یه تحقیقی هست که مدت ۸۰ ساله داره توی دانشگاه هاروارد انجام میشه. این تحقیق اولش با یه فرض خیلی ساده شروع شد؛ اینکه ببینن ویژگیهای ذاتی آدما چقدر روی موفقیت و کیفیت زندگیشون اثر داره.
اما چون این پژوهش سالها ادامه پیدا کرد، به یه نتیجهی مهم رسیدن:
مهمترین عامل سلامت و موفقیت، کیفیت زندگی اجتماعیه.
آدمايی که روابط اجتماعی فعالتری دارن، هم سالمترن و هم توی کار و زندگی جلوترن.
حتی اثر ارتباطات اجتماعی روی سلامت، از ورزش و رژیم غذایی هم قویتر گزارش شده.
یعنی اگه فقط یه ساعت وقت داشته باشی، دیدن دوستها میتونه از رفتن به باشگاه مفیدتر باشه.
ارتباطات اجتماعی رو دست کم نگیرید 😉
📱 مطالب بیشتر در:
تلگرام، ایتا و بله: @MrMC_ir | وبسایت: MrMC.ir
حرف زدن با خودمون خوبه یا بد؟
خیلی از ما توی تنهایی با خودمون حرف میزنیم، اما اگه یکی در اون حال ببینتمون، ممکنه خجالت بکشیم.
جالبه بدونید روانشناسها میگن این رفتار نهتنها عجیب نیست، بلکه بخش طبیعی ذهن ماست.
دکتر تیموتی لگ، استاد روانشناسی دانشگاه پنسیلوانیا، این موضوع رو از زاویهی علمی بررسی کرده.
اون میگه که تقریباً همهی آدما تجربهی گفتوگوی درونی دارن. این کار نشونهی مشکل روانی نیست؛ برعکس، توی خیلی موقعیتها میتونه به ما کمک کنه بهتر با فشارها کنار بیایم.
🔹 آروم شدن ذهن
همونطور که حرف زدن با یه آدم امن استرسمون رو کمتر میکنه، گفتوگو با خودمون هم میتونه ذهن رو آروم کنه و تنش رو پایین بیاره.
🔹 حفظ انگیزه
وقتی مسیر هدفهامون سخت میشه، صدایی که از درونمون میاد میتونه نقش یه حامی رو بازی کنه و نذاره جا بزنیم.
🔹 مدیریت احساسات
بچهها با حرف زدن بلندبلند احساساتشون رو تجربه میکنن. همین فرآیند، توی بزرگسالی به شکل گفتوگوی درونی ادامه پیدا میکنه.
البته این نکته مهمه که اگه این صدا مدام سرزنشگر باشه، میتونه عزت نفس رو تخریب کنه. عادت به خودگویی منفی، یکی از عوامل زمینهساز افسردگیه.
جمعبندی سادهاش اینه:
حرف زدن با خودمون میتونه مفید باشه، به شرطی که با خودمون مهربون حرف بزنیم.
📱 مطالب بیشتر در:
تلگرام، ایتا و بله: @MrMC_ir | وبسایت: MrMC.ir
نظر به روی تو هر بامداد نوروزی است
شب فراق تو هر شب که هست یلدایی است
خلاص بخش خدایا همه اسیران را
مگر کسی که اسیر کمند زیبایی است
#سعدی
یلدای همگی مبارک ✨❄️🍉
امیدوارم در کنار خانواده، شاد و تندرست باشید ❤️
🚫 روز صفر ممنوع!
بیشتر ما تلاش و تمرین برای کاری که دوست داریم توش مهارت پیدا کنیم رو موکول میکنیم به وقتی که «روی مودش هستیم» و «همه چیز خوبه».
ولی واقعیت اینه که همیشه این شرایط پیش نمیاد. روزهایی هست که خستهایم، بیحوصلهایم یا اصلاً حس و حال انجام اون کار رو نداریم. و اغلب هم همون روزها، تمرین و تلاش رو کامل کنار میذاریم.
در بلندمدت هم دقیقاً از همینجا آسیب میبینیم، چون زنجیره تمرین قطع میشه.
پس بیاین یه قانون ساده بذاریم:
روز صفر ممنوع!
یعنی هیچ روزی نباید بگذره که برای هدفمون هیچ کاری، حتی کوچیک، انجام نداده باشیم.
لازم نیست کار سخت یا طولانی باشه. مثلا برای شما که روی فن بیان کار میکنید، میتونه فقط یه پاراگراف بلند خونده شدن باشه، یا ضبط یه فایل صوتی و گوش کردن بهش. 🎙️
مهم اینه که یه ارتباط ولو کوچک با موضوع داشته باشیم. استمرار و پیوستگی، دیر یا زود ما رو به مقصد میرسونه. ✨
نباید تمرین رو به حال خوب گره بزنیم. خیلی روزها حالمون خوب نیست. خلق و خوی ما اغلب نوسان داره. نمیشه کار و تلاش رو معطل حس خوب گذاشت. و قانون روز صفر ممنوع، میتونه ما رو از بیعملی نجات بده.
📱 مطالب بیشتر در:
تلگرام، ایتا و بله: @MrMC_ir | وبسایت: MrMC.ir
رازهای فن بیان موثر از زبان جردن پیترسون
۱. زیاد بخونید و بنویسید 📚
اگه میخواید بیان شما قوی باشه، باید زیاد بخونید و افکارتون رو منظم بنویسید. حتی روزی ۱۵ دقیقه نوشتن به مدت چند سال، طرز فکر شما رو شفاف میکنه و کمک میکنه ایدهها و استدلالهاتون مرتب باشه.
۲. بیشتر از چیزی که میگید بدونید 🧠
برای اینکه حرفهاتون تأثیرگذار باشه، باید خیلی بیشتر از چیزی که میخواید بیان کنید، بدونید. اینطوری مسیر صحبتتون منطقی میشه و میتونید جزئیات و مثالهای بیشتری اضافه کنید.
۳. روی افراد تمرکز کنید، نه جمعیت 👥
وقتی جلوی جمع صحبت میکنید، هر فرد رو جدا ببینید. واکنشهاشون مثل گیج شدن، علاقه، عصبانیت، خستگی یا حتی خواب، بازخوردی هست که به شما کمک میکنه سبک و سطح صحبتتون رو تنظیم کنید.
۴. حرف برای گفتن داشته باشید و به مخاطب توجه کنید 💬
مهمه که مطالبی برای بیان داشته باشید و به بازخورد مخاطب دقت کنید. مهارتهای اجتماعی شما وقتی به افراد توجه کنید، شکوفا میشه و حرفهاتون واضحتر و اثرگذارتر میشه.
۵. تمرین = عامل اصلی موفقیت 🏆
یادگیری اینکه چطور واضح، جذاب و قابل فهم صحبت کنید، توانایی شما رو در همه زمینهها افزایش میده. حتی اگه نجار باشید، توانایی خوب بیان کردن باعث میشه ده برابر بهتر عمل کنید. افراد موفق همیشه میتونن توضیح بدن، متقاعد کنن و روی دیگران اثر بگذارن، و همین عامل اصلی موفقیتشونه.
📌 مطالب بیشتر در:
تلگرام، ایتا و بله: @MrMC_ir | وبسایت: MrMC.ir
#جردن_پیترسون #فن_بیان
سلام سلام 🥰😍
قصد دارم طی ده روز آینده، مجموعهای از نکات کلیدی و بسیار مهم رو با شما به اشتراک بذارم؛ نکاتی که میتونن سرنوشت ارائهها و سخنرانیهای شما رو برای همیشه تغییر بدن.
اینها نکاتی تعیینکننده هستن که با بهکارگیریشون، قادر خواهید بود ارائههایی حرفهای و تاثیرگذار داشته باشین.
این ده روز، حتما کانال آقای صحنه رو جدیتر دنبال کنین 😉
همچنین به زودی روی سایت، محتواهای جدیدی منتشر میکنیم که کمک میکنه پرونده «زبان بدن» رو یک بار برای همیشه ببندین و به متخصص تبدیل بشین.
منتظر باشید 😌✅
روز اول: چرا برای یادگیری فن بیان، تمرین خوندن و نوشتن مهمه؟
روز اول رو با اینترنت کند، هوای سرد و گرمای دلپذیر خونه، از کنار بخاری و در حالی که منتظرم چای دم بکشه، در خدمتتون هستم.
امروز میخوام دوباره دربارهی چیزی حرف بزنم که بارها بهش اشاره کردم، اما متأسفانه کمتر دیدم کسی جدی بگیردش:
تأثیر مستقیم زیاد خوندن و تمرین نوشتن روی مهارتهای ارتباطی، مخصوصاً فن بیان.
دوست دارم همینجا دوباره تأکید کنم که موقع حرف زدن، قبل از «چطور گفتن»، یک سؤال اساسیتر وجود داره: «چی گفتن».
✅ خوندن، ذهنت رو با کلمه و جمله آشنا میکنه. باعث میشه وقتی حرف میزنی، کمتر مکث کنی، کمتر دنبال واژه بگردی و جملهها طبیعیتر از دهنت بیرون بیان. هرچقدر بیشتر بخونی، ناخودآگاهت الگوی حرف زدن سالمتر و دقیقتری میسازه.
✅ نوشتن یک قدم جلوتره. نوشتن یعنی مجبور کردن فکر به شفاف بودن. روی کاغذ نمیشه گنگ حرف زد. یا منظورت مشخصه، یا نیست. همین تمرین ساده، مستقیم روی فن بیان اثر میذاره.
💎 به زبان ساده، کسی که نمیتونه درست بنویسه، معمولاً نمیتونه درست توضیح بده. و کسی که زیاد میخونه، حرف زدنش روونتر و قابلفهمتره.
📝 برای امروز، کار خاصی لازم نیست انجام بدید. فقط چند صفحه از هر کتابی که دم دستتونه بخونید و چند خط هم بنویسید؛ حتی بد، حتی بینظم. بعد تلاش کنید هر شب این کار رو تکرار کنید. اینجا مهمترین چیز، استمراره.
روز اول همینجا تموم میشه.
فردا میریم سراغ قدم بعدی.
من هم برم سراغ چاییم که تازه دم کشیده.
#ده_شب_ده_نکته
📌 مطالب بیشتر در:
تلگرام، ایتا و بله: @MrMC_ir | وبسایت: MrMC.ir
روز دوم: زبان بدن چقدر مهمه؟
قبل از اینکه اولین کلمه رو به زبون بیارین، مخاطبتون نیمی از قضاوتش رو نهایی کرده. واقعیت اینه:
✅ بدن ما، پیشقراول کلاممونه.
۱. قضاوت در پلکزدنی اتفاق میافته
توی همون چند ثانیه اول، ذهن مخاطب مثل یه اسکنر دقیق، طرز ایستادن، فرم شونهها و میزان تسلط شما بر محیط رو تحلیل میکنه. سوالی که توی ناخودآگاهش میچرخه اینه: «آیا این آدم قابل اعتماد و مسلط هست؟»
بدن ما، خیلی زودتر از صدامون توی دادگاه ذهن مخاطب قضاوت میشه.
۲. مدیریت تمرکز با حرکات حسابشده
ذهن انسان به شکلی تکاملی به «حرکت» حساسه. دستهای رها و جابهجاییهای هوشمندانه توی فضا، مثل یه نشانگر عمل میکنن و توجه مخاطب رو دقیقاً میبرن سمت قلب پیام شما. در مقابل، تیکهای عصبی (مثل بازی با خودکار یا موها) مثل پارازیت روی فرکانسِ صحبتهاتون عمل میکنن و قدرت کلامتون رو ضعیف میکنن.
۳. چشمها دروازههای روحن
بدون تماس چشمی، اعتماد متولد نمیشه. نگاه لرزان یا فراری، حتی اگه از سر حیا یا خجالت باشه، توی ذهن مخاطب بذر تردید میکاره. اما یه نگاه مستقیم و مطمئن، پیامی از جنس صداقت، امنیت و صمیمیت رو مخابره میکنه.
۴. دیوارهای نامرئی رو بردارین
برخی حالتها مثل دستبهسینه ایستادن یا پنهان کردن دستها، ناخودآگاه یه دیوار دفاعی بین شما و شنونده میسازه. وقتی گارد بدنی میگیرین، مخاطب هم به صورت غریزی توی موضع دفاع قرار میگیره و ارتباط قلبی قطع میشه.
#ده_شب_ده_نکته
📌 همراه من باشین در:
تلگرام، ایتا و بله: @MrMC_ir | وبسایت: MrMC.ir
رود است علی، پاک و زلال است و روان
کوه است علی، که استوار است و گران
من رود ندیدهام چنین پابرجا
من کوه ندیدهام، چنین در جریان
#شعر #میلاد_عرفان_پور
🔹میلاد امیرالمومنین، امام المتقین، مولیالموحدین، حضرت علی علیه السلام و روز پدر بر شما گرامی باد.
@MrMC_ir
روز سوم: موقع حرف زدن، دقیقاً کجا رو نگاه کنیم؟
خیلی از ما موقع گفتگو یا از خجالت به زمین زل میزنیم یا اونقدر به طرف مقابل خیره میشیم که طرف دوست داره فرار کنه! برای اینکه یه شخصیت کاریزماتیک و باادب به نظر بیای، این چند تا فرمول ساده رو یادت باشه:
🔺 ۱. مثلث جادویی:
بهترین نقطه، یه مثلث فرضی روی صورت طرف مقابله (دو تا چشم و نوک بینی). نگاهت رو خیلی نرم بین این سه نقطه جابهجا کن تا هم توجهت رو نشون بدی، هم طرف رو معذب نکنی.
⏱️ ۲. قانون ۸۰-۲۰:
۸۰٪ زمان گفتگو (مخصوصاً وقتی اون حرف میزنه) بهش نگاه کن. ۲۰٪ بقیه رو (موقعی که داری فکر میکنی یا خودت حرف میزنی) میتونی خیلی کوتاه به اطراف نگاه کنی تا فضا تلطیف بشه
.
🤫 ۳. کلکِ مخصوص خجالتیها:
اگه نگاه مستقیم استرست میده، به پل بینی (وسط دو تا ابرو) نگاه کن. طرف مقابل اصلاً متوجه نمیشه و حس میکنه اعتمادبهنفست عالیه!
🚫 ۴. خط قرمزهای چشمی:
* چک کردن گوشی: یعنی حرفات برام ارزشی نداره!
* زلزدن مداوم: شبیه بازجوها میشی.
* نگاه به پایین: نشونه استرس یا پنهانکاریه.
👫 نکته ویژه (جنس مخالف):
توی ارتباط با جنس مخالف، حساسیت کمی بالاتره:
* مثلث رو محدود کن: نگاهت فقط بین چشمها و پیشانی باشه. نگاه به لبها یا بدن، اتیکت گفتگو رو کاملاً از بین میبره.
* لبخند ملایم: نگاه خشک و جدی ممکنه سوءتفاهم ایجاد کنه؛ نگاهت رو با یه لبخند محترمانه نرم کن.
* فضا بده: اگه حس کردی طرف مقابل مدام نگاهش رو میدزده، تو هم تماس چشمی رو کمتر کن تا احساس امنیت کنه.
#ده_شب_ده_نکته
📌 همراه من باشین در:
تلگرام، ایتا و بله: @MrMC_ir | وبسایت: MrMC.ir
من همیشه در کلاسها میگم که مطالعه باید در ۳ دسته سامان داده بشه:
دسته اول: ادبیات
شامل ادبیات کلاسیک و مدرن؛ نثر و نظم. یعنی هم شعر بخونید و هم متن؛ هم رمانهای کلاسیک و هم جدید. برای انتخاب، بهتره سراغ فهرستهای معتبر برید؛ مثل سیاهه ۱۰۰ رمان پیشنهادی رضا امیرخانی:
http://ermia.ir/contents.aspx?id=15
دسته دوم: کتابهای عمومی
هرآنچه یک انسان، بر اساس علاقهاش، لازمه بدونه؛ مثل تاریخ، جامعهشناسی، روانشناسی، فلسفه و… . اینجا من همیشه یک خطکشی دارم: کتابهای خودیاری بله، کتابهای موفقیت خیر. خودیاریها به نظم ذهن و بهرهوری کمک میکنن؛ کتابهای موفقیت معمولاً مسائل پیچیده رو سادهسازی افراطی میکنن.
دسته سوم: کتابهای تخصصی
وابسته به رشته، کار و مسیر حرفهای شما هستن و باید هدفمند انتخاب بشن.
در یک جمعبندی:
دسته اول خلاقیت و دایره واژگان رو تقویت میکنه، دسته دوم اطلاعات عمومی و اعتمادبهنفس رو، و دسته سوم دانش حرفهای رو.
📌 همراه من باشین در:
تلگرام، ایتا و بله: @MrMC_ir | وبسایت: MrMC.ir
#سوال_و_جواب