هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
معرفی #کتاب «اندیشه سیاسی، اجتماعی امام خمینی»
کتاب «اندیشه سیاسی، اجتماعی امام خمینی» تالیف دکتر غلامحسن مقیمی حاصل چندین سال تدریس نویسنده و درآمدی برای بررسی همه جانبه اندیشه سیاسی امام خمینی است که تلاش شده در قالب یک کتاب درسی تدوین گردد.
بیان اهداف رفتاری در ابتدای و طرح سؤال در انتهای هر درس، از امتیازات کتاب است. علاوه بر این که این سوالات می توانند ایده های پژوهشی برای دانشجو ایجاد کند. مجموعه حاضر، به روش تحلیلی و توصیفی در افکار سیاسی امام خمینی تأمل میکند و برای استفاده دانشجویان رشتههای مختلف دانشگاهی تدوین شده است.
محتوای کتاب شامل یک پیشگفتاروهفت فصل با عناوین كليات و مفاهيم؛ شخصيت، آثار سياسي و زمانه امام خميني(رحمه الله)؛ مبادي و مباني انديشه سياسي امام خميني(رحمه الله)؛ دين و سياست از منظر امام خميني(رحمه الله)؛ نظريه ولايت فقيه و حكومت از منظر امام خميني(رحمه الله)؛ مشروعيت و مشاركت از منظر امام خميني(رحمه الله)؛ و سياست خارجي و روابط بين الملل است.
👉 https://b2n.ir/d22307
هدایت شده از سخن تاریخ
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
نویسندگان: یحیی فوزی و محمود رضا صنم زاده
سرگذشت انسان ها از معبر تمدن ها مي گذرد و تمدن ها در طول تاريخ در شکل دهي به هويت بشر، گسترده ترين نقش را داشته اند. امروزه تمدن، به سند تاريخي فرهنگ ملل تبديل گشته و از اهميتي ويژه برخوردار است.دين اسلام پس از استقرار، به سرعت توانست بنيان گذار تمدن شگرفي در جهان شود؛ به گونه اي که تمدن هاي ديگر، از جمله تمدن غربي را وام دار خود نمايد.
در اين مقاله به روش اسنادي و با رويکردي توصيفي تحليلي بيان مي کنيم تمدن اسلامي داراي چه تعاريف، ويژگي ها و مولفه هايي است و امام خميني چه تعريف و نظرگاهي نسبت به تمدن اسلامي دارد؟ سوال هاي فرعي تحقيق از اين قرارند:-تمدن چيست و چه تعاريفي از آن ارائه شده است؟-تمدن داراي چه شاخصه هاي عمومي است؟-روش ها و رويکردهاي شناخت تمدن کدام است؟بر اساس يافته هاي اين مقاله، امام خميني (ره) ضمن توجه به ابعاد مادي و معنوي تمدن ها، با نقد تمدن غربي و تاکيد بر مادي و تک بعدي بودن آن، تمدن اسلامي را جامع ترين تمدن ها دانسته که داراي روحي سرشار از ايمان است و اين روح در تمامي ارکان آن جريان دارد.
👉 https://b2n.ir/q29257
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
تحلیل جامعه شناختی نهضت پانزده خرداد (با تأکید بر بسترهای اجتماعی نهضت)
👉 https://b2n.ir/m52020
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
نویسنده: داوود میر محمدی
این مقاله بررسی و پاسخگویی به «علل و زمینه های اجتماعی» وقوع نهضت پانزده خرداد را به عنوان پرسش اساسی دستمایه مطالعه خود قرار داده و بدنبال آن است تا با بهره گیری از روش «اسنادی – تاریخی» و با مراجعه به متون و منابع دست اول موجود از منظر «جامعه شناختی تاریخی و سیاسی» تحلیلی ارایه نماید.
تسلط دول اروپایی به ویژه انگلیس و بعد از آن آمریکا بر ایران، با دو نوع مقاومت در ایران روبرو شد؛ یکی مقاومت با محتوای ملی گرایانه که توسط روشنفکران و تحت تأثیر تفکر و جریان مدرنیسم غرب و آموزه های ملی انجام گرفت و دیگری مقاومت با ماهیت دین گرایانه که ریشه در تمدن و فرهنگ بومی ایران داشت و بن مایه های اصلی آن را آموزه های دینی و مذهب تشیع و فرهنگ بومی تشکیل می داد.
👉 https://b2n.ir/m52020
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
مکانیسم تاثیرگذاری امام خمینی رحمه الله و آیت الله گلپایگانی رحمه الله در قیام پانزده خرداد (با تکیه بر اسناد ساواک)
👉 https://b2n.ir/k50103
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
نویسندگان: مجتبی اسفندیاری، یعقوب توکلی و حسین ارجینی
هدف روحانیت از ورود به عرصه سیاسی در دوران پهلوی، مقابله با استبداد و حفظ استقلال کشور بوده است. امام خمینی(ره) و آیت الله گلپایگانی(ره) اقدامات فرهنگی رژیم پهلوی در اسلام زدایی را مورد انتقاد قرار دادند و بر این اعتقاد بودند که رژیم با جلوگیری از آزادی های سیاسی در فکر حذف روحانیت می باشد.
ایشان ضمن موافقت با اصلاحات، نحوه اجرای آن را غیرمنطبق با شرایط کشور می دانستند و به ویژه امام خمینی(ره) اقدامات شاه را نوعی افساد قلمداد می کرد که کشور را به سوی استبداد، عقب ماندگی و وابستگی به سرمایه داری جهانی سوق می دهد.
یافته های پژوهش حاکی از آن است که علی رغم برخی اختلاف نظرها، برابر اسناد ساواک هم گرایی معناداری در هدف و عمل میان رهبری حضرت امام و آیت الله گلپایگانی در رابطه با قیام 15 خرداد وجود داشته است. پژوهش حاضر تلاش دارد با اتکای بر یافته های اسناد و مطالعات کتابخانه ای به تبیین مکانیزم های تاثیرگذاری امام خمینی(ره) و آیت الله گلپایگانی(ره) در قیام پانزده خرداد 1342 بپردازد.
👉 https://b2n.ir/k50103
#نشست علمی
معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی با همکاری گروه تاریخ اسلام برگزار میکند:
نشست علمی: «جایگاه ایرانیان در قرآن و روایات معصومین»
ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد دشتی
دبیر علمی: حجتالاسلام والمسلمین حسن صادقی پناه
زمان: چهارشنبه 18/خرداد/1401 ساعت 10 الی 12
مکان: جلسات مجتمع جامع به صورت حضوری و مجازی
لینک پخش آنلاین: https://vc.miu.ac.ir/tarikh
#نشست علمی
در کانال معاونت پژوهش عضو شوید و از تازهترین پژوهشها و آثار تاریخی مطلع شوید.
@mptarikh
شاخص های نویسندگی بین المللی
استاندارد نوشتن Affiliation یا وابستگی سازمانی
سلام علیکم ، چنانکه مستحضرید نویسنده مسئول هر مقاله می بایست پس از عنوان مقاله ، نام نویسنده (نویسندگان) را همراه با وابستگی سازمانی نویسنده (نویسندگان) در مقاله خود ذکر نماید.
یکسان بودن درج وابستگی سازمانی یکی از شاخص های مهم نویسندگی و دارای مزیت های فراوانی است که اگر رعایت نشود موجب خسارت مادی و معنوی به نویسنده و المصطفی می شود(که در کارگاه ها به صورت مشروح به آن می پردازیم).
استاندارد درج وابستگی سازمانی به فارسی برای نویسندگان مقالات (چه در نشریات داخلی المصطفی و چه در نشریات خارج از المصطفی) به شکل زیر می باشد:
1- نام گروه علمی 2- کاما(،) 3- نام واحد آموزشی 4- کاما 5- نام سازمان (جامعه المصطفی العالیمه) 6-کاما 7-نام شهر نویسنده 8- کاما 9- نام کشور نویسنده 10- نقطه (.)
مثال برای افلیشین اساتید:
گروه فقه تربیتی، مجتمع آموزش عالی فقه، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران.
مثال برای افلیشین طلاب:
گروه فقه تربیتی، مجتمع آموزش عالی فقه، جامعه المصطفی العالمیه، نیجریه. (ذکر نام کشور طلاب باعث افزایش جغرافیای نویسندگان مقالات المصطفی می شود)
مثال برای افلیشین کارکنان:
مجتمع آموزش عالی فقه، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران.
نکات مهم:
1- از به کار بردن رتبه علمی نویسنده (استاد، دانشیار، استادیار، مربی و ...) و از ذکر القاب (دکتر، حجت الاسلام ، دانشجو، طلبه، کارمند) خودداری فرمایید.
2- نام سازمان (جامعه المصطفی العالمیه) به همین شکل با فقط یک فاصله میان کلمات و حتما با ه آخر چسبان ذکر شود. (در فونت و قلم های متفاوت این افلیشین به راحتی و بدون اشکال تایپ می شود)
وحدت رویه باعث ارتقای تعداد نویسندگان منتسب به المصطفی در موتورهای جستجو و باعث اعتباردهی بیشتر و بین المللی سازی افلیشین سازمان مقدس المصطفی می شود.
3- ضرورت ترجمه و ذکر افلیشین به زبان انگلیسی بعد از افلیشین فارسی (جهت ارتقای افلیشین سازمان مقدس المصطفی در جستجوهای به زبان انگلیسی و بین المللی سازی نویسندگان المصطفی )
نمونه ترجمه افلیشین استاندارد بالا به زبان انگلیسی: (دقت در چینش و به کاربردن از حروف بزرگ در ابتدای کلمات)
Department of Educational Jurisprudence, Higher Jurisprudence Education Complex, Al-Mustaf International University, Qom, Iran.