eitaa logo
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
461 دنبال‌کننده
494 عکس
122 ویدیو
251 فایل
موسسه و مرکز تخصصی تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: https://eitaa.com/ANSAREQURAN تلفن موسسه: 02532920244 ایمیل: @yahoo.com" rel="nofollow" target="_blank">hamgambavahy@yahoo.com سایت موسسه: tamhid.net
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 دیدار مدیر حوزه علمیه خواهران کشور با خانواده طلبه شهیده فاطمه اسدیان 🔸به گزارش خبرگزاری کوثر، حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور، مدیر حوزه علمیه خواهران کشور، در سفر به شهرکرد، با خانواده طلبه شهیده فاطمه اسدیان دیدار و گفتگو کرد. 🔸 خانم ظهیری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران کشور، خانم داودی، معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران کشور، حجت الاسلام یدالله رحمانی، مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری و برخی از معاونان این مدیریت نیز در این دیدار معنوی حضور داشتند. 🔸 گفتنی است شهیده معلم و طلبه فاطمه اسدیان در نخستین روز از شهریور 1347 در شهركرد دیده به جهان گشود، مادرش عفت سقایی و پدرش رضا اسدیان نام داشت. 🔸 ین شهیده فرزند سوم خانواده بود، پس از دوران تحصیل دبستان و راهنمایی در كلاس های عقیدتی و مذهبی شركت می كرد و وجودش سرشار از فراگیری آموزه های مذهبی بود. 🔸این شهیده طلبه شش ماه در تربیت معلم فاطمه زهراء (علیها السلام) اصفهان در رشته زبان انگلیسی درس خواند و زمانی كه به علت بمباران خوابگاه تعطیل شد به شهركرد بازگشت؛ هنوز 24 ساعت از آمدنش نگذشته بود كه در تاریخ 20 اسفندماه سال 1366 بر اثر بمباران هوایی رژیم بعث عراق در محل زندگیش روبروی شهرداری سابق شهركرد به درجه رفیع شهادت نائل آمد. ➕ متن کامل + گزارش تصویری: http://kowsarnews.ir/news/view/81975 @kowsarnews
جلد ششم تفسیر همگام با وحی استاد بهجت پور شامل سوره های انعام ، صافات و لقمان (55 تا 57 نزول) منتشر شده است. عزیزانی که قصد تهیه آن را با تخفیف 30 درصد ویژه طلاب دارند، با دفتر مؤسسه تماس حاصل نمایند. ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 همراه: 09352591957 ایمیل: m.tamhid@chmail.ir سایت: hamgambavahy.blog.ir قم، انتهای زنبیل آباد، خ اباالفضل، ک 2، دانش 6 پ 29 https://eitaa.com/mtamhid
مستخرج از آثار استاد بهجت پور (1) 🌺کتاب روش نهادینه سازی پوشش اسلامی🌺 1. اختصاصی یا عمومی بودن آیات پوشش زنان پیامبر ص در سوره احزاب 2. حکمت تاخیر طرح پوشش اسلامی به دوران مدینه و تطبیق آن بر جوامع امروزی 3. ویژگی های جامعه ایمانی مطرح شده در سیر نزول و مقایسه آن با آیه 35 سوره احزاب. 4. بررسی تعداد آیات پوشش؛ نقدی بر فراوان انگاری آیات پوشش. 5. تحلیل و مقایسه بیانی آیه پوشش (احزاب:59) و آیه پاکدامنی (نور/31) 6. روش قرآنی ترویج پوشش؛ اثباتی یا سلبی؟ 7. پوشش اسلامی معیار در قرآن و نقش روایات در تبیین حدود آن 8. تفاوت ساحت تربیت و امر به معروف و نهی از منکر در موضوع پوشش اسلامی 9. ارزیابی روشهای فرهنگسازی پوشش اسلامی با تأکید بر رویکرد تفسیر تنزیلی 10. حجاب یا ستر؛ تحلیل آماری الفاظ بهکار رفته در آیات و رویات در موضوع پوشش اسلامی 11. طبقه بندی مولفه های زیر ساخت پوشش اسلامی با تحلیل سیاقی آیه 35 سوره احزاب. .
🌺 مستخرج از آثار استاد بهجت پور (2) 🌺 (کتاب روش نهادینه سازی پاکدامنی)🌺 🌹 1. تحلیل علل ذکر مکرر ماجرای قوم لوط در سوره های مکی و تقلیل ذکر آن در سوره های مدنی 🌹 2. ارزیابی دیدگاه مفسران معاصر در عبارت «لا تکرهوا فتیاتکم علی البغاء ان اردن تحصنا» (نور33) 🌹 3. ترسیم چهره پاکدامن حضرت مریم س و حضرت یوسف ع در قرآن؛ تشابهها، تفاوتها و پیامها 🌹 4. راهکارهای تضمین عفت عمومی در قرآن با تاکید بر آخرین سوره های نازل شده. 🌹 5. آسیب شناسی اعتیاد جنسی در قرآن 🌹 6. تحلیل چرایی طرح مسائل خانواده با محوریت زنان در سوره های مدنی 🌹 7. تحلیل حمایت قرآن از قوانین تقویت عفت زنان 🌹 8. راهکارهای قرآنی افزایش اخلاص در بندگی 🌹 9. روش قرآنی تربیت عباد الرحمن 🌹 10. نحوه مواجهه با جامعه آلوده غیر دینی با تاکید بر آیات مکی مشیر به عفت. 🌹 11. رابطه تربیت و امر به معروف و نهی از منکر در مسأله پاکدامنی با تأکید بر آیات قرآن 🌹 12. روش قرآنی مقابله با تهاجم اخلاقی به اقلیت مؤمنان با تأکید بر سوره های مکی 🌹 13. روش استوارسازی تقوای جنسی با تأکید بر آیات نیمه دوم سوره های مکی 🌹 14. ارزیابی روش اخلاقیون در مباحث 🌹 15. ارزیابی دیدگاه شهید مطهری در مسأله اخلاق جنسی 🌹 16. چگونگی تبدیل ارزش اخلاقی به هنجار اجتماعی با الگوگیری از سوره های مدنی 🌹 17. روشهای حفظ هنجارهای اخلاق جنسی در قرآن 🌹 18. چالشهای عفتشکن از منظر قرآن 🌹 19. آسیبهای طلاق و بیوگی در مسأله عفت و تدابیر قرآنی برای جلوگیری از آنها .
💯 تسهیل شکوفایی استعداد جامعه بانوان/ وجوب طلب علم برای مرد و زن 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگویی، مطرح کرد: 🔹 باید ساختارها در محیط‌های علمی به گونه‌ای اصلاح شود که زنان بتوانند در کنار انجام وظایف خانوادگی به تحصیل هم بپردازند، زیرا روایت «اطلبوا العلم» برای همه اعم از زن و مرد تجویز شده است. 🔹 اصل متخذه از قرآن این است که مسائل فیزیولوژیکی زنان مانعی برای دریافت دانش و تحصیل آنان نیست. فهم حِکمی از قرآن می‌گوید زن دارای ویژگی‌هایی است از این‎رو باید دانش‌هایی به آنان آموخته شود که چون زنان ریزبین هستند، این رویکرد را داشته باشند. 🔹 هر جایی که خالق از منظر خالقیت محدودیت برای زن قائل شده ما هم باید محدودیت قائل شویم در غیر این صورت خیر؛ بنابراین اگر گفته شود زن هم می‌تواند کار کند باید اجازه کار بدهیم. 🔹 در اصل مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها مشکل شرعی وجود ندارد. محدودیت ایجاد شده برای ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال ناشی از فضای بد این محیط‌هاست. 🔹 فقیه در محاسبه مصلحت و مفسده، ممنوعیتی قائل می‌شود؛ فقیه همیشه حکمش را ناظر به وضع فعلی می‌دهد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/news/2013383 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #زنان_و_خانواده #حجت_الاسلام_بهجت_پور #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
⁉️احیاء کننده سنت پیاده روی اربعین 🔹آیت الله سید محمود شاهرودی، مرجع تقلیدی که ۲۶۰ بار به زیارت سیدالشهداء رفت! _______ 👈 فرهنگی قرآن و عترت تمهید قم 🔰 @mtamhid
🌹تقسیم آیات به دوره های تحول مسلمانان عصر نزول یکی از کارهای مهم در پژوهشهای 🌹 در پژوهش های یکی از کارهای مهم بعد از گرد آوری آیات، تنظیم آیات است که از اهمیت بالایی برخوردار است؛ معمولا در پژوهش های موضوعی موجود تقسیمی که صورت می گیرد، تقسیمی مکانیکی و بر اساس فصولی است که محقق در ذهن خود یا متکی به دانش چیده است. اما در پژوهش های موضوعی تنزیلی تنظیم آیات به گونه دیگری است. این بحث را در پای درس و سخن استاد پیگیری می نماییم: ایشان در جلسات بحث تفسیر موضوعی می فرمایند: مستند به آیه 29 سوره فتح، سوره ها و آیات قران به تناسب رشد شخصیت مردمی که به دعوت پیامبر اکرم (ص) و قران پاسخ مثبت می دادند، نازل می شد، هر میزان که مسلمانان رشد می کردند، شرائط اجتماعی و فرهنگی دستخوش تغییر و تحول می شد و گاه حتی متغیرهایی به برنامه تحول افزوده می شد. خدای متعال متناسب با این شرائط و متغیرهایی برای مسلمانان ، پیامبر اکرم (ص) و حتی معارضان، سیاست ها و رهنمودهایی صادر می کرد. از این رو طبیعی است که در چینش آیات گرد آمده دسته بندی و جایابی آیات به تناسب این مراحل رشد و تحولات پیرامونی آن تنظیم شود. به همین جهت مناسب است تا زمینه های اجتماعی و واقعیت خارجی که درپیشرفت مسلمانان عصر نزول به مدد قران اتفاق افتاد، دقت کرد و رابطه ی هر مفهوم را با این دوره ها ی رشد سنجه کرد. و در که به زودی توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ خواهد رسید، می فرمایند: برای دست یابی به این دوره های رشد اجتماعی مسلمانان که به منظور استقرار فرهنگ اسلامی صورت بسته است، در قران آموزه هایی وجود دارد؛ مهم ترین آنها در سوره فتح 112/ 29 وجود دارد. در این آیه ادامه مطلب در آدرس 👇👇👇👇 http://hamgambavahy.blog.ir/post/162 https://eitaa.com/mtamhid
بازنشر گفتگوی اختصاصی بلاگ تفسیر تنزیلی با استاد بهجت پور (1) گفتگو با استاد بهجت پور پیرامون نظریه ایشان در مهندسی فرهنگی قرآن و کشور و نقش نگاه تنزیلی به قرآن در کشف مهندسی متن ذیل حاصل گفتگو با استاد بهجت پور است که به صورت متن قابل استفاده برای عزیزان تنظیم کردم و سوالات و گفتگوهای اضافی را حذف کردم. لطفا به دقت مطالعه بفرمایید. تنظیم این متن خیلی وقت برده است و لطف نمایید در صورت استفاده در جایی به جهت ترویج این نگاه، آدرس بلاگ را مرقوم فرمایید. با تشکر استاد بهجت پور از مهندسی فرهنگی به عنوان یک صنعت یاد می کنند. صنعتی که با شما قصد سخن از آن را دارم، مرتبط با ترتیب نزول قرآن و کشف روش‎های تحول فرد و جامعه از قرآن است، لذا مطالبی را که به نظر می‎رسد در تشریح مراد از مهندسی مفاهیم دینی مناسب باشد از میان آن گفتگو، به‎عرض می‎رسانم: در تنظیم متن سعی شد از کتب استاد و نظراتشان در سخنرانی ها و جلسات خصوصی با حلقه تفسیر هم استفاده شود. مسأله امروز کشور ما آن است که چگونه خط انتقال عناصر فرهنگی شامل مفاهیم، معارف، ارزش‎‎ها و رفتار دینی را سامان دهیم که حداکثر همراهی و استقبال گروه‎های هدف را با خود داشته باشد، رقبای خود را با کمترین هزینه از میدان خارج کند، ومنتج به نتایج ماندگار باشد؟ به عبارت روشن‎تر، چگونه برای خارج کردن جامعه از ناهنجارهایی که عقل‎پسند نیست و اسلام آن‎ها را نمی‎پذیرد، برنامه‎ریزی کنیم و علی‎رغم واقعیت‎های موجود جامعه، و تنوع مردم نسبت به کنارزدن ناهنجاری‎ها اقدام کنیم، و هنجارهای مخالف آن‎ها را جایگزین نمائیم؟ به عرض می‎رساند در جای خود ثابت نموده‎ایم که بدین منظور چاره‎ای جز نگاه تنزیلی (ترتیب نزولی) به قرآن نداریم. (تفسیر همگام با وحی، مقدمه ج1) 1/1- هدف از پژوهش‎های تنزیلی هدف اساسی، شناخت روش مناسب و پایدارِ اسلامی، برای تثبیت هنجارها در جان فرد و جامعه و فرهنگ سازی در این حوزه و مقدار سهم این مقوله در منظومه مفاهیم و عناصر فرهنگی دیگر است. هدف از پژوهش آن نیست تا طرحی بر طرح‎های دیگر افزون شود، بلکه هدف آن است تا منشوری قرآنی ـ روایی و کارشناسانه عرضه کنیم که مسئولان و مدیران کشور، بتوانند موافق آن، طرح‎های خود را در باب مسائل فرهنگی سنجه کنند و آسیب‎های آن‎ها را شناسایی، و ضعف و نقص آنها را مرتفع نمایند. ادامه مطلب را در آدرس ذیل پیگیری بفرمایید. http://hamgambavahy.blog.ir/post/94 https://eitaa.com/mtamhid