پخش زنده تفسیر سوره فرقان استاد بهحتپور
در لینک زیر
http://live.whc.ir/
هم اکنون
به رگ خون خدا دارد ، هزاره
شهید سر جدا دارد ، هزاره
بیا خون گریه کن بر دختر من
هزاران #کربلا دارد هزاره
#شیعیان_هزاره
🌺 رمضان می رود
الهی برکاتش نرود.
فرصت خوب دعاو صلواتش نرود.
ماه پرفیض خدا میل به رفتن دارد.
ای خداکاش زدستم حسناتش نرود.
الهی 🤲
در انتظار رحمتت نشسته ام
بدهی
کریمی ،
ندهی
حکیمی
بخوانی
شاکرم ،
برانی
صابرم
الهی
احوالم چنانست
که می دانی؟
و اعمالم چنین است
که می بینی.؟
نه پای گریز دارم
و نه زبان ستیز،
یا ارحم الراحمین
بحق کبریایی خودت
بحق رسالت
محمد "ص"
بحق ولایت
علی "ع بحق طهارت
زهرا ."س"
بحق مظلومیت
حسین "ع
بحق حقانیت
حسن مجتبی "ع"
بحق غربت
رضا "ع"
و بحق جمع
اولیاء و اوصیاء "ع"
،بهترینها
را در این
روز های پایانی ماه مبارک رمضان
برای حزب الله در سراسر جهان وبرای امت پیامبر اعظم صلی الله علیه واله وجمهوری اسلامی ایران
http://live.whc.ir/
جلسه تفسیر سوره فرقان استاد بهجت پور
آیات پیرامون عبادالرحمن
از دست ندهید
http://live.whc.ir/
هم اکنون
#فراخوان_همکاری_پژوهشی
💠 گروه فقه اجتماعی مرکزفقهی ائمه اطهار علیهم السلام برای انجام طرح های تحقیقاتی از پژوهشگران دعوت به عمل می آورد
#انجمن_فقه_القرآن
مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
با لینک به جمع پژوهشگران بپیوندید
https://eitaa.com/joinchat/4216848480C03e7286885
معرفی سایت مفید جهت محققین قرآن
http://www.maarefquran.com/
پرتال جامع علوم و معارف قرآن کریم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات
همچنین استفاده آنلاین از کتاب فرهنگ قرآن در این آدرس
http://lib.eshia.ir/10061/1/27
سه نکته روش شناختی ناب از سوره طارق
در جلد دوم تفسیر همگام با وحی، ذیل سوره
1. خدای متعال در مباحث اقناعي، بيشترين تکيه را بر نشان دادن نمونههاي قابل لمس و درک، نموده است. اين روش موجب شکسته شدنِ روحيهی انکار و تکذيب، و موجب تقويت امکان تحقق موضوع مورد ترديد ميشود.
2. فضاسازي مناسب براي جايگير کردن يک معرفت، با استفاده از مثالها و کلمههاي متناسب، يکي از روشهايي است که در اين سوره مورد توجه قرار گرفته است. خداي متعال در این سوره در صدد تبيين نگهباني و مراقبت دائمي خود بر هر نفسي است و اينکه انسان بالاخره براي رسيدگي به اعمالش بازگردانده خواهد شد. استفاده از واژهی طارق و بيان نور و سير آن در تاريکي و خروج آب مني از ميان صلب و ترائب مردان و انتقالش به رحمها، استفاده از کلمهی «رجع» براي باراني که به زمين باز ميگردد، همگي ذهن مخاطب را براي پذيرش حقيقت رجعت در مسير تطور و تکامل انسان آماده ميسازد. اشاره سوره به آسمان باصلابت و عظمت و حرکت ستارگان در مدارهاي منظم خود و خروج نطفه انسان از اصلاب و ستون فقرات و استخوانهاي جلوي بدن، به منظور اثبات قدرت خدا و فقدان هرگونه مانع از عملي شدن آنها است.
3. تذکر اين نکته که وجود تدبيرهاي مخالف، هر چند از سر انکار و كينه، عامل گسترش معارف الهي و بخشي از تدبير الهي است، الهام بخش اين نکته است که فضاي انتقاد و مخالفت، نه تنها به ضرر پيامهاي ديني نيست، بلکه موجب گسترش آنها خواهد شد. در نتيجه نبايد نسبت به این مخالفتها نگران بود. بله، تحقق اين امر نياز به گذشت زمان دارد: «فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدَا».
https://eitaa.com/mtamhid
سلام و ادب خدمت دوستداران قرآن و مباحث قرآنی
در ادامه صوت هفت جلسه کوتاه استاد بهجتپور با مسلمانان ایرانی مقیم لندن و اروپا در ماه مبارک رمضان حهت استفاده شما عزیزان بارگذاری خواهد شد.
امید که از آن بهره وافی ببرید.
https://eitaa.com/mtamhid
التماس دعا
👇👇👇
01 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
4.24M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 1
02 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
3M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 2
03 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
3.37M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 3
04 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
3.4M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 4
05 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
3.6M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 5
06 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
4.21M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 6
07 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
5.27M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 7
#نکته_تفسیری
به زودی در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی
برداشتی نو از آیه در محضر استاد بهجتپور
ذیل آیه »و رتل القرآن ترتیلا« در سوره مزمل (مکی 3) آیه چهارم
خدای متعال پس از آنکه پیامبر اکرم را به بیداری در شب، مأمور کرد، در این آیه بیان میفرماید که مراد، صرف بیداری نیست؛ بلکه شبزندهداری همراه با عمل عبادی است.
«رَتِّلْ» فعل امر از مصدر «تَرْتِیل» چنانکه درکتاب های لغت العین و مصباح المنیر آمده بهمعنی منظم، مرتب و به صف شدن و یکدست شدن است. آسان و صحیح خواندن، با تأنّی خواندن و درست ادا کردن کلمهها همراه با دقت در معانی است.
«اَلْقُرْآن» مصدر از «قَرَائَة» بهمعنی خواندن، یا از «قُرْء» بهمعنی جمع گرفته شده است؛
در آیه پیامبر اکرم 6 مامور می شود تا پدیده ای خواندنی را مرتب و یکسان و منظم کند.
اگر این دستور اشاره به قرآن مصطلح باشد که به تدریج بر وی نازل می شد، مراد دستور به تنظیم و مناسب خوانی قرآن از جهت ادای شفاف کلمات و چینش جملات است که رعایت وقف ها و حرکت ها در ادای جملات شود و جملات بی نظم و در هم ادا نشود.
البته می توان این دستور را گسترش داد وشامل ثبت منظم آیاتی که متفرق نازل می شد، دانست.
و اگر این خواندنی اعم از قرآن باشد، شامل هر گونه خواندنی از جمله دعا و مناجات و نماز می شود.
آن حضرت مأمور شد تا هر گونه خواندنی را متناسب و با رعایت فاصله و مکث و نظم بر زبان جاری کند. زیرا در این آیه، به «کیفیت خواندن» پیامبر نیز توجه شده است. از این رو، گویا بیداری بهمنظور قرائت، امری مفروغعنه است، اما این قرائت، باید کیفیت ویژهای داشته باشد؛ باید خواندن همراه با تأمل، درنگ و همراه کردن جان و زبان باشد، بهگونهای نیکو و زیبا ادا شود و در معانی خواندهشده تأمل شود تا بر قلب اثر گذارد و قوای احساسی و ادراکی انسان را بهحرکت درآورد؛ چراکه این شیوهی عبادت، نقش بهسزايي بر شخصیت انسان شب زنده دار دارد.
عبدالله بنسلیمان میگوید: «از امام صادق دربارهی معنی ترتیل در آیه پرسیدم. حضرت فرمود: امیرمؤمنان علی فرمودند: مراد آن است که آن را آشکار بخوان، مانند شعر آن را بریدهبریده مکن و همچون ریگ آن را پراکنده مساز، تا چنان شود که دلهای سخت شما از خواب، بیدار شود و همت شما آن نباشد که سوره را به آخر برسانید.»
بنابر این روایت، ماموریت پیامبر اکرم 6 تنظیم و تناسب سازی خوانشی پیوسته و متصل از قرآن و نیز هر گونه خواندنی دیگر مثل نماز بود که موجب تاثیر پذیری قلب از متن ها و گفته ها می شد.
با توجه به مطلب بالا سؤال مطرح این است که منظور از «قُرْآن» در این آیه چیست؟
واژهی قرآن در آیه را هرچند میتوان قرآن مشهور و مصطلح داشت، اما درستتر آن است که مراد، همهی انواع اذکار مناجات و خواندنیها، شامل آیات قرآن و غیر آن باشد؛ زیرا پیش از این سوره، تنها دو سوره نازل شده بود و آیهی بعد در همین سوره نیز گویای آن است که ترتیل در قرائت و بیداری شبانه، خود مقدمهی پذیرش گفتاری سنگین است که عمدهی مفسران آن را قرآن دانستهاند.
بهعبارت بهتر، میتوان ادعا کرد در زمان نزول این آیه، هنوز واژهی «قرآن» بهعنوان یک اصطلاح در کلام الله مجید استعمال نمیشده و از قرآن تنها با واژههای «هَذَا الْحَدِیثِ» (قلم 2/ 44) و «اَلذِّکر» (قلم 2/ 51 و 52)، یاد شده است.
ازسوی دیگر، نمونهی روشنی از استعمال واژهی «قُرْآن» در غیر کلام الله وجود دارد. آیهی 78 سورهی اسراء، دربارهی اوقات نماز آمده است: «أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا؛ نماز را از زوال آفتاب تا نهایت تاریکی شب برپا دار و نماز صبح را نیز برپا دار؛ زیرا نماز صبح [مقرون با] حضور است.»
پس در این آیه، همهی عبادتهای زبانی و خواندنی، مد نظر هستند و آن حضرت مأمور بود تا آنها را با درنگ و تأمل و باتوجه به معنا و مقصود، بخواند.
مراد آیه: ای پیامبر، در این شب زندهداری، آیات قرآن، اذکار و عبادات را مرتب و متناسب با معنی همراه با تأمل و درنگ در معانی آنها بخوان!
گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه تمهید
https://eitaa.com/mtamhid