ادامه یادداشت⬇️
8⃣ اینکه انسان پساواقعه بنشیند و با دیدن پارهای از امور بتواند پیرامون آن واقعه نظر دهد، نه هنرمندانه است و نه صحیح. مثل بنیعباس که بعد از شهادت امام حسین(ع) میگفتند « حسین(ع) نتوانست تشخیص دهد که کوفه به او خیانت میکند و در نتیجه او سیاست را به خوبی نمیدانست»
این چنین نقدی به لحاظ روشی درست نیست. تصمیم در هر لحظه بر اساس قطعیت نتایج پیشبینی شده نیست. بسیاری اوقات تصمیم عاقلانه بر اساس احتمالات و محتملات و حوادث بدیل آن گرفته میشود و درستترین تصمیم به حساب میآید. بر همین اساس نیز میتوان با نگاهی بروندینی حرکت امام حسین(ع) به سمت کوفه را عاقلانه دانست، بی آن که نیازمند توسل به علم غیب امام شویم یا بگوییم کوفه مقصد امام نبوده است.
مثلا در دهه ۵۰، با تضعیف جایگاه شاه و قدرتمند شدن طرفداران مارکسیسم در ایران، انقلاب امام سفره مارکسیستها را از کشور برچید. با فروپاشی شوروی چه درگیریهای داخلی و تجزیههایی که در داخل صورت نمیگرفت که به برکت قیام امام این احتمالات و محتملات از کشور دفع شد.
9⃣ راستی بد نیست به عراق هم بنگریم یا به مصر که سیاست تنشزدایی را در پیش گرفته اند و انقلابی هم از جنس انقلاب خمینی نکردند و وضعیت امروزشان را بررسی کنیم. از عراقی که امنیت ندارد تا مصری که شرف ندارد...
0⃣1⃣ و آخرین بند: آقای اکبرنژاد! به راستی اگر دوستدار نظام هستید و تضعیف آن را حرام میدانید باید پیامدهای سخنانتان را بررسی کنید نه قصد و نیتتان را. به گمانم اثبات این مطلب برای شما دشوار نیست.
پس برای اینکه خروجی شما کارکردی در جهت اصلاح نظام داشته باشد باید فکری کنید و دستاوردهای نظام را ببینید. برای دیدن دستاوردها فقط کافی است تکبعدی نباشید. اقتدار نظامی جمهوری اسلامی را ببینید که پایه هر اقتدار دیگری از جمله اقتدار اقتصادی است. سیاست تنشزدایی در رفتار جمهوری اسلامی پررنگ است. آنها را هم ببینید. به همان نحوی که این سیاست را با رفتار حضرت زهرا(س) قابل جمع میدانید به رفتار جمهوری اسلامی بنگرید امید دارم تغییر نگرش دهید.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📚 معرفی کتاب 📚
کتاب «خدا و علم» که با نام های خدا و دانش و خداوند و علم نیز در ایران ترجمه و منتشر شده است یکی از پر فروش ترین کتاب های غیر رمان در زمان انتشار خود بود که توجه زیادی را به محتوای تاثیرگذار خود برانگیخت و نگرشی نوین پیرامون رابطه علم و دین ایجاد نمود.
این کتاب که ماحصل گفت و گویی همدلانه میان ژان گیتون (بزرگترین فیلسوف مسیحی دوران معاصر) و ایگور و گریشکا بوگدانف دو فیزیکدان معروف روسی می باشد؛ مباحثه ای میان علم و دین است و توانسته تعارض ادعایی میان باور انسان معتقد به خدا و یافته های علوم تجربی را با نگاهی بنیادین به داوری بکشاند.
در این کتاب موضوعاتی مانند متافیزیک-عالم روح و ماده- علت پدیداری کاءنات- بیگ بنگ - ثابت پلانک- نحوه شکل گیری جهان هستی و ... به زیبایی و در گفتگویی همه فهم مطرح می گردد. بی شک این کتاب می تواند نقش شگرفی در تردید انسان فرهیخته در خصوص معقولیت احتمال فقدان خدا در ساختار کائنات ایجاد نماید.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📚برشی از کتاب📚
📗«خدا و علم»
✏️ ژان گیتون
ایگور بوگدانف
گریچکا بوگدانف
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰۲۹ آذر، سالروز رحلت آیت الله العظمی شیخ الشریعه اصفهانی
رهبر معظم انقلاب حفظه الله: صد سال جلو تر از ژاپن!
💢هرجا كه محل حضور يك رهبر اسلامى و حضور قدرتمندانهى اسلام بود، غربزدگان و روشنفکران هم حضور داشتند؛ و اين يكى از عجايب تاريخ ايران است؛ و عجيبتر اين است كه اين حادثه براى مردم ما شناخته شده نيست!
مردم ايران نمىدانند كه مرحوم شيخ الشريعهى اصفهانى - مرجع تقليد بزرگ ساكن نجف - فتوا داد كه استعمال اجناس مصنوعهى در داخل كشور لازم است و مردم بايد از استفاده از مصنوعات خارجى اجتناب كنند، تا به اين ترتيب ديگران در داخل كشور نفوذ نكنند. همه مىدانند كه در ژاپن، حدود صد سال پيش از اين گفتند كه مردم حق ندارند از مصنوعات خارجى استفاده كنند، تا در داخل آن كشور چرخ اقتصاد به كار بيفتد؛ اما نمىدانند كه در همان زمان، بلكه زودتر از آن، عين همين پيشنهاد و همين فتوا، از طرف مراجع و علماى شيعه صادر شد؛ منتها متأسفانه در داخل كشور، هيچ كس از سرجنبانها و اهل قلم و اهل سياست و روشنفكران كمكشان نكرد!
فتواى تحريم انتخابات قلابى انگليسيها در عراق، نمونه ايى ديگر از حضور علما در صحنهى سياست است. آن روز مرحوم شريعت اصفهانى فتوا داد كه شركت در انتخابات قلابى انگليسيها حرام است؛ كار سياسى از اين روشنتر، از اين قوىتر، از اين روشنبينانهتر؟ امروز مسألهى آن انتخابات يواش يواش دارد از لابلاى كتابها خارج مىشود!
آن علما و مراجع، سلف صالح شما هستند. اين است معناى آن مطلبى كه امام بزرگوار ما مكرر مىفرمودند كه علما پيشوايان نهضت مردم عليه ظلم و استبداد در طول ساليان متمادى بودهاند! ۷۰/۱۲/۱۴
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
اندیشکده مستعدان
✍️سلسله یادداشت های «خلاصه کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه» 📝به قلم آقای #امیررضا_ملکی 6️⃣ یادداشت ششم:
MFH_Volume 10_Issue 1_Pages 137-162.pdf
511.2K
📕مقاله
〽️ "تحلیل زیرساخت استثنای احادیث منفرد محمدبن عیسیبن عبید از یونسبن عبدالرحمن"
🖊 سید علیرضا حسینی شیرازی
🖊 محمد لطفی پور
🖇 فصلنامه، مطالعات فهم حدیث، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 19، مهر 1402، صفحه 137-162
📝 چکیده:
🔸 عنوان استثنا، در برخی دانشها و معارف اسلامی از جمله: فقه، اصول، تفسیر و حدیث مطرح شده است. یکی از کاربستهای این عنوان را میتوان در دانش اعتبارسنجی احادیث شیعه دنبال کرد. در اطلاعات راهیافته به کتابهای فهرست با پدیده رایجی در حوزه حدیثی قم، با نام فرایند استثنا مواجه هستیم که معنا و مفهومی خاص از آن، متناسب با موضوع این دانش اراده شده است. به گاه بازخوانی مدخل یونسبنعبدالرحمن در فهرست شیخ طوسی و رجال نجاشی با عبارتی از ابنولید که استثنای احادیث منفرد محمدبنعیسیبنعبید از یونس در خود جای داده است برخورد میکنیم که در تحلیل آن احتمالات گوناگونی وجود دارد. در نوشتار پیشرو از یکسو با رویکرد و نگرش تاریخ حدیث شیعه به سیر تطور و کنشگری دانشیان اعتبارسنجی و فقیهان نسبت به استثنای منفردات محمدبنعیسی از قرن پنجم تا دوران معاصر پرداخته شده است. از سوی دیگر، تمرکز خود را بر نقد و نپذیرفتن نگرشهای گوناگون پیرامون دلیل و زیرساختهای این استثنا قرار داده است که در نوشتههای پیشین به صورت یک مجموعه مشاهده نمیشود. افزون بر آن، در مقاله حاضر از طریق پدیدار کردن یک انگاره نوین، به تحلیل و بازشناسی زیرساخت استثنای منفردات محمدبنعیسی از یونس در بستر تاریخی پرداخته است.
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔻خداوند در شب معراج، نور حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف را مانند ستارهای درخشان به پیامبرش نشان داد و فرمود:
🔸️این قیامکننده حلال مرا حلال میکند و حرام مرا حرام میسازد و از دشمنان من انتقام میگیرد.
ای محمد!
مهدی را دوست بدار که من او و عاشقانش را دوست دارم.
🔹️وَ هَذَا الْقَائِمُ یُحِلُّ حَلَالِی وَ یُحَرِّمُ حَرَامِی وَ یَنْتَقِمُ مِنْ أَعْدَائِی یَا مُحَمَّدُ أَحْبِبْهُ فَإِنِّی أُحِبُّهُ وَ أُحِبُّ مَنْ یُحِبُّهُ.
📚غیبت نعمانی، ص۹۴.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰در اتاق خواب ذاکر و در زندان غافل!
به قلم استاد گرانقدرِ اندیشکده مستعدان؛ حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
حضرت یوسف علیه السلام در اتاق تنها با زلیخا ذاکر پرودگارش بود چطور در زندان کسی می تواند تصور کند که خداوند از خاطر او برود؟
در ترجمه های قرآنی عبارت "فانساه الشیطان ذکر ربه" ۴۲ یوسف و همچنین در تفاسیر اینطور معناشده که شیطان یاد پروردگار را از ذهن یوسف برد (فراموشاند او را)
در حالی که رب در این آیه دوبار به کار رفته که بار اول اجماعا به معنی فرعون است! و همچنین آیه قبل از این در همین صفحه مراجعه کنید به معنی فرعون است!
پس جمله فانساه الشيطان ربطی به حضرت یوسف ندارد، بلکه آیه به این معناست:
یوسف به کسی که گمان داشت نجات پیدا میکند گفت: مرا نزد رب خودت (فرعون) یاد کن. شیطان یاد کردن از حضرت یوسف را در نزد رب (فرعون) از ذهن شرابدار بُرد:
وَقَالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِنْهُمَا اذْكُرْنِي عِنْدَ رَبِّكَ(👈فرعون) فَأَنْسَاهُ الشَّيْطَانُ ذِكْرَ رَبِّهِ(👈فرعون) فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنِينَ ﴿٤٢﴾
و به یکی از آن دو نفر که دانست آزاد می شود، گفت: مرا نزد سرور خود یاد کن. ولی شیطان یاد کردنِ از یوسف را نزد سرورش از یاد او برد؛ در نتیجه چند سالی در زندان ماند. (۴۲)
آیه قبل می گوید تأويل خواب تو این است که تو شرابدار رب خودت(فرعون) می شوی رب اینجا یعنی فرعون چون در مصر برای فرعون هم مقام خدایی و ربوبی قائل بودند.
يَا صَاحِبَيِ السِّجْنِ أَمَّا أَحَدُكُمَا فَيَسْقِي رَبَّهُ خَمْرًا وَأَمَّا الْآخَرُ فَيُصْلَبُ فَتَأْكُلُ الطَّيْرُ مِنْ رَأْسِهِ قُضِيَ الْأَمْرُ الَّذِي فِيهِ تَسْتَفْتِيَانِ ﴿۴۱﴾
اى دو رفيق زندانيم اما يكى از شما به آقاى خود باده مى نوشاند و اما ديگرى به دار آويخته مى شود و پرندگان از [مغز] سرش مى خورند امرى كه شما دو تن از من جويا شديد تحقق يافت (۴۱)
🔺️پس اسرائیلیات دیگر که می گوید:
یوسف نباید از شرابدار تقاضا می کرد را هم باور نکنید.
🔺️وظیفه ظاهری تقاضا بود چنانکه انبیاء و اهل بیت علیهم السلام تقاضای ظاهری داشتند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰اندیشکده مستعدان برگزار می کند:
🌀 کرسی علمی ترویجی "بررسی فقهی خلق نقدینگی"
🎙ارائه کننده:
حجت الاسلام و المسلمین رستمی
حجت الاسلام و المسلمین لواسانی
🎙ناقد:
حجت الاسلام و المسلمین آل یاسین
حجت الاسلام و المسلمین احسنی
🎙دبیر علمی:
حجت الاسلام و المسلمین محمدی
⏰زمان نشست:
شنبه ۹ دی ۱۴۰۲، ساعت ۱۸
❇️ این نشست موفق به اخذ مجوز از کمیته برگزاری کرسی های آزاد اندیشی حوزوی شده است.
💠امکان شرکت مجازی برای عموم فرهیختگان فراهم است.
🔗لینک شرکت مجازی در قرار:
https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7
🔹🔹اندیشکده مستعدان
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
May 11
🔶خالق پول کیست؟
📝به قلم آقای #حسین_حق_شناس
در نظام اقتصادی چه شخص یا نهادی اجازه دارد که پول را خلق کند؟
🔹در نظام اقتصادی دو خالق داریم؛
یکم: بانک مرکزی
دوم: بانک های تجاری
در مورد قسم نخست باید گفت که بانک مرکزی می تواند پول را از هیچ خلق کند. به این پول، پول پر قدرت می گویند و به مقدار کل پول ایجاد شده توسط بانک مرکزی پایه ی پولی گفته میشود. خلق پول بانک مرکزی منجر به انبساط پایه پولی شود.
نکته مهم این است که ماهیت بانک مرکزی کسب سود نیست و برای مدیریت اقتصاد و شکل گیری پایه های اقتصادی این کار را انجام می دهد. خلق پول بانک مرکزی باید بر اساس ضوابطی پیچیده و بر اساس درآمدهای کلان کشور و نیاز های اقتصاد انجام شود.
پولی که بانک مرکزی تولید می کند در حساب بانک های تجاری نزد بانک مرکزی و نیز حساب خزانه ی دولت نهاده می شود تا از این طریق به امورات اقتصادی کشور پرداخته شود.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔶بانک های تجاری پول را چه طور و برای چه خلق می کنند؟
به قلم آقای #حسین_حق_شناس
🔹بانک های تجاری بر اساس ضابطه ای به نام نرخ ذخیره ی قانونی پول را خلق می کنند و برای وام دهی به افراد یا سایر فعالیت های اقتصادی استفاده می کنند.
🔸گفته شد بانک مرکزی پولی را که خلق می کند بر اساس ضوابطی در حساب بانک های تجاری که نزد خود دارد قرار می دهد. سوال مهم این است که بانک ها با پولی که بانک مرکزی در حساب های آن ها قرار می دهد چه می کنند؟
پاسخ به این سوال معنای قسم دوم خلق نقدینگی را نیز روشن می کند. فعالیت آن ها به دو اقدام خلاصه می شود: یکم اینکه اکثر این پول ها در بانک می ماند و برای عملیات خلق پول بر اساس ضابطه ای که نرخ ذخیره ی قانونی نامیده می شود برای وام دهی به مردم و بنگاه های اقتصادی استفاده می گردد . همچنین ممکن است خود بانک مبتنی بر پولی که خلق می کند، دست به فعالیت های اقتصادی بزند. دوم اینکه در حدود 5 درصد از این پول ها به عنوان اسکناس چاپ می گردد . نکته ی مهم این است که هر مقدار از پایه ی پولی که تبدیل به اسکناس شود قدرت خلق پول بانک ها را کاهش می دهد. به این ترتیب بانک ها چندان مایل به چاپ اسکناس نیستند. صرفا به این دلیل که بعضی از افراد طالب اسکناس هستند از بانک مرکزی می خواهند که مقداری از این سرمایه ی آن ها را تبدیل به اسکناس کند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔶نرخ ذخیره ی قانونی و ضریب فزاینده چیست؟
📝به قلم آقای #حسین_حق_شناس
🔹 گفته شد که یکی از ابزار های به ضابطه درآوردن خلق پول، نرخ ذخیره ی قانونی است.
🔶دولت و بانک مرکزی بر اساس این ضابطه تعیین می کنند که بانک هاب تجاری چند درصد از پول خود را باید در حساب های بانک مرکزی به طور ثابت نگهدارند و عملیات خلق پول را تنها بر روی مقدار باقی مانده انجام دهند. به عنوان مثال اگر در حساب بانک تجاری ۱۰۰ واحد وجود داشته باشد و قانونگذار نرخ ذخیره ی قانونی را ۱۰ درصد تعیین کند در این صورت بانک تجاری تنها قادر است ۹۰ واحد از حساب خود را در عملیات وام دهی به کار ببرد. اگر نرخ ذخیره ی قانونی ۱۰ درصد باشد بانک های تجاری بر اساس همین قانون قادر هستند تا ۱۰۰۰ واحد وام بدهند و خلق پول نمایند. میزان افزایش حجم پول بر اساس نرخ ذخیره ی قانونی را به اصطلاح ضریب فزاینده یا ضریب تکاثر می نامند. در حقیقت نرخ ذخیره ی قانونی و ضریب فزاینده رابطه ای معکوس دارند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید