📢 جلسه دفاع پایان نامه با موضوع «مطالعه تطبیقی حق مشارکت سیاسی زنان در کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان و فقه سیاسی با تاکید بر آراء امامین انقلاب»
⬅️ ارائه حجت الاسلام و المسلمین حسین نصیری؛ عضو فاضل اندیشکده مستعدان
🔸زمان: سه شنبه 10 مهرماه 1403، ساعت 15:30
🔸مکان: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، سالن جلسات علامه طباطبائی
🌱#حضور_عمومی
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
📝مقالات مرتبط با کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان (مرتبط با پایان نامه حجت الاسلام و المسلمین نصیری)
https://www.noormags.ir/view/fa/keyword/%DA%A9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86_%D8%B1%D9%81%D8%B9_%D9%87%D8%B1%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87_%D8%AA%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D8%B6_%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87_%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
📲نسخه الکترونیکی کتاب:
نقد كنوانسيون رفع كليه ى اشكال تبعيض عليه زنان
https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/92405/1
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
📖آشنایی اجمالی با سنت های الهی
کتاب راه و راهنما شناسی مرحوم آیت الله مصباح رحمه الله (مرتبط با پایان نامه حجت الاسلام و المسلمین مهران گودرزی)
⬅️درس بیستویکم
https://mesbahyazdi.ir/node/6249/%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D9%88%DB%8C%DA%A9%D9%85
⬅️درس بیستودوم
https://mesbahyazdi.ir/node/6250/%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D9%88%D8%AF%D9%88%D9%85
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰نیم نگاهی به حقوق زن در اسلام
⬅️آشنایی با کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان (مرتبط با پایان نامه حجت الاسلام و المسلمین نصیری)
💠کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان مجموعهای از مواد مربوط به حقوق زنان است که در 27 آذرماه سال 1358 طی قطعنامه شماره 180/34 مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسیده و برای امضاء و الحاق کشورها مفتوح گردیده است. این کنوانسیون مشتمل بر یک مقدمه مشروح و 30 ماده است که در شش بخش تنظیم گردیده و اجرای آن به عهده کمیته رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان، که 23 کارشناس در آن مشغول به کارند، گذاشته شده است.
❌ روزهای آخر سال 1375 خانم سلماخان، رئیس کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، به ایران آمد. وی دعوت شده بود تا در «کنفرانس هماندیشی حضور زن در سینما» شرکت کند. این دعوت نشانی بود از این که برخی مسؤولان علاقهمند پیوستن ایران به این کنوانسیون میباشند. خانم سلماخان طی مصاحبهای گفت: «علت دعوت از من اشتیاق دولت ایران به این کنوانسیون میباشد و این تمایل دولت ایران برای پیوستن به کنوانسیون، نشانگر آگاهی مسؤولان دولتی ایران از وجود تبعیضهای ناروایی است که نسبت به زنان ایرانی اعمال میشوند.» وی در این مصاحبه با حمله به سیاستهای دولت ایران، خواستار ایجاد تغییراتی در قانون اساسی و قوانین و مسلّمات شریعت اسلام شد.
⬅️در مقابل این حرکتهای ناشی از خودباختگی، رهبر معظم انقلاب حفظه الله در دیدار شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان فرمود:
📌«دیدگاه و نظر اسلام در مورد نقش زن در خانواده و اجتماع به مراتب بهتر و قویتر از ادعای غرب است. در برخی از موارد کسانی که به زبان از حقوق زن دفاع میکنند، در دام اشتباهی میافتند که به هیچ وجه به خیر زنان نیست.»
قرآن کریم ما را به عدم پیروی از شیطان فرا میخواند؛ از جمله این ندای قرآنی که هشدار میدهد: «یا ایها الذین آمنوا لاتتبعوا خطوات الشیطان و من یتبع خطوات الشیطان، فانه یأمر بالفحشاء و المنکر.»(نور: 21)
◀️نماینده کانادا، که در کنفرانس جهانی حقوق زن حضور داشت، در اعتراض به سند پکن جلسه را ترک کرد و طی مصاحبهای گفت: «من طرفدار زندگی و طرفدار خانواده هستم. من به شما میگویم که سند کنفرانس، مشکلات زنان را در نظر نگرفته است. تساوی موردنظر سند پکن برای زنان تساوی ایجاد نخواهد کرد و در کشور من وقتی گروهی را به کار دعوت میکنند باید 50% مرد و 50% زن استخدام شوند، اما متأسفانه بیش از 50% از زنان را استخدام مینمایند و مردان بیکار میمانند. این در حالی است که من هم باید در خانه کار کنم و هم بیرون از خانه و همسرم باید بیکار باشد، پس این تساوی نیست. من با اولین پرواز به وطنم برمیگردم و سعی میکنم تفاوت بین زن و مرد را حفظ نمایم، همان گونه که این تفاوت در خلقت، وجود داشته است؛ چون این تفاوتها ما را حفظ خواهد کرد.»
◀️جادالحق، رئیس الازهر، که یکی از معترضان به سند پکن است در پیام اعتراض آمیز خود میگوید: «تنظیم کنندگان این سند تلاش میکنند بنیان خانواده را تضعیف نمایند. آنها تلاش میکنند در متن(برنامه عمل) تردید روی این موضوع ایجاد نمایند که خانواده واحد اصلی جامعه است. آنها والدین را تشویق میکنند که چشم خود را بر روی روابط جنسی کودکان ببندند. حتی حق نداشته باشند در امور آنها مداخله نمایند، آنها سعی میکنند مذهب را عامل تبعیض و فشار معرفی نمایند.»
👇👇 مطالعه بیشتر
https://farsi.khamenei.ir/others-article?id=18433
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 نَصرٌ مِنَ الله و فَتحٌ قرِيب...
▫️ توییت دقایقی پیش حساب دفتر رهبر انقلاب اسلامی (KHAMENEI.IR) همزمان با حملات موشکی سنگین جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونی
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
23.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📒 رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار نخبگان: مهمترین وظیفه نخبگان ایجاد یک خیزش و نهضت جدید علمی است. ۱۴۰۳/۷/۱۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
📒 رهبر انقلاب: به یک خیزش و نهضت جدید علمی نیاز داریم / جهاد عمده نخبگان حرکت و خیزش و پیدا کردن تفوق علمی بر رقیبان و بدخواهان و دشمنان است.
✏️ البته دانشگاهها مسئولند، مراکز علمی گوناگون، پژوهشکدهها و امثال اینها همه مسئولند لکن عامل اصلی، فرد نخبه است. دنبال خیزش علمی باشید و این جهاد شماست. البته من جلوی انواع دیگر جهاد شما را نمیگیرم؛ مثل جهاد مالی و امثال اینها، جهاد تبیینی، لکن جهاد عمدهی شما نخبگان عبارت است از همین حرکت علمی و خیزش جدید علمی و پیدا کردن تفوق علمی بر رقیبان و بدخواهان. ما باید تفوق علمی داشته باشیم، ما دشمن داریم. ۱۴۰۳/۷/۱۱
🖼 #بسته_خبری | #تیتر_یک
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام خمینی رحمه الله:
ما گفته ایم مکرر، اسرائیل به قدس اکتفا نخواهد کرد!
اگر مهلت داده شود همه دول اسلامی در خطر است ...
#انسانیت
#اسلام
#لبنان
#سید_حسن_نصرالله
#غزه
#مرگ_بر_اسرائیل
#وعده_صادق
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰نمایی دیگر از «نزدیک قلهایم»
📝به قلم مدیر اندیشکده مستعدان: حجت الاسلام و المسلمین #رستمی
⬅️ پس از فرمایش رهبری حکیم مبنی بر آن که ایران اسلامی «به قلهها نزدیک شده است و نباید خسته شویم» تحلیلها و نظرات متنوع از طیفهای گوناگون ارائه شد. اکنون اما میخواهم از زاویهای دیگر به این سخن نظاره کنم.
⬅️ اکنون که ایرانِ سربلند، در اوج اقتدار، موشکهای خشمش را به قلب دشمن نشانه رفته است و در کمتر از چشم بر هم زدنی، شکوه خیالی دشمن در هم میشکند و فریاد استکبار را در گلو خفه میکند.
⬅️ و اکنون که رهبر فرزانهمان، چون #کوهی_استوار در برابر طوفانها ایستاده است. حضورش در میان مردم، همچون باران رحمت بر دلها امنیت میبارد و به دشمنان میفهماند که ایران، در بزنگاه جنگ، طعمهی آنان نخواهد شد.
⬅️ و اکنون که بار دیگر شجاعت ایران در منطقه تابید و جانهای مسلمانان و آزادیخواهان را روشن کرد و افسوسِ مسلمانان را کمی التیام بخشید؛ افسوس از اینکه سردمدارانشان به جای دمیدن در شعله این نور، به خاموش کردن آن پرداختند. به راستی، عجب است که به جای حمایت از مظلوم، به تعقیب موشکهای حقطلبی مشغولند!
⬅️ و اکنون که همه دانستند که چرا ایران چنین محبوب مردم منطقه و دشمنانش چنین منفورند.
⬅️ اکنون این تفسیر بهتر فهم میشود:
بیایید لختی بیندیشیم: زمانی را تصور کنیم که سایهی بیگانگان از این منطقه برداشته شود. آنگاه به این پرسش بزرگ پاسخ دهیم: پس از خروج آنان، چه کشوری میداندار منطقه خواهد بود و توان ایجاد امنیت در پیرامون خود را خواهد داشت؟ کدام کشور منطقه جرأت آن را خواهد داشت که ایران سربلند و محور مقاومت را به چالش بکشد؟ و کدامین فرهنگ، مشعل هدایت ملتهای منطقه را در دست خواهد گرفت و اقتصاد خود را به سوی افقهای روشنتر رهنمون خواهد ساخت؟
پاسخ این پرسش روشن و آشکار است: ایران عزیز و مقتدر، با فرهنگ غنی و تاریخی، با مردمی آگاه و مقاوم، و با اقتصادی رو به رشد، به عنوان قدرت بلامنازع منطقه خواهد درخشید. البته قدرتی که با همسایگان برادری پیشه خواهد کرد و آنان را به امنیتی پایدار از درون رهنمون خواهد ساخت.
⬅️ حال به مساله اصلی برگردیم. از این نما نیز روشن است که ما به قله نزدیک شدهایم، و تنها چند گام تا فتح آن باقی مانده است: رهایی از سلطه آمریکا و اخراج او از منطقه.
شاید در گذشته، در ذهن بسیاری از مردم منطقه سخن از اخراج آمریکا، همچون رویایی دستنیافتنی مینمود، اما امروز با گسترش روزافزون محور مقاومت و محبوبیت آنها و نفرتی که در دل ملتهای منطقه نسبت به رژیم صهیونیستی و حامی آن، یعنی آمریکای جنایتکار، ریشه دوانده است، این آرمان به حقیقتی نزدیک و دستیافتنی تبدیل شده است."
⬅️ بنابراین زمان، زمان خستگی و یأس نیست. تنها مردمانِ وطنند که حتی اگر رنج فراوان دیده باشند، به خاک و وطن خود عشق میورزند و هرگز حاضر به ترک آشیانهشان نخواهند شد. اما بیگانگان هرگز ریشه در وطن ما نمیدوانند و به نخستین بهانه، دیار غربت خود را ترک میکنند. امروز، این منطقه برای آمریکا به زندانگاهی ناخوشآیند بدل شده است که خواهان رفتن است و از ماندن کلافه است؛ همانطور که فلسطین برای صهیونیستها، هرگز وطن نخواهد شد و روزی آن را ترک خواهند کرد."
ما به قله نزدیک شدهایم. خستگی نباید کرد.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰فقه سنتی و پویا درحوزه های علمیه
✍جناب آقای سیدرضا غضنفری
امروزه در گام دوم انقلاب اسلامی دوگانه ای در فضای علمی حوزه های علمیه مطرح میشود که خوانش های متفاوت از آن اساس رویکرد طلاب و برونداد آموزشی و تربیتی حوزه های علمیه را دست خوش تغییر کرده است . از حیاتی ترین پرسش ها در دنیای متجدد کنونی پاسخ به سوال از ظرفیت فقه و فقاهت سنتی حوزه به نیازهای جدید دنیای مدرن است. سه دسته مواجهه ی کلی با این سوال بنیادین در این مقوله وجود دارد.
⬅️برخی فقه سنتی را فاقد ظرفیت برای حل مسائل دنیای مدرن میدانند و آنرا یک علم کهنه میپندارند که فقط در حیطه ی محدودی از ارتباط انسان دیندار با خدا توانایی برونداد دارد ،این دسته از فقها رویکرد منفعلانه نسبت به مسائل دنیای پیرامون دارند که منجر به انزوای فقیه و رنگ باختن دین از جامعه خواهد شد .
⬅️عده ای همین فقه سنتی را با همین اسلوب کنونی برای حل مسائل دنیای مدرن کافی میدانند و قائل به وجود پاسخ برای تمامی پرسش های ممکن در زندگی در فقه سنتی شیعه هستند. دسته سوم فقه سنتی را لازم ، ولی کافی نمیدانند و قائل به ایجاد تغییر در بخشی از روش حل مسائل فقهی یا فهم از مطالب فقهی هستند.
⬅️دسته سوم خود دارای خوانش های متعددی هستند که اجمالا به پنج دسته تقسیم میشود:
1-فقه مضاف
2-فقه نظام
3-فقه معاصر
4-فقه مقاصد
5-فقه فعال و منظوم
تغییرات زمان و مکان در سبک زندگی و همچنین رسوخ تجدد در تمامی لایه های زیستِ انسانِ مدرن منجر به تکاپوی علمای حوزه جهت برون رفت از وضعیت کنونی شده است . این تکاپو ها تحت تاثیر دانشگاه و نهاد های اقماری حوزه میتواند منجر به از بین رفتن فقه شیعه و خارج شدن ریل حوزه از معارف بنیادین شیعه شود؛ این مهم ما را به دقت نظر ،تحقیق،تفحص و کنکاش جدی در این زمینه وامیدارد. از طرفی باتوجه به دنیای پیچیده کنونی نمیتوان با رویکرد سنتی حوزه از پس این دعوای تمدنی برآمد و حقیقتا نیاز به تامل جدی برای احیای ظرفیت فقاهت و فقه در اداره زندگی داریم تا زمینه اتهام ناکارآمدی فقه و حکومت اسلامی برآمده از آن را دفع کنیم. و اصولا «حكومت در نظر مجتهد واقعى فلسفه عملى تمامى فقه در تمامى زواياى زندگى بشريت است، حكومت نشان دهنده جنبه عملى فقه در برخورد با تمامى معضلات اجتماعى و سياسى و نظامى و فرهنگى است، فقه، تئورى واقعى و كامل اداره انسان از گهواره تا گور است» .
در نگاشته ها ی بعدی نسبت این ایده ها با نگاه امامین انقلاب بررسی خواهد شد تا شاید بتوان به ایده ی سکانداران انقلاب رسید و مسیر انتخابی در حوزه ی علمیه را با فرمانده ی گام دوم انقلاب همسو نمود.
#فقه_سنتی
#فقه_پویا
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3