سؤال: آیا چیز پاکی که با متنجس برخورد نموده، نجس است یا خیر؟ در صورت نجس بودن، تا چند واسطه نجس است؟
جواب: چیزی که با عین نجس تماس یافته و نجس شده است، اگر باز با چیزی که پاک است تماس پیدا کند و یکی از آنها تر باشد، آن چیز پاک را نجس می کند، و باز این چیزی که بر اثر ملاقات با متنجس نجس شده است، اگر با چیز پاکی برخورد نماید، بنا بر احتیاط واجب آن را نجس می کند، ولی این متنجس سوم هیچ چیزی را با ملاقات خود نجس نمی کند."نظر مقام معظم رهبری "
هدایت شده از موسسه منبر آسمانی کارخانه تولید محتوای مذهبی
عينكت رو عوض كن .ديدن زيبايي هاي عالم .ولادت حضرت زينب 97.pdf
174.5K
✅ سخنرانی کوتاه ۱۰
مناسبت: میلاد حضرت زینب (سلام الله علیها)
عنوان : عینکت رو عوض کن
موضوع : دیدن زیبایی های عالم
#سخنرانی_کوتاه_۱۰
#میلاد_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
#عینکت_رو_عوض_کن
#دیدن_زیبایی_های_عالم
#شنبه_سه_شنبه_مناسبتها
#کانال_منبر_آسمانی
#کپی_با_ذکر_منبع
#آی_دی_m_aseman@
🆔 https://t.me/joinchat/AAAAAEnpsuwIe-n7EUyldQ
هدایت شده از موسسه منبر آسمانی کارخانه تولید محتوای مذهبی
سخنرانی کوتاه سیم
با عنوان : کیست زینب (علیها السلام)
به مناسبت : شهادت حضرت زینب(علیها السلام)۹۸
👇👇👇👇👇
🆔 @m_asemani
هدایت شده از موسسه منبر آسمانی کارخانه تولید محتوای مذهبی
كيست زينب .مقامات حضرت زينب .شهادت حضرت زينب 98.pdf
330.6K
✅ سخنرانی کوتاه ۳۰
مناسبت: شهادت حضرت زینب (علیها السلام) ۹۸
عنوان : کیست زینب(علیهاالسلام)
موضوع : مقامات حضرت زینب(علیهاالسلام)
#سخنرانی_کوتاه_۳۰
#شهادت_حضرت_زینب_علیها_السلام_۹۸
#مقامات_حضرت_زینب_علیها_السلام
#کیست_زینب_علیها_السلام
#شنبه_سه_شنبه_مناسبها
#کانال_منبر_آسمانی
#کپی_با_ذکر_منبع
🆔 @m_asemani
فهرست سخنرانی ها 👇
@m_asemani_arshiv
آدرس کانال ما در سروش👇
https://sapp.ir/m_asemani
آدرس ما در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/3946119185Cc42a0286aa
آدرس کانال ما در تلگرام👇
https://t.me/joinchat/AAAAAEnpsuwIe-n7EUyldQ
هدایت شده از موسسه منبر آسمانی کارخانه تولید محتوای مذهبی
چند گردو.استقامت در دینداری.ولادت حضرت زینب 99.pdf
722.3K
🌸 چند گردو 🌸
استقامت در دینداری
✅ ولادت حضرت زینب س مصادف با روز پرستار
✅ با #نشر_مطالب، اهلبیت ع را یاری کنیم.
✅ منبر: ۲۵۰
۹۹/۹/۲۶
http://eitaa.com/joinchat/3946119185Cc42a0286aa
هدایت شده از موسسه منبر آسمانی کارخانه تولید محتوای مذهبی
♦️#شعر_رحلت_حضرت_زینب_س
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
آنکه با عشق حسینی گشته همدم زینب است
آنکه بر سّر شهادت بوده مَحرم زینب است
آنکه شور افکنده با شور حسینی بر جهان
از ازل خو کرده با صد محنت و غم زینب است
آنکه نامش زین اَب خوانده رسول کردگار
چون نگویم من صفای اسم اعظم زینب است
آنکه بر خوانَد حدیث اُمّ ایمن بر امام
من به جرأت گویم آن زن هم حسین هم زینب است
آنکه کاخ ظلم و استبداد را با یک خطاب
کند و افکند از پی و بن ریخت بر هم زینب است
دامن شیر خدا بین، شیر زن میپرورد
در شهامت برتر از سارا و مریم زینب است
آنکه اندر مجلس گردنکشان قد کرد عَلم
چون حسین بر دشمنان یکدم نشد خم زینب است
با برادر درد دل میکرد این سان تا سحر
آنکه ریزد از فراقت اشک ماتم زینب است
وصف زینب را ز من مشنو بیا در کربلا
خود ببین چون حامی ناموس عالم زینب است
ملجأ اهل حرم تا ظهر اگر عباس بود
شب نگهبان در کنار نهر علقم زینب است
پرچمت گر سرنگون شد من نگه میدارمش
غم مخور بعد از تو پشتیبان پرچم زینب است
منزوی هرگز مزن بیهوده لافِ عاشقی
این حسین تنها یک عاشق دارد آن هم زینب است
(مرحوم منزوی اردبیلی)
هدایت شده از موسسه منبر آسمانی کارخانه تولید محتوای مذهبی
حماسه زینب .عزت در مکتب حضرت زینب.شهادت حضرت زینب 99.pdf
579.1K
🛑 حماسه زینب س 🛑
عزت در مکتب حضرت زینب س
✅ رحلت حضرت زینب س ۹۹
✅ با #نشر_مطالب، اهلبیت ع را یاری کنیم.
✅ منبر: ۲۶۷
۹۹/۱۲/۵
http://eitaa.com/joinchat/3946119185Cc42a0286aa
ارزش انسان به چیست؟ (خاطره علامه جعفری ره)
علامه محمد تقی جعفری مي گفتند:
برخي از جامعه شناسان برتر دنيا در دانمارک جمع شده بودند تا پيرامون موضوع مهمي به بحث و تبادل نظر بپردازند. موضوع اين بود: «ارزش واقعي انسان به چيست؟».
برای سنجش ارزش بسياري از موجودات، معيار خاصي داريم. مثلا معيار ارزش طلا به وزن و عيار آن است. معيار ارزش بنزين به مقدار و کيفيت آن است. معيار ارزش پول پشتوانه آن است؛ اما معيار ارزش انسانها در چيست.
هر کدام از جامعهشناسان، سخناني گفته و معيارهاي خاصي ارايه دادند.
هنگامي که نوبت به بنده رسيد، گفتم: اگر ميخواهيد بدانيد يک انسان چقدر ارزش دارد، ببينيد به چه چيزي علاقه دارد و به چه چيزي عشق میورزد.
کسي که عشقش يک آپارتمان دو طبقه است، در واقع ارزشش به مقدار همان آپارتمان است. کسي که عشقش ماشينش است، ارزشش به همان ميزان است. اما کسي که عشقش خدای متعال است، ارزشش به اندازه خداست.
علامه فرمودند: من اين مطلب را گفتم و پايين آمدم. وقتي جامعه شناسان سخنان من را شنيدند، براي چند دقيقه روی پای خود ايستادند و کف زدند.
هنگامي که تشويق آنها تمام شد، من دوباره بلند شدم و گفتم: عزيزان، اين کلام از من نبود، بلکه از شخصي به نام علی (عليهالسلام) است.
آن حضرت در نهجالبلاغه مي فرمايند: «قِيمَةُ کُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُهُ»؛ «ارزش هر انساني به اندازه چيزی است که دوست میدارد (آن را خوب میداند)».
وقتي اين کلام را گفتم، دوباره به نشانه احترام به وجود مقدس اميرالمؤمنين علي (عليهالسلام) از جا بلند شدند.
منظور از این روایت: "قیمة کلّ امرءٍ ما یحسنه" چیست؟
پاسخ اجمالی
شارحان کلام امام علی (ع) در شرح: "قیمة کل امرء ما یحسنه"؛[1] قیمت هر مردى آن است که نیکو داند آن را، می گویند: ارزش هر شخص و احترامش میان مردم به اندازه علم و دانش او است.
یحسن از احسن الشیء است و وقتى است که آن را بداند و در آن حاذق باشد؛ یعنى عزّت و احترام هر شخصى در میان مردم به اندازه دانش او است، پس اگر مىخواهى پر ارج شوى بر دانشت بیافزاى؛ چون فزونى ارزش و کاستى آن به اعتبار داشتن و نداشتن دانش مىباشد،
سید رضى (ره) گفته است: این سخن (ارزش هر مرد آن چیزى است که آن را خوب بداند) کلمهاى است که قیمتى براى آن نمىتوان تعیین کرد و هیچ حکمتى همسنگ آن نیست، و هیچ سخنى همتاى آن نمىشود.
ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه می گوید: سخنان بسنده در فضیلت علم در گذشته بیان داشتهایم و اینک نکتههاى دیگرى مىآوریم.
گفته مىشود: از جمله سخنان اردشیر بابکان در رساله او که براى شاهزادگان نوشته، این است که براى شما بهترین دلیل در مورد فضیلت علم این است که با همه زبان ها آن را ستودهاند و کسانى که علم ندارند مدعى عالم بودن مىشوند و خود را با آن مىآرایند و بهترین دلیل براى عیب جهل که شما را بسنده است، این که همه کس آن را از خود دفع مىکند و اگر او را جاهل بنامند، خشمگین مىشود. به انوشروان گفته شد: شما را چه مىشود که هر چه از علم چیزى مىآموزید باز هم بر آموزش آن کوشاتر مىشوید گفت: بدین سبب که هر چه از آن مىآموزیم بر عزت و بلندى رتبت ما افزوده مىشود. گفتندش چرا از آموختن از هیچ کس خود دارى نمىکنید گفت: چون مىدانیم علم از هر کجا گرفته شود، سود بخش است.
به بزرگمهر گفته شد: به این همه دانش که فرا گرفتهاى چگونه رسیدهاى گفت: به
سحر خیزى، ... و به بزرگمهر گفته شد: علم بهتر است یا مال گفت: علم. گفتند: پس به چه سبب اهل علم را بر در خانه توانگران بیشتر مىبینیم تا توانگران را بر در خانه عالمان گفت: این هم به علم و جهل بر مىگردد و آن چنان که مىبینید بدین سبب است که عالمان به نیاز به مال آگاه هستند و توانگران از فضیلت علم آگاه نیستند.
شاعر گفته است: «بیاموز که آدمى عالم آفریده نشده است و قرین علم و دانش قابل مقایسه و همچون جاهل نیست، سالخورده و بزرگ قوم اگر دانش نداشته باشد به هنگام حضور در انجمنها کوچک و خردسال خواهد بود».
"اوصیکم بخمس لو ضربتم الیها آباط الابل لکانت لذلک اهلا: لا یرجون احد منکم الاربه، و لا یخافن الاذنبه، و لا یستحین احد منکم اذا سئل عمّا لا یعلم ان یقول: لا اعلم، و لا یستحین احد اذا لم یعلم الشىء ان یتعلّمه، و علیکم بالصّبر، فان الصّبر من الایمان کالرأس من الجسد و لا خیر فى جسد لا رأس معه، و لا خیر فى ایمان لا صبر معه"؛[2]
شما را به پنج چیز سفارش مىکنم که اگر شتران را با شتاب براى دسترسى به آن برانید سزاوار است هیچ یک از شما جز از خداى خویش امیدى نداشته باشد و جز از گناه خویش نترسد و چون از یکى از شما چیزى را که نمىداند بپرسند، آزرم نکند که بگوید نمىدانم، و چون یکى از شما چیزى را نمىداند از آموختن آن آزرم نکند، و بر شما باد به صبر که صبر ایمان را چون سر است تن را، و خیرى در جسد بدون سر نیست و نه در ایمانى که با شکیبایى نبود.
و گفته شده است تا هر گاه که نادانى براى آدمى نکوهیده است، آموختن ستوده است، و همان گونه که تا آدمى زنده است نادانى براى او نکوهیده است، کسب دانش و آموختن براى او ستوده است.[3]
[1] نهج البلاغه، حکمت 81.
[2] همان، 82.
[3] مهدوی دامغانی، محمود، جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 7، ص 297- 298، نشر نی، تهران، چاپ دوم، 1375.(با دخل و تصرف).
منظور و مقصود پروردگار از خلقت انسان
12
أمیرالمؤمنین علیهالسّلام: «قیمةُ كُلِّ امرِئٍ ما یحسِنُه»
أمیرالمؤمنین علیهالسّلام یك جملهای دارند كه:" قيمةُ كُلِّ امرِئٍ ما يُحسِنُه."1 خیلی عجیب است! «قدر و قیمت هركسی، آن چیزی است كه او بر آن چیز و بر آن اساس، خود را استوار كرده و بر آن امر فائق و غالب شده است.» اگر كسی قدر و قیمتش دنیا بود، تمام عمر خودش را برای دنیا مصرف كرد، قدر و قیمتش آن است؛ ولی انسان میگوید: خدا اینطور میگوید، این كار را بكن! میگوید: چَشم. آنوقت عمل میكند، این خیلی خیلی مقام دارد، خیلی خیلی عالی است، قابل قیاس نیست، قابل معاوضه نیست، انسان آن را با دنیا و آخرت هم عوض نمیكند، و یك لحظه از آن حالات میارزد به تمام لذّتهایی كه اهل دنیا دارند.
آنوقت برای انسان مثل آفتاب روشن میشود این اخباری كه ائمّه علیهمالسّلام فرمودهاند، حضرت صادق و امام رضا علیهماالسّلام فرمودهاند كه در علل الشّرایع و عیون اخبار الرّضا هست عجیب است! ما تا به حال خیال میكردیم كه افسانهها یا دور نماها یا تشویقنامههایی بر خلاف حقیقت و برای ترغیب انسان به معارف و
نهج البلاغة (عبده)، ج ٤، ص ١٥٤، كلمات قصار ٨١.
منظور و مقصود پروردگار از خلقت انسان
13
الَهیات و روحانیات و چشم ترسهایی برای این است كه كارهایی را نكنیم. نه! این عین واقع و عین حقیقت است. و تازه آن مقداری كه این بزرگواران بیان فرمودهاند، نمونه و اشاره است؛ و آنچه را كه انسان ببیند، غیر از این حرفهاست. دیدن، غیر از حكایت كردن و شنیدن است.
برای بچّه چهار ساله شما تعریف كنید نكاح لذّت دارد، نكاح شیرین است، چه میفهمد؟ خیلی خیلی به خودش فشار بیاورد، او خیال میكند مثلًا آبنبات است، غیر از این كه نمیفهمد، ولی وقتی به سنّ بلوغ رسید و آن حسّ در وجود انسان بیدار شد، دیگر شیرین هم نگویند، انسان لمس میكند و وجدان میكند و حسّ میكند.
آخرت اینطور است، تا ما آن درجات و مقامات را طی نكردهایم و ندیدهایم، خیال میكنیم كه این انبیاء از راه دوری دارند خبر میدهند؛ ولی وقتی رفتیم دیدیم كه مطلب از این قرار است، میگوییم عجب! شَكَّرَ اللَه مَساعیهم، انبیاء آدم را آوردند و حقیقت را در دست انسان گذاشتند، لمس دادند، یعنی جهنّم و بهشت را ملموس و ممسوس و محسوسِ انسان كردند، دیگر از دائره تصوّر و تفكّر خارج شد، انسان را وارد كردند؛ آنوقت میگوییم: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ1».2 آنوقت صلوات میفرستیم، اللَهمّ صَلِّ علَی محمّدٍ و آل محمّد.
چقدر اینها بزرگوارند و برای ما زحمت كشیدند؛ آن شكستن در خانه حضرت زهرا سلاماللَهعلیها و سقط جنین حضرت كه بدون اشكال جای شبهه و تردیدی نیست برای ما بود، اینها تا به این حدّ برای ما زحمت كشیدند! تا به این حد كه حضرت علی اكبر را بدهند!
سوره فاطر (٣٥) قسمتى از آيه ٣٤.
الله شناسى، ج ٢، ص ١١١:« و گفتند: جميع مراتب سپاس اختصاص به خداوند دارد، آنكه وى غم و اندوه را از ما برداشت.»
رُوِیَ عَن رَسُولِ الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) قال:
اَلْقَلبُ ثَلاثَهُ اَنْوَاعٍ: قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالدُّنْیَا وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْعُقْبَی وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْمَوْلَی.وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالدُّنْیَا لَهُ الشِّدَّهُ وَ الْبَلاءُ وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْعُقْبَی فَلَهُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَی وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْمَوْلَی فَلَهُ الدُّنْیَا وَ الْعُقْبَی وَ الْمَوْلَی.[1]
ترجمه حدیث: روایت از پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) منقول است که حضرت فرمودند قلب ها سه نوعند: 1- قلبی که مشغول و وابسته به دنیا است.2- قلبی که مشغول به تنعّمات اخروی است.3- قلبی که وابسته به مولا است. اما آن قلبی که سرگرم و وابسته به دنیا است، همیشه دچار سختی و گرفتاری است. و آن قلبی که وابسته به تنعّمات اخروی است به درجات و مراتب بالایی میرسد. و قلبی که دلبسته به مولا (خدا) است، هم دنیا دارد، هم آخرت را دارد و هم خدا را دارد.
شرح حدیث: «اَلْقَلبُ ثَلاثَهُ اَنْوَاعٍ»؛ دلها بر سه گونه هستند. اوّل: «قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالدُّنْیَا»؛ دلهایی که وابسته به دنیا هستند. این قلبها در گروی لذائذ دنیا و سرگرم مسائل دنیویاند. دوم: «وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْعُقْبَی»؛ دلها و قلبهایی که وابسته به آخرتند. یعنی دلبستگیاش به تنعّمات اخرویّه است. سوم: «وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْمَوْلَی»؛ سوم آن دلی است که به مولایش وابسته است! یعنی دلبسته به خدا است. دلش در گروی خدا است.
در ادامه، حضرت توضیح میدهند: «وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالدُّنْیَا لَهُ الشِّدَّهُ وَ الْبَلاءُ»؛ امّا دلی که به لذائذ دنیوی دلبسته شده و سرگرم آن است، این را بداند که همیشه در ناراحتی و گرفتاری است. یعنی حتی لذّت دنیایی را هم نمیبرد. مسائل دنیوی اینگونه است دیگر! به هرچه از دنیا برسد، باز میبیند کمبود دارد و لذا ناراحت است. پیوسته در سختی و گرفتاری است.
«وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْعُقْبَی فَلَهُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَی»؛ آن قلبی که دلبسته به تنعّمات اخروی است، در نتیجه کار هم که میکند برای امور اخروی است و میخواهد به پاداش آخرت برسد و به آن هم خواهد رسید. درجات عالیه بهشت را هم به او میدهند، لذّتش را هم میبرد.
«وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْمَوْلَی فَلَهُ الدُّنْیَا وَ الْعُقْبَی وَ الْمَوْلَی». این یک قاعده کلّی است که دلبستگی به شیء همواره یادآوری آن را در پی دارد. آن دلی که همیشه دلبسته به خدا است، در نتیجه سه چیز دارد: 1- دنیا دارد. دقّت کنید که مراد از دنیا در اینجا این نیست که به عنوان مثال پول زیادی دارد؛ بلکه به این معنا است که در دنیا هیچ ناراحتی ندارد. در ابتدا فرموده بود قلبی که وابسته به دنیا است، شدّت و بلا دارد. امّا این چنین شخصی نه شدّت دارد نه بلاء. نه نسبت به امور مادّیاش ناراحتی دارد، نه گره کور پیدا میکند که غصهاش را بخورد. هیچکدام از اینها را پیدا نمیکند. خدا همه چیز را برایش فراهم میکند. چون او سرگرم به خدا است، به تعبیر خودمانی، خدا هم تمام کارهایش را ردیف میکند.
2- در آخرت هم تنعّمات اخرویاش را دارد. 3- بالاتر از همه این است که قرب به خداوند هم پیدا میکند. مراد از مولا در اینجا قرب به خدا است. دلبسته به خدا همیشه به یاد خدا است. ثمرهاش هم این است که از نظر دنیایی، شدّت و بلا به آن معنا ندارد. از نظر تنعّمات اخروی هم درجات بالا دارد و از نظر الهی هم قرب به خداوند پیدا میکند.[2]
[1]. تحریر المواعظ العددیه،صفحه 245
منبع: پایگاه اطلاع رسانی مرحوم حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
برای شادی روح حضرت آیت الله العظمی تهرانی صلوات
...
هشیار باش ، خلقت عالم ز بهر توست. غیر از خدا ، هر آنچه که خواهی ، شکست
...
....
ما از تو به غیر از تو نداریم تمنا
حلوا به کسی ده که محبت نچشیدهست
...
ما از تو به غیر از تو نداریم تمنا
حلوا به کسی ده که محبت نچشیدهست
افسوس بر آن دیده که روی تو ندیدهست
یا دیده و بعد از تو به رویی نگریدهست
گر مدعیان نقش ببینند پری را
دانند که دیوانه چرا جامه دریدهست
آن کیست که پیرامن خورشید جمالش
از مشک سیه دایرهٔ نیمه کشیدهست
ای عاقل اگر پای به سنگیت برآید
فرهاد بدانی که چرا سنگ بریدهست
رحمت نکند بر دل بیچاره فرهاد
آن کس که سخن گفتن شیرین نشنیدهست
از دست کمان مهرهٔ ابروی تو در شهر
دل نیست که در بر چو کبوتر نطپیدهست
در وهم نیاید که چه مطبوع درختی
پیداست که هرگز کس از این میوه نچیدهست
سر قلم قدرت بی چون الهی
در روی تو چون روی در آیینه پدید است
ما از تو به غیر از تو نداریم تمنا
حلوا به کسی ده که محبت نچشیدهست
با این همه باران بلا بر سر سعدی
نشگفت اگرش خانهٔ چشم آب چکیدهست