❖ نگاهی به پایگاه اجتماعی امام حسن مجتبی(علیه السلام) در بین مسلمانان
❔امام حسن مجتبی(علیه السلام) هم اکنون چهرهای محبوب نزد همۀ مسلمانان اعم از شیعه و سنی است به شکلی که از مسلمانان اندونزی گرفته تا صوفیۀ آفریقا برای ایشان مدیحه سرایی میکنند. آیا این محبوبیت در صدر اسلام هم وجود داشت؟
● بله، امام حسن مجتبی(علیه السلام) از دو جهت ویژگیهای مهم و منحصر به فردی داشت که موجب محبوبیت عمومی ایشان در همان صدر اسلام شده بود، آن هم محبوبیتی منحصر به فرد.
یک جهتش این بود که ایشان نوۀ نبی مکرّم، و فرزند امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا (صلوات الله علیهم أجمعین) بود. و یادگار دیگری از پیغمبر و حضرت زهرا باقی نمانده بود جز همین فرزندانِ حضرت زهرا. و شخصیت اجتماعی این فرزندان در حدی بود که جای خالی شخصیت اجتماعی پیغمبر را پر میکرد.
و جهت دیگر این بود که احادیث نبوی متعددی دربارۀ شخصیت ایشان صادر شده بود و عموم مردم میدانستند که پیامبر در مناسبتهای مختلف همواره بر فضائل و امتیازات ویژۀ حسنین(علیهما السلام) تأکید و سفارش نموده است.
نکتۀ شایان توجه در این احادیث نبوی اینست که بجز جنبۀ مناقب و فضائل، مفهوم عقیدتی و کلامیِ مهمی نیز دارد که نقش تعیین کنندهاش در تشخیص حق و باطل در اختلافات سیاسی قابل چشم پوشی نیست. مثلاً حدیث «إن الحسنَ والحسینَ سیّدا شبابِ أهلِ الجَنّة» که در منابع حدیثی و تاریخی اهل سنت نیز بسیار مکرر روایت شده، قویتر و مهمتر از دلالت فضیلتیش، دلالت عقیدتی و کلامی آنست؛ مگر ممکن است کسی سیّد و سَرور جوانان اهل بهشت باشد و بر حق نباشد!؟
این سخن پیامبر گرچه در ظاهر دربارۀ بهشت و عالم آخرت است اما در واقع ایشان با همین کلام، از فضیلت و شرافت حسنین در دنیا هم خبر داده و بر حق بودنشان در اختلافات سیاسی را تأکید مینماید.
خصوصاً با توجه به این نکتۀ دقیق که وقتی گفته میشود سرور جوانان اهل بهشت، معنایش اینست که تا آخرین لحظۀ زندگی بر حق خواهد بود، نه اینکه مثلاً تا اواخر عمرش بر حق است.
بهرحال این دو عامل مذکور سبب محبوبیت اجتماعی بینظیری برای نوادگان پیامبر شده بود و مسلمانان اظهار اشتیاق ویژهای به آنان داشتند. یک نمونۀ خیلی روشن و عینی که جایگاه و عمق تأثیرگذاری شخصیت اجتماعی امام حسن(علیه السلام) را نشان میدهد قضیۀ استمداد امیرالمؤمنین(علیه السلام) از اهل عراق و به خصوص اهل کوفه است، که در آن جریان همین حدیث نبوی «الحسن والحسین سیّدا شبابِ أهلِ الجَنّة» معادله را به شکل قوی و چشمگیری به نفع جبهۀ حق تغییر داد.
📓 مجموعۀ مصاحبهها: ٤٤٧
@Yusufi_Gharawi
#تعریف #تفسیرـتنزیلی از منظر استاد #بهجتـپور
👇👇👇
#تفسیرـتنزیلی
🌺ترکیبی وصفی از دو کلمه «تفسیر» و « تنزیلی» است.
🌷تفسیر در لغت پرده برداری است و در اصطلاح:
گاه به معنای مصدری تعریف شده است: «رفع ابهام، دفع شبهات» و یا کشف مدالیل و بیان مقاصد آیات الهی »
این تعریف محدوده تفسیر را الفاظ و عبارات دانسته است. تفسیر در این تعاریف قسمی در برابر سائر اقسام اعم از جری و تطبیق آیات، معانی باطنی قرآن، و تبیین مجملات قران می شود.
گاه تعریف اسم مصدری است: «کشف مراد جدی خدای متعال از الفاظ و عبارات» :
این تعریف را می توان دو گونه ملاحظه کرد،
قسمی هنگامی که مراد های خدای متعال از الفاظ و عبارات منظور باشد
یا مقسمی هنگامی که تمام مراد های خدای متعال در لایه های گوناگون فهم قران اعم از تأویل و جری، معانی باطنی یا حتی تبیین مجملات قران به وسیله سنت منظور کاربَر باشد.
🌺ترکیب #تفسیرـتنزیلی به معنای پرده برداری از الفاظ و عبارات قران یا کشف مدالیل و بیان مقاصد آیات و یا کشف مراد های خدای متعال در تمام لایه های مراد الهی با توجه به چینش آیات و سور مورد مطالعه به ترتیب نزول آنهاست.
🌷این کشف مراد های تنزیلی به دو نوع ممکن است:
💐الف. تفسیر تنزیلی ترتیبی، فرایند کشف مرادهای محتوایی و روشی خدای متعال از تمام قران بر پایه ی ترتیب نزول آیات و سور قرآن.
💐ب. تفسیر تنزیلی موضوعی: فرایند کشف مرادهای خدای متعال در هر یک از مصطلحات، موضوعات درون یا برون قرآنی، بر پایه ی ترتیب نزول آیات و سور قران.
از تفکیک تفسیر تنزیلی به دو گونه #ترتیبی و #موضوعی روشن می شود، دو سبک تفسیر تنزیلی در رعایت ترتیب نزول #تشابه دارند.
🌸#تفاوت این دو سبک در محدوده کشف مراد جدی خدای متعال است.
در مورد اول تمام موضوعات به ترتیب نزول بررسی می شود.
در مورد دوم تنها به یک عنصر خاص ( مثل روش تحقق توحید در صحنه های ذهن و زندگی مردم) و زمینه ها و فرایند های تغییر و تحول و پایدار کردن تنها همان عنصر توجه می شود.
موسسه تمهید
مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی
ایتا: @mtamhid
ادمین: @mtamhid1
تلفن موسسه: 02532920244
همراه: 09199700163
ایمیل: m.tamhid@chmail.ir
آدرس: قم، زنبیل آباد،خ اباالفضل،خ دانش ک 6 پ 29
قابل توجه تمامی پژوهشگران #تنزیلی
#تذکرـمهم استاد #بهجتـپور در نگاه سیستمی در پژوهش های مساله محور تنزیلی
مطلب بسیار مهمی که باید در پژوهش های تنزیلی مورد توجه قرار داد آنکه تفسیر تنزیلی نگاهی روشی به آیات دارد. این نگاه باید در تمام مراحل پژوهش بازتاب داشته باشد. از این رو نمی توان فصول و یا سوالات پژوهش را صرفا مکانیکی طراحی کرد.
به طور مثال در پژوهش موضوعی #روش احیای #امرـبهـمعروف و #نهیـازـمنکر، نمی توان سوالات فرعی را به این شکل طراحی کرد: اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در قران، ثمرات انجام این دو واجب در قران، تبعات ترک این دو واجب در قران، پاداش اخروی انجام این دو واجب در قران یا آمران به معروف وناهیان از منکر در قران.
این نگاه #مکانیکی حقیقت روش قرانی را نشان نخواهد داد؛ بلکه ابعاد مختلف معرفتی موضوع را در قران نشان می دهد.
در #تفسیرـتنزیلیـموضوعی باید سوالات محقق به گونه ای باشد که در تمام فصول نقش روش و فرایند برجسته باشد.
#مثلا باید بیان کرد که :
خدای متعال در دوره پنهان بودن مسلمانان چه تدابیری به منظور جلب توجه مؤمنان به این دو واجب کرد؟
آیا در این دوره مؤمنان را به انجام این دو واجب ترغیب کرده است؟
آیا در این دوره دستور صریحی به این دو واجب صادر شده است؟ مخاطبان این دستور چه کسانی بوده اند؟
در دوره آشکار شدن جمعیت مسلمانان در مکه و دو قطبی شدن جامعه مکه آیا مؤمنان مأمور به انجام این دو واجب بوده اند؟
راههای ترغیب مؤمنان به انجام این دو واجب چه بوده است؟
موارد معروف و منکری که در این دو دوره بر آنها تأکید شده چه بوده است؟
در دوره سوم و قدرت گرفتن مسلمانان این سوالات مطرح است:
آیا مسلمانان در این دوره به انجام این دو واجب مأمور شده اند؟
آیا همه امت مأمور به این دو شده اند؟
مواردی که باید به آن امر یا نهی می کردند، چه بود؟
راههای ترغیب مسلمانان برای انجام این دو واجب چه بود؟
ترسیم قران از طبقات اجتماعی مخالفان در باره این دو واجب چه بود؟
چگونه قران ترک این دو واجب را تبدیل به ضد ارزش کرد؟
در مرحله انتهایی سوالاتی از این قبیل که :
قرآن چه تدابیری به منظور استمرار عمل به این دو واجب پس از دوره نزول قران تدارک دید؟
آسیب های احتمالی ترک این دو واجب را چگونه پیش بینی و اصلاح کرد ؟
ملاحظه می فرمائید که سوالات تفسیر تنزیلی موضوعی بر پایه نگاهی #سیستمی و نه مکانیکی به پدیده ها شکل می گیرد و دغدغه کشف روش ها و فرایند ها در تمام مراحل پژوهش خودنمایی می کند.
حتی در مثال بالا اگر یکی از ابعاد و اجزاء امر به معروف و نهی از منکر را به شکل مکانیکی و با نگاه کسب معرفت بررسی کند، باز آن را با نگاهی سیستمی مطالعه خواهد کرد و به همین جهت به فرایند مرتبط به آن جزء توجه می کند.
مثلا اگر سوال پژوهش آن باشد که:
راههای تشویق و ترغیب مؤمنان به امر به معروف و نهی از منکر چیست؟
ابتدا جدولی از آیات مرتبط با ترغیب و تشویق در سیر نزول تهیه می شود. سپس با توجه به مراحل دعوت پیامبر اکرم(ص) نوع ترغیب ها و تشویق ها به تناسب هر دوره ظهور اسلام تا پایان دوره های نزول قران بررسی خواهد شد.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
موسسه تمهید
مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی
ایتا: @mtamhid
ادمین: @mtamhid1
تلفن موسسه: 02532920244
همراه: 09199700163
ایمیل: m.tamhid@chmail.ir
قواعد عام و خاص تفسیر تنزیلی موضوعی در مرحله انتخاب عنوان پژوهش * به زودی در کتاب قواعد تفسیر موضوعی تنزیلی استاد بهجت پور
ایتا: @mtamhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏠اینجا خانۀ من است
👣راه رفتن در «نیویورک» با «پیاده روی اربعین» چه فرقی دارد؟
🚨پاسخ بانوانی از آمریکا، کانادا و هلند