eitaa logo
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
460 دنبال‌کننده
494 عکس
122 ویدیو
251 فایل
موسسه و مرکز تخصصی تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: https://eitaa.com/ANSAREQURAN تلفن موسسه: 02532920244 ایمیل: @yahoo.com" rel="nofollow" target="_blank">hamgambavahy@yahoo.com سایت موسسه: tamhid.net
مشاهده در ایتا
دانلود
01 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
4.24M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 1
02 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
3M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 2
03 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
3.37M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 3
04 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
3.4M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 4
05 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
3.6M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 5
06 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
4.21M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 6
07 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
5.27M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 7
به زودی در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی برداشتی نو از آیه در محضر استاد بهجتپور ذیل آیه »و رتل القرآن ترتیلا« در سوره مزمل (مکی 3) آیه چهارم خدای متعال پس از آن‌که پیامبر اکرم  را به بیداری در شب، مأمور کرد، در این آیه بیان می‎فرماید که مراد، صرف بیداری نیست؛ بلکه شب‌زنده‌داری همراه با عمل عبادی است. «رَتِّلْ» فعل امر از مصدر «تَرْتِیل» چنانکه درکتاب های لغت العین و مصباح المنیر آمده به‎معنی منظم، مرتب و به صف شدن و یکدست شدن است. آسان و صحیح خواندن، با تأنّی خواندن و درست ادا کردن کلمه‎ها همراه با دقت در معانی است. «اَلْقُرْآن» مصدر از «قَرَائَة» به‎معنی خواندن، یا از «قُرْء» به‎معنی جمع گرفته شده است؛ در آیه پیامبر اکرم 6 مامور می شود تا پدیده‎ ای خواندنی را مرتب و یکسان و منظم کند. اگر این دستور اشاره به قرآن مصطلح باشد که به تدریج بر وی نازل می‎ شد، مراد دستور به تنظیم و مناسب‎ خوانی قرآن از جهت ادای شفاف کلمات و چینش جملات است که رعایت وقف‎ ها و حرکت‎ ها در ادای جملات شود و جملات بی‎ نظم و در هم ادا نشود. البته می توان این دستور را گسترش داد وشامل ثبت منظم آیاتی که متفرق نازل می‎ شد، دانست. و اگر این خواندنی اعم از قرآن باشد، شامل هر گونه خواندنی از جمله دعا و مناجات و نماز می‎ شود. آن حضرت مأمور شد تا هر گونه خواندنی را متناسب و با رعایت فاصله و مکث و نظم بر زبان جاری کند. زیرا در این آیه، به «کیفیت خواندن» پیامبر نیز توجه شده است. از این رو، گویا بیداری به‎منظور قرائت، امری مفروغ‌عنه است، اما این قرائت، باید کیفیت ویژه‌ای داشته باشد؛ باید خواندن همراه با تأمل، درنگ و همراه‌ کردن جان و زبان باشد، به‌گونه‌ای نیکو و زیبا ادا شود و در معانی خوانده‌شده تأمل شود تا بر قلب اثر گذارد و قوای احساسی و ادراکی انسان را به‎حرکت درآورد؛ چراکه این شیوه‎ی عبادت، نقش به‌سزايي بر شخصیت انسان شب زنده دار دارد. عبدالله بن‌سلیمان می‌گوید: «از امام صادق درباره‌ی معنی ترتیل در آیه پرسیدم. حضرت فرمود: امیرمؤمنان علی فرمودند: مراد آن است که آن را آشکار بخوان، مانند شعر آن را بریده‌بریده مکن و همچون ریگ آن را پراکنده مساز، تا چنان شود که دل‌های سخت شما از خواب، بیدار شود و همت شما آن نباشد که سوره را به آخر برسانید.» بنابر این روایت، ماموریت پیامبر اکرم 6 تنظیم و تناسب سازی خوانشی پیوسته و متصل از قرآن و نیز هر گونه خواندنی دیگر مثل نماز بود که موجب تاثیر پذیری قلب از متن ها و گفته ها می شد. با توجه به مطلب بالا سؤال مطرح این است ‌که منظور از «قُرْآن» در این آیه چیست؟ واژه‌ی قرآن در آیه را هرچند می‌توان قرآن مشهور و مصطلح داشت، اما درست‌تر آن‌ است که مراد، همه‌ی انواع اذکار مناجات و خواندنی‌ها، شامل آیات قرآن و غیر آن باشد؛ زیرا پیش از این سوره، تنها دو سوره نازل شده بود و آیه‌ی بعد در همین سوره نیز گویای آن است که ترتیل در قرائت و بیداری شبانه، خود مقدمه‌ی پذیرش گفتاری سنگین است که عمده‌ی مفسران آن را قرآن دانسته‌اند. به‎عبارت بهتر، می‌توان ادعا کرد در زمان نزول این آیه، هنوز واژه‌ی «قرآن» به‌عنوان یک اصطلاح در کلام الله مجید استعمال نمی‌شده و از قرآن تنها با واژه‌های «هَذَا الْحَدِیثِ» (قلم 2/ 44) و «اَلذِّکر» (قلم 2/ 51 و 52)، یاد ‌شده است. ازسوی دیگر، نمونه‌ی روشنی از استعمال واژه‌ی «قُرْآن» در غیر کلام الله وجود دارد. آیه‌ی 78 سوره‎ی اسراء، درباره‌ی اوقات نماز آمده است: «أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا؛ نماز را از زوال آفتاب تا نهایت تاریکی شب برپا دار و نماز صبح را نیز برپا دار؛ زیرا نماز صبح [مقرون با] حضور است.» پس در این آیه، همه‌ی عبادت‌های زبانی و خواندنی، مد نظر هستند و آن حضرت مأمور بود تا آن‌ها را با درنگ و تأمل و باتوجه به معنا و مقصود، بخواند. مراد آیه: ای پیامبر، در این شب زنده‎داری، آیات قرآن، اذکار و عبادات را مرتب و متناسب با معنی همراه با تأمل و درنگ در معانی آن‎ها بخوان! گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه تمهید https://eitaa.com/mtamhid
6.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹کار فقط برای خدا🔹 📣 حجت‌الاسلام حفظه الله
تحلیل فرایند توحید نظری در سیر نزول قرآن.pdf
321K
🌷 تحلیل فرایند طرح مسائل توحید در سیر نزول 🌷 استاد دکتر محمد میثم حقگو (دانش آموخته دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشگاه معارف اسلامی) 🌷نشریه علمی مطالعات تفسیری 🌷دوره 12، بهار 1400، شماره 45 🌷مقاله علمی ـپژوهشی 🌷 صفحات 177 تا 196 https://eitaa.com/mtamhid موسسه فرهنگی تمهید؛ موسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی
الحمدلله مقاله سرکار خانم حیاتی که با استاد بهجت پور و استاد مرادی به نگارش درآمده بود، در فصلنامه علمی پژوهشی المصباح عراق پذیرش شد
ایشان با تلاش مجدانه و خالصانه روش نهادینه سازی امر به معروف و نهی از منکر را در دو سال گذشته کشف نموده و آن شاالله به زودی شاهد دفاع ایشان در مقطع دکترا هستیم