معاونت پژوهش مجتمع عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
#مقاله
بررسی تاریخی مرجعیت فقهی ائمه (ع) و نقش آنها در حفظ سنت پیامبر (ص)
معاونت پژوهش مجتمع عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
#مقاله بررسی تاریخی مرجعیت فقهی ائمه (ع) و نقش آنها در حفظ سنت پیامبر (ص)
✅#مقاله
نویسنده: حجت الاسلام محسن رنجبر؛
پژوهش حاضر به بررسی تاریخی مرجعیت علمی ائمه (ع) با تأکید بر نقش آنها در حفظ سنت پیامبر (ص) میپردازد. مسئله این پژوهش آن است که: چگونه و با چه شیوهای ائمه (ع)، مرجعیت فقهی خود را نهتنها برای شیعیان بلکه برای مسلمانان به اثبات رساندند؟
پاسخ اجمالی به این پرسش آن است که با وجود حاکمیت فشار و اختناق در بیشتر مقاطع تاریخی عصر حضور، ائمه (ع) اقدامات و کوششهای بسیاری برای انجامدادن چنین رسالت بزرگی به کار بستند که در این میان دو اقدام مهم آنان، یعنی احیای کتاب خدا و سنت پیامبر اکرم (ص) و تبیین و تفسیر احکام و پاسخ به پرسشهای فقهی، مهم و در خور توجه بیشتر است...
#مقاله
معاونت پژوهش مجتمع عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
✅#مقاله نویسنده: حجت الاسلام محسن رنجبر؛ پژوهش حاضر به بررسی تاریخی مرجعیت علمی ائمه (ع) با تأکید
🆔برای اطلاع از آخرین برنامه ها و فعالیتهای پژوهشی حوزه تاریخ، سیره، تمدن اسلامی و تاریخ معاصر
همایش ها و نشست های علمی
نشریات علمی
فراخوان مقالات
تازه های کتاب تاریخی
مقالات جدید و... در کانال مختص معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ عضو شوید
@mptarikh
معاونت پژوهش مجتمع عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
معاونت پژوهش مجتمع عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
معاونت پژوهش مجتمع عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
# معرفی مقاله
گرایش مدنیان به امام علی (ع) با بهرهگیری از راویان مدنی
#مقاله
معاونت پژوهش مجتمع عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
# معرفی مقاله گرایش مدنیان به امام علی (ع) با بهرهگیری از راویان مدنی #مقاله
✅#مقاله
نویسندگان: مصطفی صادقی و مهدی نورمحمدی؛
بنا به شواهد و قرائن تاریخی، مدینه هرچند مولد و موطن تشیع است، ولی هیچگاه یکی از اقطاب تشیع نبوده است. به عبارت دیگر، مدینه را نمیتوان شهری شیعهخیز دانست. اما این بدان معنا نیست که اهالی آن هیچگونه تمایلی به اهل بیت (ع) نداشتهاند، بلکه گرایشهای حبی، سیاسی و علمی هر یک به فراخور خود در برهههای مختلف وجود داشته است.
این مقاله درصدد رمزگشایی از گرایش مردم مدینه به ائمه (ع)، پس از رحلت پیامبر (ص) تا پایان عمر شریف امام علی (ع) (40 ه.ق.) است. این مسئله در گرایش به امام علی (ع) متبلور است و احکام آن روشهای گوناگونی دارد که نگارنده در مقالات دیگری کاویده است...
#مقاله