هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 میراث فرهنگی
🔹 امام باقر (سلام الله علیه) فرمود: «فِی وَصِیةِ النَّبِی صَلَّی الله عَلَیه وَ آلِهِ وَ سَلَّم لِعَلِی عَلَیه السَّلام قَالَ یا عَلِی إِنَّ عَبْدَ الْمُطَّلِبِ سَنَّ فِی الْجَاهِلِیةِ خَمْسَ سُنَنٍ أَجْرَاهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ فِی الْإِسْلَامِ»؛[1] ـ این حدیث مبسوط است ـ وجود مبارک امام باقر (سلام الله علیه) از آباء گرامی و کرام خود نقل کرد که وجود مبارک پیغمبر به حضرت علی (سلام الله علیهما) فرمود: یا علی! عبد المطلب در جاهلیت پنج مطلب را سنّت گذاشت. ما یک #اجتهاد_فقهی داریم که در حوزه ها رایج است و یک #اجتهاد_موضوعی داریم که جامعه فعلاً به چه چیزی احتیاج دارد. آن اجتهاد فقهی راه آن از راه علمی باز است؛ اما این اجتهاد موضوعی راه آن از راه جامعه شناسی، اقتصادشناسی، فرهنگ شناسی و مردم شناسی باز است که الآن جامعه ما به چه چیزی محتاج است.
🔹 یک مطلبی که شرعاً جایز است، یک؛ زمان و زمین خاص هم ندارد، دو؛ البته اطلاق ادلّه همه موارد را شامل می شود. یک کسی که «نافذ الکلمه» است، او می گوید فلان زمان مناسب است که همه شما جمع بشوید و این کار را انجام بدهید، این می شود «سنّت»؛ مانند کاری که امام (رضوان الله علیه) در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان حمایت از قدس کرده است. اصل حمایت از مظلوم، مشمول اطلاقات اولیه است، دیگر نگفتند حمایت از قدس در چه روزی باشد؛ همیشه جایز است، همیشه مستحب است و همیشه رجحان دارد. فرمود برای اینکه این حمایت شما اثر سازنده داشته باشد، یک روزی را انتخاب بکنید یا این هفته وحدتی که منشأ برکت است یا دهه ولایتی که منشأ برکت است، اینها سنّت هایی است که هم زمینه شناسی و جامعه شناسی و مردم شناسی می خواهد و هم نفوذ کلمه؛ این می شود «مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا»،[2] این از هر کسی هم ساخته نیست! نه مردم حرف هر کسی را گوش می دهند، نه هر کسی آن جامعه شناسی را دارد که تشخیص بدهد چه چیزی را باید راه انداخت، این را دین ترغیب کرده است! این راهپیمانی روز قدس این است، این ایام وحدت این است، این ایام ولایت این است.
🔹 حضرت هم فرمود: در جاهلیت، این بزرگان از قریش چند مطلب را سنت گذاشتند. ظاهراً اینها چون جزء #حنفاء بودند، تابع دین انبیای ابراهیمی (سلام الله علیهم) بودند، این حرف ها را از آنجاها یاد گرفتند. اینها منزّه بودند از اینکه به آداب جاهلی آلوده بشوند، غالب اینها «لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِیةُ بِأَنْجَاسِهَا»[3] بودند و سنّت گذاری اینها بر اثر آن #میراث_فرهنگی بود که از بزرگان داشتند. چند کار است که عبدالمطلب به عنوان #سنت_حسنه در جاهلیت طرح کرد و ذات أقدس الهی هم در اسلام آنها را امضاء کرد؛ ظاهراً آن سنن پنجگانه اموری بود که جناب عبد المطلب به عنوان #میراث_دینی از انبیای ابراهیم (علیهم السلام) داشت.
[1]. وسائل الشیعة، ج20، ص415.
[2]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج5، ص9.
[3]. مصباح المتهجد و سلاح المتهجد، ج2، ص721.
#سالروز_وفات_حضرت_عبدالمطلب_علیه_السلام
#اجتهاد_فقهی_و_موضوعی
#سنت_حسنه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 157
تاریخ: 1395/10/04
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از قرآن و حدیث المصطفی
📖به فرزندان خودقرآن بیاموزید
🌼 امام جعفر صادق (علیه السلام):
«قرائة القرآن فی المصحف تخفف العذاب عن الوالدین و ان کانا کافرین»
📚"قرآن خواندن فرزند از روی آن، موجب تخفیف عذاب پدر و مادر می شود،حتی اگر کافر باشند."
🌼پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآلهوسلم)
«مامن رجل علم ولده القرآن الا توجّ الله ابویه یوم القیامه تاج الملک و کیسا حلتیم لم یر الناس مثلهم»
📚"هرکسی به فرزند خود قرآن بیاموزد خداوند متعال در قیامت والدین او را به تاج پادشاهی تاج دار می کند و بر پدر و مادر آن جامه ای می پوشاند که هیچ یک از مردم مثل آن را ندیده است."
#حدیث_گرافی
🆔 @Quran_MIU
هدایت شده از دفتر آیت الله العظمی مظاهری
حدیث سیام.mp3
6.37M
🎙 درس اخلاق با موضوع شرح اخلاقی چهل حدیث؛
🔸آیتالله العظمی مظاهری
🔹حدیث سیام: سه اسلحه مبارزه با شیاطین
#درس_اخلاق #چهل_حدیث
🆔 @almazaheri
هدایت شده از تبیین؛ انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی ره
🌹درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔹قسمت اول: تفکر
🖊حجت الاسلام والمسلمین دکتراحمدحسين شريفي
🔸يکي از ويژگيهاي بسيار شاخص آيتالله مصباح که او را از ساير انديشمندان و عالمان معاصر متمايز ميکرد اين بود که اهل تفکر بود. به جرأت ميتوان گفت بيشترين مشغوليت او، تعقل و تفکر بود. اگر دربارة ايشان بگوييم «کان اکثر دهره متفکرا» مبالغه نکردهايم. او حق عقل و تفکر را به خوبي ادا کرد.
🔸بسيار زياد و طولانيمدت بر آيات قرآن و احاديث معصومان و ادعيه و مناجاتها تأمل ميکرد. گاهي ساعتها بر روي يک صفحه از زيارت جامعه متمرکز ميشد و در تکتک کلمات و جملات آن تأمل و تفکر ميکرد.
🔸همه نوشتهها و گفتههاي او محصول تفکر خود او بود؛ البته نه به اين معنا که از ديگران استفاده نميکرد؛ خير. بلکه بدان معنا که تا سخني براي خود او حل نشده بود و آن را هضم نميکرد؛ و در ساختاري معقول و منطقي نميريخت، بر زبان جاري نميکرد.
🔸ممکن بود در جايي به اقتضاي فصاحت و بلاغت يا به اقتضاي انجام وظيفة تذکار و ابلاغ، با احساس و هيجان سخن بگويد اما هرگز سخن احساسي و هيجاني نميگفت.
منبع: کانال دکتراحمدحسين شريفي
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴 eitaa.com/tabyinir 🏴
هدایت شده از معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع قرآن و حدیث
🌹29 جمادی الاول سالروز وفات «محمد بن عثمان عَمْری» دومین نایب خاص امام مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشریف)(۳۰۵ ق)
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
هدایت شده از مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث(کانال رسمی)
قابل توجه طلاب محترم و اساتید گرامی
آیین نکوداشت مقام علمی، اخلاقی و شخصیت بین المللی فقیه و حکیم مجاهد مرحوم آیت الله مصباح یزدی ره روز پنج شنبه به تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در سالن قدس مجتمع امام خمینی ره به صورت حضوری و از طریق آدرس مجازی https://vcpro.ir/nekodasht به صورت بر خط برگزار می شود
ظرفیت حضوری محدود می باشد و در صورت تکمیل ظرفیت سالن (با توجه به رعایت مسائل و قوانین بهداشتی) از طریق آدرس مجازی شرکت فرمائید