علیرضا پناهیان14000214-20-hale-khoob-Low.mp3
زمان:
حجم:
6.63M
🔉 #حال_خوب(۲۰)
📅 جلسه بیستم| ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
استاد پناهیان
#هیئت_مجازی_مادرانه 🌴🌴
✅ تابان
(تربیت اسلامی، بازی، آزادی، نشاط)
🔵https://instagram.com/mtabanh
⚪️http://eitaa.com/mtabanh
🔴https://t.me/mtabanh
#بازیبازویتربیت
بازی با سایه🌓🌓
✅آن روزها که برق💡 زیاد میرفت، ما با چراغهای گردسوز یا فانوس و یا زنبوری، فضای خانه را روشن میکردیم. 🌝
🔹این زمان هم فرصتی برای بازی بود. دستمان✋ را میان دیوار و این وسایل گرفته، با سایۀ دستانمان، شکلهایی روی دیوار درست میکردیم.
🔸گاهی دو سه نفری به کمک هم می آمدیم و شکلهای متنوّع و بزرگتری را درست میکردیم.
💢 امروز هم میتوان این بازی را در شب، انجام داد. اگر چه امروز برق مثل گذشته، ناز ندارد و معمولاً پای ثابت خانه هاست، امّا میتوان گاهی لامپها💡 را خاموش کرد و با روشن کردن یک شمع🕯، فرصت این بازی مفرّح 😃را برای کودک، فراهم کرد.
🔰این بازی، آموزش بخشی از قوانین نور ✨است.
🔻بزرگ و کوچک شدن سایه با دور و نزدیک شدن دستها✋ به نور، روی هم قرار گرفتن سایه ها و محو شدن سایۀ کوچکتر در دل سایۀ بزرگتر، از زمرۀ این قوانین است.
✔️فهم خسوف🌜 و کسوف🌞 برای کسی که این بازی را انجام داده، خیلی ساده است.
📚 بازی ، بازوی تربیت صفحه ۶۳
#بازی_بازوی_تربیت
#من_دیگر_ما
@abbasivaladi
✅ تابان
(تربیت اسلامی، بازی، آزادی، نشاط)
🔵https://instagram.com/mtabanh
⚪️http://eitaa.com/mtabanh
🔴https://t.me/mtabanh
1.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍄☘🍄☘🍄
🍄☘🍄
#کاردستی
موش
✅ تابان
(تربیت اسلامی، بازی، آزادی، نشاط)
🔵https://instagram.com/mtabanh
⚪️http://eitaa.com/mtabanh
🔴https://t.me/mtabanh
5.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یه آموزش زیبا و جذاب که میدونم عاشقش میشین😍😍😍
┏━━🍃🍂━━┓
@khalaghan
✅ تابان
(تربیت اسلامی، بازی، آزادی، نشاط)
🔵https://instagram.com/mtabanh
⚪️http://eitaa.com/mtabanh
🔴https://t.me/mtabanh
#من_دیگر_ما
✅ آثار محبت
⛔️یک شبهۀ اساسی🔻🔻🔻
⁉️به نظر میرسد تغییراتی که از نظر اخلاقی یا اعتقادی در فرزندان ما ایجاد میشود، اگر ریشه در محبّت ما به آنها داشته باشد، چندان پایدار نخواهد بود؛🤔
زیرا آنها بدون دلیل و برهان و تنها به جهت تعلّق عاطفی که به ما دارند، راه ما را انتخاب میکنند.
به همین دلیل هم اگر در فضایی قرار بگیرند که شبهاتی در بارۀ دینشان مطرح شود، به راحتی عقاید و اخلاقشان رنگ میبازد.
اگر هم پایدار باشد، ارزش چندانی ندارد؛ زیرا با تفکّر و تأمّل و اعتقاد درونی به دست نیامده است.❗️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
❇️ پاسخ به این شبهه🔻🔻🔻
1⃣ محبّت، یک نیاز است.
⚠️پاسخگویی به این نیاز، یک وظیفه و سیر شدن از محبّت هم یک حق برای فرزندان ماست.
پس تردیدی در این نیست که بدون در نظر گرفتن نتیجهای که محبّت در تربیت دارد، باید به این نیاز، پاسخ گفت.♥️
2⃣ بسیاری از این آثار، نتیجۀ طبیعی محبّت است؛ یعنی این طور نیست که ما محبّت کنیم و علاوه بر آن، انتخاب کنیم که کدام یک از این نتایج برای فرزندمان به وجود بیاید.
3⃣ میان آثاری که محبّت در اخلاق و عقاید فرزندان ما تولید میکند، با آموزش منطقی و عقلانی آموزههای دینی، هیچ منافاتی نیست.
🌹بسیاری از افراد، ابتدا تحت تأثیر رفتار مهربانانۀ پیامبر عزیز ما و امامان مهربانمان علیهمالسلام مسلمان میشدند و پس از آن، آرام آرام، معارف دین را به صورت منطقی فرا میگرفتند.
✴️ اگر محبّتورزی برای والدین، یک وظیفه است، آموزش معارف دینی هم یک وظیفۀ اساسی است.
🍃امیر نیکانِ عالم، علی علیهالسلام فرمودهاند:
✨حقّ فرزند بر پدر، آن است که نام نیکو بر او بگذارد و او را نیکو تربیت کند و به او قرآن بیاموزد.✨
💝 پدر و مادری که این وظیفه را انجام میدهند، به پاداشهای بزرگی میرسند.
🍃پیامبر مهربانی، محمّد مصطفی صلیاللهعلیهوآلهوسلّم فرمود:
✨هر کس به فرزندش قرآن بیاموزد، روز قیامت، پدر و مادرِ آن فرزند را فرا میخوانند و دو جامه بر آن دو میپوشانند که از نور آن، چهرههای بهشتیان روشن میشود.✨
❌کسانی هم که از این وظیفه، شانه خالی میکنند، به شدّت مورد مذمّت قرار گرفتهاند.
🍃روزی پیامبر عزیزمان به برخی از کودکان چشم دوخت و فرمود:
✨«وای بر فرزندان آخر الزمان به سبب پدرانشان!».
کسی از ایشان پرسید: پدران مشرکشان
فرمود: «نه. به سبب پدران مؤمنشان که چیزی از واجبات دینی را به فرزندانشان نمیآموزند و وقتی که فرزندان به سراغ آموختن دین میروند، آنها را منع میکنند و به بهرۀ اندکی از دنیا که از فرزندانشان به آنان میرسد، رضایت میدهند. من از آنان بیزارم و آنان نیز از من جدایند».✨
4⃣ در مسیر یادگیری آموزههای دینی، هر اندازه فرزندان ما آرامش داشته باشند، کار ما راحتتر و آموزش معارف دینی، اثربخشتر خواهد بود.
🌈یکی از اصلیترین پایههای آرامش فرزندان، رابطۀ عاطفی والدین با آنهاست.
📚من دیگرما، کتاب دوم، صفحه ۶۴
#من_دیگر_ما
#کتاب_اول
#مبانی_تربیت_دینی
@abbasivaladi
✅ تابان
(تربیت اسلامی، بازی، آزادی، نشاط)
🔵https://instagram.com/mtabanh
⚪️http://eitaa.com/mtabanh
🔴https://t.me/mtabanh
772K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#بازی
#آزمایش
🎈 یه آزمایش علمی خیلی جالب.
تو یک ظرف نمک و فلفل میریزیم و بادکنک رو به یک پتوی پشمی یا موهامون میمالیم.
بادکنک که حاوی الکتریسته منفی میشه، ذرات فلفل رو که سبکتر از نمک هستن و حاوی یون مثبتن جذب و از جا بلند میکنه! خیلی تجربه جالبیه! برای بچههای ۵ سال به بالا مناسبه❤
✅ تابان
(تربیت اسلامی، بازی، آزادی، نشاط)
🔵https://instagram.com/mtabanh
⚪️http://eitaa.com/mtabanh
🔴https://t.me/mtabanh
علیرضا پناهیان14000216-21-hale-khoob-Low.mp3
زمان:
حجم:
8.42M
🔉 #حال_خوب(۲۱)
📅 جلسه بیست و یکم| ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
استاد پناهیان
#هیئت_مجازی_مادرانه 🌴🌴
✅ تابان
(تربیت اسلامی، بازی، آزادی، نشاط)
🔵https://instagram.com/mtabanh
⚪️http://eitaa.com/mtabanh
🔴https://t.me/mtabanh
7.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیشاپیش عید غدیر مبارک
ارسالی از مخاطب عزیزمون
عاقبت بخیر انشالله🌺🌺
علیرضا پناهیان14000217-22-hale-khoob-Low.mp3
زمان:
حجم:
7.57M
🔉 #حال_خوب(۲۲)
📅 جلسه بیست و دوم| ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
استاد پناهیان
#هیئت_مجازی_مادرانه 🌴🌴
✅ تابان
(تربیت اسلامی، بازی، آزادی، نشاط)
🔵https://instagram.com/mtabanh
⚪️http://eitaa.com/mtabanh
🔴https://t.me/mtabanh
#من_دیگر_ما
❓چرا محبت نمیکنیم؟
2⃣ تفسیر نادرست از محبّت افراطی
🔰برخی معتقدند ابراز محبّتهای عادی که در بیشتر خانوادهها وجود دارد، برای پاسخگویی به نیاز محبّتی فرزندان، کافی است.
⚠️این دسته از والدین میگویند: اگر محبّتمان را به فرزندان بیشتر کنیم، لوس میشوند و از آن طرف بام میافتند.
⚠️برخی از این والدین، روایتی را هم شاهدِ درستی کارشان میآورند که
امام علم و دانش، باقر علیهالسلام فرموده است:
✨بدترین پدران، کسى است که [در نیکى از حدّ اعتدال خارج شود و] به زیادهروى بگراید و بدترین فرزندان، فرزندى است که در اثر کوتاهى، به عاقّ والدین، دچار شود.✨
🔷در پاسخ به این دسته، باید گفت:
🔹اوّلاً در بسیاری از نوشتارها، «بِرّ» به محبّت، معنا شده است. ما از دلیل این افراد برای این ترجمه، اطّلاعی نداریم؛ امّا «بِرّ» به معنای وسعت در نیکی است، نه محبّت.
🔹ثانیاً اگر هم «بِرّ» را به معنای محبّت بگیریم، مگر میشود از این روایت، برداشت کرد کارهایی که در خود معارف تربیتی دین، محبّت معرّفی شده، افراط در محبّت است؟ ما در بحث شیوههای ابراز محبّت، راهکارهایی را برای ابراز محبّت خواهیم گفت و همان را ملاک و معیار محبّت کردن و حدّ اعتدال آن میدانیم.
🔹ثالثاً در معارف دینی، شدّت دادن به محبّت، امری پسندیده معرّفی شده است.
امام خوبیها صادق آل محمّد علیهالسلام فرمود:
✨خداوند به بندهای که به فرزندش محبّت شدید دارد، رحم میکند.✨
⬆️با توجّه به این روایت، باید گفت:
زیادهروی در محبّت، چیزی غیر از شدّت دادن به محبّت است.
🔹رابعاً نهی از زیادهروی در محبّت، میتواند اشاره به برخی از کارها باشد که نه تنها واقعیت آن محبّت نیست؛ بلکه جفا در حقّ فرزند است.👇
📛مثلاً به اسم محبّت، استقلال را از بچّهها بگیریم، به گونهای که در انجام دادن کارهای خود به قدری وابسته به والدین باشند که از عهدۀ کارهای خودشان بر نیایند
📛یا به بهانۀ محبّت، اجازۀ هر کاری را به آنها بدهیم؛ حتّی کارهایی که برایشان خطرناک است، چه خطر جسمی و چه خطر روحی.
📛گاهی فرزند، کار اشتباهی انجام میدهد که به برخورد تند ما نیاز دارد؛ امّا محبّت، اجازۀ این تندی را به ما نمیدهد.
این دلسوزی، خود نوعی افراط در محبّت، محسوب میشود.
📛گاهی هم مادر باید کار زشت فرزند را به پدر اطّلاع دهد تا او از اقتدار خویش برای باز داشتن فرزند از آن کار، استفاده کند؛ امّا محبّت، به او اجازۀ چنین کاری را نمیدهد و فرزند هم در آن کار زشت، پیشروی میکند.
این هم افراط در محبّت است.
‼️در یک جمله باید گفت که منع از افراط در محبّت، به معنای کمگذاشتن در اموری که خود دین، آن را مصداق محبّت معرّفی و به آن توصیه کرده، نیست.
📚من دیگرما، کتاب دوم، صفحه ۷۰
#من_دیگر_ما
#کتاب_دوم
#مبانی_تربیت_دینی
@abbasivaladi
✅ تابان
(تربیت اسلامی، بازی، آزادی، نشاط)
🔵https://instagram.com/mtabanh
⚪️http://eitaa.com/mtabanh
🔴https://t.me/mtabanh
#بازیبازویتربیت
غلطه، آی غلطه!❌
❌
برخی از کارهای روزمرّه را در مقابل کودک👦👧، انجام دهید و از او بخواهید که در بارۀ آنها قضاوت کند که آیا کار شما درست✅ است یا نه؟ اگر کار شما اشتباه❌ بود، از کودک بخواهید که درست آن را انجام دهد.
💢چند مثال، برای این بازی:
1⃣ لیوان آب🥛 را به صورت برعکس، زیرِ شیر آب 🚰بگیرید.
2⃣ مسواکتان را به جای دندان، روی صورتتان بکشید.
3⃣ مداد✏️ را بر عکس گرفته، روی دفتر 📒بنویسید.
4⃣ دستتان را مشت کرده👊، تلاش کنید قاشق 🥄را بردارید.
در میان کارهایی که اشتباه❌ و درست بودن ✅آن کاملاً مشخّص است، کارهایی را قرار دهید که درست و اشتباهِ آنها چندان معلوم نیست.
🔸مثلاً مسواک را روی دندانها گذاشته و فقط به صورت افقی و آن هم خیلی زود، مسواک بزنید.😬
🔺مثال هایی که زدیم برای کارهای درست و اشتباهی بود که بُعد اخلاقی نداشت.
🔅شما این بازی را برای کارهای اخلاقی و تربیتی هم میتوانید انجام دهید. مثال زیر برای این دسته از کارهاست:
🔸مثلاً به او بگویید: بچّه ای یک لیوان🥛 را شکسته؛ امّا مادرش نمیداند. وقتی که مادرش از او میپرسد آیا تو لیوان را شکسته ای؟ میگوید نه. 😕
وقتی فرزندتان گفت این کار اشتباه بوده و باید راستش را بگوید، شما کار مادر را به صورت اشتباه به نمایش در بیاورید؛ مثلاً بگویید: «کودک، راستش را گفته و مادر بر سر او داد میکشد». 😩
وقتی کودک، کار درست را گفت، شما همان کار درست را بازی کنید.😊
🔅کودک در این بازی، کارهای درست را به گونه ای یاد میگیرد که برای همیشه در ذهنش باقی می ماند.
📚 بازی ، بازوی تربیت صفحات ۵۳_ ۵۲
#بازی_بازوی_تربیت
#من_دیگر_ما
@abbasivaladi
✅ تابان
(تربیت اسلامی، بازی، آزادی، نشاط)
🔵https://instagram.com/mtabanh
⚪️http://eitaa.com/mtabanh
🔴https://t.me/mtabanh