حالا با دادن این وام همه خیالشان راحت است که تولید ضربه نمیخورد، اما سؤال این است، با وجود اقتصاد پولی آیا تولیدکننده همه وام را به خط تولید میبرد یا وسوسه میشود بخشی از آن را به سکه، زمین و ارز تبدیل کند؟ عقلانیت اقتصادی او در چنین شرایطی چه دستوری به او میدهد؟ به علاوه مگر این تولیدکننده قبلاً بخشی از نقدینگی خود را به داراییهای غیرمولد تبدیل نکرده بود؟ اگر به دنبال رونق تولید بود، چرا آن داراییها را تبدیل به سرمایه نکرده و به دنبال وام آمده است؟
پس حتی در چنین شرایطی، وامهای تولیدی نیز به سرمنزل مقصود نمیرسند و به بازار پولی و سفتهبازی دامن میزنند.
📌حالا برگردیم به اصل ماجرا. در چنین شرایط پیچیدهای چه باید کرد؟ دولت محترم تمام تلاش خود را برای کاهش عرضه نقدینگی انجام داده یا در حال انجام دادن است؛ اما کاهش عرضه تا زمانی که طرف تقاضا تغییر نکند، مشکل را حل نمیکند. اگر عرضه پول کاهش یابد، ولی همچنان تقاضای پول برای معاملات سوداگرایانه غیرمولد وجود داشته باشد، عطش بازار نه تنها کاهش نمییابد بلکه بیشتر میشود. اینجاست که دولت و مجلس باید فکری کنند. چگونه میتوانند طرف تقاضای پول برای معاملات سوداگرایانه را کنترل کنند و کاهش دهند؟ 💠به زبان سادهتر دولت و مجلس باید چه کاری انجام دهند که یک فعال اقتصادی به این نتیجه برسد تزریق پول به بازارهای غیرمولد به سود او نخواهد بود و بهتر است پولش را به سمت تولید ببرد تا سود کند.
💠دولت و مجلس باید با شیبی ملایم و زمانبندی مناسب، با استفاده از ابزارهای مالیاتی راه را بر اقتصاد سوداگرایانه ببندند. به طور مثال مالیاتبستن بر خانههای سوم به بعد، باعث میشود یک فعال اقتصادی دارای سرمایه از فکر خرید خانههای بیشتر منصرف شود و بخواهد به سمت سرمایهگذاری روی بازار سکه برود، اما میبیند در این بازار هم به دلیل قوانین مالیاتی، امکان سود کردن فراتر از فعالیتهای واقعی اقتصادی وجود ندارد. او وقتی در بازارهای سوداگرایانه میچرخد و میبیند به فعالیتی پربازده نمیرسد، از سرمایهگذاری در این زمینه منصرف میشود و نتیجه میگیرد که بهتر است پولش را در بانک سپردهگذاری کند، اما متوجه میشود سود بانکی مثل سالهای گذشته ۳۰درصد و ۴۰درصد نیست و بسیار کمتر از سود فعالیتهای تولیدی است. تولیدکنندهها هم که هوش اقتصادیشان به آنها گفته بود زمین و سکه بخرند، کمکم با فروش زمین و سکه سرمایهها را به سمت تولید میآورند، بدون آنکه نیاز باشد دولت به آنها وام دهد یا وامهای دولتی را صرف خرید زمین و سکه کنند. تازه معافیتهای مالیاتی تولید میتواند مشوق بیشتری برای حرکت به سمت تولید فراهم کند، البته مشخص است که این مسئله همه ماجرای اقتصاد نیست، اما یکی از مهمترین ماجراهای اقتصاد خواهد بود.
چنین رویکردی از سوی دولت و مجلس، رویکردی منطقی در اقتصاد است. بسیاری از کشورهای پیشرفته با همین روش اقتصاد خود را ساماندهی کردهاند. اساساً چنین آزادی اقتصادی در ناحیه سوداگری که در ایران حاکم است، در کمتر کشوری از کشورهای پیشرفته لیبرالیستی جریان دارد و به قول معروف در این زمینه کاتولیکتر از پاپ شدهایم.
🔻برای حرکت در مسیر بالا چند مسئله ضروری و حیاتی است:
1⃣نخست آنکه #تیم_رسانهای قوی لازم است تا به مردم آگاهی دهد این مسیر در بلندمدت به سود همه خواهد بود، خصوصاً به سود طبقه ضعیف جامعه. مسکن، سکه و ارز از کالاهای تجاری خارج میشوند و قدرت خرید افراد افزایش پیدا میکند. این نوع مالیات هدفش طبقههای ضعیف یا با درآمد متوسط نیست. باید با مردم سخن گفت و حرف زد و آنها را از انتظارات تورمی غیرمنطبق با واقع بازداشت.
2⃣ دوم و مهمتر آنکه باید رنگ مجلس در این دوره، یک #رنگ_اقتصادی باشد. مجلس باید بداند مهمترین مشکل فعلی کشور ما، اقتصادی است. اگر برآیند کلی مجلس و صدایی که از آن بیرون میآید، اقتصادی باشد، آلارم خوبی به مردم و فعالان اقتصادی خواهد داد و ریلگذاری اقتصادی کمهزینهتر خواهد بود. این رویکرد در سخنرانیها و نامگذاریهای متعدد مقام معظم رهبری نیز مشهود است. اگر هر صدایی غیر از صدای اقتصاد از مجموع فعالیتها و اختلافنظرهای مجلس در کشور طنینانداز شود، دستاوردهای مجلس در هیچ زمینهای حتی فرهنگی نیز امیدبخش نخواهد بود.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
😎 زنگ تفریح
پیشنهاد به آلمانی های جهان برای شعار دادن
no israel no ukraine
life sacrifice for german
ترجمه
نه اسرائیل نه اوکراین
جانم فدای آلمان
⬅️ به آلمانیهای عزیز توصیه میشه این شعار رو به فارسی بگن تا مشکل قافیهشون حل بشه.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📚معرفی کتاب📚
کتاب «امربه معروف ونهی از منکر در اندیشه اسلامی» اثر مایکل کوک یکی از بهترین آثار مکتوب در خصوص تبیین این آموزه اسلامی بحساب می آید.
کوک در مقدمه کتابش از حادثه تکان دهنده اى یاد مى کند که باعث نگارش این کتاب و معرفى ساختار امر به معروف و نهی از منکر به جامعه غربى شده است. وی در یکى از روزهاى ماه سپتامبر 1988 در روزنامه اى مى خواند که در ایستگاه مترو شیکاگو و در برابر همگان زنى مورد تجاوز قرار مى گیرد. در حالى که آن زن از مردم کمک مى خواهد همه عابران بى توجه از کنار این صحنه رد مى شوند. آنچه در این حادثه مهم بود نه اصل تجاوز بلکه عکس العمل رهگذران بود. مایکل کوک پس از خواندن این خبر مى اندیشد: «ما به نوعى وظیفه داریم دیگران را از ارتکاب کارهاى ناپسند به همنوعان خود بازداریم» اما به این نتیجه مى رسد که در جهان غرب چنین وظیفه ای وجود ندارد و اصولا فرهنگ غرب نه نامی برای این وظیفه دارد و نه به مواردى که باید آن را به کار برد یا شرایطى که مى توان این وظیفه را ترک کرد پرداخته است.
💠اما مایکل کوک در جریان پژوهش هاى اسلامى خود دریافت که در اسلام نام و تعالیمى ویژه براى چنین وظیفه اى وجود دارد که همان «امر به معروف و نهی از منکر» باشد.
این کشف جرقه اى بود براى اینکه وى این فریضه اجتماعی اسلام را موضوع تحقیق و تک نگارى معروف خود قرار دهد. کتابی که از سوی بسیاری از مجامع از جمله بیست و چهارمین دوره کتاب سال ایران، شایسته تقدیر شناخته شد.
ترجمه این کتاب توسط انتشارات آستان قدس رضوی در دو جلد منتشر شد.
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب: «شیخ بهایی» یک آخوند به تمام معنای کامل است. ۱۳۷۰/۱۱/۱۵
۳ اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ بهائی، استاد علمایی چون محمد تقی مجلسی و ملاصدرا اعلی الله مقامهم الشریف.
🔰عمل شیخ بها به توصیه نبوی
💠به مناسبت سالروز بزرگداشت ایشان
🔹سنت چهل حدیث نگاری از سنن با برکت میان علمای خوش ذوق دینی است. بی اغراق همه کتب چهل حدیث شیرین و خواندنی هستند؛ خصوصاً اگر علمای طراز اول به جمع آوری و شرح این احادیث همت گمارند.
در میان این بوستان پر گل، کتاب چهل حدیث شیخ بهائی به نظر بسیاری از اهل فن، یکی از بهترین نگاشته هاست که بی شک اخلاص، جامعیت و عمق علمی [۱] نگارنده از عوامل اثر گذار در این اقبال فراگیر به شمار میرود.
📖شیخ بهائی کتاب خود را با روایت حفظ چهل حدیث، آغاز کرده و تمام جوانب فقه الحدیثی آن را تبیین کرده است. آن گاه، به ترتیب ابواب فقهی روایاتی را در باره وضو، نماز، زکات، روزه، حج، جهاد نفس و امر به معروف، مطرح کرده و مسائل و مباحث مهم هر عنوان را تحلیل میکند. پس از آن، روایات اخلاقی ـ اجتماعی مورد نیاز مسلمانان را مطرح و به شایستگی تبیین میکند. برخی از روایات، همانند «وصیت امیر المؤمنین علیهالسلام» یا «مناهی رسول اللّه صلیالله علیه و آله»، در بردارنده ریز موضوعات فراوانی هستند.
ایشان مباحث اختلاف احادیث طلب علم را نیز در اواخر کتاب مطرح کرده است. روایات آخر کتاب به توبه، مرگ و جایگاه روح پس از مرگ، اختصاص یافته است.
شیوه نویسنده معمولاً این گونه است: ابتدا به مفردات و ترکیبات روایت پرداخته و پس از تبیین روایت، اشکالها و شبهه های احتمالی را بررسی میکند.
🔸چهل حدیث شیخ بهائی را میتوان دوره خلاصه و تعمیق معارف دینی برشمرد. گفته شده شیخ بهائی این کتاب را پیوسته در سفر و حضر به همراه داشت و از روی آن، برای دانشجویان تدریس کرده و آنها را به حفظ آن وادار میکرد.
این کتاب به زبان عربی نوشته شده و تصحیح جدید آن نزدیک به ششصد صفحه است.
🔻در فرسته بعد یکی از احادیث موجود در کتاب و تجربه شگفت آور شیخ بها از عمل به آن که در شرح حدیث متذکرش شده است، تقدیم میشود.
📎پی نوشت
۱. به عنوان نمونه آیت الله العظمی شبیری میفرمایند: صاحب معالم و شیخ بهایی از اصولیین قوی به شمار میآیند. خصوصاً شیخ بهایی، ذوق و ذهن بسیار مستقیمی داشت. 1396/1/19
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
💎الحدیث السادس عشر* دعاء أداء القرض*
و بالسند المتصل الی الشیخ الجلیل محمد بن بابویه، عن محمد بن بکران النقّاش، عن أحمد بن محمد الهمدانی مولی بنی هاشم، عن عبید بن حمدون الرواسی، عن حسین بن نصر، عن أبیه، عن عمرو بن شمر، عن جابر بن عبد اللّه الأنصاری، عن الإمام أبی جعفر محمد بن علی الباقر، عن أبیه علی بن الحسین زین العابدین، عن أبیه الحسین بن علی، عن أمیر المؤمنین علیهم السلام قال:
💠«... شکوت الی رسول اللّه دینا کان علی فقال: یا علی قل: «اللّهمّ أغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمّن سواک» فلو کان علیک مثل صبیر دینا قضاه اللّه عنک». [۱]
⬅️و الصبیر: اسم جبل بالیمن، لیس بالیمن جبل أعظم منه.
قال جامع هذه الأحادیث عفا اللّه عنه: کثر علی الدین فی بعض السنین حتّی تجاوز ألفا و خسمائة مثقال ذهبا، و کان أصحابه متشدّدین فی تقاضیه غایة التشدّد حتّی شغلنی الاهتمام به عن أکثر أشغالی، و لم یکن لی فی وفائه حیلة و لا الی أدائه وسیلة، فواظبت علی هذا الدعاء فکنت
اکرره کلّ یوم بعد صلاة الصبح، و ربّما دعوت به بعد الصلوات الاخر فیسّر اللّه سبحانه قضاءه و عجّل أداءه فی مدّة یسیرة بأسباب غریبة ما کانت تخطر بالبال و لا تمرّ بالخیال. [۲]
(حدیث شانزدهم از کتاب چهل حدیث شیخ بهایی
... از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده که فرمودند: شکایت کردم به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم از قرض زیادی که بر عهده داشتم. حضرت فرمود: یا علی! بگو: «اللّهمّ أغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمّن سواک» که اگر به اندازه صبیر قرض داشته باشی خدای متعال آن را ادا خواهد کرد.
⬅️صبیر نام کوهی است در یمن که کوهی بزرگتر از آن در آنجا وجود ندارد.
جمع آور کننده این احادیث (خود جناب شیخ بهایی) میگوید: در سالی قرض من زیاد شد تا جایی که رسید به 1500 مثقال طلا! (این مبلغ به پول امروز بیش از ۲۰ میلیارد تومان است!) و صاحبان آن وامها هم با شدت تمام طلب خود را از من میخواستند، تا جایی که این قضیه همه ذهن و فکر من را مشغول کرده بود و هیچ راهی هم برای ادای این قرض نداشتم. پس مواظبت نمودم بر این دعا. بعد از نماز صبح این ذکر را تکرار میکردم و چه بسا بعد از نمازهای دیگر هم این ذکر را میگفتم. پس خداوند آنچنان ادای این قرض را آسان نمود و در مدتی کوتاه با اسبابی غریب آن را ادا کرد که اصلاً به ذهن و خیال خطور نمیکند.)
💢 آیت الله العظمی شبیری زنجانی در خصوص این ذکر فرمودهاند: «بعد از نمازها این ذکر را تکرار کنید و تعداد ندارد. مضمونش نیز بسیار عالی است.»[۳]
📚منابع
۱. أمالی الصدوق: المجلس 61 ص 347
۲. الاربعون حدیثا شیخ بهائی، ص ۲۴۵_۲۴۱
۳. جرعهای از دریا، ج 4، ص 382
🔰شکست آمریکا در طبس
🎙سخنرانی رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تهران، ۱۳۵۹/۰۲/۱۲
💢«و کم قصمنا من قریة» یعنى اى مردم نومید نباشید از اینکه بتوانید یک قدرت و یک امپراطورى عظیم را به زانو در بیاورید. نگوئید امریکا یک قدرت جهانى است و چگونه یک ملت مىتواند این قدرت را به خاک بنشاند، این کار در تاریخ بارها و بارها تکرار شده است. «وکم قصمنا من قریة» ما اى بسا تمدنها و شهرها و حکومتها و امپراطوریها را که در هم شکستهایم؛ «و انشأنا بعدها قوماً آخرین» و پس از آنها مردم دیگرى را روى کار آوردهایم
همان دست، همان قدرت و همان نیرو مىتواند امروز امریکا را هم به خاک سیاه بکشاند و نمونهها و طلیعهاش در ایران و در منطقه آشکار شده است، ضربتها را یکى پس از دیگرى مىخورند. این در گذشتهى نزدیک به زمان ما و در کشور خود ما که خاندان منفور پلید با تکیه بر قدرتهاى جهانى مىتوانستند هر کارى بخواهند بکنند، امروز جاى آنها را تودههاى مردم پرکردهاند، جاى آنها را حکومت حق و عدل اسلامى پرکرده است، آنها در به دران روزگار و سراسر جهان هستند، پى چاره و حیله و تدبیر و پیوست به این قدرت و آن قدرت، اما دستشان هم به جایى بند نیست، پس این وعدهى الهى کاملاً قابل تحقق هست.
🔸«و کم قصمنا من قریة کانت ظالمة» آن قریهاى، آن تمدنى، آن امپراطورى و قدرتى که ستمگر است مورد این تهاجم لشگریان خدا قرار مىگیرد و در هم فرو مىریزد، چیزى که امروز در مقابل چشم ما نسبت به امپراطورى عظیم امریکا مشاهده مىشود. چه کسى تصور مىکرد که دستگاه نظامى مجهز مرتب امریکا در بیابانهاى طبس و در کویر مرکزى ایران آنچنان دچار فضاحت و شرمندگى بشود؟ که ما رفتیم از نزدیک آن فیلهاى فولادى را دیدیم و آیهى کریمهى قرآن بىاختیار به یاد انسان مىآید. «ألم تر کیف فعل ربّک باصحاب الفیل. ألم یجعل کیدهم فى تضلیل» آن حیلهاى و کیدى که آنها براى مردم ترتیب داده بودند دیدید چگونه خنثى شد؟ در دو طرف جادهى یزد و طبس لاشههاى هواپیماها و هلىکوپترها، آن پیلهاى فولادى را مىبینید که تلّى از خاکستر شدهاند؟ اجساد مردگانى در زیر آن تلّ خاکستر بوده است و شاید همین حالا هم باشد که اینها به قصد تجاوز آمده بودند، دزدانى که آمده بودند شبیخون بزنند بروند مزد بگیرند. واى از بدبختى بشر، اُف بر این مستمندى رژیمهایى که بر یک چنین عناصرى حکومت مىکنند و یک چنین از عناصرى عصاى دست و وسیلهى اتکاى آنها هستند.
🔹آیات قرآن با همین آهنگ در سورهى انبیاء پیش مىرود و مىرسد به اینجا که ما آسمان و زمین را به بازیچه نیافریدیم، هدفى وجود دارد، نقشهاى وجود دارد، این نقشه پیش مىرود و این نقشه عبارت است از خرد شدن قدرتهاى ظالم و ستمگر در سراسر عالم. این نقشهى الهى، این نقشهى طبیعى تاریخ بشر عبارت است از به خاک مالیده شدن بینى امپراطورهاى بزرگ مانند امپراطورى انگلیس و امپراطورى امریکا در این زمان و همهى امپراطوریهاى اقتصادى و سیاسى که بر اسب قدرت سوارند و مىتازند. این خط طبیعى عالم است، دنیا به سوى این هدف پیش مىرود، بگذار چند صباحى جولان بدهند که جولانشان را هم دادند؛ امروز وقت سقوط و فرود آمدن آنهاست.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎مومنانه💎
تاثیر حجاب در نگرش انسان به خود
دیدگاه خانم «سوزان هیتو»؛ آمریکایی تازه مسلمان از کارکرد حجاب در اندیشه خودش.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
#روز_معلم
#پاسداشت_استاد
💢وَ حَقُّ سَائِسِكَ بِالْعِلْمِ التَّعْظِيمُ لَهُ وَ التَّوْقِيرُ لِمَجْلِسِهِ
حضور اعضای اندیشکده مستعدان خدمت استاد میرهاشم حسینی، مسئول اندیشکده
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
50.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گزارشی از فعالیت های دوره دوم اندیشکده مستعدان
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
پاورپوینت تشکل.pdf
2.34M
اهداف تشکیل اندیشکده مستعدان و گزارشی از فعالیت های دوره اول
افتتاحیه دوره سوم به زودی ...
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰چهار هزار شاگرد یا راوی؟
📝به قلم استاد گرانقدر اندیشکده، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
عبارت چهار هزار شاگرد یک عبارت مشهور درباره امام صادق علیه السلام است؛ اما نقلی که منبع این عبارت است روای است نه شاگرد:
🔹فإنّ أصحابَ الحديثِ قد جمعوا أَسماءَ الرُّواةِ عنه منَ الثًّقاتِ ، على اختلافِهم في الأراءِ والمقالاتِ ، فكانوا أربعةَ آلافِ رجلٍ.
الارشاد : ٢٨٩
در بسیاری از سخنان و مقالات این متن شیخ مفید را می گویند که دلالت بر چهار هزار شاگرد امام صادق علیه السلام می کند.
برخی حتی تمام راویان امام صادق علیهالسلام در رجال شیخ طوسی را به خاطر این شهادت شیخ مفید ثقه می دانند!
بعد از شیخ مفید عبارت او توسط علماء تکرار شد:
۱. ابن شهر آشوب المناقب : ٤ / ٢٤٧.
۲. ابن فتال نیشابوری روضة الواعظين : ١٧٧.
۳. علم الدين المرتضى علي بن جلال الدين عبد الحميد النسابة كتاب(الانوار المضيئة) خطی در مكتبة السيد مير حامد حسين الذريعة : ٢ / ٤٤٢.
۴. شیخ طبرسی: اعلام الورى : ١٦٥ ـ ١٦٦
درباره منشاء اشتباه شیخ مفید باید گفت که ابن عقده متوفی ۳۳۳ ق کتابی داشته درباره راویان امام صادق علیهالسلام که در فهرست شیخ نجاشی و شیخ طوسی و مقدمه رجال طوسی آمده؛ اما با شهادت علامه حلی متوجه می شویم که او در آن کتاب ۴ هزار نفر را ترجمه کرده بود:
«قال الشيخ الطوسي : سمعت جماعة يحكون عنه انه قال : أحفظ مائة وعشرين ألف حديث بأسانيدها وأُذاكر بثلاثمائة ألف حديث وله كتب ذكرناها في كتابنا الكبير. منها اسماء الرجال الذين رووا عن الصادق عليهالسلام اربعة آلاف رجل ، واخرج فيه لكل رجل الحديث الذي رواه ، مات بالكوفة سنة ثلاث وثلاثين وثلاثمائة»
الخلاصة : ٢٠٣ ـ ٢٠٤.
❗️حاجی نوری با ترکیب عبارت شیخ مفید و ابن عقده نتیجه عجیبی گرفته است: ایشان گفته است در کتاب ابن عقده هر ۴ هزار نفر توثیق شده بودند: « الذين وثقهم ابن عقدة ، فانه صنَّف كتاباً في خصوص رجاله ، وأنهاهم إلى أربعة آلاف ، ووثَّق جميعهم!»
مستدرك الوسائل : ٣ / ٧٧٠
🔸شهید اول نامه نگاری ۴ هزار نفر و سوالات کتبی را منشا این عدد گفته است:
«ان ابا عبدالله جعفر بن محمد عليهالسلام كتب من اجوبة مسائله اربعمائة مصنف لأربعمائة مصنف ، ودون من رجاله المعروفين اربعة آلاف رجل من اهل العراق والحجاز والشام ـ إلى ان قال : ومن رام معرفة رجالهم ، والوقوف على مصنفاتهم ، فليطالع كتاب الحافظ بن عقدة وفهرس النجاشي و ... »
الذكرى : ٦
محقق صاحب شرایع در کتاب معتبر نزدیک به ۴ هزار راوی را تایید می کند: «انتشر عنه من العلوم الجمَّة ما بهر به العقول ـ إلى ان قال : وروى عنه من الرجال ما يقارب اربعة آلاف رجل»
المعتبر : ٥ ـ ٦
❗️اما برخی خواسته اند با توجه به نقل شیخ مفید و تبعیت برخی دیگر از ایشان تمام اصحاب الصادق علیه السلام در کتب حدیث را توثیق کنند! توثیق عامه به نحوی عجیب شبیه کاری که اهل سنت درباره تمام صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله مرتکب می شوند.
مثلا شیخ حر عاملی (مکتب اخباری) درباره «خليد بن أوفى» گفته است که او را شیخ مفید و ابن شهر آشوب و طبرسی توثیق کرده اند و بعد عبارت ارشاد مفید را بقیه همان را نقل می کنند ذکر کرده است: «ولو قيل بتوثيقه (خليد) وتوثيق أصحاب الصادق عليهالسلام إلا من ثبت ضعفه لم يكن بعيداً، لأن المفيد في «الارشاد» ، وابن شهر آشوب في «معالم العلماء» ، والطبرسي في «إعلام الورى» قد وثّقوا أربعة آلاف من أصحاب الصادق عليهالسلام والموجود منهم في جميع كتب الرجال والحديث، لا يبلغون ثلاثة آلاف. وذكر العلاّمة وغيره أن ابن عقدة جمع الأربعة آلاف المذكورين في كتب الرجال»
💢با توجه به مطالب پیش گفته چند نتیجه به دست می آید:
1⃣: شیخ مفید با توجه به اینکه خبر واحد را قبول ندارد و بالتبع رجال و بررسی راوی را به طریق اولی قبول ندارد و همچنین تالیف رجالی هم ندارد؛ پس ۴ هزار نفر را از کتاب ابن عقده برداشت کرده است.
2⃣: ۴ هزار نفر روای هستند نه شاگرد و به تعبیر شهید اول برخی از این ۴ هزار نفر ممکن است برخی از آنها با نامه از امام سوالی پرسیده باشند!
3⃣: عبارت "من الثقات" شیخ مفید صحیح نیست (اگر بپذیریم عبارت "من الثقات" از خود مفید باشد؛ چون ممکن است از اشتباهات نُسّاخ باشد) زیرا اولا ابن عقده رجالی بزرگ ۴ هزار نفر را توثیق نکرده و ثانیا شاگرد شیخ مفید جناب شیخ طوسی در سه کتاب رجالی و فهرستی (فهرست رجال و تلخیص رجال کشی) هم این عدد را که نه، حتی نصف این عدد را هم توثیق نکرده! با اینکه شیخ طوسی هم خبر واحد را پذیرفته هم رجالی است!
4⃣چهارم در نتیجه باید گفت چهار هزار راوی از امام صادق عليه السلام روایت نقل کرده اند و ابن عقده کتابی در این باره تالیف کرده بود و شیخ مفید این عبارت را می خواسته منتقل کند. و عبارت "من الثقات" قابلیت تصدیق ندارد.
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید