1.05M
🎙 پیام صوتی حاج آقای #عباسی_ولدی
درباره گفتگوی همسر شهید #حاج_صادق
🔸 ما برای دین خدا چکار کردیم، اونها چکار کردن؟!
🔸 چهجور میشه چنین زندگیهایی رو تصور کرد؟!
#محسن_عباسی_ولدی
#چله_مادری #شهید
#سبک_زندگی
@mtarbiat_ir
.
⏳آخرین مهلت ثبتنام:
جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲
⌛️آخرین فرصت سفارش کتاب:
یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲
⏰ زمان برگزاری افتتاحیه:
دوشنبه ۹ بهمن ساعت ۱۵
🌱 روز شروع دوره:
شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲
مدرسه تربیت و رشد اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/1834222103Cb9ae74fe46
.
📚 نسخه الکترونیکی «علمی برای تحول» منتشر شد.
❌ چاپ کتاب علمی برای تحول تمام شد و معلوم نیست امکان چاپ مجدد باشه یا نه. برای همین لطفاً معطل چاپ نمونید. پست بسته ها زمانبره و اگه زودتر اقدام نکنید، هم زمان استفاده از تخفیف تمام میشه و هم برای هفته دوم ممکنه کتاب با تاخیر به دستتون برسه.
✅ از اونجایی که ناشر همکاری کرده و نسخه الکترونیک کتاب موجود شده، میتونید از سایت فرا کتاب اون رو تهیه و توی اپلیکیشن فراکتاب مطالعه کنید.
📔تهیه کتاب الکترونیکی👈 ktft.ir/t1elm
لینک دریافت اپلیکیشن بالا سمت چپ سایت قرار داره (دکمه سبز رنگ)
مدرسه تربیت و رشد اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نحوه خرید کتاب الکترونیکی از فراکتاب
روی تصویر بزنید تا تمام صفحه ببینید
🌐 ktft.ir/t1elm
اینطور که بعضی دوستان گفتند فراکتاب در اولین خرید، با کد faraketab، تخفیف ۳۰ درصدی میده که میتونید استفاده کنید.
اگر کد تایید رو دریافت نمیکنید، ممکنه دلیلش مسدود شدن سرشماره باشه.
برای حل مشکل عدد ۱۲ رو به سرشماره ۵۰۰۰۱۷۱۷۷۰۰ پیامک کنید و بعد از چند دقیقه دوباره اقدام کنید.
اگر مشکل همچنان باقی بود شماره کاربریتون رو به پشتیبانی فنی @admin_ijb بفرستیدتا بررسی بشه.
.
📃 برنامه هفته ۱ از ترم ۱🌱
📗 کتاب "علمی برای تحول"
📙 چرایی و چگونگی مطالعه آثار شهید مطهری
🎙 درس ۱ تا ۳ تفسیر تربیتی
⭐️ جلسهٔ ۱ تا ۳ مبانی تربیت و رشد اسلامی
لینک صفحۀ دوره:
🌐 mtarbiat.ir/t1m
#برنامه_ترم
#ترم۱_هفته۱
.
مدرسه تربیت و رشد اسلامی
. 📃 برنامه هفته ۱ از ترم ۱🌱 📗 کتاب "علمی برای تحول" 📙 چرایی و چگونگی مطالعه آثار شهی
▫️ فایل کتاب «چرایی و چگونگی مطالعه آثار شهید مطهری» در صفحه دوره در درس هفتۀ اول بارگذاری شده که می توانید دانلود و استفاده کنید.
▫️در مورد کتاب «علمی برای تحول» در این پست توضیح داده شده است اگه در سایت انتشارات موجود نبود میتوانید از کتاب الکترونیک استفاده کنید.
▫️درسهای تفسیر تربیتی و مبانی تربیت و رشد اسلامی در هفتۀ اول بارگذاری شده است.
28.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #راهنمای شیوه استفاده از سامانه ، گزارش فعالیتها و شرکت در آزمون هفتگی دوره
لینک صفحۀ دوره:
🌐 mtarbiat.ir/t1m
#سؤالات_متداول
❓با اینکه مطمئنم در دوره ثبت نام کردم ولی وقتی به لینک بالا میرم مینویسه «ثبت نام نشده» و هیچ محتوایی رو نشون نمیده.چرا؟
✅ پاسخ: اشکال از اینه که وارد حساب کاربری خودتون نشدید، از قسمت «ورود» در بالای صفحه سایت، با شماره موبایل و رمز عبور وارد حساب کاربری بشید تا صفحه دوره خودتون رو ببینید.(دقت کنید به صفحه «عضویت» در سایت نروید، چون شما قبلاً در سایت عضو شدهاید)
🔑اگه رمزتون رو هم فراموش کردین، در صفحه ورود، از گزینه ورود با کد تأیید یا فراموشی رمز عبور استفاده کنید. البته توصیه ما اینه که رمز جدید انتخاب کنید که هر بار نیاز به دریافت پیامک نداشته باشین.
@mtarbiat_ir
📣 افتتاحیهٔ دورهٔ مجازی تربیت و رشد اسلامی
✨ با حضور:
حجت الاسلام محسن عباسی ولدی
📆 زمان جلسه : دوشنبه ۹ بهمن ماه، ساعت ۱۵ تا ۱۵:۴۵
🎥 پخش زنده مراسم : https://ktft.ir/live1
👈 شرکت همۀ اعضای دوره، در این جلسه به صورت برخط الزامی است.
شرکت سایر افراد نیز، در جلسه بلامانع است.
eitaa.com/mtarbiat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 حسنین دفاع مقدس...
‼️ شهیدی که راه ۲۵ ساله رو ۲ ساله رفت.
🎞 انتشار به مناسبت ۹ بهمن ماه، سالگرد شهید حسن باقری
💠 بخشی از افتتاحیه دورهٔ "تربیت و رشد اسلامی"
https://eitaa.com/tarbiatkadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🌺 دیروز دوشنبه 9 بهمن افتتـــاحیـــــــۀ دورۀ
«تربیـــــــت و رشـد اســـــــلامـی» برگزار شد.
صوت جلسه در صفحۀ هفتـــۀ اول دوره
بارگذاری شده،اعضای دورۀ مجازی که در
جلسه شرکت نداشتن، حتما این جلسه
رو گوش بدن.
لینک صفحۀ هفتۀ اول:
mtarbiat.ir/lessons/t1mh1/
.
📽 پخش زندۀ درس «مبانی تربیت و رشد اسلامی»
جـــــلســـــهٔ یازدهم
👤مدرس: حجت الاسلام محسن عباسی ولدی
🕰 زمان: شنبه ۱۴ بهمن ماه، ساعت ۱۶
🔆 لینک پخش زنده جلسه :
https://ktft.ir/live1
📌پ.ن: فعلا فقط پخش زنده دروس، در روزهای شنبه تا دوشنبه ساعت ۱۶ داریم.
#تربیت_و_رشد_اسلامی
#تربیتکده
جهت آگاهی از برنامهها، به کانال مدرسه تربیت و رشد اسلامی بپیوندید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1834222103Cb9ae74fe46
‼️یک تذکر مهم
سلام وقت همگی بخیر
اولا برای تکمیل بحث امروز (1402/11/14) حتما نیاز به بحث فردا هست، پس، از بحث فردا غافل نشید.
ثانیا برای این که خیالم راحت بشه که بحث امروز خوب جا افتاده تأکید میکنم که: بنده با توجه دادن مردم به کارکردهای دنیایی دین هیچ مخالفتی ندارم و اون رو لازم میدونم؛ قرآن و احادیث هم این کار رو انجام دادند؛ اما در بیان کارکردهای دنیایی نکاتی رو باید در نظر گرفت:
1. حتما چیزی رو که خود دین درباره کارکردهای دنیایی خودش گفته بگیم، با صدای بلند هم بگیم؛ اما کامل بگیم. یعنی اگه دین قید یا شرطی رو در کارکردها بیان کرده ما هم بیان کنیم.
2. کارکردهای دنیایی دین که به وسیلۀ تجربۀ بشری به دست اومده و تعارضی با آیات و روایات نداره رو هم بیان کنیم و اصلا نترسیم.
3. در معرفی کارکردهای دنیایی، ذهن مخاطب رو طوری تربیت نکنیم که خیال کنه در برابر هر حکم الهی یک کارکرددنیاییِ انسان فهم وجود داره.
4. دربارۀ کارکردها طوری حرف نزنیم که منتهی به این بشه که درستی یا نادرستی دین، تقید و یا عدم تقید دین، وابسته به فهم کارکردهای دنیایی بشه.
5. مراقب باشیم احکام الهی رو وابسته به فرضیههایی نکنیم که با بطلان اونها احکام الهی هم باطل بشه. یعنی نباید کارکردها به جایی منتهی بشه که علم تجربی و خطاپذیر انسان، ملاک سنجش حقانیت دین خدا بشه.
6. اصالت در دین با تعبد به خدا و بندگی اونه. نباید بحث کارکردهای دین طوری بیان بشه که تعبد فرع بشه و بیان کارکردها راهبرد اساسی.
البته باز هم تأکید میکنم که ان شاء الله بحث فردا مکمل بحث امروز خواهد بود و در بارۀ همین نکات هم ان شاء الله فردا صحبت میکنیم.
🖋عباسی ولدی
✅نگاه کارکردگرایانهای که برخی از مطالبش را خواندیم چند ویژگی داره؛ بدون توجه به این ویژگیها که به صراحت در بیانات مربوط به اون اومد، نقدهایی که بهش میشه قابل فهم نیست:
1. معتقد به تعریف کارکردگرایانۀ دین است (که این با تبیین کاربردهای دنیایی دین فرق دارد.)
2. مقصود از کارکردها، کارکردهای انسانفهم دنیایی است (چه مادی یا معنوی)
3. تعریف کارکردهای گزارههای دینی (مثلا سحرخیزی) باید فارغ از معنویت و اعتقاد و اخلاق و بدون اتصالش به خدا باشد.
4. کارکردها بر مدار انسان و منفعتهای انسانمدارانه باشد.
5. این تعریف کارکردگرایانه باید راهبرد اساسی در جهاد تبیین باشد.
6. این نگاه ادبیات دینی را ادبیات دوران غربت در حوزۀ تبیین دین میداند که امروز سوء تفاهم و دینگریزی ایجاد میکند.
7. در این نگاه ارزش و واقعیت در تقابل با هم هستند.
🖋عباسی ولدی
خیلی دوست داشتم که سر کلاس فرصت بود و بیشتر دربارۀ این سؤالها با هم حرف میزدیم؛ اما از شما درخواست میکنم که حالا که فرصت کافی نشد، همین جا با دقت به این سؤالات فکر کنید:
✅دربارۀ نگاه کارکردگرایانۀ مذکور سؤالاتی وجود دارد:
1. آیا به راحتی میشود گزارههای صد در صد صحیح تجربی را به دست آورد تا آنها را ملاک و مبنای تحلیل احکام شرعی قرار دهیم؟ دنیای علم تجربی پر از فرضیهها و نظریههایی است که حاصل سالها تحقیق و پژوهش بوده و حالا باطل شده است. گره زدن دین به این تجربههای بطلان پذیر به عنوان راهبرد اساسی، خطری برای دین تولید نمیکند؟
2. چگونه میتوان یقین کرد که فلسفۀ احکام شرعی همین چیزی است که در علوم تجربی به دست میآید؟ اگر همین فلسفه را در نفی حکم دین پیدا کردیم چه؟ (مثال پایین آمدن تمرکز دانشجویان اگر دلیلی برای اثبات زشتی بدحجابی باشد، اگر حجاب کامل نیز همین مشکل را پیش آورد، چه باید کرد؟)
3. تربیت انسان به گونهای که باید فلسفۀ همه چیز را بفهمد تا انجام دهد، چه تبعاتی دارد؟ در این صورت احکامی که نمیتوانیم کارکرد انسانفهم برایش پیدا کنیم چه میشود؟ حالت طلبکاری انسان کارکردگرا را چه کار میکنید؟
4. این کارکردها چرا باید از طرف دین اخذ شود؟ اگر این کارکردها را بشود از طریقی غیر از دین به دست آورد، چه نیازی به دین داریم؟
5. کارکردها در پاسخ به نیازهای انسان است. چه کسی نیازهای انسان را تشخیص میدهد و آنها تعیین میکند؟ اگر در قبال حکمی از احکام دین، نیازی را تشخیص ندادیم، در برابر آن حکم چه کار باید بکنیم؟
6. کارکردگرایی متوجه نیازهای مادی و معنوی این دنیایی است، آیا رسالت حداکثری دین، دنیایی است؟
7. خاستگاه نگاه کارکردگرایانه تمدن غربی با رویکرد مادی و دنیایی است که انسانمدارانه به همه چیز نگاه میکند، نسبت این نگاه، با نگاه خدامحورانۀ توحیدی و آخرت گرا چیست؟
8. از نگاه دین، دنیا اصل است یا آخرت؟ در این صورت کارکردهای دنیایی هم با توجه به نقش آنها در آخرت بررسی میشود یا به صورت مستقل؟
9. اگر نگاه کارکردگرایانه را اصل قرار دادیم، آیا قائل به کارکرد منفی دین هم خواهیم بود؟ اگر از نگاه عدهای دینداری آثار منفی داشت باید چه کار کنیم؟ مثلا با همین نگاه کارکردگرایانه برخی میگویند دین حداکثری حتما موجب اختلاف میشود آن هم اختلافات عمیق و خطرناک. در این صورت مبتنی بر نگاه کارکردگرایانه چه باید کرد؟
10. ما مگر میتوانیم به همۀ کارکردها دست پیدا کنیم؟ برخی از کارکردها قابل تشخیص نیست. حالا اگر حکمی کارکرد پنهان داشت، چگونه ذائقۀ کارکردگرا را نسبت به آن توجیه کنیم؟
11. آیا به خطر گره زدن حقانیت دین به کارکردها توجه کردهاید؟ مسیر چگونه است؟ از کارکردها به حقانیت دین میرسیم یا حقانیت نسبت به کارکرد امری پیشینی است؟ میشود نسبت این نگاه را با پراگماتیسم معلوم کنید؟ در نگاه پراگماتیک حقانیت و صدق، مساوی با سودمندی در عمل است. کدام سود؟ مرجع تشخیص سود کیست؟ این در مقابل نظریهای است که صدق را در مطابقت با واقعیت میبیند.
12. حالا اگر یک عقیدۀ اشتباه ضددینی فایده و کارکرد دنیایی خود را ثابت کرده باشد، چه باید کرد؟ مثلا چینِ کمونیست دومین اقتصاد بزرگ دنیا، مقتدر، تولید کننده و بزرگترین صادرکنندۀ دنیاست. بر اساس نگاه کارکردگرایانه، چه قضاوتی دربارۀ جهانبینی و ایدئولوژی حاکم بر چین باید کرد؟
13. اصلا کارکردهای دنیایی دین، بدون توجه به پایههایی توحیدی و ولایی ارزشمند است؟
🖋عباسی ولدی