جنگ 🐫جمل🐫
اتفاق درد ناکی است در تاریخ اسلام که بر اثر بی بصیرتی و زیاده خواهی تعدادی از صحابه پیامبر⁉️
رخ داد
امام امیرالمومنین ضمن روشنگری. طومار آنها را در نیم روزی پیچید
📚 سبک زندگی قرآنی
🔷️مواضع امام امیرالمومنین (ع) تمهید ✍️ جنگ جمل اولین جنگ تحمیلی علیه حکومت نوپای علوی بود که باتوط
🔶️موضع اول: روشنگری امام (ع) و خنثی سازی توطئه اصحاب جمل
✍️امام علی(ع) بعد از آگاهی از توطئه طلحه و زبیر و استقرار آنان در بصره و اقدام به خرابکاری در بلاد مسلمین، راهی عراق شد، ایشان با افرادی که او را از مدینه همراهی می کردند نمی توانست با اصحاب جمل مقابله کند به همین سبب نامه ای برای کوفیان نوشت و از آنان استمداد طلبید:
📜 از بنده خدا، على اميرمؤمنان، به مردم كوفه، كه در ميان انصار پايهاى ارزشمند، و در عرب مقامى والا دارند، اما بعد: شما را از كار عثمان چنان آگاهى دهم كه شنيدن آن مانند ديدن باشد، مردم بر عثمان عيب گرفتند، و من تنها كسى از مهاجران بودم كه او را به جلب رضايت مردم واداشته، و كمتر به سرزنش او زبان گشودم. اما طلحه و زبير، آسانترين كارشان آن بود كه بر او يورش برند، و او را برنجانند، و ناتوانش سازند. عايشه نيز ناگهان بر او خشم گرفت، عدهاى به تنگ آمده او را كشتند، آنگاه مردم بدون اكراه و اجبار، با من بيعت كردند.آگاه باشيد! مدينه مردم را يک پارچه بيرون راند و مردم نيز براى سركوبى آشوب از او فاصله گرفتند. ديگر حوادث آشوب به جوش آمد و فتنهها بر پايههاى خود ايستاد. پس به سوى فرمانده خود بشتابيد، و در جهاد با دشمن بر يكديگر پيشى گيريد.
🏝🏝🏝🏝🏝🏝🏝🏝
🌟 اینجا امام (ع) قبل از همه چیز اصل ماجرا را برای کوفیان تبیین فرمود، که از چه قرار است تا مظلوم نمایی یاران جمل را رد کرده و مهر بطلان بر پیشانی آنان بزند سپس بیعت مسلمین با خود مطرح نموده و آن را از روی اختیار و بدون هیچ اکراهی از سوی آنان می داند. (حضرت میخواهد به این نکته اشاره نماید که قتل عثمان ارتباطی با بیعت کردن با ایشان ندارد اینگونه نبوده که ایشان مردم را به قتل عثمان تشویق کرده باشد و بعد از کشتن او، خلافت را از آن خویش دانسته، مردم را برای بیعت با خود فرابخواند، بلکه ناکار آمدی عثمان او را به کشتن داده است)
🏜🏜🏜🏜🏜🏜🏜
امام (ع) بعد از روشنگری کوفیان و از بین بردن هرگونه شک و شبهه در این میان، از آنان مدد خواسته و در ذیقار منتظر یاریشان ماند تا به یاری یکدیگر بتوانند نظم از دست رفته جامعه اسلامی را برگردانند.
✨️✨️✨️✨️✨️✨️✨️✨️
❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️
موضع دوم: گمراهی اصحاب جمل❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️
✍️در بررسی علل شکل گیری جنگ جمل و اهداف فرماندهان آن به قطع می توان گفت که اقدام ناکثین در به راه انداختن جنگ مسلمان کشی، با هیچ اعتقادی قابل توجیه نیست زیرا آنان هم خروج بر خلیفه منتخب مسلمین کردند، هم بیت المال را به تصرف در آوردند و نیز تعداد فراوانی از مسلمین را به قتل رساندند، لکن امیرالمومنین(ع) یک سره و بدون هیچ مقدمه ای اقدام به مقابله با آنان ننمود بلکه طبق سنت رسول خدا(ص) اقدام کرده است او در ابتدا آنان را نصیحت کرد و تا جایی که ممکن بود آنان را از جنگ منصرف کند، از هیچ تلاشی دریغ نفرمود و مانند پدری دلسوز آنها را به خیر و صلاح و دوری از خون ریزی دعوت کرد. در نامه ای که برای طلحه و زبیر نگاشته و عمران بن حصین خزاعی آن را رسانده است آمده:↘️
📃شما مىدانيد (گر چه پنهان مىداريد) كه من براى حكومت در پى مردم نرفته، تا آنان به سوى من آمدند، و من قول بيعت نداده تا آنكه آنان با من بيعت كردند، و شما دو نفر از كسانى بوديد كه مرا خواستند و بيعت كردند. همانا بيعت عموم مردم با من نه از روى ترس قدرتى مسلط بود، و نه براى به دست آوردن متاع دنيا. اگر شما دو نفر از روى ميل و انتخاب بيعت كرديد تا دير نشده از راهى كه در پيش گرفتهايد باز گرديد، و در پيشگاه خدا توبه كنيد. و اگر در دل با اكراه بيعت كرديد خود دانيد، زيرا اين شما بوديد كه مرا در حكومت بر خويش راه داديد، اطاعت از من را ظاهر، و نافرمانى را پنهان داشتيد. به جانم سوگند! شما از ساير مهاجران سزاوارتر به پنهان داشتن عقيده و پنهان كارى نيستيد. اگر در آغاز بيعت كنار مىرفتيد و بيعت نمىكرديد آسانتر بود كه بيعت كنيد و سپس به بهانه سرباز زنيد. شما پنداشتهايد كه من كشنده عثمان مىباشم، بياييد تا مردم مدينه كسى بين من و شما داورى كنند، آنان كه نه از من طرفدارى كرده و نه به يارى شما برخاسته، سپس هر كدام به اندازه جرمى كه در آن حادثه داشته، مسؤوليت آن را پذيرا باشد. اى دو پير مرد، از آنچه در انديشه داريد باز گرديد، هم اكنون بزرگترين مسئله شما، عار است، پيش از آن كه عار و آتش خشم پروردگار، دامنگيرتان گردد.
✨️✨️✨️✨️✨️✨️✨️✨️
✏️اینجا حضرت(ع) در احتجاج علیه شورشیان جمل اقدام آنان را تقبیح می کند به جهت اینکه با اختیار کامل و بدون هیچ اکراهی با ایشان بیعت کردند اما برای به دست آوردن دنیا اساس بیعت خود را منکر شده و علیه خلیفه رسول خدا(ص) قیام کردند بر این اساس، امام(ع) به آنان هشدار می دهد راهی که انتخاب کردند منتهی به خشم و عذاب الهی می شود به جهت اینکه بدون هیچ دلیلی جامعه اسلامی را به خاک و خون کشیدند و اجتماع مسلمین را به تفریق تبدیل کردند و همین موعظه ها و یاد آوری های اتفاقات گذشته که حضرت به اصحاب جمل گوشزد کرده سبب شد زبیر از صحنه نبرد کناره گیری کند لکن چه سود.⁉️
📚 سبک زندگی قرآنی
❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️ موضع دوم: گمراهی اصحاب جمل❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️ ✍️در بررسی علل شکل گیری جنگ جمل و اهداف ف
📩موضع سوم امام امیرالمومنین علیه السلام در برابر اصحاب جمل👇
⛔️رد ادعای خون خواهان، بر اساس قرآن
🟠🟠🟠🟠🟠🟠🟠🟠
🟢 خداوند می فرماید: وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطانا) كسى كه مظلوم كشته شود براى ولى او سلطه قرار داديم) سلطه یا در قصاص، اخذ دیه و یا گذشت است.
♻️ این حق از آن ورثه مقتول است که اولیای خون او هستند و نه کسی دیگر.
⁉️ با وجود فرزندان عثمان بعد از کشته شدن آن، هیچ حقی برای غیر از آنان ثابت نمی شود. حالا بر چه اساسی طلحه و زبیر و عایشه و افرادی مانند معاویه به نام اولیای دم عثمان، خود را مطرح کرده و جنگ بین مسلمین به راه انداختند؟!!
🤔😳در حالی که خود این افراد بر قتل عثمان حریص بودند و مشوق همه جناب ام المومنین بوده است! آن طلحه و زبیر که عثمان را به قتل رساندند و آن همسر رسول خدا(ص) که می گفت: نعثل(عثمان) را بکشید خدا او را بکشد و آن معاویه که در یاری رساندن به خلیفه تعلل می کرد و منتظر قتل او بوده تا به بهانه خونخواهی اش، منصب حکومتی خویش را تحکیم بخشد، ادعا می کنند که عثمان مظلوم واقع شده است و باید قاتلین آن قصاص شوند که در رأس آنان علی بن ابیطالب(ع) است!
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
العجب من هذا الکلام! ثم العجب من اصحاب رسول الله طلحه و زبیر!! و اعجب من ذالک ما کان من امر ام المومنین!!! و إن کان معاویة لا قیمة له. امام
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
✍️ امیرالمومنین(ع) درباره ادعای باطل آنان می فرماید:
وَ اللَّهِ مَا أَنْكَرُوا عَلَيَّ مُنْكَراً وَ لَا جَعَلُوا بَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ نَصِفاً وَ إِنَّهُمْ لَيَطْلُبُونَ حَقّاً هُمْ تَرَكُوهُ وَ دَماً هُمْ سَفَكُوه فَلَئِنْ كُنْتُ شَرِيكَهُمْ فِيهِ فَإِنَّ لَهُمْ لَنَصِيبَهُمْ مِنْهُ وَ لَئِنْ كَانُوا وَلُوهُ دُونِي فَمَا التَّبِعَةُ إِلَّا عِنْدَهُمْ وَ إِنَّ أَعْظَمَ حُجَّتِهِمْ لَعَلَى أَنْفُسِهِم
(سوگند به خدا ناكثين، هيچ گناهى از من سراغ ندارند، و انصاف را بين من و خودشان رعايت نكردند آنان حقى را مىطلبند كه خود ترک كردند، و انتقام خونى را مىخواهند كه خود ريختند! اگر شريکشان بودم، پس آنان نيز در اين خونريزى سهم دارند، و اگر تنها خودشان خون عثمان را ريختند پس كيفر مخصوص آنهاست مهمترين دليل آنها به زيان خودشان است.)
🟥اگر حقیقتا عثمان مظلوم واقع شده و فرزندان او بر این عقیده اند، چرا خود، برای مطالبه حقشان به امیرالمومنین(ع) مراجعه نکرده و او را به عنوان خلیفه رسول خدا حَکَم قرار نداده تا حقشان را بگیرند؟
⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️
با توجه به اینکه خود می دانند که حضرت، نسبت به خون پدرشان بی گناه است. مضافا، اثبات مظلومیت عثمان خود حدیث مفصل است. عمار بن یاسر در تحریض مردم به جنگ با خونخواهان عثمان می گفت:
أَيُّهَا النَّاسُ اقْصِدُوا بِنَا نَحْوَ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ الَّذِينَ يَبْغُونَ دَمَ عُثْمَانَ وَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُ قُتِلَ مَظْلُوماً وَ اللَّهِ إِنْ كَانَ إِلَّا ظَالِماً لِنَفْسِهِ الْحَاكِمَ بِغَيْرِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ.
( ای مردم به سوی این گروه بشتابید که دنبال خونخواهی عثمان هستند و گمان می کنند که مظلوم کشته شده است سوگند به خدا او نبود مگر اینکه به خود ظلم کرد و به غیر حکم خدا حکم نمود)
🟢🟢🟢
✍️ عمار بن یاسر همان فردی که جایگاه ویژه ای در اسلام داشته و از اصحاب نزدیک نبوت و ولایت است همان فردی که بر اساس فرمایش رسول خدا(ص) به او:
تقتلك الفئة الباغية
معیار حق و باطل در رویارویی حضرت امیر(ع) با قاسطین بوده است.
🔷️🔷️🔷️
بر فرض محال که خلیفه، از روی ستم کشته شده است لکن خونخواهی او توسط افراد مطرح شده و معلوم الحال را در کجای قرآن و سنت می توان قرار داد و بر صحت آن دلیل اقامه نمود. بلکه این ادعای بی دلیل، مما یضحک المیت فی قبره.👆
🔷️عن أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصادق (ع) قَالَ: مِنَ التَّوَاضُعِ أَنْ تُسَلِّمَ عَلَى مَنْ لَقِيتَ.
(امام صادق(ع) می فرماید: از نشانه های تواضع این است که هرکسی را که ببینی به او سلام کنی)
✍️سلام، به معنای درود فرستادن، تکریم و احترام به دیگران و سلامتی دیگران خواستن است. وقتی گفته شود سلام علیکم یعنی سلام الله علیکم حالت دعا است یعنی درود و تحیت خدا بر شما باد.
🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟✨️✨️
📚 سبک زندگی قرآنی
⛔️رد ادعای خون خواهان، بر اساس قرآن 🟠🟠🟠🟠🟠🟠🟠🟠 🟢 خداوند می فرماید: وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ
💎موضع سوم: پرده برداشتن از هدف طلحه و زبیر و توصیف خروج آنان
↘️
🔼مبنای امام امیرالمومنین (ع) نسبت به اتفاقاتی که رخ می دهد، روشنگری است، تا دیگران در انتخاب، متحیر و سرگردان نباشند، او علل، اهداف و چگونگی رخ دادن آن وقایع را به درستی و بدور از هر گونه مبالغه و خلاف حقیقت، تبیین می نماید، در داستان جمل، ایشان اهداف طلحه و زبیر را این چنین بیان می کند، می گوید:
هر كدام از طلحه و زبير، اميدوار است كه حكومت را به دست آورد، و ديده به آن دوخته و رفيق خود را به حساب نمىآورد. آن دو، نه رشتهاى الهى را چنگ زدند و نه با وسيلهاى به خدا روى آوردند. هر كدام با كينه، رفيق خود را بر دوش مىكشد، كه به زودى پرده از روى آن كنار خواهد رفت. به خدا سوگند اگر به آنچه مىخواهند، برسند، اين، جان آن را مىگيرد و آن، اين را از پاى در مىآورد
🔆 و در سخنی دیگر، درباره اقدام زشت و ناپسند آنان نسبت به عایشه همسر رسول خدا (ص) و بهم ریختن نظم اجتماعی می گوید:
🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄
طلحه و زبير و يارانشان بر من خروج كردند، و همسر رسول خدا (ص) عایشه را به همراه خود مىكشيدند چونان كنيزى را كه به بازار برده فروشان مىبرند، به بصره روى آوردند، در حالى كه همسران خود را پشت پرده نگهداشته، اما پرده نشين حرم پيامبر (ص) را در برابر ديدگان خود و ديگران قرار دادند. لشكرى را گرد آوردند كه همه آنان به اطاعت من گردن نهاده، و بدون اكراه، و با رضايت كامل با من بيعت كرده بودند، پس از ورود به بصره، به فرماندار من و خزانه داران بيت المال مسلمين، و به مردم بصره حمله كردند، گروهى از آنان را شكنجه و گروه ديگر را با حيله كشتند. به خدا سوگند، اگر جز به يک نفر دست نمىيافتند و او را عمدا بدون گناه مىكشتند كشتار همه آنان براى من حلال بود، زيرا همگان حضور داشتند و انكار نكردند، و از مظلوم با دست و زبان دفاع نكردند، چه رسد به اينكه ناكثين به تعداد لشكريان خود از مردم بى دفاع بصره قتل عام كردند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
هر چه برای شما امکان دارد قرآن بخوانید