eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.2هزار دنبال‌کننده
621 عکس
97 ویدیو
46 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست مالکیت داده از منظر فقه امامیه ارائه کنندگان: حجج اسلام و ناقدین: حجج اسلام و دبیر علمی:حجت الاسلام و المسلمین 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
120101_001.MP3
23.45M
🎙 مالکیت داده از منظر فقه امامیه ارائه کنندگان: حجج اسلام و ناقدین: حجج اسلام و دبیر علمی:حجت الاسلام و المسلمین 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
-611508480_-1936691489.pdf
535.8K
🔰این مقاله از معدود تحقیقات فقهی در زمینه مالکیت داده و اطلاعات است. دیدگاه حاکم بر این مقاله در نشست "مالکیت داده از منظر فقهای امامیه"، برگزار شده توسط اندیشکده مستعدان، بررسی و نقد شد. لینک دسترسی به صوت نشست: https://eitaa.com/mstdnjthd/327 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🤔چه احتمال‌هایی درباره مالک داده‌ها و اطلاعات وجود دارد؟ داده‌ها و اطلاعات ویژگی منحصر به فردی دارند که سبب می‌شود دو دیدگاه در مورد مالکیت آن‌ها تصویر شود؛ این ویژگی آن است که مالک بودن اشتراکی و البته تام افراد در آن، بدون مزاحمت برای دیگری قابل تحقق است، از این قابلیت می‌توان به باشگاهی بودن تعبیر نمود. این قابلیت سبب می‌شود مالکیت تو در تو تصویر شود؛ یعنی امکان اینکه به مناسبت‌های مختلف، برای اشخاص گوناگون مالکیت اثبات شود وجود داشته باشد[1]. برای بررسی این که آیا حقیقتا این ویژگی داده‌ها سبب تصویر چنین مالکیتی می‌شود یا نه، ابتدا باید اشخاصی که احتمال مالک شدنشان هست بررسی شود، سپس بعد از بررسی تحقق اسباب ملکیت برای هر یک، جمع بندی نمود که هر کدام اختصاصا مالک هستند یا اشتراکی. عقلا سه دسته را به عنوان مالک داده‌ها واطلاعات قابل بررسی می‌دانند، چنان چه امروزه در کشور‌های جهان نیز این سه دسته طبق قانون کشورهای خودشان با سعه و ضیق‌هایی از حقوق مشخصی برخوردارند[2]. این سه دسته عبارت هستند از: 1. کسی که داده‌ها در ارتباط با اوست، 2. دولت، 3. کسی که داده‌ها را پردازش می‌کند. 📚منابع: [1] حسنی، مالکیت در فضای مجازی از منظر فقهی، ص 43 [2] در قوانین اروپا حقوق قابل توجهی برای کسانی که داده مرتبط با آنهاست قرار داده شده است و حریم خصوصی را مهم تلقی کرده‌اند، در چین به جهت حفظ امنیت، حکومت‌ها سلطه بیشتری بر اطلاعات دارند و در آمریکا به پردازش کننده این داده‌ها توجه بیشتری شده و جنبه اقتصادی این فرآیند تقویت شده است؛ آن‌ها در خصوص داده‌ها فضای مجازی، حقوق قابل توجهی برای پلتفرم‌ها قائل هستند، گر چه به خلاف چین، بی اعتنا به حفظ حریم خصوصی نیستند و مواردی را مصداق نقض حریم خصوصی می‌شمارند. (انصاری، مطالعه تطبیقی حمایت از داده‌های شخصی در اروپا، آمریکا، چین و ایران، سرتاسر). لینک دسترسی به صوت نشست: https://eitaa.com/mstdnjthd/327 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
CILAMAG_Volume 38_Issue شماره 65 (پاییز- زمستان)_Pages 281-304.pdf
689.1K
"حقوق اتحادیه اروپا و چالش شناسایی حق مالکیت بر داده در عصر اقتصاد دیجیتال"، از مقالاتی است که برای آشنایی با راه حل های عقلایی درباره مسئله مالکیت داده کمک می کند. 💠برای مطالعه سایر آثار مرتبط با موضوع، به کتب دکتر باقر انصاری و دکتر باقر شاملو مراجعه شود. این کتب جوانب حقوقی را مورد توجه قرار داده اند. لینک دسترسی به صوت نشست: https://eitaa.com/mstdnjthd/327 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
Article.pdf
252.8K
مقاله "فقهی و حقوقی مالیت و مالکیت داده های دیجیتال در فضای سایبری" از معدود تحقیقاتی است که به جنبه های فقهی مالکیت داده شاره کرده است. دیگر تحقیق فقهی مرتبط با موضوع، با عنوان "مالکیت در فضای مجازی از منظر فقهی" در کانال منشر شده است. لینک دسترسی به صوت نشست: https://eitaa.com/mstdnjthd/327 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰شبهات درباره شهادت حضرت زهرا سلام­ الله علیها برگرفته از مقاله شهادت فاطمه (سلام الله علیها)، به قلم استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی (برای دسترسی به کل مقاله اینجا کلیک کنید) باوجود گستردگی گزارش­های مربوط به شهادت حضرت زهرا سلام­الله علیها و حادثه هجوم به خانه آن حضرت سلام­ الله علیها، از دیرباز مخالفان، ایرادهایی گرفته و متکلمان شیعی به آن­ها پاسخ داده­ اند. 1⃣ازجمله اشکالات، این است که با توجه به شجاعت و غیرت انکارناپذیر حضرت علی علیه­ السلام، باور اینکه چنین مصائبی بر همسر وی رخ دهد و او سکوت کند، سخت است. بزرگان شیعه در پاسخ، یادآور شده­ اند که رفتارهای حضرت علی علیه­ السلام برخاسته از احساسات شخصی نبوده، بلکه حضرت علیه­ السلام به مصالح دینی می­ اندیشیده و همین امر سبب شده است که در قبال غصب خلافت نیز سکوت کند (ر.ک: کلینی، ۲۹۵/۸- ۲۹۶). پیامبر صلی­ الله علیه و آله نیز به حضرت علی علیه­ السلام وصیت کرده بود در برابر این حوادث صبر کند که نتیجه آن حفظ دین و جلوگیری از بروز حوادث ناگوارتر بود و بزرگ­ترین مجاهده حضرت علیه­ السلام در آن اوضاع بحرانی به شمار می­ آمد (ر.ک: عاملی، ۱/ ۲۶۶ – ۲۷۷؛ یوسفی غروی، ۹/۴ – ۱۹۱؛ مهدی، ۴۷۹ – ۴۸۷). 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰شبهات درباره شهادت حضرت زهرا سلام­ الله علیها برگرفته از مقاله شهادت فاطمه (سلام الله علیها) در سال­های اخیر، برخی ایرادها سبب شده است که پژوهشگران به بررسی دوباره این موضوع بپردازند و درباره آن کتاب­ هایی بنویسند. ازجمله، در مأساة الزهراء، سید جعفر مرتضی عاملی [این کتاب با نام رنج های حضرت زهرا سلام الله ترجمه شده است]، شبهات کهنه و تازه بررسی­ شده است. مثلاً: 2⃣ یکی از شبهات این است که برخی، منبع اصلی گزارش حادثه هجوم را کتاب سلیم بن قیس دانسته و با انکار اعتبار آن، در وقوع این حادثه تردید کرده­ اند. عاملی تأکید کرده است که گزارش این حادثه به کتاب سلیم بن قیس منحصر نمی­شود و افزوده با توجه به قرائنی (همچون استناد محدثان متقدم به این کتاب و تصریح به اعتبار آن) این کتاب، معتبر است (ر.ک، ۱/ ۱۴۱- ۱۵۵). 3⃣ این اشکال که کتک زدن زنان در جامعه عرب عیبی بزرگ و با روحیه عرب و رسوم جاهلی ناسازگار بوده نیز نادرست است، زیرا طالبان قدرت برای رسیدن به حکومت و تثبیت پایه­ های آن، از هیچ کاری، حتی کشتن فرزندان و برادران خود، ابایی نداشته و از سوی دیگر، نمونه­ های بسیاری از کتک زدن زنان در آن زمان در کتاب­ های تاریخی ثبت­ شده است (ر.ک: ۱/ ۱۸۹ – ۱۹۹). 4⃣اشکال دیگری که مطرح نموده­ اند این است که در زمان پیامبر صلی­ الله علیه و آله خانه­ ها درهای چوبی که بر پاشنه بچرخد نداشته است، بلکه تنها پرده­ای بر در اتاق­ ها می­ آویختند، لذا سوزاندن در خانه حضرت زهرا سلام­الله علیها یا فشار ایشان بین دیوار و در معقول نیست. این اشکال نیز نادرست است، زیرا شاهدی وجود ندارد دال بر آنکه در آن زمان فقط پرده­ای بر ورودی خانه می­ آویخته­ اند. بررسی شواهد بسیار درباره درهای مدینه نیز نشان می­دهد که در آن زمان خانه­ ها، علاوه بر پرده، در هم داشته­ اند که برخی یک لنگه و برخی دو لنگه بوده و درهای خانه­ ها قفل و بست داشته و باز و بسته می­شده است (ر.ک: ۲/ ۲۲۹ – ۳۲۱). 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰شبهات درباره شهادت حضرت زهرا سلام­ الله علیها برگرفته از مقاله شهادت فاطمه (سلام الله علیها) 5⃣ اشکال دیگری که بیش از همه مطرح می­شود این است که باوجود احترام بسیاری که حضرت زهرا سلام­ الله علیها در جامعه خود داشته است، وقوع حوادثی مانند هجوم به خانه ایشان باورکردنی نیست. پژوهشگران پاسخ داده­ اند که بی­ تردید احترام پیامبر صلی­ الله علیه و آله از احترام حضرت زهرا سلام­ الله علیها بیشتر بوده است، اما صحابه با دستورهای پیامبر صلی­ الله علیه و آله مخالفت­ های صریحی کرده­ اند (ر.ک: بخاری، ۳۷/۱؛ ۱۳۷/۵ – ۱۳۸)؛ به­ ویژه مخالفت با فرمان پیامبر صلی­ الله علیه و آله در آخرین پنجشنبه زندگانی ایشان، با گفتن جمله این مرد هذیان می­گوید» (ابن سعد، ۲۴۳/۲ – ۲۴۶؛ نسائی، ۴۳۵/۳؛ طبرانی، ۱۱ / ۳۵۲)، معروف است. گوینده این سخن، سرکرده مهاجمان به خانه حضرت زهرا سلام­ الله علیها نیز بوده است. از سوی دیگر، هرچند بیشتر مردم به حضرت زهرا سلام­ الله علیها احترام می­گذاشتند، ولی همه مردم چنین نبودند و دلیلی نداریم که نشان دهد مهاجمان به خانه حضرت سلام­ الله علیها، به ایشان احترام می­گذاردند. بیشتر افراد جامعه باوجود احترام گذاشتن به حضرت سلام­ الله علیها در اوضاع عادی، هنگام دشواری­ ها حاضر به فداکاری برای وی نبودند و راحتی خود را بر تحمل سختی برای دفاع از حریم حضرت زهرا سلام­ الله علیها ترجیح می­دادند. لذا، با رفتار خشن حاکمان، مقابله نمی­کردند (ر.ک: عاملی، ۱/ ۲۲۷ – ۲۳۰؛ مهدی، ۴۷۸- ۴۷۹). شواهد بسیاری نشان می­دهد که در زمان پیامبر صلی­ الله علیه و آله ضدیت با حضرت علی علیه­ السلام حاکم شده بود. بسیاری از قریشیان به بنی­ هاشم حساسیت داشتند. کینه­ های فروخفته به بنی­ هاشم عموماً و به حضرت علی علیه­ السلام به­ طور خاص، پس از رحلت پیامبر صلی­ الله علیه و آله آشکار شد و حوادثی همچون حادثه هجوم را به وجود آورد. از نظر برخی از مردم آن عصر، نهضت پیامبر صلی­ الله علیه و آله نه نهضت الهی برخاسته از مبدأ وحی، بلکه نهضت قبیله­ ای بود که سروری بنی­ هاشم را به دنبال داشت. لذا، با تمام قوا می­کوشیدند از اجتماع نبوت و خلافت در این خاندان – که در چارچوب تفکرات جاهلی، به تفاخر این قبیله می­ انجامید- جلوگیری کنند. در چنین فضایی، رخ دادن حوادثی چون حادثه هجوم به خانه حضرت زهرا سلام­ الله علیها، دور از ذهن نیست (احمدی میانجی، ۵۰، ۵۷-۵۸). در دوره معاصر برای پاسخ به شبهات مطرح­ شده، آثار گوناگونی نوشته­ شده است (ر.ک، شبیری، پس از پیامبر صلی­ الله علیه و آله، ۹۹ – ۱۰۴؛ مقاله کتاب­شناسی فاطمه سلام­ الله علیها)[1]. [1] فهرست منابع به‌اختصار حذف شد، برای اطلاع از آن ر.ک به اصل مقاله. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰تعداد هجوم ها به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها برگرفته از مقاله شهادت فاطمه (سلام الله علیها) برخی بر آن اند که هجوم در سه مرحله انجام گرفته (ر.ک: یوسفی غروی، ۴/ ۱۰۸ – ۱۳۰) و گاه گزارشهای یک مرحله با گزارشهای مرحله دیگر اشتباه شده است. مثلا، درگیری زبیر با مهاجمان، درهجوم دوم بوده است، ولی برخی آن را در هجوم اول دانسته اند (مهدی، ۱۰۴). ⬅️در مرحله نخست، عمر با گروهی، برای بیرون راندن کسانی که حاضر به بیعت با ابوبکر نبودند، به خانه حضرت زهرا (س) رفت. این مرحله با مناظرة مهاجمان و حضرت علی (ع) و حامیان وی سپری شد. حضرت (ع) درباره حق خود برای امامت استدلال آورد و حامیان خلیفه اشکالاتی، از جمله جوان بودن حضرت (ع) را مطرح ساختند (ابن قتیبه دینوری، ۱/۱۸ – ۱۹؛ طبرسی، الاحتجاج، ۱/۹۶ – ۹۷؛ ابن ابی الحدید، ۶/ ۱۱ – ۱۲). بنا بر روایتی، در این مرحله، دوازده تن از بدریان، به درخواست حضرت على (ع)، بر سخن پیامبر (ص) در کنار غدیر خم گواهی دادند (طبرسی، الاحتجاج، ۱/۹۶ – ۹۷). با بالا گرفتن گفتگو، عمر از ترس اینکه سخن حضرت على (ع) مؤثر افتد، جلسه را خاتمه داد و حضرت علی (ع) در خانه ماند و به جمع آوری قرآن پرداخت (طبرسی، الاحتجاج، ۱/۹۷ – ۹۸۸ ر.ک: مهدی، ۱۰۷). بنا بر پاره ای روایات، ابوبکر، قنفذ را برای رساندن پیام دعوت به بیعت، نزد حضرت علی (ع) فرستاد. حضرت علی (ع) در پاسخ این پیام، که در آن ابوبکر خليفة رسول الله(ص) خوانده شده بود، بر ناروایی این لقب تأکید کرد و گفت: این لقب به من اختصاص دارد، و نزد ابوبکر نرفت (هلالی عامری، ۱۴۸، ۳۸۵ – ۳۸۶؛ عیاشی، ۲/۶۶؛ الاختصاص، ۱۸۶-۱۸۵ ). همچنین فرمود که با توجه به وصیت پیامبر(ص) تا جمع آوری قرآن به پایان نرسد، از خانه خارج نمی شود (عیاشی، ۲/ ۶۶) لذا، اقدام برای گرفتن بیعت چند روز به تأخیر افتاد و پس از پایان جمع آوری قرآن و عرضه آن، صورت پذیرفت. از حضرت زهرا(س) ، در آستانه در خانه، سخنی نقل گردیده که در آن از بی وفایی قوم و بدرفتاری آنان با اهل بیت (ع)، شدیدا گلایه شده است (ابن قتیبه دینوری، ۱/ ۲۰؛ مفید، الامالی، ۵۰ ر، کہ: ابن ابی الحدید ۶/۴۹)، که احتمال دارد با مرحلة نخست هجوم مرتبط باشد. در این زمان، حضرت علی (ع) شبها حضرت زهرا (س) را سوار مرکب می کرد و به همراه امام حسن و امام حسین علیهم السلام به در خانه مهاجران و انصار می رفت و از آنان یاری می خواست، ولی آنان، به حضرت زهرا پاسخ منفی می دادند (طبرسی، الاحتجاج، ۱/۱۰۷- ۱۰۸؛ ابن ابی الحدید، ۱۱ /۱۴) و بیعت با ابوبکر را عذر آن قرار می دادند.( ابن قتیبه دینوری، ۱/۱۹؛ ابن ابی الحدید، ۶/۱۳). بنا بر برخی منابع، حضرت علی (ع) پس از مأیوس شدن از یاری آنان، به جمع آوری قرآن روی آورد (ر.ک: هلالی عامری، ۱۴۶ – ۱۴۷). ⬅️چند روز پس از هجوم اول، هجوم دوم رخ داد که در آن تهدید به آتش زدن خانه، و درگیری زبیر با مهاجمان اتفاق افتاد و همه افراد خانه، به جز اهل بیت (ع) ، از خانه خارج شدند و بنا بر برخی روایات، همگی به جز حضرت على (ع) بیعت کردند (ابن قتیبه دینوری، ۱/۱۹)، ولی در بعضی منابع اشاره شده است که حضرت علی (ع) و بنی هاشم در زمان حیات حضرت زهرا (س) بیعت نکردند (صنعانی، ۵/ ۴۷۲ – ۴۷۳؛ طبری، ۲/۴۴۸؛ ابن ابی الحدید، ۶/۴۶). مؤلف «الهجوم على بيت فاطمه (س)» نیز بر آن است که هرچند در هجوم دوم، همه از خانه خارج شدند، ولی تا حضرت علی به اجباربیعت نکرد، آنها هم بیعت نکردند(مهدی، ۱۱۵، ۲۵۲). ⬅️در هجوم سوم، آتش افروخته شد و در خانه سوخت و دود وارد خانه شد و حضرت زهرا (س)، که برای جلوگیری از ورود مهاجمان پشت در ایستاده بود، صدمه های جسمانی بسیاری دید که به بیماری شدید و شهادت وی انجامید. مهاجمان در خانه را شکستند و وارد منزل شدند و حضرت علی را کشان کشان، برای بیعت با ابوبکر، به مسجد بردند (ابن شاذان نیشابوری، ۳۶۷ ابن حسین، ۱۶ – ۱۷، الاختصاص، ۱۱؛ حلبی، ۲۳۳؛ ابن ابی الحدید، ۶/۴۸). در این هجوم، افراد زیادی شرکت داشتند و به روایتی، مهاجمان حدود سیصد تن بودند. نام برخی از آنان از منابع گوناگون گردآوری شده است (ر.ک: مهدي، ۱۱۶ – ۱۱۸) 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در منابع اهل سنت برگرفته از مقاله شهادت فاطمه (سلام الله علیها) گزارش حادثه هجوم به خانه حضرت زهرا (س) در منابع اهل سنت به گستردگی گزارش این حادثه در منابع شیعی نیست. این امر، با توجه به اوضاع زمان و حاکمیت مخالفان اهل بیت (ع) و تعارض داشتن این روایات با مشروعیت حاکمیت، کاملا طبیعی است (ر.ک: مظفر، ۱/۷ – ۲۵). در تاریخ، نمونه های فراوانی وجود دارد از برخورد با کسانی که در صدد انتشار فضيلت اهل بیت (ع) بودند یا از جعل فضيلت برای حاکمان سرباز می زدند (ر.ک: ابن ابی الحدید، ۱۱ / ۴۴؛ ابن خلکان، ۱/۷۷). به سبب همین ترس و خفقان، گاه از نقل حادثه به شکل روشن خودداری و به گزارش مهم آن بسنده شده است. مثلا، برخی از محدثان عامه به جای ذکر تهديد عمر به سوزاندن خانه، که در مصادر حدیثی و تاریخی آمده است، عبارت روایت را به «سخن گفتن عمر با فاطمه(س)»، یا تهدید عمر به آتش زدن را به «چنین و چنان می کنم»، تغییر داده و محتوای سخن عمر را با حضرت زهرا (س) گزارش نکرده اند (احمد بن حنبل، فضائل الصحابه، ۳۶۴؛ ابن عبدالبر، ۳/۹۷۵؛ صفدی، ۱۷ / ۱۶۷). نقل صریح این گونه روایات، چه بسا موجب تضعیف راوی می گردید، مثلا، 💢درباره نقطه ضعف نظّام (م. ۲۲۰ق.)، متکلم نامدار (ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ۱۰/ ۵۴۲)، آورده اند که وی بر آن بوده است که عمر در روز بیعت، بر شکم فاطمه (۷) ضربتی زد که به سقط جنین وی انجامید، عمر فریاد می زد که خانه را با هر کس در آن هست آتش بزنید، اما در خانه به جز علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام، کسی نبود (شهرستانی، ۱/ ۵۷؛ صفدی، ۶/ ۱۵). 💢در ترجمة ابن ابی دارم، با تاکید بر اینکه وی در همه عمر «مستقیم الامر» بوده، افزوده شده است که در اواخر عمر، در حضورش بیشتر از مثالب (بدیها، در مقابل مناقب) روایت می شد، از جمله در حضور وی این حدیث خوانده شده که عمر به حضرت زهرا (س) لگدی زد که وی محسن را سقط کرد. ظاهرا نقل این گونه روایات سبب شده است که وی را رافضی بخوانند و تضعیف کنند. (ابن حجر عسقلانی، لسان المیزان، ۱/ ۲۶۸). 💢 ابن شهر آشوب از ابن قتیبه دینوری در المعارف نقل کرده است که محسن بر اثر ضربت «قنفذ» کشته شد (۳/۱۳۳)، این گزارش در نسخه های موجود المعارف وجود ندارد. گنجی شافعی نیز اسقاط جنین حضرت زهرا (س) را، که پیامبر (س) وی را محسن نامیده بود، از ابن قتیبه دینوری نقل کرده است (۴۱۳). در نسخه فعلى الامامة و السياسه فقط نقل شده است که عمر تهدید به آتش زدن خانه کرد (ر.ک: ابن قتیبه دینوری، ۱/۱۹). تاریخ الیعقوبی از هجوم به خانه حضرت فاطمه (س) و ورود غاصبان به آنجا خبر داده است (۲/۱۲۶). در فرائد السمطین نیز از پیامبر (ص) روایتی نقل شده که در آن ماجرای شکستن حرمت خانه حضرت زهرا(س)، شکستن پهلو و اسقاط جنین وی، یاری خواهی حضرت (س) و خطاب وی به پیامبر(ص) و کشته شدن حضرت فاطمه (س) آمده است (جوینی، ۲/۳۵). 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید