eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.2هزار دنبال‌کننده
632 عکس
97 ویدیو
47 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
120101_001.MP3
23.45M
🎙 مالکیت داده از منظر فقه امامیه ارائه کنندگان: حجج اسلام و ناقدین: حجج اسلام و دبیر علمی:حجت الاسلام و المسلمین 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
-611508480_-1936691489.pdf
535.8K
🔰این مقاله از معدود تحقیقات فقهی در زمینه مالکیت داده و اطلاعات است. دیدگاه حاکم بر این مقاله در نشست "مالکیت داده از منظر فقهای امامیه"، برگزار شده توسط اندیشکده مستعدان، بررسی و نقد شد. لینک دسترسی به صوت نشست: https://eitaa.com/mstdnjthd/327 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🤔چه احتمال‌هایی درباره مالک داده‌ها و اطلاعات وجود دارد؟ داده‌ها و اطلاعات ویژگی منحصر به فردی دارند که سبب می‌شود دو دیدگاه در مورد مالکیت آن‌ها تصویر شود؛ این ویژگی آن است که مالک بودن اشتراکی و البته تام افراد در آن، بدون مزاحمت برای دیگری قابل تحقق است، از این قابلیت می‌توان به باشگاهی بودن تعبیر نمود. این قابلیت سبب می‌شود مالکیت تو در تو تصویر شود؛ یعنی امکان اینکه به مناسبت‌های مختلف، برای اشخاص گوناگون مالکیت اثبات شود وجود داشته باشد[1]. برای بررسی این که آیا حقیقتا این ویژگی داده‌ها سبب تصویر چنین مالکیتی می‌شود یا نه، ابتدا باید اشخاصی که احتمال مالک شدنشان هست بررسی شود، سپس بعد از بررسی تحقق اسباب ملکیت برای هر یک، جمع بندی نمود که هر کدام اختصاصا مالک هستند یا اشتراکی. عقلا سه دسته را به عنوان مالک داده‌ها واطلاعات قابل بررسی می‌دانند، چنان چه امروزه در کشور‌های جهان نیز این سه دسته طبق قانون کشورهای خودشان با سعه و ضیق‌هایی از حقوق مشخصی برخوردارند[2]. این سه دسته عبارت هستند از: 1. کسی که داده‌ها در ارتباط با اوست، 2. دولت، 3. کسی که داده‌ها را پردازش می‌کند. 📚منابع: [1] حسنی، مالکیت در فضای مجازی از منظر فقهی، ص 43 [2] در قوانین اروپا حقوق قابل توجهی برای کسانی که داده مرتبط با آنهاست قرار داده شده است و حریم خصوصی را مهم تلقی کرده‌اند، در چین به جهت حفظ امنیت، حکومت‌ها سلطه بیشتری بر اطلاعات دارند و در آمریکا به پردازش کننده این داده‌ها توجه بیشتری شده و جنبه اقتصادی این فرآیند تقویت شده است؛ آن‌ها در خصوص داده‌ها فضای مجازی، حقوق قابل توجهی برای پلتفرم‌ها قائل هستند، گر چه به خلاف چین، بی اعتنا به حفظ حریم خصوصی نیستند و مواردی را مصداق نقض حریم خصوصی می‌شمارند. (انصاری، مطالعه تطبیقی حمایت از داده‌های شخصی در اروپا، آمریکا، چین و ایران، سرتاسر). لینک دسترسی به صوت نشست: https://eitaa.com/mstdnjthd/327 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
CILAMAG_Volume 38_Issue شماره 65 (پاییز- زمستان)_Pages 281-304.pdf
689.1K
"حقوق اتحادیه اروپا و چالش شناسایی حق مالکیت بر داده در عصر اقتصاد دیجیتال"، از مقالاتی است که برای آشنایی با راه حل های عقلایی درباره مسئله مالکیت داده کمک می کند. 💠برای مطالعه سایر آثار مرتبط با موضوع، به کتب دکتر باقر انصاری و دکتر باقر شاملو مراجعه شود. این کتب جوانب حقوقی را مورد توجه قرار داده اند. لینک دسترسی به صوت نشست: https://eitaa.com/mstdnjthd/327 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
Article.pdf
252.8K
مقاله "فقهی و حقوقی مالیت و مالکیت داده های دیجیتال در فضای سایبری" از معدود تحقیقاتی است که به جنبه های فقهی مالکیت داده شاره کرده است. دیگر تحقیق فقهی مرتبط با موضوع، با عنوان "مالکیت در فضای مجازی از منظر فقهی" در کانال منشر شده است. لینک دسترسی به صوت نشست: https://eitaa.com/mstdnjthd/327 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰شبهات درباره شهادت حضرت زهرا سلام­ الله علیها برگرفته از مقاله شهادت فاطمه (سلام الله علیها)، به قلم استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی (برای دسترسی به کل مقاله اینجا کلیک کنید) باوجود گستردگی گزارش­های مربوط به شهادت حضرت زهرا سلام­الله علیها و حادثه هجوم به خانه آن حضرت سلام­ الله علیها، از دیرباز مخالفان، ایرادهایی گرفته و متکلمان شیعی به آن­ها پاسخ داده­ اند. 1⃣ازجمله اشکالات، این است که با توجه به شجاعت و غیرت انکارناپذیر حضرت علی علیه­ السلام، باور اینکه چنین مصائبی بر همسر وی رخ دهد و او سکوت کند، سخت است. بزرگان شیعه در پاسخ، یادآور شده­ اند که رفتارهای حضرت علی علیه­ السلام برخاسته از احساسات شخصی نبوده، بلکه حضرت علیه­ السلام به مصالح دینی می­ اندیشیده و همین امر سبب شده است که در قبال غصب خلافت نیز سکوت کند (ر.ک: کلینی، ۲۹۵/۸- ۲۹۶). پیامبر صلی­ الله علیه و آله نیز به حضرت علی علیه­ السلام وصیت کرده بود در برابر این حوادث صبر کند که نتیجه آن حفظ دین و جلوگیری از بروز حوادث ناگوارتر بود و بزرگ­ترین مجاهده حضرت علیه­ السلام در آن اوضاع بحرانی به شمار می­ آمد (ر.ک: عاملی، ۱/ ۲۶۶ – ۲۷۷؛ یوسفی غروی، ۹/۴ – ۱۹۱؛ مهدی، ۴۷۹ – ۴۸۷). 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰شبهات درباره شهادت حضرت زهرا سلام­ الله علیها برگرفته از مقاله شهادت فاطمه (سلام الله علیها) در سال­های اخیر، برخی ایرادها سبب شده است که پژوهشگران به بررسی دوباره این موضوع بپردازند و درباره آن کتاب­ هایی بنویسند. ازجمله، در مأساة الزهراء، سید جعفر مرتضی عاملی [این کتاب با نام رنج های حضرت زهرا سلام الله ترجمه شده است]، شبهات کهنه و تازه بررسی­ شده است. مثلاً: 2⃣ یکی از شبهات این است که برخی، منبع اصلی گزارش حادثه هجوم را کتاب سلیم بن قیس دانسته و با انکار اعتبار آن، در وقوع این حادثه تردید کرده­ اند. عاملی تأکید کرده است که گزارش این حادثه به کتاب سلیم بن قیس منحصر نمی­شود و افزوده با توجه به قرائنی (همچون استناد محدثان متقدم به این کتاب و تصریح به اعتبار آن) این کتاب، معتبر است (ر.ک، ۱/ ۱۴۱- ۱۵۵). 3⃣ این اشکال که کتک زدن زنان در جامعه عرب عیبی بزرگ و با روحیه عرب و رسوم جاهلی ناسازگار بوده نیز نادرست است، زیرا طالبان قدرت برای رسیدن به حکومت و تثبیت پایه­ های آن، از هیچ کاری، حتی کشتن فرزندان و برادران خود، ابایی نداشته و از سوی دیگر، نمونه­ های بسیاری از کتک زدن زنان در آن زمان در کتاب­ های تاریخی ثبت­ شده است (ر.ک: ۱/ ۱۸۹ – ۱۹۹). 4⃣اشکال دیگری که مطرح نموده­ اند این است که در زمان پیامبر صلی­ الله علیه و آله خانه­ ها درهای چوبی که بر پاشنه بچرخد نداشته است، بلکه تنها پرده­ای بر در اتاق­ ها می­ آویختند، لذا سوزاندن در خانه حضرت زهرا سلام­الله علیها یا فشار ایشان بین دیوار و در معقول نیست. این اشکال نیز نادرست است، زیرا شاهدی وجود ندارد دال بر آنکه در آن زمان فقط پرده­ای بر ورودی خانه می­ آویخته­ اند. بررسی شواهد بسیار درباره درهای مدینه نیز نشان می­دهد که در آن زمان خانه­ ها، علاوه بر پرده، در هم داشته­ اند که برخی یک لنگه و برخی دو لنگه بوده و درهای خانه­ ها قفل و بست داشته و باز و بسته می­شده است (ر.ک: ۲/ ۲۲۹ – ۳۲۱). 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید