - تخلّف از دين و دستورات الهى، مايه ى بروز فتنه و نزول عذاب الهى است. «دعاكم لما يحييكم... واتّقوا فتنة...» 🌸 - نه خود عامل فتنه شويم، نه با فتنه گران هم صدا شويم و نه در برابرشان سكوت كنيم. «واتّقوا فتنة» 🌸 - سرنوشت انسان وجوامع، در گرو عملكرد خودشان است.«واتّقوافتنةلاتصيبنّ» 🌸 - افراد جامعه ى ايمانى علاوه بر كارهاى خود، نسبت به كارهاى ديگران نيز بايد تعهّد داشته باشند. چون گاهى آثار كارهاى خلاف، دامنگير ديگران هم مى شود، همچون كسى كه در كشتى، جايگاه خود را سوراخ كند. «و اتّقوا فتنة لاتصيبنّ الّذين ظلموا منكم خاصّة»
💠 شيطان در آخرالزمان با تمام توان خود می‌تازد ⬅️ آخرالزمان چون نزديك نابودی ابليس است ، تمام سعی و تلاش خود را برای تأخير در ظهور و گمراهی مردمان به كار خواهد بست . آنقدر در آخرالزمان اين مسائل رونق می‌گيرد كه وقتی ندای آسمانی به نفع امام زمان علیه‌السلام بلند می‌شود ، نعره‌ای هم از جانب شيطان شنيده می‌شود كه بعضی‌ها ، حق و باطل را اشتباه می‌كنند . حضرت امام صادق علیه‌السلام در مورد زمان ظهور حضرت و نشان آن فرمودند : منادی نام قائم «عجل الله تعالی فرجه الشریف» را ندا می‌دهد . پرسيدم : آيا اين ندا را بعضی می‌شنوند يا همه ؟ حضرت فرمودند : «همه ! هر قومی به زبان خودش می‌شنود» . پرسيدم : پس با اين حال ، ديگر چه كسی با حضرت مخالفت می‌كند ، در حالی كه نام او ندا داده شده و شكی در حقانيت او نيست ؟ حضرت فرمودند : ابليس آن‌ها را رها نمی‌كند ، تا اين‌كه در آخر شب ندای ديگری بدهد . پس مردم دچار شك می‌‌شوند . 📚 كمال‌الدين و تمام النعمة ج ۲ص۶۵۰ کانال و صفحه رسمی مسجد مقدس جمکران👇 🆔 @jamkaran_ir سایت رسمی مسجد مقدس جمکران 👇 🌐 www.jamkaran.ir