«مصطفی عقاد» در 1930در سوريه متولد شد. در اوايل دهه 50 با دریافت بورسیه خارجی موفق به ادامه تحصیل در آمریکا شد پدرش پيش از سفر براي تحصيل در رشته كارگرداني در دانشگاه كاليفرنيا، يك جلد قرآن و 200 دلار به او داد.
وی در مصاحبهاي گفت:
«هدف از ساخت اين فيلم، از بين بردن اختلاف ميان غرب و جهان اسلام بوده است. من فيلم را ساختم چون يك وظيفه شخصي براي من بود... من بهعنوان فرد مسلماني كه در غرب زندگي كردهام، احساس كردم كه اين وظيفه من است تا حقيقت را درباره اسلام بگويم. اسلام ديني است كه ميليونها پيرو دارد، اما آشنايي كم از آن موجب تعجب من شده است.»
وی دربارهٔ مشکلات ساخت فیلمش میگوید: «متأسفانه تولید فیلم آنقدر طول نکشید که مذاکرات برای به توافق رسیدن، به طول انجامید؛ مثل مذاکرات با مسئولین مذهبی، که پنج سال طول کشید. ما تأییدیهٔ دانشگاه الازهر را داشتیم، آنها سناریو را صفحهبهصفحه مُهر کردند. بعد آن را به مجلس شیعیان در لبنان بردیم؛ آنها هم آن را مُهر کردند. اما گفته شد که باید از «رابط فی العالم الاسلامیه» در عربستان سعودی هم مجوز بگیرید اما آنها همه را ملحد می دانستند»
عربستان ساخت و پخش این فیلم را حرام اعلام کرد و حتی مراکش در خلال تولید فیلم، از همراهی دست کشید.
💠از ضعف های حوزه علمیه در دوران طاغوت این بوده که به عنوان یک نهاد دینی بین المللی شناخته نمیشده و امید است تلاش های علما علی الخصوص آیت الله العظمی بروجردی با انقلاب اسلامی به ثمر بنشیند و حوزه جایگاه در شان خود را بازیابد.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
13.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 قاب ماندگار 📽
یکی از زیباترین سکانس های فیلم «پیام» یا همان «محمد رسول الله» ساخته مصطفی عقاد
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
📖 معرفی کتاب
کتاب حاضر گزیدهای از بیانات حضرت آیتاللهالعظمی سیّدعلی خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دربارهی شخصیت، ویژگیها و بعثت نبی مکرم اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم است که از میان بیانات رهبر انقلاب از خرداد ۱۳۶۸ تا شهریور ۱۳۹۱ انتخاب شده است. دو ویژگی مهم کتاب عبارتند از:
۱. از میان مطالب مرتبط با زندگی و شخصیت آن حضرت، درسهای زندگی و بعثت پیامبر که مورد نیاز همهی انسانها و جوامع انسانی در طول تاریخ و به ویژه دوران معاصر است انتخاب شده است.
۲. مخاطب بیانات معظمله عمدتاً، نخبگان، روشنفکران و زمامداران کشورهای اسلامی هستند.
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
📌در زندگی مظلوم بودی...
#حسن_جانم
#مظلومیت_محض
________________________________
در زیارت اربعین از امام صادق و همینطور از امام عسکری راجع به سید الشهدا علیهم صلوات الله اجمعین اینطور نقل شده است:
أَشْهَدُ أَنَّكَ أَمِينُ اَللَّهِ وَ اِبْنُ أَمِينِهِ، #عِشْتَ_سَعِيداً وَ مَضَيْتَ حَمِيداً، وَ مِتَّ فَقِيداً مَظْلُوماً شَهِيداً.
اما در مورد امام مجتبی از امام حسن عسکری علیهمالسلام نقل است که :
أَشْهَدُ أَنَّكَ يَا اِبْنَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ أَمِينُ اَللَّهِ وَ اِبْنُ أَمِينِهِ #عِشْتَ_مَظْلُوماً وَ مَضَيْتَ شَهِيداً.
________________________________
📚المزار (للشهید الأوّل) ج ۱، ص ۱۵۴
📚مصباح الزائر(سید بن طاووس) ج ۱، ص ۳۲۹
📚مصباح المتهجد (شیخ طوسی) ج ۱،ص ۳۹۹
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
37.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بازخوانی پروندهٔ یک ترور بیولوژیک در دل تاریخ توسط فصلنامه رسمی آکادمی علوم پزشکی انگلیس (BAFS)
🔹 بهمناسبت #شهادت_امام_حسن_مجتبی
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
☑️ مقاله ای که در سال ۲۰۱۶ توسط تعدادی از دانشمندان در آمریکا منتشر شد:
فرضیه کالبدشکافانه در مورد راز شهادت [امام] حسن [ع] در قرن هفتم میلادی:
« مسمومیت امام حسن (ع) با کلراید جیوه»
⬅️ نویسندگان: نیکول برک، میچل گولاس، سایروس رافت، علیار موسوی
🔰 ترجمه شده توسط حجت الاسلام و المسلمین سید مهدیار حسینی ( طلبه درس خارج، ارشد فلسفه و سطح سه کلام و عضو اندیشکده مستعدان)
⬅️ اصل مقاله به زبان انگلیسی و ترجمه آن توسط سید مهدیار حسینی در پست بعدی منتشر می شود.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
0025802415601456 - Copy.pdf
359.2K
A forensic hypothesis for the mystery of
al-Hasan’s death in the 7th century:
Mercury(I) chloride intoxication
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
امام حسن علیه السلام.pdf
749.3K
ترجمه مقاله و تعلیقه بر آن توسط حجت الاسلام سید مهدیار حسینی
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰 تاملی برای تحقیق بیشتر در یک انگاره مشهور
📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین استاد #رستمی
هر چند
مشهوراست که بعد از امام کاظم (ع)، بر امام دیگری وقف نشده است و هر کس که به امامت امام رضا(ع) ایمان آورده است تا امامت امام دوازدهم (عج) نیز اعتقاد پیدا کرده است؛ اما روایتی در کتاب فقیه و تهذیب نقل شده است که با این ذهنیت، سازگار نیست. 💠 مرحوم شیخ صدوق در کتاب فقیه روایت زیر را نقل کرده است: « وَ كَتَبَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيُّ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي ع أَ يَجُوزُ جُعِلْتُ فِدَاكَ الصَّلَاةُ خَلْفَ مَنْ وَقَفَ عَلَى أَبِيكَ وَ جَدِّكَ ع فَأَجَابَ لَا تُصَلِّ وَرَاءَهُ.» (فقیه:ج1/ص 379) شیخ طوسی نیز همین روایت را از احمد بن محمد بن عیسی از ابوعبدالله البرقی نقل کرده است.(تهذیب، ج3/ص28) بر اساس این روایت، ابوعبدالله البرقی نامه ای به امام جواد (ع) می نویسد و از حضرت سوال می کند: « فدای شما شوم! آیا جایز است پشت سر کسی که بر پدر و جد شما توقف کرده است نماز بخوانیم؟ و حضرت پاسخ داده اند که پشت سر چنین شخصی نماز نخوان» 💠ظاهر چنین پرسشی نشان از وجود کسانی است که بر امام رضا (ع) توقف کرده اند. 🌀هر چند ممکن است احتمال داده شود سوال مذکور، به صورت فرضی مطرح شده است و دلالتی بر وجود چنین فرقه ای ندارد؛ اما انصافا چنین احتمالی دور از ذهن است و با فضای مکاتبه در آن زمان که به سختی و مشقت و انواع خطرات انجام می شد، سازگاری ندارد. 🌀احتمال دیگری که در این روایت داده اند این است که ممکن است منظور از «اب» و « جد»، امام کاظم(ع) و امام صادق(ع) باشد.(لوامع صاحبقرانی، ج4/ص 397) مشخص است که این احتمال هم خلاف ظاهر روایت است و تنها وجه حمل بر آن، همان ذهنیت مشهور است که بعد از امام کاظم(ع) بر امام دیگری توقف نشده است. 💠مرحوم شیخ بهایی درباره دلالت روایت گفته اند: «المراد بأبي جعفر الجواد عليه السلام، و فيه دلالة على أن بعضهم وقف على الرضا عليه السلام. انتهى»(ملاذ الاخبار، ج4/ص 701) علاوه بر این روایت، برخی شواهد رجالی نیز تامل بیشتری در این مساله را می طلبد؛ به طور مثال، در رجال ابن داود، ذیل « کلثوم بن سلیم» آمده است که وی بر امام رضا (ع) توقف کرده است. (وقف علی الرضا (ع) ). البته در نقل ابن داود از کشی در مورد کلثوم بن سلیم (یا کلثوم بنت سلیم) و توقف وی و حتی دلالت کلام مذکور بحث ها و اشکالاتی مطرح شده است که مجال بیشتری می طلبد.(برای مثال بنگرید به تنقیح المقال ج3/ ص 82). ⬅️به هر حال از جهت تاریخی، این مساله می تواند مورد کنکاش بیشتر قرار بگیرد و شواهد له یا علیه این احتمال و نیز انگاره مشهور نقد و بررسی شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰عدالت ارسطویی در کنکور
📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین #محمدی
تفکر غایت گرایانه در یونان باستان به شدت مورد توجه بوده است؛ به عنوان مثال افلاطون و ارسطو بر این باور بودند که زبانه کشیدن آتش به دلیل میل به غایت و منزل خود یعنی آسمان می باشد و سقوط سنگ را با غایت بودن زمین برای سنگ توجیه می کردند. این تفکر ارسطو در مباحث فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست او نیز رسوخ کرده است و به عنوان مثال به هنگام تعریف «عدالت» و «حق»، دانستن غایت و مقصود عمل را الزامی می داند. درک این مطلب در بیان مثالی واضح تر می شود؛ فرض کنید آهنگران ماهر از تمام دنیا جمع شوند و بهترین شمشیر تاریخ را بسازند و پس از تمام شدن ساخت آن، این سوال به وجود بیاید که حق این شمشیر چیست؟ یا اینکه اگر بخواهند عدالت را در مورد استفاده این شمشیر اجرا کنند باید این شمشیر را به چه کسی بدهند؟ آیا هر کس که پول بیشتری در عوض این شمشیر بدهد لایق تر از دیگران برای به دست آوردن آن می باشد؟یا اینکه بالاترین مقام اجتماعی سزاوار صاحب شدن این شمشیر است؟
ارسطو برای پاسخ دادن به این سوال ها ابتدا می گوید باید غایت شمشیر و غایت ساخت آن را فهمید و پس از فهم غایت، عدالت آن است که شمشیر به دست کسی داده شود که به بهترین وجه و کامل ترین وجه آن غایت را محقق سازد در نتیجه شمشیر باید به ماهرترین شمشیر باز اهدا شود.
❓یکی از سوال هایی که هر سال در ایام اعلام نتایج کنکور به وجود می آید این است که توزیع عادلانه صندلی های دانشگاه به چه نحوی باید باشد؟ آیا نتایج این چند سال اخیر که خبر از افزایش چشمگیر تقسیم اکثر جایگاه های مطلوب دانشگاه های برتر کشور در بین ثروتمندان دارد خطرناک و ناهنجار است؟ یا اینکه خود متصدیان امر و فلسفه حاکم بر تحصیل و سیر علم این چنین شیوه ای را عالمانه و عامدانه انتخاب کرده است؟
📌اگر عدالت در کنکور و پذیرش دانشگاه ها را ارسطویی نگاه کنیم باید ابتدا غایت تاسیس دانشگاه در حکومت جمهوری اسلامی مورد بحث واقع شود و پس از آن کنکور را مطابق با آن برگزار کرد.
🔸به عنوان مثال اگر هدف دانشگاه صرفا #ارتقای_سطح_علمی جامعه باشد، عدالت در کنکور آن است که به نحوی برگزار شود که افراد مستعد علم و ارتقا دهنده علم وارد دانشگاه شوند
🔹یا اگر علاوه بر غایت علمی، #غایت_مدنی نیز در پس تاسیس دانشگاه ها وجود داشته باشد علاوه بر استعداد علمی،معیار های مدنی همچون قابلیت رهبری و مدیریت، قانون پذیر بودن، متعهد به لوازم مدنیت وغیره نیز در عادلانه اجرا شدن شیوه پذیرش باید دخیل باشند.
🔸عده ای نیز امروزه نگاه دینی حداکثری افراطی به تمام مسائل دارند و با توجه به گمان نا معلوم خود تنها #معیارهای_به_ظاهر_منسوب_به_دین را شرط تحقق عدالت در پذیرش دانشگاه ها می دانند.
📊آمارهای به دست آمده از چند سال اخیر ورودی های دانشگاه در جمهوری اسلامی گواه بر این مطلب است که یا مبنایی غیر از غایت گرایی ارسطو را در عدالت توزیع صندلی های دانشگاه برگزیده اند و یا غایتی غیر از سه غایت مطرح شده (علمی، مدنی، دینی) مد نظر مسئولین امر می باشد!!!!!!!!
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
5.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #فیلم | افتتاحیه دور سوم اندیشکده مستعدان
🎙 قائم مقام مدیر حوزه های علمیه: حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی
🔻ادامه تماشا و دریافت فایل کامل با کیفیت FHD:
🌐 livehowzeh.ir/new/افتتاحیه-دور-سوم-اندیشکده-مستعدان-حجت-2
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
برگزاری جلسه هفتگی اندیشکده مستعدان
با حضور استاد میرهاشم حسینی
و
مدیریت و کادر حوزه علمیه آیت الله مجتهدی رحمه الله
⬅️به منظور تفاهم همکاری در زمینههای آموزشی و پژوهشی با اندیشکده
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3