💠حدیث روز💠
پیامبر رحمت در ضمن سفارشات خود به جناب ابوذر غفاری میفرمایند:
اُعبُدِ اللّه َ كَأنَّكَ تَراهُ، فَإن لَم تَكُن تَراهُ، فَإنَّهُ يَراكَ
*خدا را چنان عبادت كن كه گويى او را مى بينى؛و اگر تو او را نمى بينى قطعا او تو را مى بيند*
امالى شیخ طوسى ، مواعظ پیامبر رحمت به ابوذر غفاری
🌴
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 #کلام_امام | مجالس روضه، ملتها را بسیج و از آسیب حفظ میکند
🔻نه سیدالشهدا احتیاج به این گریهها دارد و نه این گریهها خودش- فی نفسه- کاری از آن میآید، لکن این مجلسها مردم را همچو مجتمع میکنند. جنبۀ سیاسی این مجالس بالاتر از همۀ جنبههای دیگر است. بیخود بعضی از ائمۀما نمیفرمایند که برای من در منابر روضه بخوانند و اینکه هر کس که بگرید، بگریاند یا صورت گریه، گریه کردن به خودش [بگیرد] اجرش فلان فلان است. مسأله، مسئلۀ گریه نیست. مسأله، مسأله، مسئلۀ سیاسی است که ائمۀ ما با همان دید الهی که داشتند، میخواستند که این ملتها را با هم بسیج کنند و یکپارچه کنند از راههای مختلف. اینها را یکپارچه کنند تا آسیب پذیر نباشند. ۱۳۵۹/۸/۱۴
📜 مطالعه نسخه کامل خطِ ۳۰۲
هدایت شده از مَحـــرَمــــانه (secret_ir)
1603276551-ali-fani-12.mp3
7.8M
قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای علی فانی
#امام_حسین_ع_شهادت
خاک قدمش آب حیات است حسین
مهریهی مادرش فرات است حسین
غرقیم به دریای معاصی امّا
شادیم که کشتی نجات است حسین
شاعر: #سیدمحمد_رستگار
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 صلوات متقابل
🔹 در سوره مباركه «توبه» فرمود: ﴿خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّیهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَیهِمْ﴾ این یك #صلوات_متقابلی است كه بندگان نسبت به وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) صلوات می فرستند. از آن جهت كه نماز, #عمود_دین است[1] و بالاتر از نماز, مسئله اصلِ اعتقاد به #توحید است، اگر كسی معتقد به توحید بود، معتقد به #نبوت بود، معتقد به #ولایت و امامت بود، معتقد به #معاد بود و معتقد به اصول كلی بود این هم می تواند مشمول صلوات پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باشد؛ این چنین نیست كه این به مسئله زکات اختصاص داشته باشد؛ حالا اگر كسی مجاهد در راه خدا بود او هم می تواند مشمول #صلوات باشد، ذكر آنجا به صورت تمثیل است نه به صورت تعیین, اینها یك صلوات و لطف متقابلی است بین #امت_و_امام_امت, امام در برابر پیغمبر نه, امامی كه شامل خود پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می شود؛ نظیر آنكه درباره حضرت ابراهیم خدای سبحان فرمود: ﴿إِنِّی جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَاماً﴾.[2]
🔹 اگر مؤمنین به همراه پیامبر در این امور شریك اند، ایذای آنها هم مثل #ایذای_پیغمبر است. یك وقت است كسی مؤمن را در اثر یك اختلاف مالی, اختلاف ملكی اهانتی می كند یا مثلاً ـ خدای ناكرده ـ بالاتر از اهانت مثلاً قتلی, آن یك حكم خاص دارد معصیت كبیره است؛ اما اگر مؤمن را لإیمانه كُشت، می شود ﴿مَن یقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً﴾[3] كه در بحث سوره مباركه «نساء» گذشت. خلود برای كفر است نه برای معصیتهای عادی؛ ولی درباره مؤمن اگر كسی مؤمن را لإیمانه بكشد نه برای اختلاف مِلكی خب این می شود كفر، این كیفرش #خلود_در_جهنم است. اگر كسی مؤمن را لإیمانه اهانت بكند مثل این است كه پیامبر را اهانت كرده، چون در حقیقت به دین اهانت كرده است؛ اما اگر نه, یك اختلاف مِلكی دارد اختلاف مالی دارد اهانتی كرده آن دیگر مشمول این آیه نیست. اینكه فرمود اگر كسی مؤمنی را آزار بكند یعنی لإیمانه اما اگر نه, این اختلاف مالی دارد اختلاف دارد معصیتی كرده اما آن معصیت طوری باشد كه در حدّ ایذای خدا باشد این مئونه لازم دارد، این تعلیق حكم بر وصف هم مشعر به علیت است؛ فرمود: ﴿إِنَّ الَّذِینَ یؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ﴾ حكمشان این است ﴿لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ﴾ لعن یعنی خدا اینها را از رحمت الهی دور می كند، رحمت هم در عالَم فقط دست خداست غیر خدا كه راحمی در كار نیست « هَلْ يَرْحَمُ الْمَخْلُوقَ اِلا الْخالِقُ ... وَهَلْ يَرْحَمُ الْفَقيرَ اِلا الْغَنِىُّ»[4] این است غیر خدا هم كه توان رحمت ندارد، پس این نیاز دارد و هیچ راحمی هم در عالَم برای او نیست ﴿وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَاباً مُّهِیناً﴾ این #عذاب_مهین هم قبلاً گذشت این عذاب روحی است غیر از آن عذاب جسمی و بدنی است كه در سوره «نساء» بیان شده ﴿كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَیرَهَا لِیذُوقُوا الْعَذَابَ﴾[5] آن عذاب جسمی و بدنی است كه در سوره «نساء» مشخص شده، این عذاب روحی است كه او را رسوا می كند اهانت می كند تحقیر می كند این تحقیر شدن, مورد اهانت قرار گرفتن, منفور جامعه شدن اینها عذاب روحی است این شخص كه مؤمن را آزار كرده گرفتار #عذاب_روحی می شود.
[1] . الكافی, ج2, ص19, 7, ص52.
[2] . سوره بقره, آیه 124.
[3] . سوره نساء, آیه 93.
[4] . بحارالأنوار, ج91, ص110.
[5] . سوره نساء, آیه 56.
#حركت_كاروان_اسراي_كربلا_به_سوي_شام
#امام_و_امت
#رحمت_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه احزاب آیه 25
تاریخ: 1392/02/28
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠حدیث روز💠
پیامبر رحمت در ضمن سفارشات خود به جناب ابوذر غفاری میفرمایند:
یا أباذر، اِحفظ ما اُوصیکَ به تکن سعیداً فی الدّنیا والآخره. یا أباذر، نعمتان مغبون فیهما کثیر من النّاس الصحّه والفراغ
*ای ابوذر،سفارشاتم را به خاطر بسپار تا در دنیا و آخرت سعادتمند باشی.ای ابوذر،دو نعمت است که بسیاری از مردم قدرش را نمی دانند:سلامتی و فراغت*
امالى شیخ طوسى،مواعظ پیامبر رحمت به ابوذر غفاری
🌴