🔰عدالت ارسطویی در کنکور
📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین #محمدی
تفکر غایت گرایانه در یونان باستان به شدت مورد توجه بوده است؛ به عنوان مثال افلاطون و ارسطو بر این باور بودند که زبانه کشیدن آتش به دلیل میل به غایت و منزل خود یعنی آسمان می باشد و سقوط سنگ را با غایت بودن زمین برای سنگ توجیه می کردند. این تفکر ارسطو در مباحث فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست او نیز رسوخ کرده است و به عنوان مثال به هنگام تعریف «عدالت» و «حق»، دانستن غایت و مقصود عمل را الزامی می داند. درک این مطلب در بیان مثالی واضح تر می شود؛ فرض کنید آهنگران ماهر از تمام دنیا جمع شوند و بهترین شمشیر تاریخ را بسازند و پس از تمام شدن ساخت آن، این سوال به وجود بیاید که حق این شمشیر چیست؟ یا اینکه اگر بخواهند عدالت را در مورد استفاده این شمشیر اجرا کنند باید این شمشیر را به چه کسی بدهند؟ آیا هر کس که پول بیشتری در عوض این شمشیر بدهد لایق تر از دیگران برای به دست آوردن آن می باشد؟یا اینکه بالاترین مقام اجتماعی سزاوار صاحب شدن این شمشیر است؟
ارسطو برای پاسخ دادن به این سوال ها ابتدا می گوید باید غایت شمشیر و غایت ساخت آن را فهمید و پس از فهم غایت، عدالت آن است که شمشیر به دست کسی داده شود که به بهترین وجه و کامل ترین وجه آن غایت را محقق سازد در نتیجه شمشیر باید به ماهرترین شمشیر باز اهدا شود.
❓یکی از سوال هایی که هر سال در ایام اعلام نتایج کنکور به وجود می آید این است که توزیع عادلانه صندلی های دانشگاه به چه نحوی باید باشد؟ آیا نتایج این چند سال اخیر که خبر از افزایش چشمگیر تقسیم اکثر جایگاه های مطلوب دانشگاه های برتر کشور در بین ثروتمندان دارد خطرناک و ناهنجار است؟ یا اینکه خود متصدیان امر و فلسفه حاکم بر تحصیل و سیر علم این چنین شیوه ای را عالمانه و عامدانه انتخاب کرده است؟
📌اگر عدالت در کنکور و پذیرش دانشگاه ها را ارسطویی نگاه کنیم باید ابتدا غایت تاسیس دانشگاه در حکومت جمهوری اسلامی مورد بحث واقع شود و پس از آن کنکور را مطابق با آن برگزار کرد.
🔸به عنوان مثال اگر هدف دانشگاه صرفا #ارتقای_سطح_علمی جامعه باشد، عدالت در کنکور آن است که به نحوی برگزار شود که افراد مستعد علم و ارتقا دهنده علم وارد دانشگاه شوند
🔹یا اگر علاوه بر غایت علمی، #غایت_مدنی نیز در پس تاسیس دانشگاه ها وجود داشته باشد علاوه بر استعداد علمی،معیار های مدنی همچون قابلیت رهبری و مدیریت، قانون پذیر بودن، متعهد به لوازم مدنیت وغیره نیز در عادلانه اجرا شدن شیوه پذیرش باید دخیل باشند.
🔸عده ای نیز امروزه نگاه دینی حداکثری افراطی به تمام مسائل دارند و با توجه به گمان نا معلوم خود تنها #معیارهای_به_ظاهر_منسوب_به_دین را شرط تحقق عدالت در پذیرش دانشگاه ها می دانند.
📊آمارهای به دست آمده از چند سال اخیر ورودی های دانشگاه در جمهوری اسلامی گواه بر این مطلب است که یا مبنایی غیر از غایت گرایی ارسطو را در عدالت توزیع صندلی های دانشگاه برگزیده اند و یا غایتی غیر از سه غایت مطرح شده (علمی، مدنی، دینی) مد نظر مسئولین امر می باشد!!!!!!!!
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #فیلم | افتتاحیه دور سوم اندیشکده مستعدان
🎙 قائم مقام مدیر حوزه های علمیه: حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی
🔻ادامه تماشا و دریافت فایل کامل با کیفیت FHD:
🌐 livehowzeh.ir/new/افتتاحیه-دور-سوم-اندیشکده-مستعدان-حجت-2
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
برگزاری جلسه هفتگی اندیشکده مستعدان
با حضور استاد میرهاشم حسینی
و
مدیریت و کادر حوزه علمیه آیت الله مجتهدی رحمه الله
⬅️به منظور تفاهم همکاری در زمینههای آموزشی و پژوهشی با اندیشکده
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
📌وضعیت #شیعه در عصر امام حسن #عسکری(ع)
ابوبکر خوارزمی(م383ق) درباره وضعیت دوره امام عسکری(ع) مینویسد:
◀️آنان هر کسی را شیعه بدانند به #قتل می رسانند؛
◀️هرکس نام پسرش را #علی بگذارد، خونش را می ریزند.
◀️شاعر شیعه چون در مناقب وصی(علی) و معجزات نبی شعر بگوید، زبانش را می برند و دیوانش را پاره می کنند.
◀️عباسیان در صورتی به کسی بخشش می نمودند که به آل أبی طالب #دشنام گوید.
◀️علویان را از یک وعده خوراک منع می کنند. یک جرعه آب را از اولاد #فاطمه(س) دریغ می دارند.
◀️یکی شمشیر خود را گرو می گذارد و دیگری پیراهنش را میفروشد.
در چنین فضایی امام حسن عسکری(ع) از طریق سازمان #وکالت و با بیان اوصاف #شیعه و توجه دادن آنان به اعتقادات، میراث مکتوب امامیه و جان شیعیان را حفظ کرد.
📚ابوبکر خوارزمی، الرسائل، ص129- 130.
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
➖تقیه تا چه زمانی واجب است❓
🛑عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ خَالِدٍ قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا ع لَا دِينَ لِمَنْ لَا وَرَعَ لَهُ وَ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَعْمَلُكُمْ بِالتَّقِيَّةِ فَقِيلَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِلَى مَتَى قَالَ إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ وَ هُوَ يَوْمُ خُرُوجِ قَائِمِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ 👈🏻 فَمَنْ تَرَكَ التَّقِيَّةَ قَبْلَ خُرُوجِ قَائِمِنَا فَلَيْسَ مِنَّا... الحديث.
🔰 حسين بن خالد گويد:
امام رضا عليه السّلام فرمودند: كسى كه ورع نداشته باشد دين ندارد و كسى كه تقيّه نداشته باشد ايمان ندارد، گرامىترين شما نزد پروردگار كسى است كه بيشتر به تقيّه عمل كند. گفتند: اى فرزند رسول خدا! تا چه زمانی؟ فرمودند: تا روز وقت معلوم كه روز خروج مهدی ما اهل البيت عليهم السلام است، و👈 كسى كه تقيّه را پيش از خروج آن حضرت ترك كند از ما نيست! ...
📚 کمال الدین، ج ٢ ص ٣٧١
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰لعن های کذایی
💠سیره علماء
حاج آقا رضا صدر از حاج انصاری مرحوم، واعظ معروف و ایشان از مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری نقل میکرده: دریکی از ملاقاتهای عمومی میرزای بزرگ شیرازی میبینند که نظر ایشان به یک شخص معین معطوف است. هرچه اشخاص جلو می آیند و بعد از دستبوسی میرزا میروند، بازهم توجه میرزا به همان شخص و همان نقطه است؛ تا اینکه بالاخره نوبت به آن شخص موردنظر میرزا میرسد و می آید دست میرزا را می بوسد. میرزا از او سؤال میکند اهل کجایی؟ میگوید: اهل کربلا. می پرسد برای چه اینجا آمده ای؟ میگوید: آمده ام تا در سامرا درس بخوانم. میرزا میفرماید: من به شما حکم میکنم که همین حالا مراجعت کنید به کربلا و شهریه و حقوقی هم که در اینجا به طلبه ها داده میشود در کربلا به شما داده می شود و همین حالا برگردید. میرزا نوکرش را صدا میزند و به او میگوید: قطار کی حرکت میکند؟ میگوید مثلاً نیم ساعت دیگر. می فرماید این آقا را الآن ببرید پای قطار و آنجا باشید تا ایشان مشرف شوند کربلا و بعد مراجعت کنید. نیم ساعت بعد میرزا مرتب می پرسد: خادم نیامد؟ همینطور منتظر بوده و دقیقه شماری میکرده که خادم برگردد. بالاخره خادم برمیگردد، میرزا میگوید: او را راه انداختی؟ میگوید بله. میگوید: خودت آنجا بودی موقع حرکت قطار؟ میگوید بله. میگوید: قطعی شد حرکتش؟ میگوید: بله. میرزا خیلی استنطاق میکند تا قطعی شود که آن شخص به کربلا برگشته است. بعداً بعضی از اصحاب از ایشان می پرسند: چرا این شخص را با این اهتمام به کربلا برگرداندید؟
◀️میرزا میفرماید: «از خصوصیات این شخص فهمیدم که اگر در اینجا بماند کار دست ما می دهد و از آن لعن های کذایی می خواند و ما که زحمت کشیدیم مشکله اختلاف بین شیعه و سنی را به زحمت حل کردیم، او با یک عملش ممکن است این زحمات را از بین ببرد، یک لعن در حرم بخواند و تمام این زحمات به هدر رود».
بعد که خود آن شخص را دیده بودند، گفته بود: خوش انصاف میرزا، نگذاشت اقلاً یک لعنی بخوانیم.
📚منبع:
آیت الله العظمی شبیری زنجانی، جرعه ای از دریا، ج 1، ص 120-119
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید