1_1346531374.pdf
10.46M
🔸یکی از مسائلی که در ایام شهادت حضرت فاطمه (س) مورد هجوم شبهات مخالفان تشیع به خصوص وهابیت میشود، مسئلهی شهادت حضرت محسن (ع) است.
طبق اعتقاد شیعه حضرت محسن (ع) در هنگام حمله به خانهی حضرت زهرا (س) جنینی بود که به دلیل ضربات وارد شده به حضرت فاطمه (س) سقط شد و به شهادت رسید.
نگارنده کتاب «حضرت محسن اولین شهید امامت» سعی نموده است شهادت حضرت محسن (س) را قبل از ولادت، بنابر منابع شیعه و اهل سنت به اثبات برساند و شبهات موجود را پاسخ دهد.
📚ایشان ۷۴ منبع شیعه و ۲۵ منبع اهل سنت و ۳ منبع نسب شناسی که مسئله شهادت را ذکر نمودهاند، مورد استناد قرار میدهد و نتیجه میگیرد، شهادت حضرت محسن (س) قبل از ولادت از مسلمات شیعه است که در منابع اهل سنت و نسب شناسی هم مستنداتی دارد.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰کرامت ویژه حضرت زهرا سلام الله علیها
آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه مکرّر میفرمودند: اگر شما در شرایط بحرانی قرار بگیرید (شرایط حضرت خیلی بحرانی بود. ایشان در غم شهادت پدر بزرگوارشان بودند و از طرفی حق مسلم همسر بزرگوارشان (ولایت ظاهری) غصب شده بود. حق مسلم خودشان (باغ فدک) غصب شده بود. خودشان مورد ضرب و شتم عده ای منافق قرارگرفته بودند که سبب آن فرزند بزرگوارشان سقط شده بود؛ و شاید یکی از موارد دیگری هم که حضرت را خیلی اذیت میکرد این بود که به سبب غصب نعمت ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام، خیر دنیا و آخرت از عدهٔ زیادی از مسلمانان سلب میشد.) آن وقت میبینید تصمیم گیری چقدر سخت است. کرامت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها این است که در شدّت مظلومیّت، کاری میکنند که در کلّ تاریخ، بیان خودشان را برساند. بفرمایند: من مظلومم. فرمود: قبر من مخفی باشد. چهل تا قبر در بقیع درست کنید. منافقین به قبرستان بقیع آمدند، میخواستند همهٔ قبرها را بشکافند، نمیدانستند چه لوازمی دارد. اینجا بود که امیرالمؤمنین صلوات الله علیه قسم یادکردند اگر اینجا شمشیر علی از غلاف بیرون بیاید، تا خونت را نریزم برنمیگردم. هنگامی که دید علی اینجا غیر از علی در روز قبل است که برای بیعت میبردند، دست برداشت.
حاج آقا [آیت الله العظمی بهجت رضوان الله تعالی علیه] میفرمودند: این کرامت حضرت است در شدّت مظلومیت کاری بکند که پیروز باشد. منافقین باوجوداینکه باقدرت تمام حتی کتابت حدیث را منع کردند ولی نتوانستند این صدای رسای حضرت را محو کنند.
📚 برگرفته از بیانات یکی از شاگردان آیت الله العظمی بهجت رحمه الله علیه
⭕️ یادداشتی انتقادی از مواضع اخیر آقای اکبرنژاد
📝 به قلم حجت السلام و المسلمین #رستمی؛ مدیر اندیشکده مستعدان
آخوند تکساحتی و پندارهای پیرامون آن! | انتشار در خبرگزاری فارس
لینک یادداشت🔻
http://fna.ir/3gl6jo
متن یادداشت🔻
1⃣ چند صباحی است آقای اکبرنژاد بر سیاست تنش زدایی تاکید میکند. از بالا و پایین آسمان ریسمان می بافد تا بگوید این سیاست، در اسلام و رویه اهل بیت بسیار اساسی بوده است.
2⃣ حالا که ایام شهادت حضرت زهرا(س) شده و متذکر میشود که حضرت با خطبه فدکیه و حضور در مسجد به جنگ با طاغوت رفته است و بعد از وفات پیامبر(ص)، در مدینه تنش آفریده است، باز هم با پیشفرضهای خود به قضیه نگاه میکند. این ویژگی انسانهای تکبعدی است.
3⃣ اشکالش به بزرگان این است که سادهانگارانه به مسائل مینگرند. اما از تحلیلهای خود غافل است که به سادهسازی روی آورده است. فقط چشم بر یک مطلب گشوده است و آن هم اصل تنشزدایی است. در حالیکه تصمیمات کلان فقط از یک اصل تبعیت نمیکند. اما او میخواهد همان چیزی را ببیند که دنبال میکند.
حضرت خطبه فدکیه خواند، علیه خلفا شکایت کرد، مدینه را متحیر کرد، حضور خلفاء نزد خود را تحریم کرد. اما آقای اکبرنژاد مرغش یک پا دارد. میگوید همه اینها تنش زدایی بوده است!!!
اصلا حضرت ابراهیم هم برای تنشزدایی تبر را بر روی دوش بت بزرگ گذاشت. خواست تنشزدایی بکند و با اینکار شکستن سایر بتها را به بت بزرگ نسبت دهد تا جامعه با کمترین تنش روبرو شود.
4⃣ اگر امامین انقلاب چنین رفتاری میکردند، ( یعنی رفتاری چون حضرت زهرا (س)) احتمالا آقای اکبرنژاد و همفکرهایش، شهادت امام حسین(ع) با مصائب فراوانی را که به حضرتشان رسید و سبب شهادت انسانهای والامقام بسیاری شد، نتیجه تنشزایی امامین انقلاب میدانست. چه معرکههایی که نمیگرفت.
5⃣ نتیجه تکبعدی بودن همین است. آنگاه که پرچم تحول حوزه را در دست گرفت، تنها تحول را میدید و همه امور را با عینک تحول کانالیزه میکرد. آن موقع تنشزایی شجاعت بود و اطاعت از ولی. دیگر مهم نبود بزرگان حوزه با این حرکت موافق بودند یا نبودند. حرمت و احترام بزرگان حوزه و آرامش طلاب و فضای علمی فدای تحولخواهی آقای اکبرنژاد.
6⃣ اگر آقای اکبرنژاد آنقدر چشم تیزبینی دارد که میتواند از دل خشم بروز یافته ی حضرت زهرا(س) تنشزدایی استخراج کند و از حرکت امام حسین (ع) به سمت کوفه برای قبول خلافت دنیوی اهل کوفه نیز تنشزدایی بیرون بکشد، چرا نمیتواند این تنشزدایی را از رویه امامین انقلاب استخراج کند؟
7⃣ از همین واقعه مهم اخیر شروع کنیم. با وجود حمایت تمامقد جمهوری اسلامی از جنبش حماس و مقاومت فلسطین، اما هرگز عملیاتی نظامی را مستقیما علیه اسرائیل شروع نکرد. این همان مبارزه به همراه کمترین تنش نیست؟ راستی در این چهل سال جمهوری اسلامی چرا مستقیما وارد جنگ با آمریکا نشده است؟ چرا همواره صرفا از حق خود دفاع کرده است؟
کشوری که اهل تنش است چرا تاکنون در این مدت چهل سال حتی یک جنگ را آغاز نکرده است؟
آقای اکبرنژاد حق دارد این مسائل را درک نکند. چون او تکبعدی است. همانطور که به هنگام نقد بر شیخ اعظم و بزرگان حوزه تکبعدی بود.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
ادامه یادداشت⬇️
8⃣ اینکه انسان پساواقعه بنشیند و با دیدن پارهای از امور بتواند پیرامون آن واقعه نظر دهد، نه هنرمندانه است و نه صحیح. مثل بنیعباس که بعد از شهادت امام حسین(ع) میگفتند « حسین(ع) نتوانست تشخیص دهد که کوفه به او خیانت میکند و در نتیجه او سیاست را به خوبی نمیدانست»
این چنین نقدی به لحاظ روشی درست نیست. تصمیم در هر لحظه بر اساس قطعیت نتایج پیشبینی شده نیست. بسیاری اوقات تصمیم عاقلانه بر اساس احتمالات و محتملات و حوادث بدیل آن گرفته میشود و درستترین تصمیم به حساب میآید. بر همین اساس نیز میتوان با نگاهی بروندینی حرکت امام حسین(ع) به سمت کوفه را عاقلانه دانست، بی آن که نیازمند توسل به علم غیب امام شویم یا بگوییم کوفه مقصد امام نبوده است.
مثلا در دهه ۵۰، با تضعیف جایگاه شاه و قدرتمند شدن طرفداران مارکسیسم در ایران، انقلاب امام سفره مارکسیستها را از کشور برچید. با فروپاشی شوروی چه درگیریهای داخلی و تجزیههایی که در داخل صورت نمیگرفت که به برکت قیام امام این احتمالات و محتملات از کشور دفع شد.
9⃣ راستی بد نیست به عراق هم بنگریم یا به مصر که سیاست تنشزدایی را در پیش گرفته اند و انقلابی هم از جنس انقلاب خمینی نکردند و وضعیت امروزشان را بررسی کنیم. از عراقی که امنیت ندارد تا مصری که شرف ندارد...
0⃣1⃣ و آخرین بند: آقای اکبرنژاد! به راستی اگر دوستدار نظام هستید و تضعیف آن را حرام میدانید باید پیامدهای سخنانتان را بررسی کنید نه قصد و نیتتان را. به گمانم اثبات این مطلب برای شما دشوار نیست.
پس برای اینکه خروجی شما کارکردی در جهت اصلاح نظام داشته باشد باید فکری کنید و دستاوردهای نظام را ببینید. برای دیدن دستاوردها فقط کافی است تکبعدی نباشید. اقتدار نظامی جمهوری اسلامی را ببینید که پایه هر اقتدار دیگری از جمله اقتدار اقتصادی است. سیاست تنشزدایی در رفتار جمهوری اسلامی پررنگ است. آنها را هم ببینید. به همان نحوی که این سیاست را با رفتار حضرت زهرا(س) قابل جمع میدانید به رفتار جمهوری اسلامی بنگرید امید دارم تغییر نگرش دهید.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📚 معرفی کتاب 📚
کتاب «خدا و علم» که با نام های خدا و دانش و خداوند و علم نیز در ایران ترجمه و منتشر شده است یکی از پر فروش ترین کتاب های غیر رمان در زمان انتشار خود بود که توجه زیادی را به محتوای تاثیرگذار خود برانگیخت و نگرشی نوین پیرامون رابطه علم و دین ایجاد نمود.
این کتاب که ماحصل گفت و گویی همدلانه میان ژان گیتون (بزرگترین فیلسوف مسیحی دوران معاصر) و ایگور و گریشکا بوگدانف دو فیزیکدان معروف روسی می باشد؛ مباحثه ای میان علم و دین است و توانسته تعارض ادعایی میان باور انسان معتقد به خدا و یافته های علوم تجربی را با نگاهی بنیادین به داوری بکشاند.
در این کتاب موضوعاتی مانند متافیزیک-عالم روح و ماده- علت پدیداری کاءنات- بیگ بنگ - ثابت پلانک- نحوه شکل گیری جهان هستی و ... به زیبایی و در گفتگویی همه فهم مطرح می گردد. بی شک این کتاب می تواند نقش شگرفی در تردید انسان فرهیخته در خصوص معقولیت احتمال فقدان خدا در ساختار کائنات ایجاد نماید.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📚برشی از کتاب📚
📗«خدا و علم»
✏️ ژان گیتون
ایگور بوگدانف
گریچکا بوگدانف
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰۲۹ آذر، سالروز رحلت آیت الله العظمی شیخ الشریعه اصفهانی
رهبر معظم انقلاب حفظه الله: صد سال جلو تر از ژاپن!
💢هرجا كه محل حضور يك رهبر اسلامى و حضور قدرتمندانهى اسلام بود، غربزدگان و روشنفکران هم حضور داشتند؛ و اين يكى از عجايب تاريخ ايران است؛ و عجيبتر اين است كه اين حادثه براى مردم ما شناخته شده نيست!
مردم ايران نمىدانند كه مرحوم شيخ الشريعهى اصفهانى - مرجع تقليد بزرگ ساكن نجف - فتوا داد كه استعمال اجناس مصنوعهى در داخل كشور لازم است و مردم بايد از استفاده از مصنوعات خارجى اجتناب كنند، تا به اين ترتيب ديگران در داخل كشور نفوذ نكنند. همه مىدانند كه در ژاپن، حدود صد سال پيش از اين گفتند كه مردم حق ندارند از مصنوعات خارجى استفاده كنند، تا در داخل آن كشور چرخ اقتصاد به كار بيفتد؛ اما نمىدانند كه در همان زمان، بلكه زودتر از آن، عين همين پيشنهاد و همين فتوا، از طرف مراجع و علماى شيعه صادر شد؛ منتها متأسفانه در داخل كشور، هيچ كس از سرجنبانها و اهل قلم و اهل سياست و روشنفكران كمكشان نكرد!
فتواى تحريم انتخابات قلابى انگليسيها در عراق، نمونه ايى ديگر از حضور علما در صحنهى سياست است. آن روز مرحوم شريعت اصفهانى فتوا داد كه شركت در انتخابات قلابى انگليسيها حرام است؛ كار سياسى از اين روشنتر، از اين قوىتر، از اين روشنبينانهتر؟ امروز مسألهى آن انتخابات يواش يواش دارد از لابلاى كتابها خارج مىشود!
آن علما و مراجع، سلف صالح شما هستند. اين است معناى آن مطلبى كه امام بزرگوار ما مكرر مىفرمودند كه علما پيشوايان نهضت مردم عليه ظلم و استبداد در طول ساليان متمادى بودهاند! ۷۰/۱۲/۱۴
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
اندیشکده مستعدان
✍️سلسله یادداشت های «خلاصه کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه» 📝به قلم آقای #امیررضا_ملکی 6️⃣ یادداشت ششم:
MFH_Volume 10_Issue 1_Pages 137-162.pdf
511.2K
📕مقاله
〽️ "تحلیل زیرساخت استثنای احادیث منفرد محمدبن عیسیبن عبید از یونسبن عبدالرحمن"
🖊 سید علیرضا حسینی شیرازی
🖊 محمد لطفی پور
🖇 فصلنامه، مطالعات فهم حدیث، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 19، مهر 1402، صفحه 137-162
📝 چکیده:
🔸 عنوان استثنا، در برخی دانشها و معارف اسلامی از جمله: فقه، اصول، تفسیر و حدیث مطرح شده است. یکی از کاربستهای این عنوان را میتوان در دانش اعتبارسنجی احادیث شیعه دنبال کرد. در اطلاعات راهیافته به کتابهای فهرست با پدیده رایجی در حوزه حدیثی قم، با نام فرایند استثنا مواجه هستیم که معنا و مفهومی خاص از آن، متناسب با موضوع این دانش اراده شده است. به گاه بازخوانی مدخل یونسبنعبدالرحمن در فهرست شیخ طوسی و رجال نجاشی با عبارتی از ابنولید که استثنای احادیث منفرد محمدبنعیسیبنعبید از یونس در خود جای داده است برخورد میکنیم که در تحلیل آن احتمالات گوناگونی وجود دارد. در نوشتار پیشرو از یکسو با رویکرد و نگرش تاریخ حدیث شیعه به سیر تطور و کنشگری دانشیان اعتبارسنجی و فقیهان نسبت به استثنای منفردات محمدبنعیسی از قرن پنجم تا دوران معاصر پرداخته شده است. از سوی دیگر، تمرکز خود را بر نقد و نپذیرفتن نگرشهای گوناگون پیرامون دلیل و زیرساختهای این استثنا قرار داده است که در نوشتههای پیشین به صورت یک مجموعه مشاهده نمیشود. افزون بر آن، در مقاله حاضر از طریق پدیدار کردن یک انگاره نوین، به تحلیل و بازشناسی زیرساخت استثنای منفردات محمدبنعیسی از یونس در بستر تاریخی پرداخته است.
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔻خداوند در شب معراج، نور حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف را مانند ستارهای درخشان به پیامبرش نشان داد و فرمود:
🔸️این قیامکننده حلال مرا حلال میکند و حرام مرا حرام میسازد و از دشمنان من انتقام میگیرد.
ای محمد!
مهدی را دوست بدار که من او و عاشقانش را دوست دارم.
🔹️وَ هَذَا الْقَائِمُ یُحِلُّ حَلَالِی وَ یُحَرِّمُ حَرَامِی وَ یَنْتَقِمُ مِنْ أَعْدَائِی یَا مُحَمَّدُ أَحْبِبْهُ فَإِنِّی أُحِبُّهُ وَ أُحِبُّ مَنْ یُحِبُّهُ.
📚غیبت نعمانی، ص۹۴.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰در اتاق خواب ذاکر و در زندان غافل!
به قلم استاد گرانقدرِ اندیشکده مستعدان؛ حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
حضرت یوسف علیه السلام در اتاق تنها با زلیخا ذاکر پرودگارش بود چطور در زندان کسی می تواند تصور کند که خداوند از خاطر او برود؟
در ترجمه های قرآنی عبارت "فانساه الشیطان ذکر ربه" ۴۲ یوسف و همچنین در تفاسیر اینطور معناشده که شیطان یاد پروردگار را از ذهن یوسف برد (فراموشاند او را)
در حالی که رب در این آیه دوبار به کار رفته که بار اول اجماعا به معنی فرعون است! و همچنین آیه قبل از این در همین صفحه مراجعه کنید به معنی فرعون است!
پس جمله فانساه الشيطان ربطی به حضرت یوسف ندارد، بلکه آیه به این معناست:
یوسف به کسی که گمان داشت نجات پیدا میکند گفت: مرا نزد رب خودت (فرعون) یاد کن. شیطان یاد کردن از حضرت یوسف را در نزد رب (فرعون) از ذهن شرابدار بُرد:
وَقَالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِنْهُمَا اذْكُرْنِي عِنْدَ رَبِّكَ(👈فرعون) فَأَنْسَاهُ الشَّيْطَانُ ذِكْرَ رَبِّهِ(👈فرعون) فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنِينَ ﴿٤٢﴾
و به یکی از آن دو نفر که دانست آزاد می شود، گفت: مرا نزد سرور خود یاد کن. ولی شیطان یاد کردنِ از یوسف را نزد سرورش از یاد او برد؛ در نتیجه چند سالی در زندان ماند. (۴۲)
آیه قبل می گوید تأويل خواب تو این است که تو شرابدار رب خودت(فرعون) می شوی رب اینجا یعنی فرعون چون در مصر برای فرعون هم مقام خدایی و ربوبی قائل بودند.
يَا صَاحِبَيِ السِّجْنِ أَمَّا أَحَدُكُمَا فَيَسْقِي رَبَّهُ خَمْرًا وَأَمَّا الْآخَرُ فَيُصْلَبُ فَتَأْكُلُ الطَّيْرُ مِنْ رَأْسِهِ قُضِيَ الْأَمْرُ الَّذِي فِيهِ تَسْتَفْتِيَانِ ﴿۴۱﴾
اى دو رفيق زندانيم اما يكى از شما به آقاى خود باده مى نوشاند و اما ديگرى به دار آويخته مى شود و پرندگان از [مغز] سرش مى خورند امرى كه شما دو تن از من جويا شديد تحقق يافت (۴۱)
🔺️پس اسرائیلیات دیگر که می گوید:
یوسف نباید از شرابدار تقاضا می کرد را هم باور نکنید.
🔺️وظیفه ظاهری تقاضا بود چنانکه انبیاء و اهل بیت علیهم السلام تقاضای ظاهری داشتند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰اندیشکده مستعدان برگزار می کند:
🌀 کرسی علمی ترویجی "بررسی فقهی خلق نقدینگی"
🎙ارائه کننده:
حجت الاسلام و المسلمین رستمی
حجت الاسلام و المسلمین لواسانی
🎙ناقد:
حجت الاسلام و المسلمین آل یاسین
حجت الاسلام و المسلمین احسنی
🎙دبیر علمی:
حجت الاسلام و المسلمین محمدی
⏰زمان نشست:
شنبه ۹ دی ۱۴۰۲، ساعت ۱۸
❇️ این نشست موفق به اخذ مجوز از کمیته برگزاری کرسی های آزاد اندیشی حوزوی شده است.
💠امکان شرکت مجازی برای عموم فرهیختگان فراهم است.
🔗لینک شرکت مجازی در قرار:
https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7
🔹🔹اندیشکده مستعدان
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
May 11