هدایت شده از قرآن و حدیث المصطفی
17.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #سی_تفسیر
۲۰ | مرگ تاجرانه
✅ آیه ۱۱۱ سوره مبارکه توبه
🌸 تفسیر آیات قرآن کریم در بیان رهبر انقلاب در ایام ماه مبارک رمضان
•┈┈••✾•🍂🍁🍂•✾••┈┈•
📌#تفسیر_قرآن #امام_خامنه_ای #رمضان
🆔 @Quran_MIU
هدایت شده از اشعار آیینی حسینیه
برگرفته از #دعای_روز_بیست_و_دوم #ماه_مبارک_رمضان
ای آنکه پناه بی پناهی العفو
بخشنده هر چه اشتباهی العفو
هستی تو " مُجیبَ دَعوةِ المُضطَرّین"
من هستم و نالهی الهی العفو
شاعر: #اسماعیل_شبرنگ
@hosenih
شخصی میگفت:
همیشه فکر میکردم شب قدر یعنی شب نزول قرآن . ارزش شب قدر را به نزول قران میدانستم اما یک شب قدر حرفهایی را از یک استاد یاد گرفتم که همه چیز را در ذهنم به هم ریخت .
سوره قدر را تفسیر میکرد میگفت :
*آیا نزول قرآن شب قدر را شب قدر کرده ؟ یا اینکه شب قدر شب قدر بوده و قرآن در آن نازل شده است؟*
مثل کسی که ازدواج خود را که یک کار مهمی است در یک وقت با برکتی قرار میدهد برکت ان وقت به ازدواج نیست . نزول قران یک کار مهم و بزرگی است اما در شب قدر اتفاق افتاده….
انا انزلناه فی لیلة القدر .
یعنی اول شب شب قدر بوده و بعد قرآن در آن نازل شده . دلیل بهتر آیات بعدی است که شروع میکند به توضیح چیستی شب قدر .
لیلة القدر خیر من الف شهر
تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم
من کل امر
سلام هی حتی مطلع الفجر .
«انزلناه» فعل ماضی است یعنی نازل کردیم و تمام شد . اما در معرفی شب قدر میگوید «تنزل» فعل مضارع است یعنی هنوز نازل میکنیم یک عملی در این شب هر سال تکرار میشود و در توضیح عظمت این شب این عمل را بیان میکنند .
«الملائکه» یعنی «کل ملائکه» این الف و لام در زبان عربی معنای «کل »میدهد . «الروح» همان رئیس ملائکه است در ان شب همه اینها متوجه زمین اند و فرود میآیند .چه واقعه ای رخ میدهد ؟ چه شده که همه دارودسته خدا در صحنه عالم متوجه زمین اند ؟
هر سال ؟ همه ؟ از تمام آسمانها؟ به سوی زمین ؟
یعنی هر خبری هست اینجاست و در عوالم بالا خبری نیست !
سوال اینجاست که اینها کجا نازل میشوند؟ منزل علیه کیست؟ به کجا میایند ؟
برای پاسخ خوب است اول بپرسیم اینها برای چه میآیند ؟
«من کل امر .»
یعنی چه ؟
یعنی برای تصمیم گیری برای همه چیز . این امر امر تکوینی است یعنی هر موجودی .
از این جا باید فهمید کجا میآیند؟
«من کل امر .»
«امر» چیست ؟
این امر دو جای دیگر در قرآن آمده:
یکی «انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون»
و دیگری «ائمة یهدون بامرنا .»
علامه طباطبایی از اولی این را استفاده میکند که معنای این «امر» هر شیئی است که وجود داشته باشد امر تکوینی . و از آن استفاده میکند که آیه «ائمة یهدون بامرنا» فصل امامت را بیان میکند یعنی وجه تمایز ائمه را نشان میدهد که آنها هدایت تکوینی میکنند همه موجودات عالم را .
و در شب قدر تکلیف کل امر است که مشخص میشود . ....
عزیزان ! آن رئیس حقیقی و ذاتی عالم آن خدای لا یزال همه را به سراغ فرمانده زمینی و خلیفه خود میفرستد همه متوجه ولی عصر هستند اوست که قرار است همه تصمیمات منجز و معلق عالم یعنی قضا و قدر به دست او میرسد . شب شب اوست .یعنی چی ؟
یعنی رفیق من! اگر تا به صبح مناجات کنی و قران سر بگیری اما از او غافل باشی بیراهه میروی .
هیچ عملی بی رنگ فریاد درونی «یا صاحب الزمان» فایده ای ندارد بقیه همه بیراهه رفتن است .
مردم !بدانید باید به چه چیز بچسبید . کدام ریسمان را چنگ بزنید .
بعد با بیانی طعنه آمیز گفت : همه میایند پایین تو میخواهی تنها بروی بالا؟!
این ایام همه عطش دارند اما نمی دانند کدام حلقه را باید بگیرند . آن حلقه گم شده تو امام است چه بفهمی چه نفهمی .
یک عده خوابند و اصلا در حرکت نیستند یک عده اما در حرکتند ولی جهت را نمی دانند . راه اینجاست و بقیه راهها مسدود است .
شاید حسابی در کار بوده که شهادت مرد ولایت و امامت علی مظهر خلافت خدا در این شب ها رخ میدهد .
استاد میگفت :
حقیقت دین معرفت امام است،معرفت امام و حجت خدا.
شب قدر شب تجلی خلافت خلیفة الله است . خلافت او در این شب تجلی میکند . تمام گردانندگان عالم هستی «من کل امر » بر او نازل میشوند . بله حالا آن گردانندگان تحفه قران را پیش پیامبر آوردند جبرئیل دست خالی نیامد آن تحفه را هم آورد والبته
این اهمیت و ارزش قران را می رساند .
نکند همه عالم از دیو و دد تا فرشته و جبرئیل متوجه او باشند و من و تو متوجه جای دیگر !
معقول نیست خلف است محال است سلام کنی و او جواب ندهد .
در تاریخ سراغ نداری سائلی دست پیش امام دراز کند و دست خالی برگردد زبان حال و قال شما این باشد :
..... یا ایها العزیز مسنا و اهلنا الضر و جئنا ببضاعة مزجاة فاوف لنا الکیل و تصدق علینا ان الله یجزی المتصدقین.....
شبهای آخر ماه رمضان است و آن حرفها هنوز مرا سرگردان و آشفته کرده .
این ماه هم در حال تمام است
من کجا او را پیدا کنم ؟
او کجاست ؟
میزبان و مهماندار این مهمانی خدایی کجاست ؟
نکند همه عالم متوجه او باشند و تو متوجه جای دیگر؟!!
هدایت شده از دفتر آیت الله العظمی مظاهری
بیانات آیتالله العظمیمظاهری.mp3
11.28M
🎙مراسم احیای شب بیستوسوم ماه مبارک رمضان؛
بخش اول: بیانات آیتالله العظمی مظاهری
#شب_قدر #رمضان_المبارک
🆔 @almazaheri
هدایت شده از دفتر آیت الله العظمی مظاهری
دعای قرآن آیتالله العظمیمظاهری.mp3
6.38M
🎙مراسم احیای شب بیستوسوم ماه مبارک رمضان؛
بخش سوم: دعای قرآن آیتالله العظمی مظاهری
#رمضان_المبارک
🆔 @almazaheri
هدایت شده از دفتر آیت الله العظمی مظاهری
11.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ما امشب موعود خدا هستیم...
📱 instagram.com/almazaheri
🌐 aparat.com/alzahra_isbn
#فیلم
🆔 @almazaheri
هدایت شده از سید رضی مرتضوی
11.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰همراه ماه
🔹هر جزء یک آیه در محضر اهلبیت ع
⚜️قسمت بیستم
🔊سید رضی مرتضوی
#کلیپ_اینفوگرافیک #تفسیر_روائی
#رمضان_۱۴۰۰
🔹سوره عنکبوت . آیه ۱۳
🔹وضع مخالفین شیعه اهل بیت در روز قیامت
🔹گناهان شیعه در نامه عمل مخالفین نوشته می شود
🔹خوبی های مخالفین، در نامه عمل شیعیان نوشته می شود
>
هدایت شده از بهروزی
التماس دعا در لیله قدر
🌹🍀🌺🍀🌹
شب قدر و نزول بي مانند فرشتگان
[بر امام عصر عج]
نکته ای قرآنی از علامه جوادی آملی
ادب فناي مقربان جلد1، صفحه 143- 144
🌺🌹🌺☘🌿🌺🌹🌺
يكي از مصاديق بارز و آشكار نزول وحي و تنزل فرشته بر ائمهي اطهار (عليهم السلام) وقايع شب قدر است. از اين رو به پيروان خود فرمودند:
با سورهي مباركهي قدر بر امامت ما احتجاج كنيد و بدانيد كه در بحث و استدلال پيروز مي شويد؛ چون پس از رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) حجّت خدا بر خلق او همين سوره است. اين سوره سَروَر دين و بزرگترين دليل مذهب شما و نهايت دانش ماست؛ قال أبو جعفر عليه السلام: «يا معشر الشيعة! خاصِموا بسورة (إنّا أنزلناه) تفلِجوا، فوالله إنّها لحجة الله تبارك وتعالي علي الخلق بعد رسول الله صلّي الله عليه و آله وإنّها لسيِّدة دينكم وإنّها لغاية علمنا...»[1].
نحوهي استدلال را اين گونه آموخته اند كه به منكران امامت ما بگوييد: آيا با رحلت نبي اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) شب قدر هم از بين رفت يا باقي است؟ قطعاً بايد بگويند باقي است[2] بعد از آن بگوييد:
اگر هر سال شب قدر دارد و ملائكه در آن نازل مي شوند و اسرار سالانه: (من كل أمر) را با خود مي آورند، اولا ً، بر چه كسي نازل مي شوند؟ ثانياً، چرا اين اسرار را مي آورند؟ آيا مي آورند كه به كسي بدهند يا مي آورند كه برگردانند؟ اگر مي آورند كه برگردانند، چرا آوردند و چرا نازل شدند؟ و اگر مي آورند كه به كسي بدهند آن فرد كيست؟ ناچار بايد بگويند انسان كامل هر عصري كه وليّ آن عصر است محل نزول ملائكه و ميزبان آنان است و ملائكه، اسرار سالانه را مي آورند تا به او بدهند[3].
نزول ملائكه در شب قدر و شرف يابي شان به حضور امام معصوم (عليه السلام) آن قدر زياد است كه در روايتي از امام باقر (عليه السلام) آمده است:
تمام ملائكه در شب قدر به دور ما طواف مي كنند؛ قال أبوجعفر عليه السلام: «إنّ الملائكة يطوفون بنا فيها»[4].
اگر اين همه فرشته بر امامان معصوم (عليهم السلام) نازل مي شوند و اين همه علوم را براي آنان مي آورند قهراً آنها، هم «مختلف الملائكة» هستند هم «مهبط الوحى» و هم «خُزّان العلم»[5].
پاورقی ها
========
[1]ـ اصول كافي، ج1، ص249، ح6.
[2]ـ چون تنزل فعل مضارع است و دلالت بر استمرار مي كند. ابوذر(رضي الله عنه) نيز مي گويد: از رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) سؤال كردم آيا ليلة القدر اختصاص به عصر انبيا دارد و پس از آنان از بين مي رود يا ادامه دارد؟ حضرت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: تا روز قيامت باقي است؛ «... بل هى إلي يوم القيامة» (نورالثقلين، ج 5، ص 620).
[3]ـ عن أبى عبد الله عليه السلام قال: «كان علىّ عليه السلام كثيراً ما يقول: [ما] اجتمع التيمىّ والعدوىّ عند رسول الله صلّي الله عليه و آله و سلّم وهو يقرأ: «إنّا أنزلناه» بتخشّعٍ وبكاءٍ فيقولان: ما أشدَّ رقّتك لهذه السورة؟ فيقول رسول الله صلّي الله عليه و آله و سلّم: لِما رأت عينى ووعي قلبى ولِما يري قلب هذا من بعدى. فيقولان: وما الّذى رأيتَ وما الّذى يري؟ قال عليه السلام: فيكتب لهما فى التراب «تنزّل الملائكة والروح فيها بإذن ربّهم من كلّ أمر» قال عليه السلام: ثمَّ يقول صلّي الله عليه و آله و سلّم: هل بقى شى ء بعد قوله عزّ وجلّ: «كلّ أمر»؟ فيقولان: لا. فيقول صلّي الله عليه و آله و سلّم: هل تعلمان مَن المنزّل إليه بذلك؟ فيقولان: أنت يا رسول الله؟ فيقول صلّي الله عليه و آله و سلّم: نعم. فيقول صلّي الله عليه و آله و سلّم: هل تكون ليلة القدر من بعدى؟ فيقولان: نعم. قال عليه السلام: فيقول صلّي الله عليه و آله و سلّم: فهل ينزل ذلك الأمر فيها؟ فيقولان: نعم. قال عليه السلام: فيقول صلّي الله عليه و آله و سلّم: إلي من؟ فيقولان: لا ندرى. فيأخذ برأسى ويقول صلّي الله عليه و آله و سلّم: إن لمْ تدْريا فادريا، هو هذا من بعدى. قال عليه السلام: فإن كانا لَيَعْرفان تلك اللّيلة بعد رسول الله صلّي الله عليه و آله و سلّم من شدّة ما يداخلهما من الرّعب» (كافي، ج1، ص249).
[4]ـ نورالثقلين، ج5، ص639، ح105.