🚦طرح کلی #زن_و_خانواده در قرآن| فصل دوم
💠مجازی| بصورت هفتگی
🗓 چهارشنبه ها | ساعت ۱۶:۳۰
🔰استاد محمدمهدی آزادفلاح
(دبیر رشته تخصصی فقه خانواده حوزه علمیه مشکات)
▫️با اولویت برای طلاب، دانشجویان و معلمین
خواهران|برادران
🚦جهت #ثبت_نام در گروه مربوطه عضو شوید:
ble.ir/join/8e8J743yZY
⚠️ فصل نخست این دوره در ماه مبارک رمضان برگزار شد؛ جهت امکان شرکت متقاضیان جدید در فصل دوم، جلسه نخست(۱۲ اردیبهشت) بمدت یک و نیم ساعت، به مرور خلاصه ای از اهم مباحث مطرح شده در فصل نخست اختصاص خواهد داشت.
✅ فایل کامل جلسات رمضان نیز جهت استفاده بیشتر در گروه بارگزاری شده است.
⚠️ مخاطب اصلی این جلسه افرادی هستند که تمایل به فهم دقیق بحث دارند؛ بنابراین شکل ارایه بیشتر کلاس آموزشی است.
✅ آغاز کلاس های فصل جدید:
📆 چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه
--------------------------------------------------
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.
May 11
May 11
🌱بسم الله الرحمن الرحیم
#ثبت_نام_ربانیون
🔹مرکز راهبری برهان با همکاری سازمان دارالقرآن الکریم، معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه و دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه برگزار می کند:
📌دوره آموزش معارف و مفاهیم قرآن کریم(ربانیون)
«ویژه طلاب برادر تهران و قم»
🗂سرفصلهای آموزشی دوره:
📎 آموزش ترجمه پیشرفته قرآن کریم
📎 آشنائی با کلیات مباحث علوم قرآن
📎 آموزش فهم ساختارمند قرآن کریم
📎 آموزش روش های تدبر و تفسیر قرآن کریم بامحوریت تفسیر شریف المیزان
📎 آشنایی با مکاتب تفسیری قرآن کریم
📎 آشنایی با کلیت مباحث نظام سازی قرآنی
✉️امتیازات دوره:
📎حضور اساتید برجسته قرآنی
📎دریافت گواهی معتبر از سازمان دارالقرآن الکریم
📎حمایت از طلاب شرکت کننده در طول برگزاری دوره
📎اولویت بکارگیری برگزیدگان دوره در امور مربوط به تدریس و تبلیغ
📎معرفی شرکت کنندگان دوره به دفتر امور نخبگان حوزه های علمیه
❌ثبت نام در دوره محدود بوده و تمدید نخواهد گردید.
❌گزینش نهائی طلاب ثبت نام کننده از طریق برگزاری مصاحبه انجام خواهد پذیرفت.
❌دوره مذکور در 4 ترم برگزار می گردد که ترم اول آن بصورت اردوئی از 1 مرداد ماه 1403 و باقی ترم ها در طول سال و هفته ای 2 جلسه 2 ساعته خواهد بود.
🕰 فرصت ثبت نام: تا 22 خرداد 1403
📍لینک ثبتنام: 👈🏻 ثبت نام ربانیون
🔔جهت اطلاع از طرح میتوانید با شماره 09231056164 تماس گرفته و یا به آیدی @rabanion403 در پیام رسان های ایتا و بله پیام ارسال نمائید.
----------------------------------------
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.
هدایت شده از کسب و کار اسلامی کاردینو
مدرسه کسب و کار اسلامی حُسنا برگزار میکند: الفقه ثم المتجر
«دوره مقدماتی فقه کسب و کار»
💠به صورت حضوری💠
🗒 سرفصلهای دوره:
✅ قواعد مرتبط با کسبوکارها(قرض، ربا ، بیع و...)
✅ بررسی قراردادهای بانکها، صندوقهای پژوهش فناوری، شتابدهندهها، کراود فاندینگها و انواع استارتآپها
📝 مدرس: حجت الاسلام احمد ارشاد
مدیر مرکز کسب و کار اسلامی حُسنا
⏱زمان: 23 و 24 خرداد
به مدت 14 ساعت (هر روز از 8 تا 15)
🏢مکان: یزد، پارک علم و فناوری(کارخانه اقبال)، ساختمان مراکز رشد(ساختمان کوثر)، طبقه 1-، سالن ابن سینا
📎 لینک ثبت نام :
https://survey.porsline.ir/s/jZPkQEJP
🔸 جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @sjmohammadi در پیام رسان ایتا یا بله پیام بدهید.
-----------------------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
@hosna_dore1
🌱بسم الله الرحمن الرحیم
#برنامه_اجرائی_ترم_های_ربانیون
#توزیع_دروس
#عکس_نوشته_شماره_یک
🔹توزیع دروس ارائه شده در طرح ربانیون باتوجه به ترم های دوره به شرح ذیل الذکر می باشد:
🟢#ترم_اول
🗂سرفصلهای ترم اول:
📎 منبع شناسی کتب لغت
📎 مهارت استفاده از کتب لغت
📎 تلاوت سور قصار قران کریم با تمرکز بر ترجمه واژگان
⏰#تاریخ_برگزاری_ترم_اول : 1 مرداد ماه
⏱#طول_ترم_اول: 9 روز
🟢#ترم_دوم
🗂سرفصلهای ترم دوم:
📎 ترجمه ساختارمند قرآن کریم
📎 جریان شناسی تدبر در قرآن کریم
📎 روش شناسی تدبر در قرآن کریم
📎 تدبر سور جزءهای 28 و 29
⏰#تاریخ_برگزاری_ترم_دوم: مهرماه 1403 لغایت دی ماه 1403
⏱#طول_ترم_دوم: 4 ماه (هفته ای 2 جلسه 2 ساعته)
🟢#ترم_سوم
🗂سرفصلهای ترم سوم:
📎 مکاتب تفسیری
📎 جریان شناسی تفاسیر شیعی
📎 روش شناسی تفسیر المیزان
📎 تفسیر سور جزء 27
⏰#تاریخ_برگزاری_ترم_سوم: بهمن 1403 لغایت خرداد 1404
⏱#طول_ترم_سوم: چهار ماه- هفته ای 2 جلسه 2 ساعته
🟢#ترم_چهارم
🗂سرفصلهای ترم چهارم:
📎 خوانش کلی از رویکردهای حل مساله با محوریت قرآن کریم
📎 ارائه های نظام سازی در حوزه های مختلف با محوریت قرآن کریم
📎 مهارت ورزی در زمینه حل مساله با محوریت قرآن کریم
⏰#تاریخ_برگزاری_ترم_چهارم: تابستان 1404
⏱#طول_ترم_چهارم: 9 روز
🔔جهت اطلاع از طرح میتوانید با شماره 09231056164 تماس گرفته و یا به آیدی @rabanion403 در پیام رسان های ایتا و بله پیام ارسال نمائید.
----------------------------------------
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.
هدایت شده از حکمرانی و اقتصاد|مرکز راهبری برهان
گام رو به جلو در گفتمان انتخابات 1403 چیست؟
یک نفر دقیقاً چه چیزی باید داشته باشد تا انتخابش کنیم؟
بخش اول...
سوال پرتکرار انتخابات امسال. پرکاری، جهادی بودن، اخلاص، مردمداری، ولایتمداری و دیگر خصوصیات اخلاقی که حتماً باید باشد ولی تا اینجایش گره از کار انتخاب در این انتخابات باز نمیکند. رییس جمهور غیر از خصوصیات اخلاقی باید چه چیزی داشته باشد؟ تخصص؟ برنامه؟ توان اجرایی؟ یا چیزی دیگر؟
🧾پاسخ حتماً «برنامه» نیست. برنامه را متخصصین مینویسند، و مسئول برای تشخیص «لوازم» آن فقط باید خیلی «باهوش و باتجربه» باشد. لوازم را توضیح خواهیم داد.
🦾توان اجرایی هم نیست. این هم مثل قبلی است، و البته که رییس جمهور باید «سیاستمدار» باشد و بتواند به خوبی مجریان را بازی و نقش بدهد، و همچنین با هوش سیاسی خودش (که گاه حاصل تجربه اجرایی نیز هست) بر کار نظارت کند.
👨🎓و اما تخصص. اتفاقاً به دلیل سطح بالای مدیریت در ریاست جمهور و تعدد و تنوع مسائلی که با آن درگیر است مدیریت اجرایی از یک سنخ خاص یا نگاه تخصصی خیلی خاص برای این پست مضرّ هم باشد. چه بسا متخصصینی که دل و عقلشان را در تخصصشان گذاشتند و «بخشی نگر» شدهاند.
💯تا اینجا به دو ویژگی «هوش» و «سیاست» رسیدیم؛ یا در یک کلام «هوش سیاسی» در بازی با افراد، نخبگان و افکار عمومی از یک سو، و تفکر نقادانه در ارزیابی پروژه ها و فهم و حدس حواشی و دور نخوردن و... .
💥اما کار به اینجا ختم نمی شود. رییس جمهور برای اکنون کشور باید «ایده» داشته باشد، خصوصاً در زمینه اقتصادی. ایده با برنامه متفاوت است. چیزی است که فرد، با گوشت و پوستش آن را درک و قبول کرده و با همه هزینههایش قرار است دنبال کند. افرادش را قرار است در راستای این ایده بچیند. نه با اندک هزینه و حواشی قرار است از مسیرش دست بکشد و نه هر حزب اللهی و مقبولی را پست بدهد و دولت را بکند چهلتکهی باریبههرجهت.
💥ایده با برنامه متفاوت است. ایده همان جهت و کلانپروژهای است که به طراحان برنامه و متخصصین میشود سفارشش داد تا «در جهت آن» برنامهریزی کنند. صدالبته کسی که آنقدر فکر کرده تا ایده را با گوشت و پوستش قبول کند، حتما تصویری از راهکارها و اجمالی از برنامههای این «مسیر» را نیز در ذهن دارد اما نیازی به بیش از اجمال نیست.
💹ایده مورد نیاز اکنون اقتصاد کشور و تصویر منسجم راهبرد اقتصادیاش چیست؟ تعدیل قیمتها و ایجاد بازار آزاد؟ یا کنترل بانکها؟ (معنای کنترل هم در این ایده باید شفاف باشد). چرخش به شرق و اتکا به انتقال سرمایه و تکنولوژی از چینیها؟ در مقابل چه دادهای؟ یا شاید هم تصویر خاصی از «چگونگی» اقتصاد مردمی؟
💬کسی که روی ایده فکر کرده راحت می تواند لوازمش را توضیح بدهد، به صورتی همهفهم: بخش پیشران پیشرفت در این ایده چیست؟ چه کسانی یا قشرهایی از این وضع نفع می برند و چه کسانی متضرر می شوند که باید از هم اکنون در تبلیغات و گفتمانم قیدشان را بزنم و مخالفینشان را جذب کنم؟ پروژههای اولویتدار کدام میشود؟ و...
💯 اگر کسی این را در کنار «هوش سیاسی» داشت، حتماً انتخابش کنید. البته بعد از نسبتگیری با ایدهاش . بقیه هندوانه دربستهاند، یا حتی بدتر از آن.
💥جدا از این که ایده هرکدام از نامزدهای کنونی چیست و کدامهاشان اصلا ایده دارند، به نظر میرسد اصلیترین کار فعلاً همین است که هندوانه را «به شرط چاقو» وارد انتخابات کنیم. خود هر نامزدی میتواند در همین مسیر، حرف اصلی و اصل حرفش را بزند یا اگر از این چیزها ندارد مجبور شود پیدا کند. دیگرانی هم با توجه به سابقه کاری یک نفر، ممکن است ایده او را -اگر در این لایه ایده داشته باشد- از او برداشت کنند و شفاف، به مردم اعلام نمایند.
💥 مسئله سیاستی وقتی «سیاسی» شد، دیگر طرف رای همین ایدهاش را گرفته است و چندان هم نمیتواند زیرش بزند . تابحال که این بوده، دولت سازندگی و اصلاحات و عدالت و مذاکره هرکدام «اجمالاً» به ایدهشان پایبند بودهاند. هرچند اکنون پس از پایان دولتهاشان فهمیدهایم منظور از ایده هرکدامشان چه بوده است، و نه در انتخاباتشان. (غیر از دولت اعتدال که ایدهاش را قبل از انتخابات شفاف کرد).
👤 محمد خلیلی
-----------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.
هدایت شده از حکمرانی و اقتصاد|مرکز راهبری برهان
گام رو به جلو در گفتمان انتخابات 1403 چیست؟
یک نفر دقیقاً چه چیزی باید داشته باشد تا انتخابش کنیم؟
بخش دوم...
اما در نامزدهای کنونی انتخابات: با اطلاعات فوق ناقصمان به چند مثال می پردازیم باشد که در فرایند انتخاب، کامل گردد.
1️⃣مثلا قالیباف، اگر ایدهاش را اعلام هم نکرده، اجمالا از سابقهاش چیزهایی معلوم می شود. جنس سیاستهای تعدیلی و بازار آزاد، تاکید بر حرکت های ایجابی فرهنگی و تاکید کمتر بر محدودیتزایی فرهنگی (که به نظر نگارنده سیاست غلطی است)، به همراه تاکید بر «پروژهها»ی بزرگ پراکنده دولتی برای به حرکت انداختن چرخ اقتصاد با سرجمع این پروژهها. احتمالاً اگر از قالیباف بپرسند دقیقاً پروژههای عملیاتیات را در چه طرح ذهنیای به هم پیوند زدهای که در آینده در یک تصویر منسجم سیاستی به هم برسند، پاسخی نداشته باشد؛ البته میتواند بعضی از اوصاف تصویر مطلوبش را توضیح دهد و به سوی آنها پروژه تعریف کند مثل همین آزاد بودن قیمتها.
2️⃣جلیلی از نظرهایی بهتر است. به نظر میرسد ایده مردمی سازی، و آزاد کردن ظرفیت ها در ذهنش -و در طرحهای دولت سایهاش- حداقل روی کاغذ نضج یافته و تا حدی هم پایش خواهد ایستاد. البته بعید است پروژه های عملیاتی مثل قالیباف از آب در بیاورد و تک پروژههای بزرگ و بسیار را به نهایت برساند؛ اما الان مسئله اصلی هم آن نیست.
اما مشکل اصلی این است که حداقل «بنده از این نضج ذهنی» و محتوایش اطلاعی ندارم. طبعاً بسیاری از رای دهندگان دیگر نیز چنینند، و لذا نسبتی هم با این ایده نمیتوانند بگیرند. ایده را باید در عرصه سیاسی و با هدف کسب جمعیت همراه، برای مخاطبان «تصویر کرد».
3️⃣و4️⃣ بیرون از بازه میان این دو نفر، شاید از آن طرف بتوان نیکزاد را مثال زد؛ و از این طرف، احمدی نژاد را که بیش از همه توانسته «کلانتصویر»ی ارائه دهد تا مسائل و اولویت ها در آن جایشان را نشان دهند.
اما به هرحال، همه این ها حدسهای ذهنی نگارنده است از مجموع اطلاعات اجمالیاش تاکنون. و خواستهاش هم این است که به سمت شفاف کردن این مسیر برویم.
💥راستی، از بین اینها رای من تا این لحظه به جلیلی میرسد.
👤 محمد خلیلی
-----------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.
14.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم
🔹مرکز راهبری برهان با همکاری سازمان دارالقرآن الکریم، معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه و دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه برگزار می کند:
📌دوره آموزش معارف و مفاهیم قرآن کریم(ربانیون)
«ویژه طلاب برادر تهران و قم»
«پایه های 3 تا 9»
🕰 فرصت ثبت نام: تا 22 خرداد 1403
📍لینک ثبتنام: 👈 ثبت نام ربانیون
🔔جهت اطلاع از طرح میتوانید با شماره 09231056164 تماس گرفته و یا به آیدی ربانیون ایتا I ربانیون بله پیام ارسال نمائید.
-------------------------------------------------
💠 مرکز راهبری برهان
بله|ایتا
✍️ چرا مردم به پزشکیان رأی نخواهند داد؟
1️⃣من هم در ابتدای تایید صلاحیتها شاید مانند بسیاری دیگر، احتمال بازوقوع انتخابات 92 را از ترکیب نامزدها حدس میزدم. ترکیبی که اینبار با یک پالس شبیه کناررفتن عارف به نفع روحانی، میتوانست رایآوری پزشکیان را در دور دوم یا حتی دور اول دستیافتنی کند.
2️⃣اما این تحلیل، یک چیز کم دارد: مردم ایران، صرفاً با پالسهای سیاسیبازانه نیست که رای میدهند و هر تحلیلی از این دست نسبت به مردم، واقعنگر نیست. مردم در سال 92 به «پیام روحانی» رای دادند و نه به کناررفتن عارف به نفع او. چنان که سال 76 و 84 نیز به یک پیام رأی دادند، در شرایطی کمابیش مشابه.
3️⃣حداقلِّ موردنیاز برای تکرار این امر، آن است که نماینده حامل یک «پیام راهبردی» باشد. هر پیامی، همچون «نه به وضع قبلی»، «ارائه یک راه حل شفاف همچون مذاکره با کدخدا برای رفع مشکلات»، یا حتی یک «پیام راهبردی اقتصادی یا فرهنگی یا سیاسیِ خاص». روحانی واقعاً این پیام را داشت، و مردم با انتخابش نشان دادند هنوز هم به پیامها رای میدهند نه چهرهها. حال، خاتمی در برابر ناطق باشد یا روحانی در برابر قالیباف و صدالبته، احمدینژاد در برابر هاشمی.
4️⃣این بار اما پزشکیان فاقد هرگونه پیامی است. انتخابات، یک نمایشنامه یا تئاتر سیاسی نیست که در آن هرکسی سخنورتر، رأی آورتر. و همین مسئلهای است که باعث شده قالیباف در اینهمهمدت رأی نیاورد و شکستش به اشتباه، حمل بر یکی دو مجادلة چندکلمهای او با روحانی در روز آخر تبلیغات شود.
بدون پیام، نمیتوان مردم را پشت سر یک چهره بسیج کرد. خاتمی هرچه هم که تَکرار کند یا چهرههای کارگزاران و اصلاحات در کنار هم هُلش بدهند. بازهم پزشکیان همانقدر احتمال رأیآوری دارد که زاکانی. یا اصلا تو بگو چیزی شبیه کروبی در 88.
5️⃣شاید باورتان نشود، ولی این بار اگر هم موجی برای روز آخر در کار باشد، برای جلیلی است. البته شرایطی همچون مشارکت کم و دور دوم هم میان دو نفر قابل تصور هست، اما رایآوری پزشکیان با این دستفرمانی که گرفته، نه.
6️⃣البته حامل پیام بودن، نسبی و تشکیکی است. گزارههایی همچون «مملکت فقط به قدرت اجرایی نیاز دارد» یا «فقط به اطاعت از رهبری» را میتوان به قالیباف چسباند و امیدی به رأی او داشت، ولی پزشکیان حتی همین را هم ندارد.
به نظر میرسد بعد از 76 و 84 و 92 و 1400 (تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل)، قرار است تحلیلگران باز هم بُعد جدیدی از رفتار سیاسی مردم را درک کنند.
7️⃣ هرچه هم محاسبه بر مبنای فوق هست، با خیال راحت انجام دهید:
🔻این که طرفداران قالیباف و جلیلی بدون ترس از پزشکیان، میتوانند به اثبات خود و عدم تخریب رقیب بپردازند.
🔻این که در تصویر گفتمانی خود میتوانند پا را پیشتر گذاشته و تصویر ایجابی تخصصی تری ارائه کنند.
🔻این که با خیال راحت، دیگری را به اصل انتخابات فرابخوانند ولو به پزشکیان یا... رای دهد.
🔻این که قاعدتاً جلیلی قرار نیست انصراف دهد.
🔻و این که لازم نیست کسی به خاطر ترس از رأی نداشتن جلیلی، به قالیباف رای دهد
☑️ پس با خیال راحت به #کلان_ایده_حکمرانی رای دهید.
👤 محمد خلیلی
-----------------------------------------------
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.
هدایت شده از غلامرضا قاسمیان
32.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ قرآن میزنه تو صورتت ‼️
وقتی از عاشورا درس مذاکره گرفتن و نزدیم تو دهنش، الان از حماسی ترین آیات قرآن زبونی های برجام رو توجیه میکنه!
خدای قرآن به تو سیلی خواهد زد...
استاد غلامرضا قاسمیان
🆔 @Qasemian_ir
هدایت شده از بینات | هادی انصاری
🖌 این جلیلیِ بی سیاست
🔸طلحه و زبیر تقاضای امارت کرده بودند. بصره، کوفه یا شام. سه گزینه روی میز امیرالمومنین بود. نمیشد با آنها ساخت و پاخت کرد؟ نمیشد جماعت جمل را به جان معاویه انداخت؟ اصلا مشروط می بستی. میگفتی اگر شام را گرفتید باشد سهم شما. نمیشد!؟ معلوم نبود که در غیر این صورت سیستم قفل میکند!؟ همین قدر مصرّ بر مبانی و بنیادگرا باید عمل میکردی!؟
🔸نجاشی، شاعر به نامی بود که برای امیرالمومنین شعر میخواند. كسیكه در جنگ صفین بهترین شعرها را در تحریض و تشویق مردم در مقابل معاویه سروده بود. سلبریتی مهمی بود در جناح امیرالمومنین. به خصوص در آن زمانه. زمانه ای که میگفتند علی نماز نمیخواند. علی نیاز داشت به او. نجاشی در روز ماه رمضان مشروب خورد. امیرالمؤمنین در مقابل چشم مردم او را حد شراب زد؛ هشتاد ضربهی شلاق. خانواده و قبیلهی او گفتند: یا امیرالمؤمنین! تو ما را بیآبرو كردی. اینكه جزو جماعت تو بود؛ جزو دوستان تو بود - به تعبیر امروز - جزو جناح تو بود. فرمود من كاری نكردم؛ مسلمانی تخلفی كرد و حدی از حدود الهی بر او واجب شد و من آن حد را بهجا آوردم. البته نجاشی بعد از آنكه شلاق را از علی خورد، بلند شد از كنار امیرالمؤمنین رفت و به اردوگاه معاویه ملحق شد. امیرالمومنین برایش حساب خاص باز نکرد. چون هم تیمی اش بود از گناهش نگذشت. باز هم بر مبانی خود پافشاری کرد ولو از مهم ترین چهره های رسانه ای خود را از دست بدهد.
🔸اوایل خلافتش بود. نوبت اعطای یارانه بیت المال رسیده بود. صف تشکیل شده بود. فاتحان بدر و خیبر هم در صف بودند، متموّلان گذشته هم آمده بودند. بردگان آزاد شده ی آنها هم در همان صف بودند. نفس این کار، تحقیر بود. هنگام اعطای سهمیه همه یکسان گرفتند!!! عده ای آمدند گفتند آقا اشتباه شده گویا!!! در دوره قبلی ها حقوق ما چند برابر بود. ولیدبنعقبه - همان كسیكه زمان عثمان استاندار كوفه بود - از طرف آنها بلند شد پیش امیرالمؤمنین آمد و گفت یا علی! بیعت ما با تو شرط دارد؛ «و نحن نبایعك الیوم علی ان تضع عنا ما اصبناه من المال فی ایام عثمان»؛ شرط ما این است كه به پولهایی كه ما بهدست آوردهایم، دست نزنی و به دستاوردهای ما در دوران قبل از خودت كاری نداشته باشی. طلحه و زبیر آمدند. گفتند: «انك جعلت حقنا فی القسم كحق غیرنا»؛ تو ما را با دیگران در تقسیم بیتالمال یكسان كردی؛ «و سویت بیننا و بین من لا یماثلنا»؛ ما را با كسانیكه شبیه ما نیستند، در دادن اموال بیتالمال یكی قرار دادی. این چه وضعی است؟ چرا امتیاز قائل نیستی!!؟ گفتی دوره عوض شده. من بعد همه یکسان میگیرند! نمیشد حالا حداقل تا مدتی پرخوران قبلی را تو هم کماکان میخوراندی!؟ همین قدر مصرّ بر مبانی و بنیادگرا باید عمل میکردی!؟
🔸ماجرای زینب كبری را شنیدهاید؛ عاریه گرفتنِ از ابورافع. ماجرای عقیل را شنیدهاید كه پیش حضرت آمد و چیزی خواست: «صاع من برّ»؛ یك مقدار سهمیهی اضافهی گندم خواست. بعد حضرت آن حدیدهی مُحمات - آهن گداخته - را برداشت و نزدیك او برد - البته به او نزد - و او را تهدید كرد و خواستهاش را نپذیرفت. عبداللَّهبنجعفر - برادرزاده و داماد حضرت؛ شوهر جناب زینب - خدمت حضرت آمد و گفت: یا امیرالمؤمنین! دستم تنگ است؛ مجبورم از وسایل زندگیام بفروشم؛ چیزی به من كمك كن. حضرت قبول نكرد و فرمود: مگر به من بگویی عمویت برود دزدی كند و از مال مردم به تو بدهد!!!
🔸از این نمونه ها در سیره او زیاد است. چرا به تعبیر امروزی ها سیاست ورزی نکرد!؟ چون با چنین سیاست ورزی هایی مشکلی حل نمیشد فقط مشکلات زیادتر میشد.
قرآن گفته «ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُداً» حاشا که گمراهگران را همکار و یاور خود بگیریم.
روایت گفته «لَيْسَ فِي الْحَرَامِ شِفَاء» خداوند با کار حرام امکان اصلاح و شفا را نگذاشته است.
🔸شاخص اگر آن حرفهای پیش گفته باشد #جلیلی بیش از دیگران به آن افق نزدیک شده است.
----------------------------
بینات - حرفهای روشن قرآنی برای امروز
🆔 بله| ایتا