eitaa logo
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
458 دنبال‌کننده
493 عکس
122 ویدیو
251 فایل
موسسه و مرکز تخصصی تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: https://eitaa.com/ANSAREQURAN تلفن موسسه: 02532920244 ایمیل: @yahoo.com" rel="nofollow" target="_blank">hamgambavahy@yahoo.com سایت موسسه: tamhid.net
مشاهده در ایتا
دانلود
soleimany_vasiatnameh.pdf
485.8K
♦️ وصیت‌نامه شهید حاج قاسم سلیمانی منتشر شد 🔹سپهبد قاسم سلیمانی: خدایا برای دفاع از دینت، دویدم و افتادم و بلند شدم. #سپهبد_قاسم_سلیمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 #نماهنگ « My Hero | قهرمان من » تقدیم به شهید سلیمانی اختصاصی از شبکه افق 🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷🌷شناخت نامه سوره قدر از جلد دوم تفسیر همگام با وحی، ویراست جدید 25🌹. سورۀ قدر 🌺این سوره به مناسبت کلمات به کار رفته در آیة اول سوره "قدر"، "لیلۀ‌القدر"، و "انا انزلناه فی لیلۀ‌القدر" نامیده شده است. 🌺دربارۀ مکی یا مدنی بودن سوره، میان مفسران اختلاف است. ریشۀ مسئله به ماجرای خوابی که پیامبر9 دربارة بالا رفتن بوزینه­ها (بنی امیه) از منبرش داشته­اند، باز می­گردد؛ اما باید توجه داشت، روایت شأن نزولی که خواب پیامبر اکرم9 را مبنی بر غصب منبر بیان می‌کند، شاهد مدنی بودن سوره نیست؛ زیرا امکان دارد این رؤیای صادق، سال‌ها قبل از هجرت به مدینه اتفاق افتاده باشد، که تعبیرش چندین سال بعد ظاهر شود؛ چنان‌که حضرت یوسف7 چند دهه قبل از رسیدن به مقام وزارت در مصر، خواب برگزیده شدنش و تمام کردن نعمت الهی بر خود و خاندان یعقوب را دید.[1] صِرف وجود منبر، دلیل بر مدنی بودن خواب پیامبر اسلام9 نیست. آری، برخی روایات، به چُرت حضرت9 بر منبر تصریح دارد، که مؤید مدنی بودن این خواب است؛ لکن نیاز به بررسی سند دارد. به علاوه‌، قراین تطبیقی بودن آن زیاد است؛ چنان‌که در تفسیر نمونه به این مطلب اشاره شده است.[2] افزون بر آن‌که در تمام جداولی که نام این سوره آمده جزء سوره‌های مکی شمرده شده است. جداول مسند و ترکیبی، ردیف این سوره را بیست و پنجم، پس از سورة عبس و پیش از سورة شمس دانسته‌اند. جدول کتاب المقدمتان نیز سورۀ نازل‌شدۀ پس از قدر را سورة فجر دانسته است. 🌺سورۀ قدر در ترتیب مصحف رسمی در جزء سی ام قرآن، در ردیف نود و هفتم، بعد از سورة علق و قبل از سورۀ بینه قرارگرفته است و پنج آیه دارد. 🌹مقصود سوره توجه دادن پیامبر9 به نقش پروردگار عالم از جهان غیب در تعیین و فروفرستادن مقدرات مهم هستی و انسان، و زمان نزول مقدرات. 🌹محتوای سوره پروردگار متعال، در آغاز برای نشان دادن عظمت شب قدر اعلام می‌کند، قرآن از جانب وی در شب قدر نازل شد. سپس پیامبر اکرم9 را مخاطب قرار می‌دهد و او را از ارزش و اعتبار این شب و نزول همۀ مقدرات در آن آگاه می‌کند. 🌹ارتباط سوره پروردگار متعال از آغاز نزول قرآن برنامۀ تغییر و اصلاح جامعۀ عصر نزول را در دستور کار قرار داد؛ پیامبر9 در اردوگاه شرک خیمه زد و به عنوان سخنگوی پروردگار با رویکردی انذاری به آسیب شناسی باورها و رفتار جامعه پرداخت. بخش مهم، تحول در بینش مردم به تغییری ربط دارد که در نگاه آنها به نقش غیب و مشخصاً پروردگار متعال بر هستی و زندگی دنیوی و جهان ماده اتفاق می افتد. از سوره علق یعنی اولین سوره نازل شده این نقش تبیین می شد و به تدریج ابعادی از آن در سوره های مختلف بیان می شد. پس از سورۀ کافرون (مکی18) و اعلان برائت رسمی از معبودان، دین و آیین مشرکان و جدا کردن خود از صف آنان و آغاز رسمی و صریح اصلاحات دینی ، تبیین این نقش‌ها پر رنگ‌تر مطرح شد. در سورۀ فیل (مکی19) بر نقش پروردگار ... ادامه مطلب در: http://hamgambavahy.ir/post/205 https://eitaa.com/mtamhid
مرکز مطالعات راهبردی علوم و معارف قرآن تاسیس شود به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مولایی، دانش‌پژوه دکتری مطالعات راهبردی امنیت ملی و قرآن‌پژوه سطح سه حوزه، امروز، ۲۱ بهمن‌ماه، در کرسی ارائه نظریه «امنیت فرهنگی قرآن‌محور» در مؤسسه تمهید با بیان اینکه رسانه یکی از پیشران‌های جهانی شدن است، گفت: جنبش‌های نوین اجتماعی، فمینیسم و رسانه‌های ارتباط جمعی تلاش کرده‌اند که به تخریب زیرساخت‌های فرهنگی و امنیت ملی بپردازند. وی در ادامه با اشاره به اهمیت منابع دینی برای مدیریت فرهنگی جامعه و رشد و تعالی امنیت فرهنگی و به تبع آن امنیت ملی تصریح کرد: بهترین الگو برای مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی مردم ایران، الگویی برگرفته از منابع دینی است؛ زیرا منابع دینی مخصوصاً دین مبین اسلام پاسخ کامل به نیازهای فطری بشر داشته و هماهنگ با آن‌هاست. مولایی اظهار کرد: نکته مهم این است که باید در هنگام استخراج الگوهای راهبردی از منابع دینی، قرآن را اصل و سنت قرار دهیم، سپس از تجارب عقل و سیره عقلا استفاده کنیم؛ لذا مطالعات درون‌قرآنی نیز باید با نگاه به نزول تدریجی قرآن بوده و برای کشف فرایندهای تحول نیز باید سراغ ترتیب نزول سوره‌ها برویم. مولایی با بیان اینکه در رابطه با قرآن دو مطالعه به ترتیب نزول سوره‌ای و به ترتیب نزول موضوعی ضرورت دارد افزود: ادامه در: http://hamgambavahy.ir/post/206 https://eitaa.com/mtamhid
. افتتاح رسمی سایت موسسه تمهید قم در سالروز بانوی خوبی ها حضرت زهرا سلام الله علیها http://tamhid.net/ https://eitaa.com/mtamhid
معرفی کانالهای علمی و اطلاع رسانی موسسه تمهید در ایتا در این لینک در سایت موسسه https://b2n.ir/078426
جداسازی جامعه ی همراه باقرآن، از جامعه ی بی تفاوت نسبت به قرآن، درترتیب طبیعی نزول سوره ها تا سوره ی فرقان، سوره ی 42 نزول در قرآن میان انسانهایی که بنده ی متقی و تسلیم حقند و سرانجام آنها سعادت است و طغیانگرانی که بنده ی خواهش های حقیر نفسند و سرانجامشان تقص انسانی و ماندن در خود حیوانی و شقاوت و دوزخ ابدی است، فرق گذاشته میشود، خیر از شر جدا میشود و با برنامه قرآن در سیر نزول تدریجی قرآن، راه هر کدام به خوبی نمایان میگردد. وقتی که ما بتوانیم مردم را به سمت زانوزدن در مقابل این کتاب بزرگ کشاندیم، این کتاب خود مخاطب قرآنی خود را که اکنون در یک جامعه به معنای واقعی در حال قرآنی شدن است، به سمت جامعه ای کامل و سعادتمند که در دنیا پرثمر و در آخرت امامان نور هستند، هدایت نموده و از جوامعی که ناقص و پلید مانده اند و در آخرت با اهل باطل و تابعان اصحاب آتشند، جدا میکند و می توانیم شاهد جداسازی عملی مردم در زمینه های نمونهای ذیل باشیم: دقت شود که از سوره علق (سوره اول مکی) تا سوره فرقان (سوره 42 نزول) پیامهای قرآن به خوبی به جداسازی جامعه ایمانی از غیر آنها نمود که در جای خود باید از آن بحث شود و چگونگی رسیدن به هر کدام از این بندها و چگونگی استفاده از آنها و ... مفصل است که شاید روزی از آن گفتگو نمودیم. در قرآن ما به که می رسیم می خوانیم: تبارک الذی نزل الفرقان یکی از ، فرقان است. فرصت نیست که از اسم های قرآن در ترتیب نزول بگوییم، ولی اجمالا عرض کنیم که قرآن برای نامگذاری خود ابتدا هذا الحدیث، سپس ذکر، سپس قرآن و پس از آن کتاب و در سوره فرقان، فرقان شد. فارق میان سبک زندگی مسلمانانه و سبک زندگی مجرمانه با هم این سیر را که برگرفته از جلد سوم ذیل آیه اول سوره فرقان است، تعقیب کنیم: جداسازی میان عابد و طاغی در سوره‌ی علق (مکی 1)، میان متقین و مجرمین در سوره‌ی قلم (مکی2)، میان اصحاب یمین و مجرمان در سوره‌ی مدثر (مکی 4)، میان مشمولان نعمت الهی و مشمولان غضب و گمراهی در سوره‌ی حمد (مکی 5)، میان اهل خشیت و شقی‌ترین‌ها در سوره‌ی اعلی (مکی 8)، بین توفیق یافتگان حرکت به سمت بهشت و مشتاقان به جهنم در سوره‌ی لیل (مکی 9)، میان اشخاصی که دارای نفس مطمئنه‌اند و کسانی که نفس‌های مضطرب دارند در سوره‌ی فجر (مکی 10)، میان اهل زیانباری نفس و اهل نجات در سوره‌ی عصر (مکی 13)، میان هدایت پذیران و گمراهان در سوره‌ی نجم (مکی 23)، میان جامعه‌ی اهل تزکیه و جامعه‌ی اهل طغیان در سوره‌ی شمس (مکی 26)، میان مؤمنان به خدای عزیز حمید و دشمنان انتقام‌گیر و شکنجه‌گر آن‌ها در سوره‌ی بروج (مکی 27)، بین آنان که میزان سنگین دارند و کسانی که میزان‌هایشان سبک است در سوره‌ی قارعه (مکی 30)، میان چهره‌های شادمان و منتظر رحمت الهی و چهره‌های غبار آلود، غم‌زده و ذلیل در قیامت در سوره‌ی قیامت (مکی 31)، میان متقین و محسنین و مکذبین در سوره‌ی مرسلات (مکی 32)، بین بنده‌ی اهل انابه و تجاوزگران مریب و ناسپاسان لجوج در سوره ی ق (مکی 34)، میان اصحاب میمنه و اصحاب مشئمه در سوره‌ی طارق (مکی 36)، میان جامعه‌ی متقی و جامعه‌ی مجرم در سوره‌ی بلد (مکی 37)، میان بندگان رها شده از کید شیطان و فرومایگان گرفتار در بند او در سوره‌ی ص (مکی 38)، میان جامعه‌ی در راه هدایت و جامعه‌ی غوطه‌ور در گمراهی این جداسازی‌ها و ترغیب و ترهیبی که از هر کدام صورت گرفته، راه درست را برای آنان که بخواهند، روشن می‌کند و امکان فاصله گرفتن از مسیرهای انحرافی را فراهم می‌نماید. آیا فایده و خیری مهم‌تر و بیش‌تر از این فایده برای انسان وجود دارد که راه سعادت خود را از شقاوتش باز شناسد و برای پیمودن این راه‌انگیزه‌اش تقویت شود و بینشش فزونی یابد. https://eitaa.com/mtamhid
بازنشر خبری فعالیت های موسسه تمهید در ایکنا در 5 ماه گذشته 👇👇👇👇
موسسه تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 همراه: 09199700163 ایمیل: m.tamhid@chmail.ir سایت مباحث علمی: hamgambavahy.ir سایت موسسه: tamhid.net آدرس: قم، انتهای زنبیل آباد، خ اباالفضل، خ دانش، ک 6 پ 29
به اطلاع می رساند نرم افزار مجموعه آثار آیت الله محمدهادی رضوان الله تعالی علیه که شامل متن 30 عنوان کتاب آن مرحوم در 56 مجلد در موضوعاتی چون تاریخ قرآن، تفسیر، علوم قرآنی، معارف اسلامی، پاسخ به شهات می باشد، بر بستر نیز به راحتی قابل استفاده می باشد. علاقه مندان جهت استفاده از این نرم افزار با ثبت نام در سایت و ورود به بخش کتب تفسیر می توانند از قابلیتهای این نرم افزار استفاه نمایند. این نرم افزار دارای قابلیتهای پژوهشی و دیگر امکانات معمول نرم افزارهای نور بوده و به مبلغ 100.000 ریال عرضه گردیده است تا مورد استفاده علاقه مندان به تفسیر و علوم قرآن باشد. در این نرم افزار اکثر کتب مرحوم آیت الله معرفت رضوان الله تعالی علیه بارگذاری شده است. از جمله این کتب می توان به معرفت قرآن، تاریخ قرآن، التمهید فی علوم القرآن، تفسیر اثری جامع، آموزش علوم قرآن، تفسیر و مفسران، قرآن و فرهنگ زمانه، نقد شبهات پیرامون قرآن، فقه در قرآن، تناسب آیات، مصونیت قرآن از تحریف اشاره نمود. http://tamhid.net https://eitaa.com/mtamhid
حضور حماسی مردم در انتخابات دوم اسفند و این جشن ملی را خدمت تمامی شما عزیزان تبریک عرض می کنیم
با سلام به اطلاع می رساند دفتر موسسه تمهید تا اطلاع ثانوی تعطیل است و کارها به صورت مجازی پیگیری می شود ان شاء الله تلفن تماس و ایتا: 09199700163
🌺 فرارسیدن حلول ماه رحمت ماه رحب المرجب و میلاد باسعادت باقر العلوم (ع) تبریک و تهنیت باد @mtamhid
🏴 فرا رسیدن شهادت امام هادی علیه‌السلام تسلیت باد https://eitaa.com/mtamhid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مصاجبه رادیو قرآن با حجت الاسلام دکتر قمرزاده معاونت آموزش موسسه تمهید پیرامون تفسیر تنزیلی https://eitaa.com/mtamhid
به اطلاع می رسانم که به حمد الله ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد بهجت پور، در انتهای مرحله ویراستاری قرار دارد و ان شاء الله ویراستاری آن تا نیمه اسفند پایان می پذیرد. کانال اطلاع رسانی فعالیت های علمی مفسر قرآن کریم، و نظریه پرداز قرآنی، صاحب سبک تفسیر تنزیلی، استاد بهجت پور زیدعزه زیرمجموعه گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه تمهید قم https://eitaa.com/bahjatpoor
با سلام چند خبر پیرامون تفسیر تنزیلی: به اطلاع می رساند: 1. به علت کرونا و تعطیلی مدارس علمیه و مراکز تخصصی و دانشگاه ها در قم و نیز ممنوع بودن هرگونه نشست علمی به جهت پیشگیری از شیوع کرونا، نشست علمی استاد یوسفی غروی که قرار بود امشب برگزار گردد، به فصل بعد انتقال یافت. 2. به حمد الله ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد بهجت پور، در انتهای مرحله ویراستاری قرار دارد و ان شاء الله ویراستاری آن تا نیمه اسفند پایان می پذیرد. 3. استاد بهجت پور که حدود سه ماه است که ویراست جدید جلد دوم را شروع نموده اند، سوره مرسلات (سوره سی و سه نزول) را هفته قبل به اتمام رساندند و به سوره قاف رسیدند. 4. فیش برداری سوره ها در جلد نهم ادامه دارد. به حمدالله فیش برداری سوره ها تا سوره نوح (71 نزول) تمام شده است و ان شاء الله تا نیمه اول سال آینده، تا سوره مومنون (74 نزول) آماده ارائه به استاد است. فیش برداری سوره ابراهیم (72 نزول) و مومنون (74 نزول) شروع شده است و فیش برداری سوره انبیاء (73 تزول) در حال اتمام است و تا عید ان شاء الله آماده ارائه به استاد می باشد. 5. با تعطیل شدن کلاس ها و ممنوعیت برگزاری کلاس به صورت حضوری، به حمدالله کار تربیت پژوهشگران جدید تفسیر تنزیلی تعطیل نشده است و در گروهی که در نرم افزار ایتا شکل گرفته، مباحث علمی مرتبط با تربیت پژوهشگران جدید در حال پیگیری است و به حمدالله بحثهای داغ علمی پیرامون تفسیر تنزیلی در حال شکل گیری است. این هفته مبحث مشروعیت تفسیر تنزیلی مورد بحث و سخن است. 6. کانال اطلاع رسانی فعالیت های علمی مفسر قرآن کریم، و نظریه پرداز قرآنی، صاحب سبک تفسیر تنزیلی، استاد بهجت پور زیدعزه نیز در ایتا راه اندازی شده است که مقالات و مصاحبه های علمی ایشان در آن قرار دارد. این کانال زیرمجموعه گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه تمهید قم است. علاقه مندان عضو شوند. https://eitaa.com/bahjatpoor لینک خبر در سایت گروه: http://hamgambavahy.ir/post/208 https://eitaa.com/mtamhid