✍ با سلام و احترام!
⭕️ به مناسبت بحث حجاب و موضع گیری های اشخاص حقیقی و حقوقی پیرامون کم حجاب ها و بی حجاب ها توجه دوستان را به روایتی از امام صادق علیه السلام جلب می کنم.
💠 زمانی که امام صادق(ع) در حیره بود، مرا با جمعی از دوستانش، در پی کاری فرستاد. ما پی آن کار رفتیم و دیروقت باز گشتیم. فرش و بستر من، در سَردابی بود که آن جا اُتراق کرده بودیم. من خسته و کوفته آمدم و خودم را انداختم. در همین حال، دیدم که امام صادق(ع) آمد و فرمود: «ما پیش تو آمدیم».
من راست نشستم و ایشان بالای بستر من نشست و از کاری که مرا در پی آن فرستاده بود، پرسید. من هم گزارش دادم و ایشان خدا را سپاس گفت.
سپس سخن از گروهی به میان آمد و من گفتم: قربانت گردم! ما از آنان بیزاری می جوییم؛ چون به چیزهایی که ما معتقدیم، اعتقاد ندارند.
امام صادق(ع) فرمود: «آنها ما را دوست دارند؛ ولی چون عقیده شما را ندارند، از ایشان بیزاری می جویید؟».
گفتم: آری.
فرمود: «ما هم چیزهایی داریم که شما ندارید. پس سزاوار است که از شما بیزاری بجوییم؟!».
گفتم: نه، قربانت گردم!
فرمود: «و خدا هم چیزهایی دارد که ما نداریم. پس به نظر تو، خداوند، ما را دور انداخته است؟!».
گفتم: نه، به خدا. فدایت شوم! چه کنیم؟
فرمود: «آنها را خودی بدانید و از ایشان بیزاری نجویید. برخی از مسلمانان، تنها یک بهره [از ایمان] دارند، برخی دو بهره، برخی سه بهره، برخی چهار بهره، برخی پنج بهره، برخی شش بهره، و برخی هفت بهره. بنا بر این، نباید کسی را که یک بهره دارد، به آنچه در خور دارنده دو بهره است، وا داشت، یا کسی را که دو بهره دارد، به آنچه در خورِ دارنده سه بهره است، وا داشت، یا کسی را که سه بهره دارد، به آنچه در خورِ دارنده چهار بهره است، واداشت، یا کسی را که چهار بهره دارد، به آنچه در خورِ دارنده پنج بهره است، وا داشت، یا کسی را که پنج بهره دارد، به آنچه در خورِ دارنده شش بهره است، وا داشت، یا کسی را که شش بهره دارد، به آنچه در خورِ دارنده هفت بهره است، وا داشت.
🌹«کافی، ج۲، ص43»🌹
الکافی عن یعقوب بن الضحّاک عن رجل من أصحابنا سرّاج ـ وکانَ خادِما لِلإِمامِ الصّادِقِ(ع)، قالَ ـ: بَعَثَنی أبو عَبدِ اللّهِ(ع) فی حاجَةٍ وهُوَ بِالحیرَةِ أنَا وجَماعَةً مِن مَوالیهِ. قالَ: فَانطَلَقنا فیها، ثُمَّ رَجَعنا مُغتَمّینَ، قالَ: وکانَ فِراشی فِی الحائِرِ الَّذی کنّا فیهِ نُزولاً، فَجِئتُ وأنَا بِحالٍ فَرَمَیتُ بِنَفسی.
فَبَینا أنَا کذلِک إذا أنَا بِأَبی عَبدِ اللّهِ(ع) قَد أقبَلَ. قالَ: فَقالَ: قَد أتَیناک ـ أو قالَ: جِئناک ـ فَاستَوَیتُ جالِسا، وجَلَسَ عَلی صَدرِ فِراشی، فَسَأَلَنی عَمّا بَعَثَنی لَهُ فَأَخبَرتُهُ، فَحَمِدَ اللّهَ. ثُمَّ جَری ذِکرُ قَومٍ، فَقُلتُ: جُعِلتُ فِداک إنّا نَبرَأُ مِنهُم، إنَّهُم لا یقولونَ ما نَقولُ!
قالَ: فَقالَ: یتَوَلَّونا ولا یقولونَ ما تَقولونَ تَبرَؤونَ مِنهُم؟! قالَ: قُلتُ: نَعَم، قالَ: فَهُوَ ذا عِندَنا ما لَیسَ عِندَکم، فَینبَغی لَنا أن نَبرَأَ مِنکم؟ قالَ: قُلتُ: لا، جُعِلتُ فِداک، قالَ: وهُوَ ذا عِندَ اللّهِ ما لَیسَ عِندَنا أفَتَراهُ اطَّرَحَنا؟ قالَ: قُلتُ: لا وَاللّهِ جُعِلتُ فِداک، ما نَفعَلُ؟
قالَ: فَتَوَلَّوهُم ولا تَبرَؤوا مِنهُم، إنَّ مِنَ المُسلِمینَ مَن لَهُ سَهمٌ، ومِنهُم مَن لَهُ سَهمانِ، ومِنهُم مَن لَهُ ثَلاثَةُ أسهُمٍ، ومِنهُم مَن لَهُ أربَعَةُ أسهُمٍ، ومِنهُم مَن لَهُ خَمسَةُ أسهُمٍ، ومِنهُم مَن لَهُ سِتَّةُ أسهُمٍ، ومِنهُم مَن لَهُ سَبعَةُ أسهُمٍ، فَلَیسَ ینبَغی أن یحمَلَ صاحِبُ السَّهمِ عَلی ما عَلَیهِ صاحِبُ السَّهمَینِ، ولا صاحِبُ السَّهمَینِ عَلی ما عَلَیهِ صاحِبُ الثَّلاثَةِ، ولا صاحِبُ الثَّلاثَةِ عَلی ما عَلَیهِ صاحِبُ الأَربَعَةِ، ولا صاحِبُ الأَربَعَةِ عَلی ما عَلَیهِ صاحِبُ الخَمسَةِ، ولا صاحِبُ الخَمسَةِ عَلی ما عَلَیهِ صاحِبُ السِّتَّةِ، ولا صاحِبُ السِّتَّةِ عَلی ما عَلَیهِ صاحِبُ السَّبعَةِ.
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ با سلام و تحیات!
وفات حضرت عبدالعظیم حسنی و شهادت حضرت حمزه عموی پیامبر اکرم صلوات الله علیهم را خدمت همه دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام تسلیت عرض می کنم.
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆
✍ به مناسب سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی حدیث عرضه دین را تقدیم همراهان گرامی می کنم.
💠 حضرت عبد العظيم عليه السلام : بر مولاى خود على بن محمّد (امام هادى عليه السلام) وارد شدم . چون نظر ايشان بر من افتاد ، فرمود : «خوش آمدى ، اى ابوالقاسم! به راستى ، تو از دوستان حقيقى ما هستى» .
گفتم: اى پسر پيامبر ! ميل دارم دينم را بر شما عرضه بدارم ، كه اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا به لقاى خداوندعزّ وجلّ برسم .
امام عليه السلام فرمود : «عقائد خود را اظهار نما» .
گفتم : من معتقدم كه خداى متعال، يكى است و مانند او چيزى نيست ، و از دو حدّ ابطال و تشبيه، بيرون است . خداوند، جسم و صورت و عَرَض و جوهر نيست ؛ بلكه اوست كه اجسام را جسميّت داده و صورتها را صورت بخشيده و اعراض و جواهر را آفريده است . او پروردگار همه چيز و مالك و آفريننده پديدههاست، و [عقيده دارم كه] محمّد صلى اللَّه عليه و آله بنده و فرستاده او ، خاتم پيغمبران است و پس از وى تا روز قيامت، پيامبرى نخواهد بود . شريعت وى، آخرينِ شرايع بوده و پس از او تا روز قيامت ، دينى نخواهد آمد . عقيده من در باره امامت، اين است كه امام پس از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله امير مؤمنان على بن ابى طالب عليه السلام است و پس از او حسن و پس از وى حسين و سپس على بن الحسين و سپس محمّد بن على و سپس جعفر بن محمّد و سپس موسى بن جعفر و سپس على بن موسى و سپس محمّد بن على عليهم السلام و پس از اينها، امامِ مفترض الطاعه، شما هستيد .
در اين هنگام، امام هادى عليه السلام فرمود : «و پس از من، فرزندم حسن، امام است؛ ليكن مردم در باره امامِ پس از او، چه خواهند كرد ؟».
گفتم: اى مولاى من ! مگر جريان زندگى امامِ پس از او، از چه قرار است ؟
فرمود : «شخص امامِ بعد از فرزندم حسن، ديده نمىشود و بردن اسمش بر زبانها ممنوع است تا آن گاه كه [از پس پرده غيبت] بيرون بيايد و زمين را از عدل و داد پر نمايد ، همان طور كه از ظلم و ستم پر شده است» .
گفتم: [به اين امام غايب هم] اقرار دارم و نيز مىگويم : دوست آنان، دوست خدا و دشمن آنان، دشمن خداست ، طاعت آنان، طاعت خدا و نافرمانى از آنان، نافرمانى از خداست . من عقيده دارم كه معراج، پرسش در قبر، بهشت، دوزخ ، صراط و ميزان حقند ، و روز قيامت خواهد آمد و در وجود آن شكّى نيست و خداوند، همه مردگان را زنده خواهد كرد . نيز عقيده دارم كه واجبات، پس از اعتقاد به ولايت (امامت)، عبارت اند از : نماز ، زكات ، روزه ، حج ، جهاد ، امر به معروف و نهى از منكر .
در اين هنگام، امام هادى عليه السلام فرمود : «اى ابوالقاسم ! به خدا سوگند، اين [عقايد]، دين خداست كه آن را براى بندگانش برگزيده است. پس بر آن، ثابت باش . خداوند، تو را بر طريق ثابت در زندگى دنيا و آخرت پايدار بدارد!» .
🌷«الأمالى ، صدوق : ص ۴۱۹ ح ۵۵۷ ، بحار الأنوار : ج ۳ ص ۲۶۸ ح ۳»🌷
⭕️ حدّثنا علىّ بن أحمد بن موسى الدقاق و علىّ بن عبد اللَّه الورّاق جميعاً ، قالا : حدّثنا محمّد بن هارون الصوفى ، قال: حدّثنا أبو تراب عبيد اللَّه بن موسى الرويانى ، عن عبد العظيم بن عبد اللَّه الحسنىّ ، قال :
دَخَلتُ عَلى سَيِّدى عَلِيِّ بنِ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيِّ بنِ موسَى بنِ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبى طالِبٍ عليهم السلام ، فَلَمّا بَصُرَ بى قالَ لي:
مَرحَباً بِكَ يا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِيُّنا حَقّاً . قالَ: فَقُلتُ لَهُ: يَابنَ رَسولِ اللَّهِ ! إنّى اُريدُ أن أعرِضَ عَلَيكَ دينى ، فَإِن كانَ مَرضِيّاً ثَبَتُّ عَلَيهِ حَتّى ألقى اللَّهَ عزّ وجلّ . فَقالَ : هاتِ يا أبَا القاسِمِ !فَقُلتُ : إنّى أقولُ:
إنَّ اللَّهَ تَعالى واحِدٌ لَيسَ كَمِثلِهِ شَىءٌ ، خارِجٌ مِنَ الحَدَّينِ : حَدِّ الإبطالِ و حَدِّ التَّشبيهِ ، و أنَّهُ لَيسَ بِجِسمٍ و لا صورَةٍ، و لا عَرَضٍ و لا جَوهَرٍ ، بَل هُوَ مُجَسِّمُ الأَجسامِ ، و مُصَوِّرُ الصُّوَرِ ، و خالِقُ الأَعراضِ وَ الجَواهِرِ ، و رَبُّ كُلِّ شَىءٍ ومالِكُهُ و خالِقُهُ ، و جاعِلُهُ و مُحدِثُهُ ، و أنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ و رَسولُهُ، خاتَمُ النَّبِيّينَ ، فَلا نَبِىَّ بَعدَهُ إلى يَومِ القِيامَةِ ، و أنَّ شَريعَتَهُ خاتِمَةُ الشَّرائِعِ ، فَلا شَريعَةَ بَعدَها إلى يَومِ القِيامَةِ ، و أقولُ: إنَّ الإِمامَ وَ الخَليفَةَ و وَلِىَّ الأَمرِ بَعدَهُ أميرُ المُؤمِنينَ عَلِىُّ بنُ أبى طالِبٍ عليه السلام ، ثُمَّ الحَسَنُ ، ثُمَّ الحُسَينُ ، ثُمَّ عَلِىُّ بنُ الحُسَينِ ، ثُمَّ مُحَمَّدُ بنُ عَلِىٍّ ، ثُمَّ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ ، ثُمَّ موسى بنُ جَعفَرٍ ، ثُمَّ عَلِىُّ بنُ موسى ، ثُمَّ مُحَمَّدُ بنُ عَلِىٍّ عليهم السلام ، ثُمَّ أنتَ يا مَولاىَ .
فَقالَ عَلِىٌّ عليه السلام : ومِن بَعدِىَ الحَسَنُ ابنى ، فَكَيفَ لِلنّاسِ بِالخَلَفِ مِن بَعدِهِ ؟ قالَ : فَقُلتُ : و كَيفَ ذاكَ يا مَولاىَ ؟ قالَ : لِأَنَّهُ لا يُرى شَخصُهُ ، و لا يَحِلُّ ذِكرُهُ بِاسمِهِ حَتّى يَخرُجَ، فَيملأَ الأَرضَ قِسطاً و عَدلًا كَما مُلِئَت ظُلماً و جَوراً . قالَ : فَقُلتُ : أقرَرتُ . و أقولُ: إنَّ وَلِيَّهُم وَلِىُّ اللَّهِ ، و عَدُوَّهُم عَدُوُّ اللَّهِ ، و طاعَتَهُم طاعَةُ اللَّهِ ، و مَعصِيَتَهُم مَعصِيَةُ اللَّهِ . و أقولُ: إنَّ المِعراجَ حَقٌّ ، وَ المَسأَلَةَ فِى القَبرِ حَقٌّ ، و إنَّ الجَنَّةَ حَقٌّ ، وَ النّارَ حَقٌّ ، وَ الصِّراطَ حَقٌّ ، وَ الميزانَ حَقٌّ ، و إنَّ السّاعَةَ آتِيَةٌ لا رَيبَ فيها ، و إنَّ اللَّهَ يَبعَثُ مَن فِى القُبورِ . و أقولُ: إنَّ الفَرائِضَ الواجِبَةَ بَعدَ الوَلايَةِ: الصَّلاةُ ، وَ الزَّكاةُ ، وَ الصَّومُ ، وَ الحَجُّ ، وَ الجِهادُ ، وَ الأَمرُ بِالمَعروفِ وَ النَّهىُ عَنِ المُنكَرِ . فَقالَ عَلِىُّ بنُ مُحَمَّدٍ عليه السلام : يا أبَا القاسِمِ ! هذا وَ اللَّهِ دينُ اللَّهِ الَّذى ارتَضاهُ لِعِبادِهِ ، فَاثبُت عَلَيهِ ، ثَبَّتَكَ اللَّهُ بِالقَولِ الثّابِتِ فِى الحَياةِ الدُّنيا و فِى الآخِرَةِ.
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆
💢استقبال از گردشگران همجنس گرا در عربستان
✍ با سلام و احترام!
@msanei_ir
💠 اصلاحات مربوط به دهه اخیر در #عربستان که توسط محمد بن سلمان در حال شکل گیری است به نظر می رسد چالش جدیدی است که جامعه سنتی و مذهبی عربستان را به خود مشغول کرده است. خبر ورود قانونی گردشگران همجنس باز به این کشور نیز در نوع خود موضوع دیگری است که باید دید چه اتفاقی را در آینده عربستان رقم خواهد زد. چالش اساسی آن است که بر اساس این اصلاحات چگونه عربستان می تواند مرجعیت دینی خود را با محوریت حرمین شریفین (مکه مکرمه و مدینه منوره) در جهان اسلام حفظ کند؟!
💠 وب سایت رسمی #سازمان گردشگری عربستان سعودی (visit soudia) در جدیدترین خبر خود اعلام کرد که این کشور از ورود گردشگران LGBT به این کشور استقبال خواهد کرد و از این پس توریسم هایی با چنین گرایشی بدون هیچ ممنوعیتی می توانند وارد سرزمین وحی شوند!
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆
هشت_کتاب_سهراب_سپهری.pdf
4.59M
🔰معرفی کتاب
@msanei_ir
🔹کتاب هشت کتاب سهراب سپهری: همراه با تصویر و زندگی نامه #سهراب سپهری به قلم خودش
⭕️مولف: سهراب سپهری
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
20.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍با سلام و احترام!
@msanei_ir
ادیان شرق شامل آیین های هندو، جینه، سیک و بودا است که دارای جاذبه های خاص خودش بوده و به همین جهت متخصصان ادیان را به خود مشغول کرده است. در این میان هندوئیسم ریشه آیین های موجود است که خود دارای انشعابات گوناگونی است . در این کلیپ و کلیپ های سریالی آینده به گونه ای خاص از یک گروه هندوئی به نام آگوری پرداخته خواهد شد که نظام طبقاتی آیین هندو را به چالش کشیده است.
💠 قسمت دوم مستند جذاب #Believer (معتقد) در باره هندوئیسم.
💠 سیستم کاست و تناسخ، چگونه شکاف طبقاتی پیچیدهای در هند رقم زده است؟ چرا ثروتمندان هند از این سیستم حراست می کنند؟
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆
28.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ با سلام و احترام!
@msanei_ir
💠 ادیان شرق شامل آیین های #هندو، #جینه، #سیک و #بودا است که دارای جاذبه های خاص خودش بوده و به همین جهت متخصصان ادیان را به خود مشغول کرده است. در این میان هندوئیسم ریشه آیین های موجود است که خود دارای انشعابات گوناگونی است . در این کلیپ و کلیپ های سریالی آینده به گونه ای خاص از یک گروه هندوئی به نام #آگوری پرداخته خواهد شد که نظام طبقاتی آیین هندو را به چالش کشیده است.
💠 قسمت سوم مستند جذاب #Believer (معتقد) در باره هندوئیسم
💠 گورو چه اعتقادیست و به چه کسانی اطلاق میشود؟ علت جدا افتادن آنها از جامعه هند چیست؟
💠 از اعتقاد به خدای ویشنو تا خوردن گوشت و استخوان انسان!
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆
✍با سلام و احترام!
🌷«نگاهی به کلیپ های ارسالی در خصوص هندوئیسم و چالش نظام طبقاتی»🌷
💠 آیین هندو که قدمتی چند هزار ساله دارد از یک عنصر کلیدی به نام «نظام کاست» برخوردار بوده است.
💠 در نظام طبقاتی هندوئیسم شاهد دسته های گوناگون اجتماعی هستیم که شهروندان را به چند دسته تقسیم کرده است.
۱. دسته اول: «براهمنه ها» (روحانیون و اشراف)؛
۲. دسته دوم: «کشتریه ها» (جنگجویان و فرمانروایان)؛
۳. دسته سوم: «ویشیه ها» (بازرگانان)؛
۴. دسته چهارم: «شودره ها» (دهقانان و کشاورزان).
💠 این تقسیم بندی باعث شده است که فاصله طبقاتی در جامعه هند بوجود بیاید و تبعیض و بی عدالتی ایجاد شود که نمونه آن جمعیتی بالغ بر ۲۴۰ میلیون نفر «دالیت ها» یا «نجس ها» هستند که کلا از دایره نظام طبقاتی خارج هستند. یعنی حدود 25 درصد جمعیت هند «دالیت» هستند که بر خلاف قانون اساسی این کشور بجای فرصت ها و حقوق برابر، از هر پنج نفر یک نفر محکوم به «نجس بودن» بوده و از مواهب اجتماعی محروم هستند.
💠 باری! کلیپ های ارسالی بالا در واقع اندیشه گروهی از آیین هندو بنام «آگوری ها» را دنبال می کند که با طرح برخی عقاید و آموزه ها بدنبال وارونه کردن نظام کاستی و به چالش کشیدن آن در هند است. چالشی که طبقات قدرتمند و ثروتمند این کشور را به لرزه در آورده است.
💠 خب نقطه مقابل آیین هندو، ادیان الهی نظیر اسلام است که تعالیم آن مبارزه با فقر، تبعیض و بی عدالتی از سویی و ترویج عبودیت و مبارزه با شرک و طاغوت از سوی دیگر است.
💠 در این میان نسخه اسلام به عنوان دین خاتم، بهترین نسخه ای است که می تواند چالش نظام طبقاتی آیین هندو را به دور از خرافات و انحرافات فرقه هایی نظیر «فرقه آگوری» حل نماید و مسیر تعالی را برای انسان ها هموار کند.
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
قم. هفدهم اردیبهشت ۱۴۰۲
مرتضی صانعی
🔹 با سلام و احترام! #برخوردرهبراناسلامباپیروانادیان یادداشت (۱): «آزادی فکر» ✍مرتضی صانعی
🔹 با سلام و احترام!
#برخوردرهبراناسلامباپیروانادیان
یادداشت (۲): «نحوه برخورد فرزند با والدین غیر مسلمان»
✍️ مرتضی صانعی
@msanei_ir
💠 نظر #اسلام در خصوص برخورد فرزند با پدر و مادر غیر مسلمان خود در زمره نظرات مترقی موجود است که با ارائه گزارشی از دو روایت نورانی معصوم علیه السلام نشان خواهیم داد.
🔰 روایت اول: در نقلی آمده که زکریا بن ابراهیم می گوید: «من مسیحی بودم سپس مسلمان شدم و در مراسم حج شرکت کردم. در حج خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم و گفتم: من بر #آیین مسیحی بودم و اکنون به آیین اسلام گرایش پیدا کردم. امام فرمود پسرم هر چه می خواهی بپرس؟ گفتم: پدر و مادر و خانواده ام بر آیین مسیحی هستند و مادرم نابینا است، با آنان باشم و در ظرف آنها غذا بخورم؟ امام فرمود: آیا ایشان گوشت خوک می خورند؟ گفتم: خیر و به آن دست نمی زنند. حضرت فرمود: مشکلی نیست که با آنان غذا بخوری. مادرت را در نظر داشته باش و به او نیکی کن و هرگاه درگذشت او را به دیگری وامگذار. تو خودت برای کفن و دفن او اقدام کن و کسی را برای این کار گزینش نکن. (اصول #کافی ج 2 ص 160).
🔰 روایت دوم: معمر بن خلاد می گوید خدمت #امام رضا علیه السلام رسیدم و گفتم: برای پدر و مادرم اگر در آیین حق نیستند دعا کنم؟ حضرت فرمود: برای آنان دعا کن و از سوی آنان صدقه بده و اگر زنده اند و حق را نمی شناسند با آنان مدارا کن. زیرا که پیامبر خدا ص فرمود: بی گمان خداوند مرا برای مهربانی کرن فرستاد نه برای آزار رسانی. (وافی ج 5 ص 498).
💠 در این دو روایت نکات مهمی وجود دارد که نحوه برخورد با خانواده غیر مسلمان را به ما نشان میدهد.
🌐 نکته اول آن که انسان نمی تواند بدلیل اینکه پدر و مادر یا فامیل غیر مسلمانی دارد با او قطع ارتباط کند، بلکه باید صله رحم را بجا آورد.
🌐 نکته دوم آن که صرف ارتباط برقرار کردن با خانواده کافی نیست، بلکه انسان باید تمشیت امور والدین غیر مسلمان خود را مانند دادن نفقه، رسیدگی به زندگی و سلامتی در زمان حیاتشان و رسیدگی به کفن و دفن آنها هنگام فوتشان و همچنین دعا برای آنها در هنگام بیماریشان و صدقه دادن به نیابت از آنها را سرلوحه کارهای روزانه خود داشته باشد.
💠 به نظر می رسد این توصیه ها بیانگر آن است که اسلام به روابط انسانی میان افراد به ویژه خانواده اهتمام ویژه ای دارد و راضی نیست زمانی که میان اعضای خانواده اختلاف اعتقادی پیدا می شود، آنان ارتباط خود را نسبت به هم قطع کنند.
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
قم. هجدهم اردیبهشت ۱۴۰۲
✍️ با سلام و احترام!
"میزان حضور شیعیان اروپا در رسانه ها و شبکه های اجتماعی"
@msanei_ir
💠 دانشگاه اوترخت در پژوهشی وضعیت بروز رسانهای #موسسات اسلامی اروپا (شامل مساجد، مراکز اسلامی و غیره) را در دوران پس از #داعش منتشر کرد.
💠 طبق این پژوهش، پررنگترین هویت اسلامی بروز یافته در رسانههای اجتماعی متعلق به ترکها است. (هویت ترک بودن در موسسات اسلامی بیش از هویتهای مختلف اسلامی بروز یافته است.)
💠 در رتبه بعدی، بنیادهای مراکشی غیرسلفی، بیشترین بروز و ظهور را داشتهاند و سپس سورینامیها، اندونزیاییها، پاکستانیها، افاغنه و اعراب بیشترین بروز هویتی از خود داشته اند.
💠 مشاهده میشود که در لیست هویتهای پر سر و صدای اسلامی رسانهای، خبری از شیعیان ایرانی نیست.
💠 نکته قابل تامل هواداری سلفیها از یکدیگر در فضای مجازی است. در حقیقت، سلفیهای اروپا، به محض دیدن اکانتهای سلفی دیگر، با آنها تعامل برقرار میکنند، اتفاقی که در میان شیعیان به این شدت دیده نمیشود.
💠 طبق برخی آمار دست کم نزدیک به ده میلیون نفر شیعه معتقد در اروپا زندگی میکنند.
⭕️ آکادمی هدی
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
مرتضی صانعی
✍️ با سلام و احترام! "میزان حضور شیعیان اروپا در رسانه ها و شبکه های اجتماعی" @msanei_ir 💠 دانشگاه ا
✍️با سلام و احترام! 💠 از جمله اولویت های دینی و فرهنگی کشور، رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور است. در این زمینه سازمانی به نام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کشور وجود دارد که به نظر می رسد رسالت آن فعالیت در زمینه تبیین و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی در خارج از کشور است. 💠 این سازمان با داشتن دهها رایزنی فرهنگی در کشورهای گوناگون، می تواند اقدامات خوبی در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، خارج از کشور انجام دهد که قاعدتا بر حسب ماموریتش فعالیت هایی را در دست کار خود دارد. لیکن آنچه اهمیت دارد توجه به اولویت هایی است که این مجموعه باید بر اساس ظرفیت ها و قابلیت های کارشناسی خود آنها را استخراج کرده و عملیاتی نماید. 💠 به نظر می رسد از جمله اولویت های کاری این سازمان، رسیدگی ویژه به امور ایرانیان خارج از کشور در مسائل فرهنگی و دینی است و حال آنکه، آنچه بیشتر در مورد مأموریت این سازمان می شنویم ترویج و معرفی زبان فارسی است که در قالب های گوناگونی در حال انجام است. این کار بسیار مهم است و باید با سرعت و مهارت بیشتر دنبال شود، ولی نباید مسائل فرهنگی ایرانیان خارج از کشور که عمدتا هم از شیعیان هستند و توقع دارند کشوری مانند ایران به مسائل ایشان رسیدگی کند به فراموشی سپرده شود. نمونه کم کاری را در پژوهش برچسب مشاهده می کنیم. 💠 بنابراین این پژوهش زنگ خطری است که به صدا در آمده و نشان داده است که هویت شیعیان و ارتباط میان ایشان موضوع کوچکی نیست که براحتی بتوان از آن گذشت. جهت اطلاع مسئولین فرهنگی کشور بویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ج. ا. ا. 🆔 https://eitaa.com/msanei_ir 🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅