eitaa logo
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
472 دنبال‌کننده
511 عکس
123 ویدیو
251 فایل
موسسه و مرکز تخصصی تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: https://eitaa.com/ANSAREQURAN تلفن موسسه: 02532920244 ایمیل: @yahoo.com" rel="nofollow" target="_blank">hamgambavahy@yahoo.com سایت موسسه: tamhid.net
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
روش فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن 30.docx
19.5K
📙برگزاری سی امین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم (طرح عبادالرحمان ) ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم . خلاصه نگاشت استاد از بحث به صورت فایل ورد برای عکس نوشته و ... ⏹ ام 🔶 موضوع:تحلیل فرایندی گام چهارم از فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن کریم بر اساس آیات دسته ششم، آیات 1 الی 2 از سوره مبارکه تحریم و دسته هفتم از آیات 11 الی 12 سوره مبارکه تحریم 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
المدرسة، جلسه 28.mp3
4.03M
«المدرسة القرآنیة» جلسه بیست و هشتم به مناسبت ماه مبارک رمضان، مباحث مهم کتاب «المدرسة القرآنیة» از علامه شهید سیدمحمدباقر صدر (ره) به‌صورت درس‌گفتار در طول این ماه توسط حجت‌الاسلام دکتر محمدی‌فرد به فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی تقدیم می‌شود. کتاب «المدرسة القرآنیة»، اثر علامه شهید سیدمحمدباقر صدر (ره) است، که با عنوان «پژوهش‌های قرآنی» نیز به چاپ رسیده است. این کتاب، به‌رغم حجم مختصرش، از هنگامی که به چاپ رسید، ایده «نظریه پردازی قرآنی» را وارد ادبیات علوم قرآنی کرد و توسط اندیشمندان جهان اسلام، مورد استقبال قرار گرفت. توجه به این کتاب، از کلیدهای ورود به تولید «علوم انسانی دینی» است و شیفتگان قرآن و مباحث علم دینی، قطعا بی نیاز از آن نیستند. https://eitaa.com/allamehsadr
هدایت شده از علی نصیری
از کنار گناهان کریمانه بگذریم. عَنْ أَبِي أَيُّوبَ الْخَرَّازِ قَالَ: نَزَلْنَا بِالْمَدِينَةِ فَأَتَيْنَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَنَا أَيْنَ نَزَلْتُمْ فَقُلْنَا عَلَى فُلَانٍ صَاحِبِ الْقِيَانِ فَقَالَ كُونُوا كِرَاماً فَوَ اللَّهِ مَا عَلِمْنَا مَا أَرَادَ بِهِ وَ ظَنَنَّا أَنَّهُ يَقُولُ تَفَضَّلُوا عَلَيْهِ فَعُدْنَا إِلَيْهِ فَقُلْنَا لَا نَدْرِي مَا أَرَدْتَ بِقَوْلِكَ كُونُوا كِرَاماً فَقَالَ أَ مَا سَمِعْتُمُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ‏ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً. سند این روایت صحیح است. ابو ایوب خراز می گوید: در مدینه فرود آمدیم و به محضر امام صادق (ع) رسیدیم. امام به ما فرمود: کجا فرود آمدید؟ گفتیم: نزد فلانی که دارای کنیزان آوازه خوانان است. امام فرمود: کریم و بزرگوار باشید. به خدا قسم ما درنیافتیم که مراد امام از این جمله چیست و گمان کردیم که فرموده است به میزبان خود مهربانی کنید. برای جویا شدن مراد امام نزد ایشان برگشتیم و گفتیم: ما درنیافتیم که مراد شما از جمله «کونوا کراما» چیست؟ امام صادق (ع) فرمود: آیا این سخن خداوند متعال را نشنیدید: «وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً؛ و چون بر ناپسندى بگذرند به شتاب از آن دورى مى جويند.» متن: نَزَلْنَا بِالْمَدِينَةِ فَأَتَيْنَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَنَا أَيْنَ نَزَلْتُمْ؛ امام به علم لدنی می داند که آنان کجا فرود آمدند، اما با این حال از سر بزرگواری از خود آنان پرسید که کجا فرود آمدید. پرسش پیوسته اهل بیت (ع) از چند و چون کار، زندگی و فعالیت اصحاب حکایت از اهتمام فراوان آنان به تربیت و تهذیب دوستان و یاران خود دارد. فَقُلْنَا عَلَى فُلَانٍ صَاحِبِ الْقِيَانِ؛ نزد فلانی بودیم که کنیزکان آوازه خوان دارد. از توصیفی که آنان برای میزبان خود ذکر کردند، آشکار می شود که در مجلس رقص و آواز صاحب خانه حضور یافتند. فَقَالَ كُونُوا كِرَاماً؛ در برابر گناهان کریمانه و از سر بزرگواری بگذرید. فَوَ اللَّهِ مَا عَلِمْنَا مَا أَرَادَ بِهِ وَ ظَنَنَّا أَنَّهُ يَقُولُ تَفَضَّلُوا عَلَيْهِ؛ پیام و توصیه امام خود حکایت از بزرگواری امام دارد که این چنین مهربانانه و مودبانه مخاطبان خود را نصیحت فرمود که آنان به خوبی درنیافتند که مراد امام چیست. فَعُدْنَا إِلَيْهِ فَقُلْنَا لَا نَدْرِي مَا أَرَدْتَ بِقَوْلِكَ كُونُوا كِرَاماً؛ این که بازگشتند و پرسیدند که مقصود امام چیست، کار شایسه ای کردند. این امر نشان می دهد که جویای دانستن و هدایت یابی بودند. فَقَالَ أَ مَا سَمِعْتُمُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ‏ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً؛ پیام این آیه آن است که از مؤمن سزاوار است که از کنار کارهای لغو تا چه رسد به گناه، کریمانه بگذرد. مجالس لهو و لعب اگر هیچ گناهی به همراه نداشته باشند، کار لغو و بیهوده خواهند بود. پیام آیه شریفه و منش امام صادق (ع) که مبتنی بر منش قرآن است، یک نکته اساسی است: خداوند کریم، بزرگوار و بلکه کریم ترین موجود هستی است «اقرأ و ربک الاکرم» او از بندگان مؤمن خود خواسته تا خود را به صفات الهی که یکی از آنها کرامت نفس است، متصف کنند. کریم بودن و کرامت نفس مؤمن مقتضی آن است که از کنار گناهان کریمانه بگذرد و دامن خود را به هیچ آفت و آسیبی نیالاید. می بینید در این دعوت خداوند به ترک گناه هیچ سخنی از عذاب، عقوبت، پیامدهای دنیوی و اخروی گناهان و تعابیری عتاب آمیز از این دست نیست. آیا سخن کریمانه کریمی چون خداوند مقتضی آن نیست که از گناهان کریمانه درگذریم؟! eitaa.com/alinasirigilani https://chat.whatsapp.com/BIu6bPkQKynDtXb8OBxaAh t.me/alinasirigilani
🌹نکته ناب روش شناختی در ذیل سوره توحید 🌸 در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد بهجت پور 👇👇 🌷از مجموعه آیات و سور گذشته معلوم می‎شود که قرآن در مطرح ساختن مسأله‌ی توحید، روش ویژه‎ای را تعقیب نموده است. این روش بر پایه‎ی نگاه قرآن، به تربیت توحیدی استوار است. سخن گفتن قرآن از خدا تنها برای این‎ نیست که مردم به معرفت الله برسند، بلکه قرآن از خدا سخن گفته تا مردم بر پایه‎ی معرفت، بندگی کنند و سراسر زندگی خود را متناسب با این اندیشه، سامان دهند: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ؛ رنگ (و نگار) خداوند را (بگزينيد) و خوش‏رنگ (و نگار)تر از خداوند كيست؟ و ما پرستندگان اوييم.» (بقره 87/ 138) ازاین‎رو طرح مسأله‎ی معرفت در لابه‎لای آیات و مناسبت‎هایی که واکنش‎های بندگی باید بروز کند، مطرح می‎شود، و چنان‎که در سیر نزول مشاهده کردید، مباحث توحید ذات و صفات را متأخر از مباحث توحید افعالی و توحید عملی قرار گرفته تا مخاطبان، رابطه‎ی خود با جهان غیب را از نقطه‎ای آغاز کنند که واکنش‎های رفتاری مانند تسلیم، تقوا، عبادت، خشیت و امثال آن را به‎دنبال داشته باشد. سپس چنان که مشاهده می‎کنید به‎تدریج و از سوره‎ی کافرون تاکنون، تصویر ذات و صفات باری تعالی، روشن‎تر و شفاف‎تر، و پیرایه‎های احتمالی دراین‎باره، دفع میشود. در آغاز نزول و از سوره‎ی علق، بر صفت‎های آفریدگاری و ربوبیت تکوینی توجه شده، و آن‎ دو، به‎عنوان پایه‎ی ارتباط مردم با جهان معنا و درک ربوبیت تشریعی قلمداد می‎شوند. قرآن با ثابت کردن اضطرار انسان به پروردگار و فقر دربرابر او، مردم را به تسلیم شدن و ترک سرکشی از فرامین ربوبی فرا می‎خواند: (ن. ک: به ترتیب سوره‎های: علق، قلم، مزمل و مدثر/ نزول 1 تا 4). پس از آن، به بیان ارتباط صحیح و شایسته‌ی انسان با پروردگار ‎پرداخته است: (مانند سوره‌ی حمد/ نزول 5). در گامی دیگر، نقش این رابطه را در پذیرش قرآن، به‎عنوان کلام الهی تبیین میشود؛ قرآنی که انسان را به استقامت شخصیت می‎رساند: (ر. ک: تکویر/ نزول 7). و نقش همراه بودن ذکر پروردگار با نماز، که یک بال رستگاری انسان را رقم می‎زند، بیان می‎شود: (ر. ک: اعلی/ نزول 8). سپس این نقش‎ها در سوره‎های بعد، به نقش‎های مختلف پروردگار و دست غیب در معادله‎ی میان انسان، دیگران، جهان هستی و پروردگار تبیین شده، و بالأخره با ایجاد این زمینه‎ها و ذکر این‌که او هم‎نوع دیگر معبودها و پروردگارهای ادعایی نیست، مخاطب را برای بحث از ذات و صفات پروردگارآماده نمود؛ بنابراین قرآن به تربیت توحیدی توجه کرده، و این تربیت را پایه‎ی اصلاح انسان قرار داده و اولین واکنش قابل انتظار را بندگی و پرستش دانسته تا در سایه‎ی آن، به‎تدریج چشم انسان به جهان معنا بازتر شود و رفتار وی در ابعاد مختلف زندگی بر این اساس تنظیم شود. «ولله الحمد» https://eitaa.com/mtamhid
دانلود جلسه 23 و نهایی تفسیر سوره دخان استاد بهجت پور در ماه مبارک رمضان بحث شیرین و مهم جری و تطبیق سوره دخان http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/23.mp4
23 سوره دخان استاد بهجت پور جلسه 23.mp3
10.61M
صوت جلسه 23 سوره دخان در ماه مبارک رمضان استاد بهجت پور
51.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر سوره دخان استاد بهجت پور جلسه 23 (پایانی) جری و تطبیق سوره دخان
هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
جلسه 31.mp3
14.32M
[ فایل صوتی : جلسه 31.mp3 ] 📙برگزاری سی و یکمین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم (طرح عبادالرحمان ) ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم . ⏰ مدت زمان فایل:39:46 ⏹ و یکم 🔶 موضوع: خلاصه تحلیل فرایندی گام چهارم از فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن کریم و نتیجه گیری کلی از چهار گام و ارائه چند پیشنهاد به دلسوزان فرهنگی 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
روش فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن 31.docx
21.1K
📙برگزاری سی و یکمین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم (طرح عبادالرحمان ) ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم . خلاصه نگاشت استاد از بحث به صورت فایل ورد برای عکس نوشته و ... ⏹ و یکم 🔶 موضوع: خلاصه تحلیل فرایندی گام چهارم از فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن کریم و نتیجه گیری کلی از چهار گام و ارائه چند پیشنهاد به دلسوزان فرهنگی 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8